De "onzichtbare" beugel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 21:04

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 08-11-24 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 21:26

Ik heb Invisalign gedaan 2 jaar geleden. Ruim een jaar over gedaan. Cosmetisch ben ik erg blij met het resultaat, maar functioneel vind ik het echt tegenvallen. Blijkbaar is mijn onderkaak eigenlijk te klein voor mijn bovenkaak. Daardoor 'passen' mijn kaken niet helemaal goed op elkaar nu dat al mijn tanden netjes op een rijtje staan. Als ik dit vooraf had geweten, dan denk ik dat ik toch een andere keus gemaakt had. Ik heb nu nog steeds wel eens moeite met kauwen van bijv mandarijn velletjes etc, omdat ik dus mijn kiezen niet helemaal correct op elkaar krijg. Ben er 2 keer voor terug geweest maar t enige wat ze dan kunnen doen is het glazuur weg vijlen op mijn eerste kiezen, zodat daardoor de achterste kiezen meer op elkaar komen. Dat voelde voor mij echt niet ok :n .

Daarnaast moet je er rekening mee houden dat zo'n beugel alleen je tanden kan verplaatsen. Je kiezen moeten dus al correct in de rij staan.

Ik vond het beugeltje zelf prima te doen. Even uit met eten ook prima te doen. Snachts prima te doen. Bij een nieuw beugeltje is het weer even gevoelig, maar geen ramp.

Toen het klaar was kreeg ik onder een spalkje en voor mijn bovenkaak een nachtbeugel. Deze is vergelijkbaar met een gewoon beugelbitje, maar dan wat dikker. Dus niet met een hele plaat over je gehemelte.

poes

Re: De "onzichtbare" beugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 21:27

Mijn kiezen zijn echt wel verplaatst en de hele vorm van de tandboog is aangepast?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 21:35

Suzanne F. schreef:
Nou ook al krijg je het weer recht met wat voor beugel dan ook, je zal nooit zonder de nachtbeugel kunnen. Die zal je moeten dragen want anders gaat de boel weer scheef staan.
Dus dan denk ik niet dat het zin heeft om er geld in te stoppen.
Ik draag hem elke nacht en heb er totaal geen last van. Is een dun plastic hoesje over je tanden, absoluut geen groot blok.
Ik heb tijdelijk een onzichtbare beugel gedragen om 1 voortand weer recht te krijgen. Ik vond het prima te doen. Wel pijnlijk maar dat zijn alle beugels als ze iets moeten corrigeren.

Hier ben ik het echt niet mee eens. Ik heb ook een nachtbeugel gehad en die heeft me ontzettend veel problemen bezorgd met mijn kaken, 8 jaar na mijn operaties en beugel traject heb ik nog steeds gezeik met mijn kaken omdat de nacht beugel ze uit elkaar geduwd heeft. Na 3 weken dragen heb ik het ding al in de kast gegooid.

Ik heb zowel boven als onder een draad zitten. Dat werkt voor mij prima, er is niks geschoven. Maar er is wel ruimte gemaakt.

Misschien dat TS dat eens na kunt laten kijken, of je tanden en kiezen elkaar niet verdrukken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 21:41

Prairy: ik denk dat jij een ander soort nachtbeugel bedoelt? Want dat plastic hoesje waar ik het over heb duwt niks uit elkaar. Het is gewoon een hoesje over je tanden heen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 21:59

Jasmijn159 schreef:
Ik heb Invisalign gedaan 2 jaar geleden. Ruim een jaar over gedaan. Cosmetisch ben ik erg blij met het resultaat, maar functioneel vind ik het echt tegenvallen. Blijkbaar is mijn onderkaak eigenlijk te klein voor mijn bovenkaak. Daardoor 'passen' mijn kaken niet helemaal goed op elkaar nu dat al mijn tanden netjes op een rijtje staan. Als ik dit vooraf had geweten, dan denk ik dat ik toch een andere keus gemaakt had. Ik heb nu nog steeds wel eens moeite met kauwen van bijv mandarijn velletjes etc, omdat ik dus mijn kiezen niet helemaal correct op elkaar krijg. Ben er 2 keer voor terug geweest maar t enige wat ze dan kunnen doen is het glazuur weg vijlen op mijn eerste kiezen, zodat daardoor de achterste kiezen meer op elkaar komen. Dat voelde voor mij echt niet ok :n .

Daarnaast moet je er rekening mee houden dat zo'n beugel alleen je tanden kan verplaatsen. Je kiezen moeten dus al correct in de rij staan.

Ik vond het beugeltje zelf prima te doen. Even uit met eten ook prima te doen. Snachts prima te doen. Bij een nieuw beugeltje is het weer even gevoelig, maar geen ramp.

Toen het klaar was kreeg ik onder een spalkje en voor mijn bovenkaak een nachtbeugel. Deze is vergelijkbaar met een gewoon beugelbitje, maar dan wat dikker. Dus niet met een hele plaat over je gehemelte.

Als je kiezen niet meer op elkaar kunnen ben je gewoon verkeerd gebeugeld. Invisalign kan gewoon over de kiezen en trekt ze ook in positie. Mijn dochter heeft hem ook.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 22:21

Suzanne, ja die bedoel ik wel, was een plastic ding maar aan de achterkant te dik ofzo. Ik heb er in ieder geval een hoop problemen door gekregen waar ik nu nog steeds mee zit.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 22:41

poes schreef:
Ik had invisalign en liep bij een esthetisch gerichte praktijk waar enkele bv’s gaan dus dat verklaart wel 1 en ander. Service was wel erg goed daar en ik heb ondanks de prijs geen seconde spijt gehad.

Haha, wij wonen beide in Gent dus heb al een vermoeden. Ik ging ergens dichtbij mijn geboortestad :D Scheelde wat.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 22:43

Suzanne F. schreef:
Prairy: ik denk dat jij een ander soort nachtbeugel bedoelt? Want dat plastic hoesje waar ik het over heb duwt niks uit elkaar. Het is gewoon een hoesje over je tanden heen.

Ben het overigens ook niet eens met 'zonder nachtbeugel kan niet', laat gewoon een draad plaatsen. Ik heb beide gehad, en zoveel gelukkiger met mijn draad nu boven én onder dan met die stomme nachtbeugel. Ja ik had ook gewoon een doorzichtig hoesje, maar daar komen binnen de kortste keren scheurtjes in als je iets of wat op je tanden bijt. Dan is een draad veel gemakkelijker hoor.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 22:47

CalipsoLover schreef:
Suzanne F. schreef:

Ben het overigens ook niet eens met 'zonder nachtbeugel kan niet', laat gewoon een draad plaatsen. Ik heb beide gehad, en zoveel gelukkiger met mijn draad nu boven én onder dan met die stomme nachtbeugel. Ja ik had ook gewoon een doorzichtig hoesje, maar daar komen binnen de kortste keren scheurtjes in als je iets of wat op je tanden bijt. Dan is een draad veel gemakkelijker hoor.

En ook dat gaat niet altijd op. Ik heb onder een draad maar boven ging het niet meer. Ik heb er wel 5 kapot gebeten. En ze gingen ook steeds los. Nu geen draad meer boven maar alleen een nachtbitje.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 22:49

En na hoeveel tijd bijtte je die kapot? Mijn tandarts was daar namelijk ook bang voor, heb mijn draad bovenaan nu 7 maanden, maar nog steeds niks kapot gebeten. Ik durf bijten bij stress, maar tijdens het eten of dergelijke heb ik er geen last van. Betrap er mezelf soms wel op dat ik er op bijt bij emotie-gelinkte momenten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 22:53

CalipsoLover schreef:
En na hoeveel tijd bijtte je die kapot? Mijn tandarts was daar namelijk ook bang voor, heb mijn draad bovenaan nu 7 maanden, maar nog steeds niks kapot gebeten. Ik durf bijten bij stress, maar tijdens het eten of dergelijke heb ik er geen last van. Betrap er mezelf soms wel op dat ik er op bijt bij emotie-gelinkte momenten.

7 maanden? Dat is natuurlijk nog maar heel kort. Dan kan je ook nog niet zeggen of dit werkt.
Na enkele jaren ging het eerste bolletje los en ik denk na een jaar of 5 dat ik de eerste stukbeet. Daarna bleef het problematisch en heb ik er over een periode van 10 jaar een stuk of 5 kapot gebeten. Schijnt dat de stand van je kaak verandert als je ouder wordt en dat het daarmee te maken heeft. Nu al 3 jaar geen draad meer boven en echt een opluchting.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 23:56

Bij mij werd het afgeraden omdat de druk groter is dan met een nachtbitje. Het was ook niet optimaal met mijn tanden of zoiets. Ben erg blij dat ik geen draad heb en juist nachtbeugel. Ik zou denken: laat je goed informeren en kies wat bij jou past zoals ik het hier lees :j

Overigens niets dan lof over mijn ‘dure’ praktijk. Op die 3,5 jaar hebben we alle achterstallig onderhoud en meer gedaan. Inclusief twee ontzenuwingen opnieuw, die nog rustig waren maar waar ze bang waren voor problemen op lange termijn. Alles bij elkaar was ik veel geld kwijt maar je hebt maar 1 set volwassen tanden natuurlijk.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 11:43

Ja tuurlijk wel, het werkt al 7 maanden :+ Tanden blijven mooi recht, geen last van. Met een beugel ging mijn spleetje tussen mijn tanden na 2 dagen weer open als ik hem niet droeg. Ik heb liever dan een nieuwe draad om de X aantal jaren, dan heel m'n leven zo'n nachtbeugel. Dat is misschien persoonlijke voorkeur, ik heb beide gehad dus kan over beide meespreken. Die beugeltjes bleven bij mij trouwens ook niet leven, na een jaar kwam daar een scheurtje in. Dan komt het goedkoper uit om om de aantal jaren een nieuwe draad te laten plaatsen dan ieder jaar een nieuwe nachtbeugel.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 16:13

Bij mij is het gaan schuiven precies daar waar geen draadje meer zit. Gezien het alleen achter de voorste tanden zit. Als bij mij de boel weer recht staat wil ik absoluut voor onder en ook boven een nachtbitje. Ga het risico niet nog een keer lopen!