Ontpillen, hoe ging het bij jullie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:29

SuperZodiaX schreef:
Haha ja dit.. ik zou iig niet risico nemen door er maar vanuit te gaan dat je niet zwanger kan worden haha..

Haha, maar het risico maakt in dit geval niet uit :D

Lees net toch dat je niet gelijk vruchtbaar bent als je stopt met anticonceptie, omdat er nog hormonen in je lichaam zitten wat de eisprong onderdrukt.

Eva_de_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 12:01

Ik lees hier ook mee :j

Ik ben zelf nooit aan de pil geweest, maar heb wel een implanon (hormoonstaafje) gehad. Ik heb toen ook echt wel gemerkt dat niet ieders lichaam goed tegen de extra hormonen kan. Ben enorm aangekomen in de 2 maanden dat ik hem had, en was echt níét te genieten, enorm depressief en futloos. Ik kreeg echt spontaan huilbuien terwijl ik dat daarvoor helemaal niet had. Toen hij er uit was was dat ook zo weer weg. Het gewicht helaas niet :')

In januari is hij er in gegaan, en in februari er weer uit. Achteraf heb ik ook wat rond gevraagd in de familie, en blijkbaar kunnen mijn moeder en grootmoeder ook niet tegen de hormonen van hormonale anticonceptie.

Voor mij in ieder geval nooit weer hormonale anticonceptie. Ik heb nu een koperspiraal en hoewel dat niet ideaal is (menstruatie is echt geen touw aan vast te knopen, veel spotting, ben 3 maanden ongesteld geweest), neem ik dat voor lief in vergelijking met hormonale anticonceptie. Helaas ben ik nog wat jong voor sterilisatie.

Muze

Re: Ontpillen, hoe ging het bij jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 12:05

Welke pijnstiller gebruiken jullie trouwens T liefste?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 12:07

Ik kom toevallig het topic tegen, ik heb er al vaker over gedacht om met de pil te stoppen of in ieder geval te kijken wat het doet als ik er mee stop of ik verschil merk. Op de eerste pagina lees ik al hoger libido zonder de pil, een libido heb ik al heel lang niet meer dus zou grappig zijn als dat veranderd maar wat dan? Zijn jullie gestopt met de pil en heb je ook niks anders? Of heb je dan bijvoorbeeld een spiraaltje? Geeft dat minder gedoe dan echt de pil slikken kwa "bijwerkingen"(die je denk ik vooral pas merkt als je gestopt bent)?

Wie kan mij daar misschien wat meer over vertellen? :D

Eva_de_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 12:15

@Annet_Dottie er zijn verschillende spiralen en pillen met verschillende hoeveelheden hormonen. Bij hormoonspiralen is de hoeveelheid hormonen vaak relatief laag, omdat de hormonen vrijkomen op de plek waar ze terecht moeten komen i.p.v. door het gehele lijf te gaan. De normale pil heeft juist relatief veel hormonen. De bijwerkingen zijn doorgaans minder bij minder van een bepaald middel, zo ook met anticonceptie.

Een laag libido kan heel goed ook bij je horen, en hoeft niet per sé een bijwerking van anticonceptie te zijn. Veel vrouwen slikken als sinds de pubertijd de pil en kennen hun lichaam dan ook niet zonder de invloed van anticonceptie. Als je daar echt achter wil komen kan je gaan voor alleen een koperspiraal (dus zonder hormonen) of condooms.

De hormoonloze koperspiraal heeft op haar beurt ook weer haar eigen bijwerkingen, maar dat is vooral m.b.t. de zwaarte van de menstruatie.

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 12:22

Muze schreef:

Als het moet (gelukkig niet ivm geen klachten) paracetemol. Daar reageer ik erg goed op.

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 12:31

Ik ben een paar jaar (3 ofzo) geleden gestopt met de pil. Ik mocht de pil die ik gebruikte niet meer gebruiken omdat ik last heb van een bepaalde vorm van migraine. Ik heb nog even een andere pil gebruik maar hiermee werd ik toch elke maand ongesteld en gezien ik de pil alleen maar slikte om mijn cyclus te beïnvloeden ben ik gestopt.
In positieve zin merk zelf vooral een toename aan libido maar daarnaast ben ik wel enorm veel vocht gaan vasthouden sinds ik gestopt ben met de pil en is mijn huid slechter geworden.

Ik heb zelf wel gedacht weer te beginnen met de pil omdat het toch wel makkelijk is om ervoor te kunnen zorgen dat je op bepaalde momenten niet ongesteld wordt. Daarnaast durf ik geen spiraal ofzo te laten zetten. Mijn schoonzusje werd er zo beroerd van dat het mij heeft afgeschrikt.

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 12:37

CairnTerrier schreef:
Toch wel redelijk snel bij jullie. Misschien een stomme vraag :') , maar zolang je eigen cyclus niet op gang is gekomen ben je ook niet vruchtbaar, toch?

Eerst komt je eisprong en dan je menstruatie. Dus 2 weken voor je eerste menstruatie ben je voor het eerst vruchtbaar. Aangezien niemand een glazen bol heeft voor wanneer je eerste menstruatie komt weet je dus niet vanaf wanneer je vruchtbaar bent :Y)

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 12:44

Ik ben geloof ik een van de weinigen die totaal geen verschil merkt met of zonder pil? Ik slik hem nu zo'n 8 jaar en ben tussentijds een keer 1 jaar gestopt om te kijken wat mijn lichaam zelf doet. Maar ik was meteen weer regelmatig ongesteld en merkte ook geen andere veranderingen op, mentaal of fysiek. Ben dus weer gewoon begonnen omdat ik het fijn vindt om mijn menstruatie te kunnen plannen.

CairnTerrier schreef:
Toch wel redelijk snel bij jullie. Misschien een stomme vraag :') , maar zolang je eigen cyclus niet op gang is gekomen ben je ook niet vruchtbaar, toch?

Aiii, je kunt zeker wel vruchtbaar zijn! De eisprong komt altijd eerder dan de menstruatie. Dus ook al ben je nog niet ongesteld geweest, dan kun je wel al vruchtbaar zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 13:02

CairnTerrier schreef:
SuperZodiaX schreef:
Haha ja dit.. ik zou iig niet risico nemen door er maar vanuit te gaan dat je niet zwanger kan worden haha..

Haha, maar het risico maakt in dit geval niet uit :D

Lees net toch dat je niet gelijk vruchtbaar bent als je stopt met anticonceptie, omdat er nog hormonen in je lichaam zitten wat de eisprong onderdrukt.

Het kan zo enorm verschillen. Bij sommigen duurt het maanden, mijn moeder was nog geen maand nadat ze was gestopt met de pil zwanger van mij.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 13:09

Ik ben destijds gestopt met de pil om zwanger te worden.

Het enige wat ik merkte dat de menstruatiekrampen weer terug waren. 1 keer gelukkig maar want daarna was ik direct zwanger.

Weer aan de pil gegaan en gestopt toen we voor een tweede gingen. Zelfde verhaal.

Na de tweede nog wel aan de pil gegaan maar vanwege leeftijd niet meer de Diane 35. Microgynon gebruikt. Daar kreeg ik steeds doorbraakbloedingen op dus daar maar mee gestopt.
Dus nu maar over op een hormoon spiraal. Geen menstruatie meer en geen migraine meer. Heerlijk.

Ik heb nooit hoeven wennen op op de pil te staan. Had er never nooit klachten van. Ha meer klachten als ik de pil niet gebruikte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 13:10

Muze schreef:

Aleve feminax!

Ik ben wel eens een tijdje gestopt, aantal maanden gok ik, weet niet mee precies hoelang.
Ik merkte helemaal niks..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 13:13

Voor de Feminax-gebruikers: Aleve Feminax is niets meer dan naproxennatrium in een slimme marketing-verpakking. Door het te richten op vrouwen kunnen ze het aanzienlijk duurder maken. Naproxennatrium van Kruidvat/Etos eigen merk is een stuk goedkoper en werkt echt precies hetzelfde.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 13:16

Ik heb van mijn 14e tot 21ste de pil geslikt zonder pauze. Wilde er vanaf omdat ik het een en ander had gelezen van hoe de pil je mentale gesteldheid kan beïnvloeden, dat is volgende maand een jaar geleden. Voordat ik met de pil begon kon ik altijd mijn eisprong voelen, en die voelde ik direct de eerste cyclus weer. Ook werd ik direct weer ongesteld volgens mijn cyclus, die is precies zoals hij was voordat ik met de pil begon. Het enige waar ik bang voor was is dat mijn menstruatie heviger zou worden. Ik ben destijds begonnen met de pil omdat ik megaveel bloedverlies had. Dit was inderdaad minder geworden met de pil, maar ik was bang dat het weer in zijn volledige hoeveelheid terug zou komen. Niets bleek minder waar, mijn menstruatie is nu zowaar minder hevig (en minder lang) dan toen ik de pil slikte :Y)
Een nadeel dat ik heb ondervonden is dat ik nu kramp heb tijdens mijn menstruatie (met de pil had ik namelijk geen buikpijn), maar tegenover alle voordelen (ik voel me mentaal zo veel beter/zekerder, mijn menstruatie is minder en heb totaal geen last gehad van het ontpillen) vind ik een dagje buikpijn in de maand niet zo erg. :)
Wat een ander nadeel kan zijn, zoals anderen al aangeven in dit topic, is dat je je menstruatie niet meer uit kan stellen op momenten dat het je niet uitkomt. Ik vond het ook altijd fijn aan de pil dat ik tijdens mijn vakantie mijn menstruatie gewoon uit kon stellen. 2 jaar geleden heb ik echter de menstruatiecup ontdekt, sinds ik dat gebruik maakt het me niet meer uit wanneer ik ongesteld ben. Geen onhandig gedoe met gedurende de dag verschonen, je merkt eigenlijk niet meer dat je ongesteld bent.. :=

Eva_de_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 13:19

Emmaa_ schreef:
Voor de Feminax-gebruikers: Aleve Feminax is niets meer dan naproxennatrium in een slimme marketing-verpakking. Door het te richten op vrouwen kunnen ze het aanzienlijk duurder maken. Naproxennatrium van Kruidvat/Etos eigen merk is een stuk goedkoper en werkt echt precies hetzelfde.

Aleve heeft 3 gangbare producten met naproxennatrium; Classic (220 mg), Select (275 mg) en Feminax (275). De Select en Feminax zijn overal (waar ik ze heb gezien) precies even duur. De extra marketing is misschien onnodig, maar ze maken het product niet duurder alleen omdat het op vrouwen gericht is. Dat gebeurt overigens vaak wel, daar heb je gelijk in. Kruidvat eigen merk naproxennatrium is 220 mg, maar wel 80 cent goedkoper van de Aleve Classic met dezelfde hoeveelheid werkzame stof (beide verpakkingen hebben 12 pillen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 13:21

Eva_de_Beer schreef:
Emmaa_ schreef:

Aleve heeft 3 gangbare producten met naproxennatrium; Classic (220 mg), Select (275 mg) en Feminax (275). De Select en Feminax zijn overal (waar ik ze heb gezien) precies even duur. De extra marketing is misschien onnodig, maar ze maken het product niet duurder alleen omdat het op vrouwen gericht is. Dat gebeurt overigens vaak wel, daar heb je gelijk in. Kruidvat eigen merk naproxennatrium is 220 mg, maar wel 80 cent goedkoper van de Aleve Classic met dezelfde hoeveelheid werkzame stof (beide verpakkingen hebben 12 pillen)

Ah, weet je toevallig of dat recentelijk is aangepast? In mijn herinnering was Feminax echt aanzienlijk duurder dan andere Aleve-soorten, maar misschien heb ik dat verkeerd opgeslagen.

Eva_de_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 13:23

Emmaa_ schreef:
Ah, weet je toevallig of dat recentelijk is aangepast? In mijn herinnering was Feminax echt aanzienlijk duurder dan andere Aleve-soorten, maar misschien heb ik dat verkeerd opgeslagen.

Niet dat ik weet eigenlijk, ik gebruik zelf al ruim een jaar Aleve (is vaak het enige met naproxennatrium in de supermarkt), in die tijd is het altijd even duur geweest. Maar daarvoor zou kunnen hoor!

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 13:28

Ik ga straks even naar Kruidvat.
Denk dat ik dan voor de cheapie versie ga..

Lisan89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 13:28

CairnTerrier schreef:

Ik gebruikte de pil sinds mijn 15e (ruim 16 jaar dus), gestopt dit jaar eind mei en direct zwanger.
Nu was de kinderwens er zeker wel- maar ik had ook niet verwacht dat dit zo snel gebeurde.
Werkelijk waar geen idee dus hoe mijn cyclus zonder pil zou zijn geweest.

Ik dacht ook wat jij dacht, maar heb het proefondervindelijk dus anders ervaren :+

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 14:06

Muze schreef:

Naproxen, werkt bij mij het beste. Paracetamol doet niet veel helaas

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 18:55

CairnTerrier schreef:

Vriendin van mij was binnen 2 weken na stoppen van de pil zwanger. Is dus zelfs geen een keer echt ongesteld geweest. Dus zou er maar wel rekening mee houden :+

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 19:15

Ik heb tig jaar de pil doorgeslikt, dus zonder stopweek omdat ik echt het nut niet inzag van de menstruatieweek. Was ook echt van plan om hem tot mijn 60e of zo te slikken. Nooit problemen ervaren. Toch rond mijn 51e besloten om te stoppen, omdat ik ook al jaren schildklierhormoon slik. Toen heb ik nog 1 keer fors de menstruatie gehad (wist gelijk weer waarom ik hem doorslikte) en daarna nooit meer en ook geen opvallende overgangsklachten.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 19:52

Dames hebben jullie ook verschil in hoe je ruikt?

Ik moet tegenwoordig alles wat ik aan heb gehad met mountainbiken gelijk in de was doen, de zweetlucht is niet te harden.

Zelfs de buitenste laag van de drie. Dat had ik eerder zeker niet.

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 22:20

Dispar_Vulgo schreef:
CairnTerrier schreef:

Vriendin van mij was binnen 2 weken na stoppen van de pil zwanger. Is dus zelfs geen een keer echt ongesteld geweest. Dus zou er maar wel rekening mee houden :+

Oei, dat is vlug :wow: Ik dacht altijd dat er "niks" kon gebeuren, pas als je je eerste menstruatie hebt gehad.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 22:23

xIrlijn schreef:
Ik merkte helemaal geen verschil toen ik een halfjaar was gestopt := Maar ik kreeg ook geen lichamelijke of mentale veranderingen toen ik met de pil begon. Ik gebruik een van de lichtste anticonceptiepillen, misschien dat dat ook scheelt?

Hier ook hoor, ik werd alleen steevast elke 3 weken weer enorm ongesteld. Nu hoogstens 2x per jaar haha