Ervaringen gastroscopie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 08:33

moonsparkle schreef:
Oke ja iemand moet me ophalen, maar als dat het nadeel is tegenover het voordeel dat je het onderzoek amper meemaakt dan weet ik wel wat ik kies

Ik ben dan afhankelijk van iemand en dat zou ik dus niet willen. Dus daarom zou ik dan direct weer weg willen. Ook moet je nooit 1 minuut langer in een ziekenhuis zijn dan nodig is. Heb er echt een hekel aan, haha. Maar voor mij is gewoon direct weer alles kunnen heel belangrijk. Als dat niet kan, dan gaat een onderzoek of iets gewoon niet door, simpel. Ben al te lang uit de running geweest in m'n leven, dus elke minuut die door zoiets niet hoeft gaat ook niet gebeuren.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 08:36

germie schreef:
billy3105 schreef:
Om hem toch even op te rakelen, na 2 scopen zonder roesje was ik wat huiverig voor de scopie van vandaag met roesje.

Ik ben flinke flarden kwijt van het onderzoek, ik weer dat ik ergens een keer gekokhalsd heb, dat ik weg gereden werd en terug op de uitslaap kamer was.

Ik schijn ontzettend aan het kokhalzen zijn geweest etc, maar weet hier dus echt niks meer van. Het onderzoek viel mij deze keer dus alles mee!

Maar je kunt niet direct in de auto stappen en weggaan. Dat is dan wel het grootste nadeel. Want dit kost wel meer tijd.

Na die eerste scoop was ik echt niet in staat om auto te rijden :') mijn lijf reageert nogal heftig op vreemde voorwerpen, ik was volledig uitgeput.
Dus idd, voor en na delen goed voor jezelf op een rij zetten. Je mag 24 uur geen belangrijke beslissingen nemen/ auto rijden dat heb ik er zeker wel voor over :D

En gelukkig hebben we nog een soort van vrije keus in Nederland :D

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-23 08:41

Je mag 12 uur niet autorijden/werken

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 08:47

Daarom is zo'n roesje dus geen optie. Je moet direct weer in de auto kunnen stappen en naar huis kunnen gaan. En sporten. Ook heeft niet iedereen direct iemand klaarstaan om te brengen en te halen. Ik niet in ieder geval. Dus voor mij zou de keuze simpel zijn, dan maar een vervelend onderzoek, maar daarna direct weer weg.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 08:48

germie schreef:
Daarom is zo'n roesje dus geen optie. Je moet direct weer in de auto kunnen stappen en naar huis kunnen gaan. En sporten. Ook heeft niet iedereen direct iemand klaarstaan om te brengen en te halen. Ik niet in ieder geval. Dus voor mij zou de keuze simpel zijn, dan maar een vervelend onderzoek, maar daarna direct weer weg.

Het is voor jou geen optie. Maar jij hebt geen ervaringen met een gastro en het topic gaat niet om jou.

germie

Re: Ervaringen gastroscopie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 08:57

Maar iedereen mag advies geven of een mening geven en zo kan een ts dingen afwegen. Die heeft ook geen ervaring. Je hoeft geen ervaring te hebben om alle afwegingen mee te nemen. Het is wel gemakkelijk om te roepen doe een roesje, mogelijk stelt een ziekenhuis dat zelfs voor, maar er zijn dus veel meer opties. En die moet je meenemen. Daarna kan de ts een keuze maken die voor HEM OF HAAR werkt.
Die keuze kan ik niet beoordelen of veroordelen. Maar je moet alle opties bekijken. Dus als direct autorijden en sporten belangrijk is, dan valt alles van een roesje tot erger af. Mocht een ruggenprik kunnen, dan kan dat na uitwerken wel, maar dat gaat niet voor dit onderzoek. Dus zo moet je het gaan afwegen. Niet meer en niet minder. Voor mij is direct weer voluit aan de bak kunnen belangrijk. Belangrijker dan een beetje minder comfort gedurende een onderzoek.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 10:01

Doordat jij gelijk voluit aan de bak ging had je toch ontstekingen bij de wonden die je had Germie?
Daarbij vraagt de ts ervaringen met een gastroscopie.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 11:05

chanicha schreef:
Doordat jij gelijk voluit aan de bak ging had je toch ontstekingen bij de wonden die je had Germie?

Nope, dat is dus gelogen. Ik heb me in die periode netjes rustig gehouden, en dat was een hel. Achteraf had ik helemaal geen antibiotica hoeven hebben na die initiele eerste week, want de wonden konden niet dicht, maar dat is niet gezien. Daardoor heb ik dus wel bijwerkingen gekregen van antibiotica waar ik tot op de dag van vandaag elke dag pijn door heb. Ik heb 3 maanden niet paardgereden en wel stalgeld moeten betalen. Ik moet nog steeds duiken inhalen die ik vorige zomer niet heb kunnen doen. Ik streep dat letterlijk af. Alles ligt nog bij de rechtsbijstand, maar er zit geen schot in. Daarna ben ik direct weer aan de bak gegaan op duikgebied e.d. Ik heb dus netjes gedaan wat er gezegd is. Maar ik had geen ontstekingen, maar gewoon wonden die niet dicht wilden. Dat lag niet aan mij, maar er bleek dus onderhuids wat stuk te zijn. En helaas heb ik nog steeds dagelijks hinder er van in de vorm van peesontstekingen door antibiotica en hierdoor is het leven niet leuk meer, want ik kan niet hardlopen, sterker nog, elke stap die ik zet doet pijn en een oplossing is er niet. Het is dat Cuba er nu tussendoor komt, want anders ging ik de Kili op en als dat mijn laatste ding op aarde zou zijn, dan heb ik er vrede mee. De top zal ik halen, ook al ga ik er dood aan. Hardlopen is iets wat ik gewoon ook echt weer wil, ik wil nu een marathon gaan lopen, ook al had ik nooit die ambitie. En andere sporten zijn op dat gebied geen alternatief. Er is door artsen niet geluisterd, want ik had gelijk dat er wat niet klopte. Ik had achteraf kunnen doen wat ik wilde, want het was er niet erger of beter van geworden. Ik heb daardoor wel geleerd dat je echt moet doen wat voor jezelf het beste is. Ik heb gewoon heel veel pech hier mee. Dus nog meer leven af laten pakken doe ik niet. Ik train ook door voor de KIli door veel te wandelen, conditioneel probeer ik het in orde te houden, dat is natuurlijk lastig als hardlopen de cardio sport is voor dat gebied. Een rustige duursport als wandelen of zwemmen kan ik wel aan, maar zwemmen bereid je niet voor voor de Kili. Met wandelen heb ik elke stap pijn, maar dat gaat gelukkig, alleen na een wandeling is het goed slikken.
Maar goed, ik heb dus enorm veel pech in het leven gehad. Maar heb er wel van geleerd dat je niet zomaar ja en amen moet knikken. En helaas ben ik hierdoor getekend voor het leven. De littekens zijn ook vervelend, die jeuken of steken, word er ook wel wakker van. En het ziet er niet uit. Ook is er nog een stuk gevoelloos helaas.

Dit is offtopic, maar het geeft wel aan dat je bij een keuze wel of geen roesje voor een gastroscopie dat dus in mijn geval echt niet moet doen wegens te veel rust daarna. En dit is dus hoe ik er tegenaan kijk. Zo min mogelijk impact daarna is voor mij het belangrijkste, dat gaat voor eventueel wat minder comfort er voor. Dat neem ik dan voor lief. Gewoon een eerlijke, open, oprechte, nette, niet beledigende mening die gebaseerd is op ervaringen uit het verleden. Helaas slechte ervaringen. Pak wat je pakken kunt en sla echt niets over. Dat is wat ik geleerd heb. En dat is wijsheid die ik de ts mee wil geven. Die kan er dan mee doen wat hij of zij wil. Dan kan de keuze gemaakt worden. Er is misschien in deze geen goede of foute keuze, maar het moet een weloverwogen keuze zijn.

Maar waarom moet er altijd doorgezeurd worden als je het niet met mij eens bent? Het valt me op dat er mensen lijken te zijn die altijd op alle slakken zout leggen. Ik heb in eerste instantie 1 keer netjes gereageerd met waarom ik dus ergens voor kies. Dat is een hele duidelijk en gegronde reden. Daarna wordt er beweerd dat ik het fout heb met een ruggenprik, maar dat is dus niet waar. Nu worden er weer dingen bijgehaald die offtopic zijn, terwijl ik niet de aanstichter ben, maar wel onwaarheden of onjuistheden wil corrigeren. Dit zal ik ook blijven doen, maar geloof mij, ik lieg niet over een ruggenprik en ik lieg niet over dat ik alles netjes gedaan heb zoals moest. Maar ik heb wel te maken gehad met artsen die niet luisterden en als ik mijn mond niet open gedaan had, dan had ik zeker een half jaar langer er mee rondgelopen. Hierdoor heb ik geleerd dat je elke minuut van het leven moet leven als het kan. Dus ook direct na zo'n onderzoek, hoe vervelend het onderzoek dan misschien ook is. Een dag rust inplannen is dus niet mijn keuze. En dat heb ik dus aangegeven.
Maar alsjeblieft, je mag het met me oneens zijn, maar ga niet van alles er bij halen wat niet klopt of ik niet gedaan heb, ga dus geen onjuiste beweringen over mij doen. Dat er soms dus gezegd wordt dat je rust moet nemen na een ruggenprik, prima, maar dat was bij mij niet het geval.

Ik heb de ts geadviseerd hoe ik het zou doen. Niet meer en niet minder. Daarmee is het feitelijk gezegd en hoeven andere dingen er niet meer bijgehaald te worden. Ik heb dus in dit bericht even de onjuistheden, leugens of fouten hersteld.
Dan kan het nu weer gewoon ontopic verder gaan.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 11:34

Sorry maar iedere anesthesioloog geeft advies van wel rust, zeker omdat er vloeistof in je ruggenmerg wordt gespoten

Je.kunt niet eens direct weer lopen, duurt echt een tijdje voor het gevoel weer terug is
..

Het is toch altijd een dagopname in het ziekenhuis.
En moet je ook nuchter enz zijn voor het geval wel.narcose..

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 11:38

Echwel schreef:
Sorry maar iedere anesthesioloog geeft advies van wel rust, zeker omdat er vloeistof in je ruggenmerg wordt gespoten

Je.kunt niet eens direct weer lopen, duurt echt een tijdje voor het gevoel weer terug is
..

Nogmaals offtopic. Maar ik lieg niet ofzo. Er is mij door 3 artsen gezegd dat ik DIRECT daarna weer ALLES mocht doen. De chirurg die alles schoon gemaakt heeft zei het voordat hij begon en ook toen hij klaar was. Van je mag nu weer gaan duiken en zwemmen. Dus ik heb EXACT gedaan wat er geadviseerd is. Wachten tot er weer gevoel was en daarna volle bak aan de slag. Niets aan het handjes dus. Gedaan zoals geadviseerd.

Zullen we het nu ontopic houden? Dan hoef ik niet steeds weer opnieuw uit te leggen dat ik gewoon het advies voor na een ruggenprik in mijn situatie gevolgd heb.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 12:14

Ik heb een paar x een longspoeling gehad. Das wel iets anders maar er gaat ook een slangetje naar binnen. De roes is lekker. Je bent dan helemaal weg en merkt er niks van.

Je moet vanwege die roes je wel laten ophalen want het duurt best ff eer je echt helemaal weer bij bent. Ik kon me bijv niks herinneren van dat mijn man mij kwam halen en hoe ik thuis gekomen ben en heb heel de middag nog op de bank liggen dutten.

Probeer te ontspannen en laat het over je heen komen. Het is zo gepiept

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 12:51

germie schreef:
moonsparkle schreef:
Oke ja iemand moet me ophalen, maar als dat het nadeel is tegenover het voordeel dat je het onderzoek amper meemaakt dan weet ik wel wat ik kies

Ik ben dan afhankelijk van iemand en dat zou ik dus niet willen. Dus daarom zou ik dan direct weer weg willen. Ook moet je nooit 1 minuut langer in een ziekenhuis zijn dan nodig is. Heb er echt een hekel aan, haha. Maar voor mij is gewoon direct weer alles kunnen heel belangrijk. Als dat niet kan, dan gaat een onderzoek of iets gewoon niet door, simpel. Ben al te lang uit de running geweest in m'n leven, dus elke minuut die door zoiets niet hoeft gaat ook niet gebeuren.

Ach kom, je overdrijft. Dat je niemand hebt is heel rot, maar het mag ook een taxi zijn.

Een onderzoek kan echt noodzakelijk zijn, dus niet door laten gaan is echt een krankzinnig idee. Je hebt geen idee wat je zegt!! Ze doen die onderzoeken niet voor de lol.

Ik heb echt tientallen gastro's en endo's gehad, maar die paar uurtjes ziekenhuis zijn echt geen ramp op een heel mensenleven. En als je ooit echt ziek bent, weet je dat je er echt van afhankelijk kan zijn. Aan de hand van de biopten krijg je bijv medicatie waardoor je kan leven.

Het kan ook betekenen als je zo een vrij simpel onderzoekje niet laat doen dat je helemaal geen (leuk) leven hebt door pijn, ongemak en ziekte waar je ook aan kan overlijden bijv.

En als je nooit een gastro hebt gehad, moet je hier niet zo stoer kletsen. Dan heb je geen eens een idee wat het inhoudt en of je het uberhaupt allemaal zelf zo stoer en makkelijk zou doen.

En wat je zegt over ruggeprik is allemaal grote BS!! Dat wordt nu al een paar keer gezegd. Ik heb 5x een ruggeprik gehad. Verschillende manieren, oorzaken, redenen, artsen, ziekenhuizen en NOOIT mocht ik daarna autorijden.

Maar daar ging dit topic ook niet over!! Mensen zien op tegen een gastroscopie en dat is helemaal normaal. Wat ervaringen delen is dan mooi en hopelijk zien mensen er dan minder tegenop of zijn iig realistisch wat ze te wachten staat.
Maar een hoop onzin verkopen is echt bloedirritant en dit is niet de eerste keer dat je het doet en ook zeker niet de eerste keer dat je erop gewezen wordt. Leer ervan en doe er wat mee.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 12:54

chanicha schreef:

Ja, ik begrijp niet waarom Germie zich aangesproken voelt als ze in een heel andere situatie zat.

Heel vervelend.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 12:57

Geen ervaring met gastroscopie wel met coloscopie met roesje. Het roesje zorgde ervoor dat het me net allemaal wat minder kon schelen. Ik mocht meekijken op de monitor, leuk joh, je eigen darmen van binnen bekijken :') . In het verslag stond dat ik 3x tekenen van ongemak heb aangegeven maar ik herinner me alleen dat ik halverwege ergens een beetje pijn had. Omdat je niet gaat slapen heb je ook geen dromen o.i.d. Na afloop ben ik wel nog even goed wazig geweest. Ik bleef heel enthousiast op het verkeerde liftknopje drukken bijvoorbeeld. Gastroscopie is best een rotonderzoek dus ik zou zeker gebruikmaken van het roesje!

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 13:05

Storm schreef:
Ik heb het zonder roesje gehad, nooit meer. Ik bleef kokhalzen, kwijlen, het was bijna mensonterend. Ik heb me niet vaak zo naar gevoeld, helemaal omdat de medewerker bleef herhalen dat ik niet mocht kokhalzen. Op het laatst lag ik met mijn ogen stijf dicht en lag ik te huilen. Ik ben een week lang schor geweest omdat mijn slokdarm beschadigd was.

Dit dus....
Ik heb het ook zonder roesje of keelpray ondergaan.
Ik bleef ook gruwlijk kokhalzen,stikte er zowat in.volgens mij liep ik ook blauw aan omdat ik niet kon ademen door het kokhalzen.
Dus wees niet stoer of eigenwijs neem het roesje!!!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 14:05

Urbanus schreef:
chanicha schreef:

Ja, ik begrijp niet waarom Germie zich aangesproken voelt als ze in een heel andere situatie zat.

Heel vervelend.

Als ik nergens iets te zoeken heb scroll ik lekker verder maar ga niet mijn mening geven die nergens op slaat -O-

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 19:24

Vroeger gastrocopie gehad. Mijn vriendin, verpleegkundige, had me verteld, dat ik alsmaar moest slikken slikken en als ik het benauwd zou krijgen zou hij er zo goed als in zitten.
Dat was ook zo. Bij mij dus goed gegaan, maar ondanks dat hoop ik dat ik nooit meer hoef. Het is geen fijn onderzoek vind ik. Sterkte meid!!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 20:55

Urbanus schreef:

Heel vervelend.

En zo probeer je weer Germie te kwetsen. Nogmaals, Germie heeft zich altijd aan de adviezen op het gebied van een ruggenprik en die hondenbeet gehouden. Altijd. Dat steeds weer opratelen is niet nodig, daarmee kwets je Germie. Die heeft hierdoor dus een ervaring gehad die meegenomen wordt in andere beslissingen als het om onderzoeken gaat. En daarmee kan Germie zijn mening goed onderbouwen. Rust is niet goed voor iedereen, daarom dus bij een gastroscopie ook geen roesje. Dit is zijn advies. Niets mis mee.
En dan kan de ts er over nadenken of dat roesje wel nodig is of niet. De keuze is niet aan Germie, maar aan de ts. Niet meer en niet minder. Fijn is een onderzoek nooit, het liefst wil je altijd wegblijven van dokters.

Ik wil de ts zeker sterkte wensen.

En zullen we nu gewoon weer lief doen en ontopic blijven?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 21:31

Ik probeer je niet te kwetsen, maar ik begrijp het gewoon niet. Je adviseert zo ongepast.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 22:11

Ik heb geen ervaring met gastroscopie, maar ik heb onlangs wel een lichte narcose gehad voor een slaaponderzoek.

Ik vond het jammer dat ze me weer wakker maakte. Want ik lag net zo lekker te dromen over Vitesse. En ik was helemaal teleurgesteld dat ik wakker moest worden, maar ik werd wel met een blij gevoel wakker.

Mijn pa heeft me toen opgehaald. Ik mocht weg nadat ik wat gegeten had. Dus al met al is het me 100 procent meegevallen. Het vervelendste vond ik het nuchter moeten blijven.

Overigens had ik voor het onderzoek telefonisch contact met de anesthesist. Dat is het perfecte moment om je angst bespreekbaar te maken en vragen te stellen

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 22:19

Urbanus schreef:
Ik probeer je niet te kwetsen, maar ik begrijp het gewoon niet. Je adviseert zo ongepast.

Niemand begrijpt Germie.....
En dat bokt er ook nog steeds in blijft trappen er nog serieus op in te gaan....verspilde moeite.

Want germie moet altijd even zeggen hoe geweldig ze is, welke fantastische keuzes ze in het leven maakt en deelt informatie waar niemand wat aan heeft of waar überhaupt nooit naar gevraagd is.

TS
ik ben ook een hele erge dromer, maar met een roesje herinner je je echt vrijwel tot niets

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 08:11

Zo op Germie hakken is ook niet nodig want dan krijgt terecht het gevoel dat mensen haar willen kwetsen en dat gevoel wil ik niet voeden.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 08:47

Mijn ervaring bij een gastroscopie is positief. Ik ben geen held, echt een controlefreak, maar de verpleegkundigen naast je stellen je erg op je gemak en geven je advies hoe zo ontspannen mogelijk hier doorheen te komen. En een roesje is ook oké, als dat voor jou beter voelt. Succes!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 10:18

Er is alleen gezegd waarom Germie ergens voor zou kiezen en wat voor hem het beste is. Er staat nergens hoe geweldig Germie is. Tevens staat er bij dat de TS zelf mag kiezen, het wordt niet opgelegd. Er staan argumenten met het waarom bij, want direct weer alles kunnen doen is doorslaggevend. Dus het is niet eens zomaar een wel of niet. Prima verwoord dus, geen oneliners.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 10:21

Germie voel je niet zo aangevallen en de noodzaak jezelf te verantwoorden. Heel eerlijk, je kraakt mijn ervaring af, zonder naast mij te hebben gestaan de afgelopen weken, omdat jouw situatie anders is. Prima.

Om je eigen profiel te quoten

Citaat:
Een advies is een advies. Je mag het in de wind slaan, en daarmee doe je niets fout. Je bent daarmee nog steeds sociaal. Sommige adviezen zijn gewoon niet geschikt voor iedereen. Accepteer dat dan ook.

Volg je eigen advies en accepteer dat Ipv jouw mening door te drukken