Overgang? Mezelf een beetje kwijt zijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 09:36

Ik heb het goddank achter de rug.

TS je hebt je Bokt naam mee voor deze periode.. :D

Herken alles wel zo’n beetje. Vooral het jezelf kwijt zijn en dat vreselijke korte lontje.
Heb er niets aan gedaan verder en ben het ondergaan. Nouja eerder mijn man vrees ik. :o
Geen bloed laten prikken, pleisters medicatie of wat dan ook. Ik wist dat het ooit zou komen en zou eindigen. Zo goed mogelijk geprobeerd me er vooral niet mee bezig te houden. Vrees dat mijn omgeving er meer van doen heeft gehad dan ikzelf.

Slechte nieuws: het wordt een rolercoaster. Goede nieuws: het gaat over!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 13:23

Ik ben vrij soepel door de overgang gerold, maar wel met een beetje hulp van orthomoleculaire arts.

Rocamor schreef:
Daffodil, hou er rekening mee dat heel veel vrouwen in de overgang het stempel burnout krijgen, terwijl het overgangsklachten zijn

De overgang is een gewoon proces en het hoort geen marteling te zijn.

Je eierstokken gaan minder werken en de bijnieren moeten dit opvangen.

Helaas werkt het opvragen niet altijd even goed.
Daar liep het bij mij ook spaak - maar bleek gemakkelijk te verhelpen.

Niet blijven tobben hoor!!

Storm

Re: Overgang? Mezelf een beetje kwijt zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-23 19:19

Nogmaals bedankt voor al jullie ervaringen en tips.

Ik ga volgende week eerst naar de huisarts, eens horen of ik een bloedtest ofzo kan krijgen.

Vandaag heb ik zo'n test bij Kruidvat gedaan, het ziet eruit als een zwangerschapstest. Als de testlijn even donker of donkerder is dat de controlelijn, ben je in de overgang. Bij mij was deze lichter.

Afbeelding

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 20:03

DuoPenotti schreef:
senna21 schreef:

Deze klachten horen ook bij Hashimoto. Dat is aantoonbaar in een bloedtest. Veel huisartsen zijn daar nog niet bekend mee.

Hoezo zijn artsen niet bekend met de meest voorkomende vorm van een trage schildklier?

O a. Een vriendin van mij heeft vijf jaar lang klachten gehad die werden geweten aan burnout en overgang terwijl ze daar al lang doorheen was.
Totdat een nieuwe huisarts wel het juiste onderzoek deed.

Eifelopfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 20:32

ik slik Klimaktoplant N is homeopatisch. Ik had vantevoren nooit gedacht dat het zo helpen maar het doet het echt. Ik sliep amper nog door al die opvliegers maar ik heb nu echt nergens last meer van. Heeell fijn! Ik woon in Duitsland maar er zijn denk ik wel apotheken die het ook naar NL verzenden.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 21:16

Ik ben al een paar jaar in de overgang, en gélukkig lijkt het allemaal wat minder te worden, ik neem van A Vogel de dormeasan extra sterk, daarmee zijn de opvliegers snachts en het nachtzweten wel met 80% verminderd, ik heb nu nog alleen soms een vreselijk opgejaagd gevoel , echt niet te harden,...

En ik ben altijd heel blij als het heel koud is buiten, dan kan ik weer eens onder een dekbed slapen, ik slaap zo graag onder iets wat een beetje zwaar is, en dat gaat al jaren niet meer.... Ik vind het echt vreselijke jaren geweest, en zal echt blij zijn als die ellende over is... :j

vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 21:42

Ik heb mij ook verdiept in Doxylamine maar niet genomen vanwege het volgende:
"Doxylamine: oorspronkelijk ontwikkeld als middel bij allergie. Omdat het ook sufheid als bijwerking heeft, wordt het hier al geruime tijd niet meer voor gebruikt. Maar fabrikanten van zelfzorgproducten gebruiken deze bijwerking juist om het als slaapmiddel te verkopen. Maar of het de slaap daadwerkelijk verbetert, is nooit wetenschappelijk onderzocht. Het versuffende effect van Doxylamine neemt af naarmate je het langer dan een aantal dagen gebruikt. Het kan bijwerkingen geven als duizeligheid, hoofdpijn, verwardheid en moeilijk kunnen uitplassen."

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 21:47

vierspan schreef:
Ik heb mij ook verdiept in Doxylamine maar niet genomen vanwege het volgende:
"Doxylamine: oorspronkelijk ontwikkeld als middel bij allergie. Omdat het ook sufheid als bijwerking heeft, wordt het hier al geruime tijd niet meer voor gebruikt. Maar fabrikanten van zelfzorgproducten gebruiken deze bijwerking juist om het als slaapmiddel te verkopen. Maar of het de slaap daadwerkelijk verbetert, is nooit wetenschappelijk onderzocht. Het versuffende effect van Doxylamine neemt af naarmate je het langer dan een aantal dagen gebruikt. Het kan bijwerkingen geven als duizeligheid, hoofdpijn, verwardheid en moeilijk kunnen uitplassen."

Ik neem het dagelijks en nergens last van. Niks van genoemde bijwerkingen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 21:54

Je hoort dat niet langer dan enkele dagen tot 2 weken te gebruiken. Het is niet echt een heel onschuldig spulletje. Heeft ook veel wisselwerking met andere medicatie.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 21:58

Sizzle schreef:
Je hoort dat niet langer dan enkele dagen tot 2 weken te gebruiken. Het is niet echt een heel onschuldig spulletje. Heeft ook veel wisselwerking met andere medicatie.

Ik heb geen andere medicatie. En ik neem een lage dosering. Ik breek ze doormidden of soms in 3-en. Ik doe het er prima op, al jaren.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 23:19

chevax schreef:
Ik zit met dezelfde vraag. Heb nog last gehad van menstruatie, geen buikpijn of wat dan ook. Het is ook gewoon plots gestopt. Zo regelmatig als een klok, tot m’n operatie in oktober, daarna niks meer. Na vorige operaties ging alles gewoon door. Maar…. Ik word gek van dat zweten ‘s nachts. Ik dacht eerst dat het is omdat ik m’n pijnstilling aan het afbouwen ben, dat het een soort ontwenningsverschijnselen zijn. Maar overgang lijkt me ook goed mogelijk. Ben 49.

Ik weet niet of het in jouw geval ook kan, maar je kunt ook acuut in de overgang komen door trauma.
Aangezien jouw lichaam zoveel te verdragen heeft, zou ik me kunnen voorstellen dat jouw lichaam reageert als in geval van trauma.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 18:13

Ik zie weer diverse tips voorbij komen. Hashimoto is mij bekend, maar de arts heeft t daar nog niet over gehad. Ik ga volgende week wel even contact opnemen maar heb in de tussentijd mooi de pillen van SuzanneF besteld, ik ga dat gewoon uitproberen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 22:50

Nikass schreef:
chevax schreef:
Ik zit met dezelfde vraag. Heb nog last gehad van menstruatie, geen buikpijn of wat dan ook. Het is ook gewoon plots gestopt. Zo regelmatig als een klok, tot m’n operatie in oktober, daarna niks meer. Na vorige operaties ging alles gewoon door. Maar…. Ik word gek van dat zweten ‘s nachts. Ik dacht eerst dat het is omdat ik m’n pijnstilling aan het afbouwen ben, dat het een soort ontwenningsverschijnselen zijn. Maar overgang lijkt me ook goed mogelijk. Ben 49.

Ik weet niet of het in jouw geval ook kan, maar je kunt ook acuut in de overgang komen door trauma.
Aangezien jouw lichaam zoveel te verdragen heeft, zou ik me kunnen voorstellen dat jouw lichaam reageert als in geval van trauma.

Dat is indd wel een goeie om eens voor te leggen aan de arts. Bedankt voor het meedenken!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 23:32

Daf, zorg goed voor jezelf hé. Die rollercoaster is niet min geweest het afgelopen jaar.

Zo herkenbaar, jullie verhalen. Van zweten heb ik gelukkig geen last (voorlopig), maar voor de rest…. Gezellig is anders.

Ik zit idd al maanden thuis met de diagnose “burnout” terwijl ik eerlijk gezegd voor geen meter geloof dat ik daar last van heb. Maar goed, de pauzeknop moest idd wel eens stevig ingeduwd worden, want goed ging het nu ook niet bepaald.

Hét voordeel aan samenzijn met een vrouw : ik hoef niks uit te leggen want ze herkent het maar al te goed. :D

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 07:09

Alles wat hier genoemd wordt zooooo herkenbaar!
En leeftijd maakt tegenwoordig niks uit lijkt wel. Werd in eerste intantie ook te jong voor overgang bestempeld maar daar kwam huisarts later op terug. Was 42 toen t begon. Nu 1,5 jr later is het met wat vlagen gezakt.

Heb gelukkig lieve begripvolle mensen om me heen. Vind t nog wel vervelend om te moeten zeggen dat t de overgang is en als reactie "nog steeds?!?!?" te krijgen ;(

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-23 22:43

Het is al een aantal weken geleden dat ik dit topic opende, maar wil graag een update plaatsen.

Ik ben bij de huisarts langs gegaan en heb Femoston gekregen. Na 2-3 weken verwachtte ik dat ik weer enorm chagrijnig zou worden, maar dat bleef weg. Ik ben nu aan het eind van de 1e pillenstrip en heb maar 1 keer een nachtelijke zweetbui gehad afgelopen weken. Ik voel me heel anders, weer bijna als vroeger! Het verschil is groot!

Ik zou nu ongesteld moeten gaan worden, ik hoop dat dit ook minder heftig is als voorgaand jaar. Maar tot nu toe ben ik wel erg tevreden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 07:19

Dat klinkt positief. Wat doet Femoston?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 08:27

had je nog aanvullend bloedonderzoek laten doen?
of gewoon op basis van je klachten dat je de femoston gekregen hebt.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-23 08:37

Femoston vult het hormoon aan als dat ik voorheen had. Het is geen anticonceptie.

Ik heb 3 strips meegekregen, daarna kijken we hoe het heeft gewerkt.

Bloedonderzoek was nog niet nodig nu omdat deze klachten overduidelijk bij de overgang hoorde aldus de arts.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 09:14

ah ok, nou fijn dat het helpt!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 09:50

Ja kijk - zo kan het ook.
+:)+
Fijn...!!!! :) :) :)

De overgang hoeft echt geen marteling te zijn...!

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 10:10

Ik meld me hier ook :o
Ik word dit jaar 45 en merk dat ik al maanden regelmatig om niets super chagrijnig kan worden, me ineens zorgen ga maken/angstig voel over dingen waar ik me voorheen niet druk om maakte, af en toe nachtzweten is ineens ook een dingetje (inclusief dus regelmatig wakker worden), en ondanks dat ik 5x per week in de gym zit waarvan per keer 45 minuten flinke cardio (naast krachttraining) en daarnaast 3x per week een uur flink wandel, ben ik 8 kilo aangekomen. Hoe dan? Helaas is dit niet alleen spierweefsel.... |(

Mijn menstruatie is wel veranderd in cyclus, maar op zich nog wel redelijk en met de thuistest kwam er niet echt iets uit. Vraag me af of dit een pre periode is op de overgang, of dat ik misschien een testje moet doen op de werking van mijn schildklier. Iemand tips?
Laatste bloedonderzoek was in maart, maar geen idee of daar de schildklier standaard in was meengenomen. Hierin waren verder geen ontstekingswaarden of andere bijzonderheden te zien.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 14:41

Het gemene aan de overgang is ,dat het simpel bij iedere vrouw anders verloopt.
Opvliegers, stemmmingswissel, enz dat zijn de grove lijnen die veel vrouwen gemeen hebben maar even niet alle...
Die een komt aan, de andere valt af (zoals ik bvb) , bloedverlies of niet, .
Er zijn zo ontzettend veel facetten... en nergens een echte houvast.
Soms wordt ik er knettergek van... en uiteraard ook van mij.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 15:18

Volgens mijn gynaecoloog kan je vanaf de 35e al in een 'pre-overgang' komen met alle klachten de erbij horen.
Het is de moeite waard je te verdiepen in bio-identieke hormonen. De inzichten zijn daarin de laatste jaren erg ontwikkeld en dus ook veranderd.
Tijdens de overgang ontstaat een tekort aan oestrogeen en progesteron. Dit kan heel veel klachten geven. Hormonen schommelen per dag. Bloedtesten en andere testen om je hormonen te meten hebben dan ook helemaal geen nut. Een dag later kan je weer totaal andere waardes hebben.
De meeste huisartsen hebben geen kennis van hormonen en veel gynaecoloog gaan daarin ook niet mee met de ontwikkeling. Ik heb gelukkig een gynaecoloog gevonden die dat wel doet en ik heb nu (op mijn 41e) bio identieke hormonen voorgeschreven gekregen omdat ik ontzettend slecht ging op synthetische hormonen (mirena spiraal, de pil etc). Ik gebruik nu oestrogeen pleisters en progesteron capsules.

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 15:21

wauw, herkenbaar.
Ik voelde me ook al een tijd zo slecht in mijn vel zonder dat er reden toe was.
Toen begin januari mijn paard overleed werd het er al niet beter op. Had echt het gevoel of ik er allemaal niet meer mee om kon of niet meer wist hoe.
Ook tegen dat ik weer ongesteld moet worden ben ik opgeblazen en heb heel veel last van spierpijnen. Zijn er meer mensen die dat hebben? Die spierpijnen?