[VOLG] borstvoeding geven zónder zwangerschap, mijn weg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 21:36

Het idee erachter vind ik mooi. Zelf zou ik het niet zo snel doen.

Ik heb 6 maanden lang domperidon geslikt om mijn bv op te krikken. Mijn productie liep (sterk) achteruit op het moment dat mijn dochter besloot dat flessen haar aartsvijand waren. Ze is nu 13 maanden en als ze een fles ziet die bij haar in de buurt komt dan is ze WOEST.

Ik zie er persoonlijk dus heel veel meerwaarde in om flesjes (gekolfde melk) te geven. Het maakt alles zooooooo veel makkelijker als je gewoon een flesje kan geven. En ook daarmee kan je je partner ondersteunen en ontlasten.

Ik wil jullie veel liefde en succes wensen. Zorg voor een goede kolf (kijk even wat er nu wordt aangeraden jn "fulltime kolf groepen", een tijdje terug was de horigen chicture een van de beste, ik weet niet welke het nu is) en veel geduld. Lang leve huil en schaterlach filmpjes.
Maar wat ik vooral wil meegeven: onderschat het belang van het drinken uit een flesje niet.
Mijn dochter besloot met 6 maanden (want tot die tijd ging het gewoon prima) dat ze geen flessen meer wilde en ik rij nu op werkdagen nog steeds 1 keer per dag naar het KDV (gelukkig kan ik sinds/dankzij corona 3 van de 4 dagen thuis werken).
Op mijn kantoor dag moet ze het sinds vorige week zonder bv doen, en dat merk ik meteen aan de nacht :=

zonnebloem18

Re: [VOLG] borstvoeding geven zónder zwangerschap, mijn weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 21:39

xPareltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 21:48

Ik wist ook niet dat het bestond maar erg mooi om te zien dat je hier zo open over bent en die stap wil gaan zetten. Heel veel succes gewenst met dit traject en dan straks samen genieten. Ik herkende je trouwens ergens van en kennelijk hebben wij op dezelfde plek gewerkt. :))
Laatst bijgewerkt door xPareltje op 28-06-21 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 21:50

Mri schreef:

Ik heb 6 maanden lang domperidon geslikt om mijn bv op te krikken. Mijn productie liep (sterk) achteruit op het moment dat mijn dochter besloot dat flessen haar aartsvijand waren. Ze is nu 13 maanden en als ze een fles ziet die bij haar in de buurt komt dan is ze WOEST.

Ik zie er persoonlijk dus heel veel meerwaarde in om flesjes (gekolfde melk) te geven. Het maakt alles zooooooo veel makkelijker als je gewoon een flesje kan geven. En ook daarmee kan je je partner ondersteunen en ontlasten.

Ik wil jullie veel liefde en succes wensen. Zorg voor een goede kolf (kijk even wat er nu wordt aangeraden jn "fulltime kolf groepen", een tijdje terug was de horigen chicture een van de beste, ik weet niet welke het nu is) en veel geduld. Lang leve huil en schaterlach filmpjes.
Maar wat ik vooral wil meegeven: onderschat het belang van het drinken uit een flesje niet.
Mijn dochter besloot met 6 maanden (want tot die tijd ging het gewoon prima) dat ze geen flessen meer wilde en ik rij nu op werkdagen nog steeds 1 keer per dag naar het KDV (gelukkig kan ik sinds/dankzij corona 3 van de 4 dagen thuis werken).
Op mijn kantoor dag moet ze het sinds vorige week zonder bv doen, en dat merk ik meteen aan de nacht :=

Ik ben bij mijn flesweigeraar rond die leeftijd begonnen met melk aanbieden uit een munchkin 360 beker. Was ze eerst ook geen fan van maar ze dronk er wel iets uit waardoor ik iets had om uit te bouwen. Met 18 maanden dronk ze eindelijk genoeg uit de beker zodat ik de bv kon afbouwen. Was er echt wel klaar mee op dat moment :=
En dan had ik de mazzel dat ik met haar thuis zat en ze pas met 14 maanden 2 halve dagen naar de crèche ging zodat ik haar gewoon thuis kon voeden.

De derde ben ik dus al met 3 weken begonnen af en toe een fles aan te bieden. Dat ging me echt niet nog een keer gebeuren :=

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 21:53

Een goede kolf is absoluut de Madela dubbele elektrische kolf maar dan wel de huurkolf want die zijn in aanschaf heel duur. De swing is leuk als je weer gaat werken maar voor het op gang brengen van de borstvoeding is de professionele kolf van Madela tien keer beter. Heb je ook geïnformeerd bij een borstvoedingsorganisatie zoals La Lech Leach of Borstvoeding natuurlijk ?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 21:56

lizy29 schreef:
Mri schreef:

Ik ben bij mijn flesweigeraar rond die leeftijd begonnen met melk aanbieden uit een munchkin 360 beker. Was ze eerst ook geen fan van maar ze dronk er wel iets uit waardoor ik iets had om uit te bouwen. Met 18 maanden dronk ze eindelijk genoeg uit de beker zodat ik de bv kon afbouwen. Was er echt wel klaar mee op dat moment :=
En dan had ik de mazzel dat ik met haar thuis zat en ze pas met 14 maanden 2 halve dagen naar de crèche ging zodat ik haar gewoon thuis kon voeden.

De derde ben ik dus al met 3 weken begonnen af en toe een fles aan te bieden. Dat ging me echt niet nog een keer gebeuren :=

Bekers, praat mij er niet van... het heeft 2 maanden gekost om een beker te vinden waar ze uit wilde drinken (want ook die sloeg ze resoluut uit je handen :x ).
Groente en fruit werden aangelengd met moedermelk.
Na 2 maanden per toeval een beker tegengekomen in de spoelkeuken van de grote zus. Eentje uit een gratis babydump pakket. Ik had er 1, ding was mij heilig!
Dankzij een aantal bakkers is het aantal binnen 2 weken opgehoogd naar 7 bekers. Want ze zijn niet te koop...
En bekers die er op lijken die wel te koop zijn hebben een andere tuit, die moet ze niet.

Inmiddels drinkt ze ook uit een rietjes beker. Maar melk uit een beker? No way.

Ach, we hebben nu onze draai gevonden. Maar het zou zoooooo veel makkelijker zijn als er gewoon een flesje in had gekund (en ik denk dat jij dat zeker kan beamen!)

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 21:59

Ik vind het een leuk idee, absoluut, en ook erg liefdevol van je. Zorgen om de medicatie deel ik niet (verloskundig professional), domperidon gaat vrijwel niet over in de moedermelk en heeft een hoog molecuulgewicht, waardoor de kans op bijwerkingen bij de baby erg erg klein is. Bij een blanco voorgeschiedenis en goede begeleiding zoals jij die krijgt, zie ik ook voor jou geen probleem.
Maar als ik dan kijk naar mijn eigen kinderen, ik had bij beide eerder zelf over- dan onderproductie, ze dronken beiden erg goed, en ik heb eigenlijk nooit behoefte gehad aan een 3e /4e borst. Wel aan een partner die me liefdevol ondersteunde, me ontlastte in de zorg en met name dochterlief lekker bij zich hield en huid op huid met haar lag, terwijl ik kon slapen. En de nachtvoedingen deed ik zelf met liefde, even snel, en dan weer slapen. En ook toen ik weer ging werken ging het allemaal prima, veel melk en matige/slechte flesdrinker (dochter) en een goede drinker (zoon), ook geen behoefte aan 3e/4e borst. En ik durf mezelf wel ervaren te noemen met 2x bijna 2 jaar gevoed :+

DUs nogmaals, ik begrijp jullie redenatie echt goed, maar weet niet of het echt heel veel gaat helpen. Maar sowieso, succes!

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 22:05

Mri schreef:
lizy29 schreef:

Bekers, praat mij er niet van... het heeft 2 maanden gekost om een beker te vinden waar ze uit wilde drinken (want ook die sloeg ze resoluut uit je handen :x ).
Groente en fruit werden aangelengd met moedermelk.
Na 2 maanden per toeval een beker tegengekomen in de spoelkeuken van de grote zus. Eentje uit een gratis babydump pakket. Ik had er 1, ding was mij heilig!
Dankzij een aantal bakkers is het aantal binnen 2 weken opgehoogd naar 7 bekers. Want ze zijn niet te koop...
En bekers die er op lijken die wel te koop zijn hebben een andere tuit, die moet ze niet.

Inmiddels drinkt ze ook uit een rietjes beker. Maar melk uit een beker? No way.

Ach, we hebben nu onze draai gevonden. Maar het zou zoooooo veel makkelijker zijn als er gewoon een flesje in had gekund (en ik denk dat jij dat zeker kan beamen!)

Absoluut. Ik had ook een hele verzameling bekers staan ja. Die 360 was de enige die ze überhaupt in haar mond wilde stoppen. De rest vloog door de keuken :roll:
En nee geen gekolfde melk. Dat hoort alleen maar uit de borst te komen. Maar gewone koemelk dronk ze dan weer wel.

En toen haar broertje geboren werd? Juist ja....ze jatte constant z’n spenen om op te sabbelen voor de leuk |o

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-21 22:06

We willen tzt ook met de fles voeden (zullen de oma's leuk vinden) want als ze naar de opvang moeten is dat toch een stuk praktischer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 22:07

Gefeliciteerd met jullie zwangerschap <3

Het is een mooi idee maar ik vind het persoonlijk niet natuurlijk.
Ik geef zelf ook borstvoeding en kan me niet voorstellen dat mijn baby bij een ander zou drinken. Ook niet als dat mijn partner / haar andere ouder zou zijn. Net zoals ik ook absoluut geen andere baby dan de mijne zou kunnen aanleggen.

Maar ik vind het idee erachter wel mooi!! Dus daarom wil ik jullie veel succes wensen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 22:21

AMCM schreef:
Gefeliciteerd met jullie zwangerschap <3

Het is een mooi idee maar ik vind het persoonlijk niet natuurlijk.
Ik geef zelf ook borstvoeding en kan me niet voorstellen dat mijn baby bij een ander zou drinken. Ook niet als dat mijn partner / haar andere ouder zou zijn. Net zoals ik ook absoluut geen andere baby dan de mijne zou kunnen aanleggen.

Maar ik vind het idee erachter wel mooi!! Dus daarom wil ik jullie veel succes wensen.

Dat is meer een gevoel dan dat het echt raar zou zijn; er zijn best veel landen waarbij de baby’s uit verschillende borsten drinken.
We zijn hier echter verwend met allerlei andere opties buiten de bv. Genoeg landen waar bv de enige optie is.
In NL heb je ook een moedermelk bank waar je gekolfde melk kan krijgen als je zelf niet genoeg hebt.

Zelf had ik er nog nooit van gehoord, bv geven zonder zwangerschap.
Ik ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 22:48

Verootjoo, dat is alleen voor premature kwetsbare babies in het zkg, je kan daar niet zomaar melk krijgen voor je gezonde aterme geboren kind. De rest, mee eens. Bv van alleen de moeder is niet echt de standaard in de meeste culturen.
Ook bij veel andere diersoorten zie je trouwens dat de babies bij meerderen drinken, bij sommige diersoorten gaat de rest van de groep in schijnzwangersvhap om mee te voeden. Vroeger had je zoogsters en minnen die je kind (mee)voedde. Onnatuurlijk wil ik het niet noemen. Vroeger kreeg alleen iedere vrouw kinderen en lacteerde de meeste vrouwen lange tijd waardoor je het niet meer hoefde op te wekken.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 23:18

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 23:33

Ik heb er even over nagedacht voor ik reageer, omdat ik niet impulsief wil reageren.

Ik ben oprecht benieuwd naar waarom je zoiets zou doen. Vooral praktisch lijkt het mij extra gepuzzel in slaapjes, drinkmoment, wie wanneer en hoeveel bij wie en na elkaar kolven om niet leeggedronken borsten te ontzien van borstontsteking of het op peil houden met als bijwerking vermoeidheid.

Wat als het idd niet ontzienend is, dan ben je al 3 a 4 maanden koste wat het kost aan het investeren. Dan lijkt het me heel lastig om als het niet werkt dat toe te geven, dan ga je verder dan misschien goed is ivm hoop van wel.

Ik ben natuurlijk je/ jullie niet en hoop van harte dat het brengt zoals gehoopt :-) Maar nog wel erg benieuwd naar de beweegredenen voor de moeite ervoor tov mogelijke nadelen.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 23:44

TS wanneer ben je van plan dan om daarmee te starten? Vanaf het eerste moment?

Dan moet je vrouw ook gaan kolven vrees ik, want met een goeie stuwing drinkt je baby het anders niet weg en 'leeg' en moet je baby echt wel elke 3 uur drinken anders heb je geheid een fikse borstontsteking in de eerste week. Laat je echt goed begeleiden door een lk want hoe meer je vrouw weer gaat kolven hoe meer ze gaat aanmaken. Dus ben benieuwd hoe jullie dat plan voor je zien voor de eerste week.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 03:19

Ik vind het erg dubbel.

Ken ook lesbische stellen met kinderen en vraag me ook weleens af hoe het voor "de andere" moeder voelt, maar dat is niet uit te leggen.
Ze zijn allemaal gek op hun kinderen en het voelt ook als hun kinderen. Er wordt thuis nergens gesproken over de echte moeder en 2e moeder bijv.

Ik ken zowel stellen die bewust kiezen voor 2x dezelfde moeder als drager, zodat ze volle zusjes hebben en een ander stel die beiden een keer zwanger wilde zijn.

Vanuit gevoel snap ik wel dat je zoiets zou willen doen. Maar ik denk dat ik het zelf anders zou aanpakken.

Als ik eerlijk ben, heeft een man ook niet altijd gelijk zoveel band met een baby. Ja, ze weten dat het hun zaadje is, maar ze hebben het ook niet gedragen, geven het ook geen borstvoeding en gaan dat ook nooit ervaren. Ze zien misschien iets van herkenning en kunnen bijdrage voor vrouw en baby, maar dat is wel een beetje waar het voor de partner eindigt.

Mijn man hielp echt wel en was gek op onze zoon meteen, maar het moet anders zijn. dat kan haast niet anders, maar is ook gewoon prima. Opvoeding en een band opbouwen doe je later ook.
Mijn man is zelf door een niet biologische vader opgevoed en dat voelde ook 100% als echte eigen pa, dus bloed zegt niet altijd wat.

De een zegt dit, de ander dat. Omdat wij ons eerste kindje zijn verloren moest ik medicijnen gebruiken die je niet tijdens de zwangerschap moet slikken normaal, maar anders had onze zoon het misschien ook niet overleefd. Ik heb wel een vreselijke zwangerschap gehad. Misschien sta ik er daardoor wel anders in en vind een gezond, levend kind het allerbelangrijkste.
Er goed voor zorgen en veel liefde geven komt niet uit de BV.

Dat heb ik wel gedaan, maar slechts 3 maanden. Onze zoon had er last van, ik moest bij voeden en niemand zei me te kolven, dus de bv stopte. Ook prima. Zoonlief is 24, kan goed leren, is sportief, knap etc.
Overigens snap ik ook echt niet hoe het fijn kan zijn om samen of om de beurt te voeden. Je hebt alleen een schema of biedt aan naar vraag. Dan moet je dus eigenlijk allebei altijd beschikbaar zijn of echt consequent om de beurt.

Qua melk; toen mijn moeder voor mij in het zkh lag langere tijd, lag daar een dame die teveel had en ook baby's van anderen gaf die wel BV problemen hadden.

Naast dit, zijn het gewoon heftige medicijnen die je gaat nemen. Ik heb zware medicijnen en de bijwerkingen zijn gewoon klote, Soms helemaal voor mijn man die dan machteloos staat.
Maar in jouw geval is je vrouw zwanger en als jij mood swings krijgt of erger, is dat voor haar ook behoorlijk zwaar, vooral tijdens ene zwangerschap.

Ja, het is mooi dat het kan, maar voor mij is dat meer voor noodgevallen of echte medische indicatie en dat is dit niet. Grenzen worden verlegd en er lijkt geen einde meer straks wat moet kunnen en welke risico's je daar voor mag nemen.
Ik snap daarom oprecht niet waarom samen een mooi, hopelijk gezond kind, krijgen al niet voldoende is? Vooral omdat je dit misschien over een tijd ook al allemaal zelf gaat meemaken.

En natuurlijk heb je artsen, maar die experimenteren ook weleens te graag. Willen open staan voor dit soort dingen en vinden het vast reuze interessant.
Maar ik snap niet waarom reacties van Bokt, waaronder ook serieuze medisch onderbouwde reactie weggewuifd worden.

En ergens kon je dit verwachten. Bij de adoptie merries die gespoten worden om een pleeg veulen op te vangen en te voeden, heb je ook tegenstanders die dat te heftig vinden soms. Ondanks dat je dan soms een leven van een veulen redt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 07:28

secricible schreef:
Verootjoo, dat is alleen voor premature kwetsbare babies in het zkg, je kan daar niet zomaar melk krijgen voor je gezonde aterme geboren kind. De rest, mee eens. Bv van alleen de moeder is niet echt de standaard in de meeste culturen.
Ook bij veel andere diersoorten zie je trouwens dat de babies bij meerderen drinken, bij sommige diersoorten gaat de rest van de groep in schijnzwangersvhap om mee te voeden. Vroeger had je zoogsters en minnen die je kind (mee)voedde. Onnatuurlijk wil ik het niet noemen. Vroeger kreeg alleen iedere vrouw kinderen en lacteerde de meeste vrouwen lange tijd waardoor je het niet meer hoefde op te wekken.

Ja klopt, die van t amc is alleen voor prematuren.
Maar er zijn ook heuse FB groepen waar je donormelk kan krijgen.
Dat heb ik zelf ook niet gedaan hoor, maar meer om aan te geven dat het niet erg is als baby’s melk drinken van een andere moeder.

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 07:36

Super Interessant! Ik kende dit niet, heb alleen wel eens van relacteren gehoord maar volgens mij komt het dan natuurlijker op gang.

Ik heb zelf nu een kindje van 4 maanden en afgelopen weekend een bruiloft met een andere baby gefotografeerd. Als zij huilde dachten mijn borsten ook hey! We kunnen wat doen :')

Het is best een proces voor jou, ik hoop dat het gaat lukken! Ik ga in elk geval volgen. Het is echt wel heel fijn om borstvoeding te geven, maar ik heb ook een aantal keer tegen mijn man gezegd volgende keer mag jij de mama zijn :')

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 07:41

Mannen kunnen ook melk produceren, staat bij dat dat gebeurd wanneer hun hormoonhuishouding verstoord is maar als ik het goed begrepen heb gebeurt dat bij vrouwen die deze procedure volgen ook door de hormoonhuishouding te verstoren

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 08:17

Bienotje schreef:
Ik heb er even over nagedacht voor ik reageer, omdat ik niet impulsief wil reageren.

Ik ben oprecht benieuwd naar waarom je zoiets zou doen. Vooral praktisch lijkt het mij extra gepuzzel in slaapjes, drinkmoment, wie wanneer en hoeveel bij wie en na elkaar kolven om niet leeggedronken borsten te ontzien van borstontsteking of het op peil houden met als bijwerking vermoeidheid.

Wat als het idd niet ontzienend is, dan ben je al 3 a 4 maanden koste wat het kost aan het investeren. Dan lijkt het me heel lastig om als het niet werkt dat toe te geven, dan ga je verder dan misschien goed is ivm hoop van wel.

Ik ben natuurlijk je/ jullie niet en hoop van harte dat het brengt zoals gehoopt :-) Maar nog wel erg benieuwd naar de beweegredenen voor de moeite ervoor tov mogelijke nadelen.

Dit is wel verwoord hoe ik er ongeveer over denk. Ik heb mijn tweeling 21 maanden gevoed en mijn jongste is nu 5,5 maand en hoewel ik heel vaak denk dat een nachtje doorslapen zooo fijn zou zijn weet ik ook dat dat killing is voor mijn productie en wellicht borstontsteking kan veroorzaken. Ik had een borstontsteking in mijn kraamweek en dat wens ik echt niemand toe.

Maar ik hoop natuurlijk het beste voor jullie en lees graag mee hoe het jullie verder vergaat! Heel veel geluk samen!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 08:30

verootjoo schreef:
secricible schreef:

Ja klopt, die van t amc is alleen voor prematuren.
Maar er zijn ook heuse FB groepen waar je donormelk kan krijgen.
Dat heb ik zelf ook niet gedaan hoor, maar meer om aan te geven dat het niet erg is als baby’s melk drinken van een andere moeder.

Oh zo bedoel je. Ja dat weet ik idd. Ik heb zelf ook enkele keren wat melk gedoneerd aan moeders in de buurt. Zelf zou ik daar niet snel aan beginnen, melk kan ook ziektes overdragen aan je kind als de donerende moeder ziektes draagt. Dat is het mij niet waard tov Kunstvoeding.
De melk uit de moedermelkbank is gecheckt en vrij van ziektes.

Wat dat betreft werkt melk niet veel anders dan bloed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 08:38

Wat een gedoe :(:)
Mocht je ooit zelf zwanger worden kan je daarna toch borstvoeding geven?
Niks mis met een fles kunstmelk of afgekolfde melk van je vrouw toch

Gamova

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 08:45

Ik vind het dapper van je! Bij mijn dochter heb ik borstvoeding gegeven en ik moet zeggen dat het hier allemaal helemaal niet liep zoals ik had gehoopt. Dat maakt dat ik ontzettend twijfel over borstvoeding bij haar aankomende broertje. Ik werd zo ontzettend onzeker van de constante pijn, of ze wel genoeg dronk en uiteindelijk kreeg ik borstontsteking en een teruglopende productie in de ontstoken borst. We hebben het nog een tijdje volgehouden op één borst en met kolven maar wat een opluchting was het toen we op fv over waren! Mijn dochter zat in een heerlijk ritme, was super tevreden en ik kon veel meer genieten.
Als het goed gaat is borstvoeding geweldig maar ik zou het echt niet aandurven als ik niet de enige optie was.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 09:07

In heel dit verhaal zie ik heel veel reacties vanuit het standpunt van de moeder, maar ik mis ik 1 vraag: wat is het voordeel van dit systeem voor de baby ?
Maw. als je de baby blootstelt aan een mimiem risico dat er toch iets van de medicatie in de melk terechtkomt, dan zou daar toch ergens een groot voordeel voor de baby tegeover moeten staan?
Als dat voordeel er niet is dan zou ik in het belang van het kind voorrang geven aan de baby en de melk gebruiken die er op natuurlijke wijze beschikbaar is.
Laatst bijgewerkt door Sclimpre op 29-06-21 09:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 09:08

Wat knap dat je hierover een topic opent..( wetende dat er veel( niet altijd positieve) reacties op zullen komen...

Ik zou er zelf nooit voor kiezen, maar als dit voor jullie goed voelt zeker doen! Qua medicatie zou ik me ook niet zo druk maken, zoals eerder al gezegd gaat domperidon maar heel gering over in moedermelk en voor jezelf neem je een zeer bewuste keuze( wetende wat het risico is)...

Waar jullie vast wel over nagedacht hebben maar wat in praktijk denk ik echt wel goed management vraagt...is het het op gang houden / voorkomen van problemen bij twee lactaties...( als jij een keer een nachtvoeding overneemt..kan de ander niet direct doorslapen bijvoorbeeld... want die krijgt dan enorm stuwing dus zal moeten kolven...zullen de ervaringsdeskundigen jullie zeker bij ondersteunen...maar ben serieus echt benieuwd( persoonlijk voor mij ook werkgerelateerd) hoe dat in praktijk verloopt zonder dat er bij 1 vd 2 of beiden teruglopende productie is , ontstekingen ontstaan of frustratie omdat het zoveel geregel vraagt...
Buiten dat als jullie dat goed kunnen managen het me erg makkelijk lijkt om beiden een baby te kunnen troosten, mee te kunnen nemen zonder na te hoeven denken over voeding enz..

Ga het topic volgen...erg leuk dat je ons hierbij betrekt!