Paniek, angst en burn-out

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesV

Re: Paniek, angst en burn-out

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 22:13

Och meis stuit nu net op je topic.

Is het geen optie dat iemand bij jou slaapt de komende nachten. Tot je wat beter bent ingesteld op de medicatie?
Hebben wij ook gedaan bij iemand dicht bij ons die paniekaanvallen had in de nacht/avond tijdens het begin van haar burnout.
Dan kan je in je eigen huis blijven en maakt de stap terug naar alleen slapen minder groot.

Kan je iemand bellen zoals nu? Even van je af praten, iemand die je vertrouwt en wat rationeel dit kan benaderen? Of komt dat niet meer binnen.

Wil je digitaal een hele dikke knuff geven.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 22:25

Jingles, ik begon met een kwartje van een kwartje van een kwartje van 5 mg. Doodsbang was ik voor het medicijn.

Toen ging het knopje om. En het heeft mijn leven ‘gered’. *\o/*

Edit: derealisatie is vervelend, maar dat gaat over. Echt!! Ik heb het vorig jaar na veel stress nog eens gehad. Ik heb het geaccepteerd en na een paar dagen was ik weer op aarde.

Als je iemand wilt appen mag je via Pb mijn nummer vragen. :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 22:58

Kun je niet in overleg wat langzamer opbouwen? Desnoods eerst drie weken je huidige dosis.

En even een reminder: je bent nog steeds niet in een psychose beland dus probeer jezelf te overtuigen dat dat ook echt niet gaat gebeuren.

Installeer de app panic and anxiety. Die legt alles uit waarom je je zo voelt en praat je door een aanval heen.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 00:31

Mooie reminder inderdaad Arabesk :)
Afbeelding

En nu ga ik voor poging 3 om te slapen

finnyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 07:57

hopelijk heb je een goede nacht gehad. dan is dit weer een hele nieuwe dag met nieuwe kansen! dikke knuffel voor jouw!!

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 10:06

Ts als je een keer vragen over de medicatie hebt of iets samen mag etc . Je mag mij altijd een pb sturen ben apothekersassistente.
Misschien kan ik je dan een beetje gerust stellen.

Sterkte vandaag ! Weer een nieuwe dag

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 11:15

genja schreef:
Ts als je een keer vragen over de medicatie hebt of iets samen mag etc . Je mag mij altijd een pb sturen ben apothekersassistente.

Dit zijn dingen die ze uitsluitend met haar eigen arts en apotheker moet bespreken. Niet met een willekeurig vreemde bokker.

Dat medicatie op papier bij elkaar kan betekend namelijk niet dat dat voor TS ook kan.

carrie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 12:02

Oh meid wat vervelend zeg, het is al gezegd maar idd zo lang als je erover gedaan hebt om dit op te bouwen (burn out klachten) zo lang duurt het ook om het weer los te laten. Overigens klinkt jouw werk omgeving behoorlijk ongezond. Ik heb een pagina of twee overgeslagen, maar ik hoop dat je naast het starten van medicatie ook je werk op een lager pitje hebt gezet? (of nog beter in de ziektewet zit). Hoe vervelend ook, je lijf en geest willen je wel iets vertellen natuurlijk, je hebt de signalen al een tijdje genegeerd dus langzamerhand worden de signalen heftiger (angst/ paniek/ pijntjes/ etc). Ik hoop dat je de juiste hulp hebt en steun in je omgeving?

Ik wil je in ieder geval een dikke virtuele knuffel geven. Ik herken je situatie en het is moeilijk te accepteren en los te laten, maar geloof me je kan het!

bloemm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 17:18

Hey TS, hoe is het gegaan vandaag? Dat wazige gevoel is heel normaal, voelde bij mij een beetje mistig. Inderdaad lastig uit te leggen maar je bent er wel maar toch weer niet. Het goede nieuws is dat, dat ook vanzelf weer over gaat. Goed dat je toch even gezelschap opzoekt, dat is ook al een hele overwinning! Hopelijk kun je de juiste keuze maken met betrekking tot bij je ouders logeren. Fijn dat de therapeut daarmee kan helpen. Alleen zijn is heel eng als je, je zo voelt dus ik hoop voor je dat daar snel verbetering in komt.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 17:40

belle_boef schreef:
genja schreef:

Dit zijn dingen die ze uitsluitend met haar eigen arts en apotheker moet bespreken. Niet met een willekeurig vreemde bokker.

Dat medicatie op papier bij elkaar kan betekend namelijk niet dat dat voor TS ook kan.

Als ts zoals wat de gisteren beschreef zo angst aanval heeft . Kan ik haar zeker tot het moment dat ze weer contact op kan nemen net haar eigen arts gerust stellen .
Daarin Is het voor iedereen hetzelfde als je een paar basis dingen zoals gewicht en evt andere aandoeningen meeneemt .

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 17:51

Ik bespreek ook met regelmaat met een vriendinnetje die apotheker is mijn medicatie. Vooral bij wisselingen merk. Heel fijn, want die kan ik altijd een appje sturen, kent mij en stelt mij gerust.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 19:00

Balou_k schreef:
Ik bespreek ook met regelmaat met een vriendinnetje die apotheker is mijn medicatie. Vooral bij wisselingen merk. Heel fijn, want die kan ik altijd een appje sturen, kent mij en stelt mij gerust.

Hier idem, alleen is het betreffende vriendinnetje psychiater.

Jungles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-21 19:46

Jullie zijn allemaal zo ontzettend lief! En dat doet mij heel goed, dank jullie wel <3 Het helpt mij enorm om door deze donkere periode te komen, want ik ben zo verschrikkelijk bang...

Sorry dat ik niet de energie heb om op iedereen afzonderlijk te reageren!

Vandaag ben ik bij mijn ouders geweest en dat was redelijk te doen. Alleen vanmorgen was de misselijkheid en paniek weer ontzettend heftig en met een Oxazepam ben ik er doorheen gekomen. Waar ik mee blijf zitten, zijn die afschuwelijke gevoelens van derealisatie, alsof ik in een droom leef. Hier word ik zo bang van en dat roept dan weer paniek op.

Gelukkig lees ik hier dat deze gevoelens over gaan en ook mijn huisarts en psychotherapeut hebben mij dit gister steeds weer bevestigd... Maar het is zo eng. Ik wil het gevoel hebben dat ik leef, niet dat ik alles maar zijdelings meemaak. Ik ben zo bang dat ik mij voor altijd zo blijf voelen...

Ik neem zometeen de tweede dosis van 10 mg Citalopram en heel misschien voor het slapen nog een Oxazepam (ook 10 mg). Onwijs bedankt voor de geruststelling van gister! Dit heeft mij er doorheen geholpen...

En Carrie ik zit inderdaad in de Ziektewet...

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 22:40

Fijn dat je steun haalt uit het topic, alle beetjes helpen hopelijk.

Het gevoel van derealisatie lijkt me enorm heftig. Fijn dat het over gaat, hopelijk zo snel mogelijk natuurlijk!

Mooi dat bij je ouders vandaag aardig ging. Stapje voor stapje hè. Rome is ook niet in 1 dag gebouwd.

Jungles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-21 19:33

Hoi allemaal,

Even een update van mij. Ik zit nu sinds maandag (dus 6 dagen) op 10mg Citalopram. Deze week is een hel geweest, maar ik zet door. Ik heb bijna dagelijks contact met mijn huisarts en volgende week ook weer met mijn psychotherapeut.

De misselijkheid in de ochtend is het ergst. Huilbuien, vaak ook zonder tranen. Ik neem ‘s morgens 10mg Oxazepam in en verder zo min mogelijk. Ik heb soms weer wat eetlust terug en eet dan direct iets.

Waar ik nu vooral last van heb is moeheid, ik ben zo moe... en dat gevoel dat alles langs je heen gaat, heb ik ook nog. De huisarts heeft mij op het hart gedrukt dat dit echt weg gaat.

Ik merk iets meer berusting, maar ik vind het erg moeilijk om te accepteren dat ik nu bijna niets kan.Vandaag bijna de hele dag geslapen en ik vind dat vreselijk. Hele levendige dromen en soms ook nachtmerries, maar goed, het schijnt er allemaal bij te horen.

Mensen om me heen zeggen dat ze iets verbetering zien, maar ik durf er niet in te geloven, uit angst dat het dan weer slechter gaat. Ik wil gewoon zo graag weer ‘meedoen’, weer naar buiten (dat durf ik nu niet goed), en weer mijn vrolijke, energieke zelf zijn...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 11:11

Hoi meis, slapen is een uitstekend medicijn!
En idd, vaak voelen mensen pas na een tijdje hoe verschrikkelijk moe ze eigenlijk zijn.
Misschien niet leuk om te ervaren :(:) maar in principe wel een stap vooruit.
Moed houden hoor, het gaat heus beter worden!

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 13:18

Ja en het wordt op een gegeven moment echt beter al voelt het nu nog niet zo.. De nachtmerries vond ik ook erg naar destijds. Elke keer badend in het zweet wakker schrikken, meestal ging ik dan even uit bed, even naar de wc, een slokje water drinken en weer terug naar bed. Soms ook eerst een ademhalingsoefening om weer rustig te worden om verder te kunnen slapen. En je hebt je slaap gewoon nodig, geef er aan toe! Al is het makkelijker gezegd dan gedaan soms..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 14:48

Het grote nadeel is ook dat jij eigenlijk blind moet varen: je zit er middenin, mensen vertellen je dat het beter wordt, maar je weet niet wanneer dat is. Zou iemand zeggen: "zaterdag is het allemaal over en voel jij je weer goed," dan is het veel makkelijker om hier doorheen te bijten, maar omdat niemand je dat kan vertellen, blijft er toch een beetje een 'wat als het niet beter wordt?' gevoel en is iedere dag een gevecht. :(:)
En inderdaad: als je moet slapen, gewoon lekker slapen. Die vermoeidheid is helemaal niets vreemds en wat ik persoonlijk een bijkomend voordeel vond, als je daarvan kunt spreken: als je ligt te tukken, ben je in ieder geval niet aan het vechten of jezelf slecht aan het voelen. Het is ook even een kleine ontsnapping. En vergeet niet hoeveel energie het kost om zo te overleven. :(:)

Jungles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-21 19:23

Lief van jullie, dank je wel <3

En het is precies zoals jij het zegt Mkango: steeds die gedachten: ‘Wat als het niet beter wordt?’ Vandaag had ik namelijk weer een hele slechte dag. Ik zou bij mijn ouders gaan eten en mijn vader kwam mij halen op de scooter, maar ik durfde gewoon niet naar buiten... Toen ik buiten stond, werd ik onwijs angstig van alle prikkels en het licht en raakte gelijk weer in paniek. Weer dat gevoel van derealisatie en mijn hoofd vol watten...

Vanmorgen ook flink geschrokken van mijn urine. Zaten allemaal een soort olievlekjes in... Op internet gelezen dat dat komt door uithongering, maar ik kan helaas maar weinig eten. Daarom ook geen energie om toch even binnenshuis wat yoga te doen ofzo.

Mijn grootste angst is wel dat ik verdwaald raak in mijn eigen hoofd, mijn eigen gedachten en dan dood ga. Ik schaam me om dit te typen. Ik voel mij een gekkie, terwijl ik tot nu toe twee universitaire studies goed heb afgerond, altijd mooie banen heb gehad... Ik heb de wereld rond gereisd en was altijd de vrolijke noot overal...

Terwijl ik niemand anders die dit ervaart als gekkie zou bestempelen hoor, maar ik ben zo intens teleurgesteld in mijzelf. Ik ga al bijna twee weken niet meer naar buiten en lig alleen series te kijken op Netflix...

Sorry voor mijn geklaag, maar jeetje, wat een hel dit. Angst, angst en nog eens angst...

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 19:55

Gewoon klagen hoor, als je daar behoefte aan hebt.
En je bent niet gek.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 19:56

Ik wil alleen maar zeggen dat ik het echt heel erg herken :(:)
Verder ga ik er voor nu even niet op in, want ik voel me nu precies zo :=

Jungles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-21 19:57

Dank je wel Dammie <3

En Goldie, voor jou een dikke knuffel... je bent niet alleen <3

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 20:35

Sterkte meiden!

Jungles