Het grote borstvoedingstopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 06:46

Het wel/niet druk maken over een lege fles heeft dan weer niets te maken met de manier van voeden. Dat wordt meestal veroorzaakt door paniekerige mensen in je omgeving (cb bijvoorbeeld).
Er zijn ook mensen die bv geven en de hele tijd in de stress zijn of het wel goed gaat. Een vriendin van mij heeft het hele eerste jaar niemand gezien buitenshuis omdat ze zo obsessief bezig was met voeden dat ze er niets naast kon hebben. Dat was ontzettend treurig en heeft een enorme zwarte wolk over die tijd gehangen voor haar.
Ik denk dat het deels veroorzaakt is door een eerdere late miskraam waardoor ze al (onterrecht natuurlijk) het gevoel had dat ze geen goede moeder was. Tevens was ze zelf onzettend tenger, zelf mager te noemen misschien en moest continue horen uit haar omgeving dat het kindje dan vast niet genoeg voedingsstoffen kreeg. Dat begon al tijdens de zwangerschap, echt schofterig wat mensen uit hun strot krijgen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 08:52

Sizzle schreef:
Het wel/niet druk maken over een lege fles heeft dan weer niets te maken met de manier van voeden. Dat wordt meestal veroorzaakt door paniekerige mensen in je omgeving (cb bijvoorbeeld).
Er zijn ook mensen die bv geven en de hele tijd in de stress zijn of het wel goed gaat. Een vriendin van mij heeft het hele eerste jaar niemand gezien buitenshuis omdat ze zo obsessief bezig was met voeden dat ze er niets naast kon hebben. Dat was ontzettend treurig en heeft een enorme zwarte wolk over die tijd gehangen voor haar.
Ik denk dat het deels veroorzaakt is door een eerdere late miskraam waardoor ze al (onterrecht natuurlijk) het gevoel had dat ze geen goede moeder was. Tevens was ze zelf onzettend tenger, zelf mager te noemen misschien en moest continue horen uit haar omgeving dat het kindje dan vast niet genoeg voedingsstoffen kreeg. Dat begon al tijdens de zwangerschap, echt schofterig wat mensen uit hun strot krijgen.

Oh wat vals! Echt verschrikkelijk inderdaad!

Ik heb stress gehad om de 2e maar dat ging niet om de borst of fles :') . Ze had gewoon niet de kracht om een borst goed leeg te drinken, ja jammer dan. Flessen vond ik dus veel overzichtelijker.

secricible

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-21 08:59

Wat ik al zei in het andere topic: ik vind de borst zo makkelijk voor troost en ritme, en ik zou altijd bang zijn om melkpoeder te vergeten of ergens zonder warm water terecht te komen :+
Fv lijkt me dan wel weer veel fijner om de partner meer een rol te geven, maar dat is ook iets waar je zelf bij bent.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 09:08

Wij wonen in een vrij ontwikkeld gedeelte van Nederland denk ik, hier komt er altijd warm water uit de kraan of anders waterkoker := maar ik heb maanden kunnen teren op de melk die ik had gekolfd omdat ze begon met 2 mm om de 2 uur en ik al dikke flessen aftapte :')

Maar ook met bv heeft m'n lief toch gewoon een gelijkwaardige rol gehad hoor, ik bedoel, ik voedde zo om de 3 uur 20 minuten, dan blijven er genoeg uren over in een dag om iets te ondernemen met de baby. Ik kolfde ook altijd flink af zodat er voor nood iets in de vriezer zat.

Bij de 2e was de fles wel makkelijk 's nachts zodat ik kon doorslapen. Het was toen een lastige periode waarin ik vooral aan het zorgen was.

Oh well, onderaan de streep zit er gewoon echt niet zoveel verschil in vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 09:18

Wat een leuk topic! Hier de eerste 15 maanden gevoed, hij stopte uit zichzelf toen ik 12w zwanger was van nummer 2. Nummer twee is met 10 maanden gestopt, toen ik 11w zwanger was van nummer 3 :+

Hier bij de eerste goede hulp vd kraamzorg gehad, na 3 dagen begon het zeer te doen en toen ze meekeek was het; hij zuigt zijn lip mee naar binnen, en die kun je zo *plop* naar buiten helpen. En weg was de pijn :D Al vroeg overproductie (3u na de geboorte 20ml colostrum gekolfd, dit was een voorteken :P) , de kraamverzorgster zag dit snel en na 4 dagen al gaan clustervoeden (in een tijdsbestek van 4u maar 1 borst aanbieden, na die 4u een andere borst). Ik kon het direct aan de voedingen en rust zien van mijn zoontje.

Bij de tweede een hele fanatieke verpleegster gehad in het ziekenhuis, heerlijk mens :D En mijn dochtertje viel makkelijk in slaap, dus liet ze mij een drukpunt in de voetjes zien die baby's laat drinken. Ik begon direct met clustervoedingen, gezien mijn vorige ervaring, maar heb mij er toen vanaf laten praten door de kraamverzorgster.. De dag dat zij wegging ben ik weer begonnen en wederom, direct resultaat met een baby die veel rustiger is (want, meer achtermelk) en minder lekkerij na een paar dagen.
De uitdaging bij haar was wel haar korte lipriem boven. Hier kwamen we wat laat achter, maar verklaarde wel de hoeveelheid lucht die ze naderhand, al dan niet met melk, opboerde. Maar ze kwam goed aan, dus vooral de eerste drie maanden een keer of drie/vier per voeding loskoppelen, boeren en door laten drinken. En omdat ze gewoon goed aankwam en verder geen belemmeringen liet zien, ook
het advies gekregen het aan te zien en te laten laseren als er moeilijkheden zouden ontstaan. Ze is nu bijna een jaar, het lipriempje zit er nog ;)

Bij nummer 3, als alles goed mag gaan, begin ik direct weer met clustervoeden. Ik hoef er geen 3 voeden, dus mag de boel direct wel geremd worden. Ik heb wel de luxe thuis een bedrijf te hebben, ik kan mooi op verzoek voeden.

De borst als troost heb ik zo min mogelijk gegeven, bij beide profijt van gehad dat ook mijn man ze goed kon troosten als ik ergens heen was.

edit; tekst toegevoegd.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-07-21 09:27, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-21 09:27

MarcoBorsato schreef:
Wij wonen in een vrij ontwikkeld gedeelte van Nederland denk ik, hier komt er altijd warm water uit de kraan of anders waterkoker := maar ik heb maanden kunnen teren op de melk die ik had gekolfd omdat ze begon met 2 mm om de 2 uur en ik al dikke flessen aftapte :')

Maar ook met bv heeft m'n lief toch gewoon een gelijkwaardige rol gehad hoor, ik bedoel, ik voedde zo om de 3 uur 20 minuten, dan blijven er genoeg uren over in een dag om iets te ondernemen met de baby. Ik kolfde ook altijd flink af zodat er voor nood iets in de vriezer zat.

Bij de 2e was de fles wel makkelijk 's nachts zodat ik kon doorslapen. Het was toen een lastige periode waarin ik vooral aan het zorgen was.

Thuis ben ik niet bang haha. Maar hen met mijn zoontje al eens vastgestaan in een file van 2 uur, of op vakantie gedoe om warm water te krijgen.
Wat betreft partner heb je ook helemaal gelijk hoor. Meer een gevoelsding :D

Gamova

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 09:30

secricible schreef:
MarcoBorsato schreef:

Thuis ben ik niet bang haha. Maar hen met mijn zoontje al eens vastgestaan in een file van 2 uur, of op vakantie gedoe om warm water te krijgen.
Wat betreft partner heb je ook helemaal gelijk hoor. Meer een gevoelsding :D

Hier ging er altijd een thermos mee, ook als we maar even weg zouden gaan. En wij hadden op vakantie ook geen moeilijkheden. Nou moet ik zeggen dat er wel wat meer voorbereiden en nadenken bij kwam kijken, tiet heb je altijd bij je en klaar voor gebruik :D

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 09:34

Ja, als je 2 uur in de file staat heb je ook luiers, speen en schone spullen mee neem ik aan? Vergeten kan altijd natuurlijk maar het is mij niet overkomen. Wel eens een lekke fles maar dan hopte ik even een café of winkel binnen.

In geval van nood gaf ik trouwens 'koud' mineraalwater. Maar dat is echt maar 2 keer gebeurd ofzo.

Wat iemand hierboven al zei, het ligt ook echt aan je instelling of iets je stress geeft. Ik ben nu eenmaal een makkelijke moeder, de eerste keer ging bv vanzelf de tweede keer de fles.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 09:54

Van een keer een wat kouder flesje krijgen ze ook niks van hoor zolang ze het drinken :D

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 10:05

Hier is zelfs de trend om flesvoeding gewoon op kamertemperatuur te geven.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 11:12

MarcoBorsato schreef:
Wat iemand hierboven al zei, het ligt ook echt aan je instelling of iets je stress geeft.

Ik ben zelf ook een makkelijke moeder, maar ik denk niet dat de 'instelling' om dat niet te zijn echt een keuze is.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-21 11:19

Je hebt ook gelijk hoor MB. Ik ben redelijk los en makkelijk in veel dingen, maar dit zijn dab weer dingen die me veel stress geven helaas -O- hoe graag ik dat ook niet zou willen hebben, zeker met hele kleintjes nog. Maar gelukkig loopt de bv hier goed dus heb ik de melk altijd bij :D

Overigens nooit geweten dat flesvoeding ook gewoon oplost in koud water.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 12:02

Dat warm maken heeft geen enkele functie behalve dat het lekkerder is, denk ik. Koken deden we ook niet.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 12:30

Het is lekkerder idd en als je echt koud water zou gebruiken kan dat buikkrampen geven. Er zijn genoeg baby’s die een voorkeur hebben, mijn beiden jongens dronken echt echt echt geen koude voeding, zowel BV als KV niet. Liever nog iets te warm, dan iets te koud.

Warm water uit de kraan halen wordt wel sterk afgeraden, ivm bacterievorming in de leidingen. Daarom ook liefst de koude kraan even laten doorspoelen. Kan voor ons geen kwaad, maar de darmen van die kleintjes zijn nog niet ontwikkeld natuurlijk.

En Vwb stress, allicht heeft dat invloed. Maar die kleine hulpeloze hummeltjes roepen gewoon sneller stress op bij hormonale moeders, niet meer dan logisch denk ik. Al ben ik wel heel blij dat het mij niet enorm heeft beïnvloed en dat ik er allemaal wel redelijk nuchter onder kon blijven. Op die paar extreme huildagen na dan, dat ook ik het niet meer trok :=

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 12:33

Hier zowiezo geen water van de kraan gebruikt, denk dat de meerderheid in België dit doet.
Met de speciale melk voor koemelkalleegie, gind dat niet. Die schifte maar met andere melk was dat geen probleem.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 12:41

De waterkwaliteit in Nederland is wel heel hoog he, een van de hoogste van de wereld. Dat scheelt misschien?

Typisch dat die melk er van ging schiften, dat is hier iig geen probleem :)

Ramiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 12:59

oh wat fijn een borstvoedingstopic. Hier inmiddels 21 maanden borstvoeding aan het geven. Krijg daar juist wel regelmatig commentaar op dat ik toch echt eens moet gaan stoppen.

Enorme overproductie gehad in het begin, zeker geen luxeprobleem. Mijn zoontje viel veel te veel af, waardoor we langer in het ziekenhuis moesten blijven. Kreeg al die melk niet verwerkt, last van reflux etc Ook veel verkeerd advies gekregen in het ziekenhuis maar gelukkig een fijne lactatiekundige getroffen, die clustervoeden aanraadde. Toen ging het al stukke beter. Maar ook altijd alles onder de melk, als ik aan het voeden was lekte mijn andere borst gewoon een volledige voeding. Al vrij snel 8 liter melk in de vriezer. Hoewel de kleine niet echt gecharmeerd was van 'oude' melk en we tot mijn grote verdriet veel melk hebben moeten weggooien.

Heb overwogen om te stoppen met de borstvoeding omdat ik graag weer zwanger zou willen worden. Maar toch genoeg gelezen dat de borstvoeding op dit moment de kans op een zwangerschap niet verkleint. Nu van plan borstvoeding te blijven geven totdat mijn zoontje er zelf klaar mee is.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-21 13:01

Zolang je een cyclus hebt heeft bv geen invloed inderdaad.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 13:03

Bij mijn oudste leek dat wel zo te zijn, want een maand na het stoppen met BV was ik zwanger :Y) maar bij de jongste ben ik zwanger geworden ondanks BV.
Zolang je idd cyclus hebt ben je vruchtbaar, echter hoef je nog niet altijd ongesteld te zijn geweest om een cyclus te hebben! Maar ook als je geen volledige BV meer geeft (dus meestal na 6-9 maanden) neemt de beschermende werking van BV af. Oftewel, als je nog niet zwanger wil worden, zijn voorbehoedsmiddelen wel aan te raden :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 13:12

Ramiro succes met zwanger worden!

Je leest vaak dat de melk terugloopt tijdens een zwangerschap, het drinken lastiger wordt,... dan stoppen ze inderdaad vanzelf wel met drinken. Anderen daarentegen drinken rustig verder :D maar dan heb je alsnog 9 maanden om te stoppen mocht je dat willen.

Ramiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 13:20

oh ja hier 6 weken na de keizersnede zelfs met mijn overproductie weer ongesteld. Daarna ook weer netjes regelmatig ongesteld. Zo oneerlijk vond ik het op dat moment, maar mijn cyclus is inderdaad prima op gang.

Misschien een beetje gek maar ik voelde me toch wat schuldig om mijn zoontje de borstvoeding te ontnemen voor een eventuele kans op een tweede. Zou ik inderdaad het fijnste vinden als hij zelf besluit te stoppen met drinken door een nieuwe zwangerschap. Heb de voedingen nu wel afgebouwd, maar hem echt weigeren de borst te geven vind ik nog te lastig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 13:24

Begrijpelijk! :j ik geloof dat de smaak ook verandert tijdens een zwangerschap. Net zoals dat ook vaak is de dagen voor een menstruatie. Komt wel goed in elk geval :) ik denk dat je altijd je gevoel mag volgen, ongeacht wat je omgeving zegt! Bij mijn vorige wist ik het gewoon op een dag: ik heb het gehad. Zij was er blijkbaar ook klaar voor, want ze heeft het er totaal niet moeilijk mee gehad. Had ik niet verwacht.

Hier na de 2de ook na 6 weken weer ongesteld -O- schrok me helemaal rot, gelukkig de dans ontsprongen :')

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 17:41

Ik was beide keren ondanks volop bv na 4 weken weer ongesteld -O-
Zwanger geworden met de bv, ik had dus gewoon een cyclus. Wél een hele late eisprong wat waarschijnlijk door de bv komt. Apps kloppen nooit met de aangegeven eisprong. Als je zwanger wil worden kan het handig zijn eens een paar maanden ovulatietesten te doen.

Tijdens de zwangerschap gewoon volledige voeding maar ontzettend veel last van nursing agitation. Dat was mentaal zo enorm heftig dat ik op zijn tweede verjaardag toch gestopt ben, ondanks mijn voornemen door te gaan tot hij zelf wilde stoppen. Nu drinkt hij gelukkig af en toe weer wat mee als hij daar behoefte aan heeft.

Duc_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 18:09

Hier bij de eerste na 13mnd weer ongesteld. Ik hoop dat het nu weer minstens zo lang uitblijft :D De oudste heeft gedronken tot bijna 19mnd. Door de zwangerschap was de melk op en mijn tepels enorm gevoelig dus ik heb het afgebouwd tot enkel voor het avond slapen en ben daarna gestopt. Dat vond hij een paar avonden moeilijk en toen was het oké.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 18:42

Wat goed Marlinde! Je hoort meestal dat ze de drinkreflex verliezen na een paar maanden, dus dan gewoon ook echt niet meer weten hoe het moet.

Hier bij de eerste na 13 mnd weer ongesteld, na de tweede na 11 mnd, dus ik mag niet echt klagen. Ik hoop deze keer weer geluk te hebben en er voorlopig vanaf te zijn :D