Afvallen 2023 - Wie doet er mee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 08:23

Ik wil ook wel graag komen meepraten hier. Wat extra motivatie is welkom. Ik zou nog graag 18 kg willen afvallen.

Nu 3 maanden geleden ben ik van mijn slechtste eigenschap af gestapt, namelijk mijn redbull-verslaving. Ik lustte jaren lang niks anders dan dat, van opstaan tot naar bed gaan en dronk zo'n 8-10 blikjes per dag. De redbull heb ik omgewisseld voor water en ik drink 1 blikje fris (meestal cola of cassis) per dag en af en toe een kop groene thee. Koffie lust ik niet. Ik had eigenlijk gehoopt dat ik hierdoor wel zou afvallen, maar dat gaat nog niet heel snel, inmiddels 3,5 kg. Het is een begin.

Ik ben niet zo van de lijstjes of grammetjes eten tellen, maar ik wil wel graag verder met het aanpassen van mijn leefstijl. Zo weet ik dat ik zou moeten ontbijten maar ik heb nog niks gevonden wat ik s ochtends door mijn keel krijg.

Bewegen doe ik zoveel mogelijk, maar dan meest vrij zwaar werk (ik heb mn 5 paarden aan huis dus die dagelijkse werkzaamheden, elke dag de stallen mesten, rijden enz). Repeterende bewegingen zoals bij sporten zoals wandelen, fietsen, hardlopen, zwemmen, krachttraining kan ik helaas niet doen. Ik heb atrose door mijn hele lijf (mn rechterknie is totaal versleten en ik draag nu een brace als laatste rek-middel om een nieuwe knie nog wat uit te stellen), een geopereerde rughernia die niet weg is en fibromyalgie waardoor ik gewrichts en spierontstekingen heb/krijg als ik repeterende bewegingen maak. Dat maakt het nog niet heel veel makkelijker dus.

Maar.. de wil is er wel, dus ik ga graag bezig met wat ik wel kan doen.

xingridx

Re: Afvallen 2022 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 09:00

Ik meld me toch ook als stok achter de deur voor het nieuwe jaar. Ik was in het najaar alweer goed begonnen met sporten, maar dat gaat nu weer niet omdat de sportschool dicht is -O-

Ik weet dat het goed mogelijk is want ik ben eerder 20/25 kg afgevallen maar twee kinderen verder zit dat er weer aan plus wat extra :o

Kleinere doelen helpt hier ook dus we gaan het opknippen in stukjes van 10 :j

Muronia, ik probeer juist niet te ontbijten maar dmv intermittent fasting mijn eetmomenten te beperken. Dat werkte vorig jaar hier ook heel fijn, ervaring leert dat ik dan in kortere tijd toch naar voedzamere producten grijp en het snaaien achterwege laat. Dus daar gaan we eerst op inzetten, naast het schrappen van de suikers en troep. En ik moet eigenlijk tijd maken om te fietsen of wandelen maar dat vind ik wel lastig met die korte dagen en de kinderen thuis overdag.

jeniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 09:43

Ik wil mij ook graag melden, houd zelf ook niet van sporten en wandelen vind ik wel leuk, maar mijn kinderen helaas niet dus als die thuis zijn doe ik dat al niet, wandelen jullie ook gewoon in de avond? Ik vind dit zelf echt niet fijn namelijk.

Ik zou graag een ruime 10kg afvallen weeg nu 74.en wil het liefste terug naar de 60. Ik hoop dat ik hier ook wat motivatie kan vinden om vooral minder te snacken

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 09:53

Ik wandel ook in de avond maar ik woon naast de binnenstad. Dus ik doe dan een rondje winkelstraat etc. Is erg verlicht en lopen best nog wel mensen. :j

Ontbijten hoeft niet per se hoor, ik sla dat ook vaak over. Als je geen trek hebt moet je niet het naar binnen willen proppen. :P

bamisalami

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 09:55

Ik heb gister het boek project gezond gehad, eens kijken hoe dat werkt!

En hopelijk snel de sportscholen weer open

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 10:19

Ik ga van de week weer beginnen met al m'n eten invoeren in de ww app. Vanuit daarmaar even kijken wat ik moet aanpassen etc.
Ik mag 40 punten eten op een dag...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 10:53

Ik wil me ook graag aansluiten. Ik ben Anneloes, ben 29 jaar en 1.63m. Ik wil beginnen met 40kg kwijt, waarbij de eerst stap 6kg (13lbs) is. Dit zijn de kg's die ik afgelopen jaar rond het overlijden van mijn hond ben aangekomen.

Veel van mijn gewichtstoename is gebeurd in de periodes dat het niet goed ging met Noa, die factor is nu weggevallen (15 oktober), en hoewel ik haar wel mis, geeft dat me ook enorm rust.

Op het moment werk ik voor mijn doen heel veel, rond de 40 uur in 4-4.5 dag + 4 uur mantelzorgen (0.5 dag) + dagelijks ook nog wat aan de dierentak van mijn bedrijf. Voedingsadviezen passen er nu tijdelijk helaas niet naast. Wel zo af en toe een vertaalklus hopelijk, maar daar zit veel minder een deadline op en is dus makkelijker in te plannen.

Op mijn werk mag ik iedere (hele) dag een broodje bij de delifrance bestellen (zit bij het loon inbegrepen, niet bestellen betekent niet meer loon), meestal kies ik voor een zalmwrap. Daarnaast hebben we onbeperkt toegang tot de frituur voor frikandel/kroket/kaassouflé, liggen er tosti's en panini's om af te bakken en liggen er onbeperkt koeken en vaak ook snoep en chips. Niet ideaal dus om bij af te vallen.

Ik ben op het moment een enorme afwas aan het wegwerken, waarna ik mijn saladebakken weer ga meenemen.

Ik heb als extra uitdaging dat ik een verstoord verzadigingsgevoel heb. Ben ik niet op de rem aan het trappen met inname, eet ik tussen de 500-1000 kcal boven onderhoud. Dat betekent dat ik als ik op mijn gevoel af ga ik 0.5-1kg per week aankom. Veel groenten en fruit eten en veel drinken helpen wel wat, maar verder is het vooral me er tegen verzetten. En dat lukt vooral als ik minimaal redelijk in mijn vel zit.

Ik zet wel in op calorieën tellen en macro's, al ben ik nog even met mijzelf in overleg hoeveel kcal precies. In ieder geval rond de 100g eiwit en 50g vet. Ik verwacht dat ik uitkom op zo'n 1700-1850 kcal per dag.

Qua bewegen wisselt het. Mijn streven is 15.000 stappen, dat lukt me op het moment vaak niet. Maar meestal zit ik rond de 12.000-13.000 stappen. Ik heb een staand beroep, maar verder niet zwaar en daarnaast mest ik de dagen dat ik niet de hele dag werk 1 of 2 stallen. De dagen dat ik wel de hele dag werk kan dat niet, omdat de paarden dan door mijn moeder buiten gezet worden als ik al op werk ben en wanneer ik officieel klaar ben ze al binnen gezet worden. 2 dagen ga ik een kwartiertje vroeger naar huis, 2 dagen helpt mijn pa met ze binnen zetten (ze staan van 7.45 tot 17.15 buiten op het moment).

Er komt in de toekomst wel weer een hondje, maar voor nu moet ik eerst met mijzelf aan de slag en moeten de wonden helen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 11:17

Hoi Mizora,

Dat is verschrikkelijk om altijd honger te hebben. Ik heb dit ook een tijd gehad en het is heel zwaar en niet lang vol te houden. Is daar niet iets aan te doen? Een maagballon of zoiets?
Als je een tijd minder eet, krimpt je maag wel wat. Dat scheelt dan al.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 11:23

ik twijfel nog of ik hier mee ga doen. Aan de ene kant wil ik wel, aan de andere kant niet de energie om fanatiek te posten en mee te lezen, maar ik meld me toch maar, al is het maar om mee te lezen.
Hier moeten ook de nodige kilo's er af. Ik zou met 30 al heel blij zijn, 40 nog mooier, maar ook ik begin maar eens met de eerste 10.
Ik wil gewoon weer gezondere keuzes maken en niet meer eten na de avondmaaltijd. Nadeel is dat ik ook nog FODMap arm eet. Maar ik denk dat als ik niet meer snoep, er al het een en ander positief moet gaan uitpakken. Maar we gaan het zien.

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 11:26

Ik meld me ook hier! Mooie doelen hebben jullie voor ogen en wat je echt wil dat lukt ook!

Ik ben eind 2016 begonnen met afvallen. Ik was toen 36, 1.58m en woog 87 kilo. Ik ben toen bewust gaan kiezen wat ik wilde eten. Alle lekkere dingen onder het cijfer 8,5 at ik niet. Ging calorieën bijhouden en wandelen en zo viel ik in de eerste 4 maanden 10 kilo af. Uiteindelijk woog ik in 2019 61.5 kilo, liep ik wandelingen tot 25 kilometer en bezocht ik de sportschool.

Tja en toen kwam C. en werd het lastiger. Op dit moment weeg ik 65.8 kilo en wil graag die 5 kilo eraf. Heb ook last van vele kleine lichamelijke klachten die me belemmeren in de dingen die ik graag wil doen. Vorige week bij een sportfysio geweest en alle klachten komen vanuit m'n houding. Daar gaan we aan werken en ben nu super gemotiveerd om weer gewicht te verliezen en fit te worden.

Hopelijk kunnen we elkaar steunen en motiveren in dit topic.
Ps...ik start morgen vandaag nog wat lekkere dingetjes opmaken.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 11:31

Ik zie dat veel mensen alsnog hoge doelen hebben.

"Ik begin maar eens met 10kg", 10kg is veel! Pak het maar eens op in de vorm van aardappelen of suiker.

Begin eens met 1kg, 2,5kg, 5kg, 7,5kg, 10kg, 15kg etc. Als je met goed geluk 1kg afvalt per week ben je met 10kg nog ruim 2,5 maand bezig.

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 11:33

Ik meld me ook!
Zal straks even uitgebreider reageren ;)

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 11:37

Eens KimD in kleinere stapjes denken werkt prettiger en makkelijker. Vooral ook niet te snel willen is erg belangrijk. Tussen 0.5 en 1 kilo per week is prima. Ik mocht per iedere 5 kilo die er af was ook iets leuke kopen van mezelf.

Zag in het begin van het topic ook het bijhouden van een lijstje. Mijn weegdag is altijd op vrijdag, maar wil me wel aanpassen.

En ik heb ook een garmin horloge trouwens die ik veel gebruik voor metname m'n wandelingen.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 11:51

Ik wil ook afvallen zit nu op 79 wil terug naar 72. Maar merk dat het lastig is nu ik in de overgang zit en niet meer paardrijd. Ik heb de my fitnesspal app, dat werkt op zich wel, maar ik kan hem niet koppelen met mij huawei horloge of huawei gezondheids app helaas

ThornForest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 12:11

Faringo schreef:
Eens KimD in kleinere stapjes denken werkt prettiger en makkelijker. Vooral ook niet te snel willen is erg belangrijk. Tussen 0.5 en 1 kilo per week is prima. Ik mocht per iedere 5 kilo die er af was ook iets leuke kopen van mezelf.

Daarom heb ik voor mijzelf ook geen concrete doelen. Stelde voor mijzelf ook altijd hoge en niet haalbare doelen op, daardoor werd ik alleen maar gedemotiveerd. Ik ga erop letten en elke kilo die kwijt is, is mooi. Jezelf een cadeautje geven als je een bepaald doel hebt bereikt is ook leuk. Een beloning voor het harde werken. :) Ik denk dat ik dat bij de 10 kilo doe.

Vandaag moet mijn man werken en ben ik alleen met de kinderen met het diner. Heb lekker Grieks besteld voor vanavond. Denk dat ik straks ‘ter compensatie’ even lekker met de jongens naar het bos toe ga om te wandelen. Het scheelt dat ze nog jong zijn, kan ik ze mooi op sleeptouw meenemen en hebben ze nog niet echt een eigen inbreng met wat ze wel en niet willen.

J_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 12:18

Ja, ik doe ook mee!
Ik wil zo'n, 7kg afvallen. Liefst voor mei, dan gaan we op vakantie, mooie stok achter de deur

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 12:25

Ik heb dezelfde stok, ook eind mei op vakantie.

Lekker thornforest om misschien nog even het bos in te gaan. Lekker ook Grieks vanavond. Ik maak lasagne voor mezelf.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 12:27

Ik moet het topic nog even bijlezen, maar wil meedoen!

Ik ben de afgelopen jaren steeds iets meer aangekomen door medicatie en dat voelt niet fijn. Ik weeg nu ongeveer 82 kilo bij 1.72m, wil naar 70 kilo ongeveer.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 12:28

En je mag ook trots zijn op elke kleine verandering. Dus als je ipv een pizza bestellen toch zelf gekookt heb ookal was je moe en hongerig, dan is dat heel knap!

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 12:30

MarlindeRooz schreef:
Suzanne F. schreef:
Ja dat begrijp ik wel. Maar ik vind het zo onzinnig om in mijn eentje naar buiten te gaan tussen de middag en dan een stuk te gaan lopen. Zonde van mijn tijd en gewoon zo nutteloos.
Vandaag stukje gefietst, prima. Maar verplicht elke dag stuk lopen of fietsen heb ik echt geen zin in.
Ik denk dat ik vroeger zo ontzettend druk ben geweest dat ik daar nu geen zin meer in heb.

Ik luister erg graag podcasts of luisterboeken tijdens het wandelen! Heel leerzaam en ontspannend! :D

En ik spreek ook een paar keer per week met iemand af om te wandelen.

Ik luister ook graag luisterboeken. Het 1e wat ik doe als ik weer een inkomen heb is storytell weer op mijn telefoon zetten. Ik luister nu via youtube maar daar staat niet zo veel op, ben nu over gestapt naar engels.

Podcasts vind ik lastig waar je een beetje de goede vind, een tip?

xingridx schreef:
Ik meld me toch ook als stok achter de deur voor het nieuwe jaar.

Voor mij ook de reden mij hier te melden.

Ik loop overigens ook echt extreem niet genoeg. Genoeg dagen dat ik de 6.000 stappen niet haal.Hoe halen jullie dat? lopen jullie allemaal echt extra ervoor ook of gewoon door normale dagelijkse dingen?

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 12:34

Ik loop er echt extra voor, maar wandelen is ook echt een hobby van me. Door Corona werk ik al bijna 2 jaar thuis dus probeer dan voor het werk, tijdens m'n lunchpauze of na het werk te wandelen. Hoewel dat in de wintermaanden wat lastiger is.

Ik heb nog nooit een luisterboek geluisterd. Geen idee of het wat voor mij is. Ben wel echt een lezer dus boeken trekken me wel.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 12:49

Ik heb de eerste stap gezet. Ik heb een weegschaal gekocht. -O- :+

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 12:56

Suzanne F. schreef:
Ik heb de eerste stap gezet. Ik heb een weegschaal gekocht. -O- :+

Knap van je! Ik wil een thermosfles zodat ik door de dag heen meer thee ga drinken omdwt ik dan niet steeds hoef te zetten

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 12:59

Dat werkt inderdaad, ik heb een thermoskan staan met heet water. Zo kan ik m'n thee smaakje ook afwisselen.

Goed van je Suzanne om stap 1 te hebben gezet met de aanschaf van een weegschaal.

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-21 13:06

Deugenietje, je mag beginnen wanneer je wilt :j Ik begin gewoon op nieuwjaarsdag, maar begin januari starten is altijd prima denk ik. Wat een heftig pakketje heb je joh, ik gun het je enorm dat het lukt om wat gewicht te verliezen :j

Wow, super knap KimD! Veel succes met de laatste loodjes!

Indi_Vito, heel herkenbaar. Ik ben ook iemand die een tijd super goed gaat, vervolgens stagneert, en dan het bijltje erbij neer gooit. Dus misschien kunnen we elkaar daarin motiveren.

Er wordt veel gezegd over sporten, maar in mijn optiek is sporten maar 20-30% van het hele verhaal. Het helpt natuurlijk wel mee, maar het grootste gedeelte valt of staat toch echt met voeding.

Jeniej, ik loop hele afstanden met m'n hond. Maar ik weet niet of jij zomaar de deur uit kunt als je zorg draagt voor twee kinderen.

fannetje, je hoeft niet persé op de voorgrond te posten hoor. Als je sporadisch een beetje meeleest en het aangeeft als je zelf wat meer motivatie nodig hebt, dan is dat toch prima?

En de rest, welkom allemaal! **\O/**