Ontlasting dreumes 1,5 jaar

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 10:51

Judith_H schreef:
Heb wel alles kunnen benoemen wat ik wilde, maar ze bleef erg op het idee van peuterdiarree hangen. Wel vind ze het verstandig om toch weer meer volle producten te gaan geven, volle melk, volle yoghurt enz..
En dat dan langere tijd vol te houden, zodat we daar misschien al de diarree mee verminderd.
Wat een slecht advies… Zeker als je eventuele lactoseintolerantie niet hebt uitgesloten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 11:02

Hannanas schreef:
Fijn dat ze de ontlasting gaan testen! Maar volle yoghurt, volle melk, roomboter etc zou ik niet doen hoor. Ik zou juist even coldturky melkvrij en glutenvrij gaan eten geven. Er moet toch iets gebeuren. Peuterdiarree geloof ik sowieso niet in als iets “normaals”. Geen enkel zoogdier is gebaat bij jong grut met diarree, zo heeft de natuur het niet bedoeld. Brengt “in het wild” overleving drastisch omlaag, dus dat het iets is van een “periode waar ze overheen groeien” lijkt me absolute nonsens. Er is een reden waarom dat lijfje de voeding niet verteert zoals het hoort.

Dat gaat niet volledig helpen. Het advies van de volle producten is er op gebaseerd dat peuterdiarree vaak verholpen is met meer vetten. Dat kan uiteraard ook door vetten uit andere producten te halen, dat hoeft in mijn ogen ook niet perse zuivel te zijn.

Maar ook al gluten skippen gaat én geen duidelijkheid geven over het probleem als je twee mogelijke boosdoeners weg laat en mochten er eindelijk onderzoek worden gedaan door een kinderarts kan het zijn dat schade van de gluten al hersteld is in geval van coeliakie. En die diagnose dus gemist wordt als dat het geval is.

Vette producten kunnen in mijn ogen zeker een aanrader zijn, mijn vermoeden is dan ook dat dit de achterliggende reden van het niet zo goed doordachte advies is. Een eetpatroon met meer vet zorgt er voor dan de spijsvertering langzamer gaat, de voeding blijft dus langer in de darmen waardoor er meer vocht wordt opgenomen. Dat is de theorie van gewone peuterdiarree.

Hoewel dit mij echt niet als simpele peuterdiarree in de oren klinkt. Arm kind. Hopelijk wordt er in ieder geval snel iets gevonden en als je niet gerustgesteld bent mag je ook best wel eens je 'oermoeder' laten gaan bij de huisarts. Dat er maar eens actie wordt ondernomen door de arts...

In tussentijd, de zere billen worden vooral veroorzaakt door zure ontlasting. Met regelmaat een badje met baking soda er in neutraliseert het zuur op de huid en zorgt dat het minder pijnlijk is/beter hersteld.

Bij buikklachten van mijn peuter zet ik hem rustig een keer vaker in bad ipv poetsen met doekjes na een vuile pamper. En daarna even in zijn blootje rond laten lopen als het niet te koud is.

secricible

Re: Ontlasting dreumes 1,5 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 11:12

Helemaal eens met Judith. Ik zou bij het cb dan aandringen op een doorverwijzing.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 11:13

Janneke2 schreef:
Mbt darmflora wordt door de 'degelijke duitse' artsen gezegd dat een kind dat geen natuurlijke bevalling heeft doorgemaakt, mogelijk te weinig lactobacillen in zijn darmflora heeft. (Want die hebben 'wij vrouwen' in het geboortekanaal.)
En dit tekort kan een reden zijn voor diarree. (Zeker als zijn billetjes het ook niet echt verdragen. Bij coeliakie, de heftigste vorm van 'geen gluten verdragen' kan een ukkepuk blaren krijgen...)

Prima om woensdag de huisarts het hemd van het lijf te vragen!
Of het huisartsen lab gewend en in staat is om de hoeveelheid lactobacillen te meten is even een vraag...
Succes woensdag!

Een goeie arts geeft een keizersnede baby een beetje van dat vocht in hun mondje

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 11:18

Wat ben jij aardig gebleven. Ik was minder vriendelijk en meegaand geweest.

Wel fijn dat je alles hebt kunnen aankaarten. Maar ik vind wel dat ze je gigantisch aan het lijntje houden. nu weer zoveel weken wachten. Absurd! Leuk, de term peuterdiarree, maar dat speelt al veel langer. En je kind is een dreumes, dus moet lijkt me anders behandeld worden dan een peuter.

Volle of halfvolle producten maakt toch geen donder uit zeg. Als je kindje een koemelkallergie heeft of niet tegen lactose kan helpt dat niet. Ook daarin moet een kinderarts zijn onderzoeken doen. Niet de huisarts. Die heeft hier veel te weinig verstand van.

Citaat:
Dus we gaan dan eerst maar dit doen. We hebben foto's laten zien van de luiers van afgelopen dagen, daar kon ze wel veel aan af lezen zei ze.
Ze zag inderdaad dat het flinke diarree is met stukke billen en stukjes eten, dus ze zegt dat het wel goed is dat we er nu iets mee gaan doen.

Een kweek is nou niet echt iets ermee doen in mijn optiek. Wat kon ze er verder uit aflezen dan?

Ik zou echt niet eerder weg gegaan zijn dan met een doorverwijzing in m'n handen.
Tot december wachten op het CB vind ik flink uitstellen hoor. Je loopt hier nu al zo lang mee. Beter idee lijkt me doorverwijzing en dan vast een afspraak maken. Daar gaat vaak ook weer zoveel tijd overheen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 14:16

Pantykous schreef:
Ja die aqua pure doekjes zijn super :j

Eens!

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 14:22

Kijken ze bij kweek alleen naar parasieten dan, of nog meer?

Ons CB heeft ons destijds inderdaad direct doorverwezen (ik weet niet of zij daar een briefje van de huisarts oid voor nodig hadden, maar ze hebben het wel direct voor ons geregeld zodat we niet langs de huisarts hoefden). Als zij je wel serieus nemen zou ik daarom vragen.

EedihcrO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 13:42

Oh Judith, wat een narigheid lees ik hier. Wat erg voor jullie.

Een huisarts mag een doorverwijzing volgens mij niet eens weigeren. Ik zou nog eens bellen en er echt gewoon net zo lang gaan zitten tot je er 1 krijgt. Dit is toch niet normaal? Ik kan zo kwaad worden van zulke lakse artsen. Je kind heeft veel ongemak en pijn. En dat moet dan maar gewoon zijn? Dat hoort echt niet. Ik ben voor minder doorgestuurd hoor. Maar o.a. ook achterblijven in groei, dus extra controle.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 14:13

Is er al een bloed test gedaan. Zo nee laat ze dan ook eens kijken naar Histamine intolerantie.
Onze jongste heeft het ook, altijd vage buikpuin klachten en andere vage klachten. Bloed onderzoek gedaan en inderdaad Histamine intolerantie.
Dieet helemaal aangepast en nergens meer last van (behalve als hij per ongeluk een keer iets eet wat hij niet mag hebben. Binnen een uur merk je de eerste kjlachten al.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 14:14

EedihcrO schreef:
Oh Judith, wat een narigheid lees ik hier. Wat erg voor jullie.

Een huisarts mag een doorverwijzing volgens mij niet eens weigeren. Ik zou nog eens bellen en er echt gewoon net zo lang gaan zitten tot je er 1 krijgt. Dit is toch niet normaal? Ik kan zo kwaad worden van zulke lakse artsen. Je kind heeft veel ongemak en pijn. En dat moet dan maar gewoon zijn? Dat hoort echt niet. Ik ben voor minder doorgestuurd hoor. Maar o.a. ook achterblijven in groei, dus extra controle.

Helemaal mee eens. Onze ha had echt doorgestuurd op basis van de duur vd klachten en verzoek van ouders.

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-21 21:29

Nog een kleine update hier; de kweek is ondertussen op de post gegaan, nu 2 weken wachten.

De pure aqua wipes van pampers in gebruik, wat een mega fijne doekjes, die houden we er sowieso in.

Het leek even 1,5 dag iets minder te worden, de poep leek steviger (nog lang geen drol te noemen), maar dat was toch van korte duur.

Vandaag weer 4x zure derrie gehad. En dus ook weer meer pijn.
Door die doekjes hoeven we wel veel minder te boenen en verloopt het schoonmaken wel prettiger, maar alsnog wel rood en pijnlijk.

Hebben nu toch ook de volle yoghurt en melk in huis gehaald. Gaan het toch proberen, gewoon om toch een soort van uit te sluiten dat het daar niet of wel aan ligt.
Als het na een aantal dagen toch geen verschil geeft stoppen we er weer mee. Geen idee hoe snel zoiets merkbaar moet zijn?!

Verder willen we niet teveel klooien, wachten het verder even af.

Ben ook alle winkels hier afgelopen voor andere zalf, maar ze komen hier niet verder als de bekende merken. Ook bij de apotheek konden ze mij niet helpen.
Dus daar moet ik nog even induiken voor online te bestellen.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 21:32

Fijn dat de doekjes zo bevallen!

Die Cicaplast is overal online te bestellen :j

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 21:40

Al anderhalf jaar spuit luiers en een huisarts die het op peuter diarree gooit. Zal maar niet zeggen hoe ik er over denk.
Mochten het geen parasieten zijn , ik zou uit voorzorg al een afspraak met het cb inplannen voor over dik twee weken.
Vraag, hebben jullie een hond?

Stampeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 21:44

Wat onwijs naar zeg! Hier 1,5 jaar geëmmerd tot ik op eigen initiatief de lactose-inname stopzette en na enkele weken weer gaf. Bam, lactose-intolerant. Want toen luisterde de huisarts wel ineens. Kind ging van 8 zure poepluiers op een dag naar 1 a 2 normale poepluiers. Uiteindelijk zelf ook uitgevogeld waar de tolerantiegrens ligt. Vind het schrikbarend hoeveel huisartsen problemen met de allerkleinsten niet serieus nemen.
Ons remedie tegen de zere rode huid: oridzazalf van de apotheek en wat heilwolle eroverheen zodat de luier niet ging plakken aan de zalf/huid. Ook veel goede ervaringen gehoord over de luierzalf van dr leenarts en bamboe luiers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 22:03

Hoe gaat het nu?

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-21 22:15

Alou schreef:
Hoe gaat het nu?

ik wilde net een klein update geven. Het is de afgelopen paar dagen heel wisselend geweest. De ene dag had die heel veel pijn en kapotte billen en dan daarna weer wat rustiger. Helemaal weg is het nooit, het blijft rood en schraal. Maar heb de afgelopen dagen geen bloedende billen gezien, dat is in ieder geval iets..

Hebben nu cicaplast zalf, dat is een fijne zalf. Samen met de billendoekjes helpt het enigszins.

Hebben nog geen uitslag van de kweek, verwacht die pas echt aan het einde van de 2 weken.

Wel moest ik vanmiddag even op CB zijn voor iets totaal anders, maar alsnog weer het balletje opgegooid bij de dames daar.

Ze gingen er vol op in en met als gevolg dat ik morgen met de kleine man tussendoor mag komen.
Dan kijkt de arts even naar de billen en en kan ik nogmaals even mijn verhaal doen.

Dat voelt fijn. Voel mij gehoord en zelfs als zij ook niet kunnen bedenken wat het is en waarom, weet ik in ieder geval dat ik er alles aan doe op het moment.

Hij is vandaag ook naar kdv geweest, daar toch wel weer 3 flinke pijnlijke luiers, leidsters zeiden ook dat die wel echt flink verdrietig ervan was.

Volgende week ook daar maar even pakje van die billendoekjes neerleggen + een tube zalf. Hoop dat ze dat dan alleen voor hem willen gebruiken.

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-21 22:16

bigone schreef:
Al anderhalf jaar spuit luiers en een huisarts die het op peuter diarree gooit. Zal maar niet zeggen hoe ik er over denk.
Mochten het geen parasieten zijn , ik zou uit voorzorg al een afspraak met het cb inplannen voor over dik twee weken.
Vraag, hebben jullie een hond?

Sorry zie je vraag nu pas. Nee hebben geen hond of huisdieren. Wel is die gek op dieren en aait die alles wat langsloopt. Uiteraard doen we daarna handen wassen.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 00:07

Ik blijf erbij, zou echt de koemelk voor minimaal 2 weken compleet schrappen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 07:25

Ik ook..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 08:30

Idem :j Dat is zó vaak het probleem..... ik vind het echt heel zielig voor het jochie zoals je het omschrijft :(:)

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 08:39

Kan zelfs zijn dat het niet voeren van melkproducten binnen een dag of 2 al merkbaar is. Dus wat is nu de drempel om dit uit jezelf een keer te proberen? Moet je echt wachten tot een arts/consultatiebureau je dit gaat voorschrijven?

Hij zal echt niet dood gaan als hij een dag of 2 sojamelk krijgt en een alpro pudding ipv koemelk en yoghurt. En wie weet hou je er nog een blije peuter aan over ook! :Y)

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-21 08:49

Taucha schreef:
Kan zelfs zijn dat het niet voeren van melkproducten binnen een dag of 2 al merkbaar is. Dus wat is nu de drempel om dit uit jezelf een keer te proberen? Moet je echt wachten tot een arts/consultatiebureau je dit gaat voorschrijven?

Hij zal echt niet dood gaan als hij een dag of 2 sojamelk krijgt en een alpro pudding ipv koemelk en yoghurt. En wie weet hou je er nog een blije peuter aan over ook! :Y)

De toon zal echt wel iets minder mogen alsjeblieft. Wie zegt dat ik het niet ga proberen. Ik heb al eerder gezegd dat ik alles stap voor stap wil doen.

En, ik wil niet alles tegelijkertijd doen omdat ik dan niet goed meer kan zien wat wel en niet werkt.

Dus volle producten geprobeerd: check.
Andere doekjes/zalf: check.
Geen melkproducten: nog niet gedaan, komt nog.
Ga straks bij consultatiebureau ook zeker deze optie aangeven dat ik dat ga proberen.

Kweek wil ik ook even afwachten.
Ben mij ervan bewust dat het hierdoor allemaal wat langer duurt, maar wil het wel goed doen.

Ik hou ook alles bij in een lijstje enz, dus dan heb ik straks een goed en stevig verhaal bij dokter/kinderarts oid.

Misschien niet de manier waarop iemand anders het zou doen, maar wel mijn manier.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 09:06

Ik vind het zo fijn voor je dat je tussendoor naar de arts mag! Fijn dat het cb het dus wel goed in schat.

Hopelijk gaat het snel beter

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 09:10

Judith_H schreef:
De toon zal echt wel iets minder mogen alsjeblieft. Wie zegt dat ik het niet ga proberen...

:(:) Nou nou nou zeg, het topic is al 4 pagina's lang, deze optie is al tig keer aangedragen cq vele ervaringsdeskundigen die dit al genoemd hebben als mogelijke én zeer makkelijk uit te sluiten oorzaak.

Succes met de afspraak bij de professionals vandaag! +:)+

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 09:24

Juist heel verstandig. Als je meer dingen tegelijk doet vertroebelt het en is de kans groot dat je straks nog geen duidelijkheid hebt. Als er straks iets uit de kweek komt en je krijgt medicatie lopen dingen door elkaar.
Het laatste wat je wil is voeding schrappen terwijl er achteraf niks mis was.

Als je straks iets gaat uitsluiten hou het dan echt een paar weken vol. En belangrijk: Als de klachten na 3wkn weg zijn, herintroduceer dan. Als de klachten dan terug komen kun je met redelijke zekerheid uitgaan van een allergie.

Mijn eerste gok zou overigens gluten zijn, ook obv van je curve. Maar ga die niet zelf uit je voeding schrappen want dan kan er geen officiële diagnose meer plaats vinden.