Uitnodiging HPV vaccins op latere leeftijd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 10:19

Hannanas schreef:
Amber_ schreef:
Ik zou het zeker doen.

Helaas was ik te oud toen ze ermee begonnen ... nu kwam ik er gelukkig op mijn 30ste achter via een oproep van het Bevolkingsonderzoek, dat ik dus Pap3 had.

Nu 3 jaar later, 2 behandelingen verder mag ik eindelijk zeggen dat het rustig is. Hopelijk is het met de controle over een half jaar nog steeds weg, en niet voor 3de x weer terug is.

Ik had de enting in igg heel graag gehad.
Het enge eraan is vooral dat je niet merkt dat je HPV of afwijkende cellen hebt.... ik heb nooit klachten gehad en toch had ik het wel degelijk.

Zover ik lees heeft het nu ook zin voor ons dertig plus. Ook na / tijdens een verkeerd uitstrijkje.

Interessant ts!

Sterker nog, mijn zus hebben ze het aangeraden na herstel van baarmoederhalskanker.

Ik heb hem destijds ook niet gehaald, altijd spijt van gehad eigenlijk. Mijn zusje heeft een voorstadium en die heeft destijds een prik gehad (ipv 2) en dat ziet de arts ook echt als een voordeel. Ga hem zeker halen nu het kan.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 10:26

thequeensmum schreef:
Wat ik dan interessant vind, waarom heb je hem niet gekregen op je 12e? Neem aan dat destijds je ouders hierin zeggenschap hebben gehad?
Tweede interessante punt: waarom zou je hem niet halen nu?
Ik kan je tig linkjes sturen met wat het virus met je kan doen en hoe gemakkelijk je iemand besmet en besmet kan worden. Condooms voorkomen in dit geval niet dat je besmet raakt. Maar deze info kan je zelf vast ook wel vinden.
Ik kan geen zinnige reden bedenken waarom je het niet zou doen.
Er loopt hier een topic van een jonge vrouw met baarmoederhalskanker en het is echt verschrikkelijk. Ik wil hiermee niet zeggen dat het is veroorzaakt door het HPV virus, maar waarom het risico nemen?
Dus: alsjeblieft, ga de vaccinatie halen, niet alleen voor jezelf, maar ook voor een ander.

Wat een flauwekul, hoezo voor een ander ??? Waarom nu nog doen, lees je eerst eens in over alles en als je dan nog denkt het heeft zin doe je het, maar ik zou het dus nooit van mijn leven doen. En nee, ik heb niks tegen inentingen in het algemeen.

Of uitstrijkje laten maken, weet je gelijk of je HPV hebt.

Olle

Re: Uitnodiging HPV vaccins op latere leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 10:39

Ik vind het verstandig dat je je laat enten.

Ik heb er nu spijt van niet te hebben gedaan, toen ik in mijn begin 20er jaren door mijn moeder werd geattendeerd dat het wellicht ook nog mogelijk was voor mij om te enten.
Toen dacht ik ook ver van mij bed show. Ik heb niet veel bedpartners gehad, maar loop nu toch bij de gyn met HrHPV en PAP3a2.

Ik heb ook gelezen dat op latere leeftijd de vaccinatie ook nog kan helpen. Je schijnt alleen de enten tegen 2 van de HrHPV varianten, maar dat lijkt mij al heel prettig dat het risico minder hoog is daardoor.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-23 10:39

hahahatsjoe schreef:
Wat een flauwekul, hoezo voor een ander ??? Waarom nu nog doen, lees je eerst eens in over alles en als je dan nog denkt het heeft zin doe je het, maar ik zou het dus nooit van mijn leven doen. En nee, ik heb niks tegen inentingen in het algemeen.

Gewoon uit interesse: waarom zou je hem dan niet halen?

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 10:48

Westhof schreef:
hahahatsjoe schreef:

Heel simpel, vanwege de mogelijke bijwerkingen. Lees je eerst in zou ik zeggen. Het lijkt wel of niemand meer op zijn of haar natuurlijke afweermechanisme durft te vertrouwen en je kunt ook baarmoederhalskanker krijgen als je geen HPV hebt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 10:57

https://www.rivm.nl/hpv-humaan-papillomavirus

200 doden per jaar en 1900 keer slechte uitslag. Het is maar net welke gok je neemt, een aantal dagen niet lekker van een prik of denken, dat gebeurt mij niet.
80 tot 90 % raakt besmet in z’n leven, meestal ruimt het lichaam het zelf op. Zo niet kan een vaccin tegen de kanker veroorzakende varianten grotendeels voorkomen dat het verkeerd afloopt.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 10:59

Ik denk dan altijd.. Waarom zamelen we zoveel geld in voor KWF, Kika, Prinses Maxima Centrum en noem maar op. Omdat we medicijnen tegen en genezing van kanker willen toch? Omdat het een vreselijke ziekte is waarvan iedereen wel mensen in de omgeving heeft die het hebben (gehad) of zelfs aan overleden zijn.

Nu zijn ze medisch gezien zover dat je op een simpele manier iets kan doen ter voorkoming van.. En dan begrijp ik gewoon niet dat mensen anti kunnen zijn.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 11:03

Interessant dus je kan hem op latere leeftijd ook halen. Ik ben momenteel hpv vrij, dus zou het dan nog nut heben?

Iemand hier schreef dat degene niet seksueel actief wil worden maar volgens mij kan je hpv heel makkelijk ook via andere wijze oplopen wat ik ergens gelezen heb. Ik ga het later nog opzoeken.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 11:12

Even wat zaken opgezocht:

Citaat:
Vaginakanker, schaamlipkanker, peniskanker, anuskanker en mond- en keelholtekanker kunnen ook andere oorzaken hebben dan een langdurige HPV-infectie. HPV-vaccinatie beschermt niet tegen andere oorzaken van deze kankersoorten.

Citaat:
Met tongzoenen en orale seks kun je wel besmet worden met HPV. Door zoenen kun je ook EBV krijgen. Bepaalde soorten HPV en EBV geven een grotere kans op het krijgen van keelkanker.

Citaat:
HPV krijg je door seksueel contact met iemand die HPV heeft. Ook door het aanraken van de penis of vagina en door orale seks kun je HPV krijgen. HPV is heel besmettelijk en geeft meestal geen klachten, daarom kan iemand met HPV zonder dat de persoon het weet iemand anders gemakkelijk besmetten.

Citaat:
Hoe krijg ik HPV?
Je kunt HPV krijgen als de huid rond jouw penis, vagina of anus diezelfde plekken bij iemand anders aanraakt. Of via het slijmvlies van de baarmoeder, anus, penis, vagina of keel. Je kunt het krijgen en doorgeven:

Als je met de penis in de vagina of anus gaat en geen condoom gebruikt. Dit gebeurt het makkelijkst.
Als je met je vingers de plekken aanraakt waar het virus zit en daarna aan andere plekken zit. Bijvoorbeeld als je iemand vingert of aftrekt en daarna aan je eigen penis of vagina zit. Of andersom.
Als je iemand beft.
Door een handdoek te delen.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 11:16

hahahatsjoe schreef:
Heel simpel, vanwege de mogelijke bijwerkingen. Lees je eerst in zou ik zeggen. Het lijkt wel of niemand meer op zijn of haar natuurlijke afweermechanisme durft te vertrouwen en je kunt ook baarmoederhalskanker krijgen als je geen HPV hebt.

Ja nee, onderstaande klachten zijn ook onoverkomelijk natuurlijk. :j

Citaat:
4. Bijwerkingen HPV-vaccin
Het HPV-vaccin is veilig en heeft geen erge bijwerkingen. In Nederland hebben nu 800.000 meisjes een HPV-vaccinatie gekregen. Daar zijn nooit ernstige, blijvende klachten bij gebleken.

Klachten die je kunt krijgen:

De plek van de prik kan een beetje pijnlijk zijn
Je kan spierpijn in je bovenarm krijgen
Ook kan je last krijgen van jeuk, een rode huid of een verdikking op de prikplek
Sommige kinderen krijgen wat last van buikpijn, misselijkheid, moeheid, hoofdpijn of koorts
Dit gaat allemaal weer over na 1 tot 3 dagen.

Er is geen verband tussen HPV-vaccinatie en langdurige klachten, zoals chronische vermoeidheid, auto-immuunziekten of onvruchtbaarheid.

HPV-vaccinatie en vermoeidheid
Sommige ouders zijn bezorgd dat hun kind ernstige vermoeidheidsklachten krijgt na de vaccinatie. Hierover zijn in het verleden berichten in de media verschenen. We weten dat meisjes die niet gevaccineerd zijn net zo vaak langdurig moe zijn als meisjes die wel gevaccineerd zijn. De vermoeidheid heeft dus niets te maken met de vaccinatie. Dat weten we uit onderzoek in Nederland, Groot-Brittannië en Noorwegen.

HPV-vaccinatie en onvruchtbaarheid
Het HPV-vaccin is ook uitgebreid getest op mogelijke effecten op de vruchtbaarheid. De vaccinatie heeft geen enkele invloed op je voortplantingsorganen. Je kunt er niet onvruchtbaar door worden.
Bron: KWF

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 11:24

Zonnetje81 schreef:
Even wat zaken opgezocht:

Citaat:
Vaginakanker, schaamlipkanker, peniskanker, anuskanker en mond- en keelholtekanker kunnen ook andere oorzaken hebben dan een langdurige HPV-infectie. HPV-vaccinatie beschermt niet tegen andere oorzaken van deze kankersoorten.

Citaat:
Met tongzoenen en orale seks kun je wel besmet worden met HPV. Door zoenen kun je ook EBV krijgen. Bepaalde soorten HPV en EBV geven een grotere kans op het krijgen van keelkanker.

Citaat:
HPV krijg je door seksueel contact met iemand die HPV heeft. Ook door het aanraken van de penis of vagina en door orale seks kun je HPV krijgen. HPV is heel besmettelijk en geeft meestal geen klachten, daarom kan iemand met HPV zonder dat de persoon het weet iemand anders gemakkelijk besmetten.

Citaat:
Hoe krijg ik HPV?
Je kunt HPV krijgen als de huid rond jouw penis, vagina of anus diezelfde plekken bij iemand anders aanraakt. Of via het slijmvlies van de baarmoeder, anus, penis, vagina of keel. Je kunt het krijgen en doorgeven:

Als je met de penis in de vagina of anus gaat en geen condoom gebruikt. Dit gebeurt het makkelijkst.
Als je met je vingers de plekken aanraakt waar het virus zit en daarna aan andere plekken zit. Bijvoorbeeld als je iemand vingert of aftrekt en daarna aan je eigen penis of vagina zit. Of andersom.
Als je iemand beft.
Door een handdoek te delen.

Door een handdoek te delen????! Ik had toch al smetvrees maar door zo'n bericht wordt dat er niet minder op!

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 11:25

Citaat:

Wil jij misschien hier eens wat delen over de mogelijke bijwerkingen (linkjes of bronnen)? Dit is een vraag uit oprechte interesse, omdat ik nog twijfel. Ik kan weinig recents vinden over bijwerkingen en wat ik vind gaat over chronische vermoeidheid, maar dat word met verschillende bronnen ook weer ontkracht.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 11:50

anjali schreef:
Door een handdoek te delen????! Ik had toch al smetvrees maar door zo'n bericht wordt dat er niet minder op!

Ik denk een handdoek na het douchen waar je overal alles mee hebt afgedroogd.....?
Maar goed zeker weten doe ik het niet. Ik weet niet of je via hand op hand het kan krijgen aangezien je het wel al via de hand kan krijgen als je iets aanraakt.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 11:56

hahahatsjoe schreef:
Westhof schreef:

Voor een ander - omdat jij het virus ook door kan geven. Waar een ander dan mogelijk ook kanker door kan krijgen.

En bijwerkingen? Die vallen reuze mee. Toen de HPV-prik geïntroduceerd werd waren er erg veel broodje-aap verhalen over de bijwerkingen (zie: die documentaire die hier werd genoemd, of vermoeidheidsverschijnselen, of onvruchtbaarheid). Hierdoor werden veel kinderen en ouders bang en hebben ze de prik niet genomen.

Ik ben héél blij dat wij er als gezin destijds nuchter instonden en ons niet zo lieten meeslepen door die verhalen. In principe lieten mijn ouders ons zelf kiezen, maar ik heb hem bij de eerste lichting dan ook gewoon gehaald (ben van 1993).

En heel eerlijk: een dag of een paar dagen niet helemaal fit (áls je dat al overkomt - ik kan me niet herinneren dat ik het destijds in mijn omgeving heb gezien) waardoor je wel minder kans hebt om door HPV kanker op te lopen... ik vind 't dat wel waard. Maar dat is ieders afweging natuurlijk.

En grappig dat je het hebt over 'eigen afweersysteem'. De prik zorgt juist dat jij met je eigen afweersysteem het virus kan gaan tegenhouden. Het trained je afweersysteem als het ware de virusdeeltjes in een vroeg stadium te herkennen, zodat ze niet tot minder schade aan kunnen richten. De prik helpt dus als het ware je natuurlijke afweersysteem sterker worden. Misschien moet jij je eens in gaan lezen, met betrouwbare bronnen t.o.v. onbetrouwbare facebookberichten/vaccinvrij. Er gaat helaas veel misinformatie rond over vaccinaties in het algemeen, maar zeker over de HPV-prik. Veel mensen kunnen helaas kaf niet van koren scheiden wat dat betreft.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 11:58

Zijn er van die lichting al mensen die een uitstrijkje hebben gehad?
Ben dan benieuwd of ze allemaal hpv vrij zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 12:03

Maar er wordt hier door sommige mensen wel een beetje gedaan of je het met de prik voorkomen kan.

Dat is natuurlijk niet waar!

Er zijn nog mensen die wel de prik hebben gehad met hpv en of baarmoederhalskanker.

Daarom blijft het belangrijkste dat je bij vage klachten aan de bel trekt en vanaf je 30e een uitstrijkje laat maken.

Ik heb wel een oude vriendin van vroeger die helaas ondanks prik wel hpv bleken te hebben met een voorstadia van baarmoederhalskanker. Gevonden bij het bevolkingsonderzoek.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-23 12:05

Zonnetje81 schreef:

Ik begreep van een comment hier dat 1993 de eerste lichting was. Deze vrouwen worden dit jaar 30, dus die zullen dan vanaf nu uitstrijkjes krijgen - tenzij ze om medische redenen natuurlijk al eerder waren. Dus ik denk dat dat nu nog niet echt bekend is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 12:08

Westhof schreef:
Zonnetje81 schreef:

Ik begreep van een comment hier dat 1993 de eerste lichting was. Deze vrouwen worden dit jaar 30, dus die zullen dan vanaf nu uitstrijkjes krijgen - tenzij ze om medische redenen natuurlijk al eerder waren. Dus ik denk dat dat nu nog niet echt bekend is.

1992 kon destijd op eigen kosten hem ook krijgen.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 12:10

Spenk schreef:
Maar er wordt hier door sommige mensen wel een beetje gedaan of je het met de prik voorkomen kan.

Er zijn nog mensen die wel de prik hebben gehad met hpv en of baarmoederhalskanker.

Daarom blijft het belangrijkste dat je bij vage klachten aan de bel trekt en vanaf je 30e een uitstrijkje laat maken.

Ik heb wel een oude vriendin van vroeger die helaas ondanks prik wel hpv bleken te hebben met een voorstadia van baarmoederhalskanker. Gevonden bij het bevolkingsonderzoek.

Maar dat is met elke vaccinatie zo. Een griepprik voorkomt ook niet 100% dat je griep krijgt en die corona vaccinatie ook niet, maar het scheelt wel heel veel zieken per jaar.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 12:14

Zonnetje81 schreef:

Ik word over een paar maanden 30, dus ik ga het zien :D.
Maar heb er wel vertrouwen in, van wat ik heb gezien wbt. onderzoek -o.a. in andere landen- is het veelbelovend.

Spenk schreef:

Natuurlijk :j. De kans is een stuk minder maar wel aanwezig. Dus uitstrijkje en gewoon goed opletten blijft belangrijk.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 12:16

Zonnetje81 schreef:

ik heb al regelmatig uitstrijkjes gehad waarin ook getest werd op hpv, nooit positief geweest gelukkig, maar ik heb de vaccinatie toen der tijd ook (nog) niet gehaald.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 12:21

... op zich was dit één van mijn zorgen in 1993 (of welk jaar was het precies).

Vaccinatie is wat mij betreft prima (mits er geen kwik in zit).

Maar destijds was er door de overheid / het rivm een braaf voorbehoud gemaakt:
'dit vaccin helpt slechts tegen een bepaald aantal varianten van HPV,
het uitstrijkje blijft dus nodig'.

En :o vertrouwen is net niet altijd mijn sterkste punt:
blijft de overheid tot in lengte van jaren deze 'dubbel' aanbieden...?
(Zowel prik als uitstrijkje?)
.... en op een ander niveau: hopelijk gaan er geen doden vallen omdat mensen er van uit gaan dat ze vanwege de prikken volledig beschermd zijn en dus het uitstrijkje overslaan.
(En God betere het aanlopen tegen een virulente virusvariant die precies uitgerekend niet in de prik zat...)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 12:31

Even een note voor de ouderen onder ons: voorheen was de uitslag nooit dat je hpv positief was, alleen pap0 of pap1 etc. Dat is iets 'nieuws', ik weet niet hoe lang dit nu is. Dus je kon wel positief zijn maar werd zo niet getest of vernoemd op de brief.

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 12:39

Zonnetje81 schreef:

De vaccinatie bevat alleen deeltjes van HPV 16 en 18, dus je bent niet beschermd tegen de andere varianten HPV.
Dus de kans dat je helemaal HPV vrij ben lijkt me niet extreem lager. Wel is het zo dat HPV 16 en 18 hoogrisico zijn voor ontwikkeling baarmoederhalskanker.

Citaat:
Uitgebreide informatie over het HPV-vaccin
In het jaar dat kinderen 10 jaar worden, krijgen ze automatisch een uitnodiging voor de HPV-vaccinatie van de jeugdgezondheidszorg of een Centrum voor Jeugd en Gezin. Dat geldt voor jongens én voor meisjes. Dat is zo sinds 2022. Na een halfjaar krijgen ze een uitnodiging voor de tweede (laatste) prik. Uit onderzoek weten we dat 2 prikken genoeg zijn om langere tijd bescherming te geven.

Hoe werkt het HPV-vaccin
Het HPV-vaccin in het Rijksvaccinatieprogramma bevat deeltjes van HPV, typen 16 en 18. Je kunt er geen HPV van krijgen. Na vaccinatie maakt het lichaam antistoffen aan tegen HPV 16 en 18. Als je besmet raakt met HPV, herkennen deze antistoffen het virus en ruimen het op. Zo kan het virus de gezonde cellen niet beschadigen. Je bent nu goed beschermd tegen chronische HPV-infectie en (voorstadia van) HPV-kanker door typen 16 en 18.

Bescherming door het HPV-vaccin
Uit onderzoek blijkt dat de HPV-vaccinatie voor ongeveer 95% beschermt tegen langdurige HPV-infecties door de typen 16 en 18. Deze typen leiden het vaakst tot kanker. Er zijn nog andere HPV-typen. Daardoor beschermt de vaccinatie niet voor 100%. Het is dus nog steeds verstandig voor vrouwen om vanaf 30 jaar een uitstrijkje te laten maken als ze een oproep krijgen voor het bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker. Ook als je de vaccinaties tegen HPV hebt gehad, blijft het belangrijk om mee te doen aan dit bevolkingsonderzoek. Want de vaccinatie kan niet alle HPV-gerelateerde kanker voorkomen.

Bron: Rijkvaccinatieprogramma

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 12:50

Spenk schreef:

Dit ook. En verder ga ik hier niets posten, dat heeft totaal geen zin aangezien ik de grOte vaccinprOmOtOr (en een ander waarvan je hetzelfde zou kunnen zeggen) alweer langs zag komen.