Advies vaccineren zwangere vrouwen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 11:10

Hier in Denemarken mag ik niet gevaccineerd worden tijdens mijn zwangerschap of daarna tijdens het geven van borstvoeding. Ik heb het er met mijn huisarts over gehad dat mocht het toegestaan worden, ik het tijdens borstvoeding wel zie zitten met een van de mRNA vaccins, maar niet tijdens de zwangerschap (ik ben 28 weken zwanger). Sowieso zit ik behoorlijk in mijn eigen quarantaine hier omdat ik gedurende de gehele zwangerschap niet mag werken, dus het risico op besmetting voor mij is voorlopig zeer laag.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 11:12

Sizzle schreef:
Kimbers schreef:
Ik moest me ooit tijdens een zwangerschap laten vaccineren tegen hep. B. Hoewel dat gewoon mag, werd het me toch door de arts afgeraden het te doen. Je wil namelijk niet de eerste zijn waarbij het wel misgaat.

Ik zou het risico niet willen lopen met een kindje in mijn buik.

HepB is geen goede vergelijking.
De kans dat je HepB oploopt als je normaal hygienisch werkt is echt minimaal tot bijna verwaarloosbaar. Het risico van koorts is dan hoger dan het risico van de ziekte.
Bij covid geldt natuurlijk in een heel andere kosten-baten uitkomst.

De vergelijking gaat ook niet om de ziekte maar om de vaccinatie. Vaccineren terwijl je zwanger bent is gewoon niet iets wat ik zou doen. Zoals de arts dus zei, je wil niet de eerste zijn bij wie het wel misgaat.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 11:14

Jennyj01 schreef:
Britt schreef:
Mijn hemel, komt de hele ‘kindvrij en blij’-kudde hier nu weer invaden om elkaar te verdedigen, terwijl jullie hier in de basis al niks toe te voegen hadden?

Schei eens uit alsjeblieft en ga lekker zaniken in jullie eigen topic.

Ho even in dat topic kwamen de “ moeders “ ook gewoon langs om te vertellen dat het zo leuk en anders is nadat je een eigen kind hebt gekregen. En dat moest ook iedereen maar oke vinden. Want je kon mensen niet zomaa uit een topic weren. ik vind de toon die hier soms naar anderen wordt geuit echt niet kunnen hoor.

Eens
Kindervij en aanwezig in het andere topic. Hier bewust niet.
Maar las hier wel mee omdat ik algemeen interesse heb in hoe ze willen vaccineren.
Maar dit is wel een erg boute opmerking.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 11:17

Kimbers, de arts bekijkt het vanuit een risico-baten effect.
Voor hepatitis zijn de baten meestal gering en daarom het risico niet in verhouding tot de baten tijdens zwangerschap. Daarom raadt hij het af.
Bij covid is die risico-baten vergelijking waarschijnlijk omgekeerd, afhankelijk van je werk bijvoorbeeld.
Bij iemand die thuis zit zullen ze vaker afraden dan bijv. bij iemand die in de zorg werkt.

Het is dus zeker niet zwart-wit: indien de ene inenting niet, dan ook de andere niet. Zo werkt dat niet vanuit het medisch oogpunt.
Stel dat je in een verslavingszorg instelling zou werken waar bijv. bijtincidenten voorkomen dan had hij het je misschien wel aangeraden.
Wat jij zelf wil staat je uiteraard volledig vrij (gelukkig). Ik zou ook heel erg onzeker zijn daarover.

_Nelleke_

Re: Advies vaccineren zwangere vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 11:44

Maar uiteindelijk weet ook niemand wat het lange termijn effect van corona zelf is dus wat dat betreft is het kiezen tussen rotte vis en natte kranten. Kijk maar naar HIV, daar wist men het voorheen ook niet. Niet dat ik Corona wil vergelijken met HIV. Het gaat me puur om het vergelijk dat je niet weet wat het vaccin op lange termijn met je doet, dat weten we van het virus zelf ook niet. Alleen met het vaccin beperk je in elk geval wel de korte termijn risico's.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 12:36

Nu weliswaar niet zwanger maar was dit wel zo geweest had ik me tijdens het tweede trimester zeker laten vaccineren. Als ik inmiddels ruim in het derde trimester zou zitten zou ik denk ik liever wachten tot na de bevalling. Dat gezegd hebbende is dat echt alleen gebaseerd op mijn gevoel en niet op feiten.

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 12:38

BelgenGek schreef:
Ze weten niet wat de vaccinatie doet met het kindje in je buik (op korte en lange termijn) ,
Dat zou voor mij de reden zijn om hem Niet te nemen !

Een oprechte vraag, denk jij dat het vaccin zoveel schadelijker is dan het oplopen van Corona in die periode/kort na de geboorte voor de foetus/baby?[/quote]

Ik zelf denk van wel ja.
Corona is een 'soort van griep'waar natuurlijke afweer tegen op te bouwen is. het vaccin is iets chemisch waarvan nog niet bekend is wat het doet met je kindje[/quote]

Heb je wel eens echt griep gehad? Niet een weekje snotteren en je niet lekker voelen. Maar echt griep? Dan zeg je niet meer dat je er natuurlijk weerstand tegen opbouwt. Griep/influenza muteert ieder jaar, waardoor het kan dat je immuunsysteem het niet voldoende doet. Juist als je zwanger bent, of in de zeer vermoeiende periode erna, is je immuunsysteem zwak.
Ik heb 2x griep gehad een half jaar ni mijn bevallingen. Nou, ik kan je vertellen dat dat geen grapje is. Ruim 40 graden koorts. Niet weten hoe je uit je bed naar de wc moet komen. Voor een kindje zorgen? Ik wist amper nog dat ik een kind had. En dan knap je na een week of 2 weer op en komt er nog een longontsteking overheen.
En ik leef gezond, hoor. Veel beweging, geen overgewicht, geen vlees ,alcohol of roken.

Ik kan alle zwangeren aanraden niet te doen waar je je goed bij voelt, maar af te gaan op het advies van je verloskundigen. Zij hebben er voor geleerd. Voor andere dingen doe je dat namelijk ook.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 12:50

Mijn (zwangere) vrouw en ikzelf werken beidde in de zorg, ik ben volledig gevaccineerd (pfizer) zij niet en op dit moment voelen we ons daar ook (nog) niet prettig bij. Vooralsnog niet het plan om gevaccineerd te worden.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 13:03

Toevallig vorige week hierover gesproken met een zwangere vriendin die ook huisarts is.

Eerder werd het afgeraden omdat er te weinig data bekend was. Nu er meer data bekend is, is gebleken dat Pfizer en Moderna veilig gegeven kunnen worden tijdens de zwangerschap. Dit gebeurd al op grote schaal in Israel en de VS.
De risico’s bij corona op korte en lange termijn zijn erg groot. Dus vaccineren is verstandig maar niet tijdens de eerste 3 maanden van de zwangerschap omdat de kans op een miskraam dan groter is als je lichaam een sterke afweer reactie ontwikkeld.
Ik ben zelf niet zwanger maar persoonlijk zou ik mij liever laten vaccineren na 3 maanden zwangerschap dan nog minstens 9 maanden risico lopen. Niet alleen om het zelf op te lopen maar ook om de kwetsbaren in je omgeving te beschermen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 13:50

elnienjo schreef:
Waarom wordt dat als kwetsend ervaren? Het gaat enkel om het even uitstellen, niet om nooit zwanger te worden.

Soms word je ook te oud en ja als dan ineens Corona komt is dat jammer dan. En zo zijn er nog tig redenen. Mensen in een traject die al jaren proberen en dan ineens zwanger zijn met de Corona . Ja dat is jammer voor Corona.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 14:23

Je hebt gelijk. Reactie verwijderd..
Laatst bijgewerkt door Annem84 op 25-04-21 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 14:26

Jongens, check de mod opmerking en laat het gaan.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 14:57

Hier ga ik bewust kiezen niet te enten. Ben niet zwanger wellicht in toekomst nog eens maar ga niet enten. Beetje wat belgengek ook aanhaalt.

En ja ook wij hebben corona gehad en vallen in risico groep. Het heeft mijn mening alleen maar sterker gemaakt het niet te doen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 15:30

StalNollie schreef:
Hier ga ik bewust kiezen niet te enten. Ben niet zwanger wellicht in toekomst nog eens maar ga niet enten. Beetje wat belgengek ook aanhaalt.

En ja ook wij hebben corona gehad en vallen in risico groep. Het heeft mijn mening alleen maar sterker gemaakt het niet te doen.

Ik ook niet testen er van doen ze maar op andere. En iedereen mag zelf weten of hij dus wel of niet gaat vind ik. Maar ons gezin absoluut niet

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 18:05

Flower033 schreef:
BelgenGek schreef:
Ze weten niet wat de vaccinatie doet met het kindje in je buik (op korte en lange termijn) ,
Dat zou voor mij de reden zijn om hem Niet te nemen !

Een oprechte vraag, denk jij dat het vaccin zoveel schadelijker is dan het oplopen van Corona in die periode/kort na de geboorte voor de foetus/baby?

Ik zelf denk van wel ja.
Corona is een 'soort van griep'waar natuurlijke afweer tegen op te bouwen is. het vaccin is iets chemisch waarvan nog niet bekend is wat het doet met je kindje[/quote]

Heb je wel eens echt griep gehad? Niet een weekje snotteren en je niet lekker voelen. Maar echt griep? Dan zeg je niet meer dat je er natuurlijk weerstand tegen opbouwt. Griep/influenza muteert ieder jaar, waardoor het kan dat je immuunsysteem het niet voldoende doet. Juist als je zwanger bent, of in de zeer vermoeiende periode erna, is je immuunsysteem zwak.
Ik heb 2x griep gehad een half jaar ni mijn bevallingen. Nou, ik kan je vertellen dat dat geen grapje is. Ruim 40 graden koorts. Niet weten hoe je uit je bed naar de wc moet komen. Voor een kindje zorgen? Ik wist amper nog dat ik een kind had. En dan knap je na een week of 2 weer op en komt er nog een longontsteking overheen.
En ik leef gezond, hoor. Veel beweging, geen overgewicht, geen vlees ,alcohol of roken.

Ik kan alle zwangeren aanraden niet te doen waar je je goed bij voelt, maar af te gaan op het advies van je verloskundigen. Zij hebben er voor geleerd. Voor andere dingen doe je dat namelijk ook.[/quote]

Ja dat heb ik gehad en corona ook.

Iedereen moet idd doen waar hij zich goed bij voelt.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 08:25

Momenteel ben ik 26 weken zwanger dus ik denk niet dat ik nog op tijd ben voor de prik.
Ik ben absoluut niet antiprik, heb de 22-weken prik ook opgehaald maar ik zou de 'omstreden' prikken in elk geval niet ophalen omdat dat gevoelsmatig niet lekker zit. Is het een andere dan denk ik van wel. ik moet nog heel wat weken en heb nu al soms last van benauwdheid, straks heel erg hoogzwanger zal dat alleen maar erger worden. Daar moet je denk ik geen Corona ook nog overheen willen.

Ook denk ik dat ik een kraamweek/weken? fijner vind als ik antistoffen heb die ik door heb gegeven aan de baby. Sommige directe familieleden nemen het niet zo nauw met de maatregelen en die wil ik absoluut niet in de buurt hebben straks.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 09:24

Ik twijfel nog... voor mezelf zou ik een vaccinatie niet zo nodig vinden (want jong, fit en geen risicogroep), maar zwanger is toch weer een ander verhaal. Vind het best spannend dat het advies aangepast is en wil graag advies inwinnen (huisarts/verloskundige) voordat ik opgeroepen wordt (dat zal ook nog wel even duren gok ik).

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 09:45

Ik ben nu 32 weken zwanger en ga me tijdens mijn zwangerschap niet (meer) laten vaccineren. De kans dat ik voor mijn bevalling een oproep krijg is sowieso gering.

Het is misschien hypocriet, maar zodra ik bevallen ben (en ik kom al in aanmerking) wil ik me laten vaccineren. Volgens mij krijg je in je kraamtijd nog pfizer/moderna. Ik vind dat best een geruststellend gevoel. Ik zal wel mensen tegen me in het harnjas jagen met deze uitspraken. Ik weet ook dat de kans op trombose vele malen groter is als je bijvoorbeeld de pil slikt oid, maar in deze gaat het niet om mij, maar om wat ik mijn baby meegeef door borstvoeding.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 09:51

Je krijgt in je kraamweek in nl iig geen ander vaccin dan anderen.
Ik ben net bevallen en heb als zorgmedewerker nu weer de kans op pfizer door al het gedoe. Daarom ook meteen gebeld voordat de strategie weer wisselt.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 09:51

Waarom zou je daar mensen mee in het harnas jagen? Je kunt in deze toch alleen maar op je gevoel varen. Ik lees hierboven dingen waar ik het oneens mee ben maar ja, andere vrouwen- ander kompas.
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 26-04-21 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 09:57

secricible schreef:
Je krijgt in je kraamweek in nl iig geen ander vaccin dan anderen.
Ik ben net bevallen en heb als zorgmedewerker nu weer de kans op pfizer door al het gedoe. Daarom ook meteen gebeld voordat de strategie weer wisselt.

Ow ik had gelezen dat tijdens borstvoeding de pfizer/moderna werd gezet.

Nou MB, omdat het best hypocriet is dat ik wacht tot na de bevalling maar wel graag een mRNA-vaccin wil. Dat bedoelde ik eigenlijk :)

Ik lees overigens net (geen idee wat ervan waar is) dat ze zwangeren prioriteit willen geven, maar je dan zelf de GGD moet bellen.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 09:58

Ik ben nu bijna 18 weken zwanger. Ik werk in de zorg en zie de hele dag door mijn cliënten face to face, en mijn man ziet ook de hele dag door mensen voor zijn werk. En onze peuter gaat naar de opvang. :+ Wij lopen dus wel een verhoogd risico, en ik zou mij om die reden wel laten vaccineren met Pfizer of Moderna. Maar voor onze tak van de zorg is helaas bepaald dat wij geen voorrang krijgen met vaccineren. Ik vraag mij af wanneer wij aan de beurt zijn, maar ik denk dat dit pas ofwel ver in het derde trimester zal zijn ofwel na de bevalling. Helaas.

Wat betreft de lange termijn- effecten: ik ken meerdere mensen die al sinds de eerste golf met flinke restklachten van corona kampen. Ik vind dat dus net zo spannend. Het zou voor mij persoonlijk anders zijn wanneer wij niet door ons werk de hele dag door mensen zien, dan zou ik sowieso willen wachten tot na de bevalling.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 10:01

Ja ik werk in het onderwijs. Bij ons is er sprake van dat ik vanaf 28 weken vevrangende werkzaamheden kon aanvragen (en dus niet meer voor de klas hoef te staan). Ik werk op een praktijkschool en heb ook in de afgelopen lockdown gewoon doorgewerkt. Weliswaar met halve geoepen (max. 8 lln). Maar ik geef drama, dus de 1,5 meter kan ik niet waarborgen.

Nu vakantie, na de vakantie nog 2 weken en dan ga ik met verlof. Het is best dubbel allemaal.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 10:03

Ja hier inderdaad ook het advies om na 28 weken geen cliënten meer te zien. Maar dat is echt niet werkbaar bij het werk dat ik doe. Ga alleen wel aangeven dat ik dan geen groepen meer wil doen.

Het onderwijs lijkt me ook al zo'n moeilijke sector!
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 26-04-21 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 10:04

Gimme_Joy schreef:
Ik lees overigens net (geen idee wat ervan waar is) dat ze zwangeren prioriteit willen geven, maar je dan zelf de GGD moet bellen.

Als dit waar is en ik zou het op echt korte termijn kunnen krijgen. Dan zou ik het denk ik wel doen.
Ik ga straks denk ik de GGD even bellen voor informatie.