Ervaring huisartsenpost

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 20:27

Cowgirl schreef:
Druif_01 schreef:
Ik ben vooral benieuwd naar de reden waarom er nu een topic wordt geopend over iets van 10 jaar geleden :roll:

En ook waarom iedereen daar blijkbaar overheen leest :j

Gewoon gelezen hoor. Maar die vraag is al gesteld dus meer valt daar toch niet over te zeggen? Dat kan alleen Ts.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 20:29

Maartje1990 schreef:
DuoPenotti schreef:
Dat jij je zaakjes niet op orde hebben is ook niet hun verantwoordelijkheid.

Toch niet helemaal eens met deze reactie. Toen ik in Tilburg woonde voor studie was ik daar ingeschreven bij de huisarts. Echter in de weekenden vaak thuis in Limburg. Dan hoop ik toch dat ik gewoon naar de HAP had gekund zonder eerst helemaal naar Tilburg te hoeven? :+

Nee met vakantie ook niet. Maar dat heeft polly al netjes uitgelegd.

Jezelf laks niet omschrijven is toch wat anders.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 20:36

Sinds onze jongste op de wereld is gekomen, nu 11jaar geleden, zijn we met hem vaste klant op de HAP.
Astma aanvallen, darmdraaiingen, echt van alles.
Als ik bel kunnen we altijd langskomen.
Met vaak een doorverwijzing naar de SEH, kinderarts.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 20:49

Wat een belachelijke bedragen als je als passant gezien wilt worden, waarom mogen ze daar zoveel geld voor declareren?

Polly
Moderator Algemeen

Re: Ervaring huisartsenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 20:57

Die gelden niet alleen voor passanten,dat zijn de tarieven alleen zien mensen dat niet omdat het rechtstreeks gedeclareerd wordt.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 20:57

Zo ver ik weet moet je altijd van tevoren bellen, dat heb ik ook altijd gedaan en ik kon ook altijd terecht. Soms zat er wat meer tijd tussen het bellen en het daadwerkelijk langs kunnen komen en ik kon ook een keer direct terecht, ik neem aan dat ze dat zelf inschatten op basis van hoeveel spoed iets werkelijk heeft en dat de spoedgevallen voor gaan? Dus niet first come first serve, maar op basis van de behoefte aan hulp? Is maar een gok van mijn kant hoor, geen idee of dat zo werkt.

Hoe is het verhaal uiteindelijk afgelopen? Ik heb zelf als kind met mijn duim klem gezeten tussen de voordeur, daar heb ik alleen op dat moment en in de genezingsperiode last van gehad, daarna niet meer. Wel is die duim zo'n anderhalve cm korter als mijn andere duim, het lijkt of die nooit goed heeft kunnen ontwikkelen maar ik heb er geen last van oid.

En ook ik ben nieuwsgierig naar de reden dat je er nu opeens na 10 jaar op komt, is er iets gebeurd oid?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 21:04

Klopt, door de triage krijg je een urgentie (ze vragen dus alles uit, daarom ben je ook niet met een minuutje klaar aan de telefoon) en voor elke urgentie staat een tijd waarbinnen ze gezien moeten worden (bv; binnen een uur, binnen 3 uur, binnen 24u <- die laatste kan op zondagavond dus ook verwezen worden naar de eigen huisarts op maandag) en als er een hogere urgentie binnen komt gaan ze die met voorrang zien.
Als iemand een hoge urgentie heeft gekregen op basis van het verhaal en het blijkt mee te vallen kunnen ze na binnenkomst ook afschalen of opschalen als het erger lijkt of is geworden.

Zo werkt het ook met de visites, hoge urgentie eerst en arts mag in de auto ook opschalen, afschalen gebeurd niet vaak en vaak in overleg met de triage.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 21:06

Hier ook slechte ervaring met de HAP. Buurvrouw had in haar duim gesneden en bleef maar bloeden, daardoor ook geen echt zicht op hoe diep de wond was. De HAP gebeld. Duurt eerst weet ik het hoelang voordat je iemand spreekt. Vervolgens zeggen ze doodleuk: ''ja binnen vier uur word je teruggebeld wanneer je kan komen.''

En toen ik boos werd, mocht mijn buurvrouw ineens binnen tien minuten komen omdat het toch rustig was. :')

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 21:08

Eigenlijk nooit nodig gehad tot 14 dagen geleden. Mijn vader van 94 jr was uitgegleden en met zijn ribben links op de stoelleuning gevallen. Hij had toenemend pijn toen hij mij belde en omdat hij al vele jaren prostaatkanker had was ik bang voor gebroken ribben door uitzaaiingen.
Mijn vader was nog zelfstandig, deed boodschappen, kookte zijn eten en deed zijn was.
Dus toch de HAP maar gebeld en gevraagd of ze langs wilden gaan , het was wel zondagmiddag.
Er werd mij van alles gevraagd , en helaas moest ik ook zeggen dat hij contact had gehad met iemand van de thuiszorg die positief getest was . Er werd gezegd dat ik naar hem toe moest gaan omdat ze niet vonden dat een arts bij zo een oude man een goede diagnose kon stellen als er geen familie bij was. Nogmaals gezegd dat hij in contact was geweest met een covid positief persoon en dat ik als hartpatiente in de risicogroep zat. En verder dat hij nog geheel zelfstandig was.
Maar goed, als ik niet kwam ging de arts niet heen.
Ik ben er heen geweest, arts kwam, gekneusde ribben en wat verhoging. Voor alle zekerheid Covid test.
Ja hoor positief ... mijn man en ik allebei besmet ondanks beschermende kleding, en mijn vader 5 dagen later overleden.
Ik weet wel niets aan te doen maar mijn punt is dat ik aangegeven had dat ik niet heen wilde, maar moest !! En ik nu doodziek ben.. Dank je wel HAP !

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 21:18

Gecondoleerd.

Maar lijkt me vrij logisch toch. Even cru gezegd liever jij als familie zijnde besmet dan een HA die dan weer andere mensen ziet tijdens zijn dienst.
Grotere pool mensen die dan ook besmet kunnen raken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 21:20

Urona447 schreef:
Wat een belachelijke bedragen als je als passant gezien wilt worden, waarom mogen ze daar zoveel geld voor declareren?

Dat is niet zo belachelijk als je alle salarissen van de mensen die daar buiten kantooruren werken berekent.
Die liggen dan een stuk hoger dan tijdens kantooruren. Artsen en doktersassistenten werken natuurlijk niet voor niets avonden, nachten en weekenden :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 21:21

Onali schreef:
Gecondoleerd.

Maar lijkt me vrij logisch toch. Even cru gezegd liever jij als familie zijnde besmet dan een HA die dan weer andere mensen ziet tijdens zijn dienst.

Nee, niet logisch. Want arts moet toch sowieso komen? Het enige dat het nu heeft opgeleverd is meer besmette mensen.

Proudmama: sterkte met je verlies en veel beterschap.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 21:23

Onali schreef:
Gecondoleerd.

Maar ze zijn gewoon geweest hoor !! Alleen ze vonden dat er bij een 94 jarige ( die geestelijk nog prima in orde was ) familie aanwezig moest zijn.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 21:23

Sterkte proud mama. Wat een nare ervaring.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 21:25

Zowel met de HAP als de SEH meerdere slechte ervaringen. Ook bij verschillende woonplaatsen.

Kan wel een lijst maken, maar die wordt gewoon te lang. En dan niet eens alleen van mezelf, mijn man en zoon, maar ook echt dusdanig slecht beoordeelde gevallen aan de telefoon met de dood tot gevolg.

Links of rechts gaat de zorg al een aantal jaren echt achteruit qua capaciteit. Ik loop al even in het zkh rond, verschillende afdelingen en verschillende ziekenhuizen, dus kan wel wat vergelijken. Ook het verschil met 20,30jr geleden en nu. Overigens is niet alleen de HAP en SEH slecht. Ook de poli's en verpleeg afdelingen gaan al even echt achteruit. En ik heb echt geen wensen en kom ook niet voor iets kleins of wat je had kunnen voorkomen.

Zowel bij HAP als SEH moet je vrij lang wachten als je belt. SEH heeft wel een groot onderscheid in directe spoed natuurlijk
Ja, het is druk, maar daar kan je niks aan doen als je ergens voor belt.

In 2019 wel een keer super goed geholpen. Hele vriendelijke dame die echt haar best ging doen en veel geregeld heeft. Ook dat direct aangegeven en haar een compliment gegeven en bedankt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 21:27

18 jaar geleden zijn m´n ouders met mij naar de eerste hulp gereden, ook zonder belletje vooraf. Gebeurde niet in onze woonplaats en m´n ouders hadden toen geeneens een mobiele telefoon volgens mij :') Wij werden ook niet geholpen omdat we niet gebeld hadden. Mijn vader was boos en zei 'geef me een telefoon dan bel ik nu eventjes', dat hoefde dan ook weer niet :=

Eerste hulp was zeker niet voor een schaafwondje, ik heb er nog steeds last van helaas.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 21:39

Hier zowel goede als mindere ervaringen.

Heb de HAP gebeld toen ik hoge koorts had en bloed ophoestte, mocht meteen komen maar zat wel een uur in de wachtkamer. Met een vrouw voor me die ‘een beetje pijn aan haar vinger’ had (eigen woorden) en iemand die al een week klachten had en het nu maar eens tijd vond om een arts te zien (ga dan gewoon naar je HA als je hier al een week mee loopt).

Dus ik vraag me weleens af hoe ze hun prioriteiten stellen. Ben ook eens geweigerd met blaasontsteking, kon wel met een paracetamol af en de volgende dag naar mijn HA volgens de assistent :\

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 21:50

Proudmama gecondoleerd.

Ik heb vooral positieve ervaringen met de hap maar ook wel een echte negatieve. Maar dat was meer met een huisarts bij de Hap dan met de assistentes aan de telefoon.

Mijn dochter was geopereerd aan haar amandelen en 2 weken later werd ze ziek. 's Nachts kreeg ze ontzettende pijn in haar zij en had koorts. Hap gebeld en konden gelijk komen. Ze vermoedden longontsteking maar de arts vertrouwde het niet. Dit was op donderdagochtend heel vroeg. Zijn advies was om op vrijdag nog op controle te gaan bij onze eigen huisarts. Op die vrijdag is er bloed afgenomen en haar ontstekingswaarden waren erg hoog. De huisarts heeft nog contact gehad met de kinderarts maar als er geen verdikte organen te voelen waren moesten we op maandag naar de poli komen, anders al gelijk die vrijdag. De huisarts heeft wel een schrijven in het dossier van mijn dochter gezet dat ze gelijk door een kinderarts gezien moest worden als ze in het weekend slechter werd. Dit konden ze bij de Hap ook lezen.

Op zaterdagochtend vroeg werd mijn dochter weer slechter en kreeg meer pijn dus de Hap gebeld. Konden gelijk komen alleen de arts die er was nam het niet zo serieus. We moesten nog maar de antibiotica afwachten en het schrijven van onze eigen huisarts geloofde ze niet zo. Dat was alleen nodig als onze dochter opgenomen moest worden maar dat was nu niet zo volgens haar.
's Middags zat onze dochter als een hoopje ellende op de bank dus weer de Hap gebeld. Moesten gelijk komen. Daar aangekomen werden we direct naar de spoedeisende hulp gebracht waar mijn dochter een gecompliceerde longontsteking bleek te hebben en is toen met spoed opgenomen. Ze heeft bijna 3 weken in het ziekenhuis gelegen waarvan 5 dagen in het WKZ.
Het bleek een zeer zeldzame complicatie te zijn na het amandelen verwijderen die de meeste artsen alleen nog maar in de boeken hadden gelezen.

Onze eigen huisarts was not amused met de behandelwijze van de huisarts bij de Hap en heeft ook contact met haar opgenomen. Later hebben we die huisarts ook nog gesproken en heeft ze toegegeven dat ze het niet goed had ingeschat en dacht dat het allemaal wel meeviel. We zijn wel blij dat we haar nog hebben gesproken over het hele gebeuren.

_Anouck

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 22:03

Mijn slechte ervaring van vorig jaar. Ik was gevallen, post gebeld, duidelijk uitgelegd dat ik verpleegkundige ben en zag dat 2 vingers uit de kom en gebroken waren. Ik kon komen, 20min rijden, 3 kwartier gewacht daar. Dokter zei direct, ja dat is gebroken en uit de kom, kan ik hier niets mee. Moest naar een zkh 25min verderop. Daar aangekomen, na 1u uit de wachtkamer gehaald. Goh mevrouw ik zie niets aan uw duim. Mn duim?? Het gaat om mn vingers. Ooh ik heb een foto van uw duim (uit 2008). Maar dokter er zijn nog geen foto's gemaakt. Kijkt ze naar mn vingers, oh daar ben je niet voor aangemeld. Half uur gewacht. Foto's gemaakt. Mijn zelf gestelde diagnose klopte. Vingers werden verdoofd, gezet en gegipst. Ik kon naar huis. Thuis aangekomen werd ik gebeld, of ik terug kon komen. Er moest een CT scan worden gemaakt. Dokter in kwestie had me nooit zonder controle scan naar huis mogen laten gaan. Uiteindelijk bleek dat mn vingers helemaal verkeerd gezet waren. En verkeerd gegipst. Als haar collega niet had ingegrepen waren mijn pezen naar de klote geweest uiteindelijk moesten ze opnieuw gezet worden en moest er mogelijk nog worden geopereerd. Dat laatste gebeurde ook nog bijna, omdat ze de verkeerde CT scan beelden hadden bekeken toen ik een week later op controle moest en weer door de CT ging. Gelukkig zag ik zelf dat de dokter naar de verkeerde beelden keek.

Kortom, mijn vertrouwen bij beide huisartsenposten hier in de buurt is wel weg.
Het was overigens niet de enige misser.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 22:18

Cowgirl schreef:
Druif_01 schreef:
Ik ben vooral benieuwd naar de reden waarom er nu een topic wordt geopend over iets van 10 jaar geleden :roll:

En ook waarom iedereen daar blijkbaar overheen leest :j

Nee hoor, ik lees er niet overheen. Maar kan de ervaringsvraag wel beantwoorden, dus dat doe ik ook.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 00:21

Ik heb een aantal goede ervaringen, maar ook 1 hele slechte helaas.
De goede ervaringen waren bij wondroos in mijn gezicht die heel snel ontstond in het weekend, daar kreeg ik AB voor, en een keer nadat mijn paard me zo’n gigantische kopstoot had verkocht nadat hij schrok dat het licht even uit ging. Toen doorgestuurd naar de SEH voor foto’s (neus gebroken) en om mijn gescheurde ooglid weer te fatsoeneren. Hersenschudding als bonus.

De slechte ervaring was helaas ook gelijk een flinke misser. Ik had mijn eigen huisarts al gebeld vanwege wat ademtekort, enorme vermoeidheid en pijn tussen mijn schouderbladen die erger werd als ik ging liggen. Niet heel extreem allemaal, maar het voelde gewoon niet goed en duurde al een paar dagen. Op donderdag gebeld en ik kreeg een afspraak voor maandagochtend.
Op vrijdagavond werd het alleen erger, ik kreeg er pijn op mijn borst bij en plat liggen werd steeds oncomfortabeler, voelde me slap en nerveus, hartkloppingen en misselijk. HAP gebeld en daar werd in eerste instantie gezegd dat ik niet langs hoefde te komen en dat het een paniekaanval leek. Zaterdagochtend nog erger, geen oog dicht gedaan wat ook niet hielp, en weer gebeld. Nu mocht ik wel langskomen, maar na even luisteren etc kreeg ik weer te horen dat het een paniekaanval zou zijn waardoor ik ging hyperventileren en een snelle hartslag had. Ik kreeg temazepam mee en er werd gezegd dat ik maandag naar de gewone huisarts kon. Dat als het een ernstig hartprobleem was ik er niet intussen 5 dagen mee rond zou kunnen lopen.
Die avond ben ik knock-out gegaan en heeft mijn vriend 112 gebeld. Ambulancepersoneel maakte een hartfilmpje en namen mijn bloeddruk op, ik was al wel weer bij voor ze binnen kwamen. Bloeddruk was 40/85, hartslag boven de 200, en ze keken naar het hartfilmpje en ik werd direct ingeladen. Tijdens de rit ben ik blijkbaar nog 2x weg geraakt. Het bleek een harttamponade door pericarditis te zijn, er is een enorme hoeveelheid vocht uit het hartzakje verwijderd.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 00:30

Oef dat is wel heftig als ze je dan niet serieus nemen zeg... sterkte!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 02:01

Het heeft op zich niks met serieus genomen te maken maar met protocollen waar de arts zich aanhoudt. Ik gok dat een gewone HA niet veel harttamponades tegenkomt en dan klinken je symptomen idd meer als een paniekaanval dan zoiets ernstigs.

Ik wil het niet goed praten, maar de meeste artsen sturen je echt niet voor hun lol weg.

Ikzelf heb geen ervaring persoonlijk met de HAP.
1 keer heeft mn moeder gebeld bij vage klachten bij mn vader. Ik zat bij mn vader en mn moeder belde dus ik heb geen idee wat ze gezegd heeft.
Maar blijkbaar werd het goed opgepikt want de HAP stuurde een ambulance.
Hartfilmpje niks bijzonders op te zien maar voor de zekerheid toch meegenomen zodat ze in het ziekenhuis bloed konden afnemen.
Onderweg heeft mn vader een hartaanval gehad.
Dit werd dus goed opgepakt door de HAP.

Zelfs ik wist niet dat dit eraan zat te komen. Hij had totaal geen typische klachten, hij reageerde gewoon wat traag, zag wat bleek (mn vader heeft sowieso weinig kleur) en had pupillen zo klein als speldenprikken.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-21 09:17

@telpeva het is uiteindelijk zo netjes geheeld bij 1e hulp hadden ze echt hun best gedaan. Je ziet er niks meer van ik had echt een litteken verwacht.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 10:06

marleen_usar schreef:
@telpeva het is uiteindelijk zo netjes geheeld bij 1e hulp hadden ze echt hun best gedaan. Je ziet er niks meer van ik had echt een litteken verwacht.

Fijn dat het in ieder geval goed is afgelopen!