En voor veel mensen die niet sporten zijn het er wel al snel teveel. Dan heb je al genoeg aan een paar boterhammen. Dan is aardappel, rijst of pasta daarna wel te veel.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Sheran schreef:Kan iemand me uitleggen wat voor een normaal mens niet goed is aan koolhydraten?
Sheran schreef:Bedankt voor je uitleg. Is dat bijvoorbeeld ook slecht als je juist iets dikker wil worden?
Sheran schreef:Kan iemand me uitleggen wat voor een normaal mens niet goed is aan koolhydraten?
Janneke2 schreef:Als ik het moet hebben van m'n vetverbranding, blijft er niets meer van me over.En anno 2022 is er een enorme bulk aan koolhydraten beschikbaar, terwijl het maar mondjesmaat nodig is.
In principe hoort je lichaam te voorzien in haar energie dmv het verbranden van vetten.
... en koolhydraten zijn 'snelle' energie leveranciers, dus pas na twee uur geen koolhydraten gaat je lichaam echt over op vetverbranding (en bij sommigen / velen 'komt het er helemaal niet meer van'.)
Het gevolg daarvan is overgewicht, en dat diabetes type II inmiddels geen 'ouderdomsdiabetes' meer is.
Dorine92 schreef:Vet is geen probleem. Suiker wel. En zwaar bewerkte producten met veel E nummers en vul/bind/glans/kleur/conserveringsmiddelen
IMANDRA schreef:Dorine92 schreef:Vet is geen probleem. Suiker wel. En zwaar bewerkte producten met veel E nummers en vul/bind/glans/kleur/conserveringsmiddelen
Vet is een 'probleem' als het voor teveel kcal zorgt. Idem voor suiker, trouwens.
En een E-nummer is gewoon de code voor een stof die binnen de Europese Unie toegelaten is voor gebruik in voedingsmiddelen. Daar zitten ook gewoon natuurlijke stoffen tussen.
Die hetze tegen bewerkt/E-nummers is nergens voor nodig indien je gewoon een goede balans hebt in je voeding. Dwz, alles met mate, variatie, genoeg nutriënten.
https://www.voedingscentrum.nl/encyclop ... mmers.aspx
Een pizza op z'n tijd kan prima in deze balans passen. Idem met die "zwaar bewerkte" producten. Als ze maar in balans staan met de rest. "Met mate", dus.
Dorine92 schreef:Als je de suiker en andere troep vermijdt, zul je niet zo snel teveel vet eten. Misschien de eerste paar dagen maar daarna is echt je onnodige hongergevoel weg.
Zwaar bewerkte producten zijn nooit gezond. Je kunt het nemen en je kunt het goedpraten, maar het is niet gezond. Wil niet zeggen dat je gelijk doodgaat als je het eet, maar het is gewoon echt ongezond.
En met die E nummers heb ik het natuurlijk niet over dat korte groene lijstje
IMANDRA schreef:En, again, bij "gezond" denken we altijd aan "mager" en eigenlijk "met zo min mogelijk voedingsstoffen," maar te weinig voedingsstoffen binnenkrijgen is misschien nog wel ongezonder dan teveel voedingsstoffen binnenkrijgen.Dorine92 schreef:Als je de suiker en andere troep vermijdt, zul je niet zo snel teveel vet eten. Misschien de eerste paar dagen maar daarna is echt je onnodige hongergevoel weg.
Zwaar bewerkte producten zijn nooit gezond. Je kunt het nemen en je kunt het goedpraten, maar het is niet gezond. Wil niet zeggen dat je gelijk doodgaat als je het eet, maar het is gewoon echt ongezond.
Sorry maar je eerste zin slaat nergens op. Je realiseert je dat vetten juist gezond zijn (met mate}? En dat er behoorlijk wat vetten in avocado's, olijfolie, noten etc etc zitten? Als je "suiker en andere troep" vermijdt, loop je alsnog tegen die producten aan.
Overigens zijn suikers niet per se slecht. Suikers zijn de voedingsstof voor je hersenen. En in fruit zitten ook suikers... Als je 'toegevoegde suikers' bedoelt, ja, daarvan is het wel handig te vermijden omdat je anders toch als snel 'teveel 'eet.
"Gezond" is relatief.
Het is niet giftig. Het is -met mate- niet slecht. Je wordt er niet ziek van. Je krijgt er bij een gevarieerd dieet geen aandoeningen/ziektes van. Dus waarom totaal vermijden?
E-nummers zijn een benaming, niets meer, niets minder. Dat jij die nummers als leek eng vindt zegt niet zo veel (zie het mooie plaatje van de banaan hierboven). E-nummers zijn onderzocht en veilig bevonden. Niks mis mee.
Sheran schreef:Ik denk dat het de balans is tussen calorieën en voedingsstoffen waar je lichaam wat aan heeft. Kijk je bijvoorbeeld naar een zak chips, dan is dat vrij veel calorieën, veel verzadigd vet, maar bijvoorbeeld nauwelijks tot geen vezels. Daar haalt je lichaam dus niet bijzonder veel stoffen uit die belangrijk zijn voor het functioneren van je lichaam, je cellen etc. Bij bijvoorbeeld 'snelle koolhydraten' krijg je een suikerkick, die daarna weer snel afneemt en een hongergevoel veroorzaakt, itt 'langzame koolhydraten' waar je langer over doet om de energie aan te onttrekken en waar je het dus langer op kunt volhouden.En het is ongezond omdat het wát precies met je lichaam doet?
Sorry ik kom er soms gewoon echt niet uit. Meestal gooien mensen het op calorieën maar dat is natuurlijk onzin, calorieën zijn niet ongezond. Maar ik dacht ook wel te weten dat je, als als je niet te dik bent, last kunt hebben van bv teveel vet (vervetting organen enzo). Teveel suikers misschien diabetes? En natuurlijk slecht voor je tanden. Is het zoiets?
Dorine92 schreef:Vet is geen probleem. Suiker wel. En zwaar bewerkte producten met veel E nummers en vul/bind/glans/kleur/conserveringsmiddelen
Sheran schreef:En het is ongezond omdat het wát precies met je lichaam doet?
Sorry ik kom er soms gewoon echt niet uit. Meestal gooien mensen het op calorieën maar dat is natuurlijk onzin, calorieën zijn niet ongezond. Maar ik dacht ook wel te weten dat je, als als je niet te dik bent, last kunt hebben van bv teveel vet (vervetting organen enzo). Teveel suikers misschien diabetes? En natuurlijk slecht voor je tanden. Is het zoiets?
IMANDRA schreef:Dorine92 schreef:Als je de suiker en andere troep vermijdt, zul je niet zo snel teveel vet eten. Misschien de eerste paar dagen maar daarna is echt je onnodige hongergevoel weg.
Sorry maar je eerste zin slaat nergens op. Je realiseert je dat vetten juist gezond zijn (met mate}? En dat er behoorlijk wat vetten in avocado's, olijfolie, noten etc etc zitten? Als je "suiker en andere troep" vermijdt, loop je alsnog tegen die producten aan.
Overigens zijn suikers niet per se slecht. Suikers zijn de voedingsstof voor je hersenen. En in fruit zitten ook suikers... Als je 'toegevoegde suikers' bedoelt, ja, daarvan is het wel handig te vermijden omdat je anders toch als snel 'teveel 'eet. Maar op zichzelf? Nah, niet per definitie 'ongezond'.
"Gezond" is relatief.
Het is niet giftig. Het is -met mate- niet slecht. Je wordt er niet ziek van. Je krijgt er bij een gevarieerd dieet geen aandoeningen/ziektes van. Dus waarom totaal vermijden?
E-nummers zijn een benaming, niets meer, niets minder. Dat jij die nummers als leek eng vindt zegt niet zo veel (zie het mooie plaatje van de banaan hierboven). E-nummers zijn onderzocht en veilig bevonden. Niks mis mee.
Door zo rigoureus voedingsgroepen te demoniseren maak je het alleen maar lastiger gezonder te eten.
Producten zijn niet 'gezond' of 'ongezond'. Dat worden ze pas in relatie tot de balans met de rest van je eetpatroon. Bovendien is compleet wegstrepen van voedingsmiddelen (of dat nu koolhydraten of suikers of vetten zijn, of bepaalde producten) maak je het alleen maar lastiger een gezond voedingspatroon vol te houden. Balans is véél beter. Een gezond, gevarieerd en gebalanceerd voedingspatroon waarbij je jezelf soms een lasagne uit een pakje gunt. Of sushi. Of pizza.
Janine1990 schreef:Als ik een drukke dag heb, kom ik inclusief die vetten op zo'n 1800 kcal over de gehele dag en heb ik 0,0 trek, omdat ik al op vetverbranding draai. Veel praktische kcal dus...
In tegenstelling tot een drukke dag beginnen met een boterham met jam, tussen de middag nog een paar boterhammen en 's avonds een stamppot. Let the binging begin![]()
Het mooie van vet is dat het veel beter vult en je suikerspiegel (voor een deel verantwoordelijk voor je hongergevoel als ik het zo goed beschrijf) niet gaat pieken.