Mantelzorgen hoort erbij... Ja of nee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 10:22

MairiMacBran schreef:
zonnebloem18 schreef:
Ik heb mijn ouders een paar jaar geleden al verplicht om zich in te schrijven. Dat zijn al niet de meest gezonde mensen en zullen op termijn wel iets gelijkvloers moeten hebben. Mijn schoonouders hadden het zelf allemaal al geregeld. Die zijn gelukkig wel realistisch en denken vooruit.

Je kunt ze toch niks verplichten? Mijn schoonouders laten zich niets verplichten ook al is ze vanuit verschillende kanten gezegd dat het echt beter zou zijn als… en wij hebben gezegd niet te gaan mantelzorgen. Ze gaan er van uit dat we ze niet laten liggen als ze letterlijk om gaan zeg maar.

Dito hier, ze wonen al hun hele leven (ouderlijk huis schoonmoeder) op dezelfde plek. Verhuizen ho maar, inschrijven woningstichting dito. Langzaamaan beginnen ze er wel over na te denken toch een keer te verhuizen maar ze zijn al 80+ dus de opties zijn beperkt.

Mijn ouders zijn 10-15 jaar jonger en denken nu al na over een leeftijdsbestendige woning, zodat ze later daar niet tegenaan lopen.

Dwingen gaat niet, en in ons geval heeft praten ook geen zin :+

meggiemeg

Re: Mantelzorgen hoort erbij... Ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 10:26

Mijn moeder wilde ook haar huis niet uit, mijn ouderlijk huis zeg maar, ze woonde er nog alleen, 4 slaapkamers, grote tuin. Bijhouden van alles ging steeds minder. Had al meerdere malen gezegd ga kleiner wonen, heb je minder bij te benen en meer tijd om te genieten, nou kreeg van alles naar mijn hoofd gegooid, wilde haar opsluiten tot of ik soms gek was enzovoorts. Nu woont ze kleiner en heeft ze spijt dat ze het niet jaren eerder had gedaan...

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 10:27

Mijn vader van 89 kan zich met onze hulp en thuiszorg voor het douchen nog goed redden.Hij wilde zich inschrijven bij een bejaardenhuis,maar dat kon nog niet hij moet eerst nog slechter worden.

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 10:29

Ik val even uit de lucht als Belg zijnde.
Zijn er geen bejaardentehuizen meer in Nederland? Rusthuizen zoals wij ze noemen? :? :oo

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 10:34

Noblesse_ schreef:
Ik val even uit de lucht als Belg zijnde.
Zijn er geen bejaardentehuizen meer in Nederland? Rusthuizen zoals wij ze noemen? :? :oo

Nee. Er zij alleen nog verzorgingstehuizen waar je alleen in komt als het echt heel erg slecht met je gaat en niet zonder intensieve medische hulp kunt. Er zijn wel particuliere initiatieven maar daar moet je een flinke zak geld voor meebrengen. Het ouwe vertrouwde bejaardenhuis is wegbezuinigd.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 12:18

Ik vind dat mantelzorg er aan de ene kant wel bij hoort, we zullen het toch samen een beetje moeten redden :(:) Wel is het natuurlijk logisch dat wanneer ouders niet erg zorgzaam voor hun kinderen zijn (geweest), die kinderen waarschijnlijk ook niet veel zin hebben om later voor hun aftakelende ouders te gaan zorgen.

Persoonlijk vind ik het erg jammer dat we niet wat meer dubbele woningen hebben, leuk erfje er omheen, waar je ouders hun eigen woning hebben en je als kind een gezinnetje kan stichten in de woning ernaast. (wel aparte huizen met privacy!) Dan kunnen opa en oma makkelijk de kleinkinderen opvangen om de jonge ouders te ontzien. En als de kinderen groter zijn, dan hebben de ouders weer wat meer hun handen vrij om voor opa & oma te zorgen. En sowieso kan je dan op een heel natuurlijke manier elkaar helpen bij alledaagse beslommeringen. Mooi systeem vind ik dat +:)+

Ik zou zelf niet willen dat onze jongen later onze billen schoon moet vegen :n
Vind lichamelijke verzorging door je kinderen laten doen een brug tever. Mijn ouders willen ook echt niet dat wij dat bij hun gaan doen. Dat is ook niet goed voor een prettig behoud van de relatie lijkt mij.

Maarja stel dat er geen andere optie is....dan ga ik ze ook niet aan laten koeken ofzo :=

We moeten maar gewoon op tijd zien te regelen dat we voor onszelf de boel zo goed mogelijk voor elkaar hebben. Schoonmoeder heeft 3 kinderen, wij wonen het verste weg. De dichtstbijzijnde profiteert nu het meeste met even spontaan opvang van de kinderen, ik hoop dat zij dan ook het meeste spontaan in de dagelijkse dingetjes gaan helpen later.

Over het algemeen doen we sowieso al best spontaan / makkelijk dingen voor elkaar om elkaar te helpen, dus dat zal wel goedkomen. Het zal wel moeten :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 12:21

Ik moet wel zeggen dat het alternatief in het dorp van mijn ouders met de eindeloze rijen nieuwe aanleunwoningen waar meermaals per dag iemand langs de deur komt echt 10x beter is dan het voormalig bejaardenhuis als je enkel fysiek oud bent en dement. In dat bejaardehuis was je privacy gewoon over.

Vriendin van ons heeft ook zo‘n verdriet om haar ouders. Beide zijn vreselijk slecht, als in, instabiel en kunnen ieder moment bij wijze van spreke dood neervallen. Ze wonen onbereikbaar en veel te groot. Hebben geld zat voor alternatieven maar het enige wat ze doen is alleen maar klagen dat de kinderen niet komen mantelzorgen. Die kinderen hebben echter eigen bedrijven en schoolgaande jonge kinderen. Zij heeft echt heel hart moeten zijn om in feite te zeggen: ok, als je niet gevonden wilt worden als je hulpeloos in de badkamer ligt, dan zoek je het maar uit.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 12:26

Akelig hè.... gelukkig kun je dat vallen en niet gevonden worden, nog een beetje proberen te ondervangen met een ketting of iets met een alarmknop. Of zo'n horloge met SOS-knop waarmee ze kunnen bellen. Moeten ze dat alleen wel omdoen :=

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 12:29

Ik werk in een verpleeghuis.
Tot voor een paar jaar terug konden mensen hun vader of moeder brengen.
Dan ging je er van uit dat de volledige zorg en welzijn verzekerd was.

Dat gaat ook veranderen.
Wij moeten nu al als er een nieuwe opname komt vragen aan familie wat kun kunnen (blijven) doen voor hun naaste familie.
Mantelzorg gaat ook in het verpleeghuis belangrijker worden, ouderenzorg is anders niet meer te doen.
En als je dat als familie niet wil of kan, betekent het dat jouw vader of moeder minder zorg kan krijgen dan een ander.
Bijvoorbeeld minder vaak douchen, minder vaak naar buiten etc
Laatst bijgewerkt door mika11 op 05-07-23 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 12:29

Sizzle schreef:
ok, als je niet gevonden wilt worden als je hulpeloos in de badkamer ligt, dan zoek je het maar uit.

Toch is dat ook de circle of life.. :)

Er is hier in de familie ook iemand die niet uit huis wil, 90+ is en eigenlijk gewoon liever dood wil..
je kan daar niet 24 uur per dag bij gaan zitten, dat gaat niet. Dus als die een keer onderaan een trap ligt, dan is dat zo.. dat is haar keuze..

Citaat:
Persoonlijk vind ik het erg jammer dat we niet wat meer dubbele woningen hebben, leuk erfje er omheen, waar je ouders hun eigen woning hebben

er is nog ruimte voor...

Ik denk dat dat heel leuk en gezellig is als mensen zich nog kunnen redden, maar als je naar je werk gaat is het toch lastig om je dementerende ouders achter te laten?

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 12:30

Of je het wilt of niet, je ontkomt er niet aan met de verschraling van de zorg. Je komt altijd wel op een punt dat je voor een familie lid vroeg of laat mantelzorg moet geven.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 12:31

mika11 schreef:
Mantelzorg gaat ook in het verpleeghuis belangrijker worden, ouderenzorg is anders niet meer te doen.

... -O-

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 12:33

dat is dieptriest Mika. Maar hoe gaat dat dan als familie helemaal niet in de buurt woont?
Je kunt oudjes toch niet 'straffen' met minder douchen etc. omdat er niemand in de buurt kan mantelzorgen?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 12:33

Het is ook een beetje tegen de trend om, vooral als vrouw 'je carriere op te bouwen' als je nadat je uit de kinderen bent, voor je ouders kan gaan zorgen...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 12:39

Poeh Mika, dat zijn niet de fijne bezuinigingen :n

Cer, dat ben ik met je eens :j
Echter moet je dan niet continue je kinderen vertellen dat je eenzaam bent en dat je eigenlijk wel eist dat ze je komen helpen, dat is gewoon egoistisch.

Ik vind het ook zo zonde, zo‘n huis verloedert ook helemaal, terwijl er zoveel jonge gezinnen op zoek zijn.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 12:44

Hier waren/zijn de rollen omgedraaid. Ik ben langdurig ziek en mijn ouders + zus verlenen mantelzorg als dat nodig is. Het gaat dan om boodschappen, hulp bij het huishouden maar ook af en toe brengen/halen bij medische afspraken. Ik heb ook wel eens moeten logeren omdat ik niet alleen thuis kon blijven ivm klachten.

Andersom: toen het met mij beter begon te gaan, werd mijn moeder ernstig ziek en ben ik bij mijn ouders ingesprongen. Ik heb bij hun al zo’n 10 jaar een soort mantelzorg rol (met momenten, beiden fysiek niet okee).

Mijn ouders hebben ook de wens om naar een verpleeghuis te gaan wanneer het nodig zou zijn. Hun huidige huis is al dusdanig aangepast met bv. Stoellift dat ze zo lang mogelijk thuis kunnen blijven.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 12:45

Ik dacht altijd dat ik niet voor mijn ouders zou willen/kunnen mantelzorgen.
Maar nu ik zie hoe zij de volledige zorg voor mijn oma coördineren en op zich nemen ben ik daarvan teruggekomen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 12:47

Sizzle schreef:
Echter moet je dan niet continue je kinderen vertellen dat je eenzaam bent en dat je eigenlijk wel eist dat ze je komen helpen, dat is gewoon egoistisch.

Dat is zeker waar, hebben ze dat altijd al gedaan?
Ik weet dat mijn ouders altijd zeiden dat ze dat niet wilden (dat ik voor ze zou zorgen) en dat dat nu verandert.. Ook omdat de wereld wat ingewikkelder is dan toen zij jong waren..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 12:51

Cer schreef:
Citaat:
Persoonlijk vind ik het erg jammer dat we niet wat meer dubbele woningen hebben, leuk erfje er omheen, waar je ouders hun eigen woning hebben

er is nog ruimte voor...

Ik denk dat dat heel leuk en gezellig is als mensen zich nog kunnen redden, maar als je naar je werk gaat is het toch lastig om je dementerende ouders achter te laten?

Ja bij dementeren hou je dat probleem sowieso, dat is op een gegeven moment gewoon niet meer te doen, als is het je eigen man waarmee je samen met pensioen bent en de hele dag op elkaars lip zit :(:)

Maar tot de tijd dat er echt 24/7 toezicht moet zijn of andere zeer intensieve verzorging, kun je nog best een heel eind komen met je ouders helpen als ze maar een deurtje verderop zitten. Gaat dat in ieder geval een stùk makkelijker dan wanneer je er echt naartoe moet en ook reistijd hebt enzo.

Kan je ook veel makkelijker even tussendoor wat langsbrengen of kort even helpen met iets zonder dat je al teveel hoeft te plannen in je eigen huishouden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 12:54

pmarena schreef:
Maar tot de tijd dat er echt 24/7 toezicht moet zijn of andere zeer intensieve verzorging, kun je nog best een heel eind komen met je ouders helpen als ze maar een deurtje verderop zitten. Gaat dat in ieder geval een stùk makkelijker dan wanneer je er echt naartoe moet en ook reistijd hebt enzo.

Kan je ook veel makkelijker even tussendoor wat langsbrengen of kort even helpen met iets zonder dat je al teveel hoeft te plannen in je eigen huishouden.

Dat is zeker waar :j Ik weet niet of dat ook mantelzorg is dan?

Voor mij was het zo dat ik niet meer in mijn oude buurt wilde wonen, plus dat mn carriere ergens anders was, dus ik verhuisde dichter naar werk. Als je in de buurt kunt blijven wonen en werken, dan zou dat kunnen (en dan krijg je een soort van commune idee weer misschien?)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 12:57

mika11 schreef:
Ik werk in een verpleeghuis.
Tot voor een paar jaar terug konden mensen hun vader of moeder brengen.
Dan ging je er van uit dat de volledige zorg en welzijn verzekerd was.

Dat gaat ook veranderen.
Wij moeten nu al als er een nieuwe opname komt vragen aan familie wat kun kunnen (blijven) doen voor hun naaste familie.
En als je dat als familie niet wil of kan, betekent het dat jouw vader of moeder minder zorg kan krijgen dan een ander.
Bijvoorbeeld minder vaak douchen, minder vaak naar buiten etc

Ik woon in een particulier bejaardentehuis waar “jongeren” mogen wonen om wat leven in de brouwerij te houden. Resultaat is dat mijn jeu de boules skills echt heel goed zijn haha

Maar logisch dat er een grotere aanspraak wordt gemaakt op mantelzorg, het kan niet anders. Vind sommige situaties echt schrijnend om te zien hier. Er lopen wat oudjes die prima zelfstandig kunnen leven met af en toe een handje hulp. Maar ken er een aantal die dat simpelweg niet krijgen van familie. Die zie ik echt per kwartaal meer wegkwijnen. En ze fleuren zo ontzettend op als je even een babbeltje maakt of ze een paar minuten geeft. Laatst heeft een vrouw wel een kwartier staan kroelen met onze (tevens bejaarde) labrador. Ze zei dat het haar hele dag heeft goed gemaakt <3

Mijn ouders zijn beide ziek helaas, dus ik help ze al met wat kleine dingen. Al is het maar gezelschap, boodschappen doen of administratie. Je kunt altijd wat doen voor je ouders. Snap echt niet hoe mensen dit zo kunnen later gebeuren met familie. In huis nemen vind ik niet gezond voor beide kanten. Intensieve zorg is echt weer heel ander discussiepunt waar ik ook moeite mee zou hebben..

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 12:59

Hier de luxe van 2 huizen op het erf. 1 voor mijn vader (78 jaar), 1 voor mij.
Hij is nu mantelzorger voor mij :+
Zeker na mijn operatie vorig jaar, hij heeft toen o.a. in de maand dat ik in het ziekenhuis lag voor mijn honden gezorgd en ook toen ik weer thuis was, had hij de honden nog lange tijd in huis.
Ik had toen tot 5x per dag thuiszorg voor de echte zorg maar verder hielp mijn vader heel veel. Bv met de boodschappen, alle ritjes naar het ziekenhuis (meerdere keren per week de eerste maanden) en nu nog steeds 2x per week naar de fysio en alle andere medische afspraken.
Ik mag niet meer zelf autorijden dus dan ben je echt wel beperkt.

Andersom was ik heel blij dat we al zo woonden toen mijn moeder ziek werd en ik meerdere keren per dag binnen kon lopen om te helpen of om er gewoon te zijn.
Ze is maar kort ziek geweest en thuis overleden en ze was blij dat we haar thuis de verzorging konden geven zonder tussenkomst van thuiszorg of andere 'vreemde gezichten' thuis.
Alleen voor het aansluiten van de palliatieve sedatie is toen thuiszorg geweest.
En toen mijn vader jaren geleden een hartaanval had en hij de eerste tijd geen auto mocht rijden, kon ik hem overal naartoe brengen.

Mijn vaders huis heeft alles beneden dus ik hoop dat hij daar ook oud mag worden en dat ik hem zoveel mogelijk kan helpen als dat nodig wordt.
Maar hij wil wel thuiszorg erbij voor de echte zorg momenten als het zo ver is.

Ik zou niet anders willen maar besef me ook dat het in deze tijd wel een luxe is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 12:59

Cer, Beide dochters hebben echt al alles aangeboden om te regelen dat ze dichterbij kunnen wonen, maar ze vinden dat ze „recht hebben“ om hun leven in hun eigen huis voort te zetten en de kinderen maar gewoon uren in de auto moeten gaan zitten.
Ze zijn ook nog niet stok oud en daarmee nog prima van geest, enkel fysiek al in hun 3e leven. De moeder heeft al meerdere by-pass operaties gehad en de vader kan eigenlijk niet meer zelfstandig lopen.

Mijn moeder heeft een zorg-verslaving zoals ik dat soms gekscherend noem. Die mantelzorgt zo ongeveer voor het halve dorp en die ziet dat patroon keer op keer, de onwil om zelf iets te veranderen maar wel de godganze dag klagen en dan afvragen waarom de kinderen steeds minder vaak komen.
Dat heeft er ook mede voor gezorgt dat zij zelf daar heel anders in staat.
Met 60 heeft ze al de volledige zolder ontruimt omdat zij het niet anderen wil aandoen om zo‘n huis met zinloze verzamelzooi achter te laten.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 13:03

Misschien is het voor sommige gezinnen goed als er meer dubbele woningen zijn, of familie dichtbij woont. Maar zelf zou ik het niet willen.

Als ze al in verpleeghuizen gaan hopen dat familie mantelzorg op zich neemt, hoe verwachten ze dan dat "alles blijft draaien"? Je moet als zoon / dochter van toch ook gewoon naar je werk en je eigen gezin runnen... Door de vergrijzing moet iedereen hoe dan ook al langer werken, moet er met minder mensen evenveel werk verzet worden, hebben steeds meer mensen een burn-out,... Op langere termijn is dat toch vragen om problemen, denk ik dan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 13:05

Ik weet overigens niet hoe het gemiddeld genomen gaat. Maar mijn oma uit 1922 is in de eerste maand van het hele Corona-gebeuren overleden in het verzorgingstehuis (toen alles een beetje paniekerig op slot was weet je wel). Ze woonde daar inmiddels een aantal jaren, in zo'n eigen kamertje.

Mijn moeder ging daar een paar keer per week heen. Ze hielp oma dan met wat dingen.
Zorgde ervoor dat haar koelkastje en fruitmand e.d. aangevuld werd. Nam haar wel even mee het dorp in om wat lekkers te halen ofzo. Nam dan ook vieze kleren mee, om te wassen en de volgende keer weer netjes terug in de kast te leggen / hangen. Even rondje met de stofzuiger en een sopje.

Dat is op zich niet zo héél intensief om te doen en zoiets moet voor veel mensen wel in te passen zijn denk ik...? Boodschappen doe je gewoon meteen met je eigen boodschappen. Extra wasje is ook te doen. En al ga je dan maar 2x in de week een uurtje er naartoe, waarbij je even wat klusjes doet en in de tussentijd wat kwebbelt enzo.... dan zit je ook niet zo ongemakkelijk tegenover elkaar op de bank niks te doen :=