moederschap-ik ben op

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 12:32

rien10 schreef:
Ik heb er wel eens een spier-poedeltje naakt buiten de deur gezet. Lang verhaal, maar het kwam er op neer dat het een "dat doe je toch niet" versus "als mama iet zegt, gebeurt het ook , mama is niet van de loze dreigementen".

Gevolg, een naakt kind op de stoep. En vraag me niet wat de aanleiding was, want dat is allang vergeten ha ha.

Heerlijk! Dochter is 3…. En heb zo’n vermoeden dat dit ook wel eens gaat gebeuren hier _O-
Tijd terug ook zonder broek in de sneeuw gezet want ze wilde geen broek aan.. want volgens haar was het niet koud… daarna ging de broek voortaan moeiteloos aan :D

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 12:32

rien10 schreef:
Graag gedaan.
Hele volksstammen zijn groot geworden zonder pictogrammen. :D
De structuur ben jij. "Vandaag een lange dag jongens. En vanavond lekker met z'n vieren pannekoeken eten."
Geen suggesties geven aan je man, maar mededelingen doen. "Jij doet vanavond de kinderen in bad, want ik ga wandelen"
"Jij kookt zaterdag want ik ga naar de film met de oudste en we zijn om 6 uur thuis."

Dat is hier de truc. Duidelijk communiceren. Niet vragen maar mededelen en daarna ook loslaten!

Partner werkt fulltime en ik 4 dagen. Mijn ‘vrije’ dag heb ik de zorg voor ons zoontje van 2,5.
Daarnaast 2 paarden aan huis, 2 honden, kippen en een kluswoning.
Ik was heel erg geneigd om ‘het maar allemaal zelf te doen’ want als ik iets vroeg werd het niet (meteen) of niet goed (genoeg) gedaan. In mijn optiek natuurlijk.. want ons zoontje had gewoon kleding aan (weliswaar niet de combi die ik gekozen zou hebben) en kreeg misschien 4x achter elkaar een boterham met chocopasta (terwijl ik zorg voor afwisseling op de boterham), maar hey… wie wordt daar nou slechter van??
Niemand.. behalve ik! Want ik maak me er druk om..
Gevolg: ik helemaal over de flos en partner ook niet gelukkig daardoor want het wordt er niet gezelliger op…

Dus regels voor mezelf hier:
- delegeren
- loslaten
- en pick your battles.

Vriend kan hier ook wel eens een lang gezicht trekken als hij een keer iets moet doen, maar dat is dan maar zo.. daar kan ik iets van zeggen en dan resulteert dat in ruzie of ik kijk gewoon de andere kant op en negeer het. 5 min laten is iedereen het weer vergeten..

Iets voor jezelf doen als in de studie die je wilt doen lijkt me een prima plan, maar let op dat het niet alleen maar ‘nog meer’ hooi op je vork is..

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 12:33

Jojoju schreef:
Mijn kinderen zijn 3 en 4, hebben de duidelijke structuur van de dag wel nodig lijkt me. Op hun pictogrammen staat vermeld of ze wel of niet naar school hoeven, of het een korte of lange dag is op school en wie ze naar bed brengt. Leek me wel prettig bij zulke kleine kinderen

Zijn ze autistisch en/of verstandelijk beperkt dan?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 12:36

Om het toch een beetje luchtig te houden, en om TS een hart onder de riem te steken (veel vrouwen herkennen het hoor, echt, je mag hier "klagen" en je hart luchten, dat helpt).
Ik heb er ook wel eens een met kleren en al onder de douche gezet. Was ook een kwestie van "Nee" versus "ja". Zelfde kind trouwens. Heel .......ja, hoe noem je dat. Koppig vind ik niet het juiste woord. Meer eigenzinnig. Gaat echt van zichzelf uit, in de goede zin van het woord. Nu is hij bijna 26, eigenzinnig en een kei in z'n vak, waar hij zijn eigen- wijsheid goed kan gebruiken. Ik zie terug waar ik 23 jaar geleden tegenaan liep. Toen bracht het me wanhoop. Nu -na mijn eigen groei en het zien van een volwassen zoon- vervult het mij met trots.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 12:37

Achterom schreef:
Jojoju schreef:
Mijn kinderen zijn 3 en 4, hebben de duidelijke structuur van de dag wel nodig lijkt me. Op hun pictogrammen staat vermeld of ze wel of niet naar school hoeven, of het een korte of lange dag is op school en wie ze naar bed brengt. Leek me wel prettig bij zulke kleine kinderen

Ik heb even in je profiel gespiekt TS en je opleiding gezien. Met het gevaar dat je boos op mij wordt: het zijn je kinderen. Niet je cliënten.

Maflinger_S

Re: moederschap-ik ben op

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 12:39

@rien10: wow, ik heb geen kinderen maar lees uit belangstelling mee en jouw uitleg en voorbeelden zijn zo herkenbaar.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 12:39

Rocamor schreef:
Ik zal als kindvrije ongetwijfeld een boel moeders op mijn dak krijgen, maar het eerste dat in mij opkomt: wordt het niet eens tijd om los te laten?

Willen ze dat brood niet? Nou dan niet. Ook geen snoepjes en als ze later wel eten, is het broodje er nog in de koelkast ofzo
Als jij in de weekenden het voortouw niet neemt, blijf je toch gewoon lekker liggen, totdat iemand trek krijgt?
WIl het kind met 30 graden een trui aan? Kind is jong, leert vanzelf dat het niet handig was. Desnoods geef je een tshirt mee naar school. Als ie echt peentjes zweet kan er gewisseld worden.

Ga parttime weer werken, of vrijwilligerswerk. Zodat je uitgedaagd wordt.

Edit: ben je niet gewoon bored-out?

Nee hoor deed ik ook met de kinders... mama regeld eigenlijk allestoen ze klein waren... En werkte er 3 dagen bij naast huishouden en een paard.. maar idd klinkt raar maar laat de kinderen maar zelf denken dat kan zat... ze krijgen vanzelf honger en ook te warm.. of te koud..

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 12:43

Maflinger_S schreef:
@rien10: wow, ik heb geen kinderen maar lees uit belangstelling mee en jouw uitleg en voorbeelden zijn zo herkenbaar.

Ik heb twee kinderen, nu bijna 26 en bijna 23. Twee kinderen aan het totaal uiterste van het spectrum van wat je maar kan zijn. Het is gewoon bijna belachelijk dat het alle twee kinderen van mij zijn. Totale, totale tegenovergestelden. Dat gaf zogezegd nogal wat uitdagingen met opvoeden. Nou, eigenlijk is er wel een gemene deler. Ze zijn beiden eerlijk, confronterend eerlijk ha ha.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 12:44

rien10 schreef:
Achterom schreef:

Ik heb even in je profiel gespiekt TS en je opleiding gezien. Met het gevaar dat je boos op mij wordt: het zijn je kinderen. Niet je cliënten.

Ik ben niet boos hoor :D
Je geeft precies aan wat ik bedoel. Het zijn kinderen, geen mensen met een verstandelijke beperking en/of autisme die een enorme behoefte hebben aan structuur en een bijpassende communicatiewijze met picto's. Het zijn kinderen, behandel ze dan ook zo.

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 12:58

Even tegengas.. ik werk al jaren met een weekplanner en kleuren. Voor veel kinderen is structuur en zichtbaar lange dag/korte dag school en wanneer zwemles etc heel fijn.
We hangen nu nog vaak een briefje op met wat we welke dag gaan eten. Ik haat die vraag om 7u of zodra ze waar dan ook van thuis komen (pubers denken alleen aan eten…)
Helaas kijken mijn kinderen wel op de weekplanner en mijn man nog altijd niet. Ding hangt zo in de keuken dat iedereen hem vanaf zijn stoel kan zien.
Nu schrijf ik dingen op maar hangt er bij vaste trainingsdagen een magneet. Zichtbaar en duidelijk.

Verder liet ik mijn kinderen uit 2 opties kiezen. Een blauw shirt of een groene. Vandaag worteltjes of boontjes, morgen krijg je dan het andere.
Kinderen hadden het idee inspraak te hebben, maar ik besliste de opties.

Boterham niet op? Prima, die gaat in een doosje. Hebben ze later honger, dan kunnen ze alsnog die boterham eten. Zonder dat jij daar werk aan hebt.

Geen schoenen aan? Oké dan ga je op blote voeten mee (schoenen gooide ik dan wel in een tas).

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-22 13:08

dus omdat ik een planning heb hangen met picto's zijn mijn kinderen autistisch of verstandelijk beperkt? :=

wat ik uit dit topic heb gehaald:
- loslaten
- in het weekend om en om het gezin opstarten zodat de ander kan uitslapen/rustig aan kan doen
- een dag in de week plannen dat man de kinderen naar bed brengt
- als man vakantie heeft een paar dagen weggaan en hem de boel laten runnen
- in de avonden de ontbijttafel alvast klaarzetten, de oudste zelf haar broodje laten smeren
- zoveel mogelijk zelf laten aankleden, desnoods de wekker eerder zetten zodat hier meer tijd voor is
- bloed laten prikken / naar de huisarts gaan
- in plaats van één ochtend in de week, twee ochtenden in de week vrijwilligerswerk gaan doen
- podcasts luisteren
- onderzoeken naar wat mij energie geeft, wat laad mij op?

Lijkt me een prima lijst om ook met man door te nemen :)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 13:09

rien10 schreef:
Om het toch een beetje luchtig te houden, en om TS een hart onder de riem te steken (veel vrouwen herkennen het hoor, echt, je mag hier "klagen" en je hart luchten, dat helpt).
Ik heb er ook wel eens een met kleren en al onder de douche gezet. Was ook een kwestie van "Nee" versus "ja". Zelfde kind trouwens. Heel .......ja, hoe noem je dat. Koppig vind ik niet het juiste woord. Meer eigenzinnig. Gaat echt van zichzelf uit, in de goede zin van het woord. Nu is hij bijna 26, eigenzinnig en een kei in z'n vak, waar hij zijn eigen- wijsheid goed kan gebruiken. Ik zie terug waar ik 23 jaar geleden tegenaan liep. Toen bracht het me wanhoop. Nu -na mijn eigen groei en het zien van een volwassen zoon- vervult het mij met trots.

Heel herkenbaar Rien!
Mijn oudste was en is altijd heel rustig en zorgzaam nou daar heeft de jongste ernstig misbruik van gemaakt als ik er geen erg in had.
Zij had een eigen wil en nog steeds wat ik aan de ene kant heel fijn vond want ze liep niet in zeven sloten tegelijk maar het kon ook heel lastig zijn en zij heeft ook eens gezegd ik ga een andere moeder zoeken toen ze haar zin niet kreeg :')
Toen stond ze met een boterham voor de deur met de boodschap ga maar zoeken maar dat was toch niet de bedoeling.
Weet je TS, niets moet, ja naar school oid maar probeer ook wat meer te genieten!
Dan doet ze maar een dikke trui aan met 30 graden, komt ze vanzelf van terug.
Nee zeggen is ook geen kindermishandeling.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 13:12

Jojoju schreef:
dus omdat ik een planning heb hangen met picto's zijn mijn kinderen autistisch of verstandelijk beperkt? :=

Nee.
Lees mijn tweede reactie nog maar eens ;)
Verder super dat je met de tips aan de slag gaat, dat je je zo voelt is natuurlijk nooit de bedoeling :(:)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 13:16

Oooo topic naar mijn hart ik ga even lezen.

Maar toch denk ik dat wij heel anders staan in leven

Ten eerste ik ben doof maar hoor 80% met hulpmiddelen.
Ik werk helaas 4 dagen minder werken is geen optie.
Ik maak extreem lange dagen werk van 06:00 tot14:00 of 15:30 ga naar ale tijd naar bed 23:30 sta 04:30 op
Leven is te duur en ik heb een paard

Wat probeer ik om energie te krijgen, misschien optie voor jou

Ik ga 4x pw naar bed in de middag….. is niet fijn altijd maar anders trek ik net niet.
De jongste zet ik voor de tv dan, slaapjes duren van 30 min tot Max 90 min

In de kou holst van de nacht loop ik een rondje en dan val ik snel en voldaan in slaap

Mijn man is mijn held hij helpt overal en doet veel neemt op zondag bv de kids mee zodat ik me time heb maar ik heb altijd MOET-klussen dus werkt niet
Echter zeg ik gewoon heee vent jouw kinderen ik wil ff rust….Dan kan jij ook doen.
Er is niks mis mee je man leiden ….. wat maakt jou uit dat ie passief is als hij het maar doet.

Op zondag zeggen schat ga jij eruit ik wil uurtje na slapen heb zooooo’n hoofdpijn is gewoon recht van moederschap ;)

Als ik thuisblijf moeder zou kunnen worden zou dat zoveel schelen echt ….. geniet ervan dat het mogelijk is
Gestopt met toegevoegde suikers eten, dit heeft niks opgeleverd

Zwemles is voor mij slaap uurtje in de auto ga ik slapen (of tanken in België)
Laatst bijgewerkt door tita op 07-07-22 13:27, in het totaal 3 keer bewerkt

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 13:21

rien10 schreef:

Wij noemen dat een hele sterke eigen mening :j

Die had ik als kind, mijn man ook als ik de verhalen mag geloven en die eigenschap hebben we keurig doorgegeven aan alledrie onze kinderen :')

Dus ja hier is er ook al eens eentje met kleren onder de douche gezet, zonder kleren buiten en eens in haar pyjama in het ganzenverblijf (waar de ganzen overigens niet zaten op dat moment maar dat wist zij niet :=)

Echt TS laat het los en ga inderdaad ook zeker bij jezelf te raadde of je PND nog een effect kan hebben op je gemoedstoestand. En wellicht is voor jou parttime gaan werken wel de oplossing. Tijd voor jezelf en even geen moeder zijn.

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 14:12

Ik sluit me aan bij Senna21, je moet leren dat als je man de zorg heeft, of het nou een uurtje is of een hele dag, je je er niet mee moet bemoeien. Vertrouw hem, hij is hun papa, en wees niet zo perfect! Tussen mijn 2 kinderen zat ook 1 jaar. Het zijn tropenjaren, maar nog even volhouden, en ze gaan binnenkort lekker naar school.
Je kunt ook weer gaan werken, en hopelijk kan je man een dag minder gaan werken.
Heel veel succes, er zitten echt betere tijden aan te komen voor je, maar vooral, laat los

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 14:30

Rubs schreef:
Ik sluit me aan bij Senna21, je moet leren dat als je man de zorg heeft, of het nou een uurtje is of een hele dag, je je er niet mee moet bemoeien. Vertrouw hem, hij is hun papa, en wees niet zo perfect! Tussen mijn 2 kinderen zat ook 1 jaar. Het zijn tropenjaren, maar nog even volhouden, en ze gaan binnenkort lekker naar school.
Je kunt ook weer gaan werken, en hopelijk kan je man een dag minder gaan werken.
Heel veel succes, er zitten echt betere tijden aan te komen voor je, maar vooral, laat los

Ze gaan toch al naar school met 3 en 4? De oudste hier 5 dagen in de week en de jongste 2 dagen in de week.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 14:31

Hier mogen ze voor 4y niet naar school hoor. Alleen psz.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 14:33

Ja, hier ook psz of voorschool, zelfde spul. Ze gaat 2 dagen in de week heen. Vaak daarna spelen bij vriendinnetje, of ze komen hier.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 14:48

Ik heb niet alles gelezen maar heb je al een heel goed gesprek gehad met je man? Dus echt een GOED gesprek, kinderen neem je samen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 14:54

Ik denk dat er al hele waardevolle adviezen zijn gegeven waar je iets mee kan.
Bedenk voor jezelf wanneer je bent gestopt met vrouw zijn en de moederrol jou volledig heeft geabsorbeerd. Je bent meer dan moeder alleen. Wat vind je leuk om te doen? Wat geeft jou voldoening? Waar hecht je waarde aan in het leven? Wat maakt jou blij? Wie ben jij eigenlijk met al je goede en minder goede kanten?
Je hoeft jezelf niet compleet weg te cijferen in de zorg voor je kinderen en je man. Geef duidelijker je grenzen aan, ook bij je man. En inderdaad iets makkelijk denken helpt ook. Niet eten? Dan niet. Gaat die beker steeds om? Dan krijgen ze geen beker meer maar een babybeker die niet kan lekken. Drama om kleding? Dan in de onderbroek mee in de auto. En dramatisch lopen zeuren of krijsen om de zin te krijgen? Even meenemen richting de douche met de koude kraan. Vaak hoef je dat maar 1 x te doen en is de volgende dreinpartij al voorbij bij de woorden Koude douche.

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 15:09

Jojoju schreef:

Er werd gevraagd of ik aangeef bij mijn man dat ik hulp nodig heb, ja, dat zeg ik letterlijk tegen hem. Hij vraagt wat hij kan doen om het beter te malen, ik kom met suggesties. Maar dan komt de 'ja maar ik moet iedere dag om 5 uur op en ben ook moe'

Rien10, super fijne post! Hier kan ik zeker wat mee

Dat hele pictogrammen gebeuren klinkt krampachtig
Waarom niet gewoon leven .. deden we vroeger ook toch

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 15:21

Niet alles gelezen sorry :o

De leeftijd van jouw kinderen... is vrij hopeloos
De baan van jouw man in combi met jouw thuis blijven is ook vrij ... hopeloos.
Zelf heb ik jaren een man gehad die 40 uur plus meer werkte en ook nog vaak in het buitenland zat. Zo handig :+ Had één kind maar goed, dat maakte de situatie niet soms best wel pittig.

Ik denk dat je gewoon blijer gaat worden door 2 dagen te gaan werken. Of zoiets. BUITEN de deur. Geen moeder zijn. Gewoon jij. En op die dagen haalt jouw man de kinderen op en kookt hij. Punt uit. Ik vond mijn werkdagen gewoon rustdagen, vakantie, heerlijk, zalig. Kind naar de opvang en ik lekker naar mijn werk. Werkte in het onderwijs, was dan rond 15.00 uur vrij, ging dan NIET mijn kind ophalen maar vaak even naar mijn paard (die ik toen ook nog had) of gewoon ff NIETS.

Zorg voor jezelf meid, een ander doet het niet voor je.Dat je moeder bent wil niet zeggen dat je niet iets voor jezelf mag hebben. Ook al is het maar één dag. En dan gewoon door de week, niet in het weekend, want dan ben je samen met je man.

Dus ik zou zeggen: hoppa, ff ervoor gaan, trek aan dat sollicitatiepakkie, zoek iets leuks, het barst van de banen, maakt niet uit wat het verdient en ga ervoor.
Je zult er zooooooo van opknappen!
En... straks gaan ze allebei naar groep 1 ,wat een weelde.
Nog ff. Sterkte xxxx

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 15:24

Ik ben thuis, geef al 7 jr dag en nacht borstvoeding, 2 kids en een partner die veel later dan de jouwe thuis is dus ik moet alles alleen doen.
Wat mij helpt is tegelijk met de kinderen naar bed,
Soms slaap ik dan ook, soms puzzel ik, soms een boek.
Vd kids hebben we een planbord van Olifantastisch zodat ze weten hoe of wat, zijn daar heel consequent in.

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-22 15:25

Wie zegt dat ik mijn man niet vertrouw met de zorg voor onze kinderen? Ik niet hoor.

Over het al dan niet gaan werken, ik ga in september weer studeren. Super veel zin in en denk dat ik door mijn hersens weer te gebruiken ook veel zal opknappen