Hannanas schreef:Fijn dat ze de ontlasting gaan testen! Maar volle yoghurt, volle melk, roomboter etc zou ik niet doen hoor. Ik zou juist even coldturky melkvrij en glutenvrij gaan eten geven. Er moet toch iets gebeuren. Peuterdiarree geloof ik sowieso niet in als iets “normaals”. Geen enkel zoogdier is gebaat bij jong grut met diarree, zo heeft de natuur het niet bedoeld. Brengt “in het wild” overleving drastisch omlaag, dus dat het iets is van een “periode waar ze overheen groeien” lijkt me absolute nonsens. Er is een reden waarom dat lijfje de voeding niet verteert zoals het hoort.
Dat gaat niet volledig helpen. Het advies van de volle producten is er op gebaseerd dat peuterdiarree vaak verholpen is met meer vetten. Dat kan uiteraard ook door vetten uit andere producten te halen, dat hoeft in mijn ogen ook niet perse zuivel te zijn.
Maar ook al gluten skippen gaat én geen duidelijkheid geven over het probleem als je twee mogelijke boosdoeners weg laat en mochten er eindelijk onderzoek worden gedaan door een kinderarts kan het zijn dat schade van de gluten al hersteld is in geval van coeliakie. En die diagnose dus gemist wordt als dat het geval is.
Vette producten kunnen in mijn ogen zeker een aanrader zijn, mijn vermoeden is dan ook dat dit de achterliggende reden van het niet zo goed doordachte advies is. Een eetpatroon met meer vet zorgt er voor dan de spijsvertering langzamer gaat, de voeding blijft dus langer in de darmen waardoor er meer vocht wordt opgenomen. Dat is de theorie van gewone peuterdiarree.
Hoewel dit mij echt niet als simpele peuterdiarree in de oren klinkt. Arm kind. Hopelijk wordt er in ieder geval snel iets gevonden en als je niet gerustgesteld bent mag je ook best wel eens je 'oermoeder' laten gaan bij de huisarts. Dat er maar eens actie wordt ondernomen door de arts...
In tussentijd, de zere billen worden vooral veroorzaakt door zure ontlasting. Met regelmaat een badje met baking soda er in neutraliseert het zuur op de huid en zorgt dat het minder pijnlijk is/beter hersteld.
Bij buikklachten van mijn peuter zet ik hem rustig een keer vaker in bad ipv poetsen met doekjes na een vuile pamper. En daarna even in zijn blootje rond laten lopen als het niet te koud is.