musiqolog schreef:herr_balou schreef:Ter vervanging van bakpapier gebruik misschien wel al 15 jaar een silicone matjes en sinds enige jaren ook bakpapier dat vrij is van chemie en op de composthoop mag.
Vrij van chemie? Alle stoffen zijn per definitie chemisch. Chemie betekent niets anders dan scheikunde, en niet alles wat de chemische industrie maakt is per se giftig. We zullen ook in de toekomst niet zonder chemische industrie kunnen, zeker ook niet voor alle producten die ons door de energietransistie moeten helpen. Of voor minder schadelijke vervangers van die PFAS. Dus voor een algehele "chemofobie" is geen reden.
Jajaja, maar men begrijpt toch wat ik bedoel? Namelijk vrij van giftige chemische troep
musiqolog schreef:Dat neemt natuurlijk niet weg dat de chemische industrie bol staat van de smerige schandalen. Ik ben in Dordrecht opgegroeid en DuPont, zoals het toen nog heette, was al in de jaren negentig de grote boosdoener. De Staart, de wijk waar de fabriek staat, werd de "gifwijk" genoemd. Bijna iedereen ziet dat ding het liefste verdwijnen, maar ja... werkgelegenheid. Net zoals Bergen op Zoom eigenlijk niet zonder zijn sigarettenfabriek kon, kan Dordt moeilijk zonder Chemours. Niettemin hoop ik dat er nou eens een flinke rechtszaak komt. Het Belgische precedent van 3M biedt goede hoop dat de tijd daar rijp voor is.
Het vervelende is dat niet het bedrijf of de lozinh verboden zou moeten worden, maar de producten. Anders gaan die bedrijven hun troep in andere landen produceren met alle gevolgen vam dien.
Wie kent deze ramp nog: Bhopal?
musiqolog schreef:Tot slot: als je zelf nog producten met PFAS hebt, hoeven die niet per se de deur uit. Pannen e.d. kun je waarschijnlijk rustig opgebruiken, hoe eng het idee ook is. En meer in het algemeen: het is veel erger geweest. De vervuiling door niet-organische stoffen is in onze streken maar een schijntje bij wat het in de jaren zestig en zeventig was. Zeer in tegenstelling tot acutere milieuproblemen als CO2 of stikstofverbindingen.
Weggooien van nog bruikbare producten met PFAS propageer ik ook niet. De ergste vervuiling heeft al plaats gevonden door de productie. Volgens mij zou het bij het 'chemische' afval moeten horen als je het weggooit.
Eens dat CO2 en stikstofverbindingen acutere problemen zijn maar PFAS, GenX ( = is opvolger), andere giftige stoffen en mirco- én nanoplastics volgen daar heel kort op.