Avondklok/Beperking in beweging. Wat weegt zwaarder?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wat is voor jou een zwaardere beperking?, een avondklok (20-6u) of een bewegingsbeperking (15km)?

Avondklok (vanaf 20u tot 4 - 6u)
152 (19%)
Bewegingsbeperking (max. 15 km)
578 (75%)
Anders (toelichting)
36 (4%)

Totaal aantal stemmen: 766

Azmay

Re: Avondklok/Beperking in beweging. Wat weegt zwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 00:27

Beide zouden mijn leven niet beinvloeden :=

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 00:37

noviceh schreef:
Met beide geen moeite, als dat nodig is om het aantal besmettingen terug te dringen dan is dat maar zo.

Maar vind je dan ook dat er een uitzondering mag zijn voor mensen zoals ik die een oma van 89 helpen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 00:40

Jildau schreef:
noviceh schreef:
Met beide geen moeite, als dat nodig is om het aantal besmettingen terug te dringen dan is dat maar zo.

Maar vind je dan ook dat er een uitzondering mag zijn voor mensen zoals ik die een oma van 89 helpen?

Wanneer jij mantelzorger bent en dat noodzakelijk is kun jij je oma helpen. Maar elke avond koffie drinken valt daar bvb niet onder.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 00:43

bigone schreef:
Jildau schreef:

Wanneer jij mantelzorger bent en dat noodzakelijk is kun jij je oma helpen. Maar elke avond koffie drinken valt daar bvb niet onder.

Nee mijn moeder en ik zitten beide 40 min in de auto om haar te kunnen bezoeken dus dat zit er zeker niet in. Ze is afhankelijk van (één van) ons maar we hebben niet op papier staan dat we mantelzorger zijn dus dat wil ik wel uitzoeken hoe dat zit.

Maar goed doe dan maar een avondklok. Je kan 's avonds toch nergens heen. :D

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 01:29

Jildau schreef:

Met een bezoek aan oma loopt zij het risico door jou besmet te kunnen worden, ook al heb jij op dat moment geen klachten. Mits jij een mond-/neusmasker draagt, anderhalve meter afstand hanteert en niet langer dan 15 minuten bij haar in dezelfde ruimte verblijft, dan verklein je die kans al enorm. Als zij afhankelijk is van jullie zorg, vind ik het een ander verhaal, dan moét je.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 06:51

Reisbeperking zou voor mij echt heel zwaar vallen. Ik denk dat anderen en algemene regels niet per situatie kunnen inschatten wat echt noodzakelijk is. Bij een reisbeperking zou de grootste beperkingen volgens de regels niet onder noodzakelijk vallen ben ik bang maar voor ons hele gezin wel behoorlijk destructief op sociaal-emotioneel vlak.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 07:01

Voor mij weegt de schoolsluiting het meest zwaar. Maar als ik tussen de avondklok en een reisbeperking zou moeten kiezen, dan toch dat laatste. Enige die we dan een tijd niet kunnen zien zijn mijn schoonouders. Maar verder woont mijn familie dichtbij, en de paarden staan op 6 km van huis. Ik zou daar wel mee kunnen leven, als het voor een korte periode is.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 07:02

Ik zou meer last hebben van de beperking van beweging...mijn werk zit op ongeveer 15 km namelijk. Avondklok maakt mij niet uit, ben op dat tijdstip toch altijd al binnen.

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 07:33

Mijn werk zit op 36 km en daar moet ik gewoon heen.

Na 20.00 uur zijn wij meestal gewoon thuis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 07:40

Mij zou een avondklok meer beperken. Mijn paard staat op 11 km en mijn ouders, schoonouders en vrienden wonen allemaal in een straal van 5 km. Werken kan ik als het goed is vanaf halverwege deze week thuis. Meestal ga ik in de avond naar mijn paard of naar mijn ouders. Dit zou mij dus meer beperken dan een afstandsbeperking.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 07:43

Reisbeperking zou me flinke problemen geven. Mijn enige contact die ook boodschappen doet voor me zit op 30 km ruim bij me vandaan. Mijn vader woont op 80 km. Ziekenhuis op 25 km covid teststraten op 21 23 of 26 km. Dierenarts op 60 km. En een van de weinige supermarkten waar ik brood mag hebben zit op minstens 22 km. Dus liever geen reisbeperking.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 07:53

Een avondklok zou voor mij weinig problemen geven. Een maximale afstand voelt meer beperkend, hoewel ik momenteel toch al niet zo vaak wegga, tenzij voor werk en dat kan door blijven gaan met de juiste stempel.

Na 8 uur niet meer naar buiten is wel de vraag voor veel van jullie of je dan met de juiste papieren nog naar je paard kan (mantelzorg, werk ed kan ook doorgaan). Anderzijds als je tot zo laat werkt, begin je dan s ochtends niet ook laat en kun je dan ms voor het werk al even naar je paard voor een paar weken?

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 08:42

Bewegingsbeperking zou verschrikkelijk zijn. Dan mag mijn moeder niet meer op mijn zoontje passen... ik werk thuis, zou niet weten hoe ik dat moet doen met een 4 maand oude baby. Avondklok vind ik ook zeer vervelend omdat ik altijd naar mijn paard ga in de avond. Dan moet ik me maar aanpassen.. dat geeft niet zoveel

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 08:48

Ik lees nu veel over werk en zelfs ziekenhuis zitten verder weg maar dat mag natuurlijk gewoon doorgaan met een reis beperking. Het gaat zowel bij de avondklok als de reis beperking om de bezoekjes die je dan beperkt. Dat is het doel ervan.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 08:56

Doe mij dan de beperking van beweging maar, m'n paard valt daar nog net in en kan ik, in geval van nood altijd daar heen. Met een avondklok is dag minder makkelijk, ff extra langs savonds als ze zich minder voelt of iets.

Duc_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 09:01

Avondklok raakt ons niet. Met twee kleintjes zijn wij de avonden toch thuis. Door een bewegingsbeperking zou ik mijn ouders en broers en zus niet meer kunnen zien. Zeker voor mijn ouders en mijn kindjes zou dat echt heel verdrietig zijn.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 09:12

Reisbeperking, mijn man kan niet thuis werken (bouw) en dat is verder dan 15 km vanaf huis.

Maar heel eerlijk die reis beperking zorgt er niet voor dat ze toch nog steeds allemaal stiekem samen komen (groepen dan wel te verstaan). Als ik hoor dat er toch nog genoeg zijn die met de avond met een groep voetbal gaan kijken, biertje erbij.... Dat ga je allemaal niet stoppen, met een avond klok wel. Al zijn er dan ook weer gerust genoeg die dan blijven hangen tot bv na 4.00 of blijven slapen

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 09:15

Een avondklok zou, afhankelijk van de tijd waarop die ingaat, lastig zijn en allesbehalve fijn, maar nog op te lossen. Qua paard dan, want dat is het enige waar we in de avond naartoe gaan (overigens was ook al voor corona niet anders :+ ) Maar aangezien hij 27 km verderop staat zou een reisbeperking wél echt heel erg zijn.
Mijn werk is op 12 km afstand, en daar ga ik met de fiets naartoe, maar aangezien ik toch voor het grootste deel thuis werk maakt dat niet veel uit. En zelfs het overgebleven stukje waarvoor ik toch eens per week/twee weken heen moet zou in uiterste nood nog opgelost kunnen worden.

Maar ehm...als ik de reacties tot nu toe lees zijn er toch nog steeds veel die het niet helemaal lijken te begrijpen. Een reisbeperking zou betekenen dat je niet meer op bezoek kunt bij (schoon)ouders, kind, vrienden, etc? Het is, al mag je dan nog steeds 2 man op visite hebben, toch net de bedoeling van de evt strengere maatregelen dat je dat niet meer doet? Uitzonderingen daargelaten, als het gaat om iemand die afhankelijk is van jouw zorg?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-21 09:18

De stelling staat er nu nogal zwart wit, mocht het er toch van gaan komen dan denk ik dat er voor bepaalde groepen wel een uitzondering komt.
Als het echt nodig is voor woon-werk verkeer om verder te reizen dan de beperking of buiten de avondklok.
Misschien wel dat je dan een formulier bij je moet dragen met een ontheffing oid.
Laten we hopen dat het niet zover gaat komen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 09:23

Ik vraag mij af waarom er gesproken wordt over zulke maatregelen als de huidige maatregelen al nauwelijks gehandhaafd worden. Hoezo zijn er nog steeds heel veel mensen die op kantoor werken? Het bedrijventerrein hier zie ik nog steeds veel mensen zitten die ook een kantoor delen. Er staat nog steeds een gigantische rij bij het stoplicht als het leegloopt om half 5. Belachelijk.
Zelfde voor de mensen buiten. 2 is de Max. Maar zat mensen die toch met grote groepen mensen buiten lopen.

Maar goed meest ingrijpend zou de reisbeperking zijn omdat ik daar een verklaring voor m’n werkgever voor nodig heb. En ja scholen zijn open voor examenkandidaten dus ik moet wel. Ook hebben wij leerlingen van verder dan 15 km welke dus ook een verklaring moeten hebben. Maar dat valt wel te organiseren en is vooraf duidelijk.
Maar voor m’n gevoel is dat de avondklok. Ik ben op papier geen mantelzorger maar zorgen voor doe ik wel zeker. Hoe ga je dat vast leggen? Het beangstigend mij dat ik dus niet iemand zou kunnen helpen. Hoe gaan ze dat definiëren.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 09:28

Doe mij die avondklok maar. Mag van mij zelfs al vanaf 18 uur als het moet.

Gebiedsbeperking zou echt poedersuiker zijn ivm de oppas voor de kinderen en de zorgverleners die zijn nodig hebben

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 09:54

Er zijn idd genoeg bedrijven die willen dat hun personeel op kantoor komt. En als ik dan ook lees hoeveel van die personeelsleden gewoon moeten komen werken als ze verkouden zijn, testen is onzin etc.
Dat soort bedrijven mogen ze wat mij betreft harder aanpakken.
Maar laat de gewone bedrijven waar het echt niet mogelijk is om thuis te werken niet de dupe worden van de 15km regel.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 09:54

Kookaburra schreef:
Ik hoor trouwens wel veel de 'dan kan ik niet naar vrienden cq familie'. Maar dat is toch de bedoeling van een lockdown?

Ik begrijp het als je niemand in een kring van 5km, max 15km hebt... Maar in andere gevallen :=

Het idee is om sociale contacten in te perken. Maar dat betekend niet dat je een jaar lang je familie volledig niet meer ziet. Wij zien ouders, schoonouders en broers nog regelmatig en 1 beste vriend hebben we 3x gezien sinds Maart. En daarnaast heel mondjesmaat af en toe mensen, niemand op regelmatige basis en meestal maar 1 of 2 mensen (uit 1 huishouden) per week of 2 weken. Wat mij betreft valt dat dus prima binnen de regels, maar dat zou allemaal niet meer kunnen met een bewegingsbeperking.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 09:58

kiki1976 schreef:
Er zijn idd genoeg bedrijven die willen dat hun personeel op kantoor komt. En als ik dan ook lees hoeveel van die personeelsleden gewoon moeten komen werken als ze verkouden zijn, testen is onzin etc.
Dat soort bedrijven mogen ze wat mij betreft harder aanpakken.
Maar laat de gewone bedrijven waar het echt niet mogelijk is om thuis te werken niet de dupe worden van de 15km regel.

Maar daar geeft een bedrijf dan toch een verklaring voor uit? Mij lijkt dat er dan meer controle op is. Ik geloof namelijk best dat alle bedrijven op het bedrijven terrein vinden dat zij echt personeel op de zaak moeten hebben.
Die noodzaak van meerdere mensen in een kantoorfunctie vind ik wat minder duidelijk.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 18-01-21 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 10:00

Dat mag ik hopen lenaa_tje
Het is maar net hoe de regering het gaat zien, of ze hierin alleen gaan voor essentieel?