Vitamine D niet meer vergoed!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 12:14

Je kan ze via facebook bij de groep vitamine d en k2 tekort kopen.
Dat zijn die van 5000 en k2 voor een jaar genoeg.

Afbeelding

pluisje88

Re: Vitamine D niet meer vergoed!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 12:32

Ik gebruik al jaren vitamine d (en vele andere supplementen) en nog nooit 1 euro van vergoed gehad. Ik vind het persoonlijk ook kolder dat de zorgverzekering dat zou moeten vergoeden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 12:39

tja, anderzijds, de problematiek die je krijgt door een chronisch vit D tekort is waarschijnlijk duurder dan de vitamines suppleren.
Maar dat is een beetje de standaard in onze zorgsystemen, er is een sterk curatief systeem en geen preventief systeem.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 12:39

Ik had liever gehad dat de lab kosten voor bloedonderzoeken vergoed werden, vele malen duurder dan vitamine d..

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 14:27

Muze schreef:
Ik had liever gehad dat de lab kosten voor bloedonderzoeken vergoed werden, vele malen duurder dan vitamine d..

Precies dat. Ik heb particulier bloedonderzoek laten doen. 300,-. Kun je heel wat pilletjes voor kopen (oh dat moest ik daarna trouwens ook nog gewoon kopen haha)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 14:36

Al zou ik het nodig zijn dan kan ik het niet betalen. Dus ja misschien flauwekul dat het vergoed werd.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 15:09

Popstra schreef:
via Inet. BOL.COM
Vit D3 7000 I.E.
Van het merk Telesept.
1x per week 1 pil
Verpakkingen zijn voor 3 maanden.
13.99€

Dat kost de hele wereld niet!

Heeft geen enkele nut om dezE te nemen.
1x per week 7000 ie is veel te weinig. Gemiddeld moet je al 5000 ie per DAG innemen om op eenbgoed niveau vit d te komen en te blijven

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 15:23

B12 is in duitsland zo bestelbaar.
hydroxocobalamine.
Allerlei merken, unsere kleine apotheke heb ik goede ervaringen mee qua leveren/service.
En nu ik ze toch zelf moet betalen blijf ik dat zo doen alleen laatst waren er leveringsproblemen.
Waren ze er enkel nog per 100. :=
En 1500 ug ipv 1000, maar beter iets dan niets.
Dus ik spuit gewoon wat minder nu.
Beter dan niet en geen gedoe met de huisarts.
Hij weet wel dat ik ze daar bestel trouwens.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 23:06

Tieme schreef:
Heeft geen enkele nut om dezE te nemen.
1x per week 7000 ie is veel te weinig. Gemiddeld moet je al 5000 ie per DAG innemen om op eenbgoed niveau vit d te komen en te blijven

Nou dat vind ik nogal een uitspraak er zijn ook genoeg mensen die met de 5600 1x per week hun vitamine op peil kunnen houden.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 07:41

Mijn man is orthomoleculair therapeut en die zegt ook dat 7000 per week veel te weinig is.

Bloem39

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 09:17

marleen_usar schreef:
Mijn man is orthomoleculair therapeut en die zegt ook dat 7000 per week veel te weinig is.

Iedereen kan zich een orthomoleculair therapeut noemen, dit is geen beschermde titel, dus ook geen uitspraak met medische waarde. Of heeft hij wel een medische achtergrond?
Ik wel en ik verbaas me over hoe stellig hier van alles wordt geroepen. Ja, het klopt dat vitamine d tekort veel voor komt en fikse klachten kan geven. Maar een overschot aan vitamine d geeft ook risico's. Dus zoek iemand met medische kennis om je hier over te informeren en adviseren.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 10:03

Volgens mijn huisarts kwam het met m’n vitamine d vanzelf goed in de lente.. terwijl ik dus afgelopen september na een volle zomer buiten, gewoon weer eens een tekort had..
Vanaf nu slik ik dus gewoon altijd maar vitamine d want van die kennis hoef ik t duidelijk niet te hebben.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 10:08

marleen_usar schreef:

Waar baseert hij dat op ? Het lijkt me enorm aan de hoge kant.
Zelf slik ik 3 keer 2.000 IU per week, meestal dan.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 11:31

Ik kreeg voorheen ook capsules voorgeschreven van de arts en dat was 1x week nog minder dan 7000
Mijn D was daarna wel op pijl!

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 13:28

Bloem39 schreef:
Iedereen kan zich een orthomoleculair therapeut noemen, dit is geen beschermde titel, dus ook geen uitspraak met medische waarde. Of heeft hij wel een medische achtergrond?
Ik wel en ik verbaas me over hoe stellig hier van alles wordt geroepen. Ja, het klopt dat vitamine d tekort veel voor komt en fikse klachten kan geven. Maar een overschot aan vitamine d geeft ook risico's. Dus zoek iemand met medische kennis om je hier over te informeren en adviseren.

Overschot aan vitamine d heb je echt niet zO snel. Vitamine d waarde van 150 is bijvoorbeeld optimaal. Het is daarnaast natuurlijk wel de bedoeling dat je af en toe je vit d laat controleren om te kijken hoe het ervoor staat. In o.a. Duitsland en andere landen zijn ze veel verder met vitamine d en de invloed op het lichaam, ziektes, dat het met vit k2 en magnesium ingenomen moet worden enz.
Nederland loopt daarin wat dat betreft ver ver achter. Terwijl er al tientallen medische onderzoeken en artikelen te vinden zijn die aangeven dat vit d hoger moet zijn. Vooral veel huisartsen lopen ver achter de feiten aan. Logisch ook, die krijgen tijdens hun opleiding maar een klein stukje over vitamines.
Mijn huisarts vind een waarde van 40 bijvoorbeeld prima. Ondanks de klachten die ik had. Ik was niet zwanger, gezond, had geen donkere huidskleur, voeding was ok dus ik kon geen lage vitamine d hebben. Klaar ben je. Volgende huisarts vond 30 prima want:" daaronder werd het pas gevaarlijk en bijna iedereen liep met een tekort rond".
Mn 1e huisarts gaf meteen aan dat het door lage vit d kwam en dat hij minstens 80 moest wezen. Helaas met pensioen en haar opvolgster is het tegenovergestelde. -O-
Zoveel mensen met lage vitamine d klachten die met kluitje in het riet gestuurd worden of naar de psycholoog omdat het vast psygisch is. En die na inname hoge waardes opknappen.
Artsen zijn echt niet zaligmakend. Zoveel mensen die niet door een arts geholpen kunnen worden maar met een orthomoleculair arts wél.
Nogmaals: als je vit d regelmatig getest wordt om te checken of hij niet te hoog wordt dan is er echt niets aan de hand.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 14:02

150 wat? Welke eenheid.
Vanaf 125 nmol/L in bloed kan echt al voor stapelingsproblemen gaan zorgen hoor (o.a. nier schade). Eenmaal te hoog duurt het enorm lang voor het weer afgebouwd is.

Ik denk ook wel dat er te weinig aandacht is voor vitD, zeker nu er steeds meer gehamerd wordt op altijd insmeren buiten. Vooral bij depressie of gewone neerslachtigheid vind ik dat er erg weinig naar gekeken wordt. Wel is het onverstandig om zomaar hoog te gaan zitten doseren zonder te weten wat je startpunt is. Ik neem in de zomer niets en heb ook geen tekort. Niet iedereen heeft een tekort maar reclames doen je tegenwoordig anders geloven.

Als iemand wel met een flink tekort zit, opnameproblemen heeft of om medische redenen een verhoogte dosis nodig heeft dan hoort dat voor mij gewoon vergoed te worden. Dat is immers een medische behandeling. Echter kan ik me voorstellen dat een vergoedibg voor onnodig hoge prijzen zorgt omdat het via meer handen loopt voor iets wat eigenlijk niet heel duur is.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 14:23

Tja, ik ben vorig jaar best geschrokken.

Ik leef het jaar rond buiten en in de zomer helemaal.
En ook met voldoende onbedekte huid, die ik lang niet altijd insmeer.
Toch bleek eind augustus vorig jaar, toen ik met futloosheidsklachten bij de dokter aanklopte, dat mijn vitamine D echt wel behoorlijk laag was.
Vond de oplossing van mijn huisarts, slik maar wat bij vanuit de drogist, met mijn waarde van 29 dan wel weer wat summier.
En heb dus weliswaar zelf wat gehaald, maar in eerste instantie wel wat hoger gedoseerd ingenomen dan 1 per dag van de maximale dosering die vrij verkrijgbaar is in de drogisterijen.
En eenmaal een tijdje aan het slikken, verdwenen mijn vermoeidheids- en futloosheidsklachten als sneeuw voor de zon.

Als ik in de zomer al zo laag zit, terwijl ik ook wel eens binnen ben en nog jong genoeg om ruimschoots onder de leeftijd te zitten voor het standaard advies om vitamine D bij te slikken, dan durf ik niet meer zo goed te stoppen met suppletie.
En nu in de winter doseer ik ook af en toe een beetje hoger dan de dagelijkse dosis.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 15:33

Je hebt echt niet snel een teveel aan D eerder te weinig.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 15:46

Ik vermoed dat wanneer je alle Nederlanders test ruim 90 procent een tekort heeft. Ongeacht of je nou veel buiten bent of niet

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 17:12

Klopt bijna iedereen heeft een tekort maar niet allen D.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 17:16

purny schreef:
Ik vermoed dat wanneer je alle Nederlanders test ruim 90 procent een tekort heeft. Ongeacht of je nou veel buiten bent of niet

30-60% in west-Europa. In het midden-Oosten wel rond 80%.

Het is hoe dan ook handig om je start-punt te kennen voordat je willekeurig supplementeert.

Ik had 2 jaar terug ineens een sterk vitB12 tekort maar dat was met 1 kuurtje binnen no-time weer normaal en dus geen enkele reden om dan maar door te blijven slikken.

Als voedingssupplement zie ik persoonlijk ook geen reden tot vergoeden, immers geldt dat ook voor andere supplementen.
Bij supplementatie vanwege ziekte vind ik het logischer als het wel vergoed wordt, vooral bij opname problemen waardoor je al snel niet meer af kan met een potje van de drogist.

Bloem39

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 17:37

Je hebt inderdaad niet snel teveel vitamine d maar, zonder inderdaad een referentiepunt (bloedonderzoek) en controle hiervan loop je hier met hoeveelheden van 5000ie per dag wel risico op. En zijn niet de minste bijwerkingen, oa hartritme stoornissen en nierschade. Zomaar zulke hoge doseringen langere tijd slikken is gewoon niet slim.
En dat doet niks af aan dat het belangrijk is een eventueel tekort wel te signaleren en te behandelen.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 17:48

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 20:17

Bloem39 schreef:
marleen_usar schreef:

Als ik na mijn artsen had geluisterd, liep ik nog rond met een flink te kort :')

Ik heb niet zoveel vertrouwen in artsen met zogenaamd medische kennis in vitamines :+

nienmoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 21:09

Het is toch al een hele tijd zo dat Vitamine D niet meer vergoed wordt? Ik slik het ook maar haal het al zeker twee jaar bij Holland and Barrett/De Tuinen omdat ik bij de apotheek duurder uit was. Bij Holland and Barrett hebben ze nog wel eens leuke aanbiedingen.