Alcoholvrij: wie drinkt er niet (meer)? (18+)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ellebel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 08:47

Fijn topic! Ik vroeg mij laats toevallig af of er meer mensen zijn die helemaal (of zo goed als) niet drinken. Ik ben ongeveer anderhalf jaar geleden gestopt met drinken. Naast dat alcohol geen toevoegingen had voor mij om een leuke avond te hebben, zowel fysiek als psychisch, had ik de keus gemaakt om volledig te stoppen.
Wat ik vooral merkt, vooral in mijn leeftijdscategorie 20+, is dat mensen het apart vinden als je niet mee drinkt. Ook heb ik vaak mee gemaakt dat ik dan in gesprek raak met iemand en dat er dan een drankje word aangeboden, waarop ik vriendelijk bedank. Vooral bij uitgaansgelegenheden, wanneer ze dan door krijgen dat je nuchter bent, is het gesprek opeens heel snel afgelopen. Af en toe krijg ik daar wel de kriebels van en dan vraag ik mij af of het uiteindelijke doel alleen maar fysieke bedoelingen had. (Dit zou natuurlijk niet voor iedereen gelden, maar misschien herkent iemand dit wel.)
Verder heb ik wel een lichte angst jegens mensen, (en toch vooral mannen), die een borrel te veel op hebben. In mijn vorige relatie ging er soms wel elke dag een halve tot een hele fles wiskey in. Om de volgende dag de hele dag brak te zijn en geen idee meer te hebben wat er was voorgevallen, terwijl het er heftig aan toe ging. Alcoholisme is echt een verschrikkelijk ding, voor zowel als de persoon zelf als voor de naaste.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 08:51

Ik drink zo goed als nooit. Altijd al zo geweest en ben nu 41.
Ik vind het niet lekker, ik reageer er niet fijn op en ik krijg er hooikoorts van (?).
Ook in mijn puberteit nauwelijks gedronken, ben ook nog nooit aangeschoten of dronken geweest.
Heeeeeel soms een half glaasje cava bij een speciale gelegenheid.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 08:51

Ik zou graag volledig willen stoppen, maar ik vind het maar lastig. Ik vind alcohol niet super lekker en als ik alleen ben drink ik het ook eigenlijk niet, maar in gezelschap wel. Ik ben ontzettend introvert en verlegen en het helpt wel vaak om me iets losser te maken. Ook zijn er zoveel situaties waar het "hoort", en dan neem ik vaak ook maar een glas.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 08:58

Majabeestje schreef:
Ik drink zo goed als nooit. Altijd al zo geweest en ben nu 41.
Ik vind het niet lekker, ik reageer er niet fijn op en ik krijg er hooikoorts van (?).
Ook in mijn puberteit nauwelijks gedronken, ben ook nog nooit aangeschoten of dronken geweest.
Heeeeeel soms een half glaasje cava bij een speciale gelegenheid.

Ja alcohol verhoogt histamine, dus daar is je link met hooikoorts.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 09:02

Qimm schreef:
MyWishMax schreef:
Als je geen koolzuurhoudende dranken, thee of koffie wil en geen 0.0 versies van wijn of bier enzo valt er heel veel af. Van jouw voorbeelden drink ik niks, want ook de meeste mocktails zit een frisdrank in die ik niet lust.

Oprechte non-judgmental vraag, want ik kan het echt niet bedenken.
Maar wat drink je normaal gesproken dan? Het enige wat mist in jouw opsomming hierboven zijn volgens mij vruchtensappen (ok, en water), en jus d'orange is vaak wel te krijgen in de horeca.

Water en vruchtensappen inderdaad, maar ook daar beperkt in. Eigenlijk vooral appelsap en verse jus houd ik juist niet zo van :') Verse jus d'orange is voor mij dus een moetje, je wilt iets drinken en buiten water om is dat de enige optie. Geef mij maar gewoon uit een flesje en zonder pulp :=
Thuis is het veel makkelijker, want in de supermarkt zijn er eventueel siropen en frisdrank zonder koolzuur te vinden met gemengde smaken. Of water met een smaakje en noem maar op. Ik drink graag appelsap, maar wel verdund met water. En jus d'orange dus ook, maar niet vers geperst. Ik heb echt best heel veel opties om thuis te drinken.

Maar in de horeca valt het echt tegen. Natuurlijk wisselt het en heeft de ene plek meer opties als de ander. Maar als er naast water 1 of 2 opties op staan die ik oké vind heb ik echt geluk. Want net als dat mensen hier aangeven niks te drinken wat ze toch niet lekker vinden, dat heb ik dus ook. Alleen mijn probleem zit hem dus juist ook in de opties naast koolzuurhoudende dranken, koffie en thee.

Zelfs op feestjes en verjaardagen drink ik altijd water, want als ik aangeef iets zonder prik te willen is het koffie, thee of water. En gewoon plat koud water is heel raar blijkbaar.

Kikka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-23 09:05

Wat een mooie open reacties allemaal, fijn!

Goed om te lezen dat er toch behoorlijk wat mensen zijn die niet drinken.

Alternatieven vind ik ook lastig. Ik ben geen frisdrank- of sapdrinker, al helemaal niet bij een etentje. Alcoholvrije wijn vind ik over het algemeen matig, alcoholvrije bubbels gaan soms nog wel! De keuze in lekker alcoholvrij bier wordt wel steeds groter (Brand IPA 0.0 vind ik echt goed te doen), al is het meeste idd erg zoet. In de horeca is spa rood voor mij vaak nog de beste optie :D

daantjuhhh schreef:
Ik moet door dit topic wel denken aan:

https://youtube.com/shorts/ygL5EB8q8pc? ... fKdW1KD35O

Standaarddrinker :j :')

Stampeltje

Re: Alcoholvrij: wie drinkt er niet (meer)? (18+)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 09:14

Ik drink vrijwel niks meer maar wil er verder ook geen label aanhangen. Ik houd het bij een glaasje bubbels op mijn trouwdag, drankje op de eerste dag vakantie of een wijntje met kerst. Minder vaak dat 1x per maand. Ik merk het wel gelijk aan mijn lichaam als ik wat alcohol heb gehad. Gelijk een slechtere nachtrust bijv. Overigens drink ik verder voornamelijk water en merk wel dat dat bij een feestje meer reacties oproept dan als ik met een glaasje wijn sta.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 09:21

Ik heb nooit echt alcohol gedronken.
Drink ook nog steeds geen alcohol.

Lijkt mij lastig om mee te stoppen als je regelmatig alcohol drinkt.
Knap als je dat kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 09:24

Ik zeg altijd wat ik per jaar aan alcohol drink dat doen mensen in een avond.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 09:25

Ik heb afgelopen zomer een verrassingsmenu aan mijn man gegeven voor zijn verjaardag. Kinderen waren ook mee, dochter was de Bob. Bij het menu had ik een wijn arrangement geboekt. Mijn dochter kreeg een Bob-limonade arrangement. Ik weet helaas het merk niet meer, maar bij voor- hoofd- en nagerecht (en de kaasplank) kreeg zij bijpassende drankjes. Heel leuk, goed uitgezocht, verrassende smaken. Helemaal top.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 09:41

Ik drink ook zo goed als niet. Afgelopen jaar 1,5 glas wijn over het hele jaar.
Gek aangekeken wordt ik er niet meer op.

Wel krijgen we nog steeds standaard een fles wijn of likeur van het grootste deel van onze vrienden als ze langskomen voor een etentje ofzo. Beetje gek vind ik dat wel, omdat ik regelmatig vragen krijg of ik niet drink en dat dus ook altijd aangeef. Maar die wijn, die blijft komen.
Hij verdwijnt nu dus gewoon hier in de kast om vervolgens bij een volgende gelegenheid weer aan kennissen te geven, of voor een feestje waar mensen komen die wel drinken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 09:43

Ja hier ooit een keer van een goede vriendin een fles wijn gekregen. Nou daar was ik extreem teleurgesteld door want ze had als goede vriendin moeten weten dat ik niet of amper drink en dat ik sowieso geen wijn lust. Kwam op mij echt over van: Oh oliebol, Suzanne is vandaag jarig en ik heb geen cadeautje, wat moet ik nu, oh wacht ik heb nog een fles wijn staan, dat is mooi dan geef ik die. -O-
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 12-10-23 09:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 09:43

ik drink wel, maar niet veel.

Met vriendinnetjes vind ik het lekker om een espresso martini te drinken, Of als we lekker uit eten zijn geweest als toetje.

Verder drink ik nooit door de weeks. In het weekend dus wel eens, maar zeker niet elk weekend. Tussendoor drink ik ook goed water om de schade een beetje te beperken.

helemaal stoppen met drinken heb ik wel eens overwogen, maar gezien ik zo weinig drink en ik er wel van geniet. Zie ik de noodzaak er niet zo van in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 09:46

Suzanne F. schreef:
Ja hier ooit een keer van een goede vriendin een fles wijn gekregen. Nou daar was ik extreem teleurgesteld door want ze had als goede vriendin moeten weten dat ik niet of amper drink en dat ik sowieso geen wijn lust. Kwam op mij echt over van: Oh oliebol, Suzanne is vandaag jarig en ik heb geen cadeautje, wat moet ik nu, oh wacht ik heb nog een fles wijn staan, dat is mooi dan geef ik die. -O-

Jemig wat slecht :n Ik zou daar ook echt niet blij van worden..

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 09:55

Suzanne F. schreef:

Dat heb ik ook wel eens gehad ja, die fles kreeg ze terug met haar verjaardag samen met nog een echt cadeau. Vlak voor mijn volgende verjaardag heb ik wel nogmaals gezegd dat ik niet drink en daarom een fles wijn ofzo geen cadeau is voor mij. Ze heeft de boodschap wel begrepen, want ik heb nooit geen alcohol cadeau meer gehad van haar.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 09:56

Dat is idd echt een onrespectvol kado, Suzanne!
Daar zou ik dus wel echt iets van zeggen, want iedereen in mijn naaste omgeving weet dat ik nauwelijks alcohol drink en thuis sowieso helemaal niets en dus ook echt geen fles wijn hoef te krijgen.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 10:00

Ik drink niet, nooit gedaan ook. Geen behoefte aan.
In restaurants drink ik cola of spa rood.

Ik slik medicatie én m'n vader is alcoholist geweest wat veel ellende met zich mee gebracht heeft, dus nee bedankt :x

@Suzanne F ja herkenbaar, heb ik ook wel eens gehad :+ Kreeg ook elk jaar weer een fles dure wijn in m'n kerstpakket. Die gaf ik altijd door. Heb 5 jaar in dat bedrijf gewerkt, elk jaar gevraagd of ik een 18- pakket mocht omdat daar alcoholvrij in zat maar nooit gekregen ^)

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 10:02

Ik kan 1 goed glas wijn te veel waarderen om er mee te stoppen maar ik drink nog maar max 1 avond in de week. Door echt voor kwaliteit te gaan ben ik gestopt met alcohol op verjaardagen en andere feestjes.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 10:07

Leuk om jullie ervaringen hier te lezen! Ik heb eerder dit jaar 3 maanden niet gedronken. Ik werd te vaak wakker met spijt en een dof hoofd. Niet een altijd een kater, maar vooral niet helemaal mezelf en last van hangxiety. Die drie maanden waren echt super goed voor me. Ik zat beter in mijn vel dan ooit. Daarna wel weer gaan drinken, maar wel minder dan normaal (max 1x p.w. maar ook vaker weekenden niet) en vaker ook alcoholvrij. Op dit moment doe ik stoptober en dan in de alcoholvrije variant om een familielid te steunen die stoppen met drinken heel lastig vindt. Ik voel meteen weer dat ik beter in mijn vel zit.

Ik overweeg steeds meer om te stoppen met drinken, of in ieder geval mijn alcoholgebruik echt drastisch te beperken. Ding is dat ik vooral wijn gewoon ontzettend lekker vind :) Ik ben ook nog steeds opzoek naar echt een waardige vervanger voor alcohol, waar ik de hele avond op kan doorbrengen. Frisdrank ben ik gauw zat. Thee kan ik altijd en de hele avond drinken, maar vind ik niet in elke situatie passend. Ik drink wel graag de Corona Cero en als die in de aanbieding is, sla ik deze wel altijd in. Welke alcoholvrije drankjes drinken jullie in de gelegenheden dat alcohol vaak gekozen is?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 10:14

Ik vind het toch wel 'heftig' (tussen haakjes, ik wist even geen beter woord) om te lezen dat sommige mensen toch het gevoel hebben te 'moeten' drinken. Ik kan het me wel voorstellen, maar ik zou ook vraagtekens zetten bij het gezelschap waar ik me dan in bevind.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 10:31

Sheran schreef:
Ik vind het toch wel 'heftig' (tussen haakjes, ik wist even geen beter woord) om te lezen dat sommige mensen toch het gevoel hebben te 'moeten' drinken. Ik kan het me wel voorstellen, maar ik zou ook vraagtekens zetten bij het gezelschap waar ik me dan in bevind.

Dat heeft bij mij niks met het gezelschap te maken hoor, daar hoef ik helemaal niks van. Eerder gelegenheden en wat als normaal wordt gezien. Ook door mezelf.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 10:32

Sheran schreef:

Maar dat geldt ook voor roken.
Dat doet toch ook niemand voor de lekker, dat komt pas later.
Zeker nu, nu iedereen weet wat voor zooi dat is.
In de jaren 70 stonden de sigaretten tussen de nootjes op tafel, toen was dat nog niet bekend.
Dan begrijp ik verslaving nog wel, maar nu?
Is toch ook alleen maar mee doen met een vriendengroep?

Drinken kan dan nog gewoon lekker zijn, maar het vinden dat het moet is ook meeloop gedrag.
En dan kun je je inderdaad afvragen als het zo opgelegd word door vrienden of het ook echt vrienden zijn.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 10:37

Maar dat is inderdaad wel raar, dat er gelegenheden zijn, waar het als normaal gevonden wordt dat je vergif in je lijf stopt.

Wanneer je nu drinkt omdat je het zelf lekker vindt, dan is dat een prima reden.
Wanneer je drinkt omdat het een gelegenheid is waar het volgens de norm hoort, is het dan, in deze huidige tijd, niet eens tijd voor het aanpassen van de norm?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 10:40

Maar die norm maak je toch zelf? Of hoe zeg ik dat.
Ik voel nergens de drang om te drinken, niet toen ik 16 was, niet nu ik bijna 50 ben.
En nooit heb ik het gevoel dat het mij is opgelegd of dat het hoorde. Ken die rare uitspraken ook niet die ik hier lees.
Als ik een cola bestel zegt echt helemaal niemand, geen wijntje??

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 10:40

Precies. En als ze dat wel zeggen is het antwoord simpel. Nee, geen wijn, ik drink Cola.