Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sherivey

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 20:00

Hier ook alles op mn telefoon. Dat maakt bijleesposts idd best lastig als het over meerdere pagina's gaat. :))

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 20:05

Herkenbaar Befunny en Sherivey.

Ik baal een beetje, ik heb een wondje/schaafplekje van mijn trailvest, precies op de rand van mijn sleutelbeen.
Hoe kan ik dat voorkomen?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-24 20:17

Vaseline smeren op die plek voordat je gaat lopen. Dat kan helpen, ik smeer dat ook op alle plekken waar ik schuurplekken verwacht. En dat zijn er vaak nogal wat.

Ik kan ook niet altijd op iedereen reageren op mijn telefoon. Doe altijd wel mijn best.

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 20:19

herkenbaar, ik lees ook alles op m’n telefoon. bij een lange bijlees post schakel ik tussen notities en bokt om op elk bericht apart te kunnen reageren :=

balen van het schaaf plekje goof. heb zelf geen tips daar voor. wellicht moet hij wat strakker?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 20:20

Hier ook herkenbaar! :=

Maar goof komt het vest op je blote huid dan?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 20:23

MarlindeRooz schreef:
Hier ook herkenbaar! :=

Maar goof komt het vest op je blote huid dan?

Ja, shirtje zonder mouwen en dat vestje ligt dan dichter naar mijn nek dan de bandjes van mijn shirt (als je snapt wat ik bedoel).
Vaseline had ik al bedacht ja. Strakker is misschien ook nog een optie, maar hij zit al vrij strak. Echt bewegen doet hij ook niet.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 20:23

Kan je niet er een luchtig t-shirt onder doen?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 20:25

Ik heb een shirt aan, maar ik wil met deze temperaturen geen mouwen. Zo min mogelijk stof graag :D

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 20:30

Vaseline smeren en eelt kweken :')
Of een ander shirtje waarbij de bandjes anders lopen…

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 21:08

Vaseline idd, maar ik draag om diezelfde reden vrijwel altijd een wat meer bedekkend shirtje

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 22:48

Soms helpt een soort pleister om schuurplekken te voorkomen, zou je moeten testen wat goed blijft zitten.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 22:50

Bij veel mannen schuren de tepels onder het shirt die ze dan afplakken.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 06:19

:wave:

Welkom alle nieuwelingen, wat leuk dat er steeds meer mensen bijkomen!

De 50e marathon, wat een mijlpaal zeg! :j

Jammer dat een deel is afgelast, maar zo te lezen wel verstandig.

Ik heb nooit schuurplekken, maar ik heb voor mijn man wel een speciale stick gekocht en dat werkt wel. Misschien dat ik straks ook weer wat preventief ga smeren op de langere afstanden.

Ik lees ook meestal bij op mijn telefoon en reageer (zoals nu) als ik achter de laptop zit. Het wordt weer een gekke week, ben onderweg naar Den Haag, ga eind van de dag een rondje Scheveningen lopen. Zin in na een ongetwijfeld intensieve dag, morgen ook weer een training en daarna nog langs Utrecht. Donderdag wordt ook een latertje, dus lopen zal wel vrijdag worden.

Verder heb ik zondag mijn rijpaard verkocht, dat is bitterzoet, nu eerst maar even nadenken over wat ik wil, de pony en de leenpony blijven voorlopig, dus gelukkig geen lege stallen <3

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-24 06:40

Steppe schreef:
Soms helpt een soort pleister om schuurplekken te voorkomen, zou je moeten testen wat goed blijft zitten.

Niks blijft goed zitten bij 50km zweten is mijn ervaring, of je krijgt alleen maar extra zweetplekken. Pleisters gaan sowieso los op zo'n eind.
Ik heb een instinct trailvest in de kast liggen, waar ik ook schuurplekken van kreeg op mijn sleutelbeen. Die gebruik ik dus niet meer, hij bewoog te veel. Zonde, want hij was duur.
Goed vaseline smeren werkt het best bij mij en zorgen dat je trailvest heel goed past en zo weinig mogelijk beweegt.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 07:24

Sterkte met de verkoop van je paard Ninus! Zal vast een weloverwogen beslissing zijn geweest maar is nooit fijn..

Heb je je vest al proberen te verkopen op Vinted SV? Vesten zijn best goed verkoopbaar via Vinted is mijn ervaring.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-24 07:55

Ik heb geen vinted, maar is misschien wel een optie ja.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 07:59

Morning!
Pittige dagen Ninus! Wel leuk om aan het strand/in Scheveningen te kunnen lopen

SV, ik heb ook geen vinger maar mijn zoon verkoopt (en koopt :+ ) er veel

Gisteren paardgereden, vandaag en morgen en donderdag mag ik weer
Kijken of ik nog tijd/puf heb om een rondje te lopen

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 08:00

Ninus, oww, misschien heb ik het gemist, maar waarom verkocht?
Sterkte ermee iig.

Mijn rondje zit er alweer op. Was een korte dit keer.
Had me al voorgenomen om deze week wat rustiger aan te doen mbt hardlopen. Merkte vorige week al dat ik wat vermoeid was.
Dat, icm een aantal (voor mij) drukke dagen met veel prikkels en niet goed te hebben gegeten, merkte ik vanochtend bij het opstaan wel.

Nou kan ik momenteel ook gewoon weinig hebben hoor. Werk maar halve dagen en zelf nu komt die vermoeidheid nog opzetten. :=

Toen ik de duur uitstapte en de straat uit wandelde, begon ik ook al te zweten. Vrij gauw besloten dat ik het op een half uurtje rustig lopen zou houden.

Afbeelding

Wil van het weekend in Amerongen de trail lopen. Je kunt kiezen: een, twee of drie lussen lopen. Ik hoop ze alle drie te lopen en zo op 23 km uit te komen. Maar als ik me nog niet goed voel, kan ik altijd uitstappen tussendoor. :)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-24 08:38

Sall schreef:
Morning!
Pittige dagen Ninus! Wel leuk om aan het strand/in Scheveningen te kunnen lopen

SV, ik heb ook geen vinger maar mijn zoon verkoopt (en koopt :+ ) er veel

Gisteren paardgereden, vandaag en morgen en donderdag mag ik weer
Kijken of ik nog tijd/puf heb om een rondje te lopen

Vinger? Best wel illegaal om vingers te verkopen denk ik :+

Leuk Sherivey, had je je daarvoor al lang geleden ingeschreven?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 08:48

Ik had me ingeschreven vlak nadat ik me voor de Kustmarathon heb ingeschreven. Leek me een mooie training. Geloof dat er ook best wat heuvels in zitten. En dat is een beetje mijn struikelblok heb ik gemerkt :))

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 08:56

Ik loop vrijdag met mijn zoon 1km in Oudorp (Alkmaar) bij de Pinksterun {:} :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 09:00

Zo dit topic gaat echt hard!
Even een bijlees vanaf mijn laptop, sorry als ik iemand vergeet.

Allereerst bedankt voor de tips, nieuwe schoenen zullen er wel moeten komen denk ik. Nu loop ik zowel verhard als onverhard, waarvan de meeste stukken onverhard (en ik dat ook wil uitbreiden). Volgens internet kom ik dan op trailschoenen, hebben jullie daarvoor nog tips?
Ook las ik dat ik beter een dag extra rust kan pakken ipv om de dag. Nu is het zo dat ik het hardlopen wil afwisselen met om de dag paardrijden, dus dat is niet zo handig qua tijd, is het dan slimmer om af te wisselen met wandelen, bv hardlopen, paardrijden, wandelen, paardrijden, hardlopen te doen, of kom ik dan weer op te weinig training voor hardlopen?

Musli, mooie foto! Leuk ook dit weekend samen met je zoon een rondje gaat lopen!

Fenn succes met de zwangerschap!

BeFunny: mooie foto's ook, jammer dat je horloge maar een deel heeft geregistreerd

Supervixen: gaaf met die hazelwormen en ree! En wat ben jij fanatiek zo te lezen, flinke afstanden.

Sall mooie prestatie met je PR, en succes met trainen voor de 10. Doe je die vaker of wordt dat de eerste keer?

Soepblik, ik ben pas sinds een maandje bezig, dus loop zeker nog regelmatig, maar probeer dat wel te verminderen (ga of sneller met meer wandelen, of langzamer met minder wandelen).

Welkom Laura, nog een beginner dus, gezellig, wat is jouw doel?

Troi, leuk dat de atletiekvereniging een cursus aanbied en die zo nuttig is, mooie doelen heb je ook gesteld.

Namiro, de kennedymars is wel flink, en dus weer vollebak aan het trainen voor de volgende, veel succes! Hopelijk krijg je er de komende periode ook meer zin in, klinkt wel erg pittig. En jij bent dan eigenlijk pas kort bezig als ik het zo lees, maar dus helemaal verslaafd geraakt?

iiSunshine, alvast succes voor morgen, gelukkig voorspellen ze dan wat minder warmte.

Tiggs, fijn dat de 5km in Leiden goed gegaan was ondanks de warmte.

CalipsoLover, mooie 10km, loop jij dus heen- en terugweg hetzelfde stuk?

Germie, vervelend steeds zoveel spierpijn hebt, knap dat je dan toch blijft gaan.

Myka, wat zonde dat je niet meer van start kon in Leiden, snap dat dat een domper is want je stelt je daar toch op in en traint daarvoor.

IMAY1990, gefeliciteerd met het lopen van de halve in Leiden!

Piekosjj, ook welkom

Suliko, wat een knappe prestatie, daar mag je trots op zijn!

Steppe, 50 marathons, wat knap!

Winged, mooi doel gesteld, nog een ruime maand voorbereidingstijd dan

LaDonna, vervelend dat je destijds hebt moeten stoppen, succes weer met opbouwen! Ik verwacht dat dat bij jou dan wel sneller gaat dan bij echte beginners?

Sanowa, jammer dat je nu alleen verder moet, maar fijn het eerste doel hebt gehaald en nu weer verder gaat voor de 7,5km.

Goof, vervelend van dat wondje, ik heb helaas geen tips voor je.

Ninis, veel plezier in Den Haag/Scheveningen vandaag, en nog sterkte met de verkoop van je paard.

Sherivey je was er al op tijd bij, vervelend toch vermoeid bent, maar goed naar je eigen lijf geluisterd dus.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 09:27

Respect voor je bijleespost!! Het is mijn eerste 10K (heb een14K gedaan begin april, dat was de allereerste lange run voor mij)

Hahahahahaha SV, gouden handel in vingers _O- (dankzij de spellingcontrole)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-24 10:24

Haike om goed vooruit te gaan zou ik drie trainingen per week pakken. Liefst van verschillende afstand en qua tempo ook afwisselen.
Trailschoenen zou kunnen, maar gewone hardloopschoenen doen het ook nog wel prima op het onverharde hoor. Zeker als je nog niet fanatiek trailt. Trailschoenen zijn heel persoonlijk, ik vind de hoka speedgoat erg fijn, maar er zijn nog zoveel andere merken!

Ik ben redelijk fanatiek ja, loop gemiddeld zo'n 60km per week en heb inmiddels 35 keer de marathon of/en ultra afstand gelopen in de afgelopen vijf jaar.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 12:38

Wauw wat een bijleespost hierboven!

Haike ik loop eigenlijk altijd in het bos gewoon met gewone hardloopschoenen voor op de weg :j Tenzij je echt over kleine paadjes of bijv veel stenen moet, vind ik trailschoenen niet echt een toevoeging. Zeker lopen op de weg vind ik zooo zwaar met trailschoenen! Een voordeel vind ik wel, dat ze heel lang meegaan omdat vaak de zool een stuk sterker is. Ik heb nog steeds mijn paar trailschoenen waar ik zeker ruim 2.000 km in heb gelopen :') Maar waar ik nu woon is er eigenlijk geen behoefte aan trailschoenen, ik loop dus altijd met mijn normale schoenen ondanks dat het merendeel van mijn kilometers ook onverhard zijn (over gravel roads).

Ik zou eigenlijk gisteren een rondje 'moeten' rennen, maar uiteindelijk zijn we naar de stad gereden om een tweedehands inductieplaat te kopen :+ Maar daarna een klein rondje discgolf gespeeld, dus toch wat bewogen. Vandaag paardrijden en dan morgen toch écht hardlopen! Wil echt proberen in ieder geval 2x per week hard te lopen O:)