Milieubewuste en herbruikbare verzorgingsproducten.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Re: Milieubewuste en herbruikbare verzorgingsproducten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 09:30

Ik ben inderdaad van de aanbiedingstandpasta, niet bij de LIdl, maar bij Die Grenze ofzo. Ook haal ik daar shampoo weg. Dan zit je dus echt goedkoper dan de bars of de tabletten. Maar ook als je voor 2 euro een normale tube Prodent ofzo koopt is dat hier goedkoper dan die tabletten. Dat vind ik wel jammer.
En ik wil dus met fluoride. Er zijn wel andere tabs met fluoride geloof ik.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 09:34

germie schreef:
Ik ben inderdaad van de aanbiedingstandpasta, niet bij de LIdl, maar bij Die Grenze ofzo. Ook haal ik daar shampoo weg. Dan zit je dus echt goedkoper dan de bars of de tabletten. Maar ook als je voor 2 euro een normale tube Prodent ofzo koopt is dat hier goedkoper dan die tabletten. Dat vind ik wel jammer.
En ik wil dus met fluoride. Er zijn wel andere tabs met fluoride geloof ik.

Ja dan begrijp ik het inderdaad :) dan zit je wel goedkoper nu.
Ik heb het voor mijn persoonlijke gebruik berekend (en ik koop ook bij de action hoor, echt niet die superdure :') ) en toen kon het wel uit.

Smyle heeft wel fluoride hoor :))

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 11:12

Als we allemaal kiezen voor goedkoopst weten we toch dat dat niet het meest duurzaam kan?
Laatst bijgewerkt door poes op 07-04-22 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 11:24

Ik snap deze discussie ook niet helemaal.
Duurzaam is het niet als je het opbergblik, wat heel goed herbruikbaar is, steeds weggooit. Ook telkens een nieuw blik erbij krijgen, dat is toch juist weer iets voor de weggooimaatschappij. En als je kiest voor duurzaam dan kies je niet weer voor andere producten die niet duurzaam zijn omdat die goedkoper zijn?

Anders kan duurzaam je dus minder of niet schelen, maar is prijs het belangrijkste.
Ook niet erg, maar compleet andere insteek. Ik heb bewust nog niet alles duurzaam, omdat dat niet in mijn budget past. Maar ik vind niet dat die duurzame producten te duur zijn, ik snap wel dat die andere producten goedkoper zijn. Juist omdat ze zich aan minder dingen houden oid.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 11:43

MyWishMax schreef:
Ik snap deze discussie ook niet helemaal.
Duurzaam is het niet als je het opbergblik, wat heel goed herbruikbaar is, steeds weggooit. Ook telkens een nieuw blik erbij krijgen, dat is toch juist weer iets voor de weggooimaatschappij. En als je kiest voor duurzaam dan kies je niet weer voor andere producten die niet duurzaam zijn omdat die goedkoper zijn?

Anders kan duurzaam je dus minder of niet schelen, maar is prijs het belangrijkste.
Ook niet erg, maar compleet andere insteek. Ik heb bewust nog niet alles duurzaam, omdat dat niet in mijn budget past. Maar ik vind niet dat die duurzame producten te duur zijn, ik snap wel dat die andere producten goedkoper zijn. Juist omdat ze zich aan minder dingen houden oid.

Omdat ik steeds een nieuw blikje erbij kreeg? Ik heb 4 geuren besteld bij Ali en had 4 blikjes. Ook zag ik de Happy soaps hier met blikje. Dus vandaar dat ik dacht dat je er steeds weer 1 bij kreeg.

En waarom mag duurzaam niet samengaan met goedkoop? Want dat is juist belangrijk. Als iets met veel verpakking vele malen goedkoper is dan zonder, tja, dan is voor mij de keuze snel gemaakt hoor. Want ik kan ook niet het duurste van het duurste kopen. Dus ik kijk wel, maar niet alles is mogelijk.

Maar bijvoorbeeld de potten van planten die je daarna in de tuin zet, die bewaar ik altijd. Daar staan nu weer paprikaplantjes in, die hergebruik ik dus wel en ook meerdere jaren. Totdat ze van ellende breken omdat ze stug geworden zijn door zonlicht. Maar bij die blikjes had ik gewoon geen doel gevonden om het te bewaren. Nu kan ik er wel eens over nadenken om 1 of 2 te laten staan, want die heb ik nog vol zitten.

Naast duurzaam moet iets ook fijn zijn in gebruik of goed smaken. IK had toevallig vorige week een Vivera vegetarische rookworst gekregen. Dat ding was echt niet te eten. Zowel mijn vader als ik hebben hem gewoon weggesmeten. Dan hou ik het wel op echte rookworst hoor.

Hier dus net als bij sommige anderen niet alles duurzaam omdat het niet gaat, maar als er wat mogelijk is, dan wil ik dat best proberen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 11:49

Omdat duurzaam vaak tijdens het productieproces en verzenden samengaat met initiatieven om minder impact te hebben op de natuur en dat kost geld.

Als je echt verwacht dat het goedkoopst moet en op Ali bestelt ben je toch helemaal niet met duurzaamheid bezig?

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 11:52

Dit topic gaat over duurzaamheid. Ik snap de bijdrage van germie over bars van Ali expres en dus totaal niet duurzaam dan ook echt niet.
Waarom zwengel je weer deze discussie hier aan?
Dat een leverancier blikjes mee levert zegt imo ook al wat. Bij happy soaps krijg je alleen de deo in een blikje en kan je verder blikjes zelf kopen.
Laatst bijgewerkt door xTammyy op 07-04-22 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-22 12:03

Over blikjes gesproken. Hoe bewaren jullie de verschillende bars?
Ik heb gisteren voor het eerst mijn shampoo en conditioner bar getest en opzich best tevreden. Het resultaat was hetzelfde als met mijn veel te dure shampoo en conditioner uit een fles. Ik ben nogal kritisch daarin ivm krullen die niet blij worden van veel soorten haarproducten, maar de happysoaps gaan dus prima en zijn qua kosten niet duurder. Alleen dat opbergen is nog een dingetje. Heb ze nu in een (hergebruikt) plastic scrub potje, maar dat is ook niet ideaal.
De volgende keer bestel ik zeker de shaving bar er ook bij!

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 12:07

Niet duurzame producten zijn vaak goedkoper voor een reden. Als je hiervoor kiest, ga je akkoord met de gevolgen (meer uitstoot, afval of dwangarbeid). Ik snap dat sommige mensen niet anders kunnen, maar toch is dit wel de realiteit.

EllaBellaah schreef:
Over blikjes gesproken. Hoe bewaren jullie de verschillende bars?

Ik heb ze meestal op zeepbakjes liggen naast de douche, en als ik ze mee moet nemen gaan ze in oude uitgewassen deo blikjes :D

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 12:14

Leuk topic! Ik heb nu een facebar besteld bij Wondr, wil ook hun shampoo proberen. Happysoaps deed niks voor m'n haar.

Zullen we de Alie discussie gewoon negeren?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 12:27

Om te te bewaren moet het deksel er wel af, anders blijven ze week omdat er vocht in blijft. Ik laat ze liever uitdrogen zeg maar.

Ik heb geen Ali discussie gezien? Ik heb alleen gelezen dat het gekocht is en dat er dan wel blikjes bijgeleverd worden, en kennelijk niet bij andere merken.

En bij tandpasta ging het over de prijs en dat het dan misschien minder duurzaam is. Maar ook hier speelt bij sommigen de financiële (on)mogelijkheid een rol.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 12:30

Houd er gewoon over op, prima dat het niet je ding is maar dat hoef je niet overal te verkondigen.

Cilli96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 12:31

Iets waar ik zelf niet bij stil had gestaan tot ik het tegen kwam:
https://www.waschbaer.nl/shop/rvs-theel ... =1&K=58803
Theelichtjes!
Ze hebben dus houders die je kan hergebruiken en ze verkopen losse theelichtjes.
Zit er over na te denken om die te kopen, is even een investering t.o.v. normale lichtjes van het kruidvat oid, maar daarna ook het wel waard denk ik.
Ook idd omdat ik de gevolgen voor het milieu belangrijk vind

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 12:33

Cilli96 schreef:
Iets waar ik zelf niet bij stil had gestaan tot ik het tegen kwam:
https://www.waschbaer.nl/shop/rvs-theel ... =1&K=58803
Theelichtjes!
Ze hebben dus houders die je kan hergebruiken en ze verkopen losse theelichtjes.
Zit er over na te denken om die te kopen, is even een investering t.o.v. normale lichtjes van het kruidvat oid, maar daarna ook het wel waard denk ik.
Ook idd omdat ik de gevolgen voor het milieu belangrijk vind

Dat is een hele goede! Daarbij zijn standaard waxinelichtjes ook gemaakt van olie, dus tof dat ze ook gelijk andere alternatieven bieden :D

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 12:40

Hier ook al lange tijd gebruiker van shampoo bars.
Enige probleempje, als je ze lange tijd mee op reis neemt naar een (zeer) warme bestemming dan heeft de shampoo bar van Shampoo Bars daar wel een probleem mee. Hij smelt en kleeft in je haar en ook na thuiskomst thuis werd hij niet meer bruikbaar.
Body bar, conditioner en haarmasker hadden daar geen probleem mee.

Tandpasta tabletten van Smyle bevallen niet echt, verschil met gewone tandpasta is toch wel erg groot en zou daar graag nog wat anders voor proberen.

De deo van Shampoo Bars bevalt ook wel. Ben allergies voor vrijwel alle deo's en deze gaat goed.

Heb ook bamboe tandenborstels maar wil toch over op een elektrische tandenborstel van bamboe omdat de beweging van tandenpoetsen steeds lastiger wordt door problemen met mijn armen.
Opzetborstels van de normale elektrische tandenborstel zijn op dus het zou een goed moment zijn om over te stappen...

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 14:03

germie schreef:
Die smyle tandpasta is overigens zonder fluoride.

Bij Smyle kun je kiezen uit tandpasta met of zonder fluoride, dus deze informatie is niet correct.

Overigens ben ik gewend aan een redelijk dure tandpasta, maar alsnog doen wij met zn tweeën volgens mij langer met 1 tube dan de berekening van Smyle voor hoelang je in je eentje met 1 tube zou doen.
En ik koop tandpasta wel altijd in de aanbieding en dan ben ik volgens mij alsnog goedkoper uit dan met Smyle.

Maar voor het milieu zou ik dat lp zich prima over hebben, als ik niet dat vervelende kloofje in mijn lip zou krijgen.

Shampoo bars heb ik me nog nooit in verdiept, omdat mijn haar nogal nauw luistert met hoe ik het goed en niet pluizig kan houden en ben dus heel huiverig voor het wisselen van shampoo.

Maar misschien wel eens een goed idee om me in te verdiepen of ik iets kan vinden wat bij mijn haar zou passen.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 07-04-22 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 14:22

Ik heb heel makkelijk haar, dus elke shampoo voldoet wel. Dat scheelt denk ik ook. Ik ben wat kritischer met de tandpasta zeg maar.

Als je haar snel pluist of altijd droog is, ja, dan wordt dat wel even voorzichtig proberen vrees ik.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 10:37

Huh, het is toch logische dat Lush etc zonder verpakking komt? Ik heb van die netjes van Happy Soaps waarmee je ze in de douche kunt uithangen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 10:45

Tiggs schreef:
Huh, het is toch logische dat Lush etc zonder verpakking komt? Ik heb van die netjes van Happy Soaps waarmee je ze in de douche kunt uithangen.

En dan laat je dat netje tijdens gebruik er gewoon om? Klinkt best handig. Kun je ook zelf maken zonder veel moeite denk ik.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 11:07

Leuk topic!

Ik kan de producten van zepig ook aanraden. Hier haal ik blokken zeep vandaan die de afwasmiddel en allesreiniger vervangen. Ook heb ik van het merk Ban&Ana mijn tandpasta (met fluoride) en handzeep (blokje los je op in de bijbehorende zeepdispenser).
Aleppo zeep komt hier ook vandaan voor mijn gezicht en lichaam.

Qua shampoo en conditioner heb ik producten van HappySoaps.

Verder ben ik, als dingen op raken in het huis, langzaam aan het overgaan op een alternatief die beter is voor het milieu. Zo heb ik nu herbruikbare diepvrieszakken, kattengrit geschikt voor de GFT etc.

Kan niet met alles helaas, mijn lichaam accepteert bijvoorbeeld geen menstruatiecups dus daarvoor blijf ik sanature gebruiken.

Owja blij om te lezen dat de echte scheermessen jullie ook bevallen want als mijn voorraad op is wil ik mij daar ook aan gaan wagen.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 10:54

Ik ben benieuwd naar een fijne shampoo bar.
Heb ontzettend dik halflang haar, verder gebruik ik altijd wel conditioner en die behoud ik ook ( garnier kokos).
Welke zijn prettig? Schuimen ze wel een beetje?
Heb wel een gevoelige hoofdhuid.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 11:16

Ik begrijp wattenschijfjes nooit zo goed...
Als ik mijn gezicht wil reinigen smeer ik een kwakje reiningslotion op mijn handen. Wrijf over mijn gezicht, spoel mijn gezicht af met water ->schoon.
Waarom zou ik daar wattenschijfjes als product tussen willen hebben?

En dat is nog wel een aardige milieubewuste afweging om te maken: hoeveel van die producten heb je écht nodig? Als mijn gezicht niet echt vies is, gebruik ik helemaal niks. Dat bespaart sowiezo.
En eerlijk gezegd is mijn huid blij met een meer minimalistisch aanpak.

Met je haar ook: als je een keer af kunt met niet wassen, of alleen uitspoelen met water scheelt dat ook al (letterlijk) de helft.

Dus ook op andere manieren kun je milieubewuste keuzes maken.

Het is maar iets om (ook) mee te nemen in je afwegingen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 11:25

Ik gebruik make up, dus met alleen een kwakje reiniger op m'n toet red ik het niet.

En ik gebruik tonic, heb ik ook wattenschijfjes voor nodig. Zaten ooit in m'n Goodiebox en zijn heel fijn.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 11:31

Is dat zo ja? Je kunt het toch goed inmasseren en dan gewoon afspoelen? Dat zou toch hetzelfde effect moeten hebben? Je weekt het los van je gezicht en lost het op in de reiniger. Dan verwijder je de reiniger van je gezicht. Ofwel met een wattenschijf ofwel met water.
Maar ik ben inderdaad wel minder ervaringsdeskundige met andere make-up dan eyeliner en (waterproof) mascara.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 11:37

Ik gebruik ze alleen voor m’n mascara verwijdering.