Wil graag afvallen ,maar ik ga juist meer eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 14:37

Dorine92 schreef:
herr_balou schreef:
Je moet ook niet gaan lijnen, je moet minder eten van wat je lekker vindt.

Hier ben ik het niet mee eens. Want dan krijg je dus honger en dan ga je dus alleen maar slechtere dingen doen.
Beter dingen eten die goed vullen zodat je geen honger krijgt en geen slechte dingen gaat doen. Van gezonde onbewerkte dingen die goed voeden eet je !!!op de lange termijn!!! niet gauw te veel

Niet mee eens.

Ik ben gek op groente met in het bijzonder brocolli, daar mag je me s nachts voor wakker maken. Wat voor andere 'friet of pizza' is is brocolli voor mij. Dus het is maar wat je je zelf aan leert om lekker te vinden.

Ik ben al in geen 20 jaar meer bij de Mac geweest, niet te pruimen die rotzooi. Mensen die veel suiker eten die moeten daar ook echt van afkicken bijv. Als je veel suikers eet en je stopt daarmee, dan ga je ook heel anders eten en met je lichaam om. Je hele systeem gaat anders functioneren.

Wij eten eigenlijk altijd smiddags warm en dan gewoon een goede flinke maaltijd zoals de meeste de avond eten. Dat is heerlijk.

Fly_high

Re: Wil graag afvallen ,maar ik ga juist meer eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 15:10

Zullen we misschien kunnen stoppen met suiker en koolhydraten demoniseren? :')

Het blijven de hoofdbronnen van energie voor menselijk lichaam en zeker als je actief bent is gerafineerde suiker gewoon dat extra zetje om meer van je lichaam te kunnen vragen. Je hoeft er niet van af te kicken, het is letterlijk een voedingsstof die je lichaam hard nodig heeft :) en je stofwisseling is er ook voor gemaakt om (al dan niet eenvoudige) koolhydraten binnen te krijgen. Pas overconsumptie van suiker zorgt voor vervelende schommelingen in je bloedsuikerspiegel, maar dat is nog lang niet aan de oorde vanwege paar beschuitjes als ontbijt.

Het beste dieet is eentje dat men ook op langere termijn makkelijk kan volhouden, en ja zo nu en dan een cheesburger (of gezoete yoghurt, of chocola, of een glasje wijn, of wat iemand dan wel en niet een traktatie vindt) hoort daar voor de meeste mensen ook gewoon bij. Als je van je dieet een marteling voor jezelf maakt (nooit meer suiker, nooit meer smaakstof, nooit meer XYZ) des groter de kans dat je het binnen kortste keren op geeft. Plus je hoeft niet hypergezond te eten om af te vallen, en dat was TS haar doel uiteindelijk.

Ik zou zeggen probeer eerst goed in kaart te brengen wat je daadwerkelijk eet door alles te loggen in een app of op te schrijven en daar vandaan kun je kijken (al dan niet samen met een dietiste) waar je valkuilen zitten. Bijv. dat je in de ochtend de weinig eet waardoor je in de loop van de middag veel honger krijgt en gaat overcompenseren met snaaien. Of is het bijvoorbeel meer emotioneel eten of eten uit verveling etc.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 15:25

Ik heb een intolerantie voor geraffineerde suiker en eet het dus nooit. Dat je lichaam het nodig heeft wil ik ontkrachten. Ik doe het er al 25 jaar prima op, suikervrij :j. Maar ben het er wel mee eens dat je juist ook als je af wil vallen je jezelf iets moet gunnen. Wat mij hielp is bijhouden wat er in gaat, dan voelt chips of een koekje echt als een beloning aan het eind van de dag.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 15:26

Een bekende uitspraak is ook: je moet ontbijten als een vorst, lunchen als een burger en dineren als een pauper. Maw, je moet eigenlijk 's morgens het meeste eten, en als avondeten het minste. Dat verbrand je daarna nl niet meer...

Desireeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 15:44

Ibbel schreef:
Een bekende uitspraak is ook: je moet ontbijten als een vorst, lunchen als een burger en dineren als een pauper. Maw, je moet eigenlijk 's morgens het meeste eten, en als avondeten het minste. Dat verbrand je daarna nl niet meer...

Dat is ook niet waar. :D

Je lichaam stopt niet met eten verbranden na een bepaalde tijd. Ja een enorme maaltijd voor het slapen gaan is wellicht niet goed omdat je dan minder slaapt, en je lichaam verbruikt minder energie snachts (logisch!) dan overdag omdat je minder doet dus is het fijn om overdag die energie in je lichaam te stoppen i.p.v. savonds. Maar je lichaam stopt echt niet opeens met je eten verbranden :Y)

Ik heb niet de tijd om uitgebreid online te zoeken naar de juiste artikelen, maar een snelle zoektocht geeft aan dat ook het voedingscentrum er niet achter staat: https://www.voedingscentrum.nl/nl/servi ... 8-uur.aspx
Sommige studies laten zien dat eten laat op de avond en ’s nachts samenhangt met overgewicht. Op dit moment zijn er te weinig gecontroleerde studies uitgevoerd om conclusies te trekken of je eerder aankomt van eten dat je ’s avonds eet, dan van eten dat je overdag eet.

Er kunnen dus geen conclusies uit worden getrokken uit de onderzoeken die er zijn gedaan. Het is ook moeilijk te onderzoeken, want je moet met heel veel factoren rekening houden. Als je als vrouw bijv 2000 kcal overdag eet, en savonds nog 500 kcal extra. Logisch dat je dan van savonds eten aankomt, en als je stopt met savonds eten afvalt. Je eet namelijk meer dan je verbrand. Of als je overdag niet zoveel eet, maar savonds heel veel om dat te compenseren en ook nog eens kiest voor iets dat heel makkelijk en ongezond is, bijv. omdat je moe bent, dan is het ook logisch dat je daarvan aankomt :)

Het is belangrijk om kritisch te kijken naar wat je eet, maar TS, ik zou je echt adviseren om je écht goed te informeren over gezond eten. D.m.v. de juiste onderzoeken en artikelen lezen, of door de juiste diëtiste te kiezen. Filter goed wat hier in het topic wordt gezegd, want niet iedereen is jammer genoeg goed geinformeerd. :o (niet specifiek op jou gericht Ibbel, maar ik heb wel even jouw opmerking ertussenuit gepikt)

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 16:19

Mijn dochter en ik zijn gestopt met alles eten waaraan suiker is toegevoegd. Verder eten we alles. Ook veel fruit, want natuurlijke suikers eten we wel. Het grappige is dat ik veel minder vaak trek heb.

Oh ja, ontbijten ben ik niet van.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 12:59

Zoals beloofd kom ik hier op terug. Ik ben hele leven aan het diëten en door omstandigheden gaan de kilo's er bij mij moeilijker af dan bij de ander.

Sowieso zou ik beginnen met anders ontbijten. Ik eet zelf Optimel yoghurt en doe bij de vanilleyoghurt fruit uit de vriezer bij wat ik een avond van te voren uit de vriezer haal.
Om 10 uur eet ik een eiwitrijk tussendoortje zoals gerookte kip of skyr.
Tussen de middag eet ik 4 kh beperkte boterhammen met mager vleeswaren.
En dan in de avond nog iets van kip met wokgroente of ander warm eten.

Bij iets van pasta of stamppot of nasi eet ik in de middag sla met een komkommer, tomaat, mais en augurkjes. Zo heb ik niet dubbele kh per dag.

Als tussendoortje zou je bijvoorbeeld snacktomaatjes kunnen nemen of een stukje fruit.

Verder zou je ook minimaal 1,5 liter moeten drinken. Maar dit haal ik ook niet hoor. (Wel in koffie)

Als je af wil vallen dan is het echt een kwestie van je eetgewoontes omgooien.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 15:09

Ik doe fruit uit de vriezer in de blender en meng het dan met (Griekse) yoghurt,dan krijg je een soort van yoghurt-vruchtenijs. Echt lekker met nog wat gewoon fruit er door en zoveel gezonder dan ijs uit de winkel!

Wij hebben diverse bessenstruiken waarvan ik in de zomer te verl bessen heb. Ipv sap of jam maken Vries ik ze in. Zo heb ik heel goedkoop extra diepvries fruit in de wintermaanden!

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 15:53

Die knop moet je zelf omzetten. Zolang die knop niet om is kan je elke dag opnieuw beginnen. Hoe je die knop omzet... Dat is voor iedereen anders. Ik was begonnen in corona tijd en dat was een makkelijke tijd om te beginnen. Geen sociale verplichtingen etc. Ik zocht een doel is mijn leven en dat werd mijn doel, afvallen.

Wat mij hielp is op SM veel mensen volgen die hetzelfde doel hebben als jij. Zodat je in een omgeving terecht komt waar gezond eten centraal staat. Elke keer als ik mijn telefoon opende werd ik er weer aan herinnerd dat gezond eten ook lekker en leuk kan zijn. Alleen maar mager eten en komkommers en sla was niks voor mij. Zo hield ik bijvoorbeeld van pannenkoeken en ging ik op zoek naar een pannenkoeken recept dat wel gezond en lekker was. Dus voor mij bleef eten een feestje. En aangezien ik erg van eten hou was dit voor mij de manier.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 16:55

TS, de tips vliegen je om de oren, maar ik wil je even een compliment geven over je eerlijkheid over wat je eet en je valkuilen daarbij. Die bewustwording is al echt een fantastische stap waar velen mentaal niet altijd aan willen toegeven :j

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 19:09

purny schreef:
Zoals beloofd kom ik hier op terug. Ik ben hele leven aan het diëten en door omstandigheden gaan de kilo's er bij mij moeilijker af dan bij de ander.

Sowieso zou ik beginnen met anders ontbijten. Ik eet zelf Optimel yoghurt en doe bij de vanilleyoghurt fruit uit de vriezer bij wat ik een avond van te voren uit de vriezer haal.

Bij iets van pasta of stamppot of nasi eet ik in de middag sla met een komkommer, tomaat, mais en augurkjes. Zo heb ik niet dubbele kh per dag.

Als tussendoortje zou je bijvoorbeeld snacktomaatjes kunnen nemen of een stukje fruit.

Verder zou je ook minimaal 1,5 liter moeten drinken. Maar dit haal ik ook niet hoor. (Wel in koffie)

4 boterhammen? Dat vind ik echt veel en daar moet allemaal beleg op. Ik eet er 1 - wel groot want soort vloerbrood - van het stevige type uit de betere biologische winkel. Ruim 1,5 kilo brood kost een euro of 6, misschien niet goedkoop maar wij doen met 2 personen ruim 3 weken met zo'n brood. Dat slappe NL brood met exorbitante hoeveelheden gluten kan mij én niet verzadigen én ik word er onwaarschijnlijk ziek van én ik vind het heel vies.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 19:21

Er stond wel: "4 kh beperkte boterhammen".

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 19:39

Ik vind 4 volkorenboterhammen vrij normaal hoor, dat eet ik op mijn werk al jaren.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 19:41

Janneke2 schreef:

Ik vraag mij al tijden af wat in hemelsnaam koolhydraatbeperkte boterhammen zijn. Waar zijn die dingen van gemaakt dan? Eiwitschuim?

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 19:50

Ibbel schreef:
Janneke2 schreef:

Ik vraag mij al tijden af wat in hemelsnaam koolhydraatbeperkte boterhammen zijn. Waar zijn die dingen van gemaakt dan? Eiwitschuim?

Meestal deels soya ipv tarwe en meer vet.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 20:34

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 20:36

herr_balou schreef:
purny schreef:

4 boterhammen? Dat vind ik echt veel en daar moet allemaal beleg op. Ik eet er 1 - wel groot want soort vloerbrood - van het stevige type uit de betere biologische winkel. Ruim 1,5 kilo brood kost een euro of 6, misschien niet goedkoop maar wij doen met 2 personen ruim 3 weken met zo'n brood. Dat slappe NL brood met exorbitante hoeveelheden gluten kan mij én niet verzadigen én ik word er onwaarschijnlijk ziek van én ik vind het heel vies.

Volgens het voedingscentrum worden 4 tot 5 boterhammen per dag geadviseerd. Dat jij het veel vind is persoonlijk maar ik vind het genoeg.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 21:02

Ik eet gewoon volkoren, dat kh verlaagd krijg ik niet meer naar binnen, toen met mn zwdiabetes alleen maar gegeten, maar bah op den duur. Ik bak ook best veel zelf. Bananenbrood, chocoladebrood, voedzame cakejes,...

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 10:18

purny schreef:
herr_balou schreef:

Volgens het voedingscentrum worden 4 tot 5 boterhammen per dag geadviseerd. Dat jij het veel vind is persoonlijk maar ik vind het genoeg.

Als ik de richtlijnen van het voedingscentrum zou volgen zou ik overgewicht hebben zoals een heel groot deel van de samenleving dat heeft.
Maar blijf maar dat sponsige brood met veel beleg eten als je dat zo lekker vindt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 10:23

Het zijn ook richtlijnen he. En de een heeft nou eenmaal meer nodig dan de ander.
Maar goed, ik ga lekker van een boterham genieten.
Ik vind het trouwens niet sponzig smaken.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 18:59

Voedingscentrum is echt onzin. Ieder mens is anders. Vroeger werd tegen mij ook gezegd dat de mens heel de dag door kleine beetjes moet eten. Nou, ik word daar moddervet van en het is ook nog eens slecht voor je tanden. Doe mij maar 3 stevige maaltijden en verder niets. En hun adviseren ook melk.. nee bedankt. Er klopt helemaal niks van die schijf.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 19:24

Nou, inderdaad.
Wie geen diabetes type I heeft, niet telkens kleine beetjes eten!
(Diabetes type II: overleg met de arts / verpleegkundige.)

En als je als mens je vetverbranding wil activeren is het al helemaal lastig....

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 19:28

Het is toch ook gewoon een leidraad. Simpel, mensen hebben uit alle 5 de groepen voedingsstoffen nodig. Hoeveel van elk dat moet je in elke situatie apart zien. Ik eet wanneer mn lichaam aangeeft het nodig te hebben, en als dat tussen ontbijt en lunch is dan ook. En soms ook gewoon niet.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 20:20

Mijn diëtist adviseerde mij om 3 hoofdmaaltijden te nemen en 2 tussendoortjes.
Ik liep toen bij een gecombineerde leefstijl interventie en die adviseerde mij om 3 maaltijden te nemen.

Ik hou maar gewoon het advies van de diëtist aan, die zie ik vaker en heb ik meer aan

En ik snap het dus af en toe zelf ook niet meer