Ontstoken vinger, huisarts?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Supertje

Berichten: 7200
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 23:49

Polly schreef:
Sizzle schreef:
Overigens ben ik best wel licht geschokt om te horen dat de zorg blijkbaar zo uitgemolken is dat er zelfs al wordt afgeraden van een doodsimpel adviestelefoontje omdat er te weinig capaciteit is.


Tsjaa zolang mensen voor elke dwarsliggende haar een dokter bellen en bijvoorbeeld na 10min lichte buikpijn al aan de telefoon hangen en een afspraak eisen dan durf ik te betwijfelen of het alleen de capaciteit van de zorg is of misschien ook de mentaliteit van de mensen.
Ik ben een paar jaar terug met gillende sirenes uitgerukt naar iemand die een nietje in zijn voet bleek te hebben. Gewoon in gaan staan, niet zelf kijken joh, gewoon 112 bellen want daar zijn ze voor he.
Maar dat is een hele andere discussie.


Helaas heb ik ook de andere kant meegemaakt, na 2x bellen mocht ik uiteindelijk wel langskomen op de HP, maar ben naar huis gestuurd met de mededeling dat ik een paniekaanval had en het niet nodig was naar de SEH te gaan.
Zo’n 8 uur later heeft mijn vriend 112 gebeld nadat ik ineens in elkaar stortte. Ik was wel weer bij toen het ambulancepersoneel binnen stond, maar ben met gillende sirenes naar de SEH vervoerd, tijdens de rit nog 2x weg geraakt. Ik had een harttamponade.

Verder nog 2x in mijn leven bij de HAP terecht gekomen, 1x na een klap van een paard in mijn gezicht en 1x voor wondroos in mijn gezicht.
Die wondroos heb ik wel wat te lang afgewacht, omdat ik me dus afvroeg of ik daarvoor wel moest bellen :?
Het is voor een leek soms best lastig om te bepalen wanneer je iets af kunt wachten of juist direct actie moet ondernemen.

Onali
Berichten: 19063
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 01:28

Supertje schreef:
Het is voor een leek soms best lastig om te bepalen wanneer je iets af kunt wachten of juist direct actie moet ondernemen.


Iets wat je al voor het weekend hebt kan prima wachten tot na het weekend.


Hier ook een zorgmedewerker en ook ik ben boos. Dat ene minuutje aan de telefoon hangen betekent in mijn geval dat een terminale cliënt moet wachten op zorg.
Hoe vaak ik wel niet in de wacht hang met een HAP voor overleg of om een rit aan te vragen.
Als mijn cliënt ernstige pijn of onrust heeft en ik hang gewoon ruim 20 minuten in de wachtrij (langer is geen uitzondering) dan kan ik mensen als TS of mensen die hier zeggen ach bel maar wel door die telefoon heentrekken _-:(

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 02:07

Vorig jaar maart had ik een nagelriemontsteking aan mijn teen.
Op vrijdag aan de zijkant dikker en rood...
Zaterdag flink rood en heel dik en pijnlijk..
Zondag werd het donkerblauw.. en ja, ook ik was zelf aan het weken gegaan...

Toch zat ik in de avond bij de Hap want het ging werkelijk niet meer en is het open gesneden en met AB naar huis..
Maandagavond zat ik weer op de Hap aangezien er vanaf mijn voet ineens een rode vlek in een streep omhoog trok... wondroos..

Dus Ts als jij vind dat je de Hap moet bellen voor advies... zeker doen!!!

Ik ben 3 weken bezig geweest... teen werd zwart, Ab sloeg niet voldoende aan, 2e zware kuur gekregen...

Heb de foto's nog met wat er kan gebeuren als je te lang wacht -O-

DuoPenotti

Berichten: 40184
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 08:32

Sizzle schreef:
Ik blijf erbij dat als iemand onzeker is over zijn/haar gezondheid, een geruststellend telefoontje van hooguit een minuut geen probleem mag horen te zijn. Voor mij persoonlijk faalt de zorg als mensen het maar zelf moeten googelen tussen vrijdag en maandag. Of erger: aan hun familie moeten vragen.
Als je het aan je moeder of oma vraagt moet je baby op de buik liggen en de hele nacht gewoon laten huilen. Die kennis loopt 20-50 jaar achter, als ze überhaupt al kennis hebben.

Eens.
En als het daardoor te druk word aan de telefoon moeten ze dat maar opschalen.
Ja ik weet het dat kost geld en dat steken liever in de top dan aan de patiënt, tijd dat eens te veranderen.

Sjaco
Berichten: 403
Geregistreerd: 31-10-15

Re: Ontstoken vinger, huisarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 08:39

Als ik alle info van ts lees, is het voor mij nog steeds simpel:

Ze had op vrijdag al contact moeten opnemen met haar h.a. omdat het toen al enkele dagen speelde.

future_vet
Berichten: 2681
Geregistreerd: 01-05-10

Re: Ontstoken vinger, huisarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 08:45

En zo creëer je dus zorgmijders... als je niet eens gerust gesteld mag worden via de telefoon.
Ik snap dat het druk is, ik heb ook wel eens bij de HAP gezeten met een acute oorontsteking en ja de wachttijden lopen op als er acutere dingen zijn.

Mungbean

Berichten: 36335
Geregistreerd: 21-04-06

Re: Ontstoken vinger, huisarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 09:01

Ik denk dat dit probleem vooral ontstaan is door eerste hulp en HAP een soort van op 1 hoop te gooien.
HAP hoort voor mij iets te zijn voor niet perse bedreigende zaken die wellicht wel even telefonische instructie benodigen om te zorgen dat de patient niet iets wat simpel is helemaal verkeerd verzorgt.
Ook voor vragen als: ik ben in een scherf gaan staan, moet ik een tetanus prik of niet. Dan hoeft dat telefoontje echt geen 10 minuten te duren met ingewikkelde protocollen.

Ik kan daarvoor ook gewoon naar mijn verzekering bellen trouwens, die leveren 24/7 telefoon uitkomt bij zorgvragen.

DuoPenotti

Berichten: 40184
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 09:08

Ik heb daar eigenlijk nog nooit van gehoord de verzekering bellen.
Ja met de vraag of iets wel/niet vergoed word, maar niet met mijn vinger is ontstoken wat te doen.
Daar zit zover ik weet geen medisch geschoold personeel aan de telefoon. Bij de HAP wel.

edit
Heb even gekeken bij CZ, zijn nu dus ook niet bereikbaar.
En de vragen die er staan zijn verzekeringstechnisch.

https://www.cz.nl/service-en-contact

Mungbean

Berichten: 36335
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 09:10

DuoPenotti schreef:
Ik heb daar eigenlijk nog nooit van gehoord de verzekering bellen.
Ja met de vraag of iets wel/niet vergoed word, maar niet met mijn vinger is ontstoken wat te doen.
Daar zit zover ik weet geen medisch geschoold personeel aan de telefoon. Bij de HAP wel.


Daarom vroeg ik dat op de vorige pagina, ik weet niet of dat kan in NL. Ik kan dat wel en dat is een prima oplossing voor zulke kleine vragen, die hebben een medisch team die 24/7 telefonisch beschikbaar is. Wellicht zinvol om in te voeren?

secricible

Berichten: 26297
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 09:11

Maar HAP en SEH zijn gescheiden? Alleen is het zo dat HAP geen eigen risico kost dus advies is om via HAP te gaan.
Maar toen ik gisteren overlegde met de gyn dat ik zo mega benauwd was (40wkn zwanger) mocht ik direct naar SEH.

Idem toen ik mijn voet zodanig verdraaide dat ik hem hoorde breken. Dan doet de HAP niks meer hier. Dat is geen huisartsenzorg meer.
Andersom kan HAP ook doorverwijzen. Toen mijn zoontje ernstige pseudokroep had is hij via de HAP doorverwezen naar de SEH.

De HAP bellen voor kort advies vind ik ook prima. Als je in een scherf stapt laat je dat niet zitten tot maandag dus heb je gewoon direct advies nodig. De 1 is handig en verzorgt dat met aanwijzingen zelf
, de ander heeft hulp nodig. Twijfel bij TS vind ik dat ze al dagen last had, het niet erger werd en dan wel HAP wil bellen. Maar zoals gezegd, ik vind vooral dat de HAP dan strenger moet triageren. TS adviseren wat ze thuis kan doen en wanneer het acuut genoeg is voor de HAP en anders thuis uitzieken.
HaP is voor huisartsenzorg die niet kan wachten: een val, ziekte die verslechterd en beoordeelf moet worden, enz.

BigOne
Berichten: 41514
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Ontstoken vinger, huisarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 09:15

Ik kijk regelmatig naar Ambulance down under en Ambulance UK en sta stomverbaasd waarvoor mensen daar bellen voor een ambulance. Zere knie, koorts bij kind enz . Ook de serie SEH is soms om te lachen, splinter in een vinger en ga zo maar door. Waarschijnlijk is de zorg in Australië en Engeland gratis.

Mungbean

Berichten: 36335
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 09:17

Ja daar is het inderdaad het andere uiterste, dat is ook niet nodig.
Het voorbij gaan bij de HAP is inderdaad vaak sowieso al onnodig, aan de telefoon is voor heel veel dingen genoeg. Ook voor: moet ik nou juist wel of niet zalf op een niet accuut bedreigende brandwond smeren. Dat hoeven geen specialisten te zijn.
Niet iedereen is handig op internet.

DuoPenotti

Berichten: 40184
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 09:18

HAP is eigenlijk gewoon huisarts maar dan voor in het weekend.
Alleen dan wel voor dingen die niet kunnen wachten tot de eerste dag dat je gewone huisarts open is.
Daarom kost dat ook geen eigen risico.

SEH is echte spoedzorg, met specialisten, die kosten altijd eigen risico.

Er gaan wel eens verhalen rond als dat je rechtstreeks naar de SEH gaat je dan alles zelf moet betalen enz.
Dat is niet zo.
Je hebt wel het risico daar weggestuurd te worden als ze vinden dat het bij de huisarts (of HAP) thuishoort.
Tegenwoordig zitten ze op heel veel plaatsen naast elkaar en dat is handig.

In principe hoor je eerst te bellen, maar mijn ervaring is ook als je echt acute zorg hebt dat ze echt niet moeilijk doen als je niet eerst belt en de HAP ook direct word overgeslagen :+

anjali
Berichten: 16955
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 09:21

Polly schreef:
Weken word inderdaad niet meer geadviseerd

Volgens mij is dat weken (met soda) voornamelijk als er bijv. een splinter inzit. Dan wordt de huid zacht en kun je hem er gemakkelijker uithalen.

Amber_

Berichten: 10172
Geregistreerd: 21-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 09:28

Ik had dit helaas paar weken geleden... eigenwijs als ik was, dacht ik dat wel over ging. :')

Tot na een week mijn hele middelvinger dik, rood, pijnlijk was geworden. Ik had veel eerder moeten komen volgens huisarts. Het bleek fijt te zijn en dat kan blijkbaar gevaarlijk zijn.

Mijn vinger is rondom opengesneden (*AUW!* :+ ) zodat de pus eruit kon en heb een 10 dagen antibiotica had. Overigens mocht ik eerste 3 dagen idd niet werken ivm bacteriën.

Weken had volgens haar alleen zin als het wondje nog open is, maar alleen met lauw water en niks erin. :j

Paardenfan25
Berichten: 1290
Geregistreerd: 05-06-15

Re: Ontstoken vinger, huisarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 09:51

Hoe gaat het nu TS? Ik snap heel goed dat je het hier vraagt hoor, als je zelf in je omgeving niemand hebt.
Hier was man vorig weekend gegrepen door een hond. Enorme vleeswond. Toch maar weekenddienst gebeld ( na twijfel. Moesten foto’s maken en appen ( leve de moderne technologie) en daarna direct antibiotica halen.
Niet iedereen is in staat een goede inschatting maken en je wilt ook geen zorgmijders. Agressie aan telefoon of ter plaatste is uiteraard not done.

juval

Berichten: 15295
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 09:54

Onali schreef:
Supertje schreef:
Het is voor een leek soms best lastig om te bepalen wanneer je iets af kunt wachten of juist direct actie moet ondernemen.


Iets wat je al voor het weekend hebt kan prima wachten tot na het weekend.


Hier ook een zorgmedewerker en ook ik ben boos. Dat ene minuutje aan de telefoon hangen betekent in mijn geval dat een terminale cliënt moet wachten op zorg.
Hoe vaak ik wel niet in de wacht hang met een HAP voor overleg of om een rit aan te vragen.
Als mijn cliënt ernstige pijn of onrust heeft en ik hang gewoon ruim 20 minuten in de wachtrij (langer is geen uitzondering) dan kan ik mensen als TS of mensen die hier zeggen ach bel maar wel door die telefoon heentrekken _-:(


Dan klopt er toch iets niet in het systeem? boos worden op TS of andere onzekere mensen die even willen bellen heeft weinig zin.
Ik denk dat het nuttig is dat er een speciaal telefoonnummer komt voor artsen/zorgverleners. (volgens mij bestaat dat in sommige praktijken ook wel).

DuoPenotti

Berichten: 40184
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Ontstoken vinger, huisarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 10:26

Een (Huis)arts kan naar het ziekenhuis bellen via een huisartsenlijn. Dan komt deze niet in de wacht tussen de gewone mensen.
Maar alles wat geen arts is zal deze mogelijkheid niet hebben.

Dan bellen ze naar de telefooncentrale van het ziekenhuis en deze weet uiteraard dat speciale nummer.
(heb zelf aan die centrale gezeten)
Is de HAP in het ziekenhuis gevestigd, wat tegenwoordig vaak is, gaat dat uiteraard ook op.

genja
Berichten: 4030
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Ontstoken vinger, huisarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 10:56

Ik snap de reactie van oa Polly wel .
Je wilt niet weten hoeveel mensen ‘s avonds of in het weekend de huisartsen post bellen met klachten die ze al langer hebben . Maar ja moet werken etc dus komt niet uit overdag naar huisarts te gaan dus bel ik de HAP en dan ook echt eissen dat ze gezien worden .
Zeg zeker niet dat dit bij ts zo is maar komt helaas echt vaak voor

DuoPenotti

Berichten: 40184
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Ontstoken vinger, huisarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 11:01

Klopt, dat is zeker zo.
Maar dan is het aan de triagist om te zeggen, je wacht maar tot maandag.

En ja ik weet dat de lijnen overbezet zijn, maar dat is niet van vandaag, daar moet dan maar op ingespeeld worden met extra lijnen.

secricible

Berichten: 26297
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 11:04

DuoPenotti schreef:
Klopt, dat is zeker zo.
Maar dan is het aan de triagist om te zeggen, je wacht maar tot maandag.

En ja ik weet dat de lijnen overbezet zijn, maar dat is niet van vandaag, daar moet dan maar op ingespeeld worden met extra lijnen.


En dot is wat vaak mis gaat. Want wat als ze een gevalletje missen en gedoe krijgen?
Daardoor raken mensen gewend dat je voor iedere scheet mag komen en blijft de boel overbelast.

DuoPenotti

Berichten: 40184
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Ontstoken vinger, huisarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 11:06

Dat is niet te ondervangen, dat zul je houden.
Voor elke scheet laten komen lijkt me niet de oplossing, maar niet mogen bellen omdat de lijnen al zo vol zijn ook niet.

anjali
Berichten: 16955
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 11:20

Paardenfan25 schreef:
Hoe gaat het nu TS? Ik snap heel goed dat je het hier vraagt hoor, als je zelf in je omgeving niemand hebt.
Hier was man vorig weekend gegrepen door een hond. Enorme vleeswond. Toch maar weekenddienst gebeld ( na twijfel. Moesten foto’s maken en appen ( leve de moderne technologie) en daarna direct antibiotica halen.
Niet iedereen is in staat een goede inschatting maken en je wilt ook geen zorgmijders. Agressie aan telefoon of ter plaatste is uiteraard not done.

Nou,na een forse hondenbeet kan het toch ook zijn dat je bijv. een tetanusinjectie moet hebben.Ik vind dat wel spoedeisend.

Radiostilte
Berichten: 1067
Geregistreerd: 15-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 12:32

Onali schreef:
Supertje schreef:
Het is voor een leek soms best lastig om te bepalen wanneer je iets af kunt wachten of juist direct actie moet ondernemen.


Iets wat je al voor het weekend hebt kan prima wachten tot na het weekend.


Hier ook een zorgmedewerker en ook ik ben boos. Dat ene minuutje aan de telefoon hangen betekent in mijn geval dat een terminale cliënt moet wachten op zorg.
Hoe vaak ik wel niet in de wacht hang met een HAP voor overleg of om een rit aan te vragen.
Als mijn cliënt ernstige pijn of onrust heeft en ik hang gewoon ruim 20 minuten in de wachtrij (langer is geen uitzondering) dan kan ik mensen als TS of mensen die hier zeggen ach bel maar wel door die telefoon heentrekken _-:(


Maar wie zegt dat jij 20 minuten in de wachtrij hangt omdat mensen bellen met ‘niets’. Misschien hebben die allemaal wel iets ergs dat ook niet kan wachten. Dat kan je toch niet beoordelen? Maar als iedereen zo lang in de wacht staat altijd wordt het dan niet tijd om de capaciteit op te schalen. Net als wat Sizzle zegt eventueel bijbaantjes aan medische studenten geven.

Ik ben van mening dat er eigenlijk altijd ruimte moet zijn voor een telefoontje. Google en oma’s kun je nou niet echt meer helemaal op vertrouwen. En het is volgens mij ook de taak aan de telefoniste om te bepalen of het kan wachten op de volgende werk dag of niet. Maar dan moet daar genoeg capaciteit zijn.

Ja er zijn mensen die bellen omdat het onder werktijd eigenlijk niet uit komt. Ja er zijn mensen die bellen voor hun kind (die zich eigenlijk een beetje aanstelt) om het kleinste ding ipv even aanzien. Maar er zijn ook mensen die denken bij zo zelfde kind ooo dat zal wel meevallen en die bellen nooit en blijkt het kind wel wat gebroken te hebben en daar al even mee rond te lopen.

Wat ik net al zei. Ik lag 10 minuten bewusteloos en mijn ouders wisten niet of je wel of niet een ambulance mocht bellen want ik zou zo wel bij komen toch? Moeders wilde toen ik bij was met mij naar de HAP. Ik weigerde dat want de HAP heeft het al zo druk. En ze kunnen toch niks doen behalve constateren dat ik een hersenschudding heb en dat kan ik zelf ook wel bedenken. Achteraf was het meer en leef ik nu al jaren met Niet aangeboren hersenletsel omdat we niet snel genoeg hadden ingegrepen. Omdat ik mij dus ook bezwaard voelde om de HAP te bellen omdat ze het daar al zo druk hebben. Dat van mijn gebroken rug en niet zelf op kunnen staan maar je overeind laten hijsen en een weekend mee doorlopen had ook al heel fout af kunnen lopen.

Wat ik wil zeggen. Volgens mij helpt het niet om mensen ‘bang te maken’ of ‘boos op te worden’ dat er al met zoveel onzin wordt gebeld en het al zo druk is. Want mensen die al niet zo snel bellen. Bellen dan helemaal niet. En ontzeg je zo broodnodige zorg. Maar de mensen die toch wel bellen, schrik je er juist niet mee af hoor.
Volgens mij moeten we in Nederland ten eerste de capaciteit opschalen. Zodat iedereen met een gerust gevoel in ieder geval een belletje durft te plegen voor advies.
En is het aan de overheid en de zorg de taak om de mensen beter te gaan informeren over wanneer je wel of niet kunt bellen. Want volgens mij ontbreekt die kennis gewoon bij mensen. En heb je een kamp in NL die al belt als er een scheet dwars zit omdat ze vinden dat ze 24/7 recht hebben op zorg ongeacht de ernst van de klacht. En een groep dat dus al niet meer durft te bellen want ze hebben het daar al zo druk.

Ingrid_92

Berichten: 2884
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 12:35

Als het je niet lekker zit gewoon bellen. Als ik zelf twijfel of ik moet komen, bel ik ook om het te vragen.
Ooit 2 flinke trappen van een paard gehad, toen hoefde ik van de HAP niet te komen na een paar vragen.
Paar weken geleden mijn duim gecruncht tussen de scharnieren van een deur en toen adviseerden ze om wel langs te komen.
Zo zie je maar dat ze je soms voor iets wat kleiner is/lijkt wel graag even willen zien en dat de HAP niet alleen voor grote incidenten is.