Het risico van PFAS/Teflon/GenX/PFOA

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 09:48

musiqolog schreef:
herr_balou schreef:
Ter vervanging van bakpapier gebruik misschien wel al 15 jaar een silicone matjes en sinds enige jaren ook bakpapier dat vrij is van chemie en op de composthoop mag.

Vrij van chemie? Alle stoffen zijn per definitie chemisch. Chemie betekent niets anders dan scheikunde, en niet alles wat de chemische industrie maakt is per se giftig. We zullen ook in de toekomst niet zonder chemische industrie kunnen, zeker ook niet voor alle producten die ons door de energietransistie moeten helpen. Of voor minder schadelijke vervangers van die PFAS. Dus voor een algehele "chemofobie" is geen reden.

Jajaja, maar men begrijpt toch wat ik bedoel? Namelijk vrij van giftige chemische troep

musiqolog schreef:
Dat neemt natuurlijk niet weg dat de chemische industrie bol staat van de smerige schandalen. Ik ben in Dordrecht opgegroeid en DuPont, zoals het toen nog heette, was al in de jaren negentig de grote boosdoener. De Staart, de wijk waar de fabriek staat, werd de "gifwijk" genoemd. Bijna iedereen ziet dat ding het liefste verdwijnen, maar ja... werkgelegenheid. Net zoals Bergen op Zoom eigenlijk niet zonder zijn sigarettenfabriek kon, kan Dordt moeilijk zonder Chemours. Niettemin hoop ik dat er nou eens een flinke rechtszaak komt. Het Belgische precedent van 3M biedt goede hoop dat de tijd daar rijp voor is.

Het vervelende is dat niet het bedrijf of de lozinh verboden zou moeten worden, maar de producten. Anders gaan die bedrijven hun troep in andere landen produceren met alle gevolgen vam dien.
Wie kent deze ramp nog: Bhopal?

musiqolog schreef:
Tot slot: als je zelf nog producten met PFAS hebt, hoeven die niet per se de deur uit. Pannen e.d. kun je waarschijnlijk rustig opgebruiken, hoe eng het idee ook is. En meer in het algemeen: het is veel erger geweest. De vervuiling door niet-organische stoffen is in onze streken maar een schijntje bij wat het in de jaren zestig en zeventig was. Zeer in tegenstelling tot acutere milieuproblemen als CO2 of stikstofverbindingen.

Weggooien van nog bruikbare producten met PFAS propageer ik ook niet. De ergste vervuiling heeft al plaats gevonden door de productie. Volgens mij zou het bij het 'chemische' afval moeten horen als je het weggooit.
Eens dat CO2 en stikstofverbindingen acutere problemen zijn maar PFAS, GenX ( = is opvolger), andere giftige stoffen en mirco- én nanoplastics volgen daar heel kort op.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 10:13

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 10:22

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-23 10:23

Ik had er ook overheen gekeken, maar zie nu dat verderop erbij staat dat het een keramische pan is :j Die zijn fijn in gebruik, heb ik er ook een paar van.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 10:28

Ja alleen jammer dat die keramische laag toch ook wel krasjes en chipjes krijgt na een poosje.
Je moet wel echt voorzichtig zijn dat je niet met hard bestek er in gaat. En ik vraag me wel af wat over X jaar daar nu weer in blijkt te zitten dat toch ook niet echt geweldig is :=

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 10:29

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 10:44

pmarena schreef:
Ja alleen jammer dat die keramische laag toch ook wel krasjes en chipjes krijgt na een poosje.
Je moet wel echt voorzichtig zijn dat je niet met hard bestek er in gaat. En ik vraag me wel af wat over X jaar daar nu weer in blijkt te zitten dat toch ook niet echt geweldig is :=

En precies daarom heb ik stalen koekenpannen van De Buyer.

Ik hoop trouwens nog mee te maken dat er pannen gemaakt gaan worden zonder troep (ook in het productieproces) met een manostructuur zoals we die ook in de natuur tegenkomen.

Enne vraagje over je waterfilter: "Weet jij heel zeker dat PFAS en GenX uit het water gefilterd worden en dat het voor de filtering wél in het water zit?"

pmarena

Re: Het risico van PFAS/Teflon/GenX/PFOA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 10:53

Nouja niks is zeker natuurlijk, ik heb geen laboratoriumtesten laten doen ofzo :=

Maar de berichten zijn er wel naar dat niet alleen de standaard zaken er uit gefilterd worden, maar ook PFAS enzo, bvb. hier: https://www.drinkwaterplatform.nl/7-vra ... rinkwater/

Citaat:
Moeilijk te zuiveren
Drinkwaterbedrijven willen het liefst geen PFAS in hun drinkwater, maar de stoffen zijn moeilijk te zuiveren met traditionele zuiveringstechnieken. Van der Aa: “Zandfilters halen de deeltjes er nauwelijks uit, met actieve koolfiltratie kun je enkele tientallen procenten verwijderen. Alleen met membraanzuivering, zoals omgekeerde osmose, haal je het overgrote deel PFAS uit het water. Maar dat is wel een dure techniek die veel energie verbruikt. Weinig drinkwaterbedrijven maken dan ook gebruik van membraantechnologie.” Bovendien verdwijnt PFAS niet na zuivering, maar komt het terecht in het afval en dat afvoeren is ook een probleem.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-23 11:02

Ik heb me een tijd geleden redelijk goed verdiept in watermakers/filters, maar kwam redelijk wat zeilers tegen die zo'n goedkope reverse osmose filter hadden geprobeerd voor op hun boot, maar ze kregen er geen goed drinkwater mee gemaakt.
Wij hebben uiteindelijk een Schenker nodig, die filtert wél erg goed.. maar *kaching* := https://www.georgekniest.nl/artikel/256 ... 2v-dc.html

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 11:16

Heb je enig idee wat het probleem was daarbij, zou dat iets te maken kunnen hebben met het specifieke gebruik op een boot? En dan nemen ze hetzelfde water in waar je in vaart neem ik aan? Dat zal toch wel een iets ander kopje thee zijn dan beginnen met al gezuiverd water uit de drinkwaterleiding :)

We hebben hier wel een eenvoudige TDS meter, die gewoon heel algemeen "deeltjes" meet.
Dan heb je uit de gewone kraan bvb. 220 deeltjes, en uit het gezuiverd water kraantje nog maar 12 ofzo.
Dat is zeg maar dezelfde waarde als SPA blauw :)

Bar-Le-Duc had dan juist weer een gewone kraanwater waarde (nog hoger dacht ik) wat ook wel logisch is als het inderdaad Utrechts kraanwater is :=

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-23 12:29

Watermakers voor schepen werken met enorm hoge druk, 60 bar ongeveer. Die worden voornamelijk gebruikt om zeewater om te zetten in drinkwater, dus die moeten wel heel veel meer eruit filteren dan bij gewoon kraanwater, dat zal wel het grootste verschil zijn.

Heb jij toevallig zo’n TDS meter? Die kan bv geen chemicaliën/PFAS meten. Dat kan alleen in een lab volgens dit artikel: https://www.tradeline.nl/weet-wat-je-meet/

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 14:51

Wat bergen betreft: ski wax is helaas ook een pfas product.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 15:10

Hier in de streek blijkt ook zeer veel PFAS in het water te zitten en ze doen er gewoon niets aan. Alles wordt verzwegen. Ik vraag me wel af hoe je exact weet in welke producten het allemaal zit.

steefvicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 17:35

Het is ook zo apart dat de overheid hier niets mee doet? Vorig jaar kon de dijk van de Westerschelde nog 'gewoon' doorgebroken worden om nieuwe natuur te maken. De politiek heeft de zorgen van de Zeeuwen over PFAS gewoon een beetje weggewuifd.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 18:28

https://maascleanup.nl/artikel/jessica- ... s-cleanup/. Jesse ca prima beert de rivier als te rechtspersoon te krijgen, waardoor het mogelijk is om als voogd op te treden in de rechtszaal voor de rivier met het recht om schoon te kunnen blijven, en lozingen verboden kunnen worden......
En via de Maas ook de andere rivieren rechten te geven op schoon water.....ook goed voor mens, plant en dier

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 07:54

Gisteren in het nieuws:
https://nos.nl/l/2480737 en https://nos.nl/l/2480819

Ik had Kamervragen verwacht, een petitie, groot alarm.. Maar niks?! Ik vind dit echt heel bijzonder. Op nu.nl zelfs helemaal niks. Onbegrijpelijk. Ik ben in ieder geval blij dat ik niet in de buurt daar woon.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 08:13

Denk dat ze hier allang mee bekend zijn maar het bewust niet teveel aandacht geven. Het gaat sowieso ook in het grondwater zitten zo. Vond het ook erg en tegelijkertijd verbaasd het me helemaal niets.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-23 09:09

Onbegrijpelijk inderdaad. En wat me ook verbaast is dat het zo vaak alleen over Chemours gaat, terwijl er dus zo veel meer fabrieken in Nederland zitten die de grond en lucht zwaar vervuilen met pfas. Er kan zomaar een bedrijf naast je moestuin liggen terwijl je het niet eens weet, en rondom die bedrijven liggen ook nog heel veel akkers waar ons voedsel wordt verbouwd.
De link naar dat kaartje heb ik hier eerder geplaatst, en ik stond er echt van te kijken hoe veel rode stipjes er in Nederland lagen :=

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 09:21

Je zou toch denken dat de overheid weet dat die fabrieken daar staan?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 09:37

Dat schijnen ze helemaal niet zo goed te weten helaas.... hopelijk zijn ze wel druk bezig om daar aan te werken. Het is sowieso van de gekken dat ze überhaupt rotzooi mogen lozen in rivieren....

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 09:43

Nou inderdaad, want je moet overal vergunningen voor hebben dacht ik.
je mag niet zomaar een schuur in je tuin plaatsen of dakkapel plaatsen, maar je kunt wel een fabriek neerplempen en dan kijkt verder niemand meer ergens naar.... :?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 10:07

Er zal vast wel iemand heel goed over nagedacht hebben / een nuancering aan ten grondslag liggen van dat ze water mogen lozen ofzo. En dat er dan niet goed is vastgelegd wat dat water nog voor "viezigheid" mag bevatten? Dat moderne rotzooi stoffen nog niet in een lijst staan. Of zoiets.....

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 19:29

Jawel, is bekend wat er geloosd wordt, en hoe giftig dat is.
Maar er worden bij het verlenen van vergunning hiervoor gekeken naar "toelaatbare waarden".

Grootste probleem hierin is alleen dat het onderzoek hoeveel er afgevoerd is per liter water door de fabrieken zelf gedaan werd. Gevalletje "wij-van-wc-eend".

Net als de luchtmetingen bij Tata Steel...zelfde verhaal.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 22:21

Maar dan kan je toch eigenlijk nog maar weinig serieus nemen als de overheid over bijv milieu vervuiling of klimaat begint?

Ja dat er dingen beter moeten, prima.. maar als ze dan zwaar gif lozen gewoon toestaan is dat wel een beetje suf ..

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 18:41

Voor de mensen die zich ondanks eerdere opmerkingen van Sizzle en mij zich afvragen hoe op sommige plekken PFAS en aanverwante stoffen terecht komen en denken dat dat enkel door lozing komt nogmaals; het komt ook door dat wij producten gebruik(t)en waarin die stoffen gebruikt worden. Je regenkleding, waterbestendige schoenen, je ski's, je spuitbus om iets waterbestendig te maken, je bakpapier, je pan, alles laat die stof ook los en komt daardoor in het milieu en dan heb ik het alleen nog over de spullen voor consumenten. Want zoals ook reeds opgemerkt, wordt in de industrie gebruik gemaakt van bijvoorbeeld smeermiddelen met daarin PFAS en aanverwante stoffen.