Lau07 schreef:Hoi TS,
Ik zat even te twijfelen om je te PB'en maar plaats toch maar een reactie hier omdat anderen hier misschien ook iets aan hebben. Als jurist zijnde heb ik een aantal keer mensen bijgestaan die door een scheiding gingen en ik heb wat algemene tips waar je misschien iets aan hebt.
1. Zorg goed voor jezelf. Je ex kiest voor zichzelf, dus het is aan jou om dat nu ook voor jezelf te doen. Je hoeft niet meer aan hem te denken, dus handel in het belang van jezelf, je dieren en in dit geval ook je ouders nu zij je vangnet gaan vormen.
2. Ga eens rustig zitten en denk na over hoe jij dit 'traject' (ik noem het maar even zo) voor je ziet. Hoe wil jij alles afhandelen, wat is jouw ideale uitkomst voor zover die niet al is bepaald door je ex?
3. Maak een lijstje met dingen die je moet regelen. Ik las dat je al best een eind bent met onderdak e.d. Denk ook aan de inboedel die jullie moeten gaan verdelen (Wat is van jou? Wat is van hem?), maar ook aan praktische zaken als verzekeringen, bankzaken en doorgeven aan de gemeente dat jullie gaan verhuizen etc.
4. Ondanks dat jullie niet getrouwd zijn, kan het wel zo zijn dat jullie hier en daar als 'partners' zijn beoordeeld door instanties. Denk bijvoorbeeld aan de belastingdienst. Dit moet je allemaal goed nagaan, om ervoor te zorgen dat je ook daadwerkelijk krijgt waar je recht op hebt (vooral uitkeringtechnisch gezien bijvoorbeeld).
5. Nu jullie niets op papier hebben staan is iets als partneralimentatie niet verplicht, maar wel een mogelijkheid. Nu je ex-partner heeft gezegd je financieel te willen ondersteunen, kun je hier misschien afspraken over maken. Wat je ook met hem afspreekt: zet het alsjeblieft op papier. Niet omdat je hier dan later mee kunt zwaaien bij een rechtbank, maar vooral omdat dit duidelijkheid schept en mensen ook vaak rust geeft.
6. Verdeling van zijn pensioen. Net zoals bij het punt hierboven, is je ex-partner hiertoe niet verplicht, maar de mogelijkheid bestaat. Indien dit gebeurt wordt dit vastgelegd in een vaststellingsovereenkomst.
7. Wees niet bang om hulp in te schakelen. Vaak schakelen mensen veel te laat hulp in, omdat ze denken dat het niet nodig is of dat ze het niet te 'officieel' willen maken of dreigend over willen komen. Een expert (een fiscalist of financieel adviseur bijvoorbeeld) kan je helpen met het regelen van bepaalde zaken. In jouw geval kan ik me voorstellen dat het best wel even een uitzoekwerk is wat er nu voor je gaat veranderen met je uitkering en eventuele toeslagen die zouden kunnen veranderen. Vraag hierbij om hulp. Dit kan vrijblijvend bij een rechtswinkel, juridisch loket of belastingwinkel (deze opties zijn gratis en kunnen vaak een prima eerste advies geven), maar schroom niet om 'grof geschut' zoals een adviseur in te zetten als jij behoefte aan hulp hebt. Dit geldt ook voor zaken zoals medische zorg. Spreek hier je huisarts op aan. Veel gemeentes hebben hier ook een aanspreekpunt voor indien je daar behoefte aan mocht hebben.
Van wat ik tot nu toe heb gelezen, heb je absoluut niet de intentie om je ex-partner 'uit te kleden' zoals sommigen hier suggereren, maar het is totaal niet vreemd om dingen op papier te zetten ter verduidelijking. Dus als hij aanbiedt (financiële) ondersteuning te bieden dan zou mijns inziens het antwoord moeten zijn: 'ja graag, maar kunnen we die afspraken op papier zetten?'
Ik wens je veel wijsheid en sterkte toe.
Dit is precies wat ik met mijn eerdere post wilde zeggen. Het een en ander door een professional uit laten zoeken en op papier vastleggen is zeker niet hetzelfde als iemand kaal willen plukken.