littekencreme, werkt het echt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-22 15:45

Sky_As schreef:
hele wereld reizen maken, maar een paar tientjes voor zalven voor je eigen gezondheid zijn te duur?

ehhm ja, daar vind ik wat van ..........

Weer offtopic, maar omdat ik gebeten ben had ik dus niet op vakantie gemogen voor een reis (helemaal GEEN wereldreis) die reeds eerder geboekt en betaald is (en waar voor gespaard is)? Ach ja, je bent gewoon stik jaloers dat mij dit uiteindelijk allemaal nog wel gelukt is en dat het me ook gaat lukken om alle gemiste duiken in te halen. Bovendien is 1000 euro niet meer een paar tientjes, dan kun je ergens niet rekenen.

@Hannanas, ik draag nu een vrij strakke spijkerbroek. Dat is dan ook een vorm van druk natuurlijk. De borsten verdragen alleen sporthemdjes. Dus die draag ik altijd, maar dat deed ik ook altijd al.

Sky_As

Re: littekencreme, werkt het echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 15:52

Volgens mij las ik over reizen naar 1 of ander gebergte om te gaan wandelen....
Die 1000 euro is niet voor de zalfjes nu, dat is voor je eigen risico en de rest van de onkosten.
natuurlijk is dat vervelend, zeker als het niet je eigen schuld is.

Ik denk dat ook echt iedereen dat begrijpt.
Maar ik denk dat jouw reactie op dingen die niet helemaal mee zitten in het leven mensen een beetje tegen gaat staan.
Je kunt 2 dingen doen:
of alles en iedereen de schuld geven en klagen en vooral allemaal kijken wat je niet kan....

of je kunt kijken, hoe je er het beste van kan maken. En je hebt maar 1 lijf, dus ik zou er zuinig op zijn.

Als je dan moet kiezen tussen geld apart leggen voor een reis, of voor je gezondheid, moet je voor jezelf kijken waar je je prioriteit legt.

Als dat dus voor reizen is, dan is dat natuurlijk aan jezelf. Maar dan kunnen mensen je waarschijnlijk niet het advies geven waar je op zit te wachten, gewoonweg, omdat de meeste mensen jouw denkwijze niet kunnen volgen helaas.

Wellicht een gebrek aan onze kant, maar het valt me wel vaker op dat jouw reactie op bepaalde dingen net even wat anders is, dan hoe de meeste zouden reageren.

Ik denk namelijk oprecht, dat jouw hart op de juiste plaats zit, en dat je in het "echt" een heel ander persoon bent dan zoals je hier op bokt af en toe over komt.
Ik heb namelijk ook het topic gelezen waarin je een dekentje aanbood voor een bepaalde pony, dat vond ik echt heel erg lief!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-22 16:06

Sky_As schreef:
Ik denk namelijk oprecht, dat jouw hart op de juiste plaats zit, en dat je in het "echt" een heel ander persoon bent dan zoals je hier op bokt af en toe over komt.
Ik heb namelijk ook het topic gelezen waarin je een dekentje aanbood voor een bepaalde pony, dat vond ik echt heel erg lief!

ja, dat dekentje is naar die leuke pony gegaan. :P
Niemand die mij nooit echt gesproken heeft kent mij hier. Zo eenvoudig is het natuurlijk. Ik ken jou ook niet en jij mij niet. Ik ben iemand die altijd van het avontuur is, ik sta altijd aan en kan absoluut niet stilzitten. Zo wil ik m'n leven ook leiden, dan maar niet oud, ik word alleen gezond oud, of ik word niet oud. Het voelt alleen of je je moet verantwoorden om hoe je je leven wilt leiden.
Maar dat je geld apart moet leggen voor je gezondheid snap ik niet. Hier gaat het niet over gezondheid hoor, want dat litteken zit dicht. Ik krijg alleen de kans om te proberen het minder zichtbaar te krijgen. Ik heb echter buiten mijn schuld om al 1000 euro uitgegeven en dus is de rek er gewoon uit, ik wacht nu ook echt met smacht op het eerste deel van de verzekering. Als ik niets hoef voor te schieten is er al meer mogelijk. Ik moet ook weer verder met mijn normale leven immers. Daar laat ik dan enorm veel voor (mijn huis wordt op dit moment nog niet verwarmd en mag niet warmer worden dan 15 graden deze winter). Maar het geld is nu gewoon even op.
Ik ben wel zuinig op mijn lijf hoor. :D Heb dat nodig om gelukkig te zijn.
En nu smeer ik dus creme om die littekens minder zichtbaar te krijgen. Tenminste dat hoop ik. Niet meer en niet minder.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 16:39

Geen ervaring met litteken creme, wel met honden beten, en dat blijven lang lelijke littekens. Ook blijven deze vaak lang behoorlijk donker van kleur.
Soepel houden,

En het geneest echt vaak beter gewoon in de openlucht, zout zeewater is niks mis mee. Hechten idd liever niet, het wondvocht enz moet eruit kunnen, beweging is ook goed zodat wonden later niet gaan trekken.
Misschien is een creme met een huidkleurtje wat?
Of er later een mooie tattoo van maken!

Maar ik denk dat deze littekens voorlopig nog goed te zien zijn.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 17:04

Ik wil hier wel even reageren. Door een val scooter-ongeluk heb ik in 2019 een lelijke wond opgelopen precies in de knik van mijn voet. Het heeft maanden geduurd voordat dat dicht was. Er ontstond litteken weefsel en de plek is altijd paars gebleven. Ik heb 2 operaties gehad voor het verwijderen van het littekenweefsel, het was helemaal weg. En toch komt het wéér terug. Maandenlang smeren met littekencremes… ja ook die van biodermal. Het helpt helemaal niets. Het wordt bij mij alleen maar weer erger. Ik heb me er maar bij neergelegd. Ik weet niet hoe groot jouw littekens zijn (misschien wel genoemd maar heb niet alles gelezen), mijn litteken is over de gehele breedte van mijn enkel. Niet echt charmant. Ik ben nog relatief jong en ben benieuwd of het ooit nog minder wordt, het is nu 3 jaar geleden en tot nu toe keert het alleen maar weer terug en blijft het lelijk.
Voor jou niet echt een positief berichtje denk ik maar ik genees sowieso erg slecht, ik hoop voor jou dat het in ieder geval minder wordt. Sterkte :(:)

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 17:11

Ik denk dat er geen enkele creme volledig littekens kan laten verdwijnen, de huid soepel houden is natuurlijk prima, en op zich is die creme van biodermal niet slecht.

Wat een goedkopere optie kan zijn is propolis creme (als de huid dicht is), of wat ik gebruikt heb voor mijn hond een propolis tinctuur op olie basis ipv alcohol, na haar operatie.
Die had een paar hechtingen los, een diep gat, en de rest van de gehechte plekken behoorlijk onder spanning.
Is niet specifiek voor dieren, eigenlijk voor mensen, maar werkt prima.

Om echt de littekens minder te laten worden zul je denk ik toch naar een dermatoloog moeten.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 17:24

Een oprechte vraag: vinden jullie littekens op je arm/borst/enkel echt een big deal? Niks veroordelends, gewoon een vraag.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 17:27

Ik kan alleen voor mezelf spreken, nee, ik heb er geen probleem mee.
Mijn man is een aantal keren aan zijn enkel geopereerd, ook dat zijn aan beide kanten behoorlijke littekens van de krammen die erin zaten, die zit er ook niet mee.

Zelf zou ik het belangrijker vinden dat iets goed genezen is zonder complicaties of ontstekingen.

Maar hey, ieder mens is daar anders in.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 17:29

chevax schreef:
Een oprechte vraag: vinden jullie littekens op je arm/borst/enkel echt een big deal? Niks veroordelends, gewoon een vraag.

Mijn zoon heeft een lang litteken op zijn borst, van een openhartoperatie toen hij 13 dagen oud was.
Nooit maar dan ook nooit heeft hij hier moeilijk over gedaan. Inmiddels is hij 25 jaar oud en nog steeds boeit het hem helemaal niks.

Misschien dat het voor meisjes/dames anders is, dat weet ik niet. Ik kan er niet over meepraten, bij gebrek aan littekens van enige importantie.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-22 17:30

chevax schreef:

Eigenlijk niet dacht ik, maar omdat ik vorige week dus gewoon zo veel vragen kreeg in het zwembad ging ik er wel van balen.
Maar als 13 jarige wilden ze me verminken door te opereren aan een gebroken enkel en omdat ik toen gescholden heb was het ineens na een second opinion niet nodig. Hiermee weet ik wel dat je niet zomaar moet laten snijden en gelukkig ben ik toen niet verminkt. Ik had daar dan zeker wel heel veel moeite mee gehad ja. Maar niet kunnen sporten was ook heel erg. Ik weet achteraf ook zeker dat met 3 weken tape de boel ook genezen was i.p.v. 5 weken gips (kon ik overigens mee hardlopen, fietsen en paardrijden, want rust roest).
Nu dacht ik ook dat het me niet kon schelen.
Ik ben bij mij nu ook niet zo dat ik weer zal laten snijden in een gezond lichaam om het eventueel kwijt te raken, want het is nu immers een gezond lichaam. Maar ik wil wel proberen om op een min of meer natuurlijke manier minder zichtbare littekens te krijgen. Plastische chirurgie zal ik vast voor in aanmerking komen straks, maar ik denk niet dat ik daar voor ga. De belangrijkste reden is dat je waarschijnlijk niet direct daarna weer 100% kunt sporten en zwemmen en dat vind ik toch wel heeeel belangrijk. Verder heb ik nog steeds een enorme hekel aan artsen en ziekenhuizen, zo erg dat mijn dossier straks ook verwijderd zal worden. Dat zal ook meespelen van niet meer laten snijden in een gezond lichaam. Maar ik wil wel graag dat ze minder zichtbaar worden ja. Dus creme ga ik zeker proberen.
Laatst bijgewerkt door germie op 10-11-22 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 17:31

chevax schreef:

Nee.

Heb er 2 op mijn kuiten, achillespeesverlenging op 10 jarige leeftijd, en ja er is wel eens een opmerking over gemaakt.
Had het zelf niet meer in de gaten na een aantal jaar.

Inmiddels bijna 30 jaar verder en je ziet ze nauwelijks meer.

Ook 2 moedervlekken weg laten halen, 1 op mn rug en de ander op mn bovenarm.
Tuurlijk mensen kijken en vragen er evt naar.
Boeiend.

Degene op mn rug is trouwens een streep van een aantal cm en op mn arm vind ik het net een kever.
De hechtingen gingen ontsteken en hij is verder niet echt mooi genezen.
Heb hem omgedoopt tot mijn scarabee kever.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 17:33

chevax schreef:

Voor mezelf? Niet per se, al zou ik het soms wel fijn vinden dat ik dat niet had als ik eens ander soort schoenen aanhad waarbij het nog zichtbaarder is. Het is dat andere mensen het vaak een beetje eng vinden. ‘Oudere’ mensen die vinden er vaak niet echt wat van behalve zich soms een beetje zorgen te maken om mij :D het ziet er namelijk pijnlijk uit.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 17:36

germie schreef:
Maar als 13 jarige wilden ze me verminken door te opereren aan een gebroken enkel en omdat ik toen gescholden heb was het ineens na een second opinion niet nodig. Hiermee weet ik wel dat je niet zomaar moet laten snijden en gelukkig ben ik toen niet verminkt. Ik had daar dan zeker wel heel veel moeite mee gehad ja.

Jij weet echt niks van de gezondheidszorg.
Dit soort uitspraken .... Bijzonder :\

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-22 17:39

Onali schreef:
germie schreef:
Maar als 13 jarige wilden ze me verminken door te opereren aan een gebroken enkel en omdat ik toen gescholden heb was het ineens na een second opinion niet nodig. Hiermee weet ik wel dat je niet zomaar moet laten snijden en gelukkig ben ik toen niet verminkt. Ik had daar dan zeker wel heel veel moeite mee gehad ja.

Dit soort uitspraken .... Bijzonder :

Jij kent mij niet en bent er alleen op uit om het negatieve te zien. Het positieve aan boos worden is dat ik dus NIET verminkt ben en dat het ineens niet nodig was om er een pin in te zetten.
De boosheid is echter nooit verdwenen, nou ja, boosheid. Ik zou graag met die artsen praten waarom ze me hadden willen verminken en ook mijn visie er op willen delen. ZEker omdat het dus helemaal niet nodig was. Ik weet nu gewoon absoluut zeker dat het met 3 weken tape ook genezen was.
Maar ik ben in ieder geval op de enkel nog littekenvrij. *\o/* En ja, daar ben ik echt heel blij om. <3

Ik kan er dus vrede mee hebben denk ik als deze littekens er blijven, maar hoop wel echt van harte dat ze minder zichtbaar worden.
Laatst bijgewerkt door germie op 10-11-22 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 17:39

Als 13-jarige weet je echt niet meer dan een arts. Maar als jij scheldt tegen je arts, dan geven ze er op een bepaald punt ook weinig meer om. Dus wrs is het niet zozeer dat TS de arts het licht liet zien, maar dat de arts dacht “oké, als jij en je familie (want de mening van je ouders is doorslaggevend, niet die van een minderjarige), dan niet”. En daarmee is het niet gezegd dat die beslissing van TS ook de juiste was.
Onali schreef:
germie schreef:

Dit soort uitspraken .... Bijzonder :

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-22 17:43

Maar ik ben op mijn enkel wel littekenvrij en daar ben ik echt heel blij om. Mijn enkels kan ik nog met trots tonen. :D en het ging om of je baalt van littekens of niet. Maar deze heb ik dus kunnen voorkomen. En daar ben ik nog steeds heel erg blij om, en ook heel dankbaar dat ze er niet zijn.
Laatst bijgewerkt door germie op 10-11-22 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 17:43

Germie, probeer iets minder dramatisch te doen. Met een litteken op je enkel ben je NIET verminkt. Met deze uitspraken raak je denk ik een boel mensen. Je bedoelt het wrs niet zo, maar het komt over alsof een litteken iets verschrikkelijks is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 17:47

germie schreef:
Sky_As schreef:

ja, dat dekentje is naar die leuke pony gegaan. :P
Niemand die mij nooit echt gesproken heeft kent mij hier. Zo eenvoudig is het natuurlijk. Ik ken jou ook niet en jij mij niet. Ik ben iemand die altijd van het avontuur is, ik sta altijd aan en kan absoluut niet stilzitten. Zo wil ik m'n leven ook leiden, dan maar niet oud, ik word alleen gezond oud, of ik word niet oud. Het voelt alleen of je je moet verantwoorden om hoe je je leven wilt leiden.
Maar dat je geld apart moet leggen voor je gezondheid snap ik niet. Hier gaat het niet over gezondheid hoor, want dat litteken zit dicht. Ik krijg alleen de kans om te proberen het minder zichtbaar te krijgen. Ik heb echter buiten mijn schuld om al 1000 euro uitgegeven en dus is de rek er gewoon uit, ik wacht nu ook echt met smacht op het eerste deel van de verzekering. Als ik niets hoef voor te schieten is er al meer mogelijk. Ik moet ook weer verder met mijn normale leven immers. Daar laat ik dan enorm veel voor (mijn huis wordt op dit moment nog niet verwarmd en mag niet warmer worden dan 15 graden deze winter). Maar het geld is nu gewoon even op.
Ik ben wel zuinig op mijn lijf hoor. :D Heb dat nodig om gelukkig te zijn.
En nu smeer ik dus creme om die littekens minder zichtbaar te krijgen. Tenminste dat hoop ik. Niet meer en niet minder.
Hoe jij je leven wilt leiden moet je zelf weten, maar opmerkingen als “als ik zes maanden niet mag duiken, geef me dan maar een spuitje” zijn gewoon niet oké. :n Je zult maar iemand verloren zijn aan zelfmoord, of zelf met dat soort gedachten worstelen, en dan komt er even iemand langs die als een klein kind staat te stampvoeten omdat ze haar hobby niet kan uitoefenen en gaat dreigen dat ze er dan maar een eind aan maakt. Als je na twee jaar erop aangesproken worden op Bokt nog steeds niet doorhebt hóe ongepast dat soort opmerkingen zijn, heb je wel echt een gigantisch dikke plaat voor je kop. En dat geldt ook voor je dramatische taalgebruik als het gaat om littekens in dit topic. “Verminkt,” bah. :n

En om antwoord te geven op jouw vraag, chevax, nee, ik schaam me niet voor mijn littekens. Iedereen die ze ziet, kan zelf wel invullen hoe ze er komen. C’est la vie. :) Het enige vervelende is de onderhuidse verkleving aan een zenuw van een van de littekens, maar ook daar is best mee te leven.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 17:48

germie schreef:
Maar ik ben op mijn enkel wel littekenvrij en daar ben ik echt heel blij om. Mijn enkels kan ik nog met trots tonen. :D en het ging om of je baalt van littekens of niet. Maar deze heb ik dus kunnen voorkomen. En daar ben ik nog steeds heel erg blij om, en ook heel dankbaar dat ze er niet zijn.

Ken je die brand on café het Hemeltje?

Die mensen zijn verminkt!!!

Echt Germie, jouw uitspraken ..

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-22 17:50

Sinds wanneer mag je niet balen van een litteken? Je mag een litteken in mijn ogen zeker een drama vinden. Je kunt daar wel degelijk last van hebben, ook al heb je er misschien geen pijn of bewegingsbeperkingen aan. Je bent wel getekend voor het leven. En daarin ben ik echt niet de enige, gezien het feit dat er smeersels, lasers en weet ik veel wat is om van littekens af te komen. Als het onbelangrijk was, dan was die markt er niet geweest.

Ik heb gewoon de vraag beantwoord of je je ergert aan littekens. Dus ja en nee.

Het kan altijd erger, blabla is natuurlijk gewoon op een gegeven moment onzin. Alles wat je overkomt wat je niet wilt is erg. En hoe iemand omgaat met trauma's (ik had dood kunnen zijn he, zodanig ben ik aangevallen) verschilt ook van mens tot mens. De beet zelf kan ik nu afsluiten, nu alleen het litteken nog.
Laatst bijgewerkt door germie op 10-11-22 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 17:51

Mijn man is alleen maar dankbaar dat hij terug lopen kan (en ik ook trouwens), dankzij de operaties, die littekens op zijn enkel zijn dan echt het minste probleem, die heeft al met al een jaar nodig gehad om te revalideren na een ongeluk.
Ach, en weet je, ik ken hem niet anders dan met littekens, als kind al een reconstructie van een paar vingers nodig gehad na een ongeluk, daarvoor hebben ze huid van een been moeten wegnemen.
Het heeft me nooit gestoord, dat litteken op zijn been ziet eruit als een lieveheersbeestje, ik zie die vent graag, ook met littekens, en de binnenkant van een mens is voor mij uiteindelijk het allerbelangrijkste.

Maar wat ik eerder ook al schreef, iedereen staat daar anders in.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-22 17:52

Sansevieria schreef:
Mijn man is alleen maar dankbaar dat hij terug lopen kan (en ik ook trouwens), dankzij de operaties, die littekens op zijn enkel zijn dan echt het minste probleem, die heeft al met al een jaar nodig gehad om te revalideren na een ongeluk.
Ach, en weet je, ik ken hem niet anders dan met littekens, als kind al een reconstructie van een paar vingers nodig gehad na een ongeluk, daarvoor hebben ze huid van een been moeten wegnemen.
Het heeft me nooit gestoord, dat litteken op zijn been ziet eruit als een lieveheersbeestje, ik zie die vent graag, ook met littekens, en de binnenkant van een mens is voor mij uiteindelijk het allerbelangrijkste.

Dat klopt.

Ik zie mezelf ook nog niet naar een plastisch chirurg gaan hoor als het zichtbaar blijft. Maar die markt is er niet voor niets. Dus er zijn genoeg mensen die zich nog meer dan ik ergeren aan littekens.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 17:54

Tuurlijk, alles wat je overkomt is niet altijd leuk, daar heb je zeker gelijk in.
Ik vind het alleen sneu voor je dat je er zo zwaar aan tilt. Dingen die je niet kunt veranderen kun je beter proberen te accepteren. Dat maakt je leven een stuk makkelijker. En ik besef ook dat dat voor de één makkelijker is dan voor de ander. Maar probeer gewoon de zon in het water te zien schijnen :-)

germie schreef:
Sinds wanneer mag je niet balen van een litteken? Je mag een litteken in mijn ogen zeker een drama vinden. Je kunt daar wel degelijk last van hebben, ook al heb je er misschien geen pijn of bewegingsbeperkingen aan. Je bent wel getekend voor het leven. En daarin ben ik echt niet de enige, gezien het feit dat er smeersels, lasers en weet ik veel wat is om van littekens af te komen. Als het onbelangrijk was, dan was die markt er niet geweest.

Ik heb gewoon de vraag beantwoord of je je ergert aan littekens. Dus ja en nee.

Het kan altijd erger, blabla is natuurlijk gewoon op een gegeven moment onzin. Alles wat je overkomt wat je niet wilt is erg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 17:55

germie schreef:
Sansevieria schreef:

Dat klopt.

Ik zie mezelf ook nog niet naar een plastisch chirurg gaan hoor als het zichtbaar blijft. Maar die markt is er niet voor niets. Dus er zijn genoeg mensen die zich nog meer dan ik ergeren aan littekens.
Behalve dan dat die mensen artsen er niet van proberen te betichten dat ze zonder reden mensen verminken. :n

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 18:02

chevax schreef:

Ik heb jouw posten in dit topic gelezen (heel waardevol) en daarom een antwoord: Bij een ander: absoluut geen big deal. Ik ga regelmatig naar sauna etc. en vind alle lijven die daar voorbijkomen prima. Ik zie ook vaak de dingen die 'anders' zijn helemaal niet eerlijk gezegd. En als ik ze zie ben ik blij dat de 'eigenaar' er nog is, want dat kan natuurlijk ook anders aflopen.

Maar dan de andere kant: voor mezelf vind ik het anders. Geen big deal, dat niet, maar het heeft me toch lang onzeker gemaakt dat mijn lichaam laat zien dat het een moeilijke tijd heeft gehad. Terwijl ik er zelden of nooit negatieve opmerkingen over heb gehad (soms nieuwsgierig, vooral van kinderen, waar ik dan weer geen enkele moeite mee heb). Het heeft me toch wel een behoorlijk aantal jaren gekost om dat mentale aspect echt los te kunnen laten.

Inmiddels zijn er twee dingen gebeurd: ik ben ouder geworden (en hoewel ik het eerder ook al zei, kan het me nu echt niet zo veel boeien wat anderen denken) en de littekens zijn ook wat vervaagd door de tijd (alhoewel ik denk dat het eerst me meer heeft geholpen dan het tweede :D ).

En dan nog wat over TS: ik denk dat Germie echt een mooi mens is. Uniek, dat zeker. Maar als we dat weten, waarom dat gekat? Ze denkt misschien over een aantal dingen wat anders dan de 'gemiddelde' Bokker (wat dan weer behoorlijk afwijkt van 'de gemiddelde mens'). Maar als ze dan een een simpele vraag stelt over een crème, moet dan echt haar hele levensloop worden geanalyseerd. Ik weet dat het bij een forum zoals Bokt hoort, maar compassie is ook een goed eigenschap volgens mij. Dus Germie: smeer je suf. En mocht het niet helpen zoals gehoopt: laat ze staren en als ze iets vragen: dat kan ook welgemeende interesse zijn....

Edit: oh, al een hoop antwoorden boven mij zie ik. En de oorsprong is hetzelfde denk ik: een litteken zit er meestal niet voor niks. De 'eigenaar' heeft daaronder een hoop zeer zitten wat oneindig veel verder gaat dan die kras op de huid. Dus behalve fysiek is de permanente herinnering daar aan ook een onvermijdbare mentale trigger.