Gezonde maaltijden toch achteraf niet gezond.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Gezonde maaltijden toch achteraf niet gezond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 13:18

Koolhydraten zijn niet slecht, teveel is slecht :)
En voor veel mensen die niet sporten zijn het er wel al snel teveel. Dan heb je al genoeg aan een paar boterhammen. Dan is aardappel, rijst of pasta daarna wel te veel.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 13:18

Maar wat doet het 'teveel' dan? Wat maakt het slecht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 13:27

Sheran schreef:
Maar wat doet het 'teveel' dan? Wat maakt het slecht?
Teveel is niet goed voor je bloedsuikerspiegel (je kunt er meer honger van krijgen) en kan er ook toe leiden dat je meer vet opslaat.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 13:29

Bedankt voor je uitleg. Is dat bijvoorbeeld ook slecht als je juist iets dikker wil worden?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 13:32

Sheran schreef:
Kan iemand me uitleggen wat voor een normaal mens niet goed is aan koolhydraten?

In de huidige dieetcultuur past het niet. Maar ik ben van mening dat je moet kijken naar wat bij je lichaam past. Voldoende volkoren koolhydraten passen binnen een gezond leefpatroon. Maar als je de hele dag niks tot weinig doet dan zou je wat op kunnen letten. Persoonlijk beweeg ik erg veel (gemiddeld zo'n 8000 stappen per dag) en ik sport 2 tot 3 keer per week. Daarbij krijg ik buikpijn van veel eiwitten (ook plantaardige). Dus voor mij zijn veel volkoren koolhydraten nodig om geen buikpijn te krijgen en de dag door te komen. Dus ik eet volkoren brood, crackers, brinta en vaak ook volkoren pasta. Wel altijd gecombineerd met voldoende groenten en/of een eiwitbron.

Sheran schreef:
Bedankt voor je uitleg. Is dat bijvoorbeeld ook slecht als je juist iets dikker wil worden?

Je wordt niet dikker of dunner van koolhydraten. Wel is het makkelijk om veel kcal aan koolhydraten te eten. Als je aan wil komen zou ik witte pasta gaan eten ipv magere kwark zeg maar. Meer omdat je anders zoveel moet eten.

Maar met aankomen zou ik dingen gaan eten als; avocado, noten, pindakaas en dingen zoals kaas en volle zuivelproducten. Die hebben én veel kcal (=calorieën) en veel voedingswaarde.

Vergeet trouwens ook niet alle gezonde vitamines (vitC bijvoorbeeld) die in aardappelen en andere "koolhydraten" zitten.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 22-02-22 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 13:33

Van teveel word je dik en gaat je insuline omhoog.
Nogmaals koolhydraten zijn nodig, gezonde koolhydraten moeten zelfs. Het geeft ons energie.
Maar te vaak eten we teveel of slechte koolhydraten.
De volkoren boterham is prima, maar veel mensen hebben liever een gewone bruine zonder de vezels.
Of een lekker wit broodje... daar kan je lichaam niet veel mee.
Geeft heel even een piek energie om later een dip te krijgen. En je insuline aanmaak knalt er van omhoog.

En dat weten we allemaal wel van friet in pizza.
Maar van die bruine boterham (geen volkoren) weten veel mensen dat niet. We zijn toch opgegroeid met dat brood gezond is? Ja dat is het ook, mits het niet teveel word.
Aardappel groente vlees, zeker de wat oudere onder ons hebben dit geleerd al goede maaltijd.
Is het ook, zeker vroeger toen veel mensen nog zwaar werk deden. Maar die aardappel zit vol zetmeel, vol koolhydraten. En als we die niet verbranden door onze kantoorbaan, auto of elektrische fiets, is het al snel teveel.

Nogmaals ik deelde het recept niet om geen koolhydraten te promoten, maar om extra groente te krijgen aan je maaltijd.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 13:35

Extra groentes zijn altijd top! Als ik de hele dag stil zit maak ik inderdaad voor de lunch wel eens een "burrito bowl" met bloemkoolrijst ipv brood. :j

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 14:38

Sheran schreef:
Kan iemand me uitleggen wat voor een normaal mens niet goed is aan koolhydraten?

An sich, helemaal niets. Langdurig koolhydraatarm eten heeft ook negatieve effecten bij de meeste mensen (bijvoorbeeld op cholesterol gehaltes, want die zitten in de dingen waar je dan wel/veel meer van eet).

Bij koolhydraten zijn het verschil tussen korte en lange ketens interessant. Koolhydraten zijn ketens glucose moleculen, ze bestaan in (hele) lange ketens, maar ook in (zeer) korte. De aller kortste zijn enkele glucose moleculen, die noemen we suiker.
Wat je lichaam doet is de hele keten afbreken in kleine stukjes, de glucose moleculen, want die heeft je lichaam heel hard nodig om op te leven.
Korte ketens breek je makkelijk en snel af, lange ketens duurt logischerwijs ook langer, dan komt de energie langzamer vrij.
In principe leveren 5 ketens van 20 net zoveel energie(glucose) op als 20 ketens van 5, alleen bij de ketens van 20 duurt het langer voordat je lichaam alles heeft opgeknipt in kleine stukjes, dus de glucose komt langzamer vrij, dus kleinere maar langere piek in je bloedsuikerspiegel, dus minder snel weer honger/langer verzadigd.
Dit is waarom volkoren gezonder is, dan zijn de langste ketens. En waarom mensen schijnen te denken dat koolhydraten en suiker hetzelfde is, ja ze zijn opgebouwd uit dezelfde moleculen, maar je lichaam gaat er anders mee om.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 14:45

En anno 2022 is er een enorme bulk aan koolhydraten beschikbaar, terwijl het maar mondjesmaat nodig is.
In principe hoort je lichaam te voorzien in haar energie dmv het verbranden van vetten.
... en koolhydraten zijn 'snelle' energie leveranciers, dus pas na twee uur geen koolhydraten gaat je lichaam echt over op vetverbranding (en bij sommigen / velen 'komt het er helemaal niet meer van'.)

Het gevolg daarvan is overgewicht, en dat diabetes type II inmiddels geen 'ouderdomsdiabetes' meer is.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 14:58

Ik verbaas me er keer op keer over dat mensen een bepaald product als ongezond classificeren en het kennelijk niet in een geheel kunnen plaatsen.

Uitgangspunt van een gezonde maaltijd is toch niet één product? Je wilt vezels, vitaminen, mineralen, vetten, eiwitten en als je er lekker op gaat koolhydraten aan boord?

Zelf eet ik graag koolhydraatarm. Ik kon enorm suiker stapelen en gezond lijkt het me niet dat die suikerspiegel steeds hoger komt door onnodige suikerinname.
Maar ik breek heus wel eens met mijn eetgewoonten.
Alleen denk ik dat ik per dag tussen de 20 en 60 gram koolhydraten zit, tegenover de gebruikelijke 150 gram per dag van de gemiddelde Nederlander. Doordat ik meer vet en eiwit neem, heb ik minder snel trek en dus ook minder eetbuien.

Anyhow, Ik baseer mijn maaltijden op waar ik lekker op ga en me gezond bij voel. En zelfs bij vier maanden streng ketogeen eten was mijn cholesterolwaarde (zowel ldl als hdl) uitstekend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 15:08

Janneke2 schreef:
En anno 2022 is er een enorme bulk aan koolhydraten beschikbaar, terwijl het maar mondjesmaat nodig is.
In principe hoort je lichaam te voorzien in haar energie dmv het verbranden van vetten.
... en koolhydraten zijn 'snelle' energie leveranciers, dus pas na twee uur geen koolhydraten gaat je lichaam echt over op vetverbranding (en bij sommigen / velen 'komt het er helemaal niet meer van'.)

Het gevolg daarvan is overgewicht, en dat diabetes type II inmiddels geen 'ouderdomsdiabetes' meer is.
Als ik het moet hebben van m'n vetverbranding, blijft er niets meer van me over. :')

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 15:11

Uiteindelijk hangt het ook af van hoeveel je ervan eet. Pesto zal best hoog in calorieën zijn, van een beetje door je pastasaus zul je niet dik worden als je verder goed eet. Noten bevatten bijv ook vetten maar een handje is juist goed voor je.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 16:15

Vet is geen probleem. Suiker wel. En zwaar bewerkte producten met veel E nummers en vul/bind/glans/kleur/conserveringsmiddelen

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 16:23

Dorine92 schreef:
Vet is geen probleem. Suiker wel. En zwaar bewerkte producten met veel E nummers en vul/bind/glans/kleur/conserveringsmiddelen

Vet is een 'probleem' als het voor teveel kcal zorgt. Idem voor suiker, trouwens.

En een E-nummer is gewoon de code voor een stof die binnen de Europese Unie toegelaten is voor gebruik in voedingsmiddelen. Daar zitten ook gewoon natuurlijke stoffen tussen.

Die hetze tegen bewerkt/E-nummers is nergens voor nodig indien je gewoon een goede balans hebt in je voeding. Dwz, alles met mate, variatie, genoeg nutriënten.
https://www.voedingscentrum.nl/encyclop ... mmers.aspx

Een pizza op z'n tijd kan prima in deze balans passen. Idem met die "zwaar bewerkte" producten. Als ze maar in balans staan met de rest. "Met mate", dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 16:36

Dorine92 schreef:

Afbeelding

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 16:41

IMANDRA schreef:
Dorine92 schreef:

Vet is een 'probleem' als het voor teveel kcal zorgt. Idem voor suiker, trouwens.

En een E-nummer is gewoon de code voor een stof die binnen de Europese Unie toegelaten is voor gebruik in voedingsmiddelen. Daar zitten ook gewoon natuurlijke stoffen tussen.

Die hetze tegen bewerkt/E-nummers is nergens voor nodig indien je gewoon een goede balans hebt in je voeding. Dwz, alles met mate, variatie, genoeg nutriënten.
https://www.voedingscentrum.nl/encyclop ... mmers.aspx

Een pizza op z'n tijd kan prima in deze balans passen. Idem met die "zwaar bewerkte" producten. Als ze maar in balans staan met de rest. "Met mate", dus.

Als je de suiker en andere troep vermijdt, zul je niet zo snel teveel vet eten. Misschien de eerste paar dagen maar daarna is echt je onnodige hongergevoel weg.
Zwaar bewerkte producten zijn nooit gezond. Je kunt het nemen en je kunt het goedpraten, maar het is niet gezond. Wil niet zeggen dat je gelijk doodgaat als je het eet, maar het is gewoon echt ongezond.
En met die E nummers heb ik het natuurlijk niet over dat korte groene lijstje

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 16:48

Dorine92 schreef:
Als je de suiker en andere troep vermijdt, zul je niet zo snel teveel vet eten. Misschien de eerste paar dagen maar daarna is echt je onnodige hongergevoel weg.
Zwaar bewerkte producten zijn nooit gezond. Je kunt het nemen en je kunt het goedpraten, maar het is niet gezond. Wil niet zeggen dat je gelijk doodgaat als je het eet, maar het is gewoon echt ongezond.

Sorry maar je eerste zin slaat nergens op. Je realiseert je dat vetten juist gezond zijn (met mate}? En dat er behoorlijk wat vetten in avocado's, olijfolie, noten etc etc zitten? Als je "suiker en andere troep" vermijdt, loop je alsnog tegen die producten aan.

Overigens zijn suikers niet per se slecht. Suikers zijn de voedingsstof voor je hersenen. En in fruit zitten ook suikers... Als je 'toegevoegde suikers' bedoelt, ja, daarvan is het wel handig te vermijden omdat je anders toch als snel 'teveel 'eet. Maar op zichzelf? Nah, niet per definitie 'ongezond'.

"Gezond" is relatief.
Het is niet giftig. Het is -met mate- niet slecht. Je wordt er niet ziek van. Je krijgt er bij een gevarieerd dieet geen aandoeningen/ziektes van. Dus waarom totaal vermijden?

E-nummers zijn een benaming, niets meer, niets minder. Dat jij die nummers als leek eng vindt zegt niet zo veel (zie het mooie plaatje van de banaan hierboven). E-nummers zijn onderzocht en veilig bevonden. Niks mis mee.

Door zo rigoureus voedingsgroepen te demoniseren maak je het alleen maar lastiger gezonder te eten.
Producten zijn niet 'gezond' of 'ongezond'. Dat worden ze pas in relatie tot de balans met de rest van je eetpatroon. Bovendien is compleet wegstrepen van voedingsmiddelen (of dat nu koolhydraten of suikers of vetten zijn, of bepaalde producten) maak je het alleen maar lastiger een gezond voedingspatroon vol te houden. Balans is véél beter. Een gezond, gevarieerd en gebalanceerd voedingspatroon waarbij je jezelf soms een lasagne uit een pakje gunt. Of sushi. Of pizza.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 16:52

En het is ongezond omdat het wát precies met je lichaam doet?

Sorry ik kom er soms gewoon echt niet uit. Meestal gooien mensen het op calorieën maar dat is natuurlijk onzin, calorieën zijn niet ongezond. Maar ik dacht ook wel te weten dat je, als als je niet te dik bent, last kunt hebben van bv teveel vet (vervetting organen enzo). Teveel suikers misschien diabetes? En natuurlijk slecht voor je tanden. Is het zoiets?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 16:59

IMANDRA schreef:
Dorine92 schreef:

Sorry maar je eerste zin slaat nergens op. Je realiseert je dat vetten juist gezond zijn (met mate}? En dat er behoorlijk wat vetten in avocado's, olijfolie, noten etc etc zitten? Als je "suiker en andere troep" vermijdt, loop je alsnog tegen die producten aan.

Overigens zijn suikers niet per se slecht. Suikers zijn de voedingsstof voor je hersenen. En in fruit zitten ook suikers... Als je 'toegevoegde suikers' bedoelt, ja, daarvan is het wel handig te vermijden omdat je anders toch als snel 'teveel 'eet.

"Gezond" is relatief.
Het is niet giftig. Het is -met mate- niet slecht. Je wordt er niet ziek van. Je krijgt er bij een gevarieerd dieet geen aandoeningen/ziektes van. Dus waarom totaal vermijden?

E-nummers zijn een benaming, niets meer, niets minder. Dat jij die nummers als leek eng vindt zegt niet zo veel (zie het mooie plaatje van de banaan hierboven). E-nummers zijn onderzocht en veilig bevonden. Niks mis mee.
En, again, bij "gezond" denken we altijd aan "mager" en eigenlijk "met zo min mogelijk voedingsstoffen," maar te weinig voedingsstoffen binnenkrijgen is misschien nog wel ongezonder dan teveel voedingsstoffen binnenkrijgen.

Sheran schreef:

Sorry ik kom er soms gewoon echt niet uit. Meestal gooien mensen het op calorieën maar dat is natuurlijk onzin, calorieën zijn niet ongezond. Maar ik dacht ook wel te weten dat je, als als je niet te dik bent, last kunt hebben van bv teveel vet (vervetting organen enzo). Teveel suikers misschien diabetes? En natuurlijk slecht voor je tanden. Is het zoiets?
Ik denk dat het de balans is tussen calorieën en voedingsstoffen waar je lichaam wat aan heeft. Kijk je bijvoorbeeld naar een zak chips, dan is dat vrij veel calorieën, veel verzadigd vet, maar bijvoorbeeld nauwelijks tot geen vezels. Daar haalt je lichaam dus niet bijzonder veel stoffen uit die belangrijk zijn voor het functioneren van je lichaam, je cellen etc. Bij bijvoorbeeld 'snelle koolhydraten' krijg je een suikerkick, die daarna weer snel afneemt en een hongergevoel veroorzaakt, itt 'langzame koolhydraten' waar je langer over doet om de energie aan te onttrekken en waar je het dus langer op kunt volhouden.

Tegelijkertijd, en dat zul jij denk ik ook wel herkennen, kan ik het me ook niet permitteren om alleen maar te leven op magere producten, want ik heb niet de vetreserves om het daar lang op vol te houden. :+ Voor mij zou leven op een mager dieet net zo ongezond zijn als leven op chips en cola, want daarop teer ik in als een malle en dat gebeurt echt in een kwestie van dagen. :=

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 17:02

Dorine92 schreef:

Zowel suiker als vet is geen probleem, mits met mate. Suiker is een super efficiënte en goede brandstof voor het lichaam, reden te meer er verstandig mee om te gaan.

Dacht dat het ook ergens is bewezen dat persoonlijke voorkeuren (een dieet/voedingspatroon dat jou goed vol te houden is) meer invloed heeft dan de precieze verhouding vet, koolhydraten en eiwitten in je voeding.
Die hebben uiteindelijk wel invloed (bijvoorbeeld omdat ze hongergevoel beïnvloeden en dat beïnvloedt je persoonlijke voorkeuren) maar is dan niet de hoofdmoot.

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 17:08

Sheran schreef:

Een keertje veel suiker eten kan geen kwaad, en afhankelijk van wat je doet kan het zelfs nodig zijn(denk aan lange duursporten, daarbij is een gebalanceerde inname van koolhydraten best belangrijk) maar structureel veel suiker eten kan leiden tot een heleboel gezondheidsproblemen, zoals diabetes, gebitsproblemen en alvleesklier issues. Een korte google search geeft als 1e hit een goede infopagina van het diabetes fonds. Dit betekent niet dat je suiker dan maar helemaal moet gaan vermijden. Wat suiker is goed voor je, te veel is net als met de meeste dingen slecht voor je. Het zit hem hier in het woordje te. En dan is er ook nog verschil tussen koolhydraten in het algemeen en dat wat wij kennen als suiker. Suiker kan in verschillende vormen komen, de meest voorkomende zijn glucose en fructose. Fructose is complexer en moet door je lichaam eerst omgebouwd worden om energie te zijn, glucose is simpeler en is directere energie. Dat plaatje van die banaan is een mooi voorbeeld. Daar staat bij Sugars(12%)(Glucose 48% Fructose 40% Sucrose 2% Maltose <1%). Glucose is dat waar je een sugar rush van krijgt, je eet het en het wordt heel snel in je bloed opgenomen, je bloedsuiker spiegel stijgt en je hebt ineens meer energie. Maar omdat alles in een keer in je lichaam opgenomen wordt brand je er ook in een keer doorheen zegmaar. Fructose is voor je lichaam ingewikkelder te verwerken en zorgt tijdens de verwerking voor een veel geleidelijkere omzetting naar glucose en opname in je bloed. Je bloedsuiker spiegel stijgt langzamer en daalt ook weer langzamer, je wordt minder hyper maar hebt langer een positief effect.

DISCLAIMER: Ik ben verre van een expert, maar de nerd in me heeft zich goed ingelezen toen ik langere fietsritten ging maken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 17:42

IMANDRA schreef:
Dorine92 schreef:

Overigens zijn suikers niet per se slecht. Suikers zijn de voedingsstof voor je hersenen. En in fruit zitten ook suikers... Als je 'toegevoegde suikers' bedoelt, ja, daarvan is het wel handig te vermijden omdat je anders toch als snel 'teveel 'eet. Maar op zichzelf? Nah, niet per definitie 'ongezond'.

"Gezond" is relatief.

Door zo rigoureus voedingsgroepen te demoniseren maak je het alleen maar lastiger gezonder te eten.
Producten zijn niet 'gezond' of 'ongezond'. Dat worden ze pas in relatie tot de balans met de rest van je eetpatroon. Bovendien is compleet wegstrepen van voedingsmiddelen (of dat nu koolhydraten of suikers of vetten zijn, of bepaalde producten) maak je het alleen maar lastiger een gezond voedingspatroon vol te houden. Balans is véél beter. Een gezond, gevarieerd en gebalanceerd voedingspatroon waarbij je jezelf soms een lasagne uit een pakje gunt. Of sushi. Of pizza.

Als ik een drukke dag heb, kom ik inclusief die vetten op zo'n 1800 kcal over de gehele dag en heb ik 0,0 trek, omdat ik al op vetverbranding draai. Veel praktische kcal dus...

In tegenstelling tot een drukke dag beginnen met een boterham met jam, tussen de middag nog een paar boterhammen en 's avonds een stamppot. Let the binging begin :')

Het mooie van vet is dat het veel beter vult en je suikerspiegel (voor een deel verantwoordelijk voor je hongergevoel als ik het zo goed beschrijf) niet gaat pieken.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 17:50

Ik ben ook bezig met gezond en pesto is idd zo ongezond niet. Ik gebruik wel om een rede die ik zelf niet weet altijd bio en groene pesto.

Misschien is het dikmakend maar dat zijn bananen ook :D

Ik probeer koolhydraat armer te eten. En hier is het een wereld van verschil met hoe wij eerst leefden.

Suikerhoudende dranken ben ik helemaal mee gestopt. Aardappels die aten we vaak zowel in de vorm van puree, gekookt of gebakken of als friet. Dat laat ik achterwegen. Veeeeel minder vlees. De meeste sausjes maak ik nu zelf dat scheeld enorm. Maarja die pesto kan soms echt een verschil maken. Ik heb besloten dat ik me niet over "alles" druk ga maken.

Ik eet ook geen gewoon brood meer. Maar soms wel roggebrood. Wat bijvoorbeeld wel koolhydraten bevat. Als je wil afslanken wat ik doe is het dus niet zo slim misschien maar het is veel gezonder dan gewoon wit brood bijvoorbeeld.

Ik maak veel bewustere keuzes en dat, dat is de winst die ik al gemaakt heb. Zo denk ik dan maar.

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 18:11

Janine1990 schreef:
Als ik een drukke dag heb, kom ik inclusief die vetten op zo'n 1800 kcal over de gehele dag en heb ik 0,0 trek, omdat ik al op vetverbranding draai. Veel praktische kcal dus...

In tegenstelling tot een drukke dag beginnen met een boterham met jam, tussen de middag nog een paar boterhammen en 's avonds een stamppot. Let the binging begin :')

Het mooie van vet is dat het veel beter vult en je suikerspiegel (voor een deel verantwoordelijk voor je hongergevoel als ik het zo goed beschrijf) niet gaat pieken.

Maar op een dag alleen maar boterhammen en stamppot is nou niet echt het voorbeeld van een gezond en gevarieerd voedingspatroon.

Een boterham met jam is iets anders dan een boterham met wat hummus, schijfjes komkommer en een halve tomaat, terwijl het qua calorieën dicht bij elkaar in de buurt zit.

Belangrijkste is dat je keuzes maakt die bij jou passen, er is niet 1 waarheid

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 18:17

Ik laat me al jaren leiden door mijn smaak. Ik eet waar ik zin in heb. Een tweede overweging om iets wel of niet te eten is de bewerkelijkheid en bereidingstijd. Dat varieert per dag. Soms wil ik best uitgebreid koken, soms moet het snel en makkelijk.

Mijn smaak zorgt denk ik voor een redelijke balans. Na een dagje fastfood heb ik vanzelf weer zin in groene groentes. Op calorieën let ik niet. Als ik wat aankom stop ik even met snoepen. Verder eet ik geen vlees en zo min mogelijk dierlijke producten maar dat heeft weer een andere reden.