Als je kind gepest wordt, wat kun je er aan doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ZEJA

Re: Als je kind gepest wordt, wat kun je er aan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 08:46

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 08:47

Kukkie schreef:
Anti-pestcoordinator ter verantwoordingvroepen en het anti-pestprotocol raadplegen. Elke school in NL heeft dat. En de inhoud is overal min of meer hetzelfde. Wettelijk verplicht. Weigert school te handelen naar dit protocol of zelfs maar verantwoordelijkheid te nemen, dan kun je de politie daarvoor inschakelen. Elk kind heeft recht op een veilige (leer)omgeving. Punt.

Het klinkt allemaal mooi op papier maar als school is het ook niet altijd zo gemakkelijk om pesten op te lossen en ja, dan lijkt het voor de ouders of de school niets doet.

Soms zijn kinderen ontzettend goed in verstoppen van pesten. Als het dan bijv. gebeurt op de speelplaats (van een grote school) en je bent zelf niet buiten dan is het bijv. moeilijk te spotten, en als je een groot team hebt weten bijv niet alle leerkrachten dat het systematisch is, zeker als het van die kleine achterbakse of geniepige dingen zijn. Heb ik het even niet over fysiek geweld. Zeker als je het kind niet kent en je hebt te maken met een woede uitbarsting van het gepeste kind.

Soms heb je ook kinderen die alles pesten vinden (niet dat ik nu zeg dat dit het neefje is) en waar je elke dag een dagtaak aan hebt om te gaan zitten met een gesprek over 'hij keek raar naar mij, en ik weet zeker dat zij over mij aan het roddelen zijn, en zij willen niet met mij spelen of zij lopen mij de hele tijd achterna', terwijl dat dit vaak helemaal niet het geval is en dan inderdaad sociale awkwardness is van het kind dat er zo graag bij wilt horen maar er niet in past. En helaas, soms gebeurd het dat kinderen niet met bepaalde kinderen willen spelen. Moeten wij als leerkracht ze dan dwingen? Uiteraard doen we er alles aan om cooperative spelletjes te doen, activiteiten die inclusiviteit bevorderd, groepswerken waarbij de leerkracht beslist wie er samen werkt, zodat hij/zij er niet buiten valt. Wat je dan krijgt is klagende ouders van de kinderen die constant beschuldigd worden van gedrag wat niet waar is. (Bijv de kinderen lopen in dezelde richting, wil niet zeggen dat ze het kind aan't stalken zijn).

Vaak sijpelt dat ook door buiten school om. Met naar huis lopen, tijdens de sportclub of online is natuurlijk een heel groot platform. Hoevaak ik wel niet dingen moest proberen op te lossen wat op Instagram, FB, Roblox of Fortnite of Minecraft was gezegd, gedaan of gebeurd. Hoe moet de leerkracht dit oplossen? Behalve elke keer weer herinneringen over 'veilig internet' en 'cyber pesten week'. Dit gebeurd dan vaak in de avonduren.. niet tijdens schooltijd.

Je gaat in gesprek met de ouders van het gepeste kind, van de pesters. Je hebt gesprekken met de kinderen. Je zoekt naar oplossingen, soms zet je schema's op zodat als pietje op de speelplaats is, dan is jantje in de bieb en andersom. Soms blijven ze na, heb je 'straf', gesprek met management + ouders/kind.

Maar, sorry, heel vaak is de ouder van het pestende kind er echt niet van onder de indruk, of zijn ze best wel overtuigd dat hun jantje dat nooit zou doen. En die laat het kind dan maar doen en laten waar hij/zij lekker zin in heeft. En als leerkracht, wat kun je dan nog doen? Soms een schorsing, maar dat zijn dan ook vaak de kinderen die dat ook niet interesseert.

Dus, ja een pest protocol enzo klinkt allemaal super effectief op papier, maar het is echt niet zo makkelijk opgelost en ja, school heeft een verantwoordelijkheid.. maar niet de enige verantwoordelijkheid.

In het geval van het neefje van TS: heeft hij deze woede uitbarstingen ook waar de pesters bij zijn? Want dat is natuurlijk wel een hele toffe reactie voor hen wat zij uitlokken. Dus dat is iets voor hem om begeleiding mee te krijgen. Hoe neutraler hij gaat worden en hoe meer hij dingen van zich kan laten afglijden, hoe 'saaier' het normaal gesproken word voor de pesters.
Ook weet ik niet hoe groot de school is, maar als je op een schoolplein loopt tijdens de pauze als leerkracht en je ziet een kind ontploffen en dingen kapot maken oid, dan kan ik me voorstellen dat de eerste reactie is dat hij toegesproken word ipv de pesters, zeker als de pesters geniepig zijn en heel subtiel. En dat is wederom een ''leuk moment'' voor de pesters. Dus ik denk zeker dat hier wellicht wat winst te behalen is.

Mocht het zo zijn dat leerkrachten niet weten van zijn pesten/woede uitbarstingen om er mee te dealen zou dat een gesprek zijn dat ik zou aangaan met de school/woning begeleiding. Dat ze een A4 documentje maken met zijn foto erop, wie zijn main pesters zijn en wat deze doen, wat hij doet als zij over de schreef gaan, zodat de school hem en zijn signalen kan beginnen te herkennen wanneer er iets mis is en dan het gesprek met hem kan aangaan wanneer hij rustig is en hopelijk tot oplossingen kan gaan komen.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 08:54

Ik ben zelf vrijwel nooit gepest, op 1 keer na. Mijn moeder van 1,57 heeft dat heel snel opgelost. Ze zag het, loopt naar die knul, geeft hem een gigantische draai om zijn oren, en zegt, als je ooit nog eens het lef hebt, kom je er minder goed vanaf. Ga je ouders maar halen, hebben we daar even een stevig gesprek mee. Nooit geen last meer gehad, ouders nooit gezien. Dit was wel ruim 50 jaar geleden. De zwakkeren zijn degenen die gepest worden, makkelijk doelwit. De pesters pakken niet iemand die sterk in zijn schoenen staat. Ik heb geen kinderen, nooit gewild, maar als het me overkwam met mijn kind, greep ik die pesters toch echt even. En stond met echtgenoot ook wel even bij de ouders op de stoep. Tegenwoordig moet alles met een gesprekje opgelost worden, wat het met pesten echt niet beter maakt. De pester wordt op het matje geroepen, zal hem een zorg zijn, voel je niets van, en reageert het weer af op het slachtoffer. Pesters moeten het lef gewoon niet hebben.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 08:59

Leerkrachten zijn zelf ook niet allemaal leuk en lief helaas. Ik heb meermaals meegemaakt dat leerkrachten leuk meelachten met de pesters of kinderen voor gek zette in de klas.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 09:01

Ja alleen werkt dat tegenwoordig niet meer zo. Ouders houden hun Han boven hoofd van de pester. Doet mijn kind niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 09:06

Het is juist heel vaak niet zo dat pesters het hand boven het hoofd gehouden worden. De pesters bij mij in de klas kwamen voor een deel uit disfunctionerende gezinnen waar geweld thuis ook geen vreemd woord was.
Een van de jongens was zelfs al op de basisschool ook geweldadig tegen zijn eigen moeder.

Pesten uit verwend en laf gedrag is redelijk het hoofd te bieden, geweldadig pesten is veel ingewikkelder.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 09:09

Ik gun ieder kind zijn eigen “hoofdmeester Jan”. Mijn zoon werd op de basisschool gepest. Het petst protocol werd nageleefd. Ik sprak regelmatig met het schoolhoofd, Jan. “Misschien moet zoon maar eens dezelfde taal als de pesters gaan spreken. De taal van de vuisten” zei ik half wanhopig op een gegeven moment. Jan keek mij aan. “Dat mag ik uiteraard nooit adviseren,……”.
Op een dag werd er gevochten op het schoolplein. Meester Jan werd geroepen en kwam op een holletje aan. Toen hij zag wie er klappen aan het uitdelen was, had hij geen haast meer.
Hij nam mijn zoon mee, met een boos gezicht. :D Zette hem in de directie kamer met een glaasje water. Na een kwartiertje bijkomen mocht zoon weer gaan.
Hij is nooit meer geslagen door die knul.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 09:13

Mijn dochter werd aan het begin van de middelbare school ook gepest. Gelukkig vertelde ze me dat vrij snel en ik heb toen direct contact opgenomen met de ouders van die jongen. Ze schrokken enorm van zijn gedrag, vooral omdat hij op de basisschool zelf gepest werd, maar waardeerden het enorm dat ik ze had ingelicht. Volgende schooldag heeft hij netjes zijn excuses aangeboden aan mijn dochter en heeft hij nooit meer iemand gepest. Vaak zijn de ouders helemaal niet op de hoogte van het gedrag van hun kinderen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 10:34

Ergens vind ik het wel redelijk bizar dat hier zo vaak geweld met geweld wordt opgelost. Zeker geweld vanuit de ouders.
Wat leer je die kinderen dan...

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 10:55

Ik ben op het VMBO gigantisch gepest, en achteraf weet ik nog steeds niet waarom. Ik weet achteraf wel, dat als ik een keer een grote bek terug had gegeven, het wellicht minder werd. Ik negeerde het, maar toonde wel verdriet (hoofd afwenden, als mijn zin onderbroken werd niet afmaken etc.) Dat maakte dat ik een makkelijk doelwit werd en anderen niet gepest werden, wellicht dat ik dat ook wel op me heb genomen omdat ik niet wilde dat een ander doormaakte, wat ik doormaakte.

Deze meiden hadden een rotsituatie thuis, droegen merk kleding omdat ze bang waren er niet bij te horen. Ik droeg van alles, meestal niet eens dure kleding en misschien waren ze wel jaloers omdat zij dat zelf niet durfden. Een keer heb ik een compliment gekregen van zo'n meid, over wat ik aan had. Ik heb die blouse nooit meer aangehad omdat ik niet kon geloven dat ze het meende. Hij hangt nog steeds in de kast thuis.

Als ik achteraf zie hoe die meiden opgegroeid zijn en hoe zij nu wonen, snap ik wel dat ze zich onzeker voelden en dat op een ander gingen uitten. Bittersweet, maar ik ben 100 keer beter terecht gekomen. Het steekt me nog iedere dag en ik merk 10 jaar later nog de gevolgen. Mijn moeder gaf zelfs anti pest trainingen, heeft niet mogen baten omdat ik zelf mijn bek niet open durfde te trekken. Dan kan je nog zo ''recht op staan alsof er een touwtje van je kruin naar het plafond gaat'', dat heeft dan geen zin...

Had een ander maar een keer wat durven zeggen, denk ik dan.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 11:24

Divers schreef:
Ik ben op het VMBO gigantisch gepest, en achteraf weet ik nog steeds niet waarom.

:(:)
.... maar meis toch, je schrijft dat die meiden onzeker waren. ;)
Accoord, je kunt als mens op 100 manieren omgaan met je eigen onzekerheid - en een nare variant is 'jezelf verheffen ten koste van een ander'.
Pesten is een groepsprobleem en gaat (onder andere) over macht. (En onmacht - die meiden waren onzeker, er zijn pesters 'die niet beter weten', ik ken een agressiveling die razend was op zijn ouders omdat hij wel dure cadeaus kreeg maar geen aandacht, etc etc etc.)
Citaat:
Ik weet achteraf wel, dat als ik een keer een grote bek terug had gegeven, het wellicht minder werd.

Dat is een optie.
'Het experiment geeft de doorslag', maar je "moet" het aan het begin van het proces doen.
Daarmee 'zeg' je dat je niet beschikbaar bent voor 'ik druk mij op door jou in de modder te plempen'.
Citaat:
Ik negeerde het, maar toonde wel verdriet (hoofd afwenden, als mijn zin onderbroken werd niet afmaken etc.) Dat maakte dat ik een makkelijk doelwit werd
Er zijn hotemototen die zweren bij negeren, maar dat MOET dan ook inclusief 'gedrag en emoties' zijn. Idealiter : je haalt misschien miniem je schouders op, en je gaat iets leuks doen. Misschien zelfs zonder je om te draaien.
Dan 'zeg' je, dat hun gedoe geen indruk maakt. (Dat is een vorm van macht hebben / nemen mbt jezelf.)
Citaat:
(...) ik werd een makkelijk doelwit en anderen niet gepest werden, wellicht dat ik dat ook wel op me heb genomen omdat ik niet wilde dat een ander doormaakte, wat ik doormaakte.
Dat is lief, maar wel heel erg zwaar.
Citaat:
Als ik achteraf zie hoe die meiden opgegroeid zijn en hoe zij nu wonen, snap ik wel dat ze zich onzeker voelden en dat op een ander gingen uitten. Bittersweet, maar ik ben 100 keer beter terecht gekomen.

+:)+ +:)+ +:)+
Zo is het toevallig ook nog eens een keer!!! :):)
Citaat:
Het steekt me nog iedere dag en ik merk 10 jaar later nog de gevolgen.

Rot hoor!
(Ik meldde mij ooit bij een psycholoog en die begon meteen over 'dat ik weerbaar moest worden' - macht is vaak een moeilijk onderwerp. Ik heb benen gemaakt.)
Citaat:
Mijn moeder gaf zelfs anti pest trainingen, heeft niet mogen baten omdat ik zelf mijn bek niet open durfde te trekken. Dan kan je nog zo ''recht op staan alsof er een touwtje van je kruin naar het plafond gaat'', dat heeft dan geen zin...

Pijnlijk hoor, tussen jullie!
Oude regel uit de geneeskunst: niet je eigen familie behandelen! (Dingen zijn te dichtenbij, er lopen te snel zaken door elkaar, etc.)

Je noemt een oefening die op zich zin heeft, maar graag eerst 'het hele plaatje snappen'.
Citaat:
Had een ander maar een keer wat durven zeggen, denk ik dan.

Isolatie is een wezenlijk onderdeel van pesten. Wie het opneemt tegen de pestkop of voor degenen die de klappen krijgen wordt tenminste uitgedaagd. Zoniet gewoon aangevallen, gepest, etc.
In het werk van Bob van der Meer heeft 'de zwijgende meerderheid' ook een rol. Gesteld dat die paal en perk stellen gaat het al snel veel beter.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 12:00

Op de basisschool heel erg gepest. Niet fysiek, maar wel mentaal. Van groep 3 tot groep 6/7. Daarna gingen de pesters naar andere scholen, maar gingen er nog wat andere mensen door.. ik durfde het tegen niemand te zeggen, tot ik voor de 10000e keer niet naar school wilde met buikpijn. Toen belde m’n moeder de huisarts en daar kwam het verhaal er uit. Na een paar jaar dag in en dag uit pesten.. ze lieten me dingen doen die niet mochten op het schoolplein, lieten me heel erg dom voelen, dwongen me om met hun mee te fietsen (hele andere kant op dan ik woonde)..

Toen het bekend werd deed mijn groep 6 docent er niks mee. M’n moeder is naar de directie geweest en die deed er ook niet veel mee. Pas in groep 7 greep m’n docent echt in. Zelf groepjes maken mocht niet van haar, tafeltjes werden door haar ingedeeld en als ze pleinwacht had lette ze heel goed op.

Helaas was dat ook het enige van de school, directie deed er niet veel mee..

Nu ik dit schrijf zit ik weer te janken, alle wanhoop, verdiet, eenzaamheid. Ik heb er dagelijks nog steeds last van. Bang dat mensen boos op me zijn, over mij roddelen, ik wil iedereen blij maken.

En de pesters? 1 daarvan is volgens mij best jaloers dat ik het aardig heb geschopt qua studie, baan en sociaal/sport leven..

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 12:07

Als ik de openings post lees dat het kind regelmatig met blauwe plekken thuis komt dan zou ik als ouder zijnde al lang op hoge poten naar school gegaan zijn om verhaal te halen en zo ook bij de daders en hun ouders! Dat laat je toch niet zo door gaan!! Een flink pak op hun sodemieter kunnen ze krijgen van me!!
Of dat nu pedagogisch verantwoord is of niet!

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 12:17

Precies, dat laat je toch niet gebeuren

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-21 12:26

De reden van pesten kom je soms niet achter. Ik weet het bij mij ook niet, hoewel het het meest op intelligenter zijn dan de rest lijkt, in combinatie met goed in sport. Maar je vergeet dingen nooit meer. Zoals in 1985, 1986 en 1987. In deze winters kon er geschaatst worden en in 85 en 86 werden er wedstrijden op school uitgeschreven. Ik zat op een klein schooltje, en wist die wedstrijden te winnen. Toen er in 87 weer ijs lag hebben ouders (ja ouders) geklaagd dat er geen wedstrijden mochten komen, want het was van te voren al bekend wie er zou winnen. Dus werd er een toertocht uitgeschreven met een prijs voor degene die de meeste kilometers maakte. Ik heb lekker alleen geschaatst en bij de bekendmaking van de meeste kilometers in de grote zaal werd ik uitgejoeld. Wederom de beste, maar wederom mocht je er niet van genieten.
Ik ben er in die zin overheen gekomen dat ik het nog altijd herinner, er best nog treurig van kan worden als ik er over praat, maar ik heb ook geleerd dat als ik iets wil, ik er voor ga. Mensen mogen 100 keer zeggen dat ik iets niet kan, dan motiveert het mij om het juist wel te doen. Wel zal ik niet alle plannen met mensen delen. Er zijn soms dingen die ik niet vertel en pas achteraf op fb schrijf. En als ik ergens in het geheim me opgeef voor een wedstrijd ofzo, dan interesseert mij de uitkomst niet, want ik betaal ook gewoon inschrijfgeld. Maar ik maak het niet wereldkundig omdat er anders mensen zijn die juist de uitslagen opzoeken.

Alleen, hoe help je hier een ander mee?

Het terugslaan is ook zoiets, ik mocht dat van mijn vader doen. Mijn vader heeft vroeger wel eens een pijl en boog van een pestkop gebroken. Had ie gedonder met die ouders, en toen ik dus een keer zo'n blaaspijp voor pijltjes van een pestkop brak stonden die ouders weer te janken. Niet dat mijn pa zich daar wat van aantrok hoor. Maar terugslaan helpt niet altijd. En bovendien heb ik een keer op school de schuld gekregen van iets wat ik niet gedaan had omdat ze me ooit een keer hadden zien terugslaan en ik toen helemaal niets gedaan had.

Het is dus erg lastig.

Waar ik nu wel kracht uit haal, maar daar kan ik mijn neefje niet helpen is elke 3 maanden een fb groep weer gebruiken van de lagere school om weer wat namen en toenamen te benoemen die mij gepest hebben. Nooit is er enig excuus gekomen, zelfs niet van die juf (Marja) die notabene later dominee geworden is. Dus in het geloof vind je ook minkukels. Maar het geeft mij voldoening om gewoon openbaar de namen nog een keer op te noemen en wat ze mij aangedaan hebben. Het zijn altijd berichten waarop niemand reageert (durven ze vast niet), maar ik kan wel zien dat ze gelezen worden.

Wat mij ook erg goed gedaan heeft is een aantal jaren terug naar een reünie gaan en daar alleen maar te vertellen dat ik aan de universiteit gestudeerd heb, en dat het heel wat meer is als die hbo opleidingen die veel pestende klasgenoten afgerond hebben. Ik heb een geweldige dag gehad en eigenlijk niemand gesproken, maar mij vergeten ze niet meer. :D

Maar ook hier help je een kind niet mee. Ik heb het op mijn manier verwerkt en ben zeker harder geworden. Ook weet ik al wat ik ga doen als 1 meester die niet ingreep overlijdt: ik hang de vlag uit en ga mogelijk een rouwadvertentie plaatsen met mijn kant van zijn leven. Tenzij hij bij leven mij nog eens excuses aanbiedt. Het zit dus bij mij zeker nog erg diep. En dit wil ik graag voorkomen bij mijn neefje.

Ik heb in ieder geval voor mijn neefje via email het aangegeven bij de woongroep wat hij mij verteld heeft. Ik hoop dat het opgepakt wordt. Het is daar wel een beetje bekend.
Ik had vroeger ook geen dingen waar ik trots op kon zijn, behalve dat ik altijd verzorgponies had en klasgenoten ze niet konden vinden. Ik heb van mijn 12e tot mijn 26ste bij 1 persoon gelopen. Die man fokte grotere ponies toen ik groeide. Dat was mijn steun. Maar ja, mijn neefje heeft niet echt interesse in paarden.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 12:30

Ik lees bij jou vooral bitterheid en weinig verwerking, Germie... Echt naar voor je. En super dat je zo voor je neefje opkomt. Ik vind het echt vreselijk dat er docenten zijn die niks doen aan pesten. Ik had er zelf ook zoeen. En zoveel ouders die ook maar gewoon meepesten...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 12:36

Popstra schreef:
Als ik de openings post lees dat het kind regelmatig met blauwe plekken thuis komt dan zou ik als ouder zijnde al lang op hoge poten naar school gegaan zijn om verhaal te halen en zo ook bij de daders en hun ouders! Dat laat je toch niet zo door gaan!! Een flink pak op hun sodemieter kunnen ze krijgen van me!!

Echter heeft dit kind dus geen ouders om op terug te vallen. De woongroep moet dit doen en die zal waarschijnlijk minder snel verantwoording tonen als je pech hebt dan je ouders als je uit een gezonde situatie komt.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 12:40

Ik was ook altijd de banketstaaf. Op basisschool werd ik met regelmaat tegen mijn schenen geschopt.

Er werd niks tegen de pesters ondernomen. Ik had ook niks met die meester die gaf mij ook alleen maar op mijn kop en dwong me als linkshandige met rechts te leren schrijven. Mijn moeder is ook linkshandig dus toen ze daar achter kwam werd ze witheet, ik heb haar nooit meer zo boos gezien.

De druppel voor een andere school kwam toen ik op de glijbaan omhoog klom netjes via de trap en er een jongetje pal op het glijstuk boven aan de boel blokkeerde. En mij na meerdere malen vragen of hij aan de kant wou gaan een schop tegen mijn hoofd gaf waardoor ik naar achteren vloog en de trap af rolde.

Ik belande op de grond en daarna werd het zwart. Ik heb nooit excuses van de jongen gehad.

Op de middelbare school zat ik in de eerste plaats ook niet op mijn plek. En een paar huppeltrutjes dachten mij tijdens het omkleden na gym wel even te kunnen treiteren toen ik barstende koppijn had.

Ja dat moet je dus niet doen als ik pijn heb. Ik pakte een van de twee bij haar schouders en zei dat als ze nu niet op hield ik echt los zou gaan.

Uiteraard begon ze te gillen en heeft er van gemaakt dat ik haar bij haar keel had gepakt.
Nooit meer last gehad van die twee.

Uiteindelijk toch van school veranderd omdat ik er niet op thuis was. Het fysieke pesten was gestopt maar geaccepteerd werd ik ook niet. Uit eigen initiatief want mijn ouders wouden mij niet aanmelden ik moest het zelf regelen.

Heb ik dus gedaan, de nieuwe school wou mijn verhaal horen en als ik een krabbel kreeg van mijn ouders mocht ik komen. Zo gezegd zo gedaan ik met de formulieren naar huis. Krabbel laten zetten. Terug gefietst ingeleverd. En ik heb een prima tijd gehad daar. Echter als ik de juiste hulp had gehad. Had ik prima mijn havo zonder problemen kunnen voltooien.

Hence why mijn dochter straks op zelfverdediging sport gaat een aantal jaar. En als ik er achter kom dat ze een of meerdere pesters heeft dan zijn die ouders van die kinderen heel hard de sjaak. Ze krijgen een waarschuwing. De tweede keer doe ik aangifte. Geen genade. De derde keer pak ik die kinderen zelf aan.

Andersom als ik mijn dochter betrap op pesten, is zij de sjaak. En raakt ze alle privileges kwijt en krijgt ze ze slechts 1 voor 1 terug... En moet verplicht een excuus brief schrijven als ze al heeft leren schrijven op dat moment. En een deel zakgeld inleveren aan haar slachtoffer zodat die een troost cadeautje kan kopen voor zichzelf.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 12:46

Sizzle schreef:
Popstra schreef:

Echter heeft dit kind dus geen ouders om op terug te vallen. De woongroep moet dit doen en die zal waarschijnlijk minder snel verantwoording tonen als je pech hebt dan je ouders als je uit een gezonde situatie komt.

Ik vind het echt diep triest voor dat kind.
Als het mijn neefje was en ik zou zo met hem begaan zijn had ik er ook gestaan!

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 12:48

Ts.. Je kunt proberen voogdij te krijgen. Dan kun je zelf ingrijpen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-21 13:41

Absolem schreef:
Ts.. Je kunt proberen voogdij te krijgen. Dan kun je zelf ingrijpen.

Dat is in deze ook niet aan de orde, het is best complex allemaal. Wel kan ik op bezoek komen als ik dat wil en dat soort dingen. Ik weet ook nog niet waarom hij mij het vertelde van het pesten, maar ik weet wel hoe erg het je later kan achtervolgen. Ik had het met hem nooit over pesten gehad. Heb alleen wel gezegd dat ik als tante ook gepest ben en dat het nu wel goed gaat. Maar ik wil hem graag helpen.
Hij woont ook niet in de buurt, dus even langsgaan zit er ook niet in. Dat moet echt gepland worden.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 13:46

Ben ik juist in de aanname dat je eigenlijk een beetje bevriest. In die zin, dat je geen oplossing ziet en je de overeenkomst met je eigen verleden nu even doet stilstaan?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-21 13:59

Nee, ik bevries niet, maar ik weet ook niet wat mij er in geholpen heeft. Ik wil graag dat hem leed bespaard blijft wat mij wel is aangedaan. Daar gaat het mij om. En juist als je zelf ook iets hebt meegemaakt kan het zijn dat je dan juist iets kunt doorbreken.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 14:16

germie schreef:
Nee, ik bevries niet, maar ik weet ook niet wat mij er in geholpen heeft. Ik wil graag dat hem leed bespaard blijft wat mij wel is aangedaan. Daar gaat het mij om. En juist als je zelf ook iets hebt meegemaakt kan het zijn dat je dan juist iets kunt doorbreken.

Ja maar dat leed kun je hem dus besparen door zelf voogdij aan te vragen. Dan kun jij namelijk beslissingen maken over zijn school of de ouders van de pesters aanspreken. Het betekent niet perse dat hij direct bij je in huis moet wonen. Maar wel dat jij enige vorm van gezag hebt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-21 14:17

ardo_iggy schreef:
Mijn dochter zit op Core Craft en leert zelfverzekerd te worden.

https://elitebenefitgym.com/kids-core-craft/

Dit ziet er wel interessant uit. Eens kijken of dat ook in de buurt is waar mijn neefje woont.

@Absolem, het ligt hier wel wat complexer, niet om hier uit te leggen. Ik kan wel contact opnemen met de voogd, en word daarin ook wel gehoord.