Klets/motivatie topic voor sportieve bokkers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 22:52

Hier vandaag dansles gehad. Ik vind het erg leuk en een uur is zo voorbij. Ga volgend semester proberen twee lessen na elkaar te volgen. Eens je er bent komt het niet op een extra uur. En zo zet ik de week gelijk goed in :)

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 07:21

Wat een leuk topic. Hier ook een fanatieke sporter. Ik probeer wel met een vast schema te werken.
Iets met werken en kind, dus dan moeten we wel een beetje plannen wie wanneer "mag" sporten.
Ik doe onder andere: kickboksen, hardlopen en wielrennen. Momenteel doe ik ook Hyrox trainingen.

Ik train 4x per week. In het seizoen: één keer wielrennen, één keer kickboksen, 2x hardlopen.
Buiten het seizoen: 2x kickboksen, 2x hardlopen. Afgelopen weken één keer Hyrox, één keer kickboksen en 2x hardlopen :D

Marije_jiplover

Re: Klets/motivatie topic voor sportieve bokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 07:39

Wat zijn hyrox trainingen?

En leuk dat je ook kickbokst!

Ik wist tot iets meer dan een half jaar geleden niet dat ik kickboksen überhaupt leuk vond.
En nu baal ik dat ik mijn training vanavond moet overslaan :')

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 08:57

Hyrox is een fitness evenement waarbij je 8km hardloopt en na elke km een functionele oefening moet doen (ski-erg, slee push, slee pull, burpees, roeien, farmers walk, lunges en wallballs). Kortom, gekkenwerk :')

Gisteren was de training:

Stuk kracht 4x 15m slee pull met flink gewicht + push ups tot fail.
25 minuten workout daarna - 30kcal roeien, 40 wallballs, 30kcal roeien, 40 sandbag lunges.
Kwam uiteindelijk op 2,5e ronde. Dus goed gewerkt wel 8-)

Kickboksen is ook verslavend inderdaad. Geniet daar echt van.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 09:57

Ik doe weleens thuis body combat, lijkt op kickboksen, is ook erg leuk! :) Helaas bied mijn sportschool deze les niet aan.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 10:06

Holy molie, dat hyrox is idd gekkenwerk _O-

In een groepje is dat denk ik nog wel leuk ook, elkaar motiveren/aanmoedigen/opjutten.

Ik wil echt weer hardlopen, maar het opbouwen zie ik zo tegenop.
En heb geen loopmaatje, dus moet het echt alleen doen.
En waar ik van wandelen onwijs geniet in mijn eentje, vind ik sporten met een groepje toch echt heel veel leuker en motiverender...

Onze small group kickbokstraining is ook echt een leuk groepje met een super motiverende en fanatieke trainster (zelf wereldkampioen kickboksen geweest).
Heel leuk om elkaar te helpen en aan te moedigen om, zeker als de vermoeidheid in een oefening toeslaat, iemand er toe te motiveren vol te houden, krachtig te blijven trappen of boksen, echt super leuk vind ik dat.

En wat ik aan onze training heel leuk vind, is dat we "op elkaar" oefenen. Niet op een bokszak of zo'n trappaal, maar zelf ophouden van de handschoenen (of soms trapkussen) voor de ander. Dat is net zo goed training van je lijf, alleen andere spieren.
Van zelf stoten of trappen train je vooral je arm- en beenspieren, van het opvangen van de acties van je partner train je ook heel goed je core.
En het is lekker dynamisch, zo'n zak of paal kun je zelf wel omheen bewegen, maar bij ophouden kan je parter ook ineens naar je toe bewegen of juist van je af.
Dat anticiperen vind ik ook heel erg leuk.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 10:33

Wij doen bij de kickbokstrainingen allebei zowel op de zak als op elkaar in de handschoenen of met trapkussens. Ook lopend combinaties maken doen we regelmatig. Ook het opvangen van de stoten en trappen is inderdaad een workout op zich :j Wij doen vaak meerdere setjes om en om. Dat betekent dat je al die tijd aan het werk bent met je armen: of zelf stoten, of stoten opvangen en ga je vol die verzuring in. Je handen ophouden kan dan al een struggle zijn :') Mijn sporthorloge geeft aan dat ik met een uur trainen vaak tussen de 450-550 kcal verbrand heb. Mooie bijkomstigheid natuurlijk *\o/*

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 20:48

Nooit eerder van gehoord dat Hyrox, maar had het even gegoogled, heeft het ook iets wel van crossfit (met meer cardio) of zit ik er dan helemaal naast.
Marije, als je het hardlopen wil opbouwen is hardlopen/wandelen dan geen goed idee. Vooral genieten van de omgeving en langzaam de minuutjes hardlopen opbouwen?

Met een schema bedoelde ik niet perse een schema in de week, maar meer het opbouwen en trainen naar een bepaald doel. Ik heb afgelopen jaar voor mijn beide sporten met schema's gewerkt (zowel klimmen als hardlopen), maar ik merk nu dat ik het lastig te combineren vind. Per schema kan ik wel goed bepalen hoeveel ik moet doen en wat voor soort oefeningen, maar soms zit het elkaar in de weg (qua hoeveelheid energie en rust).

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 21:19

Het is een soort crossfit workout inderdaad @Lieke, maar dan zonder de lastige/belastende oefeningen die veel techniek vragen. Hierdoor kan iedereen eigenlijk hieraan meedoen :)

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-22 22:09

Even gegoogled op Hyrox. Ziet er uitdagend uit. Blijkt ook hier in de buurt te worden gegeven.

Lieke, ik kies dan 1 sport waar ik me absoluut op wil focussen, en de rest pas ik daar op aan.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 09:14

@kosseg bij circuit hebben ze een circuit van stuk of 10 verschillende oefeningen/apparaten in de zaal uitgelegd die je stuk voor stuk rond gaat en die je op je eigen niveau kan doen (denk hierbij aan zwaarder of lichter gewicht, voeten aan of van de grond) ik weet veel namen niet, maar denk hierbij aan squatten met gewichten, squatten met de zak, matje met een bal waar je schuine buikspieren traint, de bokszak, een step, de Jumping trampoline, het blok, wallsit(met gewicht) de airbike, roeiapparaat, laag squatten met band om de benen, kettlebelswing , TRX etc. En dat doe je steeds 1 minuut en dan naar de volgende oefening. Tussendoor doen we een squattserie en we sluiten af met buikspierkwartier.

Het leest wellicht wat warrig, maar het is erg leuk om te doen :)

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 09:21

Circuit training is ook leuk inderdaad, lekker die afwisseling. Telkens een andere spiergroep. Wij doen dat met sommige kickbokstrainingen ook wel eens: half uur kickboksen, half uur circuit :D

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-22 18:41

Het ontbreekt me door het zeilen een beetje aan tijd om te gaan kickboksen deze week. Het zal volgende week ook zo zijn. Dus ik ga een abonnement afsluiten voor daarna.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 08:03

Abbo geeft vaak wel een stok achter de deur.

Hier even een mega drukke periode qua werk en dan in de avond donker. Dus het sporten komt vooral neer op het weekend (eerder nam ik gewoon een deel van de woensdag er voor vrij).
Gisteren wel naar stal op de fiets, totaal 15 km, dus toch even lekker buiten en frisse lucht.

Mijn oude werkgever bood bootcamp lessen aan onder werktijd, altijd super dankbaar gebruik van gemaakt, 2x per week met een personal trainer en een klein groepje. Dat mis ik nu wel!
Maar vind het ook niet leuk genoeg om het in te gaan plannen buiten werktijd of zo...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 10:26

Marlies, geen idee of het voor jou helpt, maar mij helpt het best wel om het sporten als een beloning voor mezelf te zien. Na een dag werken en stil zitten achter mijn bureau mag ik lekker een uurtje aan mijn eigen gezondheid werken en iets goeds voor mezelf doen. Dan voelt het echt een beetje alsof ik het heb verdiend of zo. Hoe krom ook, mijn brein trapt daar in :+

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 19:45

Is ook wel waar natuurlijk. Zeker als je de hele dag zit, dan is dat bewegen extra lekker.
Hier onderweg naar de klimhal voor een klimsessie.

Kiezen vind ik lastig, maar misschien wel een goed advies. Ik denk dat iig de komende weken focus op hardlopen (ik heb me ingeschreven voor een trail in december) en dat ik bij klimmen de focus leg op het mentale deel trainen, denk dat dat wel een goede combinatie kan zijn.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-22 12:15

Fijne week weer gehad.
Twee rustdagen ingepland.
Een proefles pole fitness genomen, wat ik leuk vond.
Verder 1 rondje hardgelopen, minder dan gehoopt doordat ik het erg druk had.
En twee dagen zeilwedstrijd.

Vandaag zou ik eigenlijk ook nog varen, maar door omstandigheden gaat het niet door. Ik vermoed dat ik ook niet aan verdere beweging toekom vandaag. Aan het begin van de dag leverde die gedachte me stress op, maar nu heb ik er wel vrede mee.

herhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 13:02

Zou mij ook graag willen aansluiten.

Iets over mij:
Ben kangoo jumps power en dance instructeur
Naast dat ik zelf 2x per week een les mee spring of inval als instructeur, ben ik bezig om zelf een les op te zetten. (Maar dat wilt nog niet helemaal lukken in amsterdam)

Daarnaast 1 a 2x per week naar mijn verzorgpaard.

1 a 2x per week doe ik iets van total body workout, steps of kracht training.

Hardlopen wil ik weer oppakken maar is totaal mijn ding niet. Soms trek ik de kangoo jumps aan maar blijf hardlopen vervelend vinden.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 13:23

Waarom wil je dan hardlopen? Kies dan iets wat je leuk vindt, dan blijf je ook gemotiveerd.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 20:30

Kangoo jumps kende ik ook nog niet, zag dat het een bijzonder soort schoenen is, wat doe je daar dan mee?

Hier even motivatiedipje na de vakantie, maar had de eerste dagen ook niet de leukste activiteiten gepland (core/hardlopen in het donker/vingerbord training), dus maandag en dinsdag nog niets gedaan.
Rest van de week wel lekker gesport, 1x geklommen, 2x hardgelopen, core en yoga. Ook 3x oefeningen gedaan voor mijn enkels. Ik merk dat dat toch wel mijn zwakke punt is tijdens het hardlopen (op steenachtige/heuvelachtige ondergrond).
Vandaag echt heerlijk 16km hardgelopen in de duinen. Merk dat mijn lichaam dit soort afstanden steeds beter aankan, het is wel zwaar, maar achteraf heb ik nog wel energie voor andere dingen.

Komende week kijken of ik braaf mijn geplande trainingen kan uitvoeren.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 20:43

Hier afgelopen week niets kunnen doen, geveld door verkoudheid/griep... Nu gelukkig weer aan de betere hand dus wil morgen weer voor een lesje bodypump gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 21:09

Hier ook matig, deze week weer veel pijn gehad in m'n nek (restklachten ongeluk) en slecht gegeten. Morgen maar weer een beetje normaal eten en deze week weer drie keer kracht gepland. Hopelijk lukt het.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 22:06

Ik heb vanochtend heerlijk gesport, was een erg pittig circuit lesje, maar ook erg leuk. Nu morgen weer, en donderdag. Ondanks dat het momenteel niet goed gaat met mijn chronische migraine ben ik best lekker bezig qua sporten. Hopenlijk blijft dat even zo.

16km hardlopen, petje af hoor Lieke

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 22:07

Ik heb deze week rust gehouden, nadat het vorige week zaterdag in m'n rug geschoten was.

Vrijdag wel weer naar yoga geweest en gisteren een rondje dressuur in de bak gereden en vanmorgen een kort rondje bos.
Mijn rug lijkt weer hersteld, dus dinsdag iig ook weer naar kickbokstraining.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-22 09:58

Ik zag van de week filmpjes op Facebook voorbij komen van kangoo jumpen. Had dat nog niet eerder gezien.

Zijn er nog leuke boeken die jullie mij kunnen aanraden? Ik lees weleens verhalen van zeilers of hardlopers of bijvoorbeeld mensen die een pelgrimroute wandelen.