Wakker blijven tijdens het autorijden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: Wakker blijven tijdens het autorijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 21:10

Bekend probleem alleen ik ben nu helemaal gestopt met beveiliging. Gewoon veel te gevaarlijk voor mezelf en omgeving.

Had laatste nog wel een werkgever die vroeg of ik echt niet meer wilde. Die vond het risico verwaarloosbaar.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 21:27

Ik heb vroeger ook veel en lang gereist en moest dan ook nog eens vroeg vertrekken

Als je oogleden zwaar worden, auto zo snel als mogelijk langs de kant en je ogen 1 muziek plaat lang dicht doen…
Dan doe je een powernap en daarna ben je weer fit.
Dit hield bij altijd fit.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 21:27

ik heb ooit een nachtdienst bij een storingscentrale gewerkt. Wakker blijven lukt mij ook niet. Ik word daarbij ook echt ziek. Ik moet gewoon mijn slaap hebben.

Geen tips, maar ik vind het best schokkend om te lezen eigenlijk. Je werkt bij de politie toch? Iets met veiligheid op straat? Ten eerste dat je na de 1e keer wakker getoeterd te zijn niet dacht: dit is het niet. Maar ok...ik snap het nog als je het heel erg leuk vind.

Wat ik nog schokkender vind is dat er vanuit je werkgever zo mee wordt omgegaan.Je bent er voor de veiligheid van de mensen, maar als je dodelijk vermoeid rondrijd, ben je een gevaar. En voortdurend eigenlijk dwingen over grenzen te gaan.

Ik vind het niet kunnen (en dat is dus niet tegen jou ts, maar je werkgever).

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 22:01

Ik zit ook veel op de weg en voor mij werkt bellen en kletsen ook het beste, om te ontspannen en gelijk mijn aandacht er wel bij te houden. Ik noem het mijn “mobiele spreekuur”, maar ik snap dat het iets lastiger is midden in de nacht.

Wat ook heerlijk is, een goed luisterboek of podcast en dan niet met een slaapverwekkende stem. Spannende boeken luisteren is echt heerlijk als je een goede voorlezer hebt. Ik hou ook wel van crime podcasts, of discussie podcasts. Het is even zoeken wat voor jou de trigger is om op te blijven letten tijdens een luisterboek of podcast, maar als je die gevonden hebt, dan kan het imo echt helpen om alert te blijven.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 22:26

Je raam open en anders je airco op standje vrieskist, en wat ik vaak naar m'n hoofd krijg
als ik er moe uit zie en nog naar huis moet rijden is Water drinken, dat is nog beter dan een glas cola.

En anders kan je ook als je geen koffie lust, Ijskoffie proberen van Starbucks
uit de koeling van de Supermarkt of Benzinepomp.

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 23:01

Tijdens mijn nachtdiensten in het ziekenhuis, zeker bij meerdere achter elkaar, had ik altijd veel moeite om van de ene locatie naar de andere te steppen, als ik even geen patiënten had. Ben echt wel eens bijna tegen een muur gestept, al slingerend van de ene kant naar de andere kant van de tunnel.....

In de auto is dit natuurlijk super gevaarlijk! Op de step, of lopend is t vooral irritant.

Wat ik altijd deed was cola en rijstwafels. Cola voor de energie en tegen misselijkheid en rijstwafels om maar te blijven 'knagen'. Rijstwafels zijn iig gezonder dan maltezers.

Sjofel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 23:10

Wellicht gebruik maken van een lichtbril? (Niet onder het rijden maar wel voor meer ritme in de onregelmatigheid)

En daarnaast je eigen grenzen aan geven. Ook een keer in de zoveel tijd is niet oké! Naast dat het onveilig is.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 23:36

Ga met deze vraag langs de huisarts. Alleen maar suiker zorgt voor dips en juist meer vemoeidheid later. Wie weet dat die iets heeft wat je kan helpen.

Je wilt gewoon niet, nooit niet, dat net die 1% dat je niet wakker bent je zelf en/of anderen de dood in rijdt. Dan kun je nog zo'n toffe baan hebben dat wil je gewoon niet op je geweten hebben. Zeker omdat je al van jezelf weet dat je in slaap zou kunnen vallen achter het stuur.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 23:48

Ik vind dat stoelmassage heel goed helpt om wakker te blijven en dan op de lompste stand. Word ik soms beetje sjaggie van ook, want dan zit hij me echt lomp hard in mijn rug te duwen, maar dan blijf ik wel wakker. Als je dan ook nog 1 kunt vinden die koude lucht blaast, dan komt het helemaal goed :')

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 00:06

Een hele enge Podcast ofzo luisteren? :=

Al kan ik me voorstellen dat politie mensen misschien niet zo snel onder de indruk zijn :+

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 01:27

Is voiceberichten op whatsapp inspreken niet wat? Als een soort alternatief van bellen.

Binoche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 02:24

Kan je iets verbeteren aan je slaapkwaliteit/routine op de dagen dat je niet op de baan bent? Indien niet zou ik eens langsgaan bij de huisarts voor tips. Er is sowieso ook medicatie voor, maar de vraag is of je dit wel wil? Misschien toch beter naar je lichaam luisteren en een job doen met meer regelmatige uren?

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 08:03

Ik had ook moeite met lange stukken rijden, wakker blijven savonds etc.

Bleek OSAS te hebben, wordt nu behandeld met een cpap en kan alles veel beter volhouden. En ja ik ben ook nog jong, dus het zegt niets...

Manderino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 23:58

Waarom probeer je niet een pre-workout? Wat sporters nemen voor training. Staat gelijk aan iets van 6 bakken koffie, werkt op concentratie en geeft een boost energie. En qua smaak primaaa!
Met een kwartier werkt het en je staat AAN

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 03:56

Ik heb altijd moeite met wakker blijven als ik rij. Mijn oplossing is heel hard mee te gaan brullen met muziek. Niet perse harde muziek maar meebrul muziek. Sinds ik dat doe kan ik iig als ik alleen rij lange afstanden afleggen zonder slaperig te worden. Ik val sowieso iets te makkelijk in slaap in een auto en als ik een lange afstand moet afleggen met een stil iemand in de auto heb ik een probleem. Of als iemand mijn zangkwaliteiten niet waardeert. En die waardeert niemand. En terecht.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 04:28

Manderino schreef:
Waarom probeer je niet een pre-workout? Wat sporters nemen voor training. Staat gelijk aan iets van 6 bakken koffie, werkt op concentratie en geeft een boost energie. En qua smaak primaaa!
Met een kwartier werkt het en je staat AAN

Ja, dat wilde ik ook al zeggen.
Ik weet dat je niet reageerd op koffie, maar misschien doet pre-work out wat.

Als ik moe ben voice clip ik altijd met mensen haha. Kan hele verhalen vertellen. Die zijn dan normaal wel wakker maar soms heb ik geluk want ik woon aan de andere kant van de wereld. Is er altijd wel iemand wakker hehe.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 09:31

Hier had ik vroeger ook veel last van. Heel onhandig want ik zit voor werk ook bijna de hele dag in de auto. Sinds ik een gezonder eetpatroon heb is dit eigenlijk zo goed als weg. Hierdoor heb ik namelijk geen suikerpieken meer en dus ook geen dip. Ik heb hier nooit heel bewust over nagedacht, maar toen ik laatst even weer wat minder gezond at dacht ik ineens wow ik val weer steeds in slaap. Nu volg ik weer netjes te lazy fitgirl methode en heb ik er dus geen last van. Ik weet niet hoe jouw verdere eerpatroon eruit ziet, maar misschien heb je er wat aan!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 09:39

Wat bij mij helpt is bellen met iemand.
Laatst ook een drukke week met 4 uur reistijd per dag en vooral de avonden zakte de ogen dicht. Nu heb ik een auto met lane assist. Wat ideaal werkt om op je baan te blijven maar ergens ook niet helpt om wakker te blijven maar het houdt het iets veiliger.
Ik had ook snoep en eten in de auto en dat helpt eventjes maar zodat het weg is zakken de ogen weer dicht.
Bij mij hielp het om mijn moeder te bellen en de dag door te spreken.
Nu snap ik dat dat niet altijd mogelijk is maar wellicht met je collega waar je mee gewerkt hebt?of is dat gek?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 13:50

Ik heb niet het hele topic gelezen maar TS, nachten zijn gewoon zwaar! Ik heb 8 jaar onregelmatig gewerkt in de beveiliging, nu overgestapt naar de overheid en doe nu opleiding, dus regelmaat, maar straks begin ik weer onregelmatige diensten te draaien. Nachten vreten energie en de kunst is om de dag ervoor je ritme al licht om te gooien. Ik draaide erg veel nachtdiensten (21:00-06:00 of bijv 04:00-13:00) en ik heb ook wel eens gehad dat ik bijna in de vangrail eindigde (in het begin) en daarna met muziek keihard en raam open en meeblerend naar huis gereden, dit werkte en ik heb dat erin gehouden. Draai muziek waar je van houd en ga actief meezingen, blijf bezig.

Je hebt je droombaan maar je moet niet dromend naar huis gaan :+ :D echt toffe baan heb je trouwens, lijkt mij ook erg vet!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 14:20

Hoe hard rij je?
Als ik langzaam (100km/uur) rijd word ik ook slaperig. Hard rijden houd mij scherper en wakker.
Vooral snachts. Dan heb je ook meer de ruimte

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 14:32

Chips eten word alleen erg rommelig.als die kruimels.

Mentos? Zijn ook losse snoepjes.

Ik heb vaak zak snoep of chips.

M en m's nooit geprobeert.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 15:38

Doorrijden is idd ook de key! Ik knalde bijna in de vangrail bij trajectcontrole 100 km per uur, dus dat is gewoon gevaarlijk. Je moet gewoon actief rijden, opletten, bezig blijven. Ik was altijd blij als mijn nachtdienst tot 5:30 duurde en ik nog even legaal 130 mocht, dan is er geen issue. Als ik om 4:00 moest beginnen vond ik het geen issue, kon bijna de hele weg altijd 130 rijden.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-24 10:42

Het is gelukkig de laatste weken iets rustiger op het werk, waardoor ik geen problemen heb.
Ik heb wel bloed laten controleren en ik heb/had een tekort aan vitamine D.
Ik probeer nu ook echt op mijn eten te letten, maar de verleiding om te snoepen is groot.
Ik heb snoepgroenten geprobeerd en de komkommer smaakt het beste, in de lente/zomer is dat zeker een optie.
Er zijn nog een heel deel voorstellen die ik ga onthouden en toepassen.

Ik wil iedereen bedanken voor het mee denken!!

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 15:29

Even terugvallen op een aantal reacties...

Maar het lijkt mij echt heel verstandig harder te rijden om wakker te blijven >;)

Ts, kan dat vitamine D tekort dit probleem veroorzaken?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 18:47

Er is een verschil tussen harder rijden en actiever rijden. Het is belangrijk dat je geen cruise rijd en gewoon goed door blijft rijden. Ik zeg niet dat je 30 km te hard moet rijden _O-