Wat kunnen we doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 16:04

Zonnebloem92 schreef:
Ter verduidelijking: Dat het geld van mijn opa nu even op mijn moeders rekening staat is in overleg met al zijn kinderen gegaan.

Dat is absoluut een goede zaak, maar het is vooral het overleg met je grootvader dat belangrijk is. Eerlijk, als ik 77 was en mijn kinderen haalden mijn geld van mijn rekening, zou ik metéén het hele grut onterven :+ .

Zeedraakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 16:04

Nou ts ik weet één ding zeker: in een zwaar depressieve periode heb ik ook heel veel geld uitgegeven omdat dat me op die momenten een paar dagen beter deed voelen (iets om op te verheugen en op te kunnen richten ipv op mijn verdriet, pijn en ellende). Ook door mensen die heel aardig leken misbruik van gemaakt. Was er toen iemand geweest die had gehandeld als jouw moeder en tante dan was ik woest geweest want het was verdorie MIJN geld, zelf voor gewerkt en ik was ziek, niet gek!! Maar wat zou ik jullie achteraf zielsdankbaar geweest zijn dat jullie mij tegen mezelf beschermd hadden want de ellende, voorkomend uit die periode, raak ik nooit meer helemaal kwijt.
En ik hoop dat je opa dit later ook zal inzien. Kijk inderdaad samen naar programma's hierover ( dr. Phil, Opgelicht etc.) en hopelijk zal hij jullie dan begrijpen en veel minder gevoelig worden voor deze praktijken.
Is wettelijk correct gehandeld? Nee maar er zijn meer wetten zo krom als een hoepel en zolang het geld later teruggaat en niet door jullie wordt uitgegeven (en ik geloof in jullie oprechte intenties), vind ik jullie handelswijze prima te verdedigen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 16:08

:= omg topic krijgt een ander wending.

Mocht die dame even 17000€ hebben los gekregen ....l en beste man kon niks meer kopen of misschien geen reparaties uitvoeren aan huis of auto wie moet het dan betalen?

Hoe moet je je naasten beschermen tegen foute mensen.

Hier hebben we hetzelfde gedaan bij mijn oma in de flat wordt heel veel gejat....
hallo ik kom in deze flat wonen maar weet niet hoe ik het moet inrichten mag ik bij u komen kijken.

Nadat het ruim 5 x is gebeurd wilden we het geld van oma in de kluis hebben oma zei ik heb niet veel hooguit 2000€..... hele drama want oma (93) is bang dat mijn moeder het gaat opmaken.
Mijn ouders die niks om geld geven.... nou oma heeft wat toegeven klein stapeltje factor 20 ernaast.

Toen de oliebollen man oliebollen kwam afgeven betaalde mijn oma met 100€ ze snapt niet dat dat niet kan.

Maar goed TS laat maar...... ik vind wel dat jullie opa moeten beschermen.
Zolang opa weet waar zijn geld is, is het niet erg.
Veel praten .....
Ik weet niet wat ik zou doen maar ik vind mijn ouders belangrijker dan iemand die voor 17000€ nieuwe inboedel wil.... dure smaak zeg ik

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 16:08

-Namiro- schreef:
bulck schreef:
Maar er is niets gebeurd, juist door een controle die er al gevoerd wordt op de man zijn rekeningen, door een familielid die hem al bijstaat in het internetbankieren. Dat ze hem daarover aanspreken, uiteraard alle begrip voor. Dat ze daardoor kwaad hebben kunnen voorkomen, uiteraard goed!

Maar eigenhandig dan zijn geld overschrijven naar een eigen rekening, nee sorry dat is niet beschermen maar zelfverrijking onder een voorwendsel en zelf ten nadelen van de andere kinderen/erfgenamen van de man.
Als de moeder van TS niet officieel gemandateerd(bewindvoering) is, maar zijn gegevens gebruikt heeft voor geld over te schrijven naar haar eigen rekening, dan is dat gewoon bewust geld afhandig maken van een slachtoffer en dus eigenlijk exact hetzelfde wat oplichters doen.
Mensen gaan hier maar heel licht over precies, maar dit is wel degelijk een zware inbreuk op die man zijn rechten. Hoe naïef of eenzaam die ook is, dat maakt hem nog niet onbekwaam.

Nou Bulck, ik denk dat je jouw punt voldoende duidelijk hebt gemaakt, maar dat het merendeel dit toch anders ervaart. Jij insinueert dat de moeder van ts nu misbruik maakt van de omstandigheden en het geld overmaakt naar haar eigen rekening om het vervolgens te houden. Uit het hele verhaal van ts maak ik op dat iedereen het beste met opa voor heeft en dat zodra deze storm is gaan liggen het geld weer terug gaat naar opa.
Ook tante is ervan op de hoogte dat het geld bij moeder ondergebracht is dus geen stiekem gedoe.

Het is pas triest om opa willens en wetens te laten gebruiken en zijn geld afhandig te laten maken! Hoe ellendig zou het mens zich voelen als hij straks berooid achter blijft? En wat moet ts en haar moeder dan zeggen: ‘ik stond erbij en ik keek ernaar’??

Maar jullie gaan verder op een heel ander pad, wat nooit effectief gebeurd is en wat dus al door het toezicht van TS haar moeder voorkomen is geweest.
De daglimiet is ongewijzigd gebleven, de grote betaling nooit uitgevoerd (denk al genoeg controle). Verder is het zijn geld, zijn beslissing en zijn recht om daar aan te kunnen. Niemand heeft zomaar het recht om rekeningen over te nemen(laat staan sommen over te schrijven naar eigen rekeningen), tenzij gemandateerd, wat hier dus wel gebeurd is. Daar hebben familieleden zelf geen onderlinge akkoorden over te maken, met welke intenties dan ook. En als de man zijn daglimiet opdoet, tja dan is dat nog steeds zijn verhaal/zijn leven. Voor hetzelfde geld laat hij elke dag een gezelschapsdame komen, tja boeien dan. Moet hij dat gaan verantwoorden dan of permissie gaan vragen aan zijn dochter? Dat is pas de wereld op zijn kop en een vorm van machtsmisbruik.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 16:11

]
Zonnebloem92 schreef:
Ter verduidelijking: Dat het geld van mijn opa nu even op mijn moeders rekening staat is in overleg met al zijn kinderen gegaan.

Pas hiermee op, want je moeder is nu net zo schuldig aan diefstal (voor de wet). Als zij geen bewind heeft mag dit niet. En als je opa nu naar de politie gaat is je moeder de Sjaak.

Dus regel dit netjes, zorg dat een of meerdere familieleden wettelijk toegang krijgen tot de bankrekening en de bankzaken mogen regelen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 16:12

Gelukkig zien de meesten (inclusief rechters) het verschil tussen kwade bedoelingen (die vrouw; dat zij opa vraagt om niets te zeggen en niet zélf komt met: "goh, wil je me aan je kinderen voorstellen of in ieder geval over me vertellen zodat zij ook weten dat je me kent" zegt meer dan genoeg) en goede intenties (de familie) en is de wet niet zo zwart-wit.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 16:14

TS: als je moeder gemachtigd is voor de rekening(en) van je vader, kan ze ook een spaarrekening (en dan één waarbij het geld niet direct op te nemen is) op zijn naam openen. Dan is het geld wél buiten zijn onmiddelijke bereik, maar nog steeds op zijn naam. Dan stel je de moraalridders hier gerust.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 16:16

Ik vermoed dat het in alle haast en paniek is gedaan om het eea te voorkomen.

Wat nu gedaan kan worden is het geld weer retour storten en opname limiet herstellen naar een normaal nivo.
Desnoods wordt een gedeelte van het geld op een spaarrekening gestort zodat het niet meer op de lopende rekening staat maar wel op naam van opa, zodat deze weer volledig over zijn eigen geld beschikt.

Ik denk dat Bulck vooral valt over het feit dat de financiële wandel en handel door de kinderen nauwlettend in de gaten gehouden wordt en dat hij daarover verantwoording voor moet afleggen en als het niet bevalt zijn toegang tot het geld wordt ingetrokken.

Het beste is dat de familie in gesprek gaat met opa in hoever zij zich daar mee mogen bemoeien of wanneer. Want opa heeft niet voor niets zijn dochter gemachtigd tot zijn rekening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 16:16

BigBen schreef:
Zonnebloem92 schreef:

Dat is absoluut een goede zaak, maar het is vooral het overleg met je grootvader dat belangrijk is. Eerlijk, als ik 77 was en mijn kinderen haalden mijn geld van mijn rekening, zou ik metéén het hele grut onterven :+ .

Ik ben het met je eens dat hij sowieso moet weten waar zijn geld is. Maar er wordt er al vanuit gegaan dat mijn opa niet weet waar zijn geld is en dat hij niet wil dat zij tijdelijk zijn geld beheerd.
Maar dat weet ik zelf niet eens, ik heb mijn moeder vanmorgen even aan de telefoon gehad en het is mij niet bekend of hij het überhaupt weet of toestemming heeft gegeven... misschien zag hij zelf ook in dat het beter is om even niet bij zijn geld te kunnen om zo niet in de verleiding te komen.

@Eileen: Mijn moeder is gemachtigd via de bank om zijn rekening te kunnen bekijken. Het is niet de bedoeling om zijn bankzaken te regelen want op zich kan hij dat prima zelf, maar mijn moeder houdt zo nu en dan een oogje in het zeil wat zij dus met zijn allen hebben afgesproken destijds.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 16:18

Ik snap dat je het gedaan hebt. Ik denk dat ik hetzelfde had gedaan, ook al mag het niet. Ik deel de mening van bulk dat het niet oke is, maar het alternatief is ook niet oke dus je staat redelijk met je rug tegen de muur.

Maar nu het gevaar geweken is, is het zaak heel snel dit ook wettelijk juist te regelen. Daar zou ik heel snel mee aan de gang gaan.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 16:18

tita schreef:
Toen de oliebollen man oliebollen kwam afgeven betaalde mijn oma met 100€ ze snapt niet dat dat niet kan.

Ik heb deze zin echt 6x moeten lezen voordat ik in de gaten had dat de oliebollen echte oliebollen waren en niet woorden met engelse oliebol :+ :D erin. Te veel gebokt....

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 16:20

Wat goed dat jullie er op tijd bij waren :-)

Veel gemeentes hebben vanuit het wijkteam programma's voor ouderen om eenzaamheid tegen te gaan. Het kan geen kwaad om daar eens naar te kijken.

Verder misschien ook eens overleggen in hoeverre hij open staat voor iets als Bewindvoering of Budgetbeheer? Gewoon om hem te beschermen tegen dergelijke handige oplichters.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 16:20

Ik hoop dat mijn kids precies zo zullen handelen al moet ik wel aardig dement zijn om via een dating app na een paar dagen al te geloven dat iemand mij schatje noemt en toevallig 17000 contant wil om een woning in te richten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 16:25

In het wetboek staat

Diefstal

met dit artikel

Citaat:
"Hij die enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort wegneemt, met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen wordt, als schuldig aan diefstal, gestraft met een gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of een geldboete van de vierde categorie."

Het goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort moet worden weggenomen én dat moet met het oogmerk zijn om het goed zich toe te eigenen dus wanneer iemand enkel een goed leent is hij niet strafbaar voor diefstal => hij moet het goed zelf willen behouden.

Niet aan de orde dus.

Misschien is het verduistering omdat ma bij de bank gegevens kan

verduistering

Citaat:
Bij verduistering gaat het erom dat u een goed, dat aan een ander toebehoort, en dat anders dan door een misdrijf is verkregen, wederrechtelijk in uw bezit hebt en ook met de bedoeling om dit te behouden

Maar wederom niet van toepassing, de familie wil het geld niet houden.

Dus zelfs een rechter zal de familie niet veroordelen schat ik zo in deze situatie.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 16:28

Rocamor schreef:
tita schreef:

Ik heb deze zin echt 6x moeten lezen voordat ik in de gaten had dat de oliebollen echte oliebollen waren en niet woorden met engelse oliebol :+ :D erin. Te veel gebokt....

Ik ook. :')
Ik dacht: hee, een s h i t man?

Maar ik denk dat de moeder van TS goed gehandeld heeft. Het geld kan misschien nu naar een spaarrekening van opa. Daar kan hij ook niet zomaar bij tenzij hij handig is met internetbankieren maar ik geloof niet dat dit het geval is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 16:35

Suzanne F. schreef:
Maar ik denk dat de moeder van TS goed gehandeld heeft. Het geld kan misschien nu naar een spaarrekening van opa. Daar kan hij ook niet zomaar bij tenzij hij handig is met internetbankieren maar ik geloof niet dat dit het geval is.

Nee dat is hij inderdaad niet. Alleen wilde hij dus zelf persoonlijk naar de bank gaan om het geld te halen, en als hij zich legitimeert kan hij dat geld gewoon ophalen daar lijkt me.
Dat was aanleiding om te zeggen, we halen het geld er af zodat hij ook niet in die verleiding kan komen.

Ik moest het oliebollen stukje ook een paar keer lezen :')

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 16:36

Zonnebloem92 schreef:
Ik ben het met je eens dat hij sowieso moet weten waar zijn geld is. Maar er wordt er al vanuit gegaan dat mijn opa niet weet waar zijn geld is en dat hij niet wil dat zij tijdelijk zijn geld beheerd.
Maar dat weet ik zelf niet eens, ik heb mijn moeder vanmorgen even aan de telefoon gehad en het is mij niet bekend of hij het überhaupt weet of toestemming heeft gegeven... misschien zag hij zelf ook in dat het beter is om even niet bij zijn geld te kunnen om zo niet in de verleiding te komen.

@Eileen: Mijn moeder is gemachtigd via de bank om zijn rekening te kunnen bekijken. Het is niet de bedoeling om zijn bankzaken te regelen want op zich kan hij dat prima zelf, maar mijn moeder houdt zo nu en dan een oogje in het zeil wat zij dus met zijn allen hebben afgesproken destijds.

Ik snap dat jullie hem behoeden hiervoor hoor en ook hoe jullie het nu gedaan hebben. Maar begrijpt hij waarom hij dat geld niet moet weggeven? Want als hij dat begrijpt dan kan het geld natuurlijk terug naar hem? Of zegt hij dat hij het snapt om jullie te pleasen, maar geeft hij het alsnog weg zodra hij erbij kan?

Gelbrich

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 16:39

Zonnebloem92 schreef:
bulck schreef:
Dat ze inspringen voor hun opa, uiteraard begrijp ik dat! Maar de grenzen moeten wel gerespecteerd blijven en dat is nu niet gebeurd. Het echte probleem, eenzaamheid/isolement, dat is beter iets waar op gefocussed kan worden ipv hem nog afhankelijker te maken en in zijn eigenheid te krenken en allicht nog meer te isoleren. Je zou toch op die manier oud moeten worden, dat je verantwoording moet gaan afleggen op wat je wel of niet kan of mag doen met je eigen geld! Adviseren/bijstaan bij internetbankieren geeft niemand het recht om de rekeningen over te nemen, ongeacht de band die er tussen hen bestaat.

Ik hoop toch dat mijn kinderen later niet zo zullen zijn zoals jij en mij wel zullen beschermen tegen zulke mensen en praktijken.
Daarbij kun jij niet oordelen over zijn eenzaamheid en onze moeite en acties om hem daar in te ondersteunen en te helpen, zulke insinuaties zijn niet nodig en gemeen en kwetsend zelfs.

Ik ga verder ook niet meer op jou in, ik mag hopen voor jou dat jouw omgeving jou wel beschermd mocht je dit in de toekomst nodig hebben en niet toekijkt hoe je al jouw geld verliest.

Het is toch niet raar om je opa te beschermen tegen uitschot zoals deze dame? Ik beheer samen met mijn broer mijn moeders financiën. Ze heeft zelf geen weet wat er op haar rekening staat ook al houden wij haar altijd op de hoogte. Ze weet niet hoe internetbankieren werkt en ze is zelf niet bij machte om te pinnen. We zorgen altijd dat ze geld in de knip heeft om leuke dingen te doen in het verzorgingshuis. Haar vakantiegeld is weer binnen en dan zeg ik elk jaar; waar gaat de reis naar toe moeders? Maar ze zit prima zo zegt ze dan. Wil je het geld naar een goed doel doen, je zegt het maar.

Vorig jaar heel veel nieuwe kleding met haar gekocht, het enige wat ze zich steeds afvraagt of ze het wel kan betalen *\o/* . Geld zat zeg ik dan en mee het graf is niet nodig. Dan lacht ze wat en verteld later over de complimenten die ze krijgt van de andere bewoners over haar mooie kleding.

Ik vind het fijn dat jullie zo begaan zijn met opa, bij mijn moeder in het huis zijn veel ouderen waar de kinderen nooit op bezoek komen |( Triest vind ik dat :(
Laatst bijgewerkt door Gelbrich op 03-06-21 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 16:40

Grote voordeel is dat banken tegenwoordig geen cash meer in huis hebben, er bovendien nauwelijks nog filialen zijn en banken boven de 10 mille sowieso vragen (moeten) gaan stellen. Er is iets te veel witgewast door criminelen, en banken zijn tegenwoordig verplicht vragen te stellen bij cash-opnames.

Dus opa kan geen grote hoeveelheden contant geld bij de bank ophalen zonder dat er moeilijk moet worden gedaan (2 dagen van te voren bestellen, bijvoorbeeld)

En verder zijn er plannen dat je niet meer dan 12.000 op jaarbasis kostenloos mag opnemen. Ga je daaroverheen dan moet je er nog voor betalen ook.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 03-06-21 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 16:40

Ceffyl schreef:
Ik snap dat jullie hem behoeden hiervoor hoor en ook hoe jullie het nu gedaan hebben. Maar begrijpt hij waarom hij dat geld niet moet weggeven? Want als hij dat begrijpt dan kan het geld natuurlijk terug naar hem? Of zegt hij dat hij het snapt om jullie te pleasen, maar geeft hij het alsnog weg zodra hij erbij kan?

Ik denk dat het besef er nog niet helemaal is en het vooral zegt om van het 'gezeur' af te zijn.
Na dat rare belletje van afgelopen zaterdag hebben wij aangegeven dat hij heel voorzichtig moet zijn omdat er op internet een hoop mensen zijn met kwade bedoelingen en dat we snappen dat hij met iemand wil daten, maar doe dit dan op een openbare plek en niet thuis. Dit begreep hij ook.
Maar vervolgens wil hij zoveel geld pinnen (waarvan het eerste gedeelte van 4.000 euro dus daadwerkelijk is opgenomen) en wil hij die vrouw naar zijn huis laten komen om het geld op te halen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 16:41

Wanneer je je op die leeftijd zo eenzaam voelt en een dame begint allerlei lieve dingen tegen je te zeggen en dan een week of twee later wil ze graag geld dan betalen de meesten want ze zijn blij met het contact en willen dat behouden.
Ik had het nog iets anders aangepakt en gezorgd dat ik die dame er in had laten trappen . Maar daar moet opa aan meewerken. Zie net je laatste zin, laat maar komen en werk er mee af.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 03-06-21 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 16:43

Gelbrich schreef:
Vorig jaar heel veel nieuwe kleding met haar gekocht, het enige wat ze zich steeds afvraagt of ze het wel kan betalen *\o/* . Geld zat zeg ik dan en mee het graf is niet nodig. Dan lacht ze wat en verteld later over de complimenten die ze krijgt van de andere bewoners.

Ik vind het fijn dat jullie zo begaan zijn met opa, bij mijn moeder in het huis zijn veel ouderen waar de kinderen nooit op bezoek komen |( Triest vind ik dat :(

Dat is wel heel leuk!
Wij hopen ook vooral dat hij het geld lekker opmaakt aan leuke dingen voor zichzelf, kleding misschien, uitjes en op vakantie. Maar geld naar zo iemand, en dat er straks niks overblijft. Nee dat willen we niet laten gebeuren, hij heeft er hard voor gespaard destijds samen met mijn oma.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 16:46

Maar die 4000 euro heeft hij nog wel zelf thuis? Die zijn niet naar die vrouw gegaan?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 16:48

Ta nogmaals je moeder heeft wat mij betreft goed gehandeld

Ik heb er 4 jaar over gedaan om alle schulden die er ook waren ontstaan af te betalen...

Ik wou dat wij het eerder zagen...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 16:49