Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Sizzle schreef:Het wel/niet druk maken over een lege fles heeft dan weer niets te maken met de manier van voeden. Dat wordt meestal veroorzaakt door paniekerige mensen in je omgeving (cb bijvoorbeeld).
Er zijn ook mensen die bv geven en de hele tijd in de stress zijn of het wel goed gaat. Een vriendin van mij heeft het hele eerste jaar niemand gezien buitenshuis omdat ze zo obsessief bezig was met voeden dat ze er niets naast kon hebben. Dat was ontzettend treurig en heeft een enorme zwarte wolk over die tijd gehangen voor haar.
Ik denk dat het deels veroorzaakt is door een eerdere late miskraam waardoor ze al (onterrecht natuurlijk) het gevoel had dat ze geen goede moeder was. Tevens was ze zelf onzettend tenger, zelf mager te noemen misschien en moest continue horen uit haar omgeving dat het kindje dan vast niet genoeg voedingsstoffen kreeg. Dat begon al tijdens de zwangerschap, echt schofterig wat mensen uit hun strot krijgen.
. Ze had gewoon niet de kracht om een borst goed leeg te drinken, ja jammer dan. Flessen vond ik dus veel overzichtelijker.
maar ik heb maanden kunnen teren op de melk die ik had gekolfd omdat ze begon met 2 mm om de 2 uur en ik al dikke flessen aftapte 

Al vroeg overproductie (3u na de geboorte 20ml colostrum gekolfd, dit was een voorteken
) , de kraamverzorgster zag dit snel en na 4 dagen al gaan clustervoeden (in een tijdsbestek van 4u maar 1 borst aanbieden, na die 4u een andere borst). Ik kon het direct aan de voedingen en rust zien van mijn zoontje.
En mijn dochtertje viel makkelijk in slaap, dus liet ze mij een drukpunt in de voetjes zien die baby's laat drinken. Ik begon direct met clustervoedingen, gezien mijn vorige ervaring, maar heb mij er toen vanaf laten praten door de kraamverzorgster.. De dag dat zij wegging ben ik weer begonnen en wederom, direct resultaat met een baby die veel rustiger is (want, meer achtermelk) en minder lekkerij na een paar dagen. 
MarcoBorsato schreef:Wij wonen in een vrij ontwikkeld gedeelte van Nederland denk ik, hier komt er altijd warm water uit de kraan of anders waterkokermaar ik heb maanden kunnen teren op de melk die ik had gekolfd omdat ze begon met 2 mm om de 2 uur en ik al dikke flessen aftapte
Maar ook met bv heeft m'n lief toch gewoon een gelijkwaardige rol gehad hoor, ik bedoel, ik voedde zo om de 3 uur 20 minuten, dan blijven er genoeg uren over in een dag om iets te ondernemen met de baby. Ik kolfde ook altijd flink af zodat er voor nood iets in de vriezer zat.
Bij de 2e was de fles wel makkelijk 's nachts zodat ik kon doorslapen. Het was toen een lastige periode waarin ik vooral aan het zorgen was.
Oh well, onderaan de streep zit er gewoon echt niet zoveel verschil in vind ik.
secricible schreef:MarcoBorsato schreef:Wij wonen in een vrij ontwikkeld gedeelte van Nederland denk ik, hier komt er altijd warm water uit de kraan of anders waterkokermaar ik heb maanden kunnen teren op de melk die ik had gekolfd omdat ze begon met 2 mm om de 2 uur en ik al dikke flessen aftapte
Maar ook met bv heeft m'n lief toch gewoon een gelijkwaardige rol gehad hoor, ik bedoel, ik voedde zo om de 3 uur 20 minuten, dan blijven er genoeg uren over in een dag om iets te ondernemen met de baby. Ik kolfde ook altijd flink af zodat er voor nood iets in de vriezer zat.
Bij de 2e was de fles wel makkelijk 's nachts zodat ik kon doorslapen. Het was toen een lastige periode waarin ik vooral aan het zorgen was.
Oh well, onderaan de streep zit er gewoon echt niet zoveel verschil in vind ik.
Thuis ben ik niet bang haha. Maar hen met mijn zoontje al eens vastgestaan in een file van 2 uur, of op vakantie gedoe om warm water te krijgen.
Wat betreft partner heb je ook helemaal gelijk hoor. Meer een gevoelsding
hoe graag ik dat ook niet zou willen hebben, zeker met hele kleintjes nog. Maar gelukkig loopt de bv hier goed dus heb ik de melk altijd bij 
maar bij de jongste ben ik zwanger geworden ondanks BV.
ik geloof dat de smaak ook verandert tijdens een zwangerschap. Net zoals dat ook vaak is de dagen voor een menstruatie. Komt wel goed in elk geval
ik denk dat je altijd je gevoel mag volgen, ongeacht wat je omgeving zegt! Bij mijn vorige wist ik het gewoon op een dag: ik heb het gehad. Zij was er blijkbaar ook klaar voor, want ze heeft het er totaal niet moeilijk mee gehad. Had ik niet verwacht.
schrok me helemaal rot, gelukkig de dans ontsprongen

De oudste heeft gedronken tot bijna 19mnd. Door de zwangerschap was de melk op en mijn tepels enorm gevoelig dus ik heb het afgebouwd tot enkel voor het avond slapen en ben daarna gestopt. Dat vond hij een paar avonden moeilijk en toen was het oké.