Medicatie niet op voorraad, wat te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shadow0

Berichten: 44730
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 20:40

gomir schreef:
Niet als je van de alternatieven de voor- en nadelen wilt bespreken met je patiënt en dan samen tot een beslissing komt wat de beste optie is. Het is meestal niet zo zwart-wit...


Dat kan wel spelen hoor, maar het nut is sowieso beperkt als je niet kunt zien wat er wel voorradig is - en de enige die dat kan beantwoorden is iemand van de apotheek.
Maar zodra het nuttig is om de patiënt te betrekken: vooral doen. Waar ik me tegen verzet is dat de patiënt tot administratieve kracht gemaakt wordt die heen en weer moet communiceren tussen huisarts en apotheek zonder dat het iets nuttigs toevoegt, alleen maar omdat de tijd van de patiënt het goedkoopst verspild kan worden.

(En nogmaals: ik denk dat het uiteindelijk zeker niet alleen de tijd van de patiënt verspilt, ik denk dat het ook aanzienlijk meer tijd kost voor iedereen inclusief de apotheken en de huisartsenpraktijken, en meer kansen op miscommunicaties en fouten geeft die vervolgens ook weer hersteld moeten worden, waardoor de druk alleen maar hoger wordt en de chaos groter.)

Kaatje_S

Berichten: 1066
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 21:28

Shadow0 schreef:
Ik snap precies wat je zegt, maar ik vind dus dat het de taak is van de apotheek om dat te noteren en dan contact op te nemen. En ja, een uiterste datum waarop ze zelf contact op moeten nemen als backup is dan best prima, als reserve. Maar de verantwoordelijkheid voor het bestellen en voor constateren dat de bestelling er niet is, hoort bij de apotheek te liggen, niet bij patienten.


Dan mag er wel heel wat extra personeel worden aangenomen. Hier is gewoon domweg geen beginnen aan. 1 persoon kan dit prima voor zichzelf,
de apotheek echt niet voor al haar patiënten.


Shadow0 schreef:
Jullie hebben geen telefoon om die arts zelf te bellen en om dit soort zaken direct door te spreken? (Er zijn ongetwijfeld situaties waarbij het nuttig is om dit wel via de patient te doen, maar in veel meer situaties heeft de patient niets nuttigs toe te voegen aan dit verhaal: de arts weet wat er nodig is, de apotheek weet wat er leverbaar is, de patient weet allebei niet. Dan ben je hooguit een soort postduif. Directe communicatie is zoveel sneller en zinvoller.)


Nee, er komt geen postduif gesprek. De patiënt bespreekt de opties met de arts, wat voor hem/haar in de specifieke situatie de beste optie is en de arts stuurt een nieuw recept. Binnen geneesmiddelengroepen is niet alles zomaar uitwisselbaar.
In sommige eenvoudige gevallen kunnen we wel een voorstel doen bij de huisarts, dit doen we dan idd zelf.

Daarnaast reageer je op XiiaaooNaa dat een patiënt een niet kloppend recept zou moeten fixen. Zij zegt juist dat de apotheek hier de zorg voor draagt.

Maar ben blij dat jij weet hoe het allemaal moet en beter kan, zou je wat mee moeten doen

Shadow0

Berichten: 44730
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 21:55

Kaatje_S schreef:
Dan mag er wel heel wat extra personeel worden aangenomen. Hier is gewoon domweg geen beginnen aan. 1 persoon kan dit prima voor zichzelf, de apotheek echt niet voor al haar patiënten.


Nee, veel patienten kunnen dit niet voor zichzelf, en je daar bewust van zijn lijkt me belangrijk voor een apotheek, en een patient kan dit ook niet omdat ze de informatie niet hebben.

De enige oplossing die ik kan verzinnen is dat patienten de apotheek vaker gaan bellen vooraf. Maar... dat kost de apothekersassistenten toch alleen maar meer tijd? Het is een extra telefoontje waarvoor ze speciaal op een apart moment dat voor hun wellicht helemaal niet uitkomt apart moeten uitzoeken of iets wel of niet in orde is.
Daarna moet het alsnog gefixt worden, dus je hebt met dat telefoontje geen tijd gewonnen, het kost alleen maar tijd voor een extra check. Dat is pure verspilling. Je bent meer tijd kwijt om uiteindelijk op precies hetzelfde punt uit te komen.

Citaat:
Nee, er komt geen postduif gesprek. De patiënt bespreekt de opties met de arts, wat voor hem/haar in de specifieke situatie de beste optie is en de arts stuurt een nieuw recept. Binnen geneesmiddelengroepen is niet alles zomaar uitwisselbaar.


Mooi dat je zo stellig kunt zeggen dat er geen postduifgesprek komt - die situatie komt echt wel regelmatig voor. (Ik heb zelf echt wel een paar keer heen en weer gelopen tot ik aan de balie vroeg of ze niet beter even zelf konden bellen, nu meteen. En ik heb dus ook nu pas gemerkt hoeveel het uitmaakt als de apotheek een heel klein beetje proactiever is, en hoeveel tijd het scheelt - maar niet alleen voor mij, ook voor de apotheek. Want dat soort onzin kostte de apotheek dus ook meerdere baliegesprekken met mij die helemaal wegvalt als het probleem veel eerder gespot werd en veel eerder opgelost.

Het omzetten op een verkeerd merk bijvoorbeeld en daarna een discussie met een patient, waarna je alsnog het andere merk moet bestellen, en misschien nog ergens achter uit de kast voor een dag ofzo mee kunt geven - het is allemaal vooral een heleboel verspilling van tijd van de mensen in de apotheek zelf. Die er niet hoeft te zijn als er eerder op gelet wordt. (Eerder het betreffende merk bestellen, eerder melden als dat er niet is en de alternatieven bekijken.) Uiteindelijk moet het namelijk hoe dan ook, dus je wint niks door het op het laatste moment aan te laten komen. Maar je krijgt wel heel veel stress, fouten, frustratie en noodoplossingen. Een klein beetje meer vooruitkijken heeft zoveel effect.

Citaat:
In sommige eenvoudige gevallen kunnen we wel een voorstel doen bij de huisarts, dit doen we dan idd zelf.


Fijn, dat lijkt me logisch, maar waarom koos je er dan voor om te benadrukken dat je dat meestal niet doet?

Kaatje_S

Berichten: 1066
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Re: Medicatie niet op voorraad, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 22:21

Omdat dat meestal dus niet kan of mag. En alles dus niet zo zwart wit is als jij het stelt, maar je wel continu conclusies trekt.
En zoals we steeds al proberen duidelijk te maken is het zo veelomvattend, zijn er vele regeltjes, is er hoge tijdsdruk, vaak te weinig personeel en is elke situatie en patiënt anders.

Er zullen vast rottige apotheken zijn, maar de meeste doen echt wel hun best.

Achterom
Berichten: 23617
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 00:04

Kaatje_S schreef:
Omdat dat meestal dus niet kan of mag. En alles dus niet zo zwart wit is als jij het stelt, maar je wel continu conclusies trekt.
En zoals we steeds al proberen duidelijk te maken is het zo veelomvattend, zijn er vele regeltjes, is er hoge tijdsdruk, vaak te weinig personeel en is elke situatie en patiënt anders.

Er zullen vast rottige apotheken zijn, maar de meeste doen echt wel hun best.

Dus omdat ze hun best doen mag er niets meer gezegd worden?
Sorry hoor, maar ook bij mij gaan van de reacties van de apothekersassistenten hier de haren recht overeind staan. Wauw.
Dat verklaart een hoop.

candalisa

Berichten: 3513
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Medicatie niet op voorraad, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 00:55

Wat een geluk dat je toch nog kon krijgen! Hier is mijn medicatie sinds oktober niet leverbaar. Nu ben ik dus een soort proef konijn om te kijken welke net zo goed of oog voldoende werkt. Van de een wordt ik nog zieker dan de ander maar zonder lukt niet. Ook zelfde probleem gehad dat de huisarts het voor moet schrijven en omdat de apotheek HUN niet belt is het helemaal niet waar dat het niet voorradig is dus doen ze het niet. Nu heeft mijn apotheek het gewoon meegegeven en krijgt de huisarts de recept aanvraag achteraf. Ik zit vaak in paniek over mijn medicatie omdat de huisarts steeds zo moeilijk doet daarvan mag ik 48 uur van tevoren aanvragen maar de apotheek wilt een week zodat ze de tijd hebben het klaar te maken maar huisarts weigert het. Het is elke keer een gevecht en kost zoveel energie. Een weekend zonder medicatie en heeft mij een weekend lang toevallen bezorg…

mick75

Berichten: 4566
Geregistreerd: 18-04-08
Woonplaats: In Hell

Re: Medicatie niet op voorraad, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 01:05

Onvoorstelbaar hoe moeilijk zorgaanbieders het kunnen maken. En een hele dikke veer voor zowel mijn huisartsen (zijn er 2) als de apotheek die allebei goed willen meedenken en helpen. Hoewel het volgens beide al scheelt dat hun systemen op elkaar afgestemd zijn, dat scheelt beiden heel veel werk en is voor de patient overzichtelijk.

Het kan dus wel!!!

Kaatje_S

Berichten: 1066
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 02:53

Achterom schreef:
Kaatje_S schreef:
Omdat dat meestal dus niet kan of mag. En alles dus niet zo zwart wit is als jij het stelt, maar je wel continu conclusies trekt.
En zoals we steeds al proberen duidelijk te maken is het zo veelomvattend, zijn er vele regeltjes, is er hoge tijdsdruk, vaak te weinig personeel en is elke situatie en patiënt anders.

Er zullen vast rottige apotheken zijn, maar de meeste doen echt wel hun best.

Dus omdat ze hun best doen mag er niets meer gezegd worden?
Sorry hoor, maar ook bij mij gaan van de reacties van de apothekersassistenten hier de haren recht overeind staan. Wauw.
Dat verklaart een hoop.


Ik zeg toch niet dat er niks gezegd mag worden? Zeker mag je kritisch zijn als het om je medicatie gaat. En ja, ook ik vind het ernstig dat er blijkbaar apotheken zijn die zich niet inzetten voor hun patiënten.

Maar ik krijg hier af en toe het idee dat men verwacht dat apotheken een soort wonderwinkel zijn, waar we toverstafjes hebben. Helaas is dit niet zo...

Shadow0

Berichten: 44730
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 10:30

Kaatje_S schreef:
Maar ik krijg hier af en toe het idee dat men verwacht dat apotheken een soort wonderwinkel zijn, waar we toverstafjes hebben. Helaas is dit niet zo...

Dat is echt je eigen interpretatie hoor, niemand verwacht toverstafjes. Maar men verwacht dat je fatsoenlijk en op tijd communiceert en het probleem niet afschuift op mensen die er niks aan kunnen doen.

En ikzelf verwacht een zeker onderliggend respect: je hebt te maken met patienten, niet met klanten. En een medische noodzaak is een medische noodzaak, geen smaak. Als de cola Zero op is en ik over moet op een ander merk is dat irritant. Als een noodzakelijk medicijn op is en je over moet op een andere variant waar je ziek van wordt, wellicht zelfs in het ziekenhuis belandt of dagen niet kunt werken, is dat echt een totaal andere context.

Onali
Berichten: 19104
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Medicatie niet op voorraad, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 12:36

Maar een apotheek behandelt niet, het dus dus geen patiënten maar klanten.
Wat JIJ vindt wat een apotheek moet doen is dus irrelevant.

_Mar3
Berichten: 661
Geregistreerd: 29-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 13:43

Interessante discussie. ik heb weinig met de apotheek te maken dus ik spreek niet vanuit eigen ervaring. Maar veel van wat Shadow zegt klinkt logisch. Desalniettemin is er denk ik een heel bureaucratisch systeem opgetuigd dat vooral voor winst zorgt bij de zorgverzekeraar, maar wat het lastig maakt voor de apotheek om de patiënt goed verder te helpen. Dit betekent echter niet dat er niet gediscussieerd kan worden over wat er beter zou kunnen.

Het is jammer dat er zo'n enorme druk op de zorg ligt in de huidige maatschappij en dat de politiek er voor zover ik zie maar weinig aan doet op dit moment.

@TS is het gelukt met het verkrijgen van de medicijnen?

Ineke2

Berichten: 34179
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 13:48

En toch moet ik Shadow in deze discussie gelijk geven. Hoe de apothekersassistenten in dit topic reageren maakt al gelijk dat ik de agressie aan de balie snap. Ik keur het NIET goed, maar als je als patiënt afhankelijk bent van bepaalde medicijnen snap ik wel dat er boosheid, frustratie en uiteindelijk agressie komt als er niet word meegedacht met de patiënt - klant.

Shadow0

Berichten: 44730
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 14:12

Onali schreef:
Maar een apotheek behandelt niet, het dus dus geen patiënten maar klanten.


https://www.apotheek.nl/zorg-van-de-apo ... ls-patient
Citaat:
Gaat u met een recept naar de apotheek? Dat betekent dat u met de apotheker een behandelingsovereenkomst afsluit. Hij is dan verplicht u goede zorg te bieden. Wat dat precies is, is vastgelegd in de Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO). De plichten die u als patiënt heeft, staan ook in deze wet.


Dit staat op de site van Apotheek.nl en dat is de informatiesite voor patiënten van de KNMP, de beroeps- en brancheorganisatie van apothekers. Veel officiëler kan ik het niet maken: de beroepsgroep en de wet zeggen het vrij duidelijk: je bent patiënt.

Kayleigh__

Berichten: 1082
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 14:13

Is het nog gelukt om de medicatie te krijgen, TS?
Ik raad je wel aan om bij de overstap naar een nieuwe apotheek ook de huisarts in te lichten zodat de recepten direct naar de juiste apotheek gestuurd worden. De huisarts moet dit namelijk vaak ook in zijn systeem aanpassen.
Ga ook in gesprek met je nieuwe apotheek; wat zijn je verwachtingen en kunnen zij deze wel waarmaken? Scheelt hopelijk veel stress in de toekomst als je weet waar je aan toe bent.


Apotheken zijn inderdaad onderbezet en hebben te maken met een zeer streng beleid vanuit verzekeringen en overheid waardoor het werk steeds lastiger word. Ik werk zelf als apothekersassistente en heb helaas geen toverstafje om alle tekorten op te lossen. Wél heb ik communicatieve vaardigheden om te overleggen met patiënt/klant én arts indien er een (dreigend) tekort is. Hier ook vrijwel nooit boze patiënten of agressie aan de balie; die angel is er al uit voordat de patiënt bij ons binnenkomt doordat er van te voren gecommuniceerd is met de patiënt. Ik snapte nooit zo goed waarom apotheken zoveel klaagden over agressie, maar na het lezen van dit topic snap ik (keur het niet goed uiteraard) echt wel waar de agressie vandaan komt. Misschien moeten we eens stoppen met het wijzen naar de overheid en de verzekeringen en de hand in eigen boezem steken :o

Amanda_T
Berichten: 5965
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 14:17

Van de week dit topic al gelezen en helaas vanmorgen ook te horen gekregen dat mijn medicatie van 15mg niet leverbaar was. Voorlopig staat het op de tweede week van februari en als ik ga voor de halve dosering (dus 2 tabletten van 7.5mg), moet ik rekenen op mei.

Ik heb gelukkig wel een meedenkende apotheek die me gelijk de helft van het restant mee gaf wat ze nog hadden (andere helft voor de andere patiënt die het ook slikt) en meteen is gaan rondbellen. Ik heb direct een recept meegekregen, zodat ik het, als ik het ergens vond meteen kon gaan halen.

Ik had geluk met de regio-apotheek bij het ziekenhuis hier. Die kon de 7.5mg per direct leveren, die heb ik ook aansluitend kunnen halen. Mijn oorspronkelijke dosering van 15mg, duurt bij hun ook nog 12weken. Wat een verschil van leverancier al kan doen. In het ziekenhuis heb ik het nu wel zelf moeten voorschieten. Mijn eigen apotheek regelt dat het met de juiste code toch vergoed word.

Eenmaal onderweg naar huis belde mijn eigen apotheek, om te melden dat ik het bij de regioapotheek kon krijgen. Apothekersassistente in kwestie had zelf ook al een aantal andere apotheken benaderd, omdat ze het erg vervelend vond dat ze niet kon leveren. Het kan dus wel!

En zodra het weer op voorraad is, word er ruim voldoende besteld om te zorgen dat we in ieder geval een voorraadje hebben. Ze hadden dit gewoon niet voorzien en met maar 2 patiënten die het gebruiken, kan ik me dat goed voorstellen.

MyWishMax

Berichten: 28233
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-23 16:28

Helaas nog geen geluk, nee. Hogere dosis heeft nog langere leveringstijd en 1 apotheek had nog wel wat, maar helaas zelf nodig voor patiënten. Daar kreeg ik dan weer excuses van dat ze niet konden helpen en het heel vervelend vonden.

Huisarts belt nog terug. De 'verkeerde' was aanwezig. Die kan wel helpen, maar de andere is degene die ooit deze medicijnen voorgeschreven heeft en altijd helpt met dosering, aanpassingen enzovoorts. Zij weet ook veel meer van mijn situatie, de ander niet, maar die heeft dus wel een briefje neergelegd haha.

genja
Berichten: 4035
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Medicatie niet op voorraad, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 23:17

Zelf werk ik in een ziekenhuis apotheek (geen politheek) waar het net wat anders werkt als een gewone apotheek net zoveel leverings problemen maar niet direct met de patiënt te communiceren. Al is een OK nou ook niet echt gelukkig als we een anesthesie middel niet hebben natuurlijk.

Maar ik moet zeggen dat ik alleen maar diep respect hebt voor mij collega’s in de openbare apotheek . Je hebt namelijk met zoveel problemen op het moment te maken dat hoe graag je ook wil het gewoon niet haalbaar is om
Voor iedereen bij te houden tot hoe lang ze Max nog medicatie hebben .
De meeste mensen zijn echt in staat om zelf dit in te gaten te houden als je dit Goed met ze overlegt . Dit geeft je ook de gelegenheid om bij de mensen waarbij dit niet lukt het wel in de gaten te houden . Als assistente kan je tijdens een gesprek namelijk over het algemeen prima inschatten of het problemen oplevert als je dit bij de patiënt zelf laat .

Verder heb je ook nog met een hoop regels te maken . Je hebt een baas die bepaalt hoe de werkwijze van een apotheek is in deze situatie. Je hebt met huisartsen in de regio te maken die misschien al Iang met de apotheker afgesproken heeft niet continue door de apotheek over leveringsproblemen gebeld te Willen worden . Specialisten is vaak ook weer een vak apart daarin .
Of te wel de assistente achter de balie wil je wel helpen maar heeft met allerlei situaties te maken die je niet direct tegen de patiënt zegt.
En denk dat de meeste assistentes het net zo vervelend vinden als een medicatie er niet is .
En als je op een werkdag de zoveelste patiënt tegen over je hebt staan die boos wordt maakt het je werk niet echt fijner en komen dingen er soms minder prettig uit.

Ineke2

Berichten: 34179
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 23:26

Je hebt verschil in boos worden. Als je wanhopig bent zoals ik mij in ts haar situatie heel goed kan voorstellen… Zij heeft zo te lezen haar zaakjes op orde en doet er vanuit haar kant alles aan om op tijd haar medicijnen weer aangevuld te hebben, dan is ietwat meer meedenken / proactiever zijn vanuit de apotheek wel het minste wat je mag verwachten naar mijn mening.

_Mir
Berichten: 1552
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 23:28

Moderatoropmerking:
Bericht leeggehaald omdat het niet aan de Boktregels voldoet.
Laatst bijgewerkt door Dani op 20-01-23 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht leeggehaald.

Ineke2

Berichten: 34179
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 23:34

_Mir schreef:
Bericht leeggehaald omdat het niet aan de Boktregels voldoet.

Is deze vraag echt serieus?
Laatst bijgewerkt door Dani op 20-01-23 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote leeggehaald.

Kaatje_S

Berichten: 1066
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 23:42

Kayleigh__ schreef:
Is het nog gelukt om de medicatie te krijgen, TS?
Ik raad je wel aan om bij de overstap naar een nieuwe apotheek ook de huisarts in te lichten zodat de recepten direct naar de juiste apotheek gestuurd worden. De huisarts moet dit namelijk vaak ook in zijn systeem aanpassen.
Ga ook in gesprek met je nieuwe apotheek; wat zijn je verwachtingen en kunnen zij deze wel waarmaken? Scheelt hopelijk veel stress in de toekomst als je weet waar je aan toe bent.


Apotheken zijn inderdaad onderbezet en hebben te maken met een zeer streng beleid vanuit verzekeringen en overheid waardoor het werk steeds lastiger word. Ik werk zelf als apothekersassistente en heb helaas geen toverstafje om alle tekorten op te lossen. Wél heb ik communicatieve vaardigheden om te overleggen met patiënt/klant én arts indien er een (dreigend) tekort is. Hier ook vrijwel nooit boze patiënten of agressie aan de balie; die angel is er al uit voordat de patiënt bij ons binnenkomt doordat er van te voren gecommuniceerd is met de patiënt. Ik snapte nooit zo goed waarom apotheken zoveel klaagden over agressie, maar na het lezen van dit topic snap ik (keur het niet goed uiteraard) echt wel waar de agressie vandaan komt. Misschien moeten we eens stoppen met het wijzen naar de overheid en de verzekeringen en de hand in eigen boezem steken :o


Ik heb gelukkig ook nooit last van agressieve patiënten/artsen/zorgmedewerkers.
Vandaag ook weer een halve dag bezig geweest met bestellingen, nazendingen, omzettingen. Het is echt problematisch zo weinig er leverbaar is momenteel. En dan hebben wij het geluk dat we om verzekeringen heen kunnen en ziekenhuisverpakkingen mogen bestellen. Ook voor patiënten niet fijn dat ze bv ipv 1 oogdruppel met 2 werkzame stoffen nu 2 oogdruppels met beide stoffen los moeten gebruiken, maar dat is dan nog de enige oplossing.



Shadow0 schreef:
Kaatje_S schreef:
Maar ik krijg hier af en toe het idee dat men verwacht dat apotheken een soort wonderwinkel zijn, waar we toverstafjes hebben. Helaas is dit niet zo...

Dat is echt je eigen interpretatie hoor, niemand verwacht toverstafjes. Maar men verwacht dat je fatsoenlijk en op tijd communiceert en het probleem niet afschuift op mensen die er niks aan kunnen doen.

En ikzelf verwacht een zeker onderliggend respect: je hebt te maken met patienten, niet met klanten. En een medische noodzaak is een medische noodzaak, geen smaak. Als de cola Zero op is en ik over moet op een ander merk is dat irritant. Als een noodzakelijk medicijn op is en je over moet op een andere variant waar je ziek van wordt, wellicht zelfs in het ziekenhuis belandt of dagen niet kunt werken, is dat echt een totaal andere context.


De ene medische noodzaak is de andere niet. Bij mensen met echt een medische noodzaak ga je uiteraard je uiterste best doen ergens wat te krijgen of van een zelfde merk een andere sterkte te krijgen. Er zijn ook situaties waarbij iemand gewoon een smaakje minder lekker vind of gehecht is aan een bepaalde kleur, soms zet de huisarts er ook maar medische noodzaak op om zelf van het 'gezeur' af te zijn (ja echt). Er wordt dan altijd overlegd of diegene toch niet iets anders wil proberen, maar als dat ene merk er landelijk niet is, dan wordt het toch echt lastig..


MyWishMax schreef:
Helaas nog geen geluk, nee. Hogere dosis heeft nog langere leveringstijd en 1 apotheek had nog wel wat, maar helaas zelf nodig voor patiënten. Daar kreeg ik dan weer excuses van dat ze niet konden helpen en het heel vervelend vonden.

Huisarts belt nog terug. De 'verkeerde' was aanwezig. Die kan wel helpen, maar de andere is degene die ooit deze medicijnen voorgeschreven heeft en altijd helpt met dosering, aanpassingen enzovoorts. Zij weet ook veel meer van mijn situatie, de ander niet, maar die heeft dus wel een briefje neergelegd haha.


Wat balen zeg! Ben eigenlijk wel benieuwd om welk middel het gaat, om evt eens mee te denken.


Wat zouden jullie dan verwachten in bv de volgende situatie? Gewoon uit interesse:
Er is een nieuw middel op de markt tegen hoge bloedsuiker. Dit kun je 1 keer per week spuiten, ipv dagelijks tabletten slikken, dus artsen en patiënten zijn enthousiast.
Door de ineens grote vraag naar dit middel is het al snel niet meer leverbaar. Er is een alternatief, dus dit wordt massaal ingezet, is daardoor ook al snel niet meer leverbaar.
Patiënt aan de balie baalt natuurlijk, dus als alternatief bied je toch weer de tabletten.
Patiënt reageert: Ik ga écht niet weer tabletten slikken!! Dat doe ik gewoon niet meer, punt!
Je probeert in een gesprek nog eea uit te leggen, maar niks helpt meer... En dan?

Avelienvd

Berichten: 7374
Geregistreerd: 28-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 23:43

_Mir schreef:
Bericht leeggehaald omdat het niet aan de Boktregels voldoet.

Dat is alsof je zegt: heb je al geprobeerd gewoon geen kanker/gebroken been/vul maar in te hebben...
Laatst bijgewerkt door Dani op 20-01-23 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote leeggehaald.

Lieffiefi

Berichten: 4726
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 23:50

_Mir schreef:
Bericht leeggehaald omdat het niet aan de Boktregels voldoet.


Mijn dochter moet écht een bepaald medicijn hebben anderd groeit een tumor.
Kind is 9 maanden en gebruikt dit al sinds 1 maand.

Ik zie het middel ook op de tekortenlijst staan, de artsen van ons streekziekenhuis waren bijna geschokt te zien hoeveel voorraad wij krijgen van het academisch ziekenhuis. Die gaven bij ons aan dat dat middel goud waard is en niet te krijgen is..

Gelukkig kàn het dus nog wel.. medicatie krijgen die niet leverbaar is. Maar vraag me niet hoe... i really dont know..
Laatst bijgewerkt door Dani op 20-01-23 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote leeggehaald.

Sanet

Berichten: 9006
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 23:56

_Mir schreef:
Bericht leeggehaald omdat het niet aan de Boktregels voldoet.


Oooooh! Wat een goed idee! Had ik eerder aan moeten denken, voordat ik een chronische ziekte kreeg %)
Laatst bijgewerkt door Dani op 20-01-23 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote leeggehaald.

Ladyson

Berichten: 3625
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 00:08

Kaatje_S schreef:
Wat zouden jullie dan verwachten in bv de volgende situatie? Gewoon uit interesse:
Er is een nieuw middel op de markt tegen hoge bloedsuiker. Dit kun je 1 keer per week spuiten, ipv dagelijks tabletten slikken, dus artsen en patiënten zijn enthousiast.
Door de ineens grote vraag naar dit middel is het al snel niet meer leverbaar. Er is een alternatief, dus dit wordt massaal ingezet, is daardoor ook al snel niet meer leverbaar.
Patiënt aan de balie baalt natuurlijk, dus als alternatief bied je toch weer de tabletten.
Patiënt reageert: Ik ga écht niet weer tabletten slikken!! Dat doe ik gewoon niet meer, punt!
Je probeert in een gesprek nog eea uit te leggen, maar niks helpt meer... En dan?


1. Ik vind het vanuit de leverancier niet goed dat ze hun forecasting en leveringen niet goed hebben afgestemd. Ik vind dat ze daar bewuster mee om zouden mogen gaan. Bijv per apotheek beschikbaar voor max 5 patienten in eerste instantie.

2. Ik vind dat er proactief gecommuniceerd zou moeten worden. De leverancier weet dat het te kort is en informeert de apotheek direct. De apotheek informeert de patient dorect, en niet pas als hij aan de balie staat.

3. Verder is het wel echt een luxeprobleem van de patient, maar ik snap de irritatie wel echt. Je hebt je uiteraard wel netjes te gedragen naar de assistente.

Hoe gaat 1 en 2 nu daadwerkelijk in de praktijk? Ben ik wel benieuwd naar. Ik kom gelukkig weinig in een apotheek.