Gender-gate, slaan we niet een beetje door?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 19:18

Ik ben een soort van ouderwetse feministe: laten we het sexe-onderscheid zo klein mogelijk maken.

Dat is niet unisex, maar in eerste instantie iets politieks. Geen sexe-onderscheid, sexe discriminatie en misschien ook geen registratie van geslacht bij de burgerlijke stand, alleen in medische dossiers.

En aangezien ik tegen 'hokjes' ben, vind ik de verschillende vormen voorbij lesbisch, gay, bi, trans reuze leuk en interessant, maar ook een beetje een valkuil.

Ik gun iedereen het recht om uit te komen voor welk gender dan ook, maar ik word wat gepuzzeld 'als het om een nieuw hokje zou gaan'.

En om de 'sexist die vrouwen serieus nam' te citeren: een vrouw met intelligentie en zelfrespect is genderdysfoor, aldus Sigmund Freud.
(Persoonlijk vind ik 'je laten ombouwen' niet voor iedereen de oplossing. In tegendeel: doe mij maar een wereld waar intelligente, zelfbewuste vrouwen voluit welkom zijn...!)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-23 19:20

luxx schreef:
Sunnda schreef:
Wow rustig Luxx..

Het zou fijn zijn als men elkaars ideeen en meningen zou kunnen respecteren zonder persoonlijk te worden. :knuffel:

Huh? Wat zeg ik verkeerd?

Wat mij betreft niets hoor!
Er zit alleen een enorm verschil in imo. Ik heb me laten tatoeëren voor mijzelf. In de winter met veel kleding aan ziet iemand dat amper.
Ik doe dat niet om "gezien" te worden.

Nogmaals, ik kan het niet vaak genoeg zeggen:

Ik ben niet tegen het gebruik van andersoortige voornaamwoorden, ik heb geen bezwaar/moeite met transgenders, homo's of weet ik het wat.
Ik accepteer iedereen zoals hij of zij of hen is/ wil zijn.
Waar ik wel moeite mee heb is dat men/de maatschappij van mij verwacht dat ik zaken omarm waar ik niet achter sta. Betekend dat, dat ik er automatisch op tegen ben? Nee. Het ligt genuanceerder dan dat.
Ik wil alleen de vrijheid voelen (en dat is nu vaak niet het geval) dat ik zelf mag bepalen. Op het moment dat ik dit uitspreek in de lhbiq+ community(excuus als er een letter ontbreekt) dan ben ik vervloekt.
Dit topic bewijst hetzelfde.
En ja, ik snap dat het voor mensen soms lastig is of confronterend maar niemand kan mij precies uitleggen waar de behoefte vandaan komt je zo te profileren.
Haat pb's sturen, en in andere topics oproepen tot 'even lekker stangen'... dat kan men wel.
Ik wil niemand voor zijn hoofd stoten en probeer mijn woorden goed te kiezen maar man, ik word hier neergesabeld als een soort Satan in de kerk.
Dat nodigt niet uit tot empathie/begrip.

Dan nu nog een keer mijn vraag:

Waarom is het zo belangrijk om als bepaald gender erkend te worden en waarom voelt iemand de behoefte om daar zo de nadruk op te leggen maatschappelijk?

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 19:21

Het enige waar ik moeite mee heb zijn genderneutrale wc's :D

TS (en anderen): waar maak je je in vredesnaam druk om? Laat iedereen zijn wie of wat ze willen zijn en wees blij dat je het op 'gender' gebied makkelijk hebt. Misschien ook leuk om het boek 'De zeven vinkjes' te lezen. Gaat niet over gender, maar laat wel zien hoe je ongemerkt voordeel hebt van bepaalde zaken (hoog opgeleid zijn, wit, heteroseksueel).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 19:22

Elisa2 schreef:
Ik accepteer dat er mensen zijn die geen jongen of meisje zijn of allebei oid. Ik vind het alleen te ver gaan dat daar aparte aanspreektitels of toiletten voor moeten komen.

Als je begint met wat je allemaal zeker weten niet wilt doen, wat 'respecteer' je dan precies?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 19:23

Tiggs schreef:

Waarom heb je daar moeite mee? (oprechte vraag, geen oordeel)

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 19:26

Ja veel te ver.
Iedereen moet doen en laten wat ie wil en hangt daar voor zichzelf een labeltje aan als je dat wilt. Maar ik weet niet wat het allemaal betekent en ga me er ook niet in verdiepen, tis verdorie een halve studie. Niemand wil in een hokje geplaatst worden door een ander, ik ook niet. Dus noem me geen cis-vrouw of wat dan ook van die 70 opties, houd toch op.

Tampons op een mannentoilet vind ik niet zo'n probleem, maar eerlijk gezegd zie ik ze nooit eens op openbare vrouwentoiletten dus...? Die neem je zelf toch mee? Waarom hier een probleem van maken?
Laatst bijgewerkt door rensju op 17-05-23 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 19:26

Afbeelding

:)

Wat maakt het uit dat mensen niet binnen de zwart-witte hokjes vallen? Heb je er last van? Is het afgrijselijk om naar een genderneutrale WC te gaan? Word je dan besmet met non-binairiteit?

Ik snap het niet. Wat doen ze je kwaad?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 19:32

Tiggs schreef:

... ik heb eigenlijk altijd in een huis gewoond waar ook mannen woonden.
Ik ben dus gewend aan iets wat ik een genderneutrale wc zou willen noemen.

Dwz: voorzien van een emmertje voor de 'hygiënische damrsverbanden' (ik noem het zo omdat ik dat zo'n prachtige verhullende term vind)
en een verzoek van de schoonmaak. st. er om zittend te plassen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 19:32

upendo schreef:
[ [url=m/YBfxrC.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat maakt het uit dat mensen niet binnen de zwart-witte hokjes vallen? Heb je er last van? Is het afgrijselijk om naar een genderneutrale WC te gaan? Word je dan besmet met non-binairiteit?

Maar waarom gaat die persoon niet naar het toilet waar hij/zij zich nu mee identificeert?

Oprechte vraag :j

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 19:33

Ik ben erg voor meer gender neutraal.
Waarom we ooit die opsplitsing tussen man en vrouw overal zo hebben doorgevoerd.

Dat goedemorgen jongens en meisjes bijvoorbeeld.

Het doet er toch helemaal niet toe van welk geslacht je bent als iemand je goedemorgen wenst.

Je legt daarmee nadruk op een verschil in plaats van op het gezamenlijke ( goedemorgen allemaal /leerlingen)

En al eeuwen wordt in dat verschil ook nog vaak de vrouw als minder gezien.

.we zeggen toch ook niet goedemorgen blauw groen en bruinogigen.
Of goedemorgen blond bruin en roodharigen.

het liefste wilde ik dat er geen hokjes nodig waren. Maar wij 's mens houden erg van hokjes en als je vaak niet geaccepteerd wordt om wie je bent, is het fijn om een hokje te hebben met mensen die ook zoals jij zijn.
Dat geeft vertrouwen.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 19:35

Wildgirl schreef:
Waarom is het zo belangrijk om als bepaald gender erkend te worden en waarom voelt iemand de behoefte om daar zo de nadruk op te leggen maatschappelijk?

Waarom is het voor jou van belang om erkend te worden als vrouw?
Iemand heeft vroeger ooit bedacht dat er twee genders zijn, man en vrouw. We hebben nu (gelukkig) veel meer kennis en ontwikkeling en er zijn gewoon mensen die daar niet onder vallen. Net zoals we geen heksen meer op de brandstapel gooien en er stemrecht voor iedereen is. We zijn in een transitiefase waarin het nodig is aandacht te vragen voor dingen die veranderen. Daarnaast valt het denk ik 'extra' op omdat het 'anders' is. Dingen die normaal zijn en waar iedereen mee opgegroeid is vallen niet meer op. Daar gaan we gelukkig naar toe.

ikkedus

Ik ben zelf lid vd LHBTIQA+ gemeenschap en in mijn familie heb ik 2 trans nichtjes. En toch vind ik ook dat sommige mensen de boel overdrijven en dat de veranderingen te ver worden doorgevoerd.
Ik ben ook leerkracht in het BO en ik heb geen enkel probleem om een kind aan te spreken met het gewenste voornaamwoord en steun kinderen die dapper genoeg zijn om die weg te durven volgen en durven kiezen voor wie ze zijn. Maar als ik geen jongens en meisjes mag zeggen in de klas ( los vd eventueel bekende genderspecifieke benamingen) dan gaat er iets mis. Dan worden de genders man/vrouw en jongen/ meisje aan de kant gezet en laten we duidelijk zijn: die zijn er ook en mogen er zijn. Zeg ik dan zo vaak “jongens en meisjes”? Nee, ws niet. Ik zeg ook vaak zat alleen “ kom op jongens” oid. Moet gewoon kunnen voor het merendeel van de kinderen imo.
De aanduiding van CIS voegt voor mij niks toe. Als iemand een transitie heeft ondergaan hoeft van mij de aanduiding trans ook niet. Ik spreek een kind/ persoon aan met diens naam en gender doet er niet toe in mijn ogen.
Ik vind ook dat ouders voorzichtig moeten omgaan met genderneutraal opvoeden. Ik denk dat bij iedereen de bedoelingen goed zullen zijn, maar de aanpak wellicht nog niet en dat lijkt me heel lastig voor het kind in kwestie.
Ik zie aan mijn oudste zus dat ze redelijk relaxt omgaat met haar transdochter. Die mag haar eigen weg kiezen en zij volgt. Mijn jongste zus daarentegen is behoorlijk fel en op de barricades en daardoor volgt ze een in mijn ogen vrij agressieve/ assertieve aanpak voor haar transdochter, waarvan ik bang ben dat er te snel gehandeld wordt en het meisje zelf zich wellicht opgejaagd voelt. Dit meisje vindt de afspraken bij de genderkliniek bijv echt verschrikkelijk invasief en gênant . Dan gaat er in mijn ogen wat verkeerd.
Haar jongste identificeert zich nu als non-binair ( is 8), maar lijkt dit te doen omdat hij het gevoel heeft ook iets anders te moeten zijn dan een jongen. Allemaal prima, maar ik heb een naar gevoel bij deze aanpak. Stel dat de kinderen zich bedenken en niet door willen gaan met de transitie of gender classificering. Wat gaat mijn zus daar dan mee doen? Als ze iets doorzetten vanuit druk van buitenaf, dan is dat echt heel fout.
Voor nu volg ik het vanaf de zijlijn en mogen al mijn nichtjes/ neefjes hun eigen weg kiezen en doen wat goed voor hen voelt.
Met mijn jongste zus is overigens totaal geen normaal gesprek meer te voeren en dat vind ik heel erg lastig. Ik snap de struggle en de wens het goed te willen doen, maar er mag zoveel niet en er is ineens zoveel fout en daar is geen grijs meer in te ontdekken. Er is maar 1 goed en heel veel fout. Dat zie ik hier ook weer een beetje terug en daar vind ik dan wel weer wat van.
Respecteer elkaar wat meer en geef wat meer ruimte. Probeer elkaar aan beide kanten niet in hokjes te duwen en kijk wat breder dan alleen je eigen zienswijze. Het leven is niet zwart-wit en gender ook niet.
Laatst bijgewerkt door ikkedus op 17-05-23 19:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Vjestagirl

DuoPenotti schreef:
upendo schreef:
[ [url=m/YBfxrC.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maar waarom gaat die persoon niet naar het toilet waar hij/zij zich nu mee identificeert?

Oprechte vraag :j

Omdat niet iedereen zich identificeert als man of vrouw :) . Sommige mensen zijn non-binair, anderen identificeren zich meer als fluïde (niet helemaal man, niet helemaal vrouw, sommige dagen meer het een, sommige dagen meer het ander, sommige dagen geen van beiden). En dan heb je nog mensen die zich nog weer een totaal ander geslacht voelen, die dus nooit binnen die hokjes passen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 19:36

Vjestagirl schreef:
Tiggs schreef:

Ze zijn vaak (nog) viezer dan vrouwenwc's. Althans, dat is mijn ervaring tot nu toe.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 19:38

Tiggs schreef:
Vjestagirl schreef:

Ze zijn vaak (nog) viezer dan vrouwenwc's. Althans, dat is mijn ervaring tot nu toe.

Heb je dan niet vooral moeite met vieze wc's ipv genderneutrale toiletten?
Is de oplossing dan niet om mensen beter op te voeden qua hygiëne, of om vaker een schoonmaker (m/v/x) langs te laten komen?
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 17-05-23 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 19:38

Maar wanneer en door wie wordt je dan iets opgedrongen? Ik begrijp dat niet helemaal?

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 19:40

Vjestagirl schreef:
Heb je dan niet vooral moeite met vieze wc's? En is de oplossing dan niet om mensen beter op te voeden qua hygiëne, of om vaker een schoonmaker (m/v/x) langs te laten komen?

Ja eigenlijk wel inderdaad, het concept vind ik prima.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 19:43

Waarom is "ik heet Piet/klaas/Annie/Katrien niet gewoon voldoende?

Ik ben Palmera. Als je me ergens ziet zie je mijn kleur. Als je met me praat hoor je de talen en accent die ik heb.

Wat er in mijn broek zit gaat je geen moer aan, en met wie ik het doe ook niet.

Zo, vul nu zelf maar in wat van toepassing is. Maar verwacht niet van mij dat ik het interessant vind en je ernaar ga aanspreken of behandelen.

Voor mij volstaat je naam en ik behandel je als een mens.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 19:43

Shadow0 schreef:
Elisa2 schreef:
Ik accepteer dat er mensen zijn die geen jongen of meisje zijn of allebei oid. Ik vind het alleen te ver gaan dat daar aparte aanspreektitels of toiletten voor moeten komen.

Als je begint met wat je allemaal zeker weten niet wilt doen, wat 'respecteer' je dan precies?

Wat bedoel je?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 19:55

Eleeke schreef:
Waarom we ooit die opsplitsing tussen man en vrouw overal zo hebben doorgevoerd.

Misschien omdat er ooit toen het leven op aarde kwam er al een splitsing was tussen deze twee geslachten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 19:56

Needje schreef:
Eleeke schreef:

Misschien omdat er ooit toen het leven op aarde kwam er al een splitsing was tussen deze twee geslachten

Daarom lopen we ook nog allemaal naakt rond; we zijn nooit verder gekomen dan dat we toen waren...

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 19:57

Dat zeg ik toch nergens? Zij vraagt waar die opsplitsing vandaan komt. Nou gewoon vanuit de natuur dus.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 20:00

Vjestagirl schreef:
Mars schreef:
Tampons moeten ineens ook in het mannentoilet want de woke cummunity heeft bedacht dat er ook mannen zijn die menstrueren :n Of mannen die zwanger zijn en zo meer. Mannen menstrueren niet en ze kunnen ook niet zwanger worden. Als we dit soort basic biologie ineens gaan vervormen raken we als mensheid wel heel erg de weg kwijt.

En wat wordt het mannentoilet er slechter van als er tampons staan? Wie heeft daar last van?

Niet en niemand.
Maar mannen menstrueren niet.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 20:01

Mars schreef:
Vjestagirl schreef:

En wat wordt het mannentoilet er slechter van als er tampons staan? Wie heeft daar last van?

Niet en niemand.
Maar mannen menstrueren niet.

Sommige mannen menstrueren wel.
Mannen die geboren zijn in een vrouwenlichaam bijvoorbeeld.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-23 20:01

Earth schreef:
Maar wanneer en door wie wordt je dan iets opgedrongen? Ik begrijp dat niet helemaal?

Nou, kijk naar dit topic.
Wanneer ik aangeef dat mannelijk en vrouwelijk voor mij de enige genders zijn ben ik "triest" en "niet van deze tijd" en nog een heleboel meer.
Ik word daarop beoordeeld/veroordeeld. Datzelfde bemerk ik in onze maatschappij ook; op het gebied van genderschap maar ook op andere gebieden.
Even heel plat gezegd: ik moet mij aanpassen aan wat een bepaalde groepering als 'waarheid' heeft bestempeld want anders ben ik niet goed bezig. Ik vraag me dan oprecht af waar die behoefte van die bepaalde groepering vandaan komt om mij daarin over te halen.