Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Prairy schreef:Prugelpiet, kun je geen wandeling maken in je pauze en daardoor de kantine mijden? Scheelt misschien wat koekjes en lekkere broodjes, en je krijgt gelijk meer beweging.
prugelpiet schreef:En ook een baan waarbij er altijd veel lekkere koekjes in de kantine zijn
Ik probeer mijn eetgewoontes er op aan te passen, maar ik vind het lastig om lekkere dingen te laten staan als ik er echt zin in heb, iets met geen ruggengraat. En dat vind ik weer heel slap van mezelf
TheaD schreef:8nnemiek schreef:Wat vind je er ongezond aan? Er zit soms wat veel zout aan toegevoegd, maar verder zitten er geen gekke dingen in.
Vleesvervangers passen prima in een gezond en gevarieerd dieet. Minder vet en meer vezels dan in vlees, en toch de eiwitten en vitamines waar je met alleen groente meer moeite voor moet doen.
Ik denk dat het meest ongezonde aan vleesvervangers is dat ze ultra processed zijn. Het is niet gewoon gemalen soja met kruiden, maar ze breken bijv. de soja af tot losse moleculen die ze daarna weer samen koppelen tot een product. Als ik bijv kijk naar vleesvervangers van de vegetarische slager zie ik daar bijv. soja eiwit concentraat, geisoleerd soja eiwit, tarwe eiwit structuur. Dat zijn denk ik niet producten die jij in je keukenkastjes heb staanHet is misschien gemaakt van een plantaardig product maar het is zeker niet meer herkenbaar als zodanig.
Denk aan dat ze tegenwoordig plastic zakjes kunnen maken uit suikerriet, suikerriet is prima eetbaar maar ik zou dat met die zakjes toch niet proberen.
Goede documentaires hierover zijn van doc. van tulleken. Deze hebben mij een aanleiding gegeven om nog minder suiker te gebruiken.
Eulogy schreef:Dat je van suikerriet plastic zakjes maken kunt maken, zegt nog steeds niets over processed = ongezond![]()
Sorry, maar ik vind het zo'n dooddoener. Zeker omdat het vooral een hippe opvatting is om te hebben over vleesvervangers maar je mensen er veel minder over hoort als het gaat over fast-food, bewerkt vlees, beleg etc.
8nnemiek, dat wil ik inderdaad nog eens proberen! Een vriendin van me maakte er altijd burgers van als we gingen barbecuen maar dat vond ik nooit zo'n heel groot succesInderdaad vooral qua smaak, de textuur was prima. Door een saus of zo lijkt me dan ook stuk beter te doen.
senna21 schreef:Janinevv schreef:Vlees vervanger is inderdaad lekker maar vraag me af hoe goed het is. En ben het denk dan wel eens met hierboven.
Vind soms ook bizar hoe ze bepaalde structuur kunnen namaken, kan dan haast niet geloven dat het “goed” voor je is.
Heb je ooit in een vleesverwerkingsbedrijf gekeken?
Ik ooit wel....Het meeste vlees wat in de winkel ligt wordt ook behoorlijk geprocessed.
Al dat vlees in zulke handzame vormen in gelijke porties...dat snij je niet direct van een dier. Bij heel wat producten wordt er eerst moes van gemaakt (diepvries vleesstaven), en dan vervolgens in een mall gestopt. Er wordt van alles toegevoegd om de smaak en houdbaarheid te verbeteren. Dus verre van puur natuur.
Maar goed... on topic... kritisch blijven is altijd goed.
Nyaleti schreef:Eulogy schreef:Dat je van suikerriet plastic zakjes maken kunt maken, zegt nog steeds niets over processed = ongezond![]()
Sorry, maar ik vind het zo'n dooddoener. Zeker omdat het vooral een hippe opvatting is om te hebben over vleesvervangers maar je mensen er veel minder over hoort als het gaat over fast-food, bewerkt vlees, beleg etc.
Nouja dit dus. "Weet je wel niet wat er in zit! Zo gezond is dat vega zijn niet hoor!!" Nja, het staat tenminste op je verpakking.
Jij hebt geen idee wat er in je vlees zit.
In Nederland zijn er strenge regels maar echt niet al je vlees komt uit Nederland (geloof ik). En in Nederland is het al bizar om te zien hoeveel medicatie er in varkens gaat(ja, persoonlijk ervaring mee)
Ik claim ook helemaal niet dat de vleesvervangers gezond zijn en ik zeg ook niet dat ik vega ben gegaan voor een gezonder eetpatroon oid dus het is sowieso een kansloze opmerking (als ik het in een gesprek te horen krijg).
Ik wordt in iedergeval chagrijnig van die opmerking, omdat het weer eenzijdig is en het mensen tegenhoudt om vega te gaan.
prugelpiet schreef:Ik meld me ook graag. Ik ben van een hele actieve baan waar ik makkelijk 20.000 stappen zette op een dag, naar een baan gegaan waarbij ik het grootste deel van de dag zit en de meeste dagen nog niet aan de 10.000 stappen kom. En ook een baan waarbij er altijd veel lekkere koekjes in de kantine zijn
Ik probeer mijn eetgewoontes er op aan te passen, maar ik vind het lastig om lekkere dingen te laten staan als ik er echt zin in heb, iets met geen ruggengraat. En dat vind ik weer heel slap van mezelfIk wil wel gewoon normaal kunnen eten en eten wat de pot schaft, dus ik probeer nu vooral gezondere dingen te kiezen. Voor de pauze's neem ik wat fruit of crackers mee, mijn bord bij het avondeten hooguit wat minder vol. Ik mag 1x in de week een bakje chips van mezelf, want daar ben ik echt gek op. Frisdrank drink ik eigenlijk nooit op een normale dag, dus daar heb ik geen moeite mee. Maar het valt nog niet echt mee. De weegschaal vind ik confronterend, maar ik zou daar wel op moeten wil ik wat vooruitgang meten
Daarbij vind ik de prijs van de boodschappen ook niet meewerken.
MZorro schreef:prugelpiet schreef:En ook een baan waarbij er altijd veel lekkere koekjes in de kantine zijn
Ik probeer mijn eetgewoontes er op aan te passen, maar ik vind het lastig om lekkere dingen te laten staan als ik er echt zin in heb, iets met geen ruggengraat. En dat vind ik weer heel slap van mezelf
Als je jezelf iets verbied, wil je er vaak graag meer van. Ik heb het volgende wel eens gehoord: eet een bepaalde tijd zoveel als je zou willen. Sterker nog, je moet er elke dag 5 eten (of meer als je er elke dag 10 eet, dan min. 10). Élke dag. Dan ga je vanzelf wel merken dat je na een aantal dagen eigenlijk niet meer van die koekjes wilt. Ik kon me er wel wat bij voorstellen. Eigenlijk door het alleen al te bedenken, merkte ik dat ik er anders over ging nadenken. Ik mág wel, maar wíl ik dit echt zonder dat ik me daarna schuldig voel.
Ik was vandaag aan het schaatsenmaar betrapte mezelf op een continue stroom aan negatieve gedachtes zoals brr wat koud, wat zwaar, oh, ik ben moe...
Ik sprak het ook uit en opeens dacht ik: nee, stop hiermee. Je bent gewoon aan het schaatsen op prachtig natuurijs in een prachtige omgeving op een mooie winter ochtend. Geniet!
Ik merk dat ik de laatste tijd vaker wat 'negatiefs' uit, wel vaak gepaard met positieve dingen. Toch wil ik er graag wat scherper op zijn, zeker wanneer het niet nodig is. Ervaren jullie dat ook wel eens?
8nnemiek schreef:Liesjuh, je zegt dat je schrikt van ingrediënten als amoniakcaramel (hoewel ik dat zelf nog nooit in een vleesvervanger tegen ben gekomen), maar lees je dan ook ingrediënten van alle andere producten die je koopt?
Pak voor de lol eens vijf willekeurige producten uit de supermarkt, van frisdrank tot snoep en koek tot bewerkt vlees, brood en pakjes/zakjes, en de ingrediëntenlijst is 9 van de 10 keer gigantisch, vol chemische E-nummers waaronder ook dat soort kleurstoffen. Dus ik vind het knap om dan te schrikken van hier en daar een E-nummer in een vleesvervanger![]()
Een hype is het ook zeker niet. 30 jaar geleden kocht ik ook al vleesvervangers, en dat is langzaamaan alleen maar toegenomen.
Ik denk juist dat we met z’n allen steeds meer en meer plantaardig gaan eten, vooral ook omdat het zo veel duurzamer is dan vlees, goedkoper, en je merkt toch ook dat meer en meer mensen dierenwelzijn belangrijk vinden. Dus plantaardig eten, in welke vorm dan ook, is de meest logische stap, al heeft dat z’n tijd nodig.
Eulogy schreef:Rubs, ik weet niet hoeveel je weegt, hoe lang je bent en hoe actief je verder bent maar ik vind dat wel als heel weinig klinken? Weet je toevallig hoeveel calorieën je zo binnenkrijgt?
Nyaleti schreef:Ik snap dit dus echt niet. Ik ben zelf echt een vleesliefhebber en ook zuivel lus ik graag. Mijn lichaam doet het ook goed op die producten. Maar dat zegt toch niet dat elke (avond)maaltijd vlees moet? Je eet toch ook niet elke dag een chocoladereep omdat het zo lekker is?Xxliesjuhxx : ik bedoelde het ook niet persoonlijk op jou (of wie dan ook) af hoor. Maar ik merk wel in mijn omgeving dat mensen dat als 'excuus' gebruiken om toch maar vlees te eten.
En dan niet de keuze om helemaal vega te gaan, dat moet je zelf weten. Maar ik eet wel eens bij vrienden waarvan de helft vega is en er dus vaak ook alleen vega vlees is. Met enige regelmaat is het dan gezeur want iemand wil perse een stukje vlees en niet de vleevervanger want 'dat is ongezond en je weet niet wat er in zit!' nou, je weet dus wel wat er in ziten vervolgens eet een varkenslapje met super veel mayonaise
maar merk het in mijn omgeving dst meerdere menden dat argument gebruiken.
Cambionn schreef:Ik kom als stille meelezer ook ff hallo zeggen! Vind het ook een leuk topic!Nyaleti schreef:Ik snap dit dus echt niet. Ik ben zelf echt een vleesliefhebber en ook zuivel lus ik graag. Mijn lichaam doet het ook goed op die producten. Maar dat zegt toch niet dat elke (avond)maaltijd vlees moet? Je eet toch ook niet elke dag een chocoladereep omdat het zo lekker is?Xxliesjuhxx : ik bedoelde het ook niet persoonlijk op jou (of wie dan ook) af hoor. Maar ik merk wel in mijn omgeving dat mensen dat als 'excuus' gebruiken om toch maar vlees te eten.
En dan niet de keuze om helemaal vega te gaan, dat moet je zelf weten. Maar ik eet wel eens bij vrienden waarvan de helft vega is en er dus vaak ook alleen vega vlees is. Met enige regelmaat is het dan gezeur want iemand wil perse een stukje vlees en niet de vleevervanger want 'dat is ongezond en je weet niet wat er in zit!' nou, je weet dus wel wat er in ziten vervolgens eet een varkenslapje met super veel mayonaise
maar merk het in mijn omgeving dst meerdere menden dat argument gebruiken.
Ik eet ook regelmatig vega en vleesvervangers. Gewoon omdat dat ook heel lekker kan zijn, en idd echt niet erger is dan. En sowieso, elke avond een stuk vlees is heel modern eigenlijk, dat zijn we pas de laatste honderd jaar ofzo gaan doen. En dat is juist niet zo gezond, men eet tegenwoordig eigenlijk te veel vlees. En te veel is nooit goed. Gezond zou dus zijn gewoon dat dagje vega te eten, en als je de vleesvervanger niet lust die gewoon laten staan.
8nnemiek schreef:Ik vind het ook een heel leuk topic![]()
Zelf merk ik dat ik direct energie heb zodra het vakantie is, maar de dag dat het werk weer begint is die energie ook direct weer weg, en zit ik weer in de gestreste werk-mode. Zijn er meer mensen die dat herkennen?