Zijn er nog Bokkers met zware pijnstiling?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 10:51

Ik heb een paar jaar lang duloxetine geslikt voor neuropatische pijn. Daar merkte ik ook wel lichamelijk verslaving. Ik vergat nog wel eens een pil en dat merkte ik dan wel: zag ze soms letterlijk vliegen. :D Het hielp me wel, maar het onderdrukte ook mijn gevoel. Tijdens een rouwproces ben ik toen gaan afbouwen. Heel rustig... Nu enkel nog diclofenac en als ik eens echt een nacht goed weg wil zijn tramadol.

Ik vind dat er nog veel taboe is rondom het slikken van pijnmedicatie. Ik snap de risico's, maar soms is leven met zoveel pijn gewoon geen optie meer.

Rytir

Re: Zijn er nog Bokkers met zware pijnstiling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 12:09

Nou de veredelde (soort van heroïne) dealer is flink op de vingers getikt:

https://www.telegraaf.nl/c/578960620/

Nu geloof ik best dat het middel (kort) verlichting kan geven van pijn dus ben benieuwd of dit effect gaat geven op de verkrijgbaarheid van oxy.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 13:05

Ik heb na aanleiding van dit topic de mini serie Dopesick gekeken. Die gaat over bovengenoemde familie/farmaceut.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 17:16

Rytir schreef:
Nou de veredelde (soort van heroïne) dealer is flink op de vingers getikt:

https://www.telegraaf.nl/c/578960620/

Nu geloof ik best dat het middel (kort) verlichting kan geven van pijn dus ben benieuwd of dit effect gaat geven op de verkrijgbaarheid van oxy.

Hier is de serie dope sick op gebasseerd, dus het is geen nieuw item.
Het geeft wel aan hoe verslavend oxycodon is..... na 2 weken flinke dosis per dag, heb ik heel erg moeten afkicken. En ik kan niet ontkennen ,dat naast de pijnverlichting (thank god) het middel ook een bepaald gevoel gaf. Dit zal niet iedereen hebben, maar tegen mijn man heb ik wel gezegd, ik snap heel goed dat mensen hier verslaafd aan kunnen raken en dat oxycodon ook via de zwarte markt verkrijgbaar is

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-22 18:40

Oxycodon geeft zeker een euforisch gevoel. Toen ik het net slikte, voelde ik precies wanneer het begon te werken. Nu, na bijna 7 jaar en een dosis die 60x hoger is dan de begindosis plus de tenfanyl, heb ik dat niet meer. Ik merg er weinig van als het neem, tot ik een dosis te laat neem of vergeet, dan word ik gek van de pijn. De fentanyl gebruik ik bij de wondverzorging, omdat ik anders echt met m’n hoofd tegen de muur sla van de pijn. De studies over verslaving enzo zijn leuk hoor en het is ook zo. Maar al het andere dat we probeerden, hielp helemaal niks.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 20:47

Ik heb respect voor mensen die altijd met pijn moeten leven. Ik kwam alleen in dit topic omdat ik momenteel 24 uur per dag pijn heb na mijn operatie. Maar dat van mij gaat weer over. Momenteel geen pijnstilling meer. Van de Oxycodon kreeg ik geen high gevoel eigenlijk. Maar moet zeggen dat ik maar op weinig medicatie echt bijwerkingen heb. Alleen enorme obstipatie. Ik drink lactulose als een borrel bijna maar bijna geen resultaat.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 04:14

Ik gebruik al een aantal jaren tramadol. Af en toe even een tussen pauze omdat ik bang ben er anders verslaafd aan te raken. Al ken ik persoonlijk niemand die er aan verslaafd is. Misschien is dat ook gewoon iets wat tussen je oren zit. Als ik wil stoppen met iets dan stop ik gewoon, punt :') Ik gebruik het alleen voor het slapen gaan of als ik verwacht lang te moeten zitten of staan (dus gewoon zo weinig mogelijk, ik heb geen werk dus zodra iets te veel word ga ik liggen) Verder niet veel last van bijwerkingen, alleen concentratie/focus is minder. Dus auto rijden doe ik niet als ik het heb gebruikt. Paard rijden doe ik wel gewoon mocht ik een goeie dag hebben.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 06:11

Ik zit aan de tramadol voor zenuwpijn, ik neem heel sporadisch een oxycodon. Het haalt niet alle pijn weg helaas maar wel de scherpe randjes.

Ik heb enkele jaren terug na een operatie ook 3 x per dag oxycodon gebruikt, maar moest toen van de een op andere dag na een maand stoppen omdat ze vonden dat ik het te lang gebruikte en moest maar paracetamol nemen als ik pijn had… nou dat had ik de gehele dag dus ik nam de hele dag door paracetamol. Wist niet dat je een overdosis kon hebben daar van :+ dus ja, dat was niet slim van de arts…. Moest daar dus ook mee stoppen voordat de klachten ernstiger werden.

Ik heb van tramadol geen bijwerkingen, oxycodon kan ik wel misselijk van worden. Maar beide helpen wel met de scherpe randjes er af te halen.

Diclofinac enzo merk ik niks van, net zoals paracetamol. Totaal geen pijnstillend effect

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-22 00:03

Glossi schreef:
Ik gebruik al een aantal jaren tramadol. Af en toe even een tussen pauze omdat ik bang ben er anders verslaafd aan te raken. Al ken ik persoonlijk niemand die er aan verslaafd is. Misschien is dat ook gewoon iets wat tussen je oren zit. Als ik wil stoppen met iets dan stop ik gewoon, punt :') Ik gebruik het alleen voor het slapen gaan of als ik verwacht lang te moeten zitten of staan (dus gewoon zo weinig mogelijk, ik heb geen werk dus zodra iets te veel word ga ik liggen) Verder niet veel last van bijwerkingen, alleen concentratie/focus is minder. Dus auto rijden doe ik niet als ik het heb gebruikt. Paard rijden doe ik wel gewoon mocht ik een goeie dag hebben.

Dat kun je nu wel zeggen, maar als je erg hoge doseringen opiaten hebt, is er niet zoiets als “punt”. Je gebruikt tramadol. Stoppen met oxycodon of fentanyl is echt iets anders hoor. Als ik, met mijn dosering, ineens zou stoppen, kan ik daarvan sterven. Mensen zeggen imo te makkelijk “oh, maar ík stop er zo mee, hoor!”. Ten eerste zou ik gek worden van de pijn en ten tweede slaan je mu-receptoren op hol. Je kunt er een hartstilstand door krijgen en nog meer leuke dingen. Was het maar zo eenvoudig. En niet om jouw pijn te bagatelliseren, maar tramadol is in vergelijking tot fentanyl bijna een kinderasprientje.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 02:03

chevax schreef:
Glossi schreef:

Dat kun je nu wel zeggen, maar als je erg hoge doseringen opiaten hebt, is er niet zoiets als “punt”. Je gebruikt tramadol. Stoppen met oxycodon of fentanyl is echt iets anders hoor. Als ik, met mijn dosering, ineens zou stoppen, kan ik daarvan sterven. Mensen zeggen imo te makkelijk “oh, maar ík stop er zo mee, hoor!”. Ten eerste zou ik gek worden van de pijn en ten tweede slaan je mu-receptoren op hol. Je kunt er een hartstilstand door krijgen en nog meer leuke dingen. Was het maar zo eenvoudig. En niet om jouw pijn te bagatelliseren, maar tramadol is in vergelijking tot fentanyl bijna een kinderasprientje.

“Ik heb het erger dan jij”. Wordt het echt zo’n topic?

Afhankelijk van hoe lang je tramadol neemt en welke dosering is ‘gewoon stoppen’ ook met tramadol geen strak plan. Een enkeling zal dat kunnen maar over de regel is er ook voor tramadol een afbouw periode. Er is wel degelijk ‘een punt’ waar je daar niet meer echt onder uit komt maar ieders hersenen reageren anders. Dus dat punt ligt voor iedereen anders.

Het feit dat glossi ‘pauzes’ in last geeft al weer dat ze niet overtuigd is van haar eigen statement. Kortdurend gebruik is zelden verslavend (zelfs als je in het ziekenhuis morfine krijgt ben je niet ineens verslaafd aan morfine.)

Langdurig gebruik aan een stuk (zonder pauzes dus) is echter wél verslavend ook tramadol. Dus als ze het jaren zou gebruiken zonder pauze zou ze er hoogstwaarschijnlijk echt niet ‘gewoon’ mee stoppen.

Ik geef eerlijk toe dat ik eens ben willen stoppen met tramadol en mijn pijn werd echt ondraaglijk. De kleding op mijn huid was een ondraaglijk gevoel, misselijk. Niet kunnen eten, overgeven van de pijn.

Bagatelliseer aub tramadol niet op basis van 1 iemand die vooral zichzelf gerust probeert te stellen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-22 06:04

Dat doe ik niet. Het gaat erom dat ze zegt een knop om te zetten “nu stop ik”. Dat is wat je vaak hoort als je pijnmedicatie gebruikt: “stoppen kan natuurlijk, als je maar wílt”. Met een relatief (lees je het woord relatief even?) mild middel, is dat iets eenvoudiger dan bijv fentanyl. Dat is tot 100x potenter dan morfine en lees de overeenkomsten met heroïne eens. Dus nee, zeker geen topic “wat ik heb is erger dan jij”. Maar het is niet zo simpel dat je even een knop omzet. Was het maar zo. En het kan dat dat bij haar wel lukte, maar dat heeft met type pijnstilling en dosering te maken.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-22 06:09

-O-
Ayasha schreef:
“Ik heb het erger dan jij”. Wordt het echt zo’n topic?

Afhankelijk van hoe lang je tramadol neemt en welke dosering is ‘gewoon stoppen’ ook met tramadol geen strak plan. Een enkeling zal dat kunnen maar over de regel is er ook voor tramadol een afbouw periode. Er is wel degelijk ‘een punt’ waar je daar niet meer echt onder uit komt maar ieders hersenen reageren anders. Dus dat punt ligt voor iedereen anders.

Het feit dat glossi ‘pauzes’ in last geeft al weer dat ze niet overtuigd is van haar eigen statement. Kortdurend gebruik is zelden verslavend (zelfs als je in het ziekenhuis morfine krijgt ben je niet ineens verslaafd aan morfine.)

Langdurig gebruik aan een stuk (zonder pauzes dus) is echter wél verslavend ook tramadol. Dus als ze het jaren zou gebruiken zonder pauze zou ze er hoogstwaarschijnlijk echt niet ‘gewoon’ mee stoppen.

Ik geef eerlijk toe dat ik eens ben willen stoppen met tramadol en mijn pijn werd echt ondraaglijk. De kleding op mijn huid was een ondraaglijk gevoel, misselijk. Niet kunnen eten, overgeven van de pijn.

Bagatelliseer aub tramadol niet op basis van 1 iemand die vooral zichzelf gerust probeert te stellen.

Maar volgens mij bedoelen we toch allebei hetzelfde? Namelijk dat het na langdurig gebruik niet mogelijk is om ineens te stoppen en dat dat, afhankelijk van type medicatie, zelfs ernstige gevolgen kan hebben. Niet alles is altijd persoonlijk hoor.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 12:38

Het gaat niet om persoonlijk, het gaat om de vergelijking met kinderasperine. Er zijn er al genoeg die tramadol onderschatten en er onverantwoordelijk mee om gaan.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 14:16

En als ik erop mag inhaken,
Cold turkey stoppen van oxycodon na 2.5 week een dosering van 40mg lang werkend en 60 mg kort werkend, vond mijn lijf alles behalve leuk. Dus zelfs een korte periode kan genoeg zijn om je lijf op hol te brengen.

Tramadol ben ik na 2 maanden ook cold turkey van gestopt, laat ik het zo zeggen, ik heb betere ideeën gehad in mn leven...

En het hoeft niet een topic te worden van ik heb het ergen dan jij, en iedereen reageert er anders op ook

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 14:25

ivy_power89 schreef:
En als ik erop mag inhaken,
Cold turkey stoppen van oxycodon na 2.5 week een dosering van 40mg lang werkend en 60 mg kort werkend, vond mijn lijf alles behalve leuk. Dus zelfs een korte periode kan genoeg zijn om je lijf op hol te brengen.

Tramadol ben ik na 2 maanden ook cold turkey van gestopt, laat ik het zo zeggen, ik heb betere ideeën gehad in mn leven...

En het hoeft niet een topic te worden van ik heb het ergen dan jij, en iedereen reageert er anders op ook

_O- Letterlijk wat ik ook gezegd heb toen ik terug naar de dokter belde voor een nieuw voorschrift. Na een vrij lange moederlijke preek kreeg ik mijn voorschrift. _O- (ik heb een hele leuke dokter maar soms is ze een beetje eng als je domme dingen doet zoals cold turkey stoppen met tramadol. :)) )

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 14:43

Zoals mijn man altijd zegt, je kan jouw gevoel van pijn niet op een ander projecteren, iedereen ervaart het anders
En pijn moet ook never nooit een maatstaf zijn voor iets, het is geen wedstrijd...

Ik houd ook echt in mijn achterhoofd dat ik dit ook niet voor altijd vol kan houden, ooit komt die dag dat ik ook toe ga geven en daar schaam ik me allerminst voor
Ik heb juist enorm respect voor degenen die er zo instaan, en kwaliteit van leven kiezen op deze manier

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-22 17:11

Ayasha schreef:
Het gaat niet om persoonlijk, het gaat om de vergelijking met kinderasperine. Er zijn er al genoeg die tramadol onderschatten en er onverantwoordelijk mee om gaan.

Dan is dat verkeerd overgenomen, waarvoor excuses. Wat ik bedoelde: je kunt veel op wilskracht, maar niet alles. Fentanyl werkt tot 100x zwaarder in dan morfine. Het is geweldig voor de pijn, maar elke keer als ik een puf neem, haat ik het. En er is geen zicht op verbetering.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 19:16

Welke medicatie je ook hebt, iedereen reageert er anders op. Zo heb ik zelf na een operatie 4 dagen tramadol geslikt. Ik had voor 2 weken gekregen. Op dag 4 dacht ik hmmm tijd voor tramadol maar eigenlijk geen pijn meer maar wel lekker die tramadol. Nou dat was voor een seintje van stoppen met die troep. Dat heb ik ruim een week geweten. Oke ander soort medicijn maar met antidepressiva totaal geen problemen gehad met afbouwen. Die had ik cold turkey kunnen doen, maar de diazepam (valium) zit ik nu na 2 maanden in laatste fase van afbouwen. Dat heb ik ook flink voor mn kiezen gekregen. Hoe reageer je op medicijnen en hoe verslavingsgevoelig ben je, zijn ook factoren die meespelen. Ik snapte vroeger nooit hoe mensen daar verslaafd aan konden raken, dat heb ik nu wel begrepen. 2x tramadol gehad na 2 operaties en beide keren flink gemerkt na al een paar dagen. Dat was even een flinke wake-up call geweest van wat medicijnen met iemand kunnen doen.

Respect voor de mensen die het moeten slikken omdat ze anders gewoonweg niet kunnen functioneren door helse pijnen.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 22:35

Hier ook chronisch tramadol gebruiker ( en dan ook nog apothekersassistente). Samen met gabapentine en naproxen zorgt het ervoor dat ik ieder geval dat fulltime kan werken en paar keer per week rijden . Sta op wachtlijst voor revalidatie traject omdat ik naast werk en mijn paard eigenlijk weinig kan . Mijn rug is behoorlijk kapot . Dus hopelijk gaat dat iets opleveren hun doel is ook afbouwen pijnmedicatie maar dat is niet perse mijn doel . Ik vind opbouwen activiteiten belangrijker

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 02:49

Zijn hier trouwens ook dames bezig met het afbouwen? :)
Ik slikte 100mg pd oxycodon.
Zit nu ondertussen op 40mg per dag, heel soms nog 60.
Wil eigenlijk de aankomende week 30mg gaan proberen.
Ik vind het eigenlijk wel een behoorlijke onderneming moet ik eerlijk toegeven. -O-

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 05:18

Ik ben met de Tramadol aan het afbouwen maar jeetje wat een hell is dat :oo

Voornamelijk het slapen is verschrikkelijk, rusteloos lijf, hersenen die maar niet rustig willen worden.

Behoorlijk verleidelijk om toch maar 1 te pakken maar ja dat wil ik juist niet :roll:

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 10:55

Ik ben net afgebouwd van 100 mg, en het is echt een zure appel waar je doorheen moet.
Ik heb het 3 weken gehad, dus voor iemand die er langer op zit zal het nog veel moeilijker zijn

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 14:37

Van 400 in stappen naar 100 viel nog wel mee maar van 100 naar 50 was al iets vervelender en 50 naar 0 is echt bloedirritant .

T'is nu echt een bittere pil - of juist niet - :P om er toch vanaf te blijven.

Van de arts mag ik wel een Tramadol maar wil er toch liever vanaf.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 14:48

Als ik een dag probeer minder tramadol te nemen krijg ik echt hele rare ontwenningsverschijnselen zoals heel veel gapen en vooral de he-le dag door niezen, loopneus. Dat zijn ook beschreven ontwenningsverschijnselen maar ik vind het altijd maar bijzonder haha, zo niet erbij passen.

Moeite met plassen heb ik ook door de tramadol maar ik heb het 'geluk' (wat je geluk kan noemen := ) dat ik een kapotte blaas dus mezelf kan katheteriseren inmiddels.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 14:50

Ik kom hier ook maar eens mee lezen / praten
Afgelopen 4 dagen aan de tramadol gezeten ivm hernia, dit deed niks voor de pijn helaas, overigens ook geen bijwerkingen van gehad… Vriend is nu oxycodon ophalen…