Hoge bloeddruk, huisarts doet er niets aan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 14:47

Charlie_P schreef:
Maar het heeft toch ook niets met 'eigen schuld' te maken. Volgens mij gaat het meer om inzicht krijgen en meer leren kijken naar de mens als geheel ipv alleen aan symptoombestrijding te doen.

Er zijn hele stromingen helaas die echt heel verwijtend doen. Heel naar. Je komt daar meestal pas achter als je wat hebt, dan krijg je drammers op de mail en op de stoep waarvan je tot dan toe niet wist dat ze zulke nare mensen waren.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 14:47

Astorga schreef:
Het gaat alleen nu echt niet meer om de hoge bloeddruk van TO ondertussen. Misschien heeft ze wel behoefte hoor, aan jullie algemene informatie over alle mogelijke ziektes hoor, dat weet ik niet. Ze is alleen wel opvallend stilgevallen.

Ja, je hebt gelijk. Misschien degenen die op dit onderwerp willen door borduren maar eigen topic aanmaken.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 14:52

Sizzle schreef:
Charlie_P schreef:
Maar het heeft toch ook niets met 'eigen schuld' te maken. Volgens mij gaat het meer om inzicht krijgen en meer leren kijken naar de mens als geheel ipv alleen aan symptoombestrijding te doen.

Er zijn hele stromingen helaas die echt heel verwijtend doen. Heel naar. Je komt daar meestal pas achter als je wat hebt, dan krijg je drammers op de mail en op de stoep waarvan je tot dan toe niet wist dat ze zulke nare mensen waren.

Ja, dat is zeker naar. En het voegt ook helemaal niks toe.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 15:00

Sizzle schreef:
Ik snap waar Ninx heen wil maar dat heeft voor mij zijn grenzen waarbij je zaken onterrecht gaat verwijten. Bij genetische defecten waarbij ook echt iets kapot is in je lichaam kun je hooguit nog spreken van geluk of pech. Je kunt immers ook geen gebroken been door een ongelukke val voorkomen door je eetpatroon, maar mogenlijk wel je herstel bespoedigen. Je gaat ook niet een gespleten gehemelte dicht laten groeien met gezond eten en positief denken.

Bij sommige ziekten is er natuurlijk ook een genetische predispositie die wel te beinvloeden is door levensstijl. Daar valt in de maatschappij zeker nog veel winst te behalen. Dat gaat van de plaats waar je woont (vervuiling), stressniveau tot eetpatroon en beweging.

Ik weet nog dat een vriendin sterke psychosomatische kniepijn had die ze niet wist te controlleren, ze is toen afgekeurd voor de dansacademie. Toen die selectiedruk van de ketel was, was de kniepijn ook weer weg. Ze is ook gewoon nog steeds dagelijks actief in het dansonderwijs. Ze weet dat dit een zwak punt is bij stress, fysiek is er ook niets te vinden.

Mijn oma had overigens hoge bloeddruk dat zich slecht liet reguleren. Ze was slank en ze aten sober, ze hadden ook geen druk leven. Zij heeft zich toen volledig op yoga gegooit (ook echt fanatiek) en uiteindelijk was de bloeddruk zelfs heel laag.

Natuurlijk werkt dat niet als een wonder en ook niet voor iedereen. Het is denk ik wel goed om niet het een of het ander bij voorbaad af te schieten. Medicatie en aanpassing van levenspatroon kan prima hand in hand gaan. Soms is iets gewoon zo als het is en zit je levenslang aan de medicatie, soms valt er wel iets te veranderen.
Soms start je met medicatie tot je een balans gevonden hebt. Mijn moeder heeft dit 2x gedaan, 1x met chronische bronchitis (die nu niet meer chronisch is) en 1x met een hartritme stoornis. Daar heeft ze echter enorm veel moeite en energie ingestopt. En laten we eerlijk zijn, dat kon deels ook omdat ze niet financieel afhankelijk is van werk. Net als niet iedereen de luxe heeft om zomaar even uit de randstad weg te verhuizen.

Het is nooit simpel in iedergeval en er mag ook nooit sprake zijn van eigen schuld aanpraten, daar heb ik echt een bloedhekel aan.

Mooie bijdrage....

En wat betreft je laatste zin: ik denk dat hier niemand dat doet. Maar zelfs als dat in de buitenwereld gedaan wordt, bijv diabetes type 2 "je eet teveel troep en je beweegt te weinig, eigen schuld". Stel dat die 2 zaken waar zijn, er wordt teveel slechte voeding geconsumeerd en te weinig bewogen, kun je dan spreken van eigen schuld?
Nog steeds niet wat mij betreft.... misschien heeft iemand nooit geleerd hoe je gezond eet, heeft iemand pijnklachten en vindt troost in voeding, misschien kampt iemand met overmatige spanning en uit dit door overmatig eten, misschien is iemand erg verslavingsgevoelig en daardoor verslaafd aan eten geraakt....
Wat er ook speelt, en er is geen sprake van EIGEN SCHULD, maar wel van EIGEN VERANTWOORDELIJKHEID.
En daarmee bedoel ik te zeggen: dat je probeert de macht over je eigen lijf terug te pakken. Misschien geneest er niets, misschien verbetert er slechts een beetje iets... maar alles = winst.

Stef_Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 15:07

Ninx schreef:
Ik ga mee met Pluisje88 en Nelleke.... voeding. Zowel letterlijk als mentaal.

En om eerst het meest de hand liggende te nemen, voeding. Mensen menen gezond te eten, maar weten in de praktijk veelal niet zo goed wat gezond is.
Dat is ook niet zo verwonderlijk, er is teveel aanbod, informatie is tegenstrijdig en verwarrend, en zelfs supermarkten zetten je op het verkeerde been door producten het label 'gezonde keus' te geven terwijl deze producten niet erg gezond zijn.

Alle sterk bewerkte en verrijkte voedingsmiddelen die de meeste mensen eten omdat ze zo 'gewoon en geaccepteerd zijn' maken ons ziek.
Het zogenaamde eten uit pakjes en zakjes. Je weet wel, alle producten van Unilever ;-)
Tegelijkertijd is het enige dat echt gezond is steeds duurder gemaakt door onze overheid: verse producten.. groenten en en fruit (de overheid is zoooooo bezorgd over onze gezondheid... :-P ).
En als laatste eten mensen teveel vlees en zuivelproducten. Je lichaam kan ongeveer een dobbelsteentje aan dierlijk materiaal verwerken per etmaal, de rest leidt tot ellende.

Paar eenvoudige regels die helpen bij het boodschappen doen; volg de buitenste ring van de supermarkt (daar is alles vers), koop alleen producten die je herkent voor wat ze zijn, koop alleen producten waarvan je begrijpt in gewone mensentaal wat erin zit, probeer dierlijke producten zoveel mogelijk over te slaan, overdrijf in groenten en fruit, en neem wel koolhydraten (anders raak je nooit verzadigd, houd je gezond eten niet vol, en raak je vermoeid) maar kies voor complexe koolhydraten: zoete aardappel, bruine rijst, etc..

https://zorgnu.avrotros.nl/uitzendingen ... an-morgen/

ps: ik eet zelf alleen plantaardig omdat ik van mijn reuma en endometriose af wilde komen. Daar ben ik in geslaagd.

Deze uitzending ook gezien. Prachtig initiatief van deze huisarts. Zouden meer huisartsen actief aan moeten doen!

Tinka

Re: Hoge bloeddruk, huisarts doet er niets aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-20 15:41

Bij mij zijn zowel de hoge bloeddruk als de diabetes aanleg. Het komt veel voor in de familie. Dat is ook bevestigd door de huisarts, praktijk begeleider en diëtiste. Nadat ik de diagnose diabetes kreeg ben ik wel 10 kg afgevallen, ik was toen iets te zwaar. Maar dat heeft duidelijk niet geholpen want ik heb alleen maar meer medicijnen nodig. Die hoge bloeddruk heb ik overigens al veel langer.
Meer sporten is voor mij ook lastig, ik heb fibromyalgie en slijtage in mijn rug.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 15:47

Als je er duidelijk zelf ook stress van ondervind tot het emotionale aan toe dan vind ik het eigenlijk nog vreemder dat je HA je zo slecht tegemoed komt. Dat is immers ook niet bevordelijk op een reeds hoge bloeddruk. Ik zou doordrammen dat je medicatie aangepast wordt en dan daarna kijken wat er binnen jouw mogenlijkheden aan mogenlijk duurzame opties zijn. Wellicht kun je dat ook via een sport begeleider, fysio of yoga aanbieder doen.
Zulke dingen werken sowieso niet binnen een week of maand (als ze werken) en dan wil je in tussentijd geen extra bezorgdheid op je schouders hebben.
Ik hoop dat je door weet te zetten :knuffel: