Van een simpele galblaasoperatie naar acute pancreatitis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Re: Van een simpele galblaasoperatie naar acute pancreatitis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-23 09:23

Nee ik weet het. De mdl-arts mag gaan onderzoeken hoe het komt dat ik het nu 2 keer in een half jaar tijd heb gehad. Al was deze tweede keer (tot nu toe) gelukkig beter te doen, het was hem wel weer en dat hoort zeker niet.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 10:52

Goed nieuws Muronia!
Ga zo door zou ik zeggen :))

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-23 10:23

Inmiddels zijn we weer een poosje verder. De MDL arts denkt dat er nog steeds galstenen worden aangemaakt, die dan vervolgens de galwegen bij de pancreas irriteren waardoor de zenuwen daar in het verweer schieten en wat voor nieuwe ontstekingen kan zorgen. Ik heb weer een scan gehad en die was gelukkig goed, maar dit is zeker iets dat kan terugkeren.

Ik heb nu ter ondersteuning medicatie, in principe levenslang, dat ervoor moet zorgen dat mijn galvloeistof vloeibaarder blijft en er geen nieuwe steentjes ontstaan. Ursonorm (ursodeoxycholzuur) heet het. Iemand hiermee bekend?

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 10:47

Ik ken het onder de naam Ursochol, maar is hetzelfde middel. Het wordt ook bij zwangeren met cholestase gebruikt, maar dan vooral ter verlichting van jeuk.
Behalve soms diarree geeft het vrij weinig bijwerkingen. Hopelijk helpt het jou zodanig dat je niet nogmaals een pancreatitis oploopt.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 21:04

Nou duim hard voor je dat het niet meer terug komt!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-23 07:29

Goh, ik had tijdens het laatste stuk van mijn zwangerschap cholestase, maar het enige dat ik daarvoor kreeg waren mentholzalfjes om te smeren tegen de jeuk. Dat is ook al 15 jaar geleden, misschien was dit middel er toen nog niet. Ik ben gisteren begonnen met de pillen, tot nu toe nog nergens last van gelukkig. Hopelijk doet het wat het moet doen. Gisteravond toch weer wat steken in mijn buik ter hoogte van de pancreas. Ik blijf daar elke keer van schrikken.

Wat ik ook regelmatig heb is een soort kramp in mijn pancreas. Dan voel ik hem samentrekken en trillen. Een heel vies gevoel om een orgaan te voelen trillen van binnen. De mdl arts kon het verklaren. Door de operatie en de ontstekingen die er geweest zijn, staan mijn zenuwen in dat gebied op scherp (en daar schijnen heel veel zenuwen te lopen). Als er ook maar iets is dat volgens hun niet klopt daar, reageren ze op deze manier. Heel apart..

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 07:30

Ik duim voor je Muronia!
Zou toch wel fijn zijn als het hierdoor weg zou blijven :j

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-24 20:44

En helaas is het nu voor de derde keer terug |( . Gelukkig (nog) niet zo vreselijk heftig als de eerste keer maar ik voelde sinds zondag weer pijn in mijn bovenbuik. Maandag misselijk en darmen van slag dus ik hoopte nog op een buikgriep, maar vandaag toch maar naar de huisarts gegaan omdat ik het niet vertrouwde.

Eind van de ochtend bloed geprikt en ik werd vanmiddag al terug gebeld door de huisarts. Lipasen weer verhoogd. Waarde was 240 en mag 60 zijn, conclusie pancreatitis. Hoe dan?? |(

Ik mocht me laten opnemen, maar daar kies ik (nog) niet voor. De waarde is nog een stuk lager dan bij mijn eerste opname. Morgenochtend eerst maar contact met mijn eigen huisarts hoe nu verder, want die was er vandaag niet.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 21:45

Ach nee, niet wéér! Inderdaad, hoe dan?! Sterkte en beterschap ermee.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 22:39

Beterschap hoor.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-24 10:47

Dank jullie. Als het goed is, belt mijn huisarts me straks. Vanmorgen moest ik eerst door de mri want ik zat al in de lappenmand met een mogelijke nieuwe hernia en nu dus dubbel. Qua buikpijn is het tot nu toe uit te houden maar mijn darmen zijn wel erg van slag en mijn oogwit is ook wat gelig dus ik vermoed dat mijn leverwaarden ook niet helemaal in orde zijn. Maar ik hoop dat het op de terugweg is aangezien mijn klachten zondagavond al begonnen waren.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 12:45

Muronia schreef:
En helaas is het nu voor de derde keer terug |( . Gelukkig (nog) niet zo vreselijk heftig als de eerste keer maar ik voelde sinds zondag weer pijn in mijn bovenbuik. Maandag misselijk en darmen van slag dus ik hoopte nog op een buikgriep, maar vandaag toch maar naar de huisarts gegaan omdat ik het niet vertrouwde.

Eind van de ochtend bloed geprikt en ik werd vanmiddag al terug gebeld door de huisarts. Lipasen weer verhoogd. Waarde was 240 en mag 60 zijn, conclusie pancreatitis. Hoe dan?? |(

Ik mocht me laten opnemen, maar daar kies ik (nog) niet voor. De waarde is nog een stuk lager dan bij mijn eerste opname. Morgenochtend eerst maar contact met mijn eigen huisarts hoe nu verder, want die was er vandaag niet.

Ach jeetje, niet weer he :(:)
Heel veel beterschap toegewenst Muronia Y;(

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 14:04

Och wat een waardeloos terugkerend iets. Heel veel sterkte en beterschap!

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 18:13

He bah zeg, wat een pech. Beterschap!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 18:16

Muronia schreef:

Oh wat vervelend zeg, hopelijk gaat het gauw weer beter en vinden ze iets wat helpt.
Beterschap!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-24 18:43

Morgen mag ik weer bloed laten afnemen om te zien of het op z'n retour is. Ook krijg ik een nieuwe verwijzing voor de mdl-arts. Ik wil wel graag met die man om de tafel om te kijken hoe we dit beter kunnen voorkomen. Echt geen pretje en het vertrouwen gaat ook uit mijn lijf zo.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 18:56

Jeetje zeg, wat ontzettend naar voor je dat er zoveel achter die galblaas operatie aan kwam!
Recent in mijn netwerk ook complicaties bij galblaas operatie meegemaakt, om je topic over jou te laten blijven gaan maar het toch te kunnen delen dat verhaal hier in spoiler:
Spoiler:
Je topic trok mn aandacht omdat mn moeder vorige week geopereerd is dmv kijkoperatie, galblaas verwijderd. Maar eenmaal uit narcose bleef ze heel zwak en erg misselijk (normaal poliklinisch en zelfde dag naar huis dus dat was raar).
Ze is de volgende dag wel naar huis gegaan maar eind van diezelfde dag opnieuw opgenomen in ziekenhuis via eerste hulp, met veel pijn en erg ellendig.
Ze bleek hoge ontstekingswaarden te hebben en moest opnieuw een kijkoperatie. Daar bleek dat ze een zeldzame afwijking heeft waarbij iemand een tweede ‘iets’ heeft ofzo wat er nog zat en waar gal uit lekte. Vandaar zo misselijk.
Eenmaal uit de narcose dit keer wel weer goed helder en niet langer misselijk. Maar, inmiddels thuis, nog weinig eetlust en weinig kracht.

Wat naar dat verwijderen galblaas niet garandeert dat galstenen verholpen zijn. Dat dacht ik, dat dat de manier was om het goed te laten zijn en blijven.

Ik wens je heel veel blijvende beterschap toe. Begrijpelijk dat je je lichaam niet meer vertrouwd als je elk moment weer pijn kan krijgen. Wat naar om te lezen en heb wel met je te doen.
Hopelijk komt de medische wetenschap gauw met een goede oplossing hiervoor zodat het ophoudt.

Sterkte!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 17:39

Muronia schreef:
Goh, ik had tijdens het laatste stuk van mijn zwangerschap cholestase, maar het enige dat ik daarvoor kreeg waren mentholzalfjes om te smeren tegen de jeuk. Dat is ook al 15 jaar geleden, misschien was dit middel er toen nog niet. Ik ben gisteren begonnen met de pillen, tot nu toe nog nergens last van gelukkig. Hopelijk doet het wat het moet doen. Gisteravond toch weer wat steken in mijn buik ter hoogte van de pancreas. Ik blijf daar elke keer van schrikken.

Wat ik ook regelmatig heb is een soort kramp in mijn pancreas. Dan voel ik hem samentrekken en trillen. Een heel vies gevoel om een orgaan te voelen trillen van binnen. De mdl arts kon het verklaren. Door de operatie en de ontstekingen die er geweest zijn, staan mijn zenuwen in dat gebied op scherp (en daar schijnen heel veel zenuwen te lopen). Als er ook maar iets is dat volgens hun niet klopt daar, reageren ze op deze manier. Heel apart..

Ik had tot een jaar na mijn galblaasoperatie dat rare gevoel bij bepaalde houdingen, als ik bijvoorbeeld gebukt over een karretje stond tijdens het spelen met mijn 4-5 jarige dochter. Ik vond het voelen als een "tintelende lever" maar dat zal vast zoiets zijn geweest. Hier gelukkig geen last meer gehad van galstenen/pancreatitis.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 18:19

Jeetje, Muronia, wat een heftige rollercoaster zo. Hopelijk vinden ze snel wat nu het beste gaat helpen voor je.

Na de operatie om mijn galblaas te verwijderen (en dat is inmiddels 16 jaar geleden), die overigens probleemloos verliep gelukkig, regelmatig nog wel galstenen gehad. Zo'n koliek varieert dan tussen "eventjes" tot uren voordat de steen door schiet. De opluchting die ik in mijn hele lijf voelt als het steentje weg is, is bizar om mee te maken. Een enkele keer gaat mijn lijf tussendoor even in ruststand, zeg maar. Dan voel ik heel kort geen pijn (maar dat is dan na uren, dus je bent gesloopt), maar niet die opluchting en dan begint het gemier al vrij snel opnieuw.

Gelukkig al een poos geen enorm heftige koliek meer gehad.