Opgeblazen buik, wat te doen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maanlicht

Re: Opgeblazen buik, wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 10:17

Geen oplossing maar biedt wel snel verlichting: pepermuntolie capsules. Helpen bij mij super goed bij een pijnlijke opgeblazen buik. Verder natuurlijk belangrijk om na te gaan waar dit vandaan komt.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 10:45

Rebel_Jits schreef:
Een paard is geen omnivoor :') Een mens en varken zijn dat.
Een paard is een herbivoor.

Dat was het woord inderdaad :D
Wist dat het niet correct was maar geen tijd om op te zoeken wat dat woord dan wel weer was :')

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 10:47

Renee1991 schreef:
Ken je het woord humaan? :=
Verder, vraag Ninx eens, die gebruikt het al. Ik nog niet.

Ja dat woord ken ik maar zie ik toch nergens in jouw link bij het product staan hoor :')

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 10:52

Ik zou ook niet zo gauw een product gaan gebruiken wat je bij een paardensite kan bestellen.

Lisa_22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 11:24

Ik heb niet alle reacties gelezen, dus excuus als dit al een keer is benoemd.

3 vriendinnen van mij hebben iets soortgelijks gehad, vaak een opgeblazen buik, buikpijn, soms ook diarree etc.
Ze zijn toen het fodmap dieet gaan volgen om zo erachter te komen waar ze precies op reageren. Dit heeft bij alle drie echt super gewerkt, ze weten nu waar ze niet tegen kunnen en als ze die producten vermijden, hebben ze geen last meer!

https://www.voedingscentrum.nl/nl/servi ... hten-.aspx

Het is wel handig om dit onder begeleiding van een diëtist te volgen.

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 11:45

Toen mijn darmen totaal van streek waren door ernstige ziekte en veel operaties (opgeblazen, pijnlijk, etc.), werd mij in het academisch ziekenhuis door de diëtiste voorgeschreven om elke dag een shake van Herbalife te drinken smorgens. Dit heeft blijkbaar een hele goede regulerende werking op je darmflora.
Ook in de jaren daarna heb ik af en toe een paar weken dit gebruikt als ik merkte dat mijn darmen weer gevoelig werden.
Mijn situatie is natuurlijk totaal anders dan die van jou, maar ik heb hier erg veel baat bij gehad.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 12:00

purny schreef:
Ik zou ook niet zo gauw een product gaan gebruiken wat je bij een paardensite kan bestellen.

Dit is de humane lijn van Phytonics.....

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 12:02

Ik lees even mee.

Ik zie veel tips op Google over af en toe iets baking soda te drinken. Staat wel echt overal dat het kan mits je niet te veel drinkt anders gaat de PH van je maag overstag. Maar het schijnt heel goed te werken. Iemand ervaring mee?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 12:10

Het heet in het Nederlands gewoon natrium bicarbonaat.
Voor plm 5 euro per kilo bij de echte drogist.

De smaak is wat flauw, ik vind het niet echt lekker.
Één van de mogelijke effecten is het ont-zuren van je maag.
Zoutzuur is HCl, de natrium en Cl vormen keukenzout - en water en kooldioxide.

Als je darmen (het eerste stukje dunne darm bijvoorbeeld) last hebben van te veel zuur is het een goedkope remedie.
Bij 'te grote' porties 'burp' je de kooldioxide op.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 12:14

Volgens mij is anijs ook wel goed. Mijn Syrische buurvrouw zweert erbij

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 12:19

... en een ander aspect van natrium bicarbonaat is, dat je pancreas het zelf hoort te maken.
De zogeheten 'exocriene' functie van de pancreas.

Als natrium bicarbonaat je helpt, is het wellicht tijd om je pancreas te helpen.
(Bij voorbeeld tussendoortjes schrappen, twee of drie 'eetperioden' per dag, of intermitting fast.)

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-22 12:25

Ik zou het echt link vinden om soda te gaan drinken, straks doe je een verkeerde hoeveelheid en dan is je hele maag van de leg.
Ik ben een tijdje gestopt met maagzuurmedicatie, maar dat was echt niet leuk :+ Ik werd dan in de ochtend wakker en dan kon ik niet meer slapen omdat ik zo last van mn maag had. Dus maar weer snel begonnen met de medicatie en nu geen last meer.
Ik heb al een tijdje niet meer gehad dat ik echt 8 maanden zwanger leek, maar mijn buik zwelt nog regelmatig op. Ik heb vanavond eerst emdr om te kijken in hoeverre mijn lichaam last heeft van trauma, dan maar eens kijken wat er daarna gebeurt.

Mevr_Meeuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 13:30

Bij mij werden dit soort klachten veroorzaakt door endometriose, bleek na een aantal jaar. De klachten namen door die jaren heen overigens wel toe, in frequentie en duur.

Het hoeft dat natuurlijk helemaal niet te zijn, maar omdat het een aandoening waar de meeste mensen en artsen niet aan denken bij klachten omtrent het spijsverteringsstelsel noem ik het toch maar even :) Het zijn wel veel voorkomende klachten wanneer je endometriose hebt.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-22 13:39

Mevr_Meeuw schreef:
Bij mij werden dit soort klachten veroorzaakt door endometriose, bleek na een aantal jaar. De klachten namen door die jaren heen overigens wel toe, in frequentie en duur.

Het hoeft dat natuurlijk helemaal niet te zijn, maar omdat het een aandoening waar de meeste mensen en artsen niet aan denken bij klachten omtrent het spijsverteringsstelsel noem ik het toch maar even :) Het zijn wel veel voorkomende klachten wanneer je endometriose hebt.

Bedankt voor de tip. Ik ben er al op getest en ik had het niet. Gelukkig maar.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 13:43

Ik heb al meer dan 15 jaar PDS en tig darmonderzoeken achter de rug. Ik ben ook opgehouden met zoeken naar een oorzaak. Als is het met mijn huidige baan wel rustiger qua opgeblazen buiken.
Ergens in dit topic zag ik de vraag of je bij een onderzoek kunt zien of je darmen idd spastisch zijn; Ja zeker. Ik krijg altijd een flinke roes en zelfs dan knijpt en stuwt de hele boel samen. Ik heb ook chronisch bloedarmoede, mede door darmbloedingen, dus 1 groot feest hier. Nu functioneer ik gelukkig prima. Doe alles wat ik wil, maar als het mis gaat dan lig ik ook gelijk op de eerste hulp met symptomen van een blinde darmontsteking waardoor alle alarmbellen daar afgaan. Gelukkig maar twee keer voorgekomen. Maar ik beval nog liever van een kind, dan deze pijn te hebben.

Herbalife maakte mijn darmen alleen maar lui, dus leven op shakes werd het ook niet. In 15 jaar heb ik heel veel boekjes bijgehouden met wat ik at en ook daar was soms geen pijl op te trekken, dus daar ben ik mee opgehouden. Wel heb ik dit jaar 2x een 5 en 7 daagse sapkuur gedaan om mezelf echt even flink te reinigen en af te kicken van suikers. Daarna overgegaan op koolhydraten en glutenvrij en op een bakje Kefir na, geen zuivelproducten meer. Ook frisdranken / sap gaan er niet meer in.
Ik leef nu vnml op groenten, fruit, noten en licht verteerbare vis-en vleessoorten en dat gaat goed. Heel af en toe pijn met de zweetparels op mijn gezicht, maar dan heb ik niet genoeg water gedronken.

Helaas weet de gemiddelde huisarts te weinig en adviseren ze niet meer dan bij te houden wat je eet. Bij twijfel altijd vragen om een verder onderzoek en helaas komt het er in de praktijk op neer dat je vooral zelf moet uitzoeken wat wel of niet bij je past.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 13:48

Ik had ook altijd ontzettend veel last van mijn maag/darmen. Ook opgeblazen buik. Nu ben ik veel aan mijn eet en drink patroon aan het veranderen. Maar ik heb ook dagelijks een blikje Kombucha toegevoegd. Dat helpt bij mij echt goed.
Merk wel verschil als ik het ene keer niet drink.

https://www.dekamarkt.nl/boodschappen/d ... 0-ml/64209

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 13:56

TS, ik kreeg het van bananen en stress. Zelfs gehad dat iemand kwaad werd, omdat ik volhield niet zwanger te zijn en ondanks mijn onderbouwingen.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 14:53

Janneke2 schreef:
Het heet in het Nederlands gewoon natrium bicarbonaat.
Voor plm 5 euro per kilo bij de echte drogist.

De smaak is wat flauw, ik vind het niet echt lekker.
Één van de mogelijke effecten is het ont-zuren van je maag.
Zoutzuur is HCl, de natrium en Cl vormen keukenzout - en water en kooldioxide.

Als je darmen (het eerste stukje dunne darm bijvoorbeeld) last hebben van te veel zuur is het een goedkope remedie.
Bij 'te grote' porties 'burp' je de kooldioxide op.

Dat is hetzelfde als baking soda toch? Die oranje pakjes uit de supermarkt.

Ts, daar kan je ook gewoon mee bakken, is iets anders dan gewone soda :D Maar fijn om even wat reacties hierop te horen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 15:19

Ja is het zelfde, je hebt zakjes of een Orange doos.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 21:13

Wat een prijzen vragen ze daar voor zeg...!

6 euro voor een potje van 250 gram - 24 euro per kilo.

(Ik haal het voor 5 euro per kilo, zonder sexy Engelse naam.)

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 23:51

Nee joh, 1.69 bij de appie :D 3.72 per kilo.