Ervaringen Gecombineerde Leefstijlinterventie (GLI)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 17:30

verootjoo schreef:
Achterom schreef:
Lekker makkelijk hoor, maar die instelling zie je bij veel fysiotherapeuten, die zien de GLI vooral als een fijne melkkoe. Tja, de klant doet niets, dus dan laten we het maar daarbij.
Moet je niet gek opkijken als de vergoedingen binnenkort exit zijn lijkt me.

Volgens mij krijg je binnen die GLI cursus die de GLI aanbieders hebben gevolgd ook amper les over het bewerkstelligen van gedragsverandering.

Als je alleen een keer per week sporten aanbiedt en dan verwacht dat mensen dat zelf ook gaan doen, sla je volledig de plank mis. Er is natuurlijk een reden dat mensen GLI nodig hebben, anders waren ze er niet.

Jammer dat er weinig ingezet wordt op coaching gericht op gedragsverandering. Dat zie ik NL nergens.

Ben zelf trouwens ook behandelaar, maar niet binnen de GLI, wel veel ervaring met het aanzetten tot gedragsverandering.

De spijker op z'n kop wat mij betreft :j

Idefix2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 20:26

Achterom schreef:
Idefix2006 schreef:
Wij geven bij ons in de fysiotherapie praktijk ook wekelijks sport lessen voor de GLI. Dit is dan 1x per week en verder moeten de deelnemers zelf aan de slag met sporten/bewegen. Aan het eind van vorig traject kon je wel precies zien wie er echt mee bezig was geweest. Ik denk dat na een paar weken de helft al afgehaakt was :o of de helft van de sportlessen afbelden met smoesjes. Zo zonde, je doet het toch voor jezelf :D

Lekker makkelijk hoor, maar die instelling zie je bij veel fysiotherapeuten, die zien de GLI vooral als een fijne melkkoe. Tja, de klant doet niets, dus dan laten we het maar daarbij.
Moet je niet gek opkijken als de vergoedingen binnenkort exit zijn lijkt me.

Dan wel een hele zuinige melk koe, je verdient er nauwelijks aan helaas. Misschien is dat ook wel deel van het probleem hoor, voor 3 euro gaat niemand een uur lang iemand motiveren ben ik bang. Ik denk dat het idee achter de GLI leuk is maar voor minder gemotiveerde mensen gewoon lang niet voldoende om stappen te maken

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-22 19:44

Even een update, aangezien ik ben gestart :D
Ik volg dus het programma Slimmer en ik was voorbereid op alles aangezien de ervaringen hier op Bokt voornamelijk negatief waren.

Maar ik ben helemaal enthousiast. We hebben een groep van zo'n 15 personen, van jong naar oud. Iedereen is er elke week en als ze er niet zijn dan is het met een goede reden dat ze niet kunnen. Wekelijks op een vast tijdstip hebben we een uur meeting met lifestylecoach die ook fysiotherapeut is. Vaak is het zo dat we een half uurtje theorie + ervaringen wisselen en daarna een half uur sporten. Iedereen op zijn eigen niveau sporten, en voor wie wil kan het dus ook echt intensief zijn.

Groep is enorm leuk, fijn om lotgenoten te hebben die snappen waar je tegen aan loopt. We hebben het heel gezellig samen, leuke tips, zinvolle gesprekken.

Daarnaast heb ik in de 4 weken van het traject ook al 2x een persoonlijke afspraak met de diëtist gehad.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 20:26

Fijn Mjetterd! Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Mijn coach is er dus schijnbaar mee gestopt maar heeft het fatsoen niet gehad om ons hiervan op de hoogte te brengen. Dit is dus ongeveer de tijdlijn:
3 augustus: Coach stuurt appje dat de bijeenkomst van 4 augustus niet door kan gaan wegens ziekte. Ik app hem terug met de mededeling dat ik naar een diëtist ben geweest en wens hem beterschap.
1 oktober: Na een lange radiostilte heb ik de leefstijlgroep opgezegd en dit gemaild.
5 oktober: Ik heb hem geappt dat ik de GLI heb opgezegd, krijg vervolgens een mail van hem dat hij mijn mail zal beantwoorden en dat hij zijn werkzaamheden niet meer op zal pakken(joh daar was ik nog niet achter)
En tot op heden niet eens een mail terug van hem, niet eens een mail dat hij is gestopt.

Ik kan hem nu nog 1 keer achter zijn broek aan gaan zitten dat ik het geen stijl vind van hem of dat ik een bevestiging van hem wil dat ik gestopt ben... of ik kan het zo laten. Ik irriteer me wel heel erg aan zijn gedrag.

brennie85

Re: Ervaringen Gecombineerde Leefstijlinterventie (GLI)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 20:29

Ik haak ook even aan. Ben sinds deze maand begonnen. Met de COOL methode. Tot nu toe ben ik erg positief. Fijne klik met de coach, ik ben wel de jongste van de groep maar dat is ergens ook wel fijn. Wij hebben elke maand een bijeenkomst en eens in de zoveel tijd een persoonlijk gesprek. Ben heel benieuwd hoe alles gaat verlopen, ben er zelf wel erg enthousiast van geworden!

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 21:29

Ik heb gisteren de bevestiging gekregen dat er 30 november een nieuwe groep gaat starten en daar sluit ik bij aan ben erg benieuwd.
Er zijn 2x 8 groepsbijeenkomsten en 420 uur individuele gesprekken.
We gaan het zien

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 09:58

Ik schop dit topic even omhoog. Ik heb vandaag een verwijzing gekregen. Gelukkig bij mijn eigen fysiopraktijk, dus ik hoop dat goed gaat lopen. Geen idee nog welk programma.

Hoe bevalt het jullie nu een aantal maanden later?

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-22 10:14

Daihyo schreef:
Ik schop dit topic even omhoog. Ik heb vandaag een verwijzing gekregen. Gelukkig bij mijn eigen fysiopraktijk, dus ik hoop dat goed gaat lopen. Geen idee nog welk programma.

Wat fijn! Ben benieuwd welk programma je gaat volgen.

Hier echt heel positief. We hebben wekelijks een afspraak met de groep bij de leefstijlcoach. Dan bespreken we onderwerpen en gaan we bewegen. Het is ontzettend leerzaam, terwijl ik mij echt al wel in veel dingen had verdiept. Ik ben meer gaan bewegen en volg nu wekelijks een sportles. De groep is gezellig en het motiveert elkaar. :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 10:24

Ik heb even op de site van de praktijk gekeken, maar zij doen de beweegkuur.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 10:37

Mjetterd schreef:
Daihyo schreef:

Wat fijn! Ben benieuwd welk programma je gaat volgen.

Hier echt heel positief. We hebben wekelijks een afspraak met de groep bij de leefstijlcoach. Dan bespreken we onderwerpen en gaan we bewegen. Het is ontzettend leerzaam, terwijl ik mij echt al wel in veel dingen had verdiept. Ik ben meer gaan bewegen en volg nu wekelijks een sportles. De groep is gezellig en het motiveert elkaar. :D

Wat ontzettend fijn zeg! Mag bij jullie de lifestyle coach ook adviezen over eten/voeding geven? Bij ons in de praktijk merkte de begeleidster dat er toch nog mega veel vragen waren over dat gebied. Alleen hoort ze daar niets over te zeggen. Ze doet het wel omdat er juist zoveel vragen komen. Kwa sporten vind ik dat alle drie de groepen het echt fanatiek doen, nauwelijks afbellens er merk dat ze elkaar erg motiveren! Heel leuk om te zien!

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-22 10:41

We hebben daarnaast 1 op 1 gesprekken met een diëtist. Volgens mij zitten er 6 gesprekken bij het programma inbegrepen. De diëtist komt ook soms tijdens de groepsmeetingen om een onderwerp te behandelen.

De leefstijlcoach doet dat in principe niet, maar we hadden laatst bijvoorbeeld het onderwerp 'suikers' en dan legt ze uit wat suikers doen met je lichaam qua bloedsuikerspiegel enz. De diëtist kwam die week erna vertellen over etiketten lezen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 11:05

Nou, het programma gaat niet door :+
Ook lekker, wil je graag, kun je niet.
De fysiopraktijk doet het niet meer wegens te weinig aanmeldingen en omdat het niet vergoed werd bij een aantal verzekeringen. En hier in de buurt zit sowieso weinig wat er vergoed wordt. Balen, want ik loop al een traject bij mijn fysio vanwege lipoedeem en fibromyalgie, hij weet mijn beperkingen en uitdagingen en tegelijkertijd toch te motiveren.
Nu gaan we kijken of ik bij hen wel een fysiofitprogramma kan volgen met mijn fysieke uitdagingen. En zij hebben een dietiste in huis die wel weer wordt vergoed. We gaan dus ons eigen programma maken nu. Wat een gedoe.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-22 11:07

Wat raar, het zit toch gewoon in de basisverzekering?
Hier zijn heel veel aanmeldingen en je komt eerst op een wachtlijst.
Welke omgeving woon je?

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 11:17

Ik heb morgen intake en ga de week erop beginnen. Ben benieuwd we hebben een groepje van 10 mensen .

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 12:44

Mjetterd schreef:
Welke omgeving woon je?

Alleen bij gecontrecteerde en/of geregistreerde behandelaars.
Mijn fysio heeft alleen een contract bij Zilveren Kruis en Menzis. Ik heb IZA. En daar hebben ze geen contract mee en staan er ook niet geregistreerd als GLI behandelaar. Alleen als fysio.
Geen speld tussen te krijgen, heb de halve ochtend al besteed aan bellen :+

Wel balen. Ben ik gemotiveerd, krijg je dit :+

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-22 12:55

Daihyo schreef:
Mjetterd schreef:
Welke omgeving woon je?

Alleen bij gecontrecteerde en/of geregistreerde behandelaars.
Mijn fysio heeft alleen een contract bij Zilveren Kruis en Menzis. Ik heb IZA. En daar hebben ze geen contract mee en staan er ook niet geregistreerd als GLI behandelaar. Alleen als fysio.
Geen speld tussen te krijgen, heb de halve ochtend al besteed aan bellen :+

Wel balen. Ben ik gemotiveerd, krijg je dit :+

Oh wat vervelend! Maar is er geen aanbieder in de buurt die wel GLI biedt die verzekerd wordt? Hier in de buurt zitten er 2, en als ik op de kaart kijk lijkt overal wel wat te zitten.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 13:03

Ja er zit er nog 1 in het dorp, maar daar wil ik niet heen :o
Ik zit bewust bij deze fysio icm beweegschema vanwege meerdere lichamelijke klachten. We bouwen zo het bewegen op binnen mijn beperkingen uitdagingen. En het had fijn geweest om het totaalprogramma bij hem te kunnen doen. Hij is namelijk ook degene die het beweegprogramma deed.
En de diëtiste die aangesloten is bij dezelfde fysio zat ook in het programma.

Nu ga ik naar de fysio (is vergoed) en naar de diëtiste (is ook vergoed). Dus ik hoop dat we zo samen een goed gepersonaliseerd programma kunnen maken. Alleen heb je het groepeffect dan niet.
Maar wie weet wat er in 2023 weer mogelijk is.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-22 12:15

Ik ben benieuwd, hoe is het met de mensen die recent gestart zijn :) ?

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 12:35

Ik ben nu drie maanden bezig. Wekelijks een groeps'les' sporten en heb een afspraak bij de dietiste gehad. Volgende week heb ik geloof ik een één op één gesprek met de leefstijlcoach.
Ik merk wel dat de groep met mensen die wekelijks er echt zijn steeds kleiner wordt. Merken jullie dat ook?
Qua gewicht merk ik op dit moment nog geen enorme verschillen, maar ik merk wel dat ik langzaam wat fitter wordt en op sommige plekken strakker en misschien zelfs slanker. Maargoed ik ben het snelle gewichtsverlies van Cambridge 'gewend' van 8 jaar geleden en daar is het gewoon niet mee te vergelijken.

In januari verander ik van baan en hoop dan meer structuur en rust te vinden om daarnaast ook mij echt actief te kunnen focussen op meerdere keren per week sporten. Nu schiet dat er door onregelmatige diensten er nog wel eens bij in en achteraf baal ik daar dan ook enorm van.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 18:34

Hier ook bezig met GLI (Cool) Ondertussen 30 kilo afgevallen, waarvan 15 met GLI en Victoza :j

Hier is volgens mij 1 iemand gestopt, de rest komt nog trouw. Maar wij hebben 1 keer per maand een groepsafspraak en dat is het. Volgens mij zelfs binnenkort 1 keer per 2 maand.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 16:45

Ik schop dit topic even omhoog, heb het globaal doorgelezen maar zit eraan te denken om ook te kijken wat er mogelijk is qua doorverwijzing.

Hoe bevalt het de mensen die pas gestart zijn?

annikeee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 13:34

Hoi allemaal,
Ik wil heel graag een GLI volgen maar nu vind ik het best wel lastig met de verzekering die het niet vergoed tenzij het deel is van BLCN, welke verzekeraars hebben jullie en hoe hebben jullie het aangepakt? Mag ook in PB :)

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 14:04

Ik ben na 14 maanden gestopt en een eigen traject bewandeld.
Haalde geen resultaten met de GLI. Bleef terug vallen in patronen en vond de begeleiding te weinig.

Inmiddels juli gestart met een ander lifestyle traject en heb daar al zoveel handvaten etc etc gekregen dat ik kan snacken met friet, chocolade etc, maar toch consistent blijf afvallen. Kost mij zelf wel geld en energie, maar had gewild dat dit er eerder was en kon doen voor mijzelf.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 14:15

annikeee19 schreef:
Hoi allemaal,
Ik wil heel graag een GLI volgen maar nu vind ik het best wel lastig met de verzekering die het niet vergoed tenzij het deel is van BLCN, welke verzekeraars hebben jullie en hoe hebben jullie het aangepakt? Mag ook in PB :)

Heel eerlijk? Niet doen.
Je gaat elke maand naar een bijeenkomst en daar leer je wat bewust is. Moet je echt 2 jaar erover doen om te leren dat je beter een pak yoghurt zonder toegevoegde suikers kan pakken? Moet je echt 2 jaar erover doen om meer te gaan bewegen?
Je kan zelf ook bewuste keuzes maken dus bijvoorbeeld niet teveel koolhydraten nemen. Neem je in de avond pasta of rijst? Dan neem je in de middag iets wat weinig tot geen kh bevat.

Ik vind het hele GLI traject weggegooid geld, ze kunnen dat geld beter in meer uren diëtiek gooien.

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 14:30

Ik vind het ook waardeloos..anderhalf jaar verder en 4 kg afgevallen , (uiteindelijk op eigen initiatief andere hulp ingeschakeld)
Ik krijg het vergoed maar vind het een verspilling van belasting centen