Misofonie, hoe gaan jullie hier mee om?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Misofonie, hoe gaan jullie hier mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 20:21

Ik lees hier veel dat jullie je ergeren aan geluiden van bepaalde mensen, niet zozeer aan de geluiden zelf.
Heeft het dan deze naam?

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 20:44

Bij mij zijn het echt de geluiden.
Of man snurkt of de buurman, beide maakt mij woest.
Pen klikken maakt niet uit wie het doet, ik ontplof dan van binnen.

Sommige mensen en hun gewoonten heb je vaker mee te maken.

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 20:47

Bij mij is het ook het geluid. Ik kan me alleen wel iets van cliënten van mijn werk afzetten, ookal vind ik het nog bloedje irritant als ze smakken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 21:08

Nielojram schreef:
Ik lees hier veel dat jullie je ergeren aan geluiden van bepaalde mensen, niet zozeer aan de geluiden zelf.
Heeft het dan deze naam?

Het zijn bij mij voornamelijk eetgeluiden. Maar de irritatie wordt groter van mensen die dichtbij me staan. Daar kan ik het echt heel slecht van hebben. Daar kan ik echt heel boos om worden. Van andere mensen vind ik het ook vervelend maar daar kan je misschien sneller van weglopen of afstand nemen ofzo.
Ik weet niet waarom het bij mensen die dichtbij je staan erger is. Zal eens Googlen.

Deemiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 21:52

Bij mij zijn het vooral eetgeluiden, maar bijvoorbeeld ook (in mijn ogen) ‘verkeerd’ ademhalen. En dan vooral van naaste. Vreemde mensen heb ik gek genoeg eigenlijk geen last van…

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 23:16

Vraagje. Vriendin van mij heeft behoorlijk last van haar misofonie, maar heeft daarnaast ook smetvrees. Zijn er meer mensen die beiden hebben, dat het deels samenhangt?

De geluiden zijn vaak namelijk ook "vies". Of irritant. Maar het zijn allebei zintuigelijke dingen, dus even nieuwsgierig of meer mensen hier last van hebben :)

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 23:34

Nirvana_ schreef:
Vraagje. Vriendin van mij heeft behoorlijk last van haar misofonie, maar heeft daarnaast ook smetvrees. Zijn er meer mensen die beiden hebben, dat het deels samenhangt?

De geluiden zijn vaak namelijk ook "vies". Of irritant. Maar het zijn allebei zintuigelijke dingen, dus even nieuwsgierig of meer mensen hier last van hebben :)

Yes! :wave: Ik heb ook last van beiden.
Mijn smetvrees is voornamelijk gerelateerd aan voeding. Alleen ik heb nooit echt stilgestaan bij een verband tussen mijn smetvrees en misofonie. Goeie vraag en ik ben ook benieuwd of iemand hier meer over kan vertellen.

prulletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 00:16

Oh, ik herken dit zo erg! Bij mij zijn het voornamelijk eetgeluiden (slurpen, smakken) en het kraken van vingers. Hoe ik ermee omga? Een bitch zijn mensen erop aanspreken :'). Of het uit de weg gaan door bijvoorbeeld een andere tafel te vragen in een restaurant of te gaan verzitten in de trein. Muziek opzetten helpt heel soms.
Luidruchtig ademhalen bij bijvoorbeeld yogales kan mij ook horendol maken.

Smetvrees heb ik trouwens niet echt. Ik houd er wel van als dingen schon zijn, maar als ze dat niet zijn raak ik het alsnog aan, was daarna gewoon direct mijn handen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 07:47

Ikzelf heb geen smetvrees maar mijn dochter wel.
Zou ook weleens interessant zijn om te kijken hoe zoiets genetisch in elkaar zit.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 07:55

Ik heb misofonie opgelopen door een topic hier op bokt en tot op heden heb ik daar nog gigantisch veel last van!

Een x aantal jaar geleden was er een topic hier op bokt die een beetje het zelfde was als dit, ik las het door en kwam er achter dat mijn moeder wel vreselijke eet geluiden maakt. Ik erger mij tot op de dag van vandaag nog vreselijk aan alles wat moeders in haar mond stopt.

Inmiddels woon ik al jaren samen met mijn vriend dus heb ik er minder last van. Maar het is zo erg dat ik bijvoorbeeld de snoepjes in de auto verstop als ze bij mij in de auto zit. :+ Met uiteten gaan probeer ik ook altijd aan de andere kant van de tafel te gaan zitten. Je bent er echt continu mee bezig en je er overheen zetten werkt gewoon niet....

Bedankt bokt. :')

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 08:10

Petrichor schreef:
Ik heb misofonie opgelopen door een topic hier op bokt en tot op heden heb ik daar nog gigantisch veel last van!

Een x aantal jaar geleden was er een topic hier op bokt die een beetje het zelfde was als dit, ik las het door en kwam er achter dat mijn moeder wel vreselijke eet geluiden maakt. Ik erger mij tot op de dag van vandaag nog vreselijk aan alles wat moeders in haar mond stopt.

Inmiddels woon ik al jaren samen met mijn vriend dus heb ik er minder last van. Maar het is zo erg dat ik bijvoorbeeld de snoepjes in de auto verstop als ze bij mij in de auto zit. :+ Met uiteten gaan probeer ik ook altijd aan de andere kant van de tafel te gaan zitten. Je bent er echt continu mee bezig en je er overheen zetten werkt gewoon niet....

Sorry…. Y;(

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 08:16

Petrichor schreef:

Dus het is toch iets wat mensen elkaar en zichzelf aanpraten? Verzin een nieuwe angst/fobie/tic, begin er een topic over, en binnen de kortste keren herkent half bokt zich erin en heeft iedereen het zelf ook?

Hoe zou zo'n proces gaan?
"Ik krijg de neiging om iemand te slaan als hij smakt."
-"Nou, dan krijg ik er moordneigingen van."
"Daar kan ik overheen. Ik krijg TWEE moordneigingen. Als ik hem alleen al hoor ademen. Nu jij weer."
-"Oh, dan hebben we nu allebei misofonie. Trouwens, heb jij toevallig ook een hekel aan kotsen? Of stukjes in je eten? Of kleding van gladde stof? Blauwe gordijnen? Een warme stoelzitting als je net gaat zitten? Zal ik daar het volgende topic over openen of begin jij deze keer?"

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 08:24

Ik had het als kind al.
Klapperende deur of druppende kraan, vreselijk.
Bed uit om het te verhelpen.

Pas door internet weet ik dat het Misofonie heet.
Net als ik door internet weet dat de vlekken in mijn gezicht Melasma heten.

Probleem is er al maar heeft nu een naam.

Ik heb geen smetvrees. Hou wel van schoon.
Haar in mijn mond of eten betekent wel braken. Dat is te vies.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 09:27

Een topic naar mijn hart.....sommige eetgeluiden _-:( _-:(
Echt ik krijg dan de neiging die persoon met zijn/haar gezichtje langs een vers gegranold muurtje te halen }:)

Verder ben ik best een redelijk persoon hoor O:)

Maar ben sowieso snel geïrriteerd door geluid :=

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 09:32

slikken (bij drinken)
bij sommige mensen denk ik dan echt; door wat voor leiding moet dat heen? met zoveel geluid

kloink kloink kloink

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 09:46

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 10:42

Ik heb in het verleden met een kussen in mijn handen gestaan om man te laten stoppen met snurken.
Ben beneden met koptelefoon op en watjes in mijn oren gaan liggen.
Nu met snurkmasker scheelt het wel. Tussendoor snurken flip ik nog steeds van.

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 10:58

Snurken is denk ik ook gewoon vervelend als je niet overgevoelig bent voor geluid want dat is toch ook als je zelf probeert te slapen..

Ik heb al jaren last van misofonie, vooral bij familie. Moet mn huilen vaak inhouden tijdens het avondeten en weglopen of alleen eten wordt niet geaccepteerd/begrepen. T is ook niet echt uit te leggen dat het meer is dan gewoon irritant als een ander het niet zo ervaart. Ik kan trouwens zelf ook niet eten met een koptelefoon op want dat vind ik ook naar. Bij andere mensen of in een restaurant eigenlijk weinig last van en dat maakt het ook weer zo ingewikkeld om uit te leggen aan een ander.

Ook last van tikkende nagels op telefoon of die typgeluidjes van iphone. En nog veel andere dingen eigenlijk. Soms hoor ik eetgeluiden een kamer verderop, dan kan ik echt wel gillen..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 11:32

ravellie schreef:
slikken (bij drinken)
bij sommige mensen denk ik dan echt; door wat voor leiding moet dat heen? met zoveel geluid

kloink kloink kloink

:j :')
Afschuwelijk. En dan kijk ik boos en dan zeggen ze dat ze er niks aan kunnen doen.
Nou bij mij klinkt het niet zo hoor.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 11:34

Volgens mij vallen snurken, boorgeluiden en druppelende kranen etc niet onder misofonie.

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 13:40

Suzanne F. schreef:
ravellie schreef:
slikken (bij drinken)

kloink kloink kloink

:j :')
Afschuwelijk. En dan kijk ik boos en dan zeggen ze dat ze er niks aan kunnen doen.
Nou bij mij klinkt het niet zo hoor.

Mijn vriend kan daar ook helemaal niet tegen.
Dus ik heb geprobeerd stiller te slikken zodat ik me nu verslik (en daar kan hij ook niet tegen) of juist heel hard slik.
Normaal slikken lukt niet meer, ook niet als mijn vriend niet in de buurt is.
Ik ben wel weer aan het proberen om weer 'gewoon' te slikken want dit is voor mij ook niet gezond.

En wachten tot hij 's avonds eindelijk
naar bed gaat, dan kan ik een bakje chips eten.

gerlienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 18:28

Fellow schreef:
Snurken is denk ik ook gewoon vervelend als je niet overgevoelig bent voor geluid want dat is toch ook als je zelf probeert te slapen..

Ik heb al jaren last van misofonie, vooral bij familie. Moet mn huilen vaak inhouden tijdens het avondeten en weglopen of alleen eten wordt niet geaccepteerd/begrepen. T is ook niet echt uit te leggen dat het meer is dan gewoon irritant als een ander het niet zo ervaart. Ik kan trouwens zelf ook niet eten met een koptelefoon op want dat vind ik ook naar. Bij andere mensen of in een restaurant eigenlijk weinig last van en dat maakt het ook weer zo ingewikkeld om uit te leggen aan een ander.

Ook last van tikkende nagels op telefoon of die typgeluidjes van iphone. En nog veel andere dingen eigenlijk. Soms hoor ik eetgeluiden een kamer verderop, dan kan ik echt wel gillen..

Zo herkenbaar met het eten en niet begrepen worden. :(:) (ondertussen snapt mn omgeving het wel)
Kleine oordopjes een idee of de tv/afzuigkap/radio aan?
Ik leg het altijd uit dat de filterfunctie van m'n oren sommige geluiden er niet uitfiltert.
Normaal als je je concentreert op iets hoor je geen omgevings geluiden omdat je oren het eruit filteren en bij ons werkt het niet altijd goed en je humeur op het moment kan ook veel beïnvloeden.
Hopelijk word het snel beter voor je. :knuffel:

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 19:37

Even van internet gehaald. Waaronder van Vereniging Misofenie.nl

Misofonie is een hersenaandoening waarbij specifieke geluiden extreme gevoelens van woede, walging of haat opwekken. Het gaat veel verder dan ergernis of irritatie.

Kenmerkend is dat specifieke geluiden bij mensen met misofonie hevige negatieve gevoelens opwekken. Die gevoelens, de feitelijke symptomen van misofonie, zijn extreme woede, haat of afschuw. Mensen die aan misofonie lijden, worden overvallen door extreme boosheid of walging bij het horen of zien van hun triggers (de specifieke geluiden of bewegingen die de gevoelens opwekken). Hierbij ontstaan ook agressieve gedachten. Deze heftige emoties en nare gedachten moeten steeds onderdrukt worden, wat erg vermoeiend is.

Misofonie is vooral een afkeer van geluiden die door mensen geproduceerd worden, zoals mond- en keelgeluiden (smakken, slikken, ademen, neus ophalen, etc).
Ook geluiden als typen op een toetsenbord, klikken met een pen en lopen met hakken op een harde vloer zijn veelvoorkomende triggers. Over het algemeen gaat het om neutrale en zachte geluiden.

Wat iemand triggert verschilt van persoon tot persoon

Doordat er een hyperfocus (overconcentratie) voor bepaalde geluiden ontstaat, zijn mensen met misofonie in staat om deze geluiden boven alles uit te horen. Deze hyperfocus speelt een centrale rol bij misofonie. Voor veel misofoniepatiënten geldt dat zij ook visuele triggers hebben, zoals het zien van repeterende bewegingen zoals gewiebel met een been. Deze 'haat voor bewegingen' wordt misokinesia genoemd. Onduidelijk is nog wat het verband is tussen beide aandoeningen.

Bij misofonie gaat het vooral om alledaagse, zachte en meestal menselijke geluiden, zoals bijvoorbeeld

Slikken, kauwen, afbijten, smakken
Niezen, hoesten, neus ophalen, snuiven
Kuchen, keelschrapen, geeuwen
Ademen
Fluiten, neuriën, zingen
Iemands stem, lach, uitspraak van een bepaalde letter
Ook andere geluiden die door mensen, dieren of apparaten geproduceerd worden, kunnen triggers zijn:

Klikken met een pen
Typen op een toetsenbord, klikken met de muis
Lopen met hakken op een harde vloer
Roeren met een lepeltje in een beker
Het tikken van een klok
Het kraken van chipszakken
Het zingen van vogels en het blaffen van honden
Alle geluiden kunnen in principe triggers zijn.
Vrijwel alle misofonen hebben vooral last van de mond- en keelgeluiden. Bij de meesten begint het hier ook mee. Maar iedere misofoon is uniek en heeft een eigen ‘lijst’ van triggers. In de loop van de tijd kan er verschuiving optreden; nieuwe triggers ontstaan en bestaande triggers zwakken af of verdwijnen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 20:02

Mijn vader en ik hebben er allebei last van. Ben ook opgegroeid met de radio duidelijk aan tijdens het eten, anders kregen we allebei niets weg. Kan nog steeds niet in stilte eten. Ga half over mijn nek als ik een ander, maar ook mijzelf, hoor kauwen en slikken.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 20:06

Het ergste geluid is nog wel mensen die een banaan eten, ik noem zo'n ding dus ook maar een smakkanana. :')