Levens- uitvaart- overlijdensverzekering

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Re: Levens- uitvaart- overlijdensverzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 15:12

Tja... dat zijn de uitzonderingen waar ik iig geen rekening mee heb gehouden :D
Maar ik kan me voorstellen dat dan gewoon de rekening even blijft liggen bij de notaris, tenminste, als er het vermoeden is dat de erfgenamen iets te maken hebben met het plotselingen heengaan van....

Zakelijk gezien, ik geloof niet dat een uitvaartcentrum in zo'n situatie erg ver komt met een incassoprocedure :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 15:15

Dees schreef:
Zakelijk gezien, ik geloof niet dat een uitvaartcentrum in zo'n situatie erg ver komt met een incassoprocedure :D

Blijkbaar wel.. degene die de begrafenis regelt is betaling plichtig, ook als degene (nog) geen geld van de erfenis heeft ontvangen (of mss achteraf zelf geeneens zal erven).

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 15:17

Het is met bankrekeningen heel simpel (en dan met name en/of rekeningen): de bank pas informeren dat de andere 'eigenaar' van de rekening dood is als je de overlijdensverklaring hebt. Zolang de bank niets weet, kan je gewoon bij het geld van een en/of rekening. En hetzelfde geldt voor rekeningen op naam van degene die gestorven is waarvoor je gemachtigd bent.
En aangezien je die overlijdensverklaring héél snel krijgt, zit er sowieso maar een paar dagen op z'n hoogst tussen. Daarna stelt een notaris een erfrechtverklaring op.

Dus gewoon mét de overlijdensverklaring en erfrecehtverklaring naar de bank, en de rekening overzetten op je eigen naam, of op 'de erven van'. Of afsluiten en saldo overmaken. Net wat de bank bij voorkeur doet, want dat verschilt nogal.

En als de bank dan ziet (wat niet echt te verwachten is) dat je een dag na overlijden nog iets met de rekening gedaan hebt en daar verbolgen over is, doe je net alsof je gek bent en niet weet hoe het werkt.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 16:52

Brainless schreef:
Dees schreef:

Blijkbaar wel.. degene die de begrafenis regelt is betaling plichtig, ook als degene (nog) geen geld van de erfenis heeft ontvangen (of mss achteraf zelf geeneens zal erven).

Als de opdracht voor de uitvaart is gegeven door de erfgenaam die verdacht wordt van de moord op de overledene.... Tja, dan heeft de opdrachtgever echt grotere problemen dan een onbetaalde rekening van een uitvaartcentrum :D
In dat geval: succes met het incassobureau :D

Nabestaanden/erfgenamen die niet debet waren aan het heengaan van de overledene lopen ook niet het risico dat de tegoeden voor dergelijk onredelijk lange termijn bevroren blijven. Dat lost zich tzt dan echt wel op hoor.

Als toekomstig overledene hoef je je daar nu echt niet druk over te maken, zo'n situatie hoef je echt niet te voorzien bij het afsluiten van je overlijdensrisico/uitvaartverzekering ;)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 17:04

Even over de extra kosten bij het overlijden van de langstlevende (allebei je ouders).
Zet daar ook maar een flinke pot voor opzij voor de nabestaanden of regel een overlijdensrisico verzekering, zeker als er vermogen/koophuis is.

We zijn al vanaf augustus bezig.
De stand is nu 8000 euro verder...
Kosten lopen door, hypotheek, verzekeringen, notaris verklaring van Erfrecht, erfbelasting, makelaar, huis reparaties, afrekeningen etc.

De crematie was verzekerd, maar ook daar nog bij moeten betalen.

Al met al reken maar op 16000 tot 18000 euro.

Gelukkig had mijn moeder een pot op de bank. Direct naar mijn rekening gesluisd (executeur). Daarna wel braaf bij de erfbelasting opgegeven. Ontkom je niet aan...ze moeten alles op papier hebben :Y)

Cer

Re: Levens- uitvaart- overlijdensverzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 17:08

Ik denk dat dan gewoon het huis verkocht wordt, asap zeg maar...
Inderdaad om zoveel mogelijk de kosten niet te laten oplopen
Of kan dat niet zomaar?

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 17:08

Cer schreef:
Overlijdensrisico is toch alleen voor een hypotheek? (ik heb er overduidelijk geen verstand van :) )

De uitvaartorganisatie die wij hadden, een grote, die deed het prima overigens :j

Nee hoor, je kunt prima een losse overlijdensrisicoverzekering (ORV) afsluiten.
Alleen zit er aan een ORV wel een einddatum. Als je voor de einddatum niet overlijdt, is de winst voor de verzekeraar. En waarschijnlijk ben je tegen de tijd dat de einddatum verstreken is, of te oud of niet gezond genoeg meer voor een nieuwe verzekering.

Een begrafenisverzekering heeft geen einddatum. Die keert uit als je overlijdt, ongeacht wanneer dat is.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 17:11

Cer schreef:
Ik denk dat dan gewoon het huis verkocht wordt, asap zeg maar...
Inderdaad om zoveel mogelijk de kosten niet te laten oplopen
Of kan dat niet zomaar?

Nee.. eer dat alles geregeld is en in gang gezet is.

Verklaring van Erfrecht duurt al minimaal 6 weken.
Dat ga je na de crematie doen en alle abonnementen ed stopzetten.
Zonder die Verklaring kan je niets.
Huis opknappen, makelaar en overdracht duurt ook minimaal 3 maanden. En dan heb je het huis snel verkocht!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 17:12

Ik erf niks, behalve schulden, dus mij is aangeraden gelijk beneficiair te aanvaarden of te weigeren (ook direct voor mijn kinderen).
Ook regel ik geen begrafenis en hopelijk krijg ik daar niet de rekening van.
Hopelijk is er een levens/begrafenisverzekering die uitkeert/betaald anders draai ik daar alsnog voor op.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 17:13

Ik zie dat je bijv bij Dela ook los kan afsluiten, dan krijg je geld en mag je verder zelf weten waar je dat uitgeeft.. Dus dat zullen er wel meer hebben denk ik

ORV vind ik zelf lastig, als alleenstaande zonder kinderen..

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 17:14

Brainless schreef:
Ik erf niks, behalve schulden, dus mij is aangeraden gelijk beneficiair te aanvaarden of te weigeren (ook direct voor mijn kinderen).
Ook regel ik geen begrafenis en hopelijk krijg ik daar niet de rekening van.
Hopelijk is er een levens/begrafenisverzekering die uitkeert/betaald anders draai ik daar alsnog voor op.

Je kan weigeren. Ook kan de gemeente zorgdragen voor crematie als niemand het op zich wil nemen qua regelen/kosten

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 17:14

Maar in al die situaties hebben schuldeisers heus wel wat geduld hoor.
Je hoeft als nabestaanden achter niet zo'n grote pot met geld achter de hand te hebben. Tuurlijk, dat is makkelijker....
Maar menig schuldeiser heeft liever zijn betaling na 120 dagen dan helemaal niet. Dat geldt ook heus voor uitvaartcentra.
De soep wordt echt niet zo heet gegeten als dat hij wordt opgediend.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 17:15

listiglistje schreef:
Nee.. eer dat alles geregeld is en in gang gezet is.

Verklaring van Erfrecht duurt al minimaal 6 weken.
Dat ga je na de crematie doen en alle abonnementen ed stopzetten.
Zonder die Verklaring kan je niets.
Huis opknappen, makelaar en overdracht duurt ook minimaal 3 maanden. En dan heb je het huis snel verkocht!

Dat is denk echt maar bij weinig mensen bekend...

Ik ben nog bij 'wat als een ouder naar een verzorgingshuis moet' en dan iets over kindsdeel enzo, dat is ook al knap ingewikkeld...

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 17:16

Hier wilde de zorgverzekering zeker na een maand hun geld :+

Dus je hebt er met minder geduld

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 17:17

zorgverzekering?? Hoe dan? Van welke klant?

En met incasso gaat dat gewoon door denk?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 17:19

Cer schreef:

De overleden klant. Nu wij de nabestaanden

Ze wilde de verrekening binnen een maand. Terwijl ik uitgelegd had dat de rekening bevroren was.
Dit duurt na melden bij de bank, tot dat je de verklaring van Erfrecht hebt.
6 tot 8 weken kan je dus niet bij de rekeningen

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 17:19

Ze kunnen wel van alles willen, dat wil nog niet zeggen dat ze het voor elkaar krijgen....
Ook zorgverzekeringen moeten soms even wat langer wachten. Jammer voor ze.
Laatst bijgewerkt door Dees op 14-04-22 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 17:20

Met veel familie of vetes kan de gehele erfenis afwikkelen trouwens 1,5 tot 3 jaar duren.

Gemiddeld duurt het 1 jaar, zonder problemen

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 17:21

listiglistje schreef:
Met veel familie of vetes kan de gehele erfenis afwikkelen trouwens 1,5 tot 3 jaar duren.

Gemiddeld duurt het 1 jaar, zonder problemen

Een goede notaris heeft dan echt de kosten van de uitvaart al betaald uit de bevroren boedel.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 17:24

listiglistje schreef:
Cer schreef:

De overleden klant. Nu wij de nabestaanden

Ze wilde de verrekening binnen een maand. Terwijl ik uitgelegd had dat de rekening bevroren was.
Dit duurt na melden bij de bank, tot dat je de verklaring van Erfrecht hebt.
6 tot 8 weken kan je dus niet bij de rekeningen

Ah verrekeningen... want ik kan me niet voorstellen dat je voor een zorgverzekering moet blijven betalen van iemand die overleden is?

Maar met een groter estate zal het inderdaad weer langer duren.
Als er weinig familie is, en alleen een koophuisje van niet teveel, dan kan het redelijk vlot geregeld zijn denk?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 17:25

Verklaring van erfrecht 6 weken? Ik had 'm in een week toen mijn moeder overleed. OK, het was een bekende (die uiteraard notaris is). Maar 6 weken? Hoe dan?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 17:26

Ja als nabestaanden een externe executeur aanwijzen in het testament.
Als dat al gebeurd...

Ik ben zelf executeur. (Administratief handig aangelegd)
Dus ik weet inmiddels wat het met zich meebrengt.
Daarom meld ik het hier, moet goed geregeld worden voor overlijden.
Veel mensen weten dit niet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 17:26

listiglistje schreef:
Je kan weigeren. Ook kan de gemeente zorgdragen voor crematie als niemand het op zich wil nemen qua regelen/kosten

Nope:
Citaat:
Op grond van de Wet op de lijkbezorging (artikel 22) en het Burgerlijk Wetboek 1 (artikelen 392-396) heeft de gemeente de bevoegdheid de uitvaartkosten te verhalen op bloed- en aanverwanten zoals de echtgenoot, ouders en kinderen, die "tot onderhoud van de overledene verplicht zouden zijn geweest".

De verplichting om de kosten voor de uitvaart aan de gemeente te vergoeden, geldt voor hen ook als zij de erfenis hebben verworpen of beneficiair hebben aanvaard. En geldt ook als er weinig of geen contact meer was.

https://www.bgnu.nl/achtergrond-info/we ... artkosten/

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 17:27

Ibbel schreef:
Verklaring van erfrecht 6 weken? Ik had 'm in een week toen mijn moeder overleed. OK, het was een bekende (die uiteraard notaris is). Maar 6 weken? Hoe dan?

Ze moeten de gemeentelijke registers natrekken en nagaan of er geen andere erfgenamen zijn.
Dat kan echt niet binnen een week dat onderzoek

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 17:28

Wij kregen ook een afrekening van het Zilveren Kruis van het eigen risico.
Nu betaalde mijn moeder dat per maand maar we hadden echt zoiets van huh!
Afrekening Eneco, Vitens en onze blauwe vrienden.