Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
SusanH schreef:Ik heb me daardoor wel eenzaam gevoeld. Ik was ook wel graag op mezelf, maar meer steun of zo, of gewoon het gevoel gezien te worden. Dat heb ik wel gemist.
Berryz schreef:Aangezien ik Al zeker 3 Keer de term pddnos heb zien voorbijkomen. Deze diagnose bestaat niet meer en valt gewoon Onder autisme spectrum stoornis.
Verder ga ik niet meer meelezen, want ik ga mezelf anders boos maken. Maar ik vond dat wel belangrijk om te melden als zelf autist zijnde....
pmarena schreef:Wat balen Pablo.... heb je enig idee waarom ze jou niet ook gewoon in de autisme-molen mee liet draaien...? Was het simpelweg dat jij te goed functioneerde, al helemaal in vergelijking tot je broertje...?
Echt heel erg sneu dat jouw overprikkeling dan niet serieus werd genomen.... oneerlijk voelt dat dan, en pijnlijk "ondergeschikt" ook
Ik kan het me heel goed voorstellen als je niet of maar zeer beperkt voor je broertje wilt zorgen.
Hopelijk is daar dan begrip voor en wordt er niet verwijtend naar gekeken vanuit de familie.
Persoonlijk vond ik dat het ergst, dat andere mensen je zo veroordelen als "de slechterik" terwijl ze geen idéé hebben wat er zich achter de deuren afspeelt bij een gezin.
superpony schreef:@Ruitje, Jij mag wel reageren op mijn mening en wat ik vind? Maar ik mag niet zeggen wat ik van de negatieve reacties hier vindt?
Ten eerste reageer jij vanuit je werkervaring en dat is totaal niet hetzelfde als verbonden zijn als familielid. Dat je het vanaf de buitenkant hebt gezien of ervaren zegt me nog steeds heel weinig. Vooral omdat we van die 39jr 36jr ervaring hebben met dagbesteding en weten hoe mensen daar werkten, dachten en handelde. Er zit veel verschil in, maar de laatste jaren was dit zeker niet positief meer.
Qua mentorschap, bewind etc verschilt het enorm per situatie. Maar ik moet er niet aan denken dat een zgn professional het gedaan zou hebben. Ja, wij waren nauw betrokken, maar maakten wel alles mogelijk voor mijn broer.
Onze ervaring bij anderen met professionals is dat die veel meer afstand hebben en vaak volgens richtlijnen denken en ook nog vaker vergeten dat het gewoon mensen zijn van vlees en bloed. Uit alles blijkt, ook hier, dat er nog steeds minderwaardig wordt gedacht over mensen met een handicap en zo wordt ook gehandeld.
En ja, ik vind ook dat we nu in een maatschappij leven waar ontzettend veel wordt gezeurd en geklaagd en dat veel te sterk wordt gevoed. Dat lees ik hier ook. Als je negatief bent, kan je een aai over je bol krijgen. Je wordt er eerder negatiever van, dan dat je een stimulans of opbeurend bericht krijgt om er wel mee om te kunnen gaan.
Gister toevallig nog een mooi stuk en onderzoek gelezen over de oorzaken van stress tegenwoordig. Alles moet veel, mooier, groter en luxer en tegenslagen kunnen we niet meer mee omgaan. In onze tijd was het een taboe en mijn broer moest maar weggestopt worden. Maar mijn moeder klaagt nooit (9 ook niet nu ze kanker heeft) en pakt het aan. Dat was die generatie.
En zonder allerlei poespas en 100 speciale mensen met div functies heeft dat dus ook een positief resultaat gehad. Maar dat mag niet gezegd worden, want men wil graag negatief zijn en elkaar naar beneden blijven trekken.
De gehandicapte zorg is al jaren hard achteruit gegaan, dus daar hoef je ook niks te verwachten. Vergeleken bij vroeger ook geen goed personeel, veel geklaag en weinig inzet.
Dat helpt ook niet.
Maar goed, ik ontstip, want net als al werd aangegeven door mensen met een beperking, waar totaal niet!! naar is geluisterd, maak je je alleen maar boos hoe hier gesproken wordt. Alleen als je schrijft wat men wil horen is het allemaal mooi en fijn. Heel herkenbaar.
pmarena schreef:Ik denk eigenlijk dat wel of geen ellende in het gezin, op het gebied van zich achtergesteld voelen van 1 van de kinderen, niet eens zo zeer door een handicap / uitdaging / aandoening komt van 1 van de kinderen. Maar dat het meer is hoe de betreffende ouders er mee omgaan.
Natuurlijk is het lastig als 1 kind wat pittiger is, op welke manier dan ook. En ouders zijn ook maar mensen met een beperkte hoeveelheid tijd en energieMaar in een ideale wereld zouden mensen ervoor moeten waken dat ze hun kinderen wel gevoelsmatig "gelijk" en eerlijk behandelen, dat alle kinderen op een even hoog plekje staan binnen de rangorde en genoeg liefde en waardering krijgen, en genoeg ruimte om te groeien en bloeien
Maar in al het gedoe van alledag is dat denk ik in heel veel gezinnen wel moeilijk en delven de "makkelijke" kinderen al snel het onderspit want met hen gaat het toch wel goed allemaal, die passen zich maar aan