Namelesss schreef:Geen idee of mensen mij nog willen zien/lezen, maar merk dat ik het zelf fijn vind om hier te typen.
Als jij het fijn vindt, gewoon doen!
En zo te merken word je ook gelezen.
Citaat:
Afgelopen tijd is met ups en downs gegaan, ik ben iets meer gaan werken en merk dat het op werk best goed gaat. De werkdruk is de laatste tijd weer enorm toegenomen en dat vind ik nog wel lastig, maar kan er al weer wat beter mee omgaan. Veel met collega's gepraat en ook wat steun gekregen, dus dat is fijn.
Als je posting hier zou stoppen ging ik juichen.
... nu ja: op zich is het een verbetering, al blijft die werkdruk natuurlijk balen.
Goed dat de sfeer op het werk beter is en dat je steun krijgt!
Citaat:
Echter merk ik dat ik buiten het werk om depressiever ben, ik ben ook volledig vast gelopen in therapie.
... ik hoop toch niet dat dit de 'prijs is, die je betaalt' door je in te zetten op het werk.
Want al zijn het goede ontwikkelingen, ik zie de bui hangen dat JIJ daar veel energie in gestopt hebt.
Met succes, maar toch...
Citaat:
Ik kan letterlijk niet meer praten als ik therapie heb. Ik snap echt niet hoe therapie werkt en waarom het mij niet lukt. Steeds gevraagd worden hoe ik mij voel en niet weten wat ik voel. Ik ben volgens mij zo goed geworden in denken en alles weg stoppen dat ik het niet kan.
Wat naar voor je!
Tja, een mens die depressief is, voelt zich 'grauw', moe, 'alles kost energie en dat is er niet' en emoties raken afgevlakt.
Grof gezegd : qua emoties 'is er weinig stof tot praten'. Maar het klinkt alsof je therapeut daar geen genoegen mee neemt en dan wordt het ingewikkeld.
Een van de basis regels voor een geslaagde therapie is 'vertrouwen' als in: je zo op je gemak voelen, dat je (relatief) makkelijk kunt praten over wat je bezig houdt. (En een goede peut kan soms aandringen, maar dus graag wel binnen de grenzen blijven zodat jouw vertrouwen intact blijft. Zonder dat vertrouwen heb je als mens groot gelijk om je af te sluiten.)(Dwz als iemand 'echt niet te vertrouwen is', moet die persoon gewoon niets 'gevoeligs' van jou weten.)
En er is ook niet echt een therapie die goed werkt tegen depressie.
Ik ken het werk van de proffen Schreuder en Porges (Stephen Porges heeft een aantal nuttige films op YT gezet!) - depressie is vooral een kwestie van uitputting. Veel meer lichamelijk dan psychisch. (De termen die prof. Porges gebruikt: depressie is 'als het een mens te veel wordt', je lichaam gebruikt dan haar dorsale nervus vagus om een 'shutdown' te bewerkstelligen.)
Sociale en psychische steun zijn natuurlijk wel hartstikke belangrijk!!
Maar dat hoeft niet de vorm te zijn van een psycholoog die moeilijke vragen stelt.
Het kan ook een maatschappelijk werkster van het sociale wijkteam zijn die steunende gesprekken doet. Of voor hen die etc. : een goede dominee.
En als er trauma (door pesten of noem maar op) meespeelt in 'dat het jou als mens te veel wordt' kan traumaverwerking zin hebben, maar dan moet er wel (een beetje) energie zijn die je in de therapie kunt stoppen. (Trauma vreet energie.)
Citaat:
Een afspraak gemaakt om iets te gaan doen aan mijn grootste medische onzekerheid. Ben trots op mijzelf dat ik het ga aanpakken maar ben er zo bang voor.
Dappere!!!
Op korte termijn vreet het energie!!
Zijn er mensen die jou daarin kunnen steunen....?
Op langere termijn geeft het in elk geval de rust dat je weet van 'hoe en wat'.