Pijn baarmoeder & hoe serieus genomen worden door huisarts?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
senna21

Berichten: 11998
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Pijn baarmoeder & hoe serieus genomen worden door huisarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 16:06

Kan iemand met je mee, TS? Samen sta je sterker.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23617
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Pijn baarmoeder & hoe serieus genomen worden door huisarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 16:08

Ik zou niet nog een keer bellen maar iemand meenemen die je kan ondersteunen als je het lastig vind.
Als ze wel een inwendig onderzoek gaan doen is dat misschien niet fijn en ontspannen maar wel goed, dan kijken ze tenminste verder!

Fair
Berichten: 3570
Geregistreerd: 18-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-24 16:14

Ik weet eigenlijk echt niet wie ik mee zou kunnen nemen waarmee ik mij comfortabel voel, maar ik denk er nog eventjes over na.

Ik denk dat veel de lading van mijn trauma niet begrijpen. Dat is niet een kwestie van 'ik vind het oncomfortabel', maar meer een kwestie van herbelevingen, paniekaanvallen en waarschijnlijk daarna een enorme degradatie in mijn mentale gezondheid. :n Als dat uiteindelijk nodig blijkt, heb ik echt iets van een medisch psycholoog nodig die dat in banen kan begeleiden. Of liever eerst alle mogelijke uitwendige onderzoeken.

Marije_jiplover

Berichten: 25443
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 16:25

Ik wil je trauma absoluut niet bagatelliseren, fair, het lijkt me vreselijk wat je hebt meegemaakt en ik hoop dat het dat nooit meer mee hoeft te maken en je minder last van je trauma zult krijgen.

Wat ik me wel afvraag, is wat jij dan verwacht dan van je huisarts?
Aan de telefoon klonk het vorige week alsof die je klachten wel degelijk serieus neemt, blaasontsteking negatief, een nieuw consult om verder te kijken, mogelijk een inwendig onderzoek.
Je hebt klachten aan je baarmoeder, hoe zou een (huis)arts je serieus kunnen nemen volgens jou, als die vervolgens niet je baarmoeder kan onderzoeken?
Want als die het afdoet als, zal wel blaas of darmen zijn, dan voel je je niet gehoord. En als die je wel wil onderzoeken op het gebied van je baarmoeder, dan kan dat niet vanwege trauma.

Ter informatie:
Wanneer je niet zwanger bent, is er met een uitwendige echo nagenoeg niets te zien aan baarmoeder en eierstokken. Er zal altijd ofwel gevoeld/gekeken moeten worden, ofwel aanvullend een inwendige echo gemaakt, of een uitstrijkje, bijvoorbeeld.
Dus als deze huisarts niet zelf onderzoekt, maar je doorstuurt naar een gynaecoloog, wordt dat ook een inwendig onderzoek en aanvullend misschien een inwendige echo of uitstrijkje.

Dus ik vraag me oprecht af, wat jij nu echt van je huisarts wil in het kader van jouw specifieke klachten aan je baarmoeder.

Fair
Berichten: 3570
Geregistreerd: 18-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-24 16:36

Dat vind ik lastig om te beantwoorden omdat ik geen dokter ben natuurlijk. Ik wil graag gehoord worden in mijn zorgen omtrent mijn baarmoeder. Het is natuurlijk ook helemaal oke als dat het uiteindelijk niet blijkt te zijn, maar het stukje dat je daarin gehoord wordt is voor mij wel belangrijk. Anders wordt de angst daaromheen alleen maar groter en voel ik me erg onveilig.

Ik verwacht vooral wat meer tijd om me op mijn gemak te stellen & met mij mee kijken of er eerst ook andere onderzoeken mogelijk zijn (buiten een inwendig onderzoek) om dingen uit te sluiten. En zo niet dan zou ik graag goede zorg of begeleiding willen hebben om die onderzoeken wel door te kunnen komen.

(Kon ik dit maar zo goed bij de huisarts opnoemen als ik daar zit :') )

tokedri
Berichten: 1563
Geregistreerd: 17-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 16:38

Fair schreef:
Ik heb vrijdag een afspraak. Ik had inmiddels de moed bijeen geraapt om de huisartsenpraktijk te bellen over mijn zorgen voor het inwendige onderzoek. Maar de assistente zei dat er geen inwendig onderzoek gepland staat, en dat er niets staat omtrent pijn baarmoeder. Alleen obstipatie (waar ik geen last van heb). En dat als het toch gebeurd bij de afspraak ik mijn zorgen met de huisarts tijdens de afspraak kan bespreken.

Ik kan me voorstellen dat dat voor anderen werkt. Maar voor mij niet zo goed. Achteraf gezien had ik toch willen vragen of ze misschien een notitie ofzo wou plaatsen zodat de huisarts alvast op de hoogte is als die het leest, zodat we het in de afspraak niet over het hoofd zien als ik bijvoorbeeld wel bevries. Maar dat soort dingen bedenk ik altijd achteraf, ik kan heel slecht in het moment reageren omdat ik zo overwhelmed raak. Ik durf niet zo goed nog een keer te bellen.

Ik weet het eventjes niet zo goed. Ik wacht vrijdag af maar ik denk toch dat ik naar huis wordt gestuurd met PDS. Waar ik nu ook heel veel last van heb van alle stress van de huisarts. De pijn waarvoor ik naar de huisarts ga is er ook nog steeds, maar nog niet weer die heftige krampaanvallen gehad gelukkig.


Wat ik doe is een mailtje sturen aan de huisarts
Mss is dat een idee?

Petpa

Berichten: 1766
Geregistreerd: 13-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 16:40

Fair schreef:
Dat vind ik lastig om te beantwoorden omdat ik geen dokter ben natuurlijk. Ik wil graag gehoord worden in mijn zorgen omtrent mijn baarmoeder. Het is natuurlijk ook helemaal oke als dat het uiteindelijk niet blijkt te zijn, maar het stukje dat je daarin gehoord wordt is voor mij wel belangrijk. Anders wordt de angst daaromheen alleen maar groter en voel ik me erg onveilig.

Ik verwacht vooral wat meer tijd om me op mijn gemak te stellen & met mij mee kijken of er eerst ook andere onderzoeken mogelijk zijn (buiten een inwendig onderzoek) om dingen uit te sluiten. En zo niet dan zou ik graag goede zorg of begeleiding willen hebben om die onderzoeken wel door te kunnen komen.

(Kon ik dit maar zo goed bij de huisarts opnoemen als ik daar zit :') )


Zou je dat aan je HA kunnen mailen?

Marije_jiplover

Berichten: 25443
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 16:54

Fair schreef:
Dat vind ik lastig om te beantwoorden omdat ik geen dokter ben natuurlijk. Ik wil graag gehoord worden in mijn zorgen omtrent mijn baarmoeder. Het is natuurlijk ook helemaal oke als dat het uiteindelijk niet blijkt te zijn, maar het stukje dat je daarin gehoord wordt is voor mij wel belangrijk. Anders wordt de angst daaromheen alleen maar groter en voel ik me erg onveilig.

Ik verwacht vooral wat meer tijd om me op mijn gemak te stellen & met mij mee kijken of er eerst ook andere onderzoeken mogelijk zijn (buiten een inwendig onderzoek) om dingen uit te sluiten. En zo niet dan zou ik graag goede zorg of begeleiding willen hebben om die onderzoeken wel door te kunnen komen.

(Kon ik dit maar zo goed bij de huisarts opnoemen als ik daar zit :') )

Dit idd van te voren mailen, of uitprinten en meenemen naar je afspraak.
Als je er dan niet uitkomt of dichtslaat, dat briefje laten lezen aan je arts.

Miran

Berichten: 4483
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 19:41

Ik zou het iig ook printen/opschrijven en meenemen. Al is het maar als steuntje voor jezelf.

BeFunny

Berichten: 11072
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Pijn baarmoeder & hoe serieus genomen worden door huisarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 20:03

Ik zat ook bij de huisarts laatste keer met een briefje vooraf geschreven.

Niet vanwegen angst maar omdat ik vest veel dingen wilde bespreken en niets wilde vergeten. De huisarts bleek ook geen brieven van het zh te krijgen dus had haar mijn zh dossier laten inzien en wat bedenkingen daarover besproken.

Dus een briefje mee nemen kan ik je zeker ook aanraden. De huisarts heeft het van mij helemaal doorgelezen ging sneller dan als ik het puntje voor puntje zou vertellen. en aan de hand daarvan mij vragen gesteld dat was wel handig zo.

Hevonen

Berichten: 5658
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Pijn baarmoeder & hoe serieus genomen worden door huisarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 20:29

Pff, wat rot voor je. Huisartsen nemen hun patiënten veel te vaak niet serieus, en luisteren ook niet goed.

Neem iemand (een vriendin, familielid) mee naar je huisarts, dat helpt vaak. Het is vaak gemakkelijker voor een ander om door te drukken waar jij niet durft, of om de juiste vragen te stellen, die je door spanning en stress vergeet.

Ik ben eens in een ziekenhuis bij een gynaecoloog geweest en die had een assistente die je heel goed op je gemak stelde en die ingreep als het je te veel werd.
Verder kun je natuurlijk om een vrouwelijke arts vragen. Bedenk dat het beslissingsrecht altijd bij JOU ligt; als je het niet ziet zitten of iets niet wilt kun jij dat weigeren.

Heel veel sterkte!

Prairy
Berichten: 9265
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 20:29

Ik kan inloggen bij mijn huisarts en een e-consult maken, gericht aan de assistente of aan de huisarts.

Dan kun je daarin alvast je zorgen zetten, staat het in je dossier en hoef je niet nog een keer te bellen. En het is een stuk privacy veiliger als mailen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42092
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 20:30

Hevonen schreef:
Pff, wat rot voor je. Huisartsen nemen hun patiënten veel te vaak niet serieus, en luisteren ook niet goed.

Neem iemand (een vriendin, familielid) mee naar je huisarts, dat helpt vaak. Het is vaak gemakkelijker voor een ander om door te drukken waar jij niet durft, of om de juiste vragen te stellen, die je door spanning en stress vergeet.

Ik ben eens in een ziekenhuis bij een gynaecoloog geweest en die had een assistente die je heel goed op je gemak stelde en die ingreep als het je te veel werd.
Verder kun je natuurlijk om een vrouwelijke arts vragen. Bedenk dat het beslissingsrecht altijd bij JOU ligt; als je het niet ziet zitten of iets niet wilt kun jij dat weigeren.

Heel veel sterkte!

Die ervaring heb ik absoluut niet. Bij geen van de vijf huisartsen die ik heb gehad.

moonsparkle
Berichten: 21864
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 20:38

Hevonen schreef:
Pff, wat rot voor je. Huisartsen nemen hun patiënten veel te vaak niet serieus, en luisteren ook niet goed.

Neem iemand (een vriendin, familielid) mee naar je huisarts, dat helpt vaak. Het is vaak gemakkelijker voor een ander om door te drukken waar jij niet durft, of om de juiste vragen te stellen, die je door spanning en stress vergeet.

Ik ben eens in een ziekenhuis bij een gynaecoloog geweest en die had een assistente die je heel goed op je gemak stelde en die ingreep als het je te veel werd.
Verder kun je natuurlijk om een vrouwelijke arts vragen. Bedenk dat het beslissingsrecht altijd bij JOU ligt; als je het niet ziet zitten of iets niet wilt kun jij dat weigeren.

Heel veel sterkte!


Heb je bronnen om te onderbouwen dat huisartsen hun patiënten vaak niet serieus te nemen of is het je mening?

Lestrange01

Berichten: 2831
Geregistreerd: 20-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 20:48

moonsparkle schreef:
Hevonen schreef:
Pff, wat rot voor je. Huisartsen nemen hun patiënten veel te vaak niet serieus, en luisteren ook niet goed.

Neem iemand (een vriendin, familielid) mee naar je huisarts, dat helpt vaak. Het is vaak gemakkelijker voor een ander om door te drukken waar jij niet durft, of om de juiste vragen te stellen, die je door spanning en stress vergeet.

Ik ben eens in een ziekenhuis bij een gynaecoloog geweest en die had een assistente die je heel goed op je gemak stelde en die ingreep als het je te veel werd.
Verder kun je natuurlijk om een vrouwelijke arts vragen. Bedenk dat het beslissingsrecht altijd bij JOU ligt; als je het niet ziet zitten of iets niet wilt kun jij dat weigeren.

Heel veel sterkte!


Heb je bronnen om te onderbouwen dat huisartsen hun patiënten vaak niet serieus te nemen of is het je mening?


Eh, dat is nogal algemeen bekend. Ik doe de master gezondheidsrecht en dit is een probleem dat ook regelmatig besproken wordt door de hoogleraar gezondheidsrecht. Veel dingen in de huisartsenzorg gaan momenteel niet goed, zeker door de tekorten, en het gebrek aan goede communicatie met de patiënt zorgt echt voor problemen,

Shadow0

Berichten: 43584
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 21:01

Lestrange01 schreef:
Eh, dat is nogal algemeen bekend. Ik doe de master gezondheidsrecht en dit is een probleem dat ook regelmatig besproken wordt door de hoogleraar gezondheidsrecht. Veel dingen in de huisartsenzorg gaan momenteel niet goed, zeker door de tekorten, en het gebrek aan goede communicatie met de patiënt zorgt echt voor problemen,


Bij huisartsen specifiek? Er gaat vanalles niet goed in de zorg, maar volgens mij springt de huisarts er vaker positief uit dan negatief.

BeFunny

Berichten: 11072
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 21:08

Dat dus Shadow.
Er zullen vast ook uitzonderingen zijn hoor. Zeker in hele drukke periodes.
Maar in mijn geval heeft de huisarts wel veel voor mij betekend en het probleem direct serieus genomen nog direct naar een ander zh gebeld omdat ze wilde dat ik zsm een mammografie kreeg.

En nee niet elk onderzoek is prettig daar kan de huisarts ook niks aan doen.

Overal in de zorg zijn tekorten en daar roeien ze met de riemen die ze hebben.

genja
Berichten: 3949
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 21:24

denisesilver schreef:
Heel goed dat je wilt aangeven dat je je niet serieus genomen voelt, idd aandringen op een doorverwijzing met de gynaecoloog, en als ze je niet door willen verwijzen zeggen dat je wilt dat ze in je dossier opnemen dat ze hebben geweigerd verder onderzoek te doen. Vaak worden ze bij dat laatste ineens wakker.


(Nog) Niet willen verwijzen en weigeren verder onderzoek te doen is wel heeeeel wat anders hoor.
Een huisarts kan echt meer dan alleen een keel en een oor beoordelen hoor :j[/quote]
Wanneer ze terug gaat hè. En daarbij, als iemand een doorverwijzing wil, dan moet diegene gewoon een doorverwijzing kunnen krijgen. TS betaald ook gewoon voor haar zorg.

Sorry, maar ik heb 0,0 medelijden met huisartsen, nadat ikzelf, mijn moeder en mijn vader met onze (verschillende) klachten niet serieus werden genomen. Wat tot gevolg heeft dat mijn vader nu uitbehandeld is voor kanker. Dus excuus als ik wat hard reageer :o De huisarts heeft er voor geleerd amehoela. TS weet hoe haar lichaam voelt en reageert.[/quote]


Als huisartsen iedereen die een doorverwijzing wil ook meteen doorverwijzen wordt de zorg alleen maar duurder en de wachttijden nog langer. Niet overal is een verwijzing voor nodig en geef de huisarts de kans om dingen uit te zoeken. En niet vervelend bedoeld naar ts maar meer naar jou gericht. Ts loopt al 2 maanden met klachten en de huisarts moet dit maar meteen oplossen? Geef die ook wat kans om
dingen uit te sluiten

c_alsemgeest

Berichten: 20870
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 22:02

TS, ik ging voor mijn werk mee met een cliënt naar haar onderzoeken vanuit mijn begeleiding die ik toen bood (gestart als bemoeizorg, maar later door meer vertrouwen ook vrijwillige begeleiding.)
Zij had een verleden met extreem misbruik. Ik ben toen mee geweest, zij had alles samen met mij uitgeschreven en de huisarts nam goed de tijd. Het lukte echter niet door de paniek aanvallen en de huisarts heeft haar uiteindelijk doorverwezen naar de gyneacoloog, die uiteindelijk de onderzoeken onder een roesje heeft gedaan.

Mijn cliënt heeft alles, hoe lastig dit ook was, vooraf op papier gezet en besproken, ook heb ik toen vooraf gevraagd of de HA een dubbele afspraak wilde plannen zodat er meer tijd voor haar was.
Dit is allemaal heel goed gelopen, maar ook omdat ze het bespreekbaar heeft gemaakt.

Durf je dat zelf niet, schroom dan niet om contact op te nemen met een wijkteam oid die je hierbij kortdurend zou kunnen ondersteunen. Wij deden dat best vaak, maar elke gemeente werkt anders, bij sommige is het meer ondergebracht bij de ggz. Maar dat zou je eventueel ook nog uit kunnen zoeken.