Tandarts-angst! Tips? Lotgenoten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Tandarts-angst! Tips? Lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 11:36

Oh wat erg.... vooral dat je diegene niet kent....als het zo'n opgeblazen hork is dan ben je weer terug bij af dalijk.... kan je niet even contact hebben van te voren...?

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 11:55

Ow wat vervelend! Ik duim voor je dat het een fijne tandarts is!

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-24 13:19

Ik heb bij de receptie gepolst, en volgens hen is het een lief mens. Ik "kies" ervoor de dame te geloven, want zij is écht een lief mens haha.

Super leuk om te zien: het plantje dat ik na afloop van het vorige traject gekocht heb voor mijn tandarts, stond vrolijk te wezen in haar kantoor! :D

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 17:36

@LWDaisy
Heel veel succes!

Hier ook een angsthaas.. ik weet dat het een en het ander moet gebeuren.. vooral tussen de kiezen... toch maar een hogere tandartsverzekering gekozen. Nu nog de stap zetten voor een afspraak.. Alleen krijg het al spaans benauwd bij het idee dat ik een afspraak moet maken..

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-24 10:01

Momo94 schreef:
@LWDaisy
Heel veel succes!

Hier ook een angsthaas.. ik weet dat het een en het ander moet gebeuren.. vooral tussen de kiezen... toch maar een hogere tandartsverzekering gekozen. Nu nog de stap zetten voor een afspraak.. Alleen krijg het al spaans benauwd bij het idee dat ik een afspraak moet maken..

Ik heb de tandartsverzekering ook overwogen, maar in BE lijkt dat weinig zin te hebben.
De eerste 5 jaar heb je er weinig aan, en daarna ook niet, als het gaat om iets dat al gaande was toen je de verzekering aanvroeg :') Als ik mijn leven opnieuw mocht doen, zou ik ze véél vroeger aanvragen haha.

Succes met het maken van je afspraak, ik weet hoe moeilijk dat kan zijn!

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 11:02

Ik zweet hem ook de peentjes voor mijn volgende afspraak. 2 vullingen herstellen. Ik heb al tal van behandelingen gehad zonder angst en buiten het werk van de kaak chirurg ook alles zonder verdoving.

Begin dit jaar ben ik flink ziek geweest waar ze diverse gastroscopieen gedaan hebben zonder roesje. Ik kan nu echt niks meer in de buurt van mijn mond hebben. Ik kokhals alles bij elkaar. Nog een paar weken en dan is het over ;(

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 13:29

LWDaisy schreef:
Momo94 schreef:
@LWDaisy
Heel veel succes!

Ik heb de tandartsverzekering ook overwogen, maar in BE lijkt dat weinig zin te hebben.
De eerste 5 jaar heb je er weinig aan, en daarna ook niet, als het gaat om iets dat al gaande was toen je de verzekering aanvroeg :') Als ik mijn leven opnieuw mocht doen, zou ik ze véél vroeger aanvragen haha.

Succes met het maken van je afspraak, ik weet hoe moeilijk dat kan zijn!

ooh.. dat is dan wel balen zeg... ;( dan heeft een verzekering niet veel zin. :(:)

@billy3105
Oeii... heel veel succes! :(:)

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-24 15:06

Ik heb nog eens een update!

Ik heb zonet eindelijk de wortelkanaalbehandeling gekregen!
Vorige afspraak moeten verzetten wegens een fikse zomerverkoudheid, dat had geen doen geweest.

En nu heb ik het dus eindelijk (grotendeels) achter de rug! Ging een stuk sneller dan ik had gedacht, en de rekening viel ook erg goed mee.
Tijdelijke vulling momenteel, op 5 augustus moet ik terug voor de definitieve vulling. En eerlijk? Ik kijk er naar uit!

Stay strong allemaal, we kunnen dit! *\o/*

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-24 07:40

Zo, de definitieve vulling zit er ook in sinds maandag! *\o/*

Kaak was vorige keer een dag of 2 gezwollen, maar dat kon ik wel verwachten.
Maandag was een goeie dag haha, ik had niet eens verdoving nodig!

Ik ben er weer vanaf tot februari. Stiekem toch trots op mezelf, hoewel ik daar nog steeds met een klein hartje lig :')

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 21:16

LWDaisy schreef:

Ik ben er weer vanaf tot februari. Stiekem toch trots op mezelf, hoewel ik daar nog steeds met een klein hartje lig :')

Dan komt omdat je zenuw eruit is. Fijn dat het zo erg is meegevallen!

Wat ik nog graag kwijt wil.. Natuurlijk is controle bij een ta belangrijk, maar veel kunnen mensen ook zelf thuis doen. Goed poetsen, goed rageren en letten op voeding. Wij hadden laatst een patient die 7 jr niet geweest was en deze persoon had helemaal niets, alleen een beetje tandsteen. Goed poetsen en weinig suikers. :)

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-24 21:35

_Mir schreef:
LWDaisy schreef:

Dan komt omdat je zenuw eruit is. Fijn dat het zo erg is meegevallen!

Wat ik nog graag kwijt wil.. Natuurlijk is controle bij een ta belangrijk, maar veel kunnen mensen ook zelf thuis doen. Goed poetsen, goed rageren en letten op voeding. Wij hadden laatst een patient die 7 jr niet geweest was en deze persoon had helemaal niets, alleen een beetje tandsteen. Goed poetsen en weinig suikers. :)

Ja weet ik, maar ik had er helemaal niet bij stil gestaan haha, dus het was een fijne verrassing :D

Mijn vriend is ook een jaar of 8 niet geweest. Hij had 3 minuscule gaatjes :')

Independence

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 10:04

Ik ga morgen voor het eerst in 9 jaar weer en ik heb echt al heel veel slapeloze nachten gehad...

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-24 09:11

Ooh Independence, ik zie je berichtje nu pas! Hoe is het gegaan?

Hier gisteren 6-maandelijke controle. Allemaal goed gegaan, tandjes weer schoon gemaakt en een poederlaagje (wtf zelfs hahaha) gekregen, tandjes zien er goed uit! *\o/*

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 12:27

Wat super!!

Poederlaagje..... :? Enlighten me :=

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 13:15

Ik ga volgende week onder narcose in Alphen aan de Rijn. Er wordt een kies uigehaald en het gat wordt opgevuld met bot. Dan moet het negen maanden genezen en ga ik weer onder narcose. Dan krijg ik daar een implantaat en ook nog eentje op een andere plek in mijn bovenkaak. Dat moet dan weer vier maanden genezen en dan kunnen de nepkiezen erop geschroefd worden.
Ik ben heel erg blij dat dit onder narcose kan, want anders durf ik zoiets echt nooit.
Ik heb vreselijke tandartsangst. Een gaatje vullen gaat nog net, met veel gebibber en huilen, maar dan houdt het ook op.

Nadeel is dat er een flink kostenplaatje aan hangt en ik alles zelf moet betalen.
Bij elkaar zo'n 7000 euro 8)7.
Gelukkig heb ik een flinke spaarrekening.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-24 13:46

pmarena schreef:
Wat super!!

Poederlaagje..... :? Enlighten me :=

Ja ik ken(de) het ook niet! Ik hing wel vol haha, ogen dicht en bril ver weg gelegd :') Mijn tanden zien er wel heel goed nu :D

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-24 13:47

Supervixen schreef:
Ik ga volgende week onder narcose in Alphen aan de Rijn. Er wordt een kies uigehaald en het gat wordt opgevuld met bot. Dan moet het negen maanden genezen en ga ik weer onder narcose. Dan krijg ik daar een implantaat en ook nog eentje op een andere plek in mijn bovenkaak. Dat moet dan weer vier maanden genezen en dan kunnen de nepkiezen erop geschroefd worden.
Ik ben heel erg blij dat dit onder narcose kan, want anders durf ik zoiets echt nooit.
Ik heb vreselijke tandartsangst. Een gaatje vullen gaat nog net, met veel gebibber en huilen, maar dan houdt het ook op.

Nadeel is dat er een flink kostenplaatje aan hangt en ik alles zelf moet betalen.
Bij elkaar zo'n 7000 euro 8)7.
Gelukkig heb ik een flinke spaarrekening.

Implantaten zijn duur he..
Maar goed dat je doorzet, zal even pijnlijk zijn (ook voor de rekening) maar achteraf ben je er vast heel blij mee! Succes hoor!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 14:00

Man wat een geld.
Dank je!

PotjeMayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 14:15

ik meld me ook!
Heb het altijd al vreselijk gevonden. Ik heb een tandarts gehad die ik heel fijn vond. Maar het bleek dat ze nooit verteld heeft dat ik knarsetand. glazuur laag verpest dus snel gaatjes.
Ik vind het nog steeds heel eng, maar ik huil niet meer zoals vroeger. Bij gaatjes vullen soms wel, als het diep is en die verdovingprik verschrikkelijk is.

Wat een drama heb jij al meegemaakt zeg :o Heel knap dat je gewoon gaat!

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-24 18:23

Oooh mijn vriend had onlangs ook echt een drama!

Hij is in zomer ook mee naar de tandarts geweest. Moest 2x terug gaan voor wat werk te laten doen, niks bijzonders. Na de 2de keer klaagt hij 3 dagen later over tandpijn. Ik heb de tandarts gebeld, die wilde hem nog eens zien, zij dacht dat het gaatje misschien toch dieper zat en de tand misschien ontzenuwd zou moeten worden. Neeee, meneer is koppig en gaat niet terug. Moet hij weten, ik voel het niet.

Twee maanden later klaagt hij op een maandag over keelpijn. Ik heb hem pijnstillers laten slikken en een keelspray gegeven. Woensdag nog steeds niet beter, ik dacht richting angina. Ik heb nog in zijn keel gekeken, niks te zien, amandelen normaal.
Vrijdagavond kom ik thuis van mijn werk, zit hij als een zombie aan tafel. Kreeg letterlijk zijn mond niet verder dan 1cm open, zat te kwijlen, kon geen verstaanbaar woord meer uitbrengen van de pijn en omdat hij dus zijn mond werkelijk niet verder open kreeg, ... Ik heb een lampje in die ene cm gestoken, en hem meteen in de auto geduwd en naar spoed gebracht - ik zag zijn amandelen niet meer, iets was héél erg opgezwollen.
Vlak voor naar de kliniek zit onze tandarts. Toen we daar voorbij reden, dacht ik nog "hmm.. zou het?"
Diagnose: een abces van 2cm. Ontstekingswaarde 260 (normaal heb je 10) dus lekker onderweg naar bloedvergiftiging, + uiteindelijk kan hij ook gewoon stikken als dat abces nog verder groeit.
Hij moest dus uiteraard blijven. En eigenlijk herstelde hij echt mega snel, hij kreeg meteen een hoop baxters en antibiotica en kon zaterdag al terug praten, slikken en eten. Zondag mocht hij al naar huis haha, wel nog een week antibiotica slikken. Zijn amandel knapte ook snel op.

Hij is zijn vertrouwen in de tandarts helemaal kwijt nu natuurlijk..