Leven na de dood. Spiritueel of illusie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 22:23

Er is geen nood voor excuses kuggur. :)
In elk geval niet van uit mijn standpunt.

Kuggur

Re: Leven na de dood. Spiritueel of illusie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 22:25

Oh. Je gaf de indruk dat je vond dat ik je wat had aangedaan.
Ook dat zal dan wel een misverstand mijnerzijds zijn

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 22:47

Nee hoor. Maar er is me recent verteld dat ik bruut over kom dus mijn excuses dat ik je die indruk gegeven heb. It’s a work in progress. :)
Terug ontopic is wellicht best. :D

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 22:49

Kuggur schreef:
Lukasje schreef:
Zoals Maren ook zegt, vind ik dat er toch een wezenlijk verschil is in het paranormale waar ik zelf sceptisch tegenover sta, en hoogsensitief. Dat laatste kan verschillende vormen hebben maar bv. een paard wat een erg gevoelig wezen is, kan op afstand voelen wanneer we gestresst zijn. Waarom zou een mens dat bij een ander mens niet kunnen voelen dan?

Ik snap je punt niet zo. Waarnemen dat een ander individu gestresst is, is toch gewone waarneming, daar hoef je niet hoogsensitief voor te zijn.

Om aan te voelen dat een ander spanning heeft zonder dat die uiterlijke kenmerken vertoont, wel.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 10:39

Ik geloof niet in het paranormale. Ik geloof wel dat zgn. mediums bewust danwel onbewust heel goed mensen kunnen lezen of inderdaad hoogsensitief zijn en mensen daardoor goed kunnen aanvoelen (en dat soms niet van zichzelf door hebben waardoor ze wel geloven in hun gave). Dat ze goed zijn in het intuïtief inschatten van situaties en contexten en/of het herkennen van patronen, waardoor het lijkt alsof ze bijv. de toekomst kunnen voorspellen en/of gedachten kunnen lezen. Om even terug te pakken op een van de voorbeelden hier: ik denk dat bijv. Pien in het voetbalstadium de sfeer heel goed kon aanvoelen en daardoor door had dat het snel om kon slaan en dus de (slimme) beslissing nam om weg te gaan :D.

Grappig weetje: Het schijnt zo te zijn dat veel geestverschijningen en gevoelens veroorzaakt worden door een bepaalde frequentie (18,9Hz), die vaak voorkomt in oudere huizen. Die frequentie veroorzaakt resonantie in de vloeistof van je ogen. Dit kan vertroebeling van je zicht veroorzaken en er voor zorgen dat mensen denken dat ze geesten zien, omdat eenvoudige vormen ook vertroebeld/uitgesmeerd raken, wat resulteert in het stereotype ‘spookachtige beeld’. Daarnaast schijnt die frequentie een akelig en bang gevoel te kunnen geven.
https://higgs.ph.ed.ac.uk/outreach/higg ... -frequency

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 11:19

Er is maar één universele waarheid, en die komt uit het laboratorium. De hele wereld bestaat uit materie. Alles wat mensen erbij verzinnen, is onzin.

De wetenschap heeft het absolute monopolie op antwoorden (met uitzondering misschien van ethische vragen, maar het is de vraag of die überhaupt relevant zijn). En op beweringen van het paranormale zegt wetenschappelijk onderzoek altijd hetzelfde: onzin.

En zelfs al heeft de wetenschap (nog) geen rationele verklaring voor iets, dat wil niet zeggen dat er 'dus' iets bovennatuurlijks aan de hand is. Bovennatuurlijke verklaringen schenden altijd het scheermes van Ockham: ze nemen aan dat er een hele wereld bestaat die wij niet kunnen zien en die zich niets van natuurwetten of materie aantrekt. Dat is wel een erg wilde aanname voor een relatief klein dingetje. Daarom is de saaie verklaring - hallucinatie, wishful thinking van een nabestaande etc. - de meest rationele, omdat die de zaak met veel minder aannames verklaart.

Godsdiensten en andere paranormale onzin zitten vol met drogredenen. Post hoc ergo propter hoc bijvoorbeeld: "ik heb tot de Heer gebeden, en nu heeft Hij mij verhoord!" Nee, toevallig is gebeurd waar jij op gehoopt hebt. Er is sinds eind negentiende eeuw eindeloos statistisch onderzoek naar gebed gedaan, en daar bleek ondubbelzinnig uit dat bidden geen effect heeft op het vervullen van je wensen.

Het bestaan van een hiernamaals is zo goed als onmogelijk. De geest zit gewoon helemaal in de hersens. Geleerden kunnen aan de hersenstructuur steeds beter zien hoe iemand is. Als je hersenschade krijgt, verandert je persoonlijkheid. Als je chemische middelen met uitwerking op je hersenen (=drugs) gebruikt, ga je anders denken - dat is van a tot z op scans na te meten. Bij Alzheimer en andere neurodegeneratieve ziektes vallen er serieuze gaten in je hersenen, en die hebben het bekende effect. Hoe kun je, met zo'n ondubbelzinnige correlatie tussen hersenen en persoonlijkheid, nou nog geloven dat je geest iets onstoffelijks is, dat na je dood "ergens" heen gaat en zou overblijven? De geest van mijn oma was er op het moment van haar dood al praktisch niet meer...

Ik hoop dat scholen in het vervolg (veel) meer gaan doen aan natuurkunde, fysiologie, neurologie en statistiek, zodat het geloof in bovennatuurlijke onzin voor eens en altijd kan worden uitgebannen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 11:19

IMANDRA schreef:
Ik geloof niet in het paranormale. Ik geloof wel dat zgn. mediums bewust danwel onbewust heel goed mensen kunnen lezen of inderdaad hoogsensitief zijn en mensen daardoor goed kunnen aanvoelen (en dat soms niet van zichzelf door hebben waardoor ze wel geloven in hun gave). Dat ze goed zijn in het intuïtief inschatten van situaties en contexten en/of het herkennen van patronen, waardoor het lijkt alsof ze bijv. de toekomst kunnen voorspellen en/of gedachten kunnen lezen. Om even terug te pakken op een van de voorbeelden hier: ik denk dat bijv. Pien in het voetbalstadium de sfeer heel goed kon aanvoelen en daardoor door had dat het snel om kon slaan en dus de (slimme) beslissing nam om weg te gaan :D.

Grappig weetje: Het schijnt zo te zijn dat veel geestverschijningen en gevoelens veroorzaakt worden door een bepaalde frequentie (18,9Hz), die vaak voorkomt in oudere huizen. Die frequentie veroorzaakt resonantie in de vloeistof van je ogen. Dit kan vertroebeling van je zicht veroorzaken en er voor zorgen dat mensen denken dat ze geesten zien, omdat eenvoudige vormen ook vertroebeld/uitgesmeerd raken, wat resulteert in het stereotype ‘spookachtige beeld’. Daarnaast schijnt die frequentie een akelig en bang gevoel te kunnen geven.
https://higgs.ph.ed.ac.uk/outreach/higg ... -frequency

Advokaatje v duivel spelend (heb artikel niet gelezen, ga even af op wat jij hier schrijft): hoe komt het dat in oude huizen diezelfde frequentie huist? Energie is trilling en trilling is frequentie… dus is er dan toch wellicht een energie aanwezig? De energie van een overgegane ziel? :D

Juist omdat deze zaken als mediums etc als “paranormaal” en andere woorden worden beschreven (en mensen lezen paranormaal als “niet normaal”. Aka gek, raar, vreemd…) lopen mensen die dat dus kunnen in deze (westerse) wereld tegen muren etc op. Wat ik al eerder schreef: cold reading, dus lichaamstaal lezen, kan bij mensen wellicht toegepast worden (al kan ik dat totaal niet en toch kan ik zaken vertellen over diezelfde mens die ik totaal niet ken en wat i niet kan weten) bij dieren is cold reading onmogelijk. Waar een mens nog kan reageren op “ ik zie naam beginnend met een R” (alszijnde juist of onjuist) kan een paard dat echt niet. Want een R zegt hem niks… en toch kan ik vertellen waar het dier last van heeft, dat het hooi op vorige stal te arm was of stoffig (wat eigenaar dan beaamt) of dat het een een keer zo hard gevallen is en er nadien problemen zijn ontstaan. Dus ja.. darin ben ik zelf nog steeds erg nuchter, sta er ook van te kijken elke keer dat het klopt wat ik uit naam van dier of overledene vertel. En nee, ik kij daarbij niet naar de lichaamstaal van de mens die mij gevraagd heeft om de uitleg. Ik sta zelfs vaak met mijn rug richting eigenaar als ik met paard bezig ben.

Het blijft een lastig gebied, zeker hier in het westen zeg maar. Ik heb gesprekken gehad met mensen uit andere culturen (mn native americans en mensen uit India) waar het veel normaler is. De zgn sjamanen en medicijnvrouwen/-mannen. Daar wordt deze “gave” geaccepteerd alszijnde onderdeel van wie jij bent en de rol die ja mag vervullen op deze planeet. En ook de ideeen over hiernamaals zijn daar heel anders. Hier is dat uit het christelijk geloof in een bepaalde vorm gekomen en bij andere culturen uit andere geloven. En is het mooi om de gelijkenissen erin te vinden. Uiteindelijk is dat hierNAmaals ook ons hierVOORmaals in mijn optiek dan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 11:32

Dus de wetenschap onderbouwd het al mooi. :)
Alles heeft energie en een trillingsfrequentie.
Precies waar het om gaat.
Wij zijn allemaal energie met onze trilling.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 11:52

musiqolog schreef:
Er is maar één universele waarheid, en die komt uit het laboratorium. De hele wereld bestaat uit materie. Alles wat mensen erbij verzinnen, is onzin.

De wetenschap heeft het absolute monopolie op antwoorden (met uitzondering misschien van ethische vragen, maar het is de vraag of die überhaupt relevant zijn). En op beweringen van het paranormale zegt wetenschappelijk onderzoek altijd hetzelfde: onzin.

En zelfs al heeft de wetenschap (nog) geen rationele verklaring voor iets, dat wil niet zeggen dat er 'dus' iets bovennatuurlijks aan de hand is. Bovennatuurlijke verklaringen schenden altijd het scheermes van Ockham: ze nemen aan dat er een hele wereld bestaat die wij niet kunnen zien en die zich niets van natuurwetten of materie aantrekt. Dat is wel een erg wilde aanname voor een relatief klein dingetje. Daarom is de saaie verklaring - hallucinatie, wishful thinking van een nabestaande etc. - de meest rationele, omdat die de zaak met veel minder aannames verklaart.

Godsdiensten en andere paranormale onzin zitten vol met drogredenen. Post hoc ergo propter hoc bijvoorbeeld: "ik heb tot de Heer gebeden, en nu heeft Hij mij verhoord!" Nee, toevallig is gebeurd waar jij op gehoopt hebt. Er is sinds eind negentiende eeuw eindeloos statistisch onderzoek naar gebed gedaan, en daar bleek ondubbelzinnig uit dat bidden geen effect heeft op het vervullen van je wensen.

Het bestaan van een hiernamaals is zo goed als onmogelijk. De geest zit gewoon helemaal in de hersens. Geleerden kunnen aan de hersenstructuur steeds beter zien hoe iemand is. Als je hersenschade krijgt, verandert je persoonlijkheid. Als je chemische middelen met uitwerking op je hersenen (=drugs) gebruikt, ga je anders denken - dat is van a tot z op scans na te meten. Bij Alzheimer en andere neurodegeneratieve ziektes vallen er serieuze gaten in je hersenen, en die hebben het bekende effect. Hoe kun je, met zo'n ondubbelzinnige correlatie tussen hersenen en persoonlijkheid, nou nog geloven dat je geest iets onstoffelijks is, dat na je dood "ergens" heen gaat en zou overblijven? De geest van mijn oma was er op het moment van haar dood al praktisch niet meer...

Ik hoop dat scholen in het vervolg (veel) meer gaan doen aan natuurkunde, fysiologie, neurologie en statistiek, zodat het geloof in bovennatuurlijke onzin voor eens en altijd kan worden uitgebannen.

Beetje direspectvol tegenover gelovige mensen dit.
Erg jammer. :n

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 12:09

DuoPenotti schreef:

Schrijf je dit nou omdat je het echt denkt, of om een reactie uit te lokken? Ik kan me bijna niet voorstellen dat iemand dit echt denkt.

De frequentie waar Imandra op doelt is een mechanische golf. Trilling van de lucht. Geluid, de facto. Infrasoon geluid, dat wel, dus voor (de meeste) mensen te laag om te horen. Die geluidsgolven brengen een vloeistof in onze ogen aan het trillen, waardoor we minder goed zien. Het zicht gebeurt niet met (mechanische) geluidsgolven, maar met elektromagnetische straling (ook een golfbeweging trouwens, maar dat terzijde). Die stralen (zijnde een bundel fotonen (een elementair deeltje) met een bepaalde energie) prikkelen je netvlies.

Bijvoorbeeld: ik zie hierbuiten een groene en een witte auto. Dat komt doordat het zonlicht (nou ja, het weinige zonlicht dat door deze kl*tewolken heen komt...) op allebei valt. Echter: van de witte kaatsen bijna alle zonnestralen terug in het frequentiegebied waar mijn ogen gevoelig voor zijn, terwijl de groene alleen een kleine bundel stralen terugkaatst in het midden van dat gebied, en de rest absorbeert. Vervolgens (aangezien licht zich met 300.000 km/s voortplant, duurt dat niet zo gek lang) bereikt een deel van beider karren weerkaatste lichtstralen mijn ogen, die het signaal naar de hersenen sturen.

Alleen: als je in zo'n oud gebouw zit, kan het voorkomen dat dat proces verstoord wordt. Om te beginnen zie je spoken altijd in het donker; er is al verdomd weinig licht dus de omvang van de prikkel is beperkt. Ten tweede is een oog méér dan het netvlies en de zenuw die de prikkel naar de hersenen doorstuurt. Het is best een ingewikkeld orgaan, met onder andere een vloeistof in het voorste deel die het licht op de juiste manier naar het netvlies geleidt. Als die vloeistof aan het trillen wordt gebracht, kan het zicht flink verstoord raken. Dan komt de derde hindernis: je hersenen zelf. Wij mensen zijn meester in ergens dingen in zien. Zet een mens voor een stopcontact en hij ziet al een gezichtje. Paridolie heet dat. Nu zijn wij slim genoeg om te weten dat een stopcontact geen gezicht is. Maar als je een vorm ziet die én van zichzelf al een beetje wazig is én door je oog vervormd wordt, dán kun je onderhand aan een spook gaan denken. Zeker als je ook nog in een omgeving zit waar je door de context aan spoken kunt gaan denken (zoals een oud huis waar vast weleens iemand in gestorven is).

Lichtstralen en geluidsvormen zijn meetbare trillingen. Zet er een instrument naast en je ziet het metertje uitslaan (bij wijze van spreken dan, moderne apparatuur heeft geen metertjes meer). Bovendien is er een zeer solide natuurkundig kader voor: het is uitstekend te verklaren. "Trillingen" van geesten en dergelijke zijn erbij verzonnen door mensen die in paranormale verschijnselen geloven. Dat klinkt wetenschappelijk, maar dat is het niet. Daar is een woord voor: pseudowetenschap. Als mensen zogezegd trillingen voelen van geesten, is er geen apparaat dat dat kan meten. Maar doordat het verhaal oppervlakkig lijkt op de legitieme wetenschap van lichts- en geluidsgolven, lift die onzin daarop mee.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 12:10

Sherivey schreef:
musiqolog schreef:

Beetje direspectvol tegenover gelovige mensen dit.
Erg jammer. :n

Misschien. Maar is het daarom onjuist?

En is zeggen dat de aarde rond is dan ook "disrespectvol" tegenover mensen die in een platte aarde geloven?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 12:15

Ik vind het altijd een hele bijzondere vraagstelling. Ik geloof er absoluut niet in dat er mensen zijn die kunnen communiceren met de doden. De mensen die zeggen dit te kunnen, zoals mediums etc, zijn volgens mij vooral erg goed in het lezen van mensentaal. En als je dat kan, kun je een hoop mensen fiks oplichten helaas.

Of er helemaal niets bestaat na de dood? Denk dat we daar maar op één manier achter zullen komen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 12:18

Citaat:
Hoe kun je, met zo'n ondubbelzinnige correlatie tussen hersenen en persoonlijkheid, nou nog geloven dat je geest iets onstoffelijks is, dat na je dood "ergens" heen gaat en zou overblijven?

Jij interpreteert anders , of beter gezegd ik stelde andere vragen als jij bij ervaring mantelzorg vader. Hij had vasculaire dementie (veroorzaakt door vernauwing bloedvaten). Werd langzaam slechter en slechter. Advies huisarts was, om hem koffie te geven (desnoods midden in de nacht) als hij ervan af was. Na de koffie hadden we ons vader vaak weer terug. Want de vaten verwijderden. Logisch.

Het kon daardoor gebeuren dat het leek alsof wij te maken hadden op het ene moment met iemand die onherkenbaar reageerde en op het andere moment weer zich zelf was.
Ik vond dat zo'n interessant gegeven, dat dit bij mij de vraag en gedachte opriep dat het wellicht zo is dat iemand door ziekte van het lichaam zijn persoonlijkheid niet meer kan uiten, maar dat deze persoonlijkheid wel degelijk nog "ongeschonden" in dat lichaam aanwezig is. Het lijkt dus dat de persoon verandert is, maar dat is wellicht in zijn diepste wezen niet. Het is het lichaam dat niet meer functioneert.
Of dit zo is weet ik natuurlijk niet. Maar ik heb dat toen vaak gedacht dat dit wel eens zo zou kunnen zijn vanwege die wisselingen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 12:26

musiqolog schreef:

En is zeggen dat de aarde rond is dan ook "disrespectvol" tegenover mensen die in een platte aarde geloven?

Ja. :)
En je uitleg over de hersenen klopt ook nog maar eens gedeeltelijk. Als ze van 1 ding nog niet weten hoe het precies zit dan is het onze persoonlijkheid. Onze emotie-regulatie kan veranderen na hersenletsel wat invloed heeft op hoe mensen ons zien. Maar de persoonlijkheid zelf veranderd niet. Vrijwel iedereen met hersenletsel die ik ken heeft het ‘met twee in 2 lijf’ gevoel wanneer de emoties anders reageren dan we gewend zijn.

Op de rest ga ik niet eens reageren. Extremisme valt niet mee te discussiëren maar dat stukje over de hersenen ben ik toevallig ervaringsdeskundige in. :+ en ik weet met 200% zekerheid dat de wetenschap nog steeds niet heeft kunnen pinpointen wat ons ‘ons’ maakt. Welke hersendelen daar voor verantwoordelijk zijn. Ze hebben via die scans wel wat andere dingen zien veranderen in de activiteit die eerder jouw argumentatie tegen spreekt. :+

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 12:30

musiqolog schreef:

Het gaat mij vooral om de manier waarop jij je uit ;)

Ik ben niet gelovig, maar ik ga niet zeggen dat het geloof dikke onzin is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 12:39

Ik ga mee met Pien en Ayasha :j

Dat volgens mij de persoonlijkheid, de ziel, hetzelfde blijft. (Maar wel binnen zijn eigenheid kan ontwikkelen natuurlijk) En wanneer er lichamelijke problemen optreden, de ziel an sich niet verdwijnt maar zich gewoon anders of minder goed kan uiten.

Denk ook aan eenvoudige veelvoorkomende situaties, zoals iemand die door een herseninfarct oid tijdelijk niet goed uit zijn woorden komt. Verdwaasd lijkt. Anders reageert dan voorheen.

Of alleen al dames die ongesteld of zwanger zijn en ineens heel vinnig en pinnig worden, of heel snel emotioneel of wat dan ook, door de veranderde hormonen. Of wat denk je van mensen die pijn hebben, die kunnen ook een stuk minder gezellig worden :(:)

Ik denk dat in veel gevallen van aftakeling op het einde van het leven, de ziel als het ware bevrijd wordt uit het lichaam wanneer dat lichaam achtergelaten wordt. En daarmee ook de begrenzingen van dat lichaam :(:)

Ik snap dat het heel zweverig klinkt. En dat het natuurlijk het meest voor de hand ligt dat wanneer de processen van de hersenen stoppen, het hele denkproces en alles stopt. Maar zit "de ziel" daar ook in...dat is nog wel een stukje dat openstaat voor discussie denk ik :) Er zijn toch wel wat veel vreemde verschijnselen die insinueren dat de ziel niet vastzit aan het stoffelijk lichaam.

Hoe bizar en ongrijpbaar dat ook klinkt :=

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 12:42

musiqolog schreef:
DuoPenotti schreef:

Schrijf je dit nou omdat je het echt denkt, of om een reactie uit te lokken? Ik kan me bijna niet voorstellen dat iemand dit echt denkt.

Als je zo meent te moeten praten zijn we snel klaar...

Ik kan mij dus niet voorstellen dat iemand denkt zoals jij.
Maar dan ga ik nog niet de lompe... Uithangen.

Geen respect vanuit jou kant.

Einde verhaal dus...

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 12:42

Zilfstar schreef:
Advokaatje v duivel spelend (heb artikel niet gelezen, ga even af op wat jij hier schrijft): hoe komt het dat in oude huizen diezelfde frequentie huist? Energie is trilling en trilling is frequentie… dus is er dan toch wellicht een energie aanwezig? De energie van een overgegane ziel? :D

In mijn optiek niet: als ik het me goed herinner komt die frequentie omdat deze huizen niet (meer) structureel goed zijn, waardoor ze gaan trillen. Dat zou dus ook een van de redenen kunnen zijn waarom hauntings en geesten veelal in oude gebouwen voorkomen, niet in nieuwe. Ook niet in álle oude gebouwen overigens.
Zoals musiqolog al aangeeft is het veelal een samenkomst van verschillende dingen: een oud gebouw (dus je 'verwacht' het ook sneller), donker, die trillingen... Bovendien zijn mensen heeeeeel goed in patronen herkennen.. ook al zijn die patronen er niet.

Er is ook eens een studie geweest die aantoonde dat mensen die erg goed zijn in patronen herkennen (beter dan gemiddeld) ook sneller beïnvloedbaar zijn in de zin van geloof / cults etcetera. De studie lijkt dus te beweren dat mensen sneller de patronen denken te zien die worden beweert door die geloven of cults.

Zilfstar schreef:
Juist omdat deze zaken als mediums etc als “paranormaal” en andere woorden worden beschreven (en mensen lezen paranormaal als “niet normaal”. Aka gek, raar, vreemd…) lopen mensen die dat dus kunnen in deze (westerse) wereld tegen muren etc op. Wat ik al eerder schreef: cold reading, dus lichaamstaal lezen, kan bij mensen wellicht toegepast worden (al kan ik dat totaal niet en toch kan ik zaken vertellen over diezelfde mens die ik totaal niet ken en wat i niet kan weten) bij dieren is cold reading onmogelijk. Waar een mens nog kan reageren op “ ik zie naam beginnend met een R” (alszijnde juist of onjuist) kan een paard dat echt niet. Want een R zegt hem niks… en toch kan ik vertellen waar het dier last van heeft, dat het hooi op vorige stal te arm was of stoffig (wat eigenaar dan beaamt) of dat het een een keer zo hard gevallen is en er nadien problemen zijn ontstaan. Dus ja.. darin ben ik zelf nog steeds erg nuchter, sta er ook van te kijken elke keer dat het klopt wat ik uit naam van dier of overledene vertel. En nee, ik kij daarbij niet naar de lichaamstaal van de mens die mij gevraagd heeft om de uitleg. Ik sta zelfs vaak met mijn rug richting eigenaar als ik met paard bezig ben.

Mwah, ik denk dat bij dieren goed kunnen gokken en context zien (ook al heb je dat zelf bewust niet door) echt heel veel kan uitmaken. Ik geloof best dat jij daarin gelooft en ik respecteer dat je dat doet, ik geloof er zelf alleen niet in.

Ik vond dit een mooi voorbeeld :D. Gebruikt voor advertising, maar het principe is hier ook toe te passen denk ik. Clues uit de context die je zelf niet bewust doorhebt kunnen veel uitmaken voor de dingen die je doet. Ik kan me zo voorstellen dat dit uit de context van het paard ook zou kunnen gelden. En als we er dan vanuit gaan dat jij nog veel beter bent dan deze mannen in het zien/verwerken van die clues?

En begrijp me niet verkeerd: of het nu paranormaal is of niet, het is echt top dat je dit kan en je die paardeneigenaren hiermee kan helpen! Dat jij dus zo goed bent om die context clues te zien, is echt positief :j

Zilfstar schreef:
Het blijft een lastig gebied, zeker hier in het westen zeg maar. Ik heb gesprekken gehad met mensen uit andere culturen (mn native americans en mensen uit India) waar het veel normaler is. De zgn sjamanen en medicijnvrouwen/-mannen. Daar wordt deze “gave” geaccepteerd alszijnde onderdeel van wie jij bent en de rol die ja mag vervullen op deze planeet. En ook de ideeen over hiernamaals zijn daar heel anders. Hier is dat uit het christelijk geloof in een bepaalde vorm gekomen en bij andere culturen uit andere geloven. En is het mooi om de gelijkenissen erin te vinden. Uiteindelijk is dat hierNAmaals ook ons hierVOORmaals in mijn optiek dan.

Lastig is het zeker. Zeker omdat het vaak een best persoonlijk iets is, en over persoonlijke dingen discussieren is lastig en mond helaas vaak uit in ruzies.

Ayasha schreef:
En je uitleg over de hersenen klopt ook nog maar eens gedeeltelijk. Als ze van 1 ding nog niet weten hoe het precies zit dan is het onze persoonlijkheid. Onze emotie-regulatie kan veranderen na hersenletsel wat invloed heeft op hoe mensen ons zien. Maar de persoonlijkheid zelf veranderd niet. Vrijwel iedereen met hersenletsel die ik ken heeft het ‘met twee in 2 lijf’ gevoel wanneer de emoties anders reageren dan we gewend zijn.

Op de rest ga ik niet eens reageren. Extremisme valt niet mee te discussiëren maar dat stukje over de hersenen ben ik toevallig ervaringsdeskundige in. :+ en ik weet met 200% zekerheid dat de wetenschap nog steeds niet heeft kunnen pinpointen wat ons ‘ons’ maakt. Welke hersendelen daar voor verantwoordelijk zijn. Ze hebben via die scans wel wat andere dingen zien veranderen in de activiteit die eerder jouw argumentatie tegen spreekt. :+

Verbeter me als ik het fout heb hoor, maar er zijn toch juist ook hersenletsels geweest waardoor de persoonlijkheid van mensen compleet is veranderd? Heb het wel eens vaker gehoord en als ik erop google lijkt het ook geen zeldzaam iets te zijn na hersenletsel.

Dat de hersenen super ingewikkeld zijn ben ik met je eens, ik zie echter daar geen reden in om dan te geloven dat je persoonlijkheid/ziel iets paranormaals is tov iets wat door cellen en verbindingen in je hersenen wordt gevormd :D.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 12:45

Ik vind het altijd grappig als mensen schermen met wetenschap alsof het een vaststaand iets is en denken dat alles te bewijzen is met iets tastbaars. Ze weten nog niet eens hoe internet werkt..en toch is dat iets wat bijna iedereen iedere dag wel gebruikt.

Recentelijk is dit artikel verschenen, de wetenschap die altijd in ontwikkeling is heeft weer een nieuwe ontdekking gedaan: https://www.menshealth.com/nl/gezondhei ... a-de-dood/

Ik denk nog steeds dat er meer is wat we niet weten, dan wat we wel weten.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 12:45

musiqolog schreef:
: Alleen: als je in zo'n oud gebouw zit, kan het voorkomen dat dat proces verstoord wordt. Om te beginnen zie je spoken altijd in het donker; er is al verdomd weinig licht dus de omvang van de prikkel is beperkt.

.

wat als je overleden personen/dieren in het volle licht ziet, je de overleden kat kopjes voelt geven tegen je benen en je hem duidelijk in het volle licht ziet liggen, klopt jouw verhaal dan ook nog?

Wat als je brandweer sirenes hoort en je voelt dat er brand is, is dan ineens het huis van je zusje afgebrand terwijl zij 100km verderop woont dan dat jij bent.

Wat als je droomt dat je beste vriend de volgende dag onder een auto komt en overlijd, en dit de volgende dag ook echt gebeurt?

Dat je er zelf geen ervaringen mee hebt, en dat je er niet in gelooft, wilt niet zeggen dat het niet bestaaten dat het per definitie onzin is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 12:47

IMANDRA schreef:
Zilfstar schreef:

In mijn optiek niet: als ik het me goed herinner komt die frequentie omdat deze huizen niet (meer) structureel goed zijn, waardoor ze gaan trillen. Dat zou dus ook een van de redenen kunnen zijn waarom hauntings en geesten veelal in oude gebouwen voorkomen, niet in nieuwe. Ook niet in álle oude gebouwen overigens.
Zoals musiqolog al aangeeft is het veelal een samenkomst van verschillende dingen: een oud gebouw (dus je 'verwacht' het ook sneller), donker, die trillingen... Bovendien zijn mensen heeeeeel goed in patronen herkennen.. ook al zijn die patronen er niet.

Er is ook eens een studie geweest die aantoonde dat mensen die erg goed zijn in patronen herkennen (beter dan gemiddeld) ook sneller beïnvloedbaar zijn in de zin van geloof / cults etcetera. De studie lijkt dus te beweren dat mensen sneller de patronen denken te zien die worden beweert door die geloven of cults.

Zilfstar schreef:

Mwah, ik denk dat bij dieren goed kunnen gokken en context zien (ook al heb je dat zelf bewust niet door) echt heel veel kan uitmaken. Ik geloof best dat jij daarin gelooft en ik respecteer dat je dat doet, ik geloof er zelf alleen niet in.

Ik vond dit een mooi voorbeeld :D. Gebruikt voor advertising, maar het principe is hier ook toe te passen denk ik. Clues uit de context die je zelf niet bewust doorhebt kunnen veel uitmaken voor de dingen die je doet. Ik kan me zo voorstellen dat dit uit de context van het paard ook zou kunnen gelden. En als we er dan vanuit gaan dat jij nog veel beter bent dan deze mannen in het zien/verwerken van die clues?

[ Video ]

En begrijp me niet verkeerd: of het nu paranormaal is of niet, het is echt top dat je dit kan en je die paardeneigenaren hiermee kan helpen! Dat jij dus zo goed bent om die context clues te zien, is echt positief :j

Zilfstar schreef:

Lastig is het zeker. Zeker omdat het vaak een best persoonlijk iets is, en over persoonlijke dingen discussieren is lastig en mond helaas vaak uit in ruzies.

Ayasha schreef:

Verbeter me als ik het fout heb hoor, maar er zijn toch juist ook hersenletsels geweest waardoor de persoonlijkheid van mensen compleet is veranderd? Heb het wel eens vaker gehoord en als ik erop google lijkt het ook geen zeldzaam iets te zijn na hersenletsel.

Dat de hersenen super ingewikkeld zijn ben ik met je eens, ik zie echter daar geen reden in om dan te geloven dat je persoonlijkheid/ziel iets paranormaals is tov iets wat door cellen en verbindingen in je hersenen wordt gevormd :D.

Hoe kom je er bij dat geesten altijd in oude huizen worden gezien? Dat is niet zo, komt net zo goed voor in nieuwbouwhuizen. Heeft meer met de plek te maken dan met het huis.

Grappig weetje is trouwens dat mensen die een orgaan gedoneerd krijgen soms veranderen qua persoonlijkheid/ smaak en kennis met iets wat bij de donor hoort. https://www.nd.nl/opinie/opinie/616127/ ... aandonatie

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 12:51

Niet alles in de wetenschap is een vaststaand iets, maar als dingen goed onderzocht zijn kan je toch met aan zekerheid grenzende waarschijnlijk stellen dat deze conclusies 'vast' staan. Hooguit worden ze later wat genuanceerd (bijv. de werking vanuit waar die conclusie is getrokken, maar het eindresultaat blijft hetzelfde).

Ik vind het grappig dat omdat wetenschap evolueert, mensen menen te impliceren dat het niet betrouwbaar/feitelijk/vaststaand zou zijn :D.

@fohadie: donker is slechts één van de elementen die er invloed op kan hebben. Er zijn er zo veel meer, vast veel meer dan ik zo weet te bedenken :D. En dan heb je ook nog zoiets als confirmation bias, en dat deze voorbeelden jou goed bij zijn gebleven omdat ze toevallig uitkwamen. Dromen die niet uit zijn gekomen blijven veel minder goed bij.

@Elisa: ik zeg niet 'altijd', ik zeg 'veelal', dwz, meestal zie je dat geesten/hauntings etc in oude huizen voorkomen. Soms ook in nieuwe, maar die hebben dan een andere oorzaak voor het trillen. Zie Ghost in the Machine / Tandy's ghost :D.

Dat weetje kan imo net zo goed (uiteindelijk) door wetenschap verklaard worden. Hormonen die achter blijven, of een psychologisch principe gezien je weet dat er een 'vreemd' orgaan in je lichaam zit. Overigens vind ik de ingezonden brief al wat onbetrouwbaar, gezien er wordt geschreven "Er zijn voorbeelden van mensen die hersendood werden verklaard en toch weer wakker werden.". Dat is niet zo. Hooguit is door de artsen niet goed omgegaan met het protocol om iemand hersendood te verklaren. Maar als je volgens een goed uitgevoerd protocol hersendood bent verklaard, wordt je daar niet meer uit wakker.
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 25-10-23 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 12:51

Ik denk dat bij coldreading achtige technieken er toch wel een heel groot verschil zit. Tussen algemeenheden "raden" of aanvoelen zeg maar, of extreem specifieke dingen benoemen die daadwerkelijk niet bekend kunnen zijn geworden op andere wijze. Als het laatste je overkomt dan zal dat wel wat overtuigender werken denk ik :)

Zo vind ik dus van die Tyler Henry reading wel heel frappant om te zien. Als kijker vraag ik me af of ik niet in de zeik genomen word, dat het team om hem heen toch uitzoekwerk heeft gedaan, misschien zelfs heeft afgeluisterd ofzo := Of dat mensen meewerken om een showtje te maken en dat het gespeeld is.

Maar als je 1 van de hoofdpersonen bent en 100% zeker weet dat dit niet zo is, dan is het wel bijzonder bizar natuurlijk hoe specifiek hij dingen benoemt en zichzelf ook afvraagt wat hij voor mafs door krijgt. Waarvan de personen regelmatig zelf ook aangeven dat ze er niks mee kunnen, maar dan zit er ergens in een andere kamer een moeder of tante ofzo die lijkbleek wegtrekt omdat die het wel exact kan plaatsen omdat die meer kennis heeft van 1 of 2 generaties terug :=

Zulke dingen zijn best wel interessant om te zien vind ik :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 12:52

IMANDRA: ik zit nu even op mijn mobiel dus moeilijker antwoorden: men zegt vaak dat de persoon veranderd maar in wezen veranderd het gedrag en de emoties in zulke gevallen. Ik ben zelf bv sneller emotioneel. Mijn nicht met hersenletsel was vooral in het begin veel meer uitgesproken dan voorheen maar in onze kern zijn we niet veranderd. Mijn nichtje is nog steeds de persoon die ik altijd gekend heb. Ze reageert iets sneller maar gedrag en persoonlijkheid zijn niet m hetzelfde. :) wie je bent veranderd niet. Hoe je je uit wel vaak.

Een simpel voorbeeld:
Stel dat jij boos wordt en je zegt of doet iets dat je niet zou zeggen in normale omstandigheden. Ben je nu een andere persoon?

De verandering na letsel is vergelijkbaar met dat voorbeeld. :) ik ben emotioneler máár ik ‘voel/besef’ dat ook. Dat is dat ‘twee in 1’ gevoel. Ik herken dat die eerste reactie niet bij mijn persoonlijkheid past.
Ik zeg dat ook gewoon tegen mijn man: ‘geef me even mijn hersenen zijn overprikkeld.’
Dan weet hij dat ik even moeite heb met de ‘ontremde’ reactie die in me op komt te beheersen.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 25-10-23 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 12:54

Ayasha schreef:
IMANDRA: ik zit nu even op mijn mobiel dus moeilijker antwoorden: men zegt vaak dat de persoon veranderd maar in wezen veranderd het gedrag en de emoties in zulke gevallen. Ik ben zelf bv sneller emotioneel. Mijn nicht met hersenletsel was vooral in het begin veel meer uitgesproken dan voorheen maar in onze kern zijn we niet veranderd. Mijn nichtje is nog steeds de persoon die ik altijd gekend heb. Ze reageert iets sneller maar gedrag en persoonlijkheid zijn niet m hetzelfde. :) wie je bent veranderd niet. Hoe je je uit wel vaak.

Een simpel voorbeeld:
Stel dat jij boos wordt en je zegt of doet iets dat je niet zou zeggen in normale omstandigheden. Ben je nu een andere persoon?

Maar dan kom je eigenlijk in de discussie/vraag:
Wat is persoonlijkheid?