Ik vind dat er nog veel taboe is rondom het slikken van pijnmedicatie. Ik snap de risico's, maar soms is leven met zoveel pijn gewoon geen optie meer.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Rytir schreef:Nou de veredelde (soort van heroïne) dealer is flink op de vingers getikt:
https://www.telegraaf.nl/c/578960620/
Nu geloof ik best dat het middel (kort) verlichting kan geven van pijn dus ben benieuwd of dit effect gaat geven op de verkrijgbaarheid van oxy.
Glossi schreef:Ik gebruik al een aantal jaren tramadol. Af en toe even een tussen pauze omdat ik bang ben er anders verslaafd aan te raken. Al ken ik persoonlijk niemand die er aan verslaafd is. Misschien is dat ook gewoon iets wat tussen je oren zit. Als ik wil stoppen met iets dan stop ik gewoon, puntIk gebruik het alleen voor het slapen gaan of als ik verwacht lang te moeten zitten of staan (dus gewoon zo weinig mogelijk, ik heb geen werk dus zodra iets te veel word ga ik liggen) Verder niet veel last van bijwerkingen, alleen concentratie/focus is minder. Dus auto rijden doe ik niet als ik het heb gebruikt. Paard rijden doe ik wel gewoon mocht ik een goeie dag hebben.
chevax schreef:Glossi schreef:Ik gebruik al een aantal jaren tramadol. Af en toe even een tussen pauze omdat ik bang ben er anders verslaafd aan te raken. Al ken ik persoonlijk niemand die er aan verslaafd is. Misschien is dat ook gewoon iets wat tussen je oren zit. Als ik wil stoppen met iets dan stop ik gewoon, puntIk gebruik het alleen voor het slapen gaan of als ik verwacht lang te moeten zitten of staan (dus gewoon zo weinig mogelijk, ik heb geen werk dus zodra iets te veel word ga ik liggen) Verder niet veel last van bijwerkingen, alleen concentratie/focus is minder. Dus auto rijden doe ik niet als ik het heb gebruikt. Paard rijden doe ik wel gewoon mocht ik een goeie dag hebben.
Dat kun je nu wel zeggen, maar als je erg hoge doseringen opiaten hebt, is er niet zoiets als “punt”. Je gebruikt tramadol. Stoppen met oxycodon of fentanyl is echt iets anders hoor. Als ik, met mijn dosering, ineens zou stoppen, kan ik daarvan sterven. Mensen zeggen imo te makkelijk “oh, maar ík stop er zo mee, hoor!”. Ten eerste zou ik gek worden van de pijn en ten tweede slaan je mu-receptoren op hol. Je kunt er een hartstilstand door krijgen en nog meer leuke dingen. Was het maar zo eenvoudig. En niet om jouw pijn te bagatelliseren, maar tramadol is in vergelijking tot fentanyl bijna een kinderasprientje.
Ayasha schreef:“Ik heb het erger dan jij”. Wordt het echt zo’n topic?
Afhankelijk van hoe lang je tramadol neemt en welke dosering is ‘gewoon stoppen’ ook met tramadol geen strak plan. Een enkeling zal dat kunnen maar over de regel is er ook voor tramadol een afbouw periode. Er is wel degelijk ‘een punt’ waar je daar niet meer echt onder uit komt maar ieders hersenen reageren anders. Dus dat punt ligt voor iedereen anders.
Het feit dat glossi ‘pauzes’ in last geeft al weer dat ze niet overtuigd is van haar eigen statement. Kortdurend gebruik is zelden verslavend (zelfs als je in het ziekenhuis morfine krijgt ben je niet ineens verslaafd aan morfine.)
Langdurig gebruik aan een stuk (zonder pauzes dus) is echter wél verslavend ook tramadol. Dus als ze het jaren zou gebruiken zonder pauze zou ze er hoogstwaarschijnlijk echt niet ‘gewoon’ mee stoppen.
Ik geef eerlijk toe dat ik eens ben willen stoppen met tramadol en mijn pijn werd echt ondraaglijk. De kleding op mijn huid was een ondraaglijk gevoel, misselijk. Niet kunnen eten, overgeven van de pijn.
Bagatelliseer aub tramadol niet op basis van 1 iemand die vooral zichzelf gerust probeert te stellen.
ivy_power89 schreef:En als ik erop mag inhaken,
Cold turkey stoppen van oxycodon na 2.5 week een dosering van 40mg lang werkend en 60 mg kort werkend, vond mijn lijf alles behalve leuk. Dus zelfs een korte periode kan genoeg zijn om je lijf op hol te brengen.
Tramadol ben ik na 2 maanden ook cold turkey van gestopt, laat ik het zo zeggen, ik heb betere ideeën gehad in mn leven...
En het hoeft niet een topic te worden van ik heb het ergen dan jij, en iedereen reageert er anders op ook
Ayasha schreef:Het gaat niet om persoonlijk, het gaat om de vergelijking met kinderasperine. Er zijn er al genoeg die tramadol onderschatten en er onverantwoordelijk mee om gaan.