Corona quarantaine: mag een werkgever dit afdwingen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ladygiroc

Re: Corona quarantaine: mag een werkgever dit afdwingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 20:52

Ik had zelf aangeboden om vakantiedagen op te nemen als ik TS was, bij voorbaat al. De werkgever kan niks doen aan het feit dat TS bij mensen verblijft die eigen regels hanteren. De hele quarantaine periodes kost werkgevers al zat, als er dan nog mensen bij zitten die regels anders hanteren dan aangegeven is het eind zoek.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 20:57

In je eigen huis je afzonderen is geen regel, is een advies

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 20:57

kiki1976 schreef:
Kijk ik snap de frustratie van de werkgever.
Maar hij kan niet van ts verwachten dat ze "mogelijk besmet met corona" naar haar ouders gaat. Zeker niet omdat ze in een risico groep vallen.
Daarnaast gelden er nu eenmaal corona regels en dat is, verplaats je niet.
En ja het kost hem extra geld, want dit valt niet onder de ziekteverzuimregeling.
Sneu voor de werkgever, want hij moet immers wel het loon door betalen, zelfs als je op vakantie in het buitenland bent (zelfs dan mogen ze de quarantaine periode niet inhouden van je vakantiedagen, tenzij bewust naar een code oranje/rood land)

De corona regel is ook dat je isoleert, zo veel mogelijk wegblijft van de persoon met corona (en vice versa). Je kunt niet kiezen aan welke regels je je wel en welke regels je niet houdt, zo werkt dat niet.

Als de TS onmiddellijk na de positieve test zichzelf geïsoleerd had van de schoonmoeder (desnoods samen met haar vriend), dan komen die 5 dagen zeker voor rekening werkgever. Maar je kunt niet de volledige 7 (of 14) dagen lang vrolijk met z'n allen verder leven, daar nog 5 dagen isolatie bovenop doen en verwachten dat je werkgever daarmee akkoord gaat; je hebt ook een verantwoordelijkheid als werknemer.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 21:03

Vjestagirl schreef:
kiki1976 schreef:
Kijk ik snap de frustratie van de werkgever.
Maar hij kan niet van ts verwachten dat ze "mogelijk besmet met corona" naar haar ouders gaat. Zeker niet omdat ze in een risico groep vallen.
Daarnaast gelden er nu eenmaal corona regels en dat is, verplaats je niet.
En ja het kost hem extra geld, want dit valt niet onder de ziekteverzuimregeling.
Sneu voor de werkgever, want hij moet immers wel het loon door betalen, zelfs als je op vakantie in het buitenland bent (zelfs dan mogen ze de quarantaine periode niet inhouden van je vakantiedagen, tenzij bewust naar een code oranje/rood land)

De corona regel is ook dat je isoleert, zo veel mogelijk wegblijft van de persoon met corona (en vice versa). Je kunt niet kiezen aan welke regels je je wel en welke regels je niet houdt, zo werkt dat niet.

Als de TS onmiddellijk na de positieve test zichzelf geïsoleerd had van de schoonmoeder (desnoods samen met haar vriend), dan komen die 5 dagen zeker voor rekening werkgever. Maar je kunt niet de volledige 7 (of 14) dagen lang vrolijk met z'n allen verder leven, daar nog 5 dagen isolatie bovenop doen en verwachten dat je werkgever daarmee akkoord gaat; je hebt ook een verantwoordelijkheid als werknemer.

Je eigen isoleren in je eigen huis is geen regel, is een advies.
Er zijn genoeg gezinnen die dat niet eens kunnen qua ruimte.

Maar naar wat ik begrijp wilt haar vriend en haar schoonmoeder zich niet afzonderen. Als ik al lees dat moeders door zijn slaapkamer heen naar het washok moet, denk ik zo maar dat alles heel erg klein is.

Dat ze niet naar huis gaat met ouders die in een risico groep zitten kan ik begrijpen.
En geen apart toilet of douche. Dan wordt het allemaal wel heel erg lastig.
Dat het zuur is voor de werkgever zeg ik ook, plus dat het hem veel geld kost (ziekteverzuim dekt dit namelijk ook niet).

Maar het gaat ts meer om het feit dat haar werkgever van haar eist dat ze naar haar eigen huis gaat om zo de quarantaine te verkorten.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-22 21:17

kiki1976 schreef:
Vjestagirl schreef:

Maar naar wat ik begrijp wilt haar vriend en haar schoonmoeder zich niet afzonderen. Als ik al lees dat moeders door zijn slaapkamer heen naar het washok moet, denk ik zo maar dat alles heel erg klein is.

Dat ze niet naar huis gaat met ouders die in een risico groep zitten kan ik begrijpen.
Dat het zuur is voor de werkgever zeg ik ook, plus dat het hem veel geld kost (ziekteverzuim dekt dit namelijk ook niet).

Maar het gaat ts meer om het feit dat haar werkgever van haar eist dat ze naar haar eigen huis gaat om zo de quarantaine te verkorten.

Dit vat het inderdaad heel goed samen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 21:24

Vjestagirl schreef:
turtlelito schreef:
Volgens mij is het punt dat TS contact blijft houden met de positief geteste persoon (haar schoonmoeder). En daardoor pas later zelf getest kan worden. Ik kan me voorstellen dat de werkgever daar bezwaar tegen heeft, niet zozeer tegen de locatie.

Precies dit.

Dit zou ik als werkgever ook niet zo fijn vinden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 21:27

Nala schreef:
kiki1976 schreef:

Dit vat het inderdaad heel goed samen.

Heb je al een idee hoe jij dit gaat oplossen?
Je roept alleen maar bij alles dat het niet kan... in essentie vraagt je werkgever helemaal niet dat je terug gaat naar je ouders, maar puur en alleen dat je niet langer in quarantaine gaat dan nodig. En dat is niet echt onredelijk lijkt me.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-22 21:32

Ik kan niet korter in quarantaine door de situatie waar ik in zit. De enige oplossing om korter in quarantaine te gaan zou zijn dat ik dus naar mijn ouders ga, maar dat mag niet en wil ik ook niet. Het is eigenlijk al “opgelost” doordat ik dus nu gewoon niet betaald krijg als ik niet kom, klaar.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 21:37

Ik snap je werkgever wel. Boek ergens een B&B ofzo en ga daar in quarantaine. Er zijn altijd andere oplossingen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 21:38

Nala schreef:
Ik kan niet korter in quarantaine door de situatie waar ik in zit. De enige oplossing om korter in quarantaine te gaan zou zijn dat ik dus naar mijn ouders ga, maar dat mag niet en wil ik ook niet. Het is eigenlijk al “opgelost” doordat ik dus nu gewoon niet betaald krijg als ik niet kom, klaar.

Vind dat een goede en faire oplossing.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-22 21:41

loulou schreef:
Ik snap je werkgever wel. Boek ergens een B&B ofzo en ga daar in quarantaine. Er zijn altijd andere oplossingen.

Leuk bedacht, behalve het feit dat ik geen auto heb, en me sowieso niet mag (GGD regel) verplaatsen.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 21:43

Die logica snap ik ook niet, als je dan positief test, blijf je dan in die B&B?

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 22:16

Mag je werkgever dit eisen? Nee, hij mag het voorstellen. Maar hij schiet er niks mee op.
Vrije dagen opnemen? Kost de werkgever geld, tenzij je onbetaald verlof neemt. Dat is wat anders dan vrije dagen. Maar de baas mist jou nog steeds dan dus hij is daar ook niet bij geholpen.
En ik acht de kans erg groot dat jij al besmet bent. Zeker met omikron. Doe alvast een zelftest en maak morgen een afspraak onder valse voorwendselen…. Dat is je enige tijdswinst.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-22 22:18

Ik heb zojuist een zelftest gedaan, negatief. Vrijdag een officiële pcr test laten doen, ook negatief. Heb ook 0 symptomen (behalve knallende hoofdpijn van de stress van vandaag :+ )

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 22:18

Ik vraag me vooral af wat nu daadwerkelijk gezien wordt als contact. Weet je dat ts? Is dat 15 min of langer binnen 1,5 m. Of geldt dit al als zijn moeder door de slaapkamer gelopen is?

Als ik het zo lees dan denk ik dat ts er weinig aan kan doen en de woonsituatie strikte isolatie niet toelaat. En die baas kan balen, maar ts moet zich houden aan de regels van de ggd. Ze kan ook zeggen dat ze gewoon gaat werken. Daar wordt de baas ook niet blij van.

Hier is de situatie ook zo dan als één van mijn kinderen corona heeft, isolatie erg moeilijk wordt. De wc (hebben er maar 1) en badkamer zitten beneden. Dan moet je eerst via de open trap, langs de bank de woonkamer door. En ik moet bij één van de kinderen door de slaapkamer om in mijn eigen slaapkamer te komen. Ik zou dus met hetzelfde zitten. Daarbij ga ik mijn jonge kinderen niet isoleren op hun slaapkamer en ook continu afstand houden zou ik niet zomaar doen. Laat mij het dan ook maar gelijk krijgen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-22 22:21

Vayo schreef:
Ik vraag me vooral af wat nu daadwerkelijk gezien wordt als contact. Weet je dat ts? Is dat 15 min of langer binnen 1,5 m. Of geldt dit al als zijn moeder door de slaapkamer gelopen is?

Als ik het zo lees dan denk ik dat ts er weinig aan kan doen en de woonsituatie strikte isolatie niet toelaat. En die baas kan balen, maar ts moet zich houden aan de regels van de ggd. Ze kan ook zeggen dat ze gewoon gaat werken. Daar wordt de baas ook niet blij van.

Hier is de situatie ook zo dan als één van mijn kinderen corona heeft, isolatie erg moeilijk wordt. De wc (hebben er maar 1) en badkamer zitten beneden. Dan moet je eerst via de open trap, langs de bank de woonkamer door. En ik moet bij één van de kinderen door de slaapkamer om in mijn eigen slaapkamer te komen. Ik zou dus met hetzelfde zitten. Daarbij ga ik mijn jonge kinderen niet isoleren op hun slaapkamer en ook continu afstand houden zou ik niet zomaar doen. Laat mij het dan ook maar gelijk krijgen.

Wat precies gezien wordt als contact weet ik helaas ook niet, Vayo.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 22:23

Ik verwacht ook dat wanneer je deze vraag 3x stelt aan de ggd, je 3 verschillende antwoorden zult krijgen :+

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-22 22:24

De GGD was er in ieder geval heel duidelijk in dat ik absoluut niet naar huis mag onder deze omstandigheden.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 22:25

Heb je echt geen andere familie waar je terecht kan? Broers of zussen, misschien een tante of andere familie of vrienden?

Als je gewoon negatief test zal ik als ik jou was alsnig over wegen ergens anders te gaan logeren.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-22 22:26

AmyJamess schreef:
Heb je echt geen andere familie waar je terecht kan? Broers of zussen, misschien een tante of andere familie of vrienden?

Als je gewoon negatief test zal ik als ik jou was alsnig over wegen ergens anders te gaan logeren.

Dan zou ik net zo goed anderen kunnen besmetten, en als zij het dan wel krijgen (ookal blijf ik negatief) zit ik toch weer met de quarantaine.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 22:28

Dus je kan ook bij niemand anders in quarantaine?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-22 22:29

AmyJamess schreef:
Dus je kan ook bij niemand anders in quarantaine?

Ik kan natuurlijk bij ooms, tantes en dergelijke vragen, maar letterlijk overal zit wel een hoogrisicogeval of iemand die in de zorg werkt en zich dus echt geen corona kan permiteren :') Denk ook niet dat ze erom staan te springen, en niemand heeft een schuurtje met keuken en badkamer in de tuin staan, helaas.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 22:43

Gewoon roeien met de riemen die je hebt. Als je geen echt isolatie hebt gehouden, zou ik echt niet ergens anders de quarantaine uitzitten. Dat mag ook gewoon niet. En als de situatie nu eenmaal zo is dat het zo klein is dat je elkaar niet kunt ontlopen en strikte isolatie onmogelijk is, dan is dat zo. Vervelend voor je baas, maar het is niet anders. Hij zal zich daar bij neer moeten leggen. Jij hebt je ook maar gewoon aan de regels te houden van de ggd. Laat je niet onder druk zetten hoor!

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 22:48

Definitie contacten volgens https://lci.rivm.nl/COVID-19-bco

Definitie contacten
Contacten worden onderscheiden in drie categorieën: 1. huisgenoten; 2. overige nauwe contacten; en 3. overige (niet nauwe) contacten.

Huisgenoten zijn contacten die in dezelfde woonomgeving leven en langdurig op minder dan 1,5 meter afstand contact hadden met de bevestigde persoon.

Als overige nauwe contacten worden beschouwd:
2a. Personen die in totaal (binnen 24 uur) langer dan 15 minuten op minder dan 1,5 meter afstand contact hadden met de bevestigde persoon tijdens diens besmettelijke periode. Personen die een melding vanuit de CoronaMelder-app hebben gekregen worden als overige nauwe contacten beschouwd. Voor vliegtuig-, bus- en treincontacten is verderop in dit protocol uitgewerkt wie van de passagiers en bemanningsleden voldoen aan de definitie overige nauwe contacten.
2b. In omstandigheden waarbij er een hoogrisicoblootstelling was van korter dan 15 minuten (bijvoorbeeld in het gezicht hoesten, of direct fysiek contact zoals zoenen) wordt deze persoon ook als ‘overig nauw contact’ beschouwd.

Als overige (niet nauwe) contacten worden beschouwd:
3a. Personen die langdurig contact (langer dan 15 minuten) hadden met de bevestigde persoon op meer dan 1,5 meter afstand in dezelfde ruimte, bijvoorbeeld op kantoor, in de klas of tijdens vergaderingen.
3b. Personen die op minder dan 1,5 meter contact hadden met de bevestigde persoon tijdens diens besmettelijke periode gedurende minder dan 15 minuten (waarbij geen sprake was van hoogrisicoblootstelling, zie 2b).

Voor TS geldt:

De quarantaine van een huisgenoot wordt opgeheven:
10 dagen na het laatste contactmoment met de bevestigde persoon, of, als blootstelling voortduurt, 10 dagen nadat de bevestigde persoon 1 dag klachtenvrij is én ten minste 7 dagen na de start symptomen (bij immuungecompromitteerde patiënten wordt minimaal 14 in plaats van 7 dagen gehanteerd; zie LCI-richtlijn COVID-19) indien de huisgenoot geen klachten heeft gekregen in deze periode;
óf
na een negatieve uitslag van PCR-, LAMP- of antigeensneltest, mits deze is afgenomen 5 of meer dagen na het laatste contact met de index.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 22:48

Jeetje wat een rot situatie voor je :(:)