Het leven met een allergie. Hoe doe jij dat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Coco4life

Re: Het leven met een allergie. Hoe doe jij dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 21:43

Ik kwam er vandaag achter dat ik allergisch ben voor dennenbomen, hoera :( <|- <|- <|-

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 21:56

Dat is dan gelukkig maar een keer per jaar en kun je vervangen voor plastic. Maar je wilt wel een andere kerst dan niezen. Sterkte en toch fijne kerst

Coco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 22:29

Monique1963 schreef:
Dat is dan gelukkig maar een keer per jaar en kun je vervangen voor plastic. Maar je wilt wel een andere kerst dan niezen. Sterkte en toch fijne kerst

Nee het is gelukkig alleen als de naalden op mijn huid komen, dan krijg ik rode bultjes. Wel snel weggetrokken, maar wel vervelend. En gelukkig hadden we al een plastic boom, dus daar geen jeuk door, maar alsnog bedankt! :) {:) {:)
Fijne kerst iedereen, of fijne feestdagen!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 17:30

Ik kwam er achter dat er alweer pollen in de lucht zitten :+

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 17:41

Zucht, nu alweer.... Ik vermoedde het een paar weken terug ook al eigenlijk gezien de jeuk aan mijn ogen, het niezen en snotteren zover verkouden te zijn

PotjeMayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 17:58

hazelnoot, pinda, boompollen, kat, soja, appel en wortel. Banaan niet voor getest maar ook symptomen bij. Of het voelt alsof m'n keel opzet of ik krijg darm krampen die soms zo erg konden zijn dat ik ervan moest overgeven -O- . Erg strict in vermijden ben ik niet, omdat ik niet zo goed weet waar ik echt last van krijg en in welke hoeveelheden etc.
Kat en soja is heel laag en geen last van maar appel/banaan/wortel kan ik goed merken als ik er genoeg van binnenkrijg :\

En pollen merk ik vaak aan het begin van het jaar weer; niezen, jeukogen, benauwd enzovoorts

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 19:26

Hier twee kinderen met allergieën/coeliakie (auto immuunziekte). Mijn dochter is allergisch voor melk, soja, ei, pinda en mag dus geen gluten. Mijn zoon geen melk, soja en gluten. Soms wel echt een behoorlijke uitdaging. Idee is wel dat ze over alles behalve coeliakie heen groeien, zodra hun darmschade door coeliakie minder wordt.

Mag zelf volgende week voor de coeliakie familie screening. Ben benieuwd.

Pmarena: Lays is gewoon veilig en zonder melk. Sinds enige tijd is de paprika variant ook zonder gluten.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 21:08

Hier een goede week geleden een flinke hooikoortsaanval gehad. Helaas.. maar nu kriebelt t ook.

Brimi_Disa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 21:23

Ik heb een intolerantie voor tarwe, lactose en fructose. Een feestje met eten :')
Daarnaast ook een allergische reactie op doxycycline.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 21:33

Ik vraag mij iets af?

Kan je ook zonder dat je weet waar je allergisch voor bent naar het ziekenhuis voor een allergie-prik-test op de huid?

Mijn huisarts zegt van niet want dan moet je weten waar je allergisch voor bent.

En nu ga ik (denk ik vooral) een lange procedure door om achter te komen
thuis/boerderij waar ik allergisch voor ben en dan moet ik het vooral opschrijven.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 21:39

Siggislief schreef:
Ik vraag mij iets af?

Kan je ook zonder dat je weet waar je allergisch voor bent naar het ziekenhuis voor een allergie-prik-test op de huid?

Mijn huisarts zegt van niet want dan moet je weten waar je allergisch voor bent.

thuis/boerderij waar ik allergisch voor ben en dan moet ik het vooral opschrijven.

Doorverwijzing vragen naar een allergoloog.
Die gaan dan na een gesprek testen. Er is bij mij van alles uitgekomen waar wij nooit aan gedacht hadden

Coco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 23:42

Siggislief schreef:
Ik vraag mij iets af?

Ik denk het wel, het is alleen niet officieel. Zo ben ik er gisteren achter gekomen dat ik allergisch ben voor dennennaalden (rode vlekjes over mijn huid waar de dennennaald had gezeten), en ik ben ook allergisch voor katten (dikke ogen, heel benauwd).
Maar bij een allergie test is alles officieel, dus dat is het verschil. En je kan die dingen dan ook vermijden.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 07:14

Ik ben allergisch voor pollen, lanoline, aanraking van bv gras, bloemen en fruit. Fruit kan ik ook slecht eten, krijg jeuk aan gehemelte en tong.
Vriendin van mij is allergisch voor honing, noten, cavia's, katten en huisstofmijt

nikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 07:50

@kiwiwitje hoe uit zich de allergie tegen Thiuram zich bij jou? Ik heb een allergie tegen diethielthuereum. Ook een weekmaker in rubber, zoals neopreen e.d. Ik kan de meeste schoenen niet aan omdat contact met de zool waar vaak neopreen in zit een echte no go is.

Ik kan ook niet tegen conserveermiddelen in cosmetica. Ben daar nog vaak op zoek naar de goede alternatieven.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 08:03

nikia schreef:
@kiwiwitje hoe uit zich de allergie tegen Thiuram zich bij jou? Ik heb een allergie tegen diethielthuereum. Ook een weekmaker in rubber, zoals neopreen e.d. Ik kan de meeste schoenen niet aan omdat contact met de zool waar vaak neopreen in zit een echte no go is.

Ik kan ook niet tegen conserveermiddelen in cosmetica. Ben daar nog vaak op zoek naar de goede alternatieven.

Ik krijg soort brandwond achtige plekken met blaren/blaasjes.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 09:49

Niet allergisch, maar wel stevig intollerant voor kippenei. En dat zit echt in meer dan je denkt :+ Ik heb dit nooit geweten, ik weet dit pas sinds een maand of 2. Sinds ik ei mijd is mijn leven wel echt geupgrade. Bij mij geeft dit vooral chronische ontstekingen, wat dan bijvoorbeeld tot uiting kwam in hormonale acne. Opzich is geen ei eten wel te doen en merk ik dat er gelukkig ook smakelijke vegan mayonaises zijn tegenwoordig. Maar het is wel echt actief etiketten lezen.

Gelukkig een intollerantie dus en niet per se een allergie. Ofwel, ik hoef niet aan de epi-pen als ik eens wel ei eet, ik kan dan alleen incalculeren dat mijn lichaam er boos van gaat worden.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 11:18

O en ik heb ook een allergie voor ceppes, dat zijn paddenstoelen hier in Frankrijk. Heel gewild. Volgens dat boekje waar ik het een paar posts geleden over had, kun je met NLP ook van voedselallergieën afkomen. Maar dat durf ik niet aan zonder begeleiding van een prof. De kattenallergie was makkelijk om dat zelf te doen met NLP en is ook goed gelukt. Maar met ceppes zwelt mijn tong op en keel gaat dicht, verschrikkelijk benauwd, krijg ik hartkloppingen als een konijn en de laatste keer dat het gebeurde dat ik echt dat ik in a-shock ging. Ik heb toen een heel pakje histaminetabletten opgegeten en blijven lopen, de hele nacht. Mèn wat was dat beangstigend. Zat telkens op het punt van ga in nu naar de urgentie of niet.

En ooit toen ik niet wist dat het katten waren die me zo veel astmatische klachten bezorgden, hebben ze op beide armen zo'n 20 prikken gezet voor van alles en nog wat. Er was maar weinig waar ik niet op uitsloeg. Dieren in ieder geval allemaal 2 en voor katten was het zo erg dat het uitsloeg over de andere proefjes heen. Brrr.

Dus ja je kunt een algemene test aanvragen dan testen ze je op de meest voorkomende dingen. Althans hier in frankrijk. Weet niet hoe dat in NL is.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 11:26

Ik zal eens (sceptisch) lezen over NLP, wel nieuwsgierig nu. Ik zou alleen liever mijn darmen willen trainen toch weer lactase aan te maken :D

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 11:47

F_Orumster schreef:
Ik zal eens (sceptisch) lezen over NLP, wel nieuwsgierig nu. Ik zou alleen liever mijn darmen willen trainen toch weer lactase aan te maken :D

Ja Forumster, een goede dosis scepcisme, (hahaha zeg je dat zo?) is wel goed. Ik was eigenlijk na het lezen van de inleiding al overtuigd en ik vond zeg een stuk of 7 oefeningen wel een goed plan, maar de rest vond ik te zweverig, (met licht en energie door je hoofd laten gaan) daar begin ik niet aan. Dus daarom zal ik er wel 3 weken over gedaan hebben om eraf te komen ipv 3 uur. Maar goed. Het werkt en het werkt nog steeds. Ik heb sindsdien heel wat met NLP gedaan met nog maar 1 oefening telkens en verdomd iedere keer werkt het weer. Enorm bizar, maar ook heel bijzonder en fijn. Er gaat een wereld voor je open.

Als je dit intikt op internet: "met NLP van je allergie afkomen" dan kun je al heel veel lezen en ook coaches vinden die je kunnen begeleiden.

Ik zou er zeker induiken. Ik ben nog altijd dankbaar voor de vergeetachtigheid van die vrouw die het boekje indertijd bij mij vergat. Hahaha. Erg fijn om zonder prikken, zooi slikken etc door het leven te kunnen gaan met mijn katten, honden en paarden.

nikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 12:17

kiwiwitje schreef:
nikia schreef:

Ik heb exact hetzelfde, maar nog nooit iemand anders gehoord die dat zou hebben!
Heb jij ook het probleem met de binnenzolen van schoenen?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 12:21

Ik heb zelf een allergie voor bospaddestoelen. Als ik dat eet dan kan ik niet meer slikken.
Ik eet dat dus niet meer.
Het lijkt me ook lastig als je ergens niet tegen kan waar vrijwel overal de middelen inzitten

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 14:02

nikia schreef:
kiwiwitje schreef:

Ik heb exact hetzelfde, maar nog nooit iemand anders gehoord die dat zou hebben!
Heb jij ook het probleem met de binnenzolen van schoenen?

Nee. Maar wat ik wel ervaren heb is dat de reactie niet perse op de plek van contact tot uiting komt. Dus t kan goed dat je schoenen niet de oorzaak blijken te zijn.
Ik heb nike airmax zonder problemen en van HKM en mijn HAIX schoenen ook niet.
Maar, bijvoorbeeld kleding zit het ook in als er elastiek in zit. Ik kan maar ong. 5% aan wat niet katoen is maar bijv elastaan(5% in sokken,onderbroek en bh tegelijk kan wel hier).
Ook mijn eczeem achtige klachten op allergieen komen alleen op handen en voeten ter uiting terwijl ik echt niet alle allergenen(van mij dan) enkel met mn voeten en handen aanraak.

nikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 06:49

Dat kan kloppen. Niet in elke binnenzool zit de stof verwerkt. Nike airmax kan ik ook aan. Goedkope schoenen bijna nooit. Veel van Tamaris kan ook wel. Die 2 andere merken ken ik niet, zal ik eens bekijken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 07:45

Appeltje00 schreef:
Hier twee kinderen met allergieën/coeliakie (auto immuunziekte). Mijn dochter is allergisch voor melk, soja, ei, pinda en mag dus geen gluten. Mijn zoon geen melk, soja en gluten. Soms wel echt een behoorlijke uitdaging. Idee is wel dat ze over alles behalve coeliakie heen groeien, zodra hun darmschade door coeliakie minder wordt.

Mag zelf volgende week voor de coeliakie familie screening. Ben benieuwd.

Pmarena: Lays is gewoon veilig en zonder melk. Sinds enige tijd is de paprika variant ook zonder gluten.

Oef dat is ook een hele waslijst :(:)

Lays zonder melk? Dat is nieuw dan. Ik ga checken of ze het aangepast hebben want dat was absoluut niet zo voorheen. Zou wel fijn zijn :)

Ange1a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-24 13:58

Ik krijg net eindelijk een brief binnen dat mijn verwijzing naar Rijnstate is bevestigd.
De 10e een afspraak bij de KNO arts.
Gaan waarschijnlijk kijken welke medicatie het beste bij mij aansluit en of ik eventueel in aanmerking kom voor immunologie.
Stiekem toch best spannend, is alweer zo'n 15 jaar geleden dat ik overal op ben getest dus ben benieuwd of er veranderingen zijn.