Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Janneke2 schreef:Aangezien net niet elke cyclus één moment van eisprong kent,
maar er soms laten we zeggen een week later een tweede eisprong plaatsvindt.
(Termen die in de wetenschappelijke literatuur gebruikt worden zijn oa: coitus induced ovulation, olfactory, emotionally induced en zelfs 'spontaneously' induced ovulation) (spontaan in reactie op, of echt spontaan maakt niet elk artikel even duidelijk - dus zet ik het tussen aanhalingstekens; 'in reactie op iets' vind ik weinig spontaan).
Dorine92 schreef:Janneke2 schreef:Aangezien net niet elke cyclus één moment van eisprong kent,
maar er soms laten we zeggen een week later een tweede eisprong plaatsvindt.
(Termen die in de wetenschappelijke literatuur gebruikt worden zijn oa: coitus induced ovulation, olfactory, emotionally induced en zelfs 'spontaneously' induced ovulation) (spontaan in reactie op, of echt spontaan maakt niet elk artikel even duidelijk - dus zet ik het tussen aanhalingstekens; 'in reactie op iets' vind ik weinig spontaan).
Dit is niet waar. Je kunt niet een week later een tweede eisprong hebben.
Het enige wat kan is je eisprong vroeger of later hebben dan normaal. Maar je kunt er niet meerdere hebben met veel tijd ertussen. Je kunt alleen twee heel vlot na elkaar hebben. Dus op dezelfde dag. Dan kun je een tweeling krijgen
Dorine92 schreef:Nou jongenszaad zwemt wat harder maar leeft korter. Dus tijdens je eisprong seks is iets meer kans op een jongetje. Heel erg ruim voor je eisprong geeft meer kans op een meisje omdat die dus langer leven en de jongetjeszaadjes dan al dood zijn zegmaar
Is trouwens wel een omstreden theorie hoor...
Safiy93 schreef:Dorine92 schreef:Nou jongenszaad zwemt wat harder maar leeft korter. Dus tijdens je eisprong seks is iets meer kans op een jongetje. Heel erg ruim voor je eisprong geeft meer kans op een meisje omdat die dus langer leven en de jongetjeszaadjes dan al dood zijn zegmaar
Is trouwens wel een omstreden theorie hoor...
Ik denk echt dat dit dikke onzin is.
Ben benieuwd naar de onderzoeken die hiernaar zijn gedaan, maar het lijkt me erg onwaarschijnlijk.
Janneke2 schreef:Oejjj...
Ik voel me vrij om informatie die mij in mijn studie is verteld zonder bronvermelding door te vertellen.
(Maar ik heb even op pubmed gespiekt. Er is wel één en ander te vinden mb: facultative ovulators, coitus induced, resp. spontaneous of reflex ovulation.)
Trouwens, in 4 VWO heeft de biologie leraar enige 'hobbels' rond anticonceptie met ons doorgenomen.
Zoals de extra eisprong onder invloed van emoties,
voorvocht en chemotaxis (hoe zeg je dat...? ) bij de terugtrek methode (zo ongeveer letterlijk het zaadje zwemt naar het eitje omdat hij haar ruikt)
en bij de temperatuurmethode dat je ook om andere redenen temperatuurschommelingen kunt krijgen.
Citaat:Dit is niet waar. Je kunt niet een week later een tweede eisprong hebben.
Citaat:Er zal heus ooit weleens een uitzondering geweest zijn in de wereld, maar dit is in principe hoe het werkt.
Janneke2 schreef:Citaat:Dit is niet waar. Je kunt niet een week later een tweede eisprong hebben.
Ik heb óók nog bronnen aangeduid, als jij dit graag wil geloven mij best.Citaat:Er zal heus ooit weleens een uitzondering geweest zijn in de wereld, maar dit is in principe hoe het werkt.
Ja.
Het ging mij om de harde uitspraak over 100% veiligheid, die de mogelijkheid van een tweede eisprong ontkende.
... af en toe zijn er uitzonderingen.
Sourire schreef:Ik vind zelf dit een heel mooi overzicht. Het Isala beschrijft heel duidelijk welke verschillende vormen van anticonceptie er zijn, wat de voor en nadelen zijn en (helemaal onderaan) in hoeverre ze betrouwbaar zijn. https://www.isala.nl/patientenfolders/6024-anticonceptie/ .
Citaat:Citaat:Dit is niet waar. Je kunt niet een week later een tweede eisprong hebben.
Ik heb óók nog bronnen aangeduid, als jij dit graag wil geloven mij best.Citaat:Er zal heus ooit weleens een uitzondering geweest zijn in de wereld, maar dit is in principe hoe het werkt.
Ja.
Het ging mij om de harde uitspraak over 100% veiligheid, die de mogelijkheid van een tweede eisprong ontkende.
... af en toe zijn er uitzonderingen.
Citaat:Dat zijn geen bronnen Janneke. Heb je zelf gelezen? Kun je een stuk delen?
Suzanne F. schreef:Licor schreef:Ik vind het bijzonder dat je bij geheelonthouding in de dagelijkse praktijk 10-25% kans hebt op zwangerschap
Oh echt? Dat is knap.
Sourire schreef:Suzanne F. schreef:
Oh echt? Dat is knap.
Nee, dit is wel logisch. In theorie is de kans op zwangerschap natuurlijk 0%. In de praktijk 10-25% neem ik direct aan. Hoevaak lukt het een mens nou om daadwerkelijk aan geheelonthouding te doen..
Licor schreef:Sourire schreef:Ik vind zelf dit een heel mooi overzicht. Het Isala beschrijft heel duidelijk welke verschillende vormen van anticonceptie er zijn, wat de voor en nadelen zijn en (helemaal onderaan) in hoeverre ze betrouwbaar zijn. https://www.isala.nl/patientenfolders/6024-anticonceptie/ .
Ik vind het bijzonder dat je bij geheelonthouding in de dagelijkse praktijk 10-25% kans hebt op zwangerschap
Janneke2 schreef:Nee, dit niet.
Je zult in dit topic iets moeten terugbladeren,daar heb ik een serie zoektermen voor pubmed genoemd.
Mijn studieboeken ga ik niet copiëren.
Of vraag het gewoon aan je arts.
Suzanne F. schreef:Sourire schreef:Nee, dit is wel logisch. In theorie is de kans op zwangerschap natuurlijk 0%. In de praktijk 10-25% neem ik direct aan. Hoevaak lukt het een mens nou om daadwerkelijk aan geheelonthouding te doen..
Eh nou gewoon. Waarom is dat zo vreselijk abnormaal dan?
Seks is zo enorm overrated. Het wordt zo belangrijk gevonden, onbegrijpelijk.
Dorine92 schreef:Hier ben ik het helemaal niet mee eens. Relaties stranden meestal als de seks niet goed is, of met iemand anders beter
Marije_jiplover schreef:Ik ben het overigens wél met Janneke eens dat het hebben van menstruatiepijn niet normaal gevonden zou moeten worden.
Er is nogal een verschil tussen weeën die ervoor moeten zorgen dat er een baby naarbuiten komt, of het laten verdwijnen van een niet ingenestelde eicel.
Wanneer wij mannen waren, was er al lang en breed goed onderzoek gedaan naar menstruatiepijn, maar tegen vrouwen wordt maar gezegd dat het normaal is en er bij hoort.
Suzanne F. schreef:Dorine92 schreef:Hier ben ik het helemaal niet mee eens. Relaties stranden meestal als de seks niet goed is, of met iemand anders beter
Ja omdat dit blijkbaar zo belangrijk wordt gevonden. Ik word daar eerlijk gezegd naar van. Het geeft me een heel vervelend gevoel dat dit zo belangrijk moet zijn. Er zijn nog zo ontzettend veel andere dingen belangrijk in het leven. En in mensen.
Dit is serieus 1 van de redenen dat ik geen relatie meer wil. Niet omdat ik geen seks wil maar gewoon omdat hier zo belachelijk veel waarde aan wordt gehecht. Alleen het idee al dat je wordt gezien als een wandelend seksobject en als dat object niet meer voldoet of niet aantrekkelijk genoeg meer is dan strandt de relatie. Echt hoor, niet te begrijpen voor mij.
Maar goed, beetje off-topic zo.