Zwanger, uitgerekend zomer 2024!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 22:23

Vooralsnog rijd ik nog wel. Althans vorig weekend gereden, maar ik heb alleen een buitenbak dus ik zit er maar weinig op vanwege het weer.

Verder vind ik het ook maar lastig qua sport. Ik heb ‘s avonds ook niet veel zin om met de kou nog de deur uit te gaan, behalve dan nog om te rijden :+. Paarden staan aan huis dus krijg wel beweging en ik loop met de hond..

DayDream21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 22:28

Farjen, ik durf ook niet meer paard te rijden want mijn paard heeft 4 weken stil gestaan i.v.m. kreupelheid en nu is hij heel erg fris. Hij loopt al te bokken aan de hand := Ik heb daarom besloten om wekelijks te gaan zwemmen. In praktijk ben ik echter nog geen enkele keer geweest. Vervelend dat het zwembad bij jou zo lang gesloten is! Mijn verloskundige heeft ook een soort zwangerschaps sport curcus aangeraden, dus daar wil ik me ook even in gaan verdiepen. Zo een stok achter de deur helpt mij misschien.

Opvang had ik nog helemaal niet over nagedacht, daar zal ik me ook maar eens in gaan verdiepen. Hoeveel dagen per week zijn jullie van plan om je kind naar de opvang te brengen?

Vandaag hebben wij een pretecho/geslachtsecho gehad en we krijgen een meisje. Ik ben helemaal blij <3

rayoow

Re: Zwanger, uitgerekend zomer 2024!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-24 00:38

Kwa sport..
Goh intensief rijden niet.
6 in eigenbeheeer is al sport in dit weer. Maar ik ben toch bezig de jongste hengst beleren Zolang hij lief en braaf blijft :')

En een peuter rondsleuren is ook een sport geworden.

Verder gewoon te moe... zal blij zijn als ik weer water via de tuinslang op de weides krijg ipv met jerrycan

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 07:57

Ik rij wel nog steeds op mijn paard. Ik zie wel hoelang ik het vol hou. Zolang ik thuis in de buitenbak of in de binnenbak van de vereniging rij, blijft ze wel braaf. Wedstrijden en buitenritten doe ik niet meer. En verder wandel ik veel met de hond.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 08:02

Vorige keer reed ik tot 20 weken paard. Nu ben ik al tijden gestopt.

Ik volg thuis een programma van Sterkher. Dat is krachttraining. Daarnaast een keer in de week krachttraining met een trainer. Soms doe ik thuis een yogales erbij. Vind ik wel heel fijn. Ook voor ademhaling.

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 08:06

Ik rij ook nog paard, ongeveer 3 a 4x per week. Doel was regio kampioenschap rijden. Daar heb ik me voor geselecteerd en is volgende week. Ik denk dat ik daarna stop, want het wordt wel steeds pittiger.

Ik ga volgende week met zwangerschapsyoga beginnen. Ben benieuwd hoe dat bevalt.

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 08:23

Even een vraagje…
Sinds een tijdje kan je de kinkhoest vaccinatie met 22 weken nemen.
https://rijksvaccinatieprogramma.nl/afs ... -griepprik

Ik heb een kleine twijfel om dit te doen, met mijn zoon was dit nog niet zo en ik heb een enorme prikangst(daarom overweging om het niet te doen)

Het voordeel is wel dat de baby deze prik dan niet hoeft te krijgen bij zijn/haar eerste vaccinatie ronde bij het consultatiebureau (daarom overweging om het wel te doen)

Zijn er meer (aanstaande)mama’s die dit wel/niet doen en waarom?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 08:59

Ja, deze heb ik de vorige keer gedaan en zal het nu ook weer doen. Nu heb ik zelf geen prikangst, maar de overweging was vooral dat kleine lijfje een prik besparen, en heb er zelf geen last van gehad.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 09:03

x_Nadia schreef:
Even een vraagje…

Ik heb een kleine twijfel om dit te doen, met mijn zoon was dit nog niet zo en ik heb een enorme prikangst(daarom overweging om het niet te doen)

Het voordeel is wel dat de baby deze prik dan niet hoeft te krijgen bij zijn/haar eerste vaccinatie ronde bij het consultatiebureau (daarom overweging om het wel te doen)

Ik doe het absoluut wel. Op deze manier is je baby vanaf de geboorte al beschermd tegen kinkhoest. Juist voor hele kleine baby’s kan kinkhoest heel gevaarlijk zijn. Als je het met een prik kan voorkomen doe ik het graag. Kinkhoest komt niet super veel voor, maar als je baby het zo jong zou krijgen dan zou ik me echt extreem schuldig voelen wetende dat een prik bij 22 weken het had kunnen voorkomen.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 09:06

Ik doe het ook. Pak meteen de griepprik mee. Fijn dat de baby beschermd is. Ook hier geen angst, maar het was zo voorbij!

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 09:18

Inderdaad dat mijn baby meteen beschermd is is wel een hele grote reden om het juist wel te doen en om een prikje te besparen.

Ik neig nu ook meer ernaar om het wel te doen hoor, begrijp mij niet verkeerd :o
Maar vind het wel even fijn om meer ervaring of redenen te horen van wel/niet van andere moeders en mensen die geen verloskundige of gynaecoloog zijn, juist door die prikangst :=

tijger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 09:20

@Merel wat fijn dat je een goede 20 weken echo hebt gehad.

@Daydream wat leuk een meisje! Gefeliciteerd

@×_Nadia ik neem alle mogelijk vaccinaties en testen. Ik wil gewoon weten hoe het gaat en inderdaad zoals eerdere zeiden mezelf niet de schuld kunnen geven als de kleine wel ziek wordt. Prikangst herken ik wel, mij helpt het als ze niets zeggen en gewoon doen.

Kwa sporten ben ik zoekende. Sowieso de verzorging van mijn paard zo lang als gaat en regelmatig wandelen. Rijden deed ik al niet op hoge frequentie maar naar hoe het voelt en dat zal ik zo houden denk ik, hoewel ik het betwijfel of ik tijdens de zwangerschap nog actief ga rijden.

Mijn hoogste prioriteit is nu mijn studie afronden voor mijn bevalling. Daar gaat al veel tijd inzitten.

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 09:47

@x_nadia, ik wist niet dat dit bestond maar vind het wel het overwegen waard zodat die kleine geen prik hoeft!

Qua sport probeer ik thuis yoga te doen, heb zo'n app gedownload. Maar ondertussen nog maar 1x gedaan haha :+ .
En daarnaast hebben wij thuis 3 paarden in eigen beheer dus dat is soms als sport genoeg met uitmesten, hooi enzo halen dus m'n beweging krijg ik wel..

Wij hadden gisteren de geslachts echo en wij waren en heilig van overtuigd dat het een jongetje zou worden maar het is een meisje <3

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 10:59

x_Nadia schreef:
Even een vraagje…

Ik ga het wel doen. Vooral ook omdat mijn baby dan de eerste vier maanden geen prik hoeft.

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 11:07

Ik neem de prik ook. Vorige zwangerschap ook gedaan en, op wat spierpijn na, geen klachten gehad.

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 11:39

Ik praat graag mee, ik ben in juni uitgerekend.

Vorige zwangerschap ook geprobeerd via bokt mee te praten maar toen ging het snel over op Whatsapp met 100 berichten per dag. Omdat ik daar niet allemaal op kon reageren en ik niet super actief mee deed werd gevraagd of ik uit de groep wilde stappen. Snap ik ergens wel maar was wel jammer. Hopelijk blijft dit topic wel via bokt lopen.

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-24 12:33

DemDeempel schreef:
Ik praat graag mee, ik ben in juni uitgerekend.

Vorige zwangerschap ook geprobeerd via bokt mee te praten maar toen ging het snel over op Whatsapp met 100 berichten per dag. Omdat ik daar niet allemaal op kon reageren en ik niet super actief mee deed werd gevraagd of ik uit de groep wilde stappen. Snap ik ergens wel maar was wel jammer. Hopelijk blijft dit topic wel via bokt lopen.

Welkom!!

Als het soms wat stiller is, geen probleem DemDeempel !
In 2022 hadden we ook een heel gezellig zomer topic en iedereen heeft wel eens een periode dat ze minder actief zijn.
WhatsApp doe ik zelf niet aan, wordt ik heel gek van zo'n groepschat :')

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 12:58

Van mij hoefd het ook niet perse via WhatsApp hoor. Laat het maar lekker via bokt gaan. :D

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 13:07

Welkom nieuwe mensen, spannend voor degene die zo kort zwanger zijn! Ik had het pas op 6 weken door en vond het tot de eerste echo heel onwerkelijk.

Ik rij nog steeds paard, deze staat ook aan huis. Hoelang ik doorga hangt af van het weer, als het een keer dooit en droog blijft kan ik nog wel even doormodderen.
Daarnaast heb ik een heel fysiek beroep en gaan dus beweeg door de dag heen erg veel. Ik ga voorlopig niet extra sporten dus, heb ik momenteel ook niet de energie voor.

De prik ga ik halen, ik heb wel geen prikangst, maar het is wel fijn je kindje al zo jong te kunnen beschermen. Ik werk zelf in de diermedische wereld en ik zie echt veel baat bij het vaccineren van moederdieren. Dus ik geloof er in.
Maar je moet vooral kiezen waar je jezelf goed bij voelt, volg je eigen gevoel, dat is vaak het beste.

Lien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 13:30

Ik ben sowieso niet zo'n whatsapper. Bokt is prima :)

Even wat minder actief geweest, we zaten middenin onze verhuizing. Inmiddels zitten we in ons nieuwe huisje, moeten nog best veel doen maar fijn om niet meer heen en weer te hoeven tussen tijdelijke accommodatie en hier :)

Welkom iedereen trouwens!

Wij krijgen het geslacht als het goed is gewoon te horen bij de volgende echo dus net na 20 weken. Ik ben heel erg nieuwsgierig natuurlijk. Stiekem wel een beetje jaloers op diegenen die het al weten maar super leuk voor jullie <3

Opvang regelen is hier flink pittig. Veel plaatsen hier gaan via je werkgever, die hebben dan een contract met de crèche, en onze beide werkgevers doen dit niet. We staan wel op de wachtlijst bij twee, maar het is niet zeker of ze plek zullen hebben, dus we duimen en zoeken ondertussen verder. Het is ook lastig omdat we het liefst een tweetalige opvang hebben (dat ze ook Engels spreken), omdat we beiden geen Frans met het kindje zullen spreken. Hopelijk vinden we iets, mijn familie woont heel ver weg en mijn schoonouders werken beiden, maar we zullen wel een oplossing vinden uiteindelijk.

Ik sport nog best veel, ik was voor m'n zwangerschap heel actief en probeer het een beetje door te zetten. Ik loop nog steeds hard (niet zo heel hard meer := ) en ik klim nog, wel heel voorzichtig en laag bij de grond omdat vallen natuurlijk niet goed zou zijn. Als we eindelijk alles uitgepakt hebben kan ik m'n fiets op de indoor trainer zetten en wat meer fietsen ipv hardlopen.

Ik neem wel alle vaccinaties en testen die ze aanbieden, maar ik heb geen prikangst dus ergens is het makkelijk praten voor mij

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 13:56

Bedankt allen!

Even over de vaccinatie. Ik ga de kinkhoest vaccinatie weer halen en deze keer denk ik ook de griepprik want ik ben om de havenklap niet fit met mijn kleintje die naar de opvang gaat.

Plekje op de opvang is al rond. Deze keer kregen we voorrang omdat de oudste er al op zit. Enkele weken even schipperen maar daarna kan nummer twee ook gewoon dezelfde dagen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 15:12

Ik ben samen drachtig met mijn paard dus veel rijden we niet. Ze is ook al behoorlijk dik haha. Daarnaast lokt het weer mij ook helemaal niet aan om buiten in de modder te gaan rijden

Over de prikken ben ik nog niet over aan het nadenken. Maar ik denk wel dat ik ze neem. Ik hoef tot zo ver geen opvang. Ik werk van 18u tot ongeveer 1.30 en mijn man van 2u tot 11 a 12u sochtends. Dus er altijd iemand thuis buiten werk om.

Lien_ klinkt als een drukke periode. Wel fijn als alles straks achter de rug is! Spannend de geslachtsecho! Wij hebben die met 16 weken al

Redbutton mijn besef komt nu pas, nu je een beetje een buikje begint te zien. Maar ik heb mij ook altijd normaal gevoeld en niet anders.

Whatsapp hoeft van mij ook niet

Princes leuk een meisje! Wij denken ook jongen, wij horen het volgende week

Daydream ook een meisje! Leuk zeg

Yoga doe ik niet aan, maar heb wel een abonnement bij basicfit. Moet wel zeggen dat dat alweer een tijd geleden is :o Lijkt mij wel heel fijn straks te gaan zwemmen

Rayoow ik heb onze ruin aan de kant gezet te beleren. Maar die is ook heel snel. Zo snel kan ik niet meer meekomen :+ Knap dat je dat nog durft
Hier ook 6 in eigen beheer

Beroerd ben ik ook geweest maar vooral , vol = vol. Probeer er echt niks bij te drukken als je lichaam zegt van niet. Dan komt het er even hard weer uit :+ Net als naar de wc gaan, je kan niet meer wachten. Ga maar gewoon. Anders wel zo'n enorme buikpijn pff

Hier gaat alles super. Nipt was goed, andere gezondheidsechos ook, laatste was met 14 weken. Volgende week hebben wij geslachtsecho
Afgelopen maandag zijn wij getrouwd <3
Afbeelding
En ik ben nog even op mijn paard gestapt, die heel vrolijk was in de gladde weide :+ Ze staat ook al 2 maand stil :Y)
Afbeelding
We zijn nu druk met schuren en verven van de baby kamer. Schiet al mooi op!

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 15:35

Gefeliciteerd! Je ziet er goed uit :)

Al het gepraat hier deed me er aan denken dat ik de afspraak voor de prik nog moest maken. Tip: bel op tijd, degene die mij inplande moest vier plaatsen langsgaan voor er een plek te vinden was :')

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 16:54

:wave: ik meld me ook, waarschijnlijk meer als meelezer dan als poster.

11wk6d zwanger van onze eerste <3 uitgerekend rond 3 augustus. Gister onze 12wk echo gehad en die was perfect. 6 februari voor de 13 weken echo en aankomende week bloed laten prikken voor de NIPT

Heb enorm last van misselijkheid/moeheid/buikpijnen gehad tot 11 weken, maar gelukkig is het nu grotendeels weg.

Helaas een rot periode qua kraamzorg rond augustus, ik ben alles aan het afbellen, maar nog niemand gevonden die überhaupt plek heeft rond die tijd, zelfs de grotere kraambureaus zijn bang geen volledige week te kunnen leveren 8)7
Moet eerlijk zeggen dat dat momenteel wel wat stress bezorgd.
Ben ook al aangemeld bij kraamzorg 1op1 .nl maar helaas in mijn werkgebied maar 4 kraamverzorgenden waarvan 3 al geen plek hebben..
Mocht iemand nog tips hebben.. graag :o

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 20:06

Bedankt iedereen voor jullie menig!
Ik ga de prik(ken) toch nemen :j
Ik heb inderdaad toch liever zelf die prik dan de kleine en die extra bescherming is de angst waard!