Contact herstellen met ouder

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KimL86

Re: Contact herstellen met ouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 20:15

Even de korte versie van het verhaal voor zover dat lukt.
Jaren geleden heb ik gebroken met mijn vader (denk een jaar of 12 geleden ongeveer) na de zoveelste teleurstelling.
Of eigenlijk niet eens echt gebroken, maar besloten niks meer van m’n eigen te laten horen en het uit hem te laten komen nadat ik boos was weg gegaan.

Uiteindelijk heeft het 2 jaar geduurd voordat hij contact zocht en in die 2 jaar heb ik ook therapie gehad voor een depressie die ik mede door mijn vader had.
Op het moment dat hij contact met me zocht was hij opgenomen en onze eerste ontmoeting weer heeft ook daar plaats gevonden met mijn broer erbij.
Ik ben blij dat we weer contact hebben gekregen al is het altijd meer afstandelijk gebleven dan het van tevoren was.
Ik heb altijd emotioneel meer afstand gehouden.

Helaas is hij onlangs plotseling overleden, maar ik ben blij dat we toch nog contact hebben gehad de laatste 10 jaar en dat hij mijn kinderen nog heeft leren kennen.

Dus conclusie is, ik heb zeker geen spijt dat we weer contact hebben gekregen, maar het is nooit meer hetzelfde geworden.

Xandyandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 22:17

Hier ook al jaren geen contact meer met mijn ma.
Lang verhaal kort: ouders gescheiden toen ik 7 was. Alle 3 de kinderen bij ma gebleven want pa is in Duitsland gaan wonen
Ma heeft niets anders gedaan dan ons 3 tegen mekaar op te zetten, steeds 1 van de 3 voorgetrokken op de andere om ons dan alle 3 één voor één buiten te smijten uit huis op een manier dat een normale mens nog niet zou doen met zijn hond.
Ma en ik waren jaren 2 handen op 1 buik.
Heb enkele keren geprobeerd het contact te herstellen maar dat is elke keer op hetzelfde uitgedraaid...namelijk ik die met mijn kop op de muur liep. Praten over wat er gebeurd is, gaat niet. Ze neemt geen enkele verantwoordelijkheid in heel het gebeuren, wentelt zich voornamelijk in zelfmedelijden en kruipt in een (voor haar heel confortabele) slachtofferrol.
Tegen mensen uit haar omgeving houdt ze de schijn hoog door bv. foto's van ons van Facebook te halen als ze er aan kan en die op haar Facebook te posten. Of het tegenovergestelde: ze vertelt flagrante leugens over ons om zo zelf beter uit de verf te komen.

Het allertrieste is dat het langs haar kant echt een familietrekje is...haar zus is net dezelfde, haar moeder was ook zo en jammergenoeg blijkt mijn zus ook zo te zijn.

Ben psychiatrisch verpleegkundige en ik moet zeggen dat ik tijdens mijn studie (die ik op latere leeftijd ben gaan doen) in de lessen over persoonlijkheidsstoornissen dikwijls dingen herkend heb die ik al die jaren daar voor niet kon plaatsen.

Dus ik heb gekozen voor mijn eigen mentale welzijn. En om dat te behouden, zit er niks anders op dan alle contact te vermijden want het is een te grote trigger.
Ik zal het altijd spijtig blijven vinden dat ik geen normale band kan hebben met mijn ma maar ik weet dat dit het beste is voor mezelf...

En om in te pikken op het kleine offtopic deeltje: ik ben gesteriliseerd op mijn 34ste na lang aandringen bij gynaecoloog. Geen kinderwens hier en mijn ervaringen van vroeger spelen hier zeker een heel grote rol in. Geen kans dat ik me wilde voortplanten als bepaalde slechte karaktertrekken duidelijk in elke generatie terugkomen en zo'n invloed hebben op de kinderen. Ik wilde dat risico niet nemen...

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 13:08

KimL86 fijn dat er toch nog contact is geweest. Ook al was het ander contact.

Xandy wat naar dat tegen elkaar opzetten.
Ik snap prima dat je geen contact met haar wil.
Heb je nog contact metje (biologische) vader?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 13:27

Ja, dit is wel een topic waar ik ook in pas.

Samenvatting: vader met enorm trauma (op jonge leeftijd in jappenkamp terecht gekomen en heeft de dingen die hij daar meemaakte nooit verwerkt). Hij wist niet hoe hij in een gezin moest functioneren want dat kende hij zelf niet als kind. En hij was heel boos en bang en kon dat niet uiten. Hij is ruim 13 jaar geleden overleden. Bij de uitvaart zag ik die kant van de familie weer voor het eerst in lange tijd. Contact verbroken toen ik 14 was.

Moeder: onverwerkte depressie (dood van haar eerste man en daarmee gepaard gaande droom die uiteenspatte). Anderhalf jaar later werd ik geboren :x Mijn moeder is opgegroeid met een nare narcist in huis (haar grootmoeder, die bij mijn grootouders inwoonde) en heeft daar veel gedragingen van overgenomen. Geboren net na WW2 als enige meisje in een gezin met broers, dus ze werd op handen gedragen en leefde als een prinsesje. Gevolg: totaal onzelfredzaam en ook niet in staat om dat aan anderen (haar kinderen bij voorbeeld) te leren. Ik ben nog steeds bezig om mijn weg te vinden in de wereld en dat voelt alsof je met een nagelvijl een pad uithouwt in een granieten berg. Mijn moeder was emotioneel ook niet aanwezig voor mij ivm depressie.

Mijn ouders scheidden toen ik bijna 4 was. Mijn moeder vond een nieuwe partner en ging bij hem wonen aan de andere kant van de wereld. Ik moest mee en wilde dat absoluut niet maar hoe veel keus heb je als je 10 bent en je vader ook niet voor je kan zorgen. Bij terugkomst in Nederland kondigde mijn moeder aan dat mijn zus en ik moesten kiezen tussen contact met vader en diens familie, of geen contact (dus ook niet met ooms, tantes, neven, nichten enz). Mijn zus koos voor wel contact, ik voor geen contact omdat ik één ouder met een rugzakje wel voldoende vond := (n.b.: mijn moeder onderhield ondertussen wel contact met mijn tante van vaderskant).

Drie jaar geleden overleed mijn stiefvader, en 2 jaar geleden mijn zus, op wie mijn moeder erg leunde. Mijn zus had 3 kinderen, waarvan ze er twee zelf gebaard heeft en eentje 70+ is :+ Mijn moeder woont niet in Nederland. Ze belt af en toe op om te klagen over dat ze niet in een fijn huis woont en dat haar schoonzus zo onbetrouwbaar is enz.

Ik kan aanvaarden dat ze een bloedverwant is. Maar voor mijn eigen welzijn heb ik ervoor gekozen om haar niet meer te zien. Ze is een energievampier. Ik hoop dat ze een prettiger woning vindt, en ik hoop vooral dat ze niet binnenkort overlijdt want ze heeft een plekje in een familiegraf in Arnhem en ik moet nog even met haar regelen dat ze daar zelf de logistieke en financiële kant van regelt := Waar ze woont heeft ze geen sociaal vangnet.

Xandyandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 13:34

luuntje schreef:
KimL86 fijn dat er toch nog contact is geweest. Ook al was het ander contact.

Xandy wat naar dat tegen elkaar opzetten.
Ik snap prima dat je geen contact met haar wil.
Heb je nog contact metje (biologische) vader?

Ja, met mijn pa heb ik nog contact. Dat is in de loop der jaren gebeterd. Al is het soms moeilijk want het meeste heeft zich afgespeeld als hij niet meer hier woonde. Hij heeft geen idee hoe het voor ons was en wilt dat al wel eens minimaliseren. Ook is hij heel gelovig en dus van het "vergeven en vergeten" en (dooddoener)"het is en blijft je moeder" principe, waar wij kinderen het dus niet mee eens zijn en dat botst soms.
Maar anderzijds heeft hij ook wel een schuldgevoel ten opzichte van ons omdat hij ons, in zijn beleving, achter heeft gelaten. Wat ergens wel klopt maar op die moment waren er, door samenloop van omstandigheden, geen andere opties voor hem... Dus ik neem hem dat niet kwalijk.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 18:54

Xandy wel contact met je vader.
Verdrietig dat hij je gevoel kleiner maakt.
Jouw gevoel mag er zijn.

Ook een behoorlijke dooddoener, ‘maar het is toch je vader/moeder’.

Koper dat klinkt triest.
Hopelijk heb je nu wel lieve mensen om je heen.
Dat verdien je.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 19:37

Dank je wel luuntje. Ben een paar maanden geleden verhuisd naar een andere provincie en nog zoekende naar lieve, leuke mensen. Op dagen als vandaag, als het niet helemaal lekker gaat tussen mij en mensen in mijn omgeving, voel ik mij ineens heel alleen en zijn mijn vrienden van "vroeger" ver weg.

Wat dooddoeners betreft... "het is toch je ouder". Ja, en? Ik heb ze niet uitgekozen. Zij mij blijkbaar wel, want ik ben geboren. Maar toen wisten ze nog niet wat een enorme teleurstelling ik zou worden ;) Het begon meteen al niet goed: mijn moeder neemt mij kwalijk hoe laat ik geboren ben.

Dat vond ik vroeger heel erg. Nu denk ik meer: ja joh, had je je een paar minuten later moeten laten ne*ken. Want ik ben dus 6 minuten te vroeg geboren.

Maar de emotie is er dus wel. Er zit emotionele lading op wat ik net schreef. Ergens doet het dus wel zeer. Anders zou ik er neutraler over denken. Misschien vind ik het wel gewoon flauw dat ze mij die verantwoordelijkheid in de schoenen probeert te schuiven.

Overigens ben ik nu oké met mijn vader. Ik weet dat hij trots en blij is met wat ik doe, ook al heeft hij mij dat bij leven niet kunnen vertellen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 19:43

Wat ik ook een vreselijke dooddoener vind is de reactie als je gekwetst bent door een vader/moeder of zelfs beide ouders: ja maar het zijn wel je ouders. Ja en? Omdat ze dat zijn geeft ze nog niet het recht om je te kwetsen. Dat is hoe ik er tegen aan kijk.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 19:48

Koper schreef:
Dank je wel luuntje. Ben een paar maanden geleden verhuisd naar een andere provincie en nog zoekende naar lieve, leuke mensen. Op dagen als vandaag, als het niet helemaal lekker gaat tussen mij en mensen in mijn omgeving, voel ik mij ineens heel alleen en zijn mijn vrienden van "vroeger" ver weg.

Wat dooddoeners betreft... "het is toch je ouder". Ja, en? Ik heb ze niet uitgekozen. Zij mij blijkbaar wel, want ik ben geboren. Maar toen wisten ze nog niet wat een enorme teleurstelling ik zou worden ;) Het begon meteen al niet goed: mijn moeder neemt mij kwalijk hoe laat ik geboren ben.

Dat vond ik vroeger heel erg. Nu denk ik meer: ja joh, had je je een paar minuten later moeten laten ne*ken. Want ik ben dus 6 minuten te vroeg geboren.

Maar de emotie is er dus wel. Er zit emotionele lading op wat ik net schreef. Ergens doet het dus wel zeer. Anders zou ik er neutraler over denken. Misschien vind ik het wel gewoon flauw dat ze mij die verantwoordelijkheid in de schoenen probeert te schuiven.

Overigens ben ik nu oké met mijn vader. Ik weet dat hij trots en blij is met wat ik doe, ook al heeft hij mij dat bij leven niet kunnen vertellen.

Verdrietig om te lezen dat je op een verkeerd tijdstip geboren bent.

Het is ook herkenbaar, helaas...

Mijn vader rekende op een tweeling van 2 jongen, ik kwam alleen en ik was een meisje.

Mijn ouders hadden geen naam voor een meisje, er waren uitsluitend 2 jongens namen, waarna een verpleegkundige deze namen samenvoegde tot 1 naam.

Uitsluitend mijn moeder leeft nog en er is geen contact.

Zij wenst mij niet te zien.

Ze weet niet wat en wie ze mist...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 19:57

Petpa schreef:
Verdrietig om te lezen dat je op een verkeerd tijdstip geboren bent.

Het is ook herkenbaar, helaas...

Mijn vader rekende op een tweeling van 2 jongen, ik kwam alleen en ik was een meisje.

Mijn ouders hadden geen naam voor een meisje, er waren uitsluitend 2 jongens namen, waarna een verpleegkundige deze namen samenvoegde tot 1 naam.

Uitsluitend mijn moeder leeft nog en er is geen contact.

Zij wenst mij niet te zien.

Ze weet niet wat en wie ze mist...

Zo is het hoor, her loss.

Tjee, wat zul jij je ondergewaardeerd en overbodig en onwelkom gevoeld hebben :\ Ik was dan als meisje volgens mij wel oké, maar ja, kindje van de verkeerde man he. Want niet het kindje van haar overleden eerste man. Ze heeft mij zelfs naar hem vernoemd (en dat uiteraard nooit aan mijn vader verteld).

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 20:03

@Koper @Meggiemeg en @Petpa
Ik voel met jullie mee en ben het ook eens met alles wat jullie zeggen over dat het hun verlies is. Ook al ken ik jullie alleen maar van hier ik weet zeker dat ze geweldige mensen missen in hun leven.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 20:10

Nohh.. lief melzazu <3

Maar ik ben heel gewoon. En soms vind ik dat goed genoeg ;) En heel af en toe zijn er ook mensen die mij goed genoeg vinden zoals ik ben. En belangrijker nog: er zijn dieren die dat vinden.

Want, zonder weer de discussie voor geen kinderen willen vanwege je eigen falende ouders te willen oprakelen, denk ik dat ik daarom zo van dieren houd. Dieren vinden ons ook gewoon goed zoals we zijn, en júíst als we onszelf zijn.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 20:15

Hoe kan je op een verkeerd tijdstip of verkeerde dag geboren zijn?
Baby komt wanneer het tijd is.
Raar om dat kind kwalijk te nemen.

Ik heb ook moeite met mensen vertrouwen, mijn zusje ook.
Zijn 3 mensen die ik voor meer dan 90% vertrouw. Maar zal nooit 100% zijn.

Dieren oordelen niet, zijn gewoon blij met je.
Of niet.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 20:20

Ik heb een heel klein beetje zo’n vermoeden dat de meeste mensen in dit topic gek zijn van dieren en dat de mensen die ze echt 100% vertrouwen op 1 of heel misschien 2 handen te tellen zijn.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 20:24

Ik vertrouw mensen prima 100% en heb weinig met dieren. Heb wel de nodige therapie gehad om me 'goed genoeg' te voelen, maar da's echt helemaal in orde inmiddels...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 20:48

luuntje schreef:
Hoe kan je op een verkeerd tijdstip of verkeerde dag geboren zijn?
Baby komt wanneer het tijd is.
Raar om dat kind kwalijk te nemen.

Mijn moeder is bevallen in het ziekenhuis. Daar begint de nieuwe dag om 12:00 uur. Ik ben geboren om 11:55 uur. Als ik 6 minuten later geboren was had ze een dag langer in het ziekenhuis kunnen blijven.

Allemaal mijn schuld :j

@melzazu: dat denk ik ook :)

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 20:53

Tink89 schreef:
Ik vertrouw mensen prima 100% en heb weinig met dieren. Heb wel de nodige therapie gehad om me 'goed genoeg' te voelen, maar da's echt helemaal in orde inmiddels...

Hahaha ja het was ook maar beetje zo’n idee hè.

Wat goed dat je je nu zo voelt!
Ik voel me ook meer dan “goed genoeg” maar mensen vertrouwen dat heeft wel een deuk opgelopen.

Toch kan ik me over het algemeen wel heel makkelijk openstellen omdat ik vind dat degenen die het waard zijn ik mijn leuke zelf niet wil onthouden.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 23:01

Koper schreef:
Want, zonder weer de discussie voor geen kinderen willen vanwege je eigen falende ouders te willen oprakelen, denk ik dat ik daarom zo van dieren houd. Dieren vinden ons ook gewoon goed zoals we zijn, en júíst als we onszelf zijn.
Klein beetje OT, maar dit gevoel herken ik. Ik was als kind altijd de buitenstaander die werd gepest, wat naast een belaberde thuissituatie met moeder die niet voor d'r kinder zorgde nogal eenzaam was. Maar dieren, die geven er niet om als je niet in de groep (mensen) past, als je je anders kleed, niet mee kan doen met de trends, of wat dan ook. Als jij goed voor hun bent, zijn ze vrijwel altijd goed voor jou. Heel eerlijk is dat <3 .

En ook nu dat ik na jaren knokken gewoon lekker leef, een leuke partner heb, goede baan, vrienden heb en prima binnen de mensen pas en geen buitenstaander meer ben kan ik dat alsnog erg waarderen. Dieren vinden me niet leuker of stommer, niet toen het slecht ging, niet nu het gied gaat. En dat maakt ze juist zo mooi.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 09:50

Koper wat idioot. Serieus 5 minuten.
Onze zoon kwam 10 dagen voor de uitgerekende datum. Konden we hem eerder zien en knuffelen.

Ik kan prima sociaal zijn en praat met veel mensen.
Maar echt vertrouwen, nee dat lukt niet.

Afgelopen vrijdag gebeld naar moeder en haar man. Man nam telefoon op en gaf mij thuiszorg.
Eh die hoefde ik niet. Bleek naderhand meer achter te zitten.
Ik heb besloten ik bel niet. Wacht tot zij bellen, of niet.
Zullen wel bellen als ze watnodig hebben en dan is het , nee.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 09:54

jeetje, 5 minuten, wat een rare denkwijze hebben sommige mensen toch.

Ik ben wel echt een dierenmens, al kan ik wel goed met mensen omgaan en ze bijvoorbeeld bij een SEH of IC heef fijn geruststellen. En echt op de raarste plekken vertellen mensen hun hele levensverhaal aan mij :P

Maar dieren zijn altijd eerlijk, en helaas mensen niet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 09:59

luuntje schreef:
Afgelopen vrijdag gebeld naar moeder en haar man. Man nam telefoon op en gaf mij thuiszorg.

Ehh okay? :') Wat apart.

En ja, 5 minuten. Nota bene op de dag voordat ze me zouden halen. Mijn moeder was uitgerekend op de 31e. Ik ben geboren op de 3e, een zondag. De dag na mijn geboorte, maandag dus een gewone werkdag, zouden ze me halen.
Ik heb mijn best gedaan om niet te vroeg te zijn :') Helaas niet helemaal gelukt.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 12:29

Koper je was toen al eigenwijs *\o/*

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 16:23

luuntje schreef:
Koper je was toen al eigenwijs *\o/*

Jazekers *\o/* Fries bloed he :P

Misschien had ik er wel niet zo'n zin in allemaal :') In deze gekke planeet en vreemde ouders. Want niet alleen ben ik een paar dagen langer blijven zitten, ik vond het ook niet zo nodig om adem te gaan halen. De verpleegsters hebben er best werk aan gehad om mij aan het ademen te krijgen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 16:38

Ik heb mijn verhaal al eens gedeeld en ga dat niet weer doen maar aan degene die er nog middenin een dikke knuffel :(:)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 17:07

luuntje schreef:
Mijn moeder en haar man krijgen Thuiszorg.
Ik kan meelezen in de rapportages.

Stond nu in, man voelt zich verdrietig. Familie vragen om hem eens mee te nemen.

Mijn reactie; hij doet vaak boos tegen mij en biedt geen excuus aan. Dus meenemen doe ik niet.

Voel mij ook soort van schuldig nu.
Kerel belt nooit. Tenzij hij iets van je wil en boos is.

Voel je vooral niet schuldig. Zo’n thuiszorg medewerker ziet maar zo’n klein stukje van iemand. Jij weet hoe hij met jou omgaat dat is wat telt.