Oorlog, angst en nergens meer zin in

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 13:58

Suzanne F. schreef:
Maar TS heeft geen zelfmedelijden, hij vindt het juist vreselijk voor die mensen en wou dat hij er iets aan kon doen. Hij zit er gewoon enorm mee en hij kan er moeilijk mee omgaan. Hij gaat zich schuldig voelen als hij er niet aan denkt, maar als hij er wel aan denkt dan belemmert hem dat in zijn dagelijks leven.
Heeft dus niks met aandachttrekkerij te maken maar met een hulpvraag hoe hij hier het beste mee om kan gaan. Wat ik begreep heeft TS wat mentale issues (ik dacht autisme maar dat weet ik niet zeker) en daarom kan hij hier moeilijk mee omgaan. Ik vind het sneu om te zien hoe hij hier nu afgefakkeld wordt want hij wordt denk ik verkeerd begrepen.

Dit ...

Citaat:
. Kom op zeg, praat elkaar eens niet zo in de put. Het is vreselijk, maar vooral voor de mensen in Oekraïne.
Dus als ik het goed begrijp mag je je hier eigenlijk helemaal niet druk maken over wat er ergens anders gebeurt.. je mag daar niet angstig van worden en je mag je geen zorgen maken over de mensen daar...

Want: je zorgen maken is aanstellerij / aandachtstrekkerij
maar: je geen zorgen maken of er niks van vinden is ongeintereseerd en egoistisch..

Ofzoiets....

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 13:59

Suzanne F. schreef:
Maar TS heeft geen zelfmedelijden, hij vindt het juist vreselijk voor die mensen en wou dat hij er iets aan kon doen. Hij zit er gewoon enorm mee en hij kan er moeilijk mee omgaan. Hij gaat zich schuldig voelen als hij er niet aan denkt, maar als hij er wel aan denkt dan belemmert hem dat in zijn dagelijks leven.
Heeft dus niks met aandachttrekkerij te maken maar met een hulpvraag hoe hij hier het beste mee om kan gaan. Wat ik begreep heeft TS wat mentale issues (ik dacht autisme maar dat weet ik niet zeker) en daarom kan hij hier moeilijk mee omgaan. Ik vind het sneu om te zien hoe hij hier nu afgefakkeld wordt want hij wordt denk ik verkeerd begrepen.

Juist!!!

De onverdraagzaamheid op bokt is de laatste tijd erg groot.
Iemand mag het niet moeilijk hebben, iedereen moet mar dit en dat.
Nee we zijn allemaal mensen en we gaan er allemaal mee om zoals we kunnen.

En zoek hulp, ooit een keer naar wachttijden gekeken voor hulp?
En daarnaast sommige hersenen doen daar niet zo aan als bij andere.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 14:06

chevax schreef:
Als ik dit topic doorlees, hebben we hier toch een boel erg tere zieltjes.Stel je voor dat er híér iets gebeurt, dat redden jullie nooit. Kom op zeg, praat elkaar eens niet zo in de put. Het is vreselijk, maar vooral voor de mensen in Oekraïne. Die niet in een topic kunnen typen hoe zwaar het leven voor hen is. En als deze oorlog nodig was om je ogen te openen voor de vreselijke misstanden in deze wereld, dan heb je toch ergens een afslag gemist. Maar het is zo heerlijk hè, bij anderen kunnen huilen en begrip krijgen omdat jíj de situatie in Oekraïne niet aankunt. Ik krijg half Bokt wrs over me heen, maar ik word dood- en doodziek van dat zelfmedelijden (terwijl je er nog geen boterham minder om hebt gegeten).

Een 'mooi' staaltje pot verwijt ketel.
Wat zielig (treurig) dat iemand "dood en doodziek" wordt van een post (van iemand in een persoonlijke crisis) op internet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 14:34

senna21 schreef:
chevax schreef:
Als ik dit topic doorlees, hebben we hier toch een boel erg tere zieltjes.Stel je voor dat er híér iets gebeurt, dat redden jullie nooit. Kom op zeg, praat elkaar eens niet zo in de put. Het is vreselijk, maar vooral voor de mensen in Oekraïne. Die niet in een topic kunnen typen hoe zwaar het leven voor hen is. En als deze oorlog nodig was om je ogen te openen voor de vreselijke misstanden in deze wereld, dan heb je toch ergens een afslag gemist. Maar het is zo heerlijk hè, bij anderen kunnen huilen en begrip krijgen omdat jíj de situatie in Oekraïne niet aankunt. Ik krijg half Bokt wrs over me heen, maar ik word dood- en doodziek van dat zelfmedelijden (terwijl je er nog geen boterham minder om hebt gegeten).

Wat zielig (treurig) dat iemand "dood en doodziek" wordt van een post (van iemand in een persoonlijke crisis) op internet.

Ik snap Chevax helemaal, sta er ook net zo in. Ze brengt het nog netjes, ik ben zo diplomatiek niet :D
Ik vind het afschuwelijk wat daar gebeurd, maar relativeer veel meer. Niets wat ik wel of niet doe helpt die mensen daar, dus laat ik er niets om.
Ik snap niet dat mensen dusdanig lamgeslagen daar door zijn dat ze hier hun dagelijks leven niet kunnen voortzetten en zich gaan beklagen hoe vreselijk hun leven momenteel wel niet is hierdoor, terwijl ze in vergelijking niks te klagen hebben.

Cer

Re: Oorlog, angst en nergens meer zin in

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 14:38

Je snapt ook dat niet iedereen hetzelfde is?

mysa
correspondent/vertaler

Re: Oorlog, angst en nergens meer zin in

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 14:47

Toch klopt het wel dat ik zelden of nooit een topic als dit zag over ellende elders op de wereld.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 14:51

mysa schreef:
Toch klopt het wel dat ik zelden of nooit een topic als dit zag over ellende elders op de wereld.

Dus mag het nu ook niet?

misschien ook een beter laat dan nooit?
Het zijn allemaal aparte situaties en het ene raakt iemand wel en het andere niet, of het is een druppel en de spreekwoordelijke emmer, of iets anders...
wie bepaald welk leed iemand zich mag/moet aantrekken?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 14:55

Cer schreef:
Suzanne F. schreef:

Dit ...

Citaat:
. Kom op zeg, praat elkaar eens niet zo in de put. Het is vreselijk, maar vooral voor de mensen in Oekraïne.
Dus als ik het goed begrijp mag je je hier eigenlijk helemaal niet druk maken over wat er ergens anders gebeurt.. je mag daar niet angstig van worden en je mag je geen zorgen maken over de mensen daar...

Want: je zorgen maken is aanstellerij / aandachtstrekkerij
maar: je geen zorgen maken of er niks van vinden is ongeintereseerd en egoistisch..

Ofzoiets....

Oh absoluut! Zorgen maken over de mensen dáár is goed. En dat móéten we ook doen. Ik vind het ook vreselijk en heb een groot deel van mijn wondverbandmiddelen meegegeven met een transport. Ik hoop dat die mensen daar iets mee opschieten. Maar wees eens eerlijk: het gaat toch helemaal niet over de mensen daar? Het gaat over de mensen hier die zo zwaar belast worden door de oorlog daar. En dat vind ik vreselijk hypocriet. In hoeveel posts van mensen die "het niet meer trekken" zie jij iets staan over de mensen in Oekraïne?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 14:57

senna21 schreef:
chevax schreef:

Oh Senna, wacht even. Misschien krijg ik nu ook begrip. Ik bén namelijk ook werkelijk doodziek...

*edit* en voor je ervan maakt dat ik op begrip zit te wachten, nee hoor. Ik kom niks te kort. Maar je eigen crisis boven die van de mensen in Oekraïne zetten, dat klopt gewoon niet. Maar we moeten tegenwoordig overal begrip voor hebben.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 15:02

chevax schreef:
Oh absoluut! Zorgen maken over de mensen dáár is goed. En dat móéten we ook doen. Ik vind het ook vreselijk en heb een groot deel van mijn wondverbandmiddelen meegegeven met een transport. Ik hoop dat die mensen daar iets mee opschieten. Maar wees eens eerlijk: het gaat toch helemaal niet over de mensen daar? Het gaat over de mensen hier die zo zwaar belast worden door de oorlog daar. En dat vind ik vreselijk hypocriet. In hoeveel posts van mensen die "het niet meer trekken" zie jij iets staan over de mensen in Oekraïne?

Maar het 1 sluit het ander toch niet uit?

iemand mag toch gevoelens hebben? Niet iedereen zit hetzelfde in elkaar, dat is volgens mij ondertussen overduidelijk.. De ene is mist ieder empatisch vermogen, de ander trekt zich van alles aan, en dan heb je ook nog alle spectrums met van alles en nog wat aan moeilijkheden..

Het is een beetje als tegen een ADHD-er zeggen 'doe eens even rustig, iedereen kan rustig doen, doe jij het ook maar gewoon'..
En dat is met gevoelens en psyche denk superlastig..
maar blijkbaar is het heel chique om de 'stel je niet aan'- oplossing te geven. Ik denk dat een grote branche dan zonder werk zit, als het allemaal zo makkelijk zou zijn.. :)

Citaat:
Maar je eigen crisis boven die van de mensen in Oekraïne zetten, dat klopt gewoon niet. Maar we moeten tegenwoordig overal begrip voor hebben.
Ik heb even gemist dat het een wedstrijd is.. dingen kunnen ook naast elkaar bestaan, of dat niet?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 15:05

De ellende in Jemen, Syrie en al die landen meer spelen al zo veel jaar dat dit gewend raakt. Je ziet er ook dagelijks niet veel tot niks meer over. En ja, die verschrikkingen daar zijn ook vreselijk triest maar je raakt er voor afgestompt.
Deze oorlog in de Oekraine is ,vers, een week aan de gang en 2000 km verderop. Dat is 20 uur rijden met de auto. Oftewel, het staat ons heel erg dichtbij. Plus het daar niet zo primitief is als in het midden oosten of afrika waar het geloof vaak de grootste rol speelt in oorlog voeren en hier puur ouderwetse landje pik.

Zo hebben we nu ook meer over voor vluchtelingen uit Oekraine dan ooit voor vluchtelingen uit Afrika/midden oosten (lijkt wel)

Als deze oorlog langer bezig is gaat het ook wennen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 15:08

Citaat:
Het is een beetje als tegen een ADHD-er zeggen 'doe eens even rustig, iedereen kan rustig doen, doe jij het ook maar gewoon'..

-O- Dat wordt ook helaas vaak gezegd, en nee dat gaat niet. Misschien voor een half uur of zo om daarna te ontploffen.

En ik word vooral verdrietig door de keiharde reacties. ;( iemand vraagt (nee schreeuwt) om hulp en de reactie is stel je niet aan, trek geen aandacht met je hulpvraag. %)

Dat is voor mij hetzelfde iemand dreigt te verdrinken en dan geen reddingsboei gooien maar afkeurend zeggen ben blij dat je water hebt. In afrika gaan oogsten verloren door de droogte. En iedereen in nl heeft zwemles gehad

En blijf je toekijken hoe iemand langzaam verdrinkt :n

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 15:09

Cer schreef:
chevax schreef:

Maar het 1 sluit het ander toch niet uit?

iemand mag toch gevoelens hebben? Niet iedereen zit hetzelfde in elkaar, dat is volgens mij ondertussen overduidelijk.. De ene is mist ieder empatisch vermogen, de ander trekt zich van alles aan, en dan heb je ook nog alle spectrums met van alles en nog wat aan moeilijkheden..

En dat is met gevoelens en psyche denk superlastig..
maar blijkbaar is het heel chique om de 'stel je niet aan'- oplossing te geven. Ik denk dat een grote branche dan zonder werk zit, als het allemaal zo makkelijk zou zijn.. :)

Citaat:
Maar je eigen crisis boven die van de mensen in Oekraïne zetten, dat klopt gewoon niet. Maar we moeten tegenwoordig overal begrip voor hebben.
Ik heb even gemist dat het een wedstrijd is.. dingen kunnen ook naast elkaar bestaan, of dat niet?

Oh vast wel. Van de week las ik een post van een vrouw (nee, geen ADHD, geen angststoornis) die dramatische en bombastisch vertelde dat de wereld zijn kleur verloor, geuren anders roken, vormen fluïde werden en zij dit niet aankan. Ik kwam haar tussen de middag lachend en proostend op terras tegen. En begrijp me niet verkeerd, natuurlijk heeft ze alle recht van de wereld om daar lekker te zitten en te genieten. Maar gebruik niet deze gigantische ellende voor eigen gewin. En dat is toch wat veel mensen doen. Want ze zwolg in alle reacties, de hartjes en "schatties" en "meis, je bent een bikkel" stroomden binnen.

Beetje hetzelfde als een popster sterft of een ander bekend iemand. Dan zie je overal posts als "mijn leven zal nooit meer hetzelfde zijn". Kom op, het gaat niet altijd om jezelf. Maar ik denk niet dat we het eens worden en dat is ook prima.
Laatst bijgewerkt door chevax op 03-03-22 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 15:11

karuna schreef:
Citaat:

-O- Dat wordt ook helaas vaak gezegd, en nee dat gaat niet. Misschien voor een half uur of zo om daarna te ontploffen.

En ik word vooral verdrietig door de keiharde reacties. ;( iemand vraagt (nee schreeuwt) om hulp en de reactie is stel je niet aan, trek geen aandacht met je hulpvraag. %)

Dat is voor mij hetzelfde iemand dreigt te verdrinken en dan geen reddingsboei gooien maar afkeurend zeggen ben blij dat je water hebt. In afrika gaan oogsten verloren door de droogte. En iedereen in nl heeft zwemles gehad

En blijf je toekijken hoe iemand langzaam verdrinkt :n

Maar wat is nu precies de schreeuw om hulp van iemand die hier in het veilige westen zonder censuur alles kan typen in z'n veilige huis? En ja, er zijn mensen met psychische stoornissen. Daar weet ik helaas erg veel van. Maar er zijn ook mensen zonder, die graag alles naar zich toetrekken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 15:16

chevax schreef:
Maar wat is nu precies de schreeuw om hulp van iemand die hier in het veilige westen zonder censuur alles kan typen in z'n veilige huis? En ja, er zijn mensen met psychische stoornissen. Daar weet ik helaas erg veel van. Maar er zijn ook mensen zonder, die graag alles naar zich toetrekken.

En jij kunt via internet precies zien voor wie dat geldt en voor wie niet?

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 15:17

karuna schreef:

De wereld is gigantisch verhard helaas en dat gaat alleen maar erger worden. Mij zit dit topic niet helemaal lekker, door de aard van de reacties en toon van de TS twijfel ik toch of dit nog wel ‘normale’ zorgen zijn die veel mensen in min of meerdere mate hebben gezien de huidige situatie, of dat TS niet enorm gebaat zou zijn bij professionele hulp op dit moment. En dat bedoel ik op de meest vriendelijke en niet denigrerende manier mogelijk :(:)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 15:17

Je kunt niet beoordelen of mensen een probleem hebben of een stoornis zolang je ze niet persoonlijk kent (kennelijk is een diagnose belangrijk voor je). Je kunt dan ook besluiten niet in een topic te reageren ipv percee iemand de grond in trappen.

En soms kunnen dingen je teveel worden en vraag je hulp, in een eigen geopend topic op bokt. Moet dan iedereen met liefdesverdriet stil blijven? Mensen die een ongeluk gezien hebben hun mond dicht houden want ze hebben het alleen maar gezien? -O-

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 15:20

Shadow0 schreef:
chevax schreef:

En jij kunt via internet precies zien voor wie dat geldt en voor wie niet?

Sorry, zoals je weet praat ik niet met jou.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 15:21

:n Waar gaat dit over, wat een haat bah |( en dan raar vinden dan mensen verzuipen in hun gevoelens :(:)

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 15:26

karuna schreef:
:n Waar gaat dit over, wat een haat bah |( en dan raar vinden dan mensen verzuipen in hun gevoelens :(:)

Waarom maak jij er haat van? Ik vind de situatie in Oekraïne verschrikkelijk, heb geprobeerd hulp te bieden. Maar omdat ik vind dat sommige mensen, zonder namen te noemen, neiging hebben dingen naar zich toe te trekken, ben je een vreselijk persoon. Dus het gaat indd niet over Oekraïne?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 15:28

Het ging om je reactie tegen shadow. De haat spat er vanaf. Gewoon zeer onrettig en onnodig offtopic, houd je priveruzie prive en vraag er geen aandacht mee in een topic van een ander :) , en op de man gespeeld ook nog in een topic waar iemand om hulp vraagt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 15:32

musiqolog schreef:
PS: Heeft Bush ooit met een atoombom gedreigd? Ik vraag het maar even hoor!

De VS is de enige natie die er gebruikt van heeft gemaakt. Twee atoom bommen; beiden op een uitsluitend búrgerdoel. Dat wordt nog steeds niet veroordeeld.

Er is bepaald een onevenwichtige reactie op agressie door de VS en Rusland.
Dat maakt echter niet dat wat Rusland nu doet niet verwerpelijk is en dat wel álles gedaan moet worden wat niet direct gewapende inmenging inhoudt.

Dat aardig wat niet westerse landen enigzins terughoudend zijn in het meelopen met de VS en EU is niet hetzelfde als niet veroordelen. Het is feitelijk aan de agressieve misdragingen en het naar eigen goeddunken laten vallen van landen door de VS te danken dat veel landen zo terughoudend zijn met sancties naar Rusland.
Ik persoonlijk heb sinds golfoverval 1 voor zover ik dat weet/kan een boycot van VS producten/bedrijven. Sindsdien zijn ze er bepaald niet correcter op geworden. De publieke opinie echter is nog steeds pro VS en dan nu wel heel verontwaardigd anti Rusland????

Nogmaals; Afschuwelijk, verwerpelijk wat Putin doet, en alles wat we kunnen doen in de vorm van sancties en niet gewapende hulp is _/-\o_
Er is echter wel degelijk een grond voor vingerwijzen naar de VS. Ok, nu even niet, beter nu alleen naar Rusland, maar er ook een beetje over nadenken is wel zinvol.

Terug naar depressief voelen is het normáál dat de ellende je raakt, je levenslust beïnvloed. Het ís een en al kommer en kwel wat op ons uitgestort wordt. Van opwarming van de aarde via covid naar gelijk weer de zoveelste oorlog en dan nog wel een indirect bedreigende ook.

Het leven echter is zelforganiseren op de rand van chaos. Op zich heeft leven niet meer ´zin´ als het zo goed mogelijk leven. Doorgeven van genen/kennis tbv voortbestaan van de soort zijn naast je eigen levenslust de enige functies van leven.
Dus erken dat het poep is, dat het je negatief beïnvloed; dat is NORMAAL. Het ligt echter buiten je invloedssfeer. Erken dat óók. Poep gebeurt. Gebeurt tóch, of niet. Of jij nu wel of niet van het voorjaarsweer geniet.

Sterkte. Aan allemaal.

SennaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 15:35

chevax schreef:

Net alsof je zelf onder controle hebt waar je angstig van wordt. Het enige waar je controle over hebt, is hoe je met je angst omgaat. Angst is iets anders dan zelfmedelijden, dat zelfmedelijden op dit moment misplaatst is, ben ik het helemaal mee eens.
Laatst bijgewerkt door SennaS op 03-03-22 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 15:40

karuna schreef:
Het ging om je reactie tegen shadow. De haat spat er vanaf. Gewoon zeer onrettig en onnodig offtopic, houd je priveruzie prive en vraag er geen aandacht mee in een topic van een ander :) , en op de man gespeeld ook nog in een topic waar iemand om hulp vraagt.

Ik haat Shadow absoluut niet. In een vorig topic, waar ze me telkens woorden in de mond legde, heb ik netjes uitgelegd dat zij en ik elkaar beter met rust kunnen laten. Shadow is iemand wiens manier van discussiëren ik niet prettig vind, net als jij dat van mij vindt. Maar dat mag niet? Ik haak hier af, want jullie zijn zo druk bezig om maar politiekcorrect te zijn dat er helemaal geen ruimte is voor andere geluiden. Je moet meehuilen met de kudde, anders "spat de haat eraf". Succes iedereen en ik hoop dat de mensen die zo angstig zijn een manier vinden om hier mee om te gaan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 15:50

chevax schreef:
.... Ik haak hier af, want jullie zijn zo druk bezig om maar politiekcorrect te zijn dat er helemaal geen ruimte is voor andere geluiden. Je moet meehuilen met de kudde, anders "spat de haat eraf". Succes iedereen en ik hoop dat de mensen die zo angstig zijn een manier vinden om hier mee om te gaan.

Wie is 'jullie' in deze ? En eigenlijk vind ik deze post ook een hoog 'ikke' gehalte hebben.. dus hetzelfde maar dan op een andere manier.
Als men dus niet hetzelfde denkt als jij, dan huilen ze mee met een kudde... zoiets..