Stoppen met de pil

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Re: Stoppen met de pil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 22:55

Ik heb zelf erg goede ervaringen met de Mirena spiraal.
Althans, met de eerste 3. Bij de 4e kreeg ik wel klachten, die overigens weer volledig verdwenen zijn, nadat ik die heb laten verwijderen, nadat mijn echtgenoot zich had laten steriliseren en laten testen na 3 maanden.
Ik moet zeggen, dat ik dat toch wel erg ideaal vind, echt beschermd en verder geen gedoe kwa rekening houden met waar ik ergens zit in mijn cyclus of wat dan ook.

Maar wanneer je in de toekomst nog wel graag kinderen wil, is dat natuurlijk totaal geen optie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 22:56

Janneke2 schreef:
Aangezien net niet elke cyclus één moment van eisprong kent,
maar er soms laten we zeggen een week later een tweede eisprong plaatsvindt.
(Termen die in de wetenschappelijke literatuur gebruikt worden zijn oa: coitus induced ovulation, olfactory, emotionally induced en zelfs 'spontaneously' induced ovulation) (spontaan in reactie op, of echt spontaan maakt niet elk artikel even duidelijk - dus zet ik het tussen aanhalingstekens; 'in reactie op iets' vind ik weinig spontaan).

Maar hoe heb je dit gevonden? Waar heb je dan gelezen dat er een week later nog een eisprong kan zijn?

Je spreekt van een leraar van vroeger, en dan kom je met deze begrippen die gaan over het uitlokken van ovulatie door bepaalde factoren, getriggerd door gemeenschap, geur, en emotie. Maar dat gaat nog steeds om een of twee eieren in dé eisprong (1 moment in de cyclus).

Safiy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 23:13

Dorine92 schreef:
Janneke2 schreef:
Aangezien net niet elke cyclus één moment van eisprong kent,
maar er soms laten we zeggen een week later een tweede eisprong plaatsvindt.
(Termen die in de wetenschappelijke literatuur gebruikt worden zijn oa: coitus induced ovulation, olfactory, emotionally induced en zelfs 'spontaneously' induced ovulation) (spontaan in reactie op, of echt spontaan maakt niet elk artikel even duidelijk - dus zet ik het tussen aanhalingstekens; 'in reactie op iets' vind ik weinig spontaan).

Dit is niet waar. Je kunt niet een week later een tweede eisprong hebben.
Het enige wat kan is je eisprong vroeger of later hebben dan normaal. Maar je kunt er niet meerdere hebben met veel tijd ertussen. Je kunt alleen twee heel vlot na elkaar hebben. Dus op dezelfde dag. Dan kun je een tweeling krijgen

Je kunt meerdere LH pieken hebben in je luteale fase, maar alleen de eerste piek zorgt ervoor dat je een eisprong krijgt (of 2 als er sprake is van een tweeling). Ik denk dat dat voor de verwarring zorgt. Daarom moet je ook stoppen met ovulatie testen na je eerste piek.
Er zal heus ooit weleens een uitzondering geweest zijn in de wereld, maar dit is in principe hoe het werkt.

Safiy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 23:16

Dorine92 schreef:
Nou jongenszaad zwemt wat harder maar leeft korter. Dus tijdens je eisprong seks is iets meer kans op een jongetje. Heel erg ruim voor je eisprong geeft meer kans op een meisje omdat die dus langer leven en de jongetjeszaadjes dan al dood zijn zegmaar
Is trouwens wel een omstreden theorie hoor...

Ik denk echt dat dit dikke onzin is.
Ben benieuwd naar de onderzoeken die hiernaar zijn gedaan, maar het lijkt me erg onwaarschijnlijk.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 23:48

Safiy93 schreef:
Dorine92 schreef:
Nou jongenszaad zwemt wat harder maar leeft korter. Dus tijdens je eisprong seks is iets meer kans op een jongetje. Heel erg ruim voor je eisprong geeft meer kans op een meisje omdat die dus langer leven en de jongetjeszaadjes dan al dood zijn zegmaar
Is trouwens wel een omstreden theorie hoor...

Ik denk echt dat dit dikke onzin is.
Ben benieuwd naar de onderzoeken die hiernaar zijn gedaan, maar het lijkt me erg onwaarschijnlijk.

Toch zie ik in mijn omgeving dan weer wel dat stellen die zwanger willen worden en heel druk zijn met ovulatietesten, allemaal jongetjes krijgen. Wat dan volgens deze theorie verklaarbaar is. Nja wat ik begreep zijn er verschillende theorieën over. Sommige zeggen onzin, andere niet.
Maar proberen kan iig geen kwaad

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 06:16

Janneke2 schreef:
Oejjj...

Ik voel me vrij om informatie die mij in mijn studie is verteld zonder bronvermelding door te vertellen.

(Maar ik heb even op pubmed gespiekt. Er is wel één en ander te vinden mb: facultative ovulators, coitus induced, resp. spontaneous of reflex ovulation.)

Trouwens, in 4 VWO heeft de biologie leraar enige 'hobbels' rond anticonceptie met ons doorgenomen.

Zoals de extra eisprong onder invloed van emoties,
voorvocht en chemotaxis (hoe zeg je dat...? ) bij de terugtrek methode (zo ongeveer letterlijk het zaadje zwemt naar het eitje omdat hij haar ruikt)
en bij de temperatuurmethode dat je ook om andere redenen temperatuurschommelingen kunt krijgen.

Wat was dat voor studie?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 11:35

Citaat:

Ik heb óók nog bronnen aangeduid, als jij dit graag wil geloven mij best.

Citaat:
Er zal heus ooit weleens een uitzondering geweest zijn in de wereld, maar dit is in principe hoe het werkt.

Ja.
Het ging mij om de harde uitspraak over 100% veiligheid, die de mogelijkheid van een tweede eisprong ontkende.
... af en toe zijn er uitzonderingen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 11:39

@TS: vraag om een echte diagnose.

"Waarom krijg je migraine, waardoor komt de buikpijn...?"
(Ik kan verzinnen 'te weinig magnesium', maar dat is maar één enkele optie.)
"Waarom vlak ik zo af van pil X" - etc. (Er zijn zaken die je kunt uitzoeken/ laten onderzoeken vóór je 'lukraak' een andere pil neemt, etc.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 12:22

Janneke2 schreef:
Citaat:

Citaat:

Ja.
Het ging mij om de harde uitspraak over 100% veiligheid, die de mogelijkheid van een tweede eisprong ontkende.

Dat zijn geen bronnen Janneke. Heb je zelf gelezen? Kun je een stuk delen?

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 12:33

Sourire schreef:
Ik vind zelf dit een heel mooi overzicht. Het Isala beschrijft heel duidelijk welke verschillende vormen van anticonceptie er zijn, wat de voor en nadelen zijn en (helemaal onderaan) in hoeverre ze betrouwbaar zijn. https://www.isala.nl/patientenfolders/6024-anticonceptie/ .

Ik vind het bijzonder dat je bij geheelonthouding in de dagelijkse praktijk 10-25% kans hebt op zwangerschap :+

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 12:54

Suzanne F. schreef:
Kan gemeenschap een eisprong triggeren? Dat wist ik niet.

Bij sommige dieren zoals katten schijnt dat zo te zijn heb ik ooit gelezen. Mensen zijn biologisch gezien zoogdieren.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 13:10

Citaat:
Citaat:

Citaat:

Ja.

Citaat:
Dat zijn geen bronnen Janneke. Heb je zelf gelezen? Kun je een stuk delen?

Nee, dit niet.
Je zult in dit topic iets moeten terugbladeren,daar heb ik een serie zoektermen voor pubmed genoemd.
Mijn studieboeken ga ik niet copiëren.

Of vraag het gewoon aan je arts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 13:24

Lees je zelf even terug, Janneke?

Ik heb al je termen opgezocht op pubmed én gelezen. Als je dat zelf had gedaan dan snapte je het probleem en hoefden we niet heel de tijd langs mekaar heen te praten.

Ik hoef niets te vragen aan mijn arts, ik heb biologie gehad aan de universiteit (in het Engels, dus ik begrijp je termen). Ik sta er altijd voor open om bij te leren, dat zeker.

Maar de uitspraken die jij in het topic gooit en vervolgens staaft met "gewoon, dat is zo", zowel over menstruatiepijn als over de eisprong, zijn allebei fout.

Pas als jij komt aanzetten met duidelijke tekst (en dus geen termen), kunnen we verder praten.

Tot die tijd is jouw info in dit topic niet juist.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 14:12

Licor schreef:
Ik vind het bijzonder dat je bij geheelonthouding in de dagelijkse praktijk 10-25% kans hebt op zwangerschap :+

Oh echt? Dat is knap.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 14:23

Ik weet niet of het correct is maar wat ik heb geleerd is dat je baarmoeder samen trek tijdens je menstruatie om het slijmvlies los te krijgen en dat veroorzaakt de krampen.
Als dat klopt dat zou de uitspraak je hoort geen buikpijn te hebben tijdens je menstruatie niet moeten kloppen.

Ik krijg overigens door mijn hormonen hoofdpijn/migraine en degene die mij daar vanaf kan helpen door de gouden tip krijgt een medaille want door de jaren heen is er niet 1 arts of homeopaat daar nog in geslaagd :')

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 14:26

Suzanne F. schreef:
Licor schreef:

Oh echt? Dat is knap.

Nee, dit is wel logisch. In theorie is de kans op zwangerschap natuurlijk 0%. In de praktijk 10-25% neem ik direct aan. Hoevaak lukt het een mens nou om daadwerkelijk aan geheelonthouding te doen.. :Y)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 14:44

Sourire schreef:
Suzanne F. schreef:

Oh echt? Dat is knap.

Nee, dit is wel logisch. In theorie is de kans op zwangerschap natuurlijk 0%. In de praktijk 10-25% neem ik direct aan. Hoevaak lukt het een mens nou om daadwerkelijk aan geheelonthouding te doen.. :Y)

Eh nou gewoon. Waarom is dat zo vreselijk abnormaal dan?
Seks is zo enorm overrated. Het wordt zo belangrijk gevonden, onbegrijpelijk.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 15:07

Suzanne F. schreef:
Licor schreef:

Oh echt? Dat is knap.

Ja jeetje… zou het dan echt besmettelijk zijn :oo

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 18:05

Licor schreef:
Sourire schreef:
Ik vind zelf dit een heel mooi overzicht. Het Isala beschrijft heel duidelijk welke verschillende vormen van anticonceptie er zijn, wat de voor en nadelen zijn en (helemaal onderaan) in hoeverre ze betrouwbaar zijn. https://www.isala.nl/patientenfolders/6024-anticonceptie/ .

Dat is zeker op z’n minst opmerkelijk te noemen _O-

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 18:07

Janneke2 schreef:
Nee, dit niet.
Je zult in dit topic iets moeten terugbladeren,daar heb ik een serie zoektermen voor pubmed genoemd.
Mijn studieboeken ga ik niet copiëren.

Of vraag het gewoon aan je arts.

De termen die je hier hebt gedropt hebben niks te maken met dat wat jij hier voor waarheid verkondigt. Je kunt niet 2 eisprongen hebben met een week er tussen in de dezelfde cyclus

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 18:09

Suzanne F. schreef:
Sourire schreef:

Eh nou gewoon. Waarom is dat zo vreselijk abnormaal dan?
Seks is zo enorm overrated. Het wordt zo belangrijk gevonden, onbegrijpelijk.

Hier ben ik het helemaal niet mee eens. Relaties stranden meestal als de seks niet goed is, of met iemand anders beter

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 18:17

Ik ben het overigens wél met Janneke eens dat het hebben van menstruatiepijn niet normaal gevonden zou moeten worden.
Er is nogal een verschil tussen weeën die ervoor moeten zorgen dat er een baby naarbuiten komt, of het laten verdwijnen van een niet ingenestelde eicel.

Wanneer wij mannen waren, was er al lang en breed goed onderzoek gedaan naar menstruatiepijn, maar tegen vrouwen wordt maar gezegd dat het normaal is en er bij hoort.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 18:26

Dorine92 schreef:
Hier ben ik het helemaal niet mee eens. Relaties stranden meestal als de seks niet goed is, of met iemand anders beter

Ja omdat dit blijkbaar zo belangrijk wordt gevonden. Ik word daar eerlijk gezegd naar van. Het geeft me een heel vervelend gevoel dat dit zo belangrijk moet zijn. Er zijn nog zo ontzettend veel andere dingen belangrijk in het leven. En in mensen.
Dit is serieus 1 van de redenen dat ik geen relatie meer wil. Niet omdat ik geen seks wil maar gewoon omdat hier zo belachelijk veel waarde aan wordt gehecht. Alleen het idee al dat je wordt gezien als een wandelend seksobject en als dat object niet meer voldoet of niet aantrekkelijk genoeg meer is dan strandt de relatie. Echt hoor, niet te begrijpen voor mij.
Maar goed, beetje off-topic zo.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 18:28

Marije_jiplover schreef:
Ik ben het overigens wél met Janneke eens dat het hebben van menstruatiepijn niet normaal gevonden zou moeten worden.
Er is nogal een verschil tussen weeën die ervoor moeten zorgen dat er een baby naarbuiten komt, of het laten verdwijnen van een niet ingenestelde eicel.

Wanneer wij mannen waren, was er al lang en breed goed onderzoek gedaan naar menstruatiepijn, maar tegen vrouwen wordt maar gezegd dat het normaal is en er bij hoort.

Er zijn wel meer dingen die ik niet normaal vind. Zo ben ik vandaag weggestuurd bij de huisarts met “ja dat gebeurt wel vaker” toen ik kwam met flinke bloedingen tussen ovulatie en menstruatie. Soms heb ik letterlijk 2 a 3 weken bloed
Nou, als het geen soa en geen kanker was... tja... dan ehh... vervelend maar gebeurt wel vaker
Ik vind het eigenlijk niet normaal

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 18:33

Suzanne F. schreef:
Dorine92 schreef:

Ja omdat dit blijkbaar zo belangrijk wordt gevonden. Ik word daar eerlijk gezegd naar van. Het geeft me een heel vervelend gevoel dat dit zo belangrijk moet zijn. Er zijn nog zo ontzettend veel andere dingen belangrijk in het leven. En in mensen.
Dit is serieus 1 van de redenen dat ik geen relatie meer wil. Niet omdat ik geen seks wil maar gewoon omdat hier zo belachelijk veel waarde aan wordt gehecht. Alleen het idee al dat je wordt gezien als een wandelend seksobject en als dat object niet meer voldoet of niet aantrekkelijk genoeg meer is dan strandt de relatie. Echt hoor, niet te begrijpen voor mij.
Maar goed, beetje off-topic zo.

Nee het gaat er helemaal niet om dat je object zou zijn... het gaat om aantrekkingskracht en connectie maken. En dan vinden mensen belangrijk. Vandaar dit topic. Mannen weten dondersgoed wat ze willen hoor... wat ik van de leukere mannen elke keer terughoor wat ze zoeken in een vrouw, is vrouwelijkheid, zachtheid, zorgzaamheid, loyaliteit en respect.
Als ze dit in een object konden vinden waren wij overbodig.