ervaringen gevraagd... partner verlaat mij na 32 jaar samen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 16:31

Cowboy55 schreef:
Ik vraag me al 2 dagen af hoe ik zou handelen als man zijnde. Heb de vraag ook voorgelegd aan mijn wederhelft: wat vind jij/zou jij doen?

32 jaar mantelzorger.
32 jaar hoofdkostwinner.
Ergens rond de 50 jaar oud denk ik.
En nu?

Wat is het toekomstperspectief?
Nog 15 tot 20 jaar werken en mantelzorgen?
Dan met pensioen en mantelzorgen tot 1 van beiden sterft?

Pfffff.....dat is een verdomd zwaar perspectief (concludeerden we alle twee).

En wat heeft dit voor meerwaarde? Lekker bericht om te plaatsen.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 16:33

Ik denk dat het probleem vooral is dat het voor de TS uit de lucht komt vallen. Hij heeft het immers al zo lang gedaan. En kennelijk zonder morren. Maar zelfs als hij wel af en toe zijn onvrede had geuit en de TS dat gemist zou hebben, had hij natuurlijk al veer eerder knopen kunnen doorhakken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 16:33

En vervolgens ga je naar een ander, want het gras is daar immers altijd groener.
En na een half jaar krijgt deze nieuwe vrouw een CVA en kan nog minder dan van voor je weg ging....

Alsof nu wegrennen garantie geeft voor die toekomst.

Dus je ongepaste bericht en net zo ongepast denken passen hier niet naar mijn idee.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 16:37

Lieve TS ontzettend veel sterkte en kracht voor jou.. en een dikke virtuele knuffel.... :knuffel:

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 16:46

Hoi TS,

Ik zat even te twijfelen om je te PB'en maar plaats toch maar een reactie hier omdat anderen hier misschien ook iets aan hebben. Als jurist zijnde heb ik een aantal keer mensen bijgestaan die door een scheiding gingen en ik heb wat algemene tips waar je misschien iets aan hebt.
1. Zorg goed voor jezelf. Je ex kiest voor zichzelf, dus het is aan jou om dat nu ook voor jezelf te doen. Je hoeft niet meer aan hem te denken, dus handel in het belang van jezelf, je dieren en in dit geval ook je ouders nu zij je vangnet gaan vormen.
2. Ga eens rustig zitten en denk na over hoe jij dit 'traject' (ik noem het maar even zo) voor je ziet. Hoe wil jij alles afhandelen, wat is jouw ideale uitkomst voor zover die niet al is bepaald door je ex?
3. Maak een lijstje met dingen die je moet regelen. Ik las dat je al best een eind bent met onderdak e.d. Denk ook aan de inboedel die jullie moeten gaan verdelen (Wat is van jou? Wat is van hem?), maar ook aan praktische zaken als verzekeringen, bankzaken en doorgeven aan de gemeente dat jullie gaan verhuizen etc.
4. Ondanks dat jullie niet getrouwd zijn, kan het wel zo zijn dat jullie hier en daar als 'partners' zijn beoordeeld door instanties. Denk bijvoorbeeld aan de belastingdienst. Dit moet je allemaal goed nagaan, om ervoor te zorgen dat je ook daadwerkelijk krijgt waar je recht op hebt (vooral uitkeringtechnisch gezien bijvoorbeeld).
5. Nu jullie niets op papier hebben staan is iets als partneralimentatie niet verplicht, maar wel een mogelijkheid. Nu je ex-partner heeft gezegd je financieel te willen ondersteunen, kun je hier misschien afspraken over maken. Wat je ook met hem afspreekt: zet het alsjeblieft op papier. Niet omdat je hier dan later mee kunt zwaaien bij een rechtbank, maar vooral omdat dit duidelijkheid schept en mensen ook vaak rust geeft.
6. Verdeling van zijn pensioen. Net zoals bij het punt hierboven, is je ex-partner hiertoe niet verplicht, maar de mogelijkheid bestaat. Indien dit gebeurt wordt dit vastgelegd in een vaststellingsovereenkomst.
7. Wees niet bang om hulp in te schakelen. Vaak schakelen mensen veel te laat hulp in, omdat ze denken dat het niet nodig is of dat ze het niet te 'officieel' willen maken of dreigend over willen komen. Een expert (een fiscalist of financieel adviseur bijvoorbeeld) kan je helpen met het regelen van bepaalde zaken. In jouw geval kan ik me voorstellen dat het best wel even een uitzoekwerk is wat er nu voor je gaat veranderen met je uitkering en eventuele toeslagen die zouden kunnen veranderen. Vraag hierbij om hulp. Dit kan vrijblijvend bij een rechtswinkel, juridisch loket of belastingwinkel (deze opties zijn gratis en kunnen vaak een prima eerste advies geven), maar schroom niet om 'grof geschut' zoals een adviseur in te zetten als jij behoefte aan hulp hebt. Dit geldt ook voor zaken zoals medische zorg. Spreek hier je huisarts op aan. Veel gemeentes hebben hier ook een aanspreekpunt voor indien je daar behoefte aan mocht hebben.

Van wat ik tot nu toe heb gelezen, heb je absoluut niet de intentie om je ex-partner 'uit te kleden' zoals sommigen hier suggereren, maar het is totaal niet vreemd om dingen op papier te zetten ter verduidelijking. Dus als hij aanbiedt (financiële) ondersteuning te bieden dan zou mijns inziens het antwoord moeten zijn: 'ja graag, maar kunnen we die afspraken op papier zetten?'

Ik wens je veel wijsheid en sterkte toe.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 17:10

Wat een super fijne en duidelijke post, Lau07 :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 17:14

BaileyMix schreef:
Wat een super fijne en duidelijke post, Lau07 :)

sluit ik me bij aan, heel duidelijk en niet verwijtend, maar wel noodzakelijke dingen.

OleJon

Re: ervaringen gevraagd... partner verlaat mij na 32 jaar samen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 17:22

Heel veel sterkte. 1 tip. Als je bij je ouders in gaat wonen. En die hebben aow. Laat het dan wel uitzoeken, door een finacieel adviseur. Dat zij niet in de problemen komen met hun aow, ivm met inwonend persoon

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 18:15

Jee, wat een nachtmerrie :( ....Ik ben iets ouder dan jou en 31 jaar samen, maar als ik bedenk dat dit me zou overkomen zou ik volledig instorten.
Wens je echt SUPER veel sterkte :knuffel:

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 20:15

Goof schreef:
poes schreef:
Als ik je 1 tip mag geven: stop onmiddellijk met denken dat jullie financieel vrienden zijn en hij je nog zal helpen. Waarom zou hij? Hij heeft in 32 jaar het nooit nodig gevonden om voor je te zorgen als hij je onvrijwillig zou verlaten en nu gaat hij doelbewust weg. Dat zegt veel. Bovendien staat hij emotioneel verder in het proces en is hij wrs zijn nieuwe leven ook al druk aan het plannen. Dan kan het heel snel gaan. Jij kunt niet in zijn hoofd kijken. Dus zorg aub dat hij nergens bij kan wat van jou is.

Holy oliebol, wat wordt er in dit topic weer idioot veel ingevuld voor een ander en wat worden mannen weer afschuwelijk neer gezet.
TS schrijft zelf dat hij 32 jaar lang haar mantelzorger is geweest EN dat hij haar 32 jaar lang financieel heeft onderhouden. En jij maakt daarvan dat hij 32 jaar lang het nooit nodig vond om voor haar te zorgen?? Hoe dan?

Liefde gaat soms over, dat kan en dat mag. En hij mag doelbewust weg, hoe kak dat ook is. Hij mag voor zichzelf kiezen, op ieder moment in zijn leven. En nee, daar hoeft niet altijd iets achter te zitten.

TS, veel sterkte met de situatie. Ik zou eens bij de gemeente gaan navragen wat de mogelijkheden zijn voor hulp, begeleiding, toeslagen etc.

Maar die liefde is nu over. Ik wil ts er alleen op wijzen dat haar ex geen enkele reden noch verplichting heeft om nog voor haar te zorgen. En sorry maar als je na 32 jaar tijdens graag zien je erfenis niet naar elkaar regelt, ga je ook niet voor de ander zorgen als je bewust vertrekt.

En dat is niet op mannen gericht hoor. Man of vrouw maakt niet uit.

Mijn man en ik hebben alles goed geregeld terwijl we elkaar graag zien. Want wat erna gebeurt en hoe elk reageert is maar de vraag.

De realiteit helaas.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 20:19

oji schreef:
TS allereerst heel erg veel sterkte! Het is hoe dan ook een kl.te situatie.

Worden hier wel enorm veel aannames gedaan zeg, allemaal met een negatief beeld van die man.
Wie zegt dat hij niets geregeld had als hij was komen te overlijden, misschien had hij wel een testament waar TS als erfgenaam in stond, maar dat gaat nou eenmaal niet op als je uit elkaar gaat.

En als je niet in gemeenschap van goederen bent getrouwd, dan is het nou eenmaal zo dat bij uit elkaar gaan ieder zijn ingebrachte deel heeft en je geen recht hebt op partner allimentatie oid. Ook al had je een samenlevingscontract, dat had niets uitgemaakt.

Wat ik lees van TS lijkt mij dit een prima vent, die 32 jaar financieel en op alle andere manieren goed voor TS gezorgd heeft en die aangegeven heeft TS schulden vrij de relatie te willen laten verlaten en ook nog eens mee wil betalen. Dan kun je volgens mij niet anders concluderen dat de intenties van deze man gewoon heel netjes en goed zijn. Of dat in de uitvoering ook zo gaat zijn zal moeten blijken, dat is vaak mede afhankelijk van hoe bitter TS zich in de scheiding opstelt of als een nieuw iemand zich ermee gaat bemoeien.

TS ik denk dat je hem maar ook jezelf te kort doet door dit simpel op een midlife crisis af te schuiven. Er kan veel meer spelen. Je geeft aan na al die jaren eindelijk alles op de rit te lijken hebben, meestal is dat ook het moment van bezinning en als geen externe factoren meer zijn om je samen in te storten, je ineens merkt dat de relatiekoek eigenlijk op is als er niet iets is waar je samen voor moet vechten/oplossen. Waarschijnlijk zijn er best signalen geweest die jij op dat moment niet hebt gezien, maar over een tijdje als je met wat minder emotie op de zaak terug kan kijken wel ziet. Misschien is een bruiloft plannen na 32 jaar een wanhoopspoging geweest om de relatie een boost te geven ipv dat dat een teken was dat het een jaar geleden nog helemaal goed zat?

Anyhow, het alleen op een midlife crisis van je ex gooien is puur beschuldigend en alle verantwoordelijkheid van het mislukken van de relatie bij hem leggen, terwijl in 99% van de gevallen er toch 2 verantwoordelijk zijn voor het mislukken. Dat erkennen maakt het makkelijker voor beiden om het los te laten, om hierna als vrienden door te kunnen (hoe mooi zou dat zijn als je zoveel van je leven met iemand gedeeld hebt) en om ook de hele financiële afwikkeling niet een heel naar en slepend traject te laten worden waarin jij uiteindelijk dan degene bent die aan het kortste eind trekt.

Hele mooie post en helemaal mee eens :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 21:49

Och oliebol... heel veel sterkte gewenst. Een luisterend oor wil ik altijd bieden! Sterk zijn, soms jezelf laten gaan en meegaan in je emoties. Het wordt beter, echt !

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 22:14

Lau07 schreef:
Hoi TS,

Ik zat even te twijfelen om je te PB'en maar plaats toch maar een reactie hier omdat anderen hier misschien ook iets aan hebben. Als jurist zijnde heb ik een aantal keer mensen bijgestaan die door een scheiding gingen en ik heb wat algemene tips waar je misschien iets aan hebt.
1. Zorg goed voor jezelf. Je ex kiest voor zichzelf, dus het is aan jou om dat nu ook voor jezelf te doen. Je hoeft niet meer aan hem te denken, dus handel in het belang van jezelf, je dieren en in dit geval ook je ouders nu zij je vangnet gaan vormen.
2. Ga eens rustig zitten en denk na over hoe jij dit 'traject' (ik noem het maar even zo) voor je ziet. Hoe wil jij alles afhandelen, wat is jouw ideale uitkomst voor zover die niet al is bepaald door je ex?
3. Maak een lijstje met dingen die je moet regelen. Ik las dat je al best een eind bent met onderdak e.d. Denk ook aan de inboedel die jullie moeten gaan verdelen (Wat is van jou? Wat is van hem?), maar ook aan praktische zaken als verzekeringen, bankzaken en doorgeven aan de gemeente dat jullie gaan verhuizen etc.
4. Ondanks dat jullie niet getrouwd zijn, kan het wel zo zijn dat jullie hier en daar als 'partners' zijn beoordeeld door instanties. Denk bijvoorbeeld aan de belastingdienst. Dit moet je allemaal goed nagaan, om ervoor te zorgen dat je ook daadwerkelijk krijgt waar je recht op hebt (vooral uitkeringtechnisch gezien bijvoorbeeld).
5. Nu jullie niets op papier hebben staan is iets als partneralimentatie niet verplicht, maar wel een mogelijkheid. Nu je ex-partner heeft gezegd je financieel te willen ondersteunen, kun je hier misschien afspraken over maken. Wat je ook met hem afspreekt: zet het alsjeblieft op papier. Niet omdat je hier dan later mee kunt zwaaien bij een rechtbank, maar vooral omdat dit duidelijkheid schept en mensen ook vaak rust geeft.
6. Verdeling van zijn pensioen. Net zoals bij het punt hierboven, is je ex-partner hiertoe niet verplicht, maar de mogelijkheid bestaat. Indien dit gebeurt wordt dit vastgelegd in een vaststellingsovereenkomst.
7. Wees niet bang om hulp in te schakelen. Vaak schakelen mensen veel te laat hulp in, omdat ze denken dat het niet nodig is of dat ze het niet te 'officieel' willen maken of dreigend over willen komen. Een expert (een fiscalist of financieel adviseur bijvoorbeeld) kan je helpen met het regelen van bepaalde zaken. In jouw geval kan ik me voorstellen dat het best wel even een uitzoekwerk is wat er nu voor je gaat veranderen met je uitkering en eventuele toeslagen die zouden kunnen veranderen. Vraag hierbij om hulp. Dit kan vrijblijvend bij een rechtswinkel, juridisch loket of belastingwinkel (deze opties zijn gratis en kunnen vaak een prima eerste advies geven), maar schroom niet om 'grof geschut' zoals een adviseur in te zetten als jij behoefte aan hulp hebt. Dit geldt ook voor zaken zoals medische zorg. Spreek hier je huisarts op aan. Veel gemeentes hebben hier ook een aanspreekpunt voor indien je daar behoefte aan mocht hebben.

Van wat ik tot nu toe heb gelezen, heb je absoluut niet de intentie om je ex-partner 'uit te kleden' zoals sommigen hier suggereren, maar het is totaal niet vreemd om dingen op papier te zetten ter verduidelijking. Dus als hij aanbiedt (financiële) ondersteuning te bieden dan zou mijns inziens het antwoord moeten zijn: 'ja graag, maar kunnen we die afspraken op papier zetten?'

Dit is precies wat ik met mijn eerdere post wilde zeggen. Het een en ander door een professional uit laten zoeken en op papier vastleggen is zeker niet hetzelfde als iemand kaal willen plukken.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 22:16

Inderdaad. Ik zeg ook nergens dat de ex een harteloos persoon is. Integendeel. Die persoon heeft net zo goed 32 jaar van zijn leven gegeven. Maar eens je uiteen bent, is niets nog zeker. Als hij nog goed voor je wil zorgen: zoveel te beter. Maar ga er gewoon niet vanuit.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-21 22:32

even ter verduidelijking hoe mijn 32 jaar is verlopen voor diegenen die denken dat ik met een engel samen heb gewoond die heel zijn leven opgeofferd heeft voor mij ...
ik was 15 en hij was 14 toen we elkaar leerden kennen op de havo. Hij is dus een jaar jonger. omdat we beiden uit een rotsituatie thuis zaten maar ik nog erger dan hij zat, ben ik op mijn 17de bij hem even ingetrokken na jaren mentale / psychische ellende thuis ( stiefvader was tiran met alcocholprobleem) , dus bij mijn schoonouders. Dat waren volledige uitbuiters ...en omdat ik fulltime werkte en mijn vriend op school zat, heb tot net na mijn 22ste kunnen werken tot ik enorm veel last kreeg van mijn PTSS.
Ik werkte in de horeca zodat mijn vriend kon studeren maar we kwamen maar net rond natuurlijk.. studeren was duur.
op mijn 19de hadden we wel al onze eerste eigen woning! toen besloten we een woonschip te kopen want dat was onze droom.. daar hebben we jarenlang in geprocedeerd want was een juridisch getouwtrek, notaris fouten gemaakt en we gleden af... Doordat ik mijn eerste flatje moest verkopen om het schip te kunnen kopen, kwamen we van ene tijdelijke huurwoning in de andere terecht. Ondertussen continue de rechtszaak uitvechtend met oude eigenaren schip en tegen notaris.. die nog erfgenamen moest opsnorren van de oude aak van 1906 ... drama natuurlijk erfgenamen opzoeken uit 1922 8)7 . Nou ja, veel gedoe en nog meer drama ...
Op mijn 27ste kon ik mijn eigen paard kopen, ik had aantal jaar bijna continue binnen geleefd, kon bijna niet buiten komen vanwege de PTSS, overal waren triggers waardoor ik een soort kortsluiting in mijn hoofd kreeg en wegviel. Mijn eerste paard kopen, dus mijn eigen droom volgen, was beste wat ik voor mijn gezondheid kon doen. Mijn vriend bracht mij eerst steeds naar de manege maar ik kon later ook zelfstandiger ernaartoe. Ik hielp eigenaresse af en toe zodat stallingskosten gedekt waren.. maar goed, uiteraard bleef de ptss enorm. Tot ik plots ontstoken knie kreeg op mijn 28ste.. na bijna jaar dokteren bleek ik reuma te hebben. Ik kwam in dat jaar stil te liggen met zwaar ontstoken gewrichten en kreeg een longinfarct ( meerdere embolieën). Mijn stille kracht was altijd bij me. Verzorgde de dieren desnoods als stalgenoten het later niet konden op pensionstalletje waar we bij woonden, bij manege weg...
Ik had al aantal jaren natuurlijk diverse therapievormen geprobeerd, klassieke psychotherapie etc om maar van dat wegvallen af te raken.. Ook had en heb ik, 24/7 een soort gevoel alsof ik in een film zit, depersonalisatie/ derealisatiestoornis, ook gevolg van de PTSS.Triggers zijn felle zon, tl-licht en vreemde omgeving kan ik mij niet oriënteren, dus veel alleen doen kon en kan ik nog steeds niet.
Mijn vriend was altijd lief en bij me, het was ellende toen hij van school kwam en vaste baan kreeg maar ik sloeg mij erdoor die 8 uur dat hij weg was... we kregen de kans bij de pensionstal te wonen en hebben dat aangenomen met 2 handen. rechtszaak schip hadden we intussen wel gewonnen maar met heel heel veel verlies door overal te moeten huren / dubbele lasten met hypotheek schip en huur etc. waardevermindering schip, kortom, doffe ellende...
Mijn vriend had tot zijn 27ste altijd wiet gerookt, heeft ook een slechte jeugd gehad en hij bregreep mij als geen ander, soulmates in andere vormen dus. toen ik mijn paard kocht en veel op de manege was, gleed hij even af in harddrugs ( cocaïne) en kon ik hem eruit trekken gelukkig, met veel liefde en praten. Omdat hij geld had gebruikt wat eigenlijk voor huur etc was, kregen we dus schuld, het was allemaal nog te overzien door alles in een lening te pakken maar afspraak was dat hij geen beheer over financiën meer kreeg ( geen pinpas meer bij... ja, ook niet toen hij werkte... is dat erg?).
Let wel.. vanaf moment dat we op ons 18de in ons eerste huisje gingen wonen, hij heeft nog nooit een vinger in huishouden hoeven uitsteken, nog nooit een toilet schoon hoeven maken/ koken etc.. ik heb altijd alles gedaan, ook met mijn ziekten alleen met ernstige ontstekingen/ ziekenhuisopnames nam hij wat over.

mantelzorger is misschien groot woord, ik denk als je van iemand houdt en diegene geen rijbewijs heeft, haar bijstaat in tijden van ziekten en dan eens de zorg voor iets overpakt.. maar goed, ik snap dat iemand die 80-100 is afgekeurd wegens mentale en fysieke klachten ' lastig is' ?
We hadden resthypotheekschuld, lening en moesten van een naar andere huis. bij de pensionstal konden we niet blijven want konden we niet inschrijven en werden we ook nogal wat uitgemolken door vreemde energiebijbetalingen te vragen wat kant nog wal raakte. Hup daar gingen we weer.
We zijn toen in België beland.. konden goedkoop huren incl weiland voor de paardjes erbij ( ik had een shetlander overgenomen als maatje) en we hadden onze poezen en honden. We waren de koning te rijk :-). Ik kreeg een tweede uitbraak reuma met weer stilvallen, weer longembolieën en weer revalidatie. de nasleep van het schip bleven we nog lang voelen, we kregen alles net rond maar ook nog wat tegenslagen.. en toen wilden de erfgenamen van de woning het huis verkopen... Dag goedkoop huurhuisje... begon een ellende van een zoektocht want ja, 3 honden, 2 katten wil niemand in een huurhuis terwijl ik nog nooit door dieren schade aan een huis heb gehad...
toen kwamen we door een emailnotificatie op dit huis. 2 x zoveel huur, toltunnel naar werk vriend maar goed, de giga schuren , weitje, mogelijkheid paddock/ bouwen stallen in schuren en jeej, eindelijk verhuurders die de beestenboel totaal niet erg vonden *\%/* we waren beiden superblij!
het was nog meer broekriem aanhalen en toen kwam de ene pech na andere, een ondergronds waterlek waardoor de rekening duizenden euro's was, auto stuk.. andere tweedehands gekocht, weer stuk, andere tweedehands gekocht, weer stuk en de garages gaven allemaal niet thuis -:(- . Als je 150 km naar je werk moet rijden moet je toch een betrouwbare diesel onder de kont dus dan maar bij de bank aankloppen. Intussen al ons geld kwijt aan alle ellende, begin van spaarrekening wederom foetsie maar inkomsten gingen ook langzaam omhoog door zijn goede baan en we konden rondkomen ...
Ik bleef in behandeling GGZ, kreeg EMDR en ik had mijn leven dus hier op de boerderij.
Let wel : ik ben, ondanks al mijn pijn en ziekten : tuinvrouw, klusjesvrouw, bob de bouwer, huis bijhouden, dieren uiteraard en gewoon echt alles wat je maar kunt bedenken. Mijn vriend brengt geld binnen, heeft eigen hobby's ( films kijken, piano spelen en muziek maken op de pc) en werken in of op de boerderij had/ heeft hij geen zin in. Nou ja, kun je ook niet verlangen als dat iemands hobby niet is. Natuurlijk altijd wel hooi/ stro halen/ zakvoer etc.. want ja, zelf geen rijbewijs.

dus mantelzorger... mwa, misschien verkeerde benaming...met mijn WAO uitkering kon ik voor mijn dieren en de boodschappen en onderhoud boerderij zorgen ( plankjes hier, muizengif.. etc etc dat soort dingen) en hij de vaste lasten betalen en extra rekeningen.
We zijn nooit luxemensen geweest, geen merkenliefhebbers of dure horloges/ goud etc etc.. was niet aan ons besteed.
met thuiswerken met corona was hij altijd boven, lag ook boven zijn horror films te kijken en jeej, ja, laat iemand in zijn waarde die hard werkt en bezig is met hobby's toch... Hij heeft nooit iets aangegeven van.. nou je bent niet gezellig of zullen we dit of dat.. niks. Tja, vakanties, nee dat ging niet. Niet met de boerderij achterlaten en niet met mijn aandoeningen. Een backpack trip naar japan... ik moet verplaatsen met een scootmobiel bijvoorbeeld als ik hier de poort uit ga, je kunt geen ' invalide' die geen langere stukken kan lopen meezeulen op een vakantie ...

we hebben ook altijd een nuchtere kijk op onze relatie gehad, altijd wel over gehad van, goh, vinden we elkaar nog leuk etc.. Verder hebben we altijd een open relatie gehad, hij mocht zeker wel buiten de deur eten, indien veilig etc. Ik ben geen jaloers mens, gingen toen we jonger waren ook weleens naar parenclubs en waren altijd blij met elkaar...

Verliefdheid gaat over in houden van.. maar ik kreeg elke keer nog kriebels als hij terug was van zakenreis en blij als hij veilig thuis uit zijn werk was elke dag.. Hij miste mij ook als hij in buitenland zat paar dagen voor werk. Mijn ouders kwamen dan hier logeren zodat ik in geval van nood/ wegvallen betrouwbare mensen om mij had.
We hebben nog veel en veel en veel meer meegemaakt in die 32 jaar en onze band werd alsmaar sterker.
vorig jaar vroeg bij mij dan eindelijk ten huwelijk maar corona gooide roet in het eten. Dat hij nu zegt plots half jaar bedenkingen over de relatie te hebben gehad, het meer ' vriendschappelijk was' en dan plots een punt erachter wil zetten na 1,5 jaar thuis.. 24/7 samen maar ja, ik mijn eigen ding, hij zijn eigen ding.. kan dat kwaad? Blijkbaar wel dus... vreemdgaan wat veel mensen opperen.. hoe dan.. hij is nooit weg, altijd samen boodschappen e.d... dus lijkt mij dan een zeer platonisch iets?

ik heb dus ook altijd al onze financiën gedaan, communicatie/ sociale happenings met vrienden familie bijgehouden, alles alles alles. Voor iemand die versleten is en veel mankeert, heb ik onmenselijk veel gedaan nog denk ik. Alles om hem niet tot last te hoeven zijn. Denk dat hij ook teveel verwend is in de relatie. iemand die echt alles en alles doet.. gemakkelijk... maar ik heb respect gehad dat het niet ' zijn ding' is... hem nooit verboden te reizen of wat ook maar ja ' in zijn eentje was er niks aan' .

Als ik op onbekend terrein ben dan dissocieer ik nog harder, levert heel veel stress op, ik kan ene dag ook bergen verzetten en andere dag platliggen.. uiteraard moet ik dat voor lief nemen en ben dankbaar dat ik het nog zover heb gered in mijn uppie, vaak ook wel met janken en frustratie hoor als iets niet lukte/ te zwaar was maar ploeterde wel gewoon verder .
Iedereen zegt altijd dat ik te goed en te gek ben voor iedereen maar de aard van beestje verander je niet. Ik had mij wel de ' luxe' veroorloofd een hulp in huis in te huren voor 2 uurtjes per week sinds vorig jaar... want zoals iedereen hier begrijpt is het runnen van een kleine hobbyboerderij in je eentje met tig aandoeningen gewoon bizar moeilijk. Onkruid groeit achter je rug , er gaan dingen stuk, er moeten dingen aangelegd/ onderhouden etc.. en ik hobbelde daar altijd in rond, aanpakken wat ik kon en anders kwam het de dag erna wel. doseren is heel moeilijk dan om je niet in puin te werken maar jeej, wat had ik het naar mijn zin! ik hou van dingen creëren en boren/ zagen/ schuren/ schilderen etc etc .. zalig ..
maar blijkbaar is een vrouw die rustig moet leven in een veilige omgeven zonder stress, alles voor je over heeft, alles doet.... niet meer genoeg... Hij wil geen relatie meer, alleen blijven.
Had ik hem weer moeten oprapen? Misschien... waarom ten huwelijk vragen en dan beeindigen.. tja, iemand beschreef dat mooi als een ' laatste opleving proberen' .. ik weet het gewoon niet meer.
Alles maalt door mijn hoofd, de aanvallen natuurlijk frequent met zo'n overkill aan stress.. niet meer normaal 8 uur kunnen slapen, kortom, misere. Hij sluit zich helemaal af, vraagt wel of ik hooi nodig heb of wanneer we boodschappen gaan doen, that's it..ik zie een vermoeide afgevallen man, waar ik mij toch ook al poosje zorgen over maakte.. maar er was niks zei hij. Hij zit met zijn eigen in de knoop en ik kan hem niet meer bereiken, dat is gewoon echt hard. De metersdikke kabel waarmee we altijd verbonden zaten, wat niks heeft kunnen breken hakt hij plots door... mijn hart zat eraan vast en is mee in stukjes gehakt, echt.
Altijd alles voor hem gedaan. Voor het eerst heeft hij nu heel de administratie over gepakt. Hij was altijd verbaasd als we iets niet konden kopen omdat het geld er niet voor was. ' ja maar ik verdien toch genoeg' ... en nu ziet hij plots wat het allemaal voor moeite is om alles in goede banen te leiden, hij schrikt van de ' kostenpost auto' etc etc.
Hij vond het altijd minderwaardig om tweedehands spulletjes te kopen en ziet nu dat ik geen geld over de balk smeet maar altijd het beste probeerde te maken en te roeien met de riemen die ik had.

nou, een heel boek alweer, ik weet niet of het zo beetje duidelijk is.
We hebben altijd heel goed kunnen praten en diepzinnige gesprekken gehad. We zijn samen gegroeid en hebben door elkaars tegenpolen te zijn elkaar enorm veel geleerd. Ik om meer voor mijzelf op te komen en hij om socialer te zijn naar anderen ( hoewel hij dat nu weer wil intrekken want het ' past niet bij zijn karakter' was o.a. een uitspraak 8)7 .. maar tegen mijn moeder zei hij weer dat ' hij blij was de persoon te zijn geworden wie hij is door mij' ). heel erg vreemde gemixte en verwarde uitspraken, wat niet bij hem hoort, hij is altijd zeker en een rots in de branding maar ik zie nu een kwetsbare man die door elkaar is... dat doet mij enorm veel pijn want hij laat mij niet meer toe nu.. wil geen hulp noch eens praten bij mijn psychologe of wat ook. Hij wil alleen zijn.. en dat is volgens mij ergste wat hij nu kan doen, de wereld op zijn nek nemen en verder wegzakken ( in mijn ogen)..

jeej, ik stop nu met typen want volgens mij leest niemand dit straks. het is ook moeilijk om chronologisch te typen noch gemakkelijk een relatie uit te leggen.

financieel waak ik, ik ga ook niet eerder uit belgie weg tot hij die belastingen betaald heeft bijvoorbeeld. zodra ik inschrijf in Nl dan zien ze mij als belastingontduiker zeker pfft.

al mijn verkopen zijn voor mij, hij wil niks hebben van de inboedel etc, hij houdt niet van landelijk. Ik mag elke cent die ik ' verdien' met verkopen dus gewoon houden. hij wil dat ik zoveel mogelijk geld heb als ik weg ga..

ja, instorten doe je wel en ben ik ook, ik hou mijn draaiende door mijn dieren.
Ik vind alle lieve woorden steunbetuigingen, aanbod om pb te praten, zo lief , waarvoor enorme dank.
dank dat ik mijn verhaal mag vertellen.
ik wil geen tweekamp met wie is voor wie, de man of vrouw, ik wilde alleen weten hoe mensen zich hieruit hebben weten te vechten. Ik ben gewoon in een rouwput gevallen en ja, financiële plaatje is ook vervelend maar de liefde van je leven kwijtraken... met geen pen te beschrijven.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 23:41

Ik kan je helaas niet helpen maar wil je wel een hele dikke virtuele knuffel geven! :(:) Y;(

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-21 08:26

Lau07 schreef:
Hoi TS,

heel hartelijk dank voor deze tips! helaas wil hij niks op papier vastleggen, hij heeft ook duidelijk gezegd ' niet de rest van mijn leven voor mij te willen betalen'. Dat snap ik volkomen maar o.a. dat ik nu 15 jaar geen pensioenopbouw heb doordat ik in Belgie heb gewoond die tijd, is voor mij extra bittere pil. Partneralimentatie ook voorgesteld omdat dat voor hem fiscaal voor de helft aftrekbaar zou zijn maar helaas wil hij zich ook hierin niet vastleggen.
Ik probeer alles op een rijtje te krijgen, ook mogelijkheden om alsnog van huis uit te kunnen werken of iets maar dat zal op langere termijn zijn. Ik ben nog niet weg hier en echte afscheid moet nog komen, hoe ik er tegen die tijd aan toe ben, geen idee... Ik wil zelfredzaam zijn, ondanks alles wat mij tegenzit en heb altijd gevochten om alles bijeen te breien. Iets meer duidelijkheid en zekerheid zou fijn zijn. Hij is wel zo dat hij zegt ' dan moeten je paarden maar weg' . Dat is iets wat altijd als eerste ter sprake komt... zo oneerlijk. Ze zijn voor mij drijfveer om buiten te komen, om straks houvast te hebben en structuur te blijven volhouden in de dagen die komen gaan.
Ik steek mijn licht op bij door jou aangegeven instanties, nogmaals bedankt voor de genomen moeite...

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 08:52

Wat een nachtmerrie ts, zo voor je gevoel in 1x plots klap alles over.
Heel veel sterkte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 09:19

Ts, of hij nu wil of niet, dit moet gewoon op papier. Dan maar minder vriendelijk.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 09:34

Als er niets geregeld is in het verleden, hoeft er nu ook niets op papier. Het lijkt wel alsof haar partner een beetje de pik heeft op de paarden.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 09:36

liekensancho schreef:
Lau07 schreef:
Hoi TS,

heel hartelijk dank voor deze tips! helaas wil hij niks op papier vastleggen, hij heeft ook duidelijk gezegd ' niet de rest van mijn leven voor mij te willen betalen'. Dat snap ik volkomen maar o.a. dat ik nu 15 jaar geen pensioenopbouw heb doordat ik in Belgie heb gewoond die tijd, is voor mij extra bittere pil. Partneralimentatie ook voorgesteld omdat dat voor hem fiscaal voor de helft aftrekbaar zou zijn maar helaas wil hij zich ook hierin niet vastleggen.
Ik probeer alles op een rijtje te krijgen, ook mogelijkheden om alsnog van huis uit te kunnen werken of iets maar dat zal op langere termijn zijn. Ik ben nog niet weg hier en echte afscheid moet nog komen, hoe ik er tegen die tijd aan toe ben, geen idee... Ik wil zelfredzaam zijn, ondanks alles wat mij tegenzit en heb altijd gevochten om alles bijeen te breien. Iets meer duidelijkheid en zekerheid zou fijn zijn. Hij is wel zo dat hij zegt ' dan moeten je paarden maar weg' . Dat is iets wat altijd als eerste ter sprake komt... zo oneerlijk. Ze zijn voor mij drijfveer om buiten te komen, om straks houvast te hebben en structuur te blijven volhouden in de dagen die komen gaan.
Ik steek mijn licht op bij door jou aangegeven instanties, nogmaals bedankt voor de genomen moeite...

Als hij nu al niks wil vastleggen kan je er de klok op gelijk zetten dat je er tzt bekaaid af komt.
Regel een adviseur en haal je recht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 09:40

Fitzroy schreef:
Als er niets geregeld is in het verleden, hoeft er nu ook niets op papier. Het lijkt wel alsof haar partner een beetje de pik heeft op de paarden.

Sowieso moet er geld en spullen verdeeld worden. Het zou een erg nare situatie kunnen opleveren als hij Ts opeens gaat beschuldigen van het achterhouden van geld terwijl hij mooi zijn deel heeft gehad.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 09:43

wat een nare situatie. Het klinkt alsof je partner de verantwoordelijkheden beu is en zo snel mogelijk wil loskomen. Ik heb niet zoveel advies, maar wil je wel sterkte wensen.

Ik krijg overigens het gevoel dat hij jarenlang teveel heeft laten gebeuren en nu ineens doet dat het een kant op is gegaan die hij niet wilt. Daar is hij zelf bij geweest en had daar assertiever in kunnen staan.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 09:47

liekensancho schreef:
heel hartelijk dank voor deze tips! helaas wil hij niks op papier vastleggen, hij heeft ook duidelijk gezegd ' niet de rest van mijn leven voor mij te willen betalen'. Dat snap ik volkomen maar o.a. dat ik nu 15 jaar geen pensioenopbouw heb doordat ik in Belgie heb gewoond die tijd, is voor mij extra bittere pil.

TS bedoel je pensioenopbouw of AOW? Pensioenopbouw heb je sowieso niet zonder werk, ongeacht het land waar je woont.

WAO opbouw gaat gewoon door in België zolang je je WAO vanuit NL hebt gekregen, de, AOW premie wordt gewoon afgedragen. Heb je helemaal geen inkomen uit NL, dan kost elk jaar dat je in het buitenland woont 2% van je AOW
Dus laat je goed adviseren, misschien valt het allemaal mee.
Laatst bijgewerkt door Delphi2 op 21-08-21 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 09:48

F_Orumster schreef:
Ik krijg overigens het gevoel dat hij jarenlang teveel heeft laten gebeuren en nu ineens doet dat het een kant op is gegaan die hij niet wilt. Daar is hij zelf bij geweest en had daar assertiever in kunnen staan.

Datzelfde geldt natuurlijk ook andersom; TS is er 32 jaar lang mee akkoord gegaan. Ook zij had assertiever kunnen zijn.